📒🌿📒🌿📒🌿📒〰〰〰〰〰
☀️ همهی کارها تنها به او بازگردانده میشود (هود/ ۱۲۳)
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- وقتی خدا زمین را آفرید آن را از زیر کعبه پهن کرد و آن را بر آب گسترش داد و به این طریق، زمین به همه چیز احاطه کرد و زمین بر خود بالید و گفت: «همه چیز را فراگرفتم و کیست که به من چیره گردد»؟. و در هرکدام از گوشهای ماهی زنجیری بود از طلا، که به عرش بسته بود، خدا به ماهی امر کرد که بجنبد و زمین مانند کشتی طوفان زده بر اهل خود چرخید و نتوانست خودداری کند و ماهی بر خود بالید و گفت: «من بر زمین که همه چیز را فراگرفته بود، چیره شدم و کیست که بر من چیره شود»؟ خدای عزّوجلّ کوهها را آفرید و لنگر آن شدند و زمین سنگین شد ماهی نتوانست آن را بجنباند. و کوهها به خود بالیدند و گفتند: «ما بر ماهی که بر زمین چیره شده بود، چیره شدیم و کیست بر ما چیره شود»؟ خدا آهن را آفرید تا کوهها را ببرد و کوه نتوانست در برابر آن دفاعی و امتناعی بکند آهن به خود بالید و گفت: «بر کوه که بر ماهی چیره شده بود، چیره شدم، چه کسی میتواند بر من چیره شود»؟ خدا آتش را آفرید و آهن را نرمکرد، اجزایش را از هم پاشید، و آهن نتوانست هیچ دفاع و مقابلهای بکند، آتش به خود بالید و گفت: «من به آهن که بر کوه چیره شده بود، چیره شدم و چه کسی میتواند بر من چیره شود»؟ خدای عزّوجلّ آب را آفرید و آتش را خاموش کرد و آتش نتوانست هیچ دفاع و مقابلهای بکند و آب به خود بالید و گفت: «من به آتش که بر آهن چیره بود، چیره شدم چه کسی میتواند بر من چیره شود»؟ پس خدای عزّوجلّ باد را آفرید و آن را خشکانید و گفت: «من بر آبی که بر آتش چیرهبود، چیره شدم چه کسی بر من چیره شود»؟ و خدا انسان را آفرید و او به کمک بناهایی که ساخت، باد را از مجاری خودشان خارج گردانید. و آدمی هم به خود بالید و گفت: «من بر باد که بر آب چیره بود، چیره شدم چه کسی بر من چیره شود»؟ خدای عزّوجلّ ملکالموت را آفرید و او آدمی را میراند، ملکالموت به خود بالید و گفت: «من بر آدمی که بر باد چیره بود، چیره شدم چه کسی میتواند بر من چیره شود»؟ و خدای عزّوجلّ فرمود: «من قهّار و غالب و بخشندهام، بر تو و بر هرچیزی چیره گردم» و این است سخن خداوند: إِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّه.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۸۱۸
بحار الأنوار، ج۵۴، ص۸۷/ الإمام العسکری، ص۱۴۴، «فصرف الریح» بدل «فصرف الریاح»
#سوره_هود
📖 @ghorun 🖋
🌷🌷🌷🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🌷🌷🌷
💢 دستگیری ژنرال
آن موقع که صدام خیلی شهرها را بمباران می کرد،حسن نامه ای به او نوشت:" اگر جناب صدام حسین ژنرال است، پس به راحتی می تواند در دشت عباس با من و دوستان جنگ آورم ملاقات کند و با هر شیوه ای که می پسندد،بجنگد؛نه این که با بمب افکن های اهدایی شوروی محله های مسکونی و بی دفاع را بمباران کند و مردم را به خاک و خون بکشد".
در جواب نامه حسن، صدام، ژنرال قادر عبدالحمید را با گروه ویژه اش به دشت عباس فرستاد تا به حسن یک جنگ تخصصی را نشان بدهد.
سال ها قبل در اسکاتلند، حسن، عبدالحمید و گروهش را در مسابقه کوهنوردی ارتش های منتخب جهان دیده بود.
آن جا گروه حسن اول شد و عراقی ها هفتم شدند.
حالا در میدان جنگ حقیقی ، حسن دوباره مقابل ژنرال قادر عبدالحمید قرار گرفت و با یک طرح غافلگیرانه ژنرال عبدالحمید را قبل از رسیدنش به خاک ایران اسیر کرد!
ــــــــــــــــــــــ
خاطره ای از شهید حسن آبشناسان/ امتداد41،ص4
#شهدا
🌷 @ghorun
🌿📚🌿📚🌿〰〰〰〰〰〰〰
♦️محل دفن حضرت یوسف(ع)
در مورد محل دفن حضرت یوسف (ع) شیخ طبرسی(ره) درتفسیر خود نقل کرده: چون حضرت یوسف ازدنیا رفت، او را درتابوتی ازسنگ مرمر نهاده و میان رود نیل دفن کردند و علتش این بود که چون آن حضرت از دنیا رفت، مردم مصر به نزاع برخاسته و هر دسته ای می خواستند تا جنازه آن حضرت را در محله خود دفن کنند و از برکت آن پیکر مطهر بهره مند گردند و سرانجام مصلحت دیدند جنازه را در رود نیل دفن کنند تا آب نیل ازروی آن بگذرد و به همه شهر برسد تا مردم در این بهره یکسان باشند و برکت آن جنازه به طور مساوی به همه مردم برسد، و این قبر تا زمان حضرت موسی(ع) هم چنان در رود نیل بود تا وقتی که آن حضرت بیامد و او را از نیل بیرون آورد و به فلسطین برد.مسعودی می گوید: «سبب این که حضرت موسی(ع) جنازۀ حضرت یوسف(ع) را از مصرمنتقل کرد، آن بود که باران بر بنی اسرائیل نبارید. پس خدای متعال به حضرت موسی(ع) وحی فرمود که جنازۀ یوسف(ع) را بیرون بیاور.
حضرت موسی از محل دفن حضرت یوسف پرسید،و کسی ازجای آن مطلع نبود، تا اینکه پیرزنی نابینا و زمین گیر از بنی اسرائیل را آوردند، و او گفت:من جای دفن یوسف را می دانم، ولی سه حاجت دارم که باید ازخدا بخواهی آنها را برآورد تا آنجا را به تو نشان دهم: یکی آن که ازاین بیماری نجات یافته و بتوانم راه بروم؛ دیگرآنکه بینا شده وجوانی ام بازگردد؛ سوم اینکه خداوند جایم را دربهشت پیش تو قرار دهد.
خداوند به حضرت موسی وحی فرمود: سخنش را بپذیر که ما حاجت های او را برآوردیم. پیر زن محل دفن حضرت یوسف را نشان داد و حضرت موسی جنازه را بیرون آورد و به فلسطین منتقل ساخت.
📖 @ghorun 🖋
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
امام رضا (ع)
خداوند سه چيز را به سه چيز ديگر مربوط كرده است و به طور جداگانهنمىپذيرد .
🌿نماز را با زكات ذكر كرده است ، هركس نماز بخواند و زكات ندهد نمازش پذيرفته نيست .
🌿 نيز شكر خود و شكر از والدين را با هم ذكر كرده است .از اين رو هركس از والدين خود قدردانى نكند از خدا قدردانى نكرده است .
🌿نيز در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در كنار هم آمده است . بنابراين اگر كسى به خويشاوندانش رسيدگى و احسان ننمايد ، با تقوا محسوب نمىشود
(عيون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص 258)
📘📗📘📗📘📗
📖 @ghorun 🖋
📙📚📙📚📙▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
حکمت ۶۵ نهج البلاغه:
🍂 غربت واقعى
وَ قَالَ (علیه السلام): فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ.
ترك دوستان و تنهايى (اخلاقى، اجتماعى، تربيتى):
و درود خدا بر او، فرمود: از دست دادن دوستان غربت است.
#نهج_البلاغه
📖 @ghorun 🖋
🔸🍂🔸✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🍂🔸
🔸
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره اسراء آیه۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
... ... ... ... ... ... ... ... ...
آیه۷) إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوٓءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا
✨.🔸.✨.🍂.✨.🔸.✨
آیه۷) اگر نیكی كنید، به خودتان نیكی میكنید؛ و اگر بدی كنید باز هم به خود میكنید. و هنگامی كه وعده دوم فرا رسد، (آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر میشود؛ و داخل مسجد (الاقصی) میشوند همان گونه كه بار اول وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود میگیرند، در هم میكوبند.
... ... ... ... ... ... ... ... ...
تفسیر آیه۷) این گونه الطاف الهى شامل حال شما مى شود، شاید به خود آئید و به اصلاح خویشتن بپردازید، دست از زشتى ها بردارید و به نیکى ها رو آرید، چرا که:
اگر نیکى کنید، به خود نیکى کرده اید و اگر بدى کنید به خود بدى کرده اید (إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لا َِنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها).
این، یک سنّت همیشگى است نیکى ها و بدى ها سرانجام به خود انسان باز مى گردد، هر ضربه اى که انسان مى زند بر پیکر خویشتن زده است، و هر خدمتى به دیگرى مى کند، در حقیقت به خود کرده است، ولى مع الأسف، نه آن مجازات شما را بیدار مى کند، و نه این نعمت و رحمت مجدّد الهى، باز هم به طغیان مى پردازید و راه ظلم، ستم و تعدّى و تجاوز را پیش مى گیرید، و فساد کبیر در زمین ایجاد مى کنید، و برترى جوئى را از حدّ مى گذرانید.
سپس، وعده دوم الهى فرا مى رسد: هنگامى که وعده دوم فرا مى رسد باز گروهى جنگجو و پیکارگر بر شما چیره مى شوند، آن چنان بلائى به سرتان مى آورند که آثار غم و اندوه از صورت هاى شما مى بارد (فَإِذا جاءَ وَعْدُ الآخِرَةِ لِیَسُوؤُا وُجُوهَکُمْ).
آنها حتى بزرگ معبدتان بیت المقدس را از دست شما مى گیرند و در آن داخل مى شوند همان گونه که بار اول داخل شدند (وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّة).
آنها به این هم قناعت نمى کنند، تمام بلاد و سرزمین هائى را که اشغال کرده اند، درهم مى کوبند و ویران مى کنند (وَ لِیُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِیراً).
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun ⬅️