eitaa logo
آیات برگزیده
798 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌺🌺🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🌺🌺🍃 🍃🍃🍃🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🍃🍃🍃 🔅 نکته ها: آیا منظور از صادِقِین ، تنها معصومانند؟ گر چه مفهوم صادِقِین همان گونه که در بالا ذکر کردیم، مفهوم وسیعى است، ولى از روایات بسیارى استفاده مى شود که: منظور از این مفهوم در اینجا، تنها معصومین هستند. سلیم بن قیس هلالى چنین نقل مى کند: روزى امیر مؤمنان(علیه السلام) با جمعى از مسلمانان گفتگو داشت، از جمله فرمود: شما را به خدا سوگند مى دهم، آیا مى دانید: هنگامى که خدا آیه یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ را نازل کرد و سلمان گفت: اى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) منظور از آن عام است یا خاص؟! پیامبر(صلى الله علیه وآله)فرمود: مأمورین به این دستور، همه مؤمنانند، و اما عنوان صادقین مخصوص برادرم على(علیه السلام)، و اوصیاء بعد از او تا روز قیامت است؟ هنگامى که على(علیه السلام) این سؤال را کرد، حاضران گفتند: آرى این سخن را از پیامبر(صلى الله علیه وآله)شنیدیم. نافع ، از عبداللّه بن عمر ، در تفسیر آیه چنین نقل مى کند: خداوند نخست به مسلمانان دستور داد که از خدا بترسند، سپس فرمود: کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ یعنى: مَعَ مُحَمَّد وَ أَهْلِ بَیْتِه با پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و خاندانش . گر چه بعضى از مفسران اهل تسنن، مانند نویسنده المنار ، ذیلِ روایتِ فوق را به این صورت نقل کرده اند: مَعَ مُحَمَّد وَ أَصْحابِهِ . ولى با توجه به این که مفهوم آیه عام است، و هر زمانى را شامل مى شود، و مى دانیم صحابه پیامبر(صلى الله علیه وآله)در زمان محدودى بودند، عبارتى که در کتب شیعه از عبداللّه بن عمر نقل شده صحیح تر به نظر مى رسد. نویسنده تفسیر برهان ، نظیر این مضمون را از طرق اهل تسنن نقل کرده و مى گوید: موفق بن احمد ، به اسناد خود، از ابن عباس در ذیل آیه فوق چنین نقل کرده: هُوَ عَلِىُّ بْنِ أَبِى طالِب او على بن ابى طالب است . سپس مى گوید: همین مطلب را عبد الرزاق در کتاب رموز الکنوز نیز آورده است. اما مسأله مهم تر این است که: در آیه فوق دو دستور داده شده: 🌼نخست دستور به تقوا و 🌸سپس دستور به همراه بودن با صادقین. اگر مفهوم صادِقِین در آیه عام باشد، و همه مؤمنان راستین و با استقامت را شامل گردد، باید گفته شود: وَ کُونُوا مِنَ الصّادِقِین، از صادقین باشید ، نه با صادقین باشید (دقت کنید). این خود قرینه روشنى است که: صادِقِین در آیه، به معنى گروه خاصى است. از سوى دیگر، منظور از همراه بودن، این نیست که انسان همنشین آنها باشد، بلکه بدون شک، منظور آن است که همگام آنها باشد. آیا اگر کسى معصوم نباشد، ممکن است بدون قید و شرط، دستور پیروى و همگامى با او صادر شود؟ آیا این خود دلیل بر آن نیست، که این گروه تنها معصومانند؟! بنابراین، آنچه را از روایات استفاده کردیم، با دقت و تأمل از خود آیه نیز مى توان استفاده کرد. جالب توجه این که: مفسر معروف فخر رازى ، که به تعصب و تشکیک معروف است، این حقیقت را پذیرفته (هر چند غالب مفسران اهل تسنن، با سکوت از این مسأله گذشته اند!). او مى گوید: خداوند مؤمنان را به همراه بودن با صادقین دستور داده، بنابراین آیه دلالت بر این دارد: آنها که جائز الخطا هستند، باید به کسى اقتدا کنند که معصوم است، تا در پرتو او از خطا مصون بمانند، و این معنى در هر زمانى خواهد بود، و هیچ دلیلى بر اختصاص آن به عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله)نداریم . ولى بعداً اضافه مى کند: قبول داریم که مفهوم آیه این است، و در هر زمانى باید معصومى باشد، اما ما این معصوم را مجموع امت مى دانیم نه یک فرد!، و به تعبیر دیگر: این آیه دلیل بر حجیت اجماع مؤمنین، و عدم خطاى مجموع امت است . به این ترتیب، فخر رازى نیمى از راه را به خوبى پیموده، اما در نیمه دوم گرفتار اشتباه شده است، اگر او به یک نکته که در متن آیه است توجه مى کرد، نیمه دوم راه را نیز به طور صحیح مى پیمود، و آن این که: اگر منظور از صادقان مجموع امت باشد، خود این گروه که مأمور همراهى صادقان شده اند نیز جزء آن مجموع اند، و در واقع همراه، جزئى از پیشوا مى شود، و اتحاد تابع و متبوع خواهد شد، در حالى که ظاهر آیه این است: پیروان از پیشوایان، و تابعان از متبوعان جدا هستند (دقت کنید). نتیجه این که: آیه فوق، از آیاتى است، که دلالت بر وجود معصوم در هر عصر و زمان مى کند. تفسیر نمونه .:. .:. .:. .:. .:. .:. .:. .:. .:. .:. .:. .:. .:. .:.🌿🌺🌿 🌿🌺 @ghorun
009119.mp3
61.6K
🎙 سوره توبه: ۱۱۹ 🌺 @ghorun 🌿
18.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 استاد قرائتي 🔺 تفسير آيه ١١٩ سوره توبه با صادقیان باشید 📖 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان(عج) 🌸السلام علیک یا مولانا یا اباصالح المهدی 🌸 @ghorun 🌺
🌼🌸🌼🌸🌼🌸〰〰〰〰〰〰 رسول خدا (ص) فرمود: در دولت او (امام زمان) مردم آنچنان در رفاه و آسایش به سر می‌برند که هرگز نظیر آن دیده نشده است. 🌼 @ghorun 📒
6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 استاد پناهیان 💎حالات شیعیان در عصر امام زمان (عج) 💐 @ghorun
🌺🌿🌺🌿🌺〰〰〰〰〰〰〰 امام علی (ع) می‌فرماید: «خوشا به حال کسی که زمان او (حضرت مهدی علیه السلام) را درک کند، به دوره او بپیوندد و دوره او را شاهد باشد». ایشان در جایی دیگر می‌فرماید: «هیچ مرده‌ای باقی نمی‌ماند، مگر اینکه شادی ظهور مهدی علیه السلام در قبرش به او می‌رسد و آن‌ها در قبرهایشان با هم دیدار می‌کنند و یکدیگر را به قیام قائم علیه السلام بشارت می‌دهند». 🌺 @ghorun 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐🌿💐🌿💐✨✨✨✨✨✨✨ ☀️حیرت وغیبت اصبغ بن نباته می گوید: روزی به حضور امیرالمؤمنین (علیه السلام) شرفیاب شدم، حضرت در فکر فرو رفته وزمین را با تکه چوبی می کاوید. عرض کردم: یا امیر المؤمنین! می بینم که در فکر فرو رفته وزمین را بررسی می کنید آیا رغبتی به آن یافته اید؟ فرمود: نه، قسم به خدا! هیچ رغبتی به آن وبه دنیا حتی برای یک روز نداشته وندارم. به مولودی فکر می کنم که یازده پشت بعد از نسل من آشکار خواهد شد، ونامش مهدی است، وزمین را بعد از آن که از ظلم وجور انباشته شده باشد پر از عدل وداد می کند. امر او اعجاب انگیز است، ومدتها غیبت خواهد نمود، به همین دلیل گروهی درباره او به گمراهی می روند وعده ای دیگر هدایت می یابند. عرض کردم: یا امیر المؤمنین! آیا واقعاً این اتفاق روی خواهد داد؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: آری! همان گونه که او خلق شده، این اتفاق هم روی خواهد داد، تو چه می دانی ای اصبغ! آنان برگزیدگان این امت ونیکان عترت طاهره اند. عرض کردم: بعد از آن چه می شود؟ فرمود: خداوند هر چه بخواهد انجام می دهد، زیرا حق تعالی در هر چیزی اراده وقصد وهدفی دارد. 💐السلام علیک یا مولانا یا اباصالح المهدی 🌹 @ghorun ♦️
🌸🌺🌸🌺〰〰〰〰〰〰 امام زمان(عج) امام زنده و حاضر هستند و ما در سایه توجهات ایشان زندگی می کنیم، از این رو سالروز آغاز امامت ایشان برای ما ارجعیت دارد. 💐 @ghorun 🌿
🌸🍃🍃🍃🌸🍃🍃🍃🌸🍃🍃🍃 🌱آداب تلاوت قرآن قرآن را هنگام خواندن آیات، روی زمین نگذاریم؛ بلکه آن را بر جای بلندی، مانند رَحل یا میز قرار دهیم و یا آن را با دست هایمان بگیریم. ما با انجام دادن این کار، قرآنِ عظیم را محترم شمرده ایم. «روزی حضرت امام خمینی رحمه الله طبق معمول روی صندلی نشسته بودند که قرآنی آوردند و آن را روی زمین گذاشتند. هنگامی که ایشان متوجهِ این امر شدند، بی درنگ آن را برداشتند و روی میزی که در کنارشان بود، گذاشتند و فرمودند که قرآن را روی زمین نگذارید.» 📖 @ghorun 💐