🌱🌿🌱🌿🌱🌿🌱🌿🌱🌿🌱🌿
(انعام/ ۱۹)
امام علی (علیه السلام)- ای فرزندم! بدانکه اگر برای پروردگارت شریکی بود، پیامبرانش بهسوی تو میآمدند و نشانههای حکومت و سلطنتش را میدیدی و کارها و ویژگیهای او را میشناختی ولکن او همانگونه که خود را توصیف فرموده خدای یگانه است هیچکس با او در حکومتش مخالفت نمیکند و هرگز از بین نمیرود.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۳۴۸
نهج البلاغهًْ، ص۳۹۶/ نورالثقلین
📚 @ghorun 🌿
🍁🍁🍁🍁🍁🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🍀 پیوندهای اجتماعی
قال الامام علی (علیه السلام): و علیکم بالتواصل و التباذل و ایاکم و التدابر و التقاطع. امام علی (علیه السلام) در وصیت به حسنین (علیهما السلام) می فرماید: و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دوری گزیدن از جدائی و پشت کردن به یکدیگر.
(نهج البلاغه، نامه 47)
✒️ @ghorun 📓
⭕️⭕️〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⭕️
☀️نیایش امام سجاد(ع)
در فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در ستایش خدای عزوجل
دعای یکم
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَغْلَقَ عَنَّا بَابَ الْحَاجَةِ إِلا إِلَيْهِ، فَكَيْفَ نُطِيقُ حَمْدَهُ؟ أَمْ مَتَى نُؤَدِّى شُكْرَهُ؟ لا، مَتَى؟.
سپاس خداى را که باب احتیاج را از همه سوى بر ما بست، مگر به سوى خودش، چگونه سپاس او توانیم و کى حق شکر او گزاریم. البته نتوانیم! کى شکر او خواهیم گذاشت؟
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى رَكَّبَ فِينَا آلاتِ الْبَسْطِ، وَ جَعَلَ لَنَا أَدَوَاتِ الْقَبْضِ، وَ مَتَّعَنَا بِأَرْوَاحِ الْحَيَاةِ، وَ أَثْبَتَ فِينَا جَوَارِحَ الْأَعْمَالِ، وَ غَذَّانَا بِطَيِّبَاتِ الرِّزْقِ، وَ أَغْنَانَا بِفَضْلِهِ، وَ أَقْنَانَا بِمَنِّهِ.
سپاس خداوند را که در ترکیب تن ما آلات جمع و جذب و ادوات بسط و دفع نهاد و از نیروهاى حیات بهره مند ساخت. اندام ها براى کارها بیافرید و به روزى هاى پاک ما را پرورش داد و به فضل خویش بى نیاز ساخت و به نعمت هاى خود سرمایه بخشید.
ثُمَّ أَمَرَنَا لِيَخْتَبِرَ طَاعَتَنَا، وَ نَهَانَا لِيَبْتَلِىَ شُكْرَنَا، فَخَالَفْنَا عَنْ طَرِيقِ أَمْرِهِ، وَ رَكِبْنَا مُتُونَ زَجْرِهِ، فَلَمْ يَبْتَدِرْنَا بِعُقُوبَتِهِ، وَ لَمْ يُعَاجِلْنَا بِنِقْمَتِهِ، بَلْ تَأَنَّانَا بِرَحْمَتِهِ تَكَرُّما، وَ انْتَظَرَ مُرَاجَعَتَنَا بِرَأْفَتِهِ حِلْما.
فرمان داد که طاعت ما را بیازماید و نهى کرد تا شکرگزارى ما آشکار گردد. ما مخالفت فرمان او کردیم و مناهى او را مرتکب شدیم، او در کیفر ما شتاب نفرمود و در عقاب تعجیل نکرد، بلکه به رحمت و کرم با ما مدارا نمود و به حلم و راءفت مهلت داد تا سوى او باز گردیم.
#صحیفه_سجادیه
✍ @ghorun 👈
🌾🌾🌾〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🌾🌾🌾
آداب تلاوت قرآن:
🌱پسندیده است که در برنامه قرائت قرآن خود، ختم قرآن نیز داشته باشیم.
🌱قرآن یا قسمتی از آن را همیشه همراه خود داشته باشیم و هر روز از روی آن بخوانیم.
🌱پس از تلاوت آیات یا سوره ها و یا جزءهای قرآن، خدای را سپاس گوییم و شکر او را به جای آوریم تا توفیقات ما را در این راه افزون تر کند:
#قرآن_کریم
✏️ @ghorun 📔
🌸⚪️🌸🌸⚪️🌸~~~~~~~~~~~
💎ثروت امام علی (علیه السلام)
امام صادق (علیه السلام) فرمود: حضرت علی (علیه السلام) روزی از کنار جمعی از قریش عبور می کرد، آنها وقتی پیراهن کهنه و پاره آن حضرت را دیدند اظهار کردند که علی (علیه السلام) فقیر و تهیدست است و بر اثر فقر پیراهن پاره پوشیده است، هنگامی که امام علی (علیه السلام) سخن آنها را شنید به متصدی نخلستانهای احداثی خود فرمود: امسال خرماها را به فقرانده بلکه خرماها را به بازرگانان بفروش و پول آنها را در همان انباری که خرماها را در آنجا جمع می کردی بگذار.
متصدی طبق دستور علی (علیه السلام) رفتار نمود آنگاه جوالی پر از پول تهیه شد و آن را در انبار گذاشت.
سپس علی (علیه السلام) برای همان هایی که حضرتش را تهیدست می پنداشتند، پیام فرستاد و آنها را دعوت کرد آنان به حضور علی (علیه السلام) آمدند، سپس امام برای پذیرائی خرما طلبید متصدی برای آوردن خرما از انبار بالا هنگام پائین آمدن پایش به جوال خورد و جوال پاره شد و پولهای زیاد آن در زمین پخش گردید.
آن افراد از روی تعجب گفتند: ما هذا یا ابالحسن؛ ای علی! این پولهای زیاد چیست؟
آن حضرت در پاسخ آنها فرمود: هذا مال من لا مال له؛ این مال کسی است که مال ندارد! سپس جلو چشم آنها، آن پولها را تقسیم کرده و برای مستمندانی که هر سال برایشان خرما می فرستاد، فرستاد و به آنها نشان داد که ساده زیستی علی (علیه السلام) به خاطر فقر آن حضرت نیست.
✍ @ghorun 👈
🌿📚🌿📚🌿▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
حکمت ۱۰۰ نهج البلاغه:
✨واکنش در برابر مدح دیگران
وَ مَدَحَهُ قَوْمٌ فِي وَجْهِهِ، فَقَالَ (علیه السلام): اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعْلَمُ بِي مِنْ نَفْسِي وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْهُمْ؛ اللَّهُمَّ [اجْعَلْنِي] اجْعَلْنَا خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ [لِي] لَنَا مَا لَا يَعْلَمُونَ.
روش مناجات كردن (معنوى):
و درود خدا بر او: (آنگاه كه گروهى او را ستايش كردند فرمود:) بار خدايا تو مرا از خودم بهتر مى شناسى، و من خود را بيشتر از آنان مى شناسم، خدايا مرا از آنچه اينان مى پندارند، نيكوتر قرار ده، و آنچه را كه نمى دانند بيامرز.
#نهج_البلاغه
📚 @ghorun 🍃
.•°°•.🌼.•°°•.🌼.•°°•.🌼.•°°•.🌼•°°•.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره انعام آیه ۱۲۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
. . . . . . . . . . . . . . .🍃
آیه ۱۲۱) وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰٓ أَوْلِيَآئِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ
. . . . . . . .🌼. . . . . . . .
آیه ۱۲۱) و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده، نخورید! این كار گناه است؛ و شیاطین به دوستان خود مطالبی مخفیانه القا میكنند، تا با شما به مجادله برخیزند؛ اگر از آنها اطاعت كنید، شما هم مشرك خواهید بود!
. . . . . . . . . . . . . . .🍃
تفسیر آیه۱۲۱) در آیات قبل روى جنبه مثبت مسأله، یعنى خوردن از گوشت هاى حلال تکیه شده بود، ولى در این آیه ـ براى تأکید هر چه بیشتر ـ روى جنبه منفى و مفهوم آن تکیه نموده، مى فرماید: از گوشت هائى که نام خدا به هنگام ذبح بر آنها برده نشده است نخورید (وَ لا تَأْکُلُوا مِمّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ).
سپس با یک جمله کوتاه مجدداً این عمل را محکوم کرده مى فرماید: این کار فسق و گناه و خروج از راه و رسم بندگى و اطاعت فرمان خدا است (وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ).
و براى این که: بعضى از مسلمانان ساده دل تحت تأثیر وسوسه هاى شیطانى مشرکان قرار نگیرند، اضافه مى کند: شیاطین مطالب وسوسه انگیزى به طور مخفیانه به دوستان خود القاء مى کنند، تا با شما به مجادله برخیزند (وَ إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلى أَوْلِیائِهِمْ لِیُجادِلُوکُمْ).
ولى شما باید به هوش باشید که اگر تسلیم وسوسه هاى آنها شوید شما هم در صف مشرکان قرار خواهید گرفت (وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّکُمْ لَمُشْرِکُونَ).
این مجادله و وسوسه شاید اشاره به همان منطقى باشد که مشرکان به یکدیگر القاء مى کردند (و بعضى گفته اند: مشرکان عرب آن را از مجوسیان آموخته بودند) که:
اگر ما گوشت حیوان مرده را مى خوریم به خاطر آن است که خدا آن را کشته و از حیوانى که ما مى کشیم بهتر است، یعنى نخوردن مردار یک نوع بى اعتنائى به کار خدا است!
غافل از آن که آنچه به مرگ طبیعى مى میرد، علاوه بر این که غالباً بیمار است، سر بریده نیست و خون هاى کثیف در لابلاى گوشت هاى آن مانده، فاسد شده و گوشت را هم آلوده و فاسد مى کنند، به همین دلیل خداوند دستور داده تنها از گوشت حیواناتى بخورند که با شرایط خاصى ذبح شده و خون آن بیرون ریخته است.
ضمناً از این آیات استفاده مى شود که: ذبیحه هاى غیر اسلامى حرام است; زیرا ـ علاوه بر جهات دیگر ـ آنها به هنگام ذبح مقید به بردن نام خدا بر آن نیستند.
بنابراین، در مورد حیوانى که خود مرده هم آلودگى هاى خونى و گوشتى دارد، و غیر بهداشتى است و هم از جنبه معنوى بى بهره است.
ولى در مورد ذبائحى که نام خدا بر آن برده نشده، حداقل از جنبه معنوى بى بهره و فاسد است.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun 🖌