🌸🌱🌸🌱🌸▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
پيامبر اعظم صلى الله عليه وآله فرمودند:
اگر مىتوانيد هر روز را نوروز كنيد؛ يعنى در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند داشته باشيد.
#حدیث
#لحظه_طلایی
✨ @ghorun 🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 دعای حاج قاسم برای تحویل سال
#لحظه_طلایی
🌷 @ghorun 🌱
پویش #لحظه_طلایی | در لحظه سال تحویل همه دعای فرج [الهی عظم البلا] بخوانیم.
#نشر_حداکثری
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌷 @ghorun 🌱
🌼💫🌼💫🌼✨✨✨✨✨✨✨
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در سختی و گرفتاری
دعای بیست و دوم
اللَّهُمَّ إِنَّكَ كَلَّفْتَنِى مِنْ نَفْسِى مَا أَنْتَ أَمْلَكُ بِهِ مِنِّى، وَ قُدْرَتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيَّ أَغْلَبُ مِنْ قُدْرَتِى، فَأَعْطِنِى مِنْ نَفْسِى مَا يُرْضِيكَ عَنِّى، وَ خُذْ لِنَفْسِكَ رِضَاهَا مِنْ نَفْسِى فِى عَافِيَةٍ.
خداوندا! تو مرا تکلیف کردى که دست تو در آن بیش از من است، و قدرت تو بر آن کار و بر خود من بیش از قدرت من. پس مرا به عملى وادار که تو را از من خشنود گرداند، و به کارى برگمار که پسندیده تو و موجب عافیت من باشد.
#صحیفه_سجادیه
🌼 @ghorun 🔸
🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀🌾🍀
حکمت ۲٣۰ نهج البلاغه
🌾 شرکت با صاحبان روزی
وَ قَالَ (علیه السلام): شَارِكُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ.
فرمود (ع): با مردم فراخ روزى شراكت كنيد، زيرا توانگرى را سزاوارتر و نيكبختى را شايسته ترند.
#نهج_البلاغه
🌷 @ghorun
..🔸🌿🔸.=.🔸🌿🔸.=.🔸🌿🔸..
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
دوستان سوره اسرا آیه۴۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
============
آیه۴۱) وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا نُفُورًا
🔸🌿🔸🌿🔸
آیه۴۱) ما در این قرآن، انواع بیانات مؤثر را آوردیم تا متذكر شوند! ولی (گروهی از كوردلان،) جز بر نفرتشان نمیافزاید.
============
تفسییر آیه۴۱) چگونه از حق فرار مى کنند؟!
از آنجا که سخن در آیات گذشته، به مسأله توحید و شرک منتهى شد، در آیات مورد بحث، این مسأله با بیان روشن و قاطعى دنبال مى شود.
نخست، از لجاجت فوق العاده جمعى از مشرکان در برابر دلائل مختلف توحید، سخن به میان آورده، مى گوید: ما در این قرآن انواع استدلالات و بیانات مؤثر را آوردیم تا آنها متذکر شوند و در راه حق گام بردارند، ولى این همه بیان و استدلال جز بر نفرت و فرار آنها نیفزود (وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِی هذَا الْقُرْآنِ لِیَذَّکَّرُوا وَ ما یَزِیدُهُمْ إِلاّ نُفُوراً).
صَرَّفَ از ماده تصریف به معنى تغییر دادن و دگرگون ساختن است، و مخصوصاً با توجه به این که: از باب تفعیل است، معنى کثرت را نیز در بردارد.
و از آنجا که بیانات قرآن، در زمینه اثبات توحید و نفى شرک، گاهى در لباس استدلال منطقى، گاهى فطرى، زمانى در شکل تهدید، گاهى تشویق، و خلاصه از انواع طرق و فنون مختلف کلام، براى آگاه ساختن و بیدار کردن مشرکان استفاده شده است، تعبیر به صَرَّفْنا در مورد آن بسیار مناسب است.
قرآن با این تعبیر مى گوید: ما از هر درى وارد شدیم، و از هر راهى استفاده کردیم تا چراغ توحید را در دل این کوردلان بیفروزیم، اما گروهى از آنها آن قدر لجوج، متعصب و سرسخت اند که نه تنها این بیانات آنها را به حقیقت نزدیک نمى سازد، بلکه، بر نفرت و دورى آنها مى افزاید!
در اینجا این سؤال به ذهن مى رسد: اگر این بیانات گوناگون، نتیجه معکوس دارد، ذکر آنها چه فائده اى خواهد داشت؟!
پاسخ این سؤال، روشن است: قرآن براى یک فرد، یا یک گروه خاص، نازل نشده، براى کلّ جامعه انسانى است، و مسلماً همه انسان ها این گونه نیستند، بسیارند کسانى که این دلائل مختلف را مى شنوند، و راه حق را بازمى یابند، هر دسته اى از این تشنگان حقیقت، از یک نوع بیان قرآن بهره مى گیرند و بیدار مى شوند، و همین اثر، براى نزول این آیات، کافى است، هر چند کوردلانى از آن نتیجه معکوس بگیرند.
به علاوه، این گروه متعصب لجوج، گر چه راهشان خطا است و خود بدبختند، ولى، حق طلبان مى توانند با مقایسه خویش با آنها، راه حق را بهتر بیابند که در مقابله نور و ظلمت، ارزش نور بیشتر معلوم مى شود، و ادب را حتى از بى ادبان مى توان آموخت.
ضمناً، از این آیه این درس را در زمینه مسائل تربیتى و تبلیغى مى توان فرا گرفت که: باید براى رسیدن به هدف هاى عالى تربیتى، تنها از یک طریق استفاده نکرد، بلکه، از طرق گوناگون و وسائل مختلف بهره گرفت; چرا که مردم ذوق ها و استعدادهاى مختلفى دارند، و براى نفوذ در هر یک، باید از راهى وارد شد و یکى از فنون بلاغت نیز همین است.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun ⬅️
🌷زیارت نامه شهدا
✨اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ تَحْتَ رایَةِ وَلِیِّکَ الْمَهْدِیّ(عج)
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#شهادت
🆔 @ghorun
🌻🌻🌻▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در سختی و گرفتاری
دعای بیست و دوم
اللَّهُمَّ لا طَاقَةَ لِى بِالْجَهْدِ، وَ لا صَبْرَ لِى عَلَى الْبَلاءِ، وَ لا قُوَّةَ لِى عَلَى الْفَقْرِ، فَلا تَحْظُرْ عَلَيَّ رِزْقِى، وَ لا تَكِلْنِى إِلَى خَلْقِكَ، بَلْ تَفَرَّدْ بِحَاجَتِى، وَ تَوَلَّ كِفَايَتِى.
خدایا مرا طاقت تحمل رنج نیست و تاب شکیبایى بر بلا ندارم و تحمل تنگ دستى نمى توانم، پس روزى خود را از من وامگیر، و مرا به خلق خود وامگذار، بلکه تو خود حاجت مرا برآور.
وَ انْظُرْ إِلَيَّ وَ انْظُرْ لِى فِى جَمِيعِ أُمُورِى، فَإِنَّكَ إِنْ وَكَلْتَنِى إِلَى نَفْسِى عَجَزْتُ عَنْهَا وَ لَمْ أُقِمْ مَا فِيهِ مَصْلَحَتُهَا، وَ إِنْ وَكَلْتَنِى إِلَى خَلْقِكَ تَجَهَّمُونِى، وَ إِنْ أَلْجَأْتَنِى إِلَى قَرَابَتِى حَرَمُونِى، وَ إِنْ أَعْطَوْا أَعْطَوْا قَلِيلا نَكِدا، وَ مَنُّوا عَلَيَّ طَوِيلا، وَ ذَمُّوا كَثِيرا.
و کارساز من باش، و سوى من به رحمت بنگر، و در همه کار خیر مرا مراعات کن چون اگر مرا به من واگذارى در کار خود فرومانم، و مصلحت آن را ندانم، و اگر مرا به خلق واگذارى روى درهم کشند، و اگر به نزدیکان حوالت دهى مرا نومید کنند، و اگر بدهند به غایت اندک دهند و منت بسیار نهند و نکوهش بسیار کنند.
#صحیفه_سجادیه
📙 @ghorun
📕📙📘📗📕📙📘📗📕📙📘📗
حکمت ۲٣۱ نهج البلاغه
🌾 تفاوت عدل و احسان
وَ قَالَ (علیه السلام) فِي قَوْلِهِ تَعَالَى "إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ": الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ، وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ.
در معنى اين سخن خداى عز و جل از او پرسيدند: "ان الله يأمر بالعدل و الاحسان" «خدا به دادگرى و نيكوكارى فرمان مى دهد» فرمود: عدل، انصاف دادن است و انصاف، نيكى كردن است و بخشش داشتن.
#نهج_البلاغه
✒️ @ghorun
💫.🌿🌿🌿🌿.💫.🌿🌿🌿🌿💫
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان سوره زخرف آیه۸۶ به همراه ترجمه تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید.التماس دعا
🌿🌿.................................🌿🌿
آیه۸۶) وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
... ... ... ... ... .. ... ... ... ... ... ... ...
آیه۸۶) كسانی را كه غیر از او میخوانند قادر بر شفاعت نیستند؛ مگر آنها كه شهادت به حق دادهاند و بخوبی آگاهند!
🌿🌿.................................🌿🌿
تفسیر آیه۸۶) چه کسى قادر بر شفاعت است؟
در این آیات، که آخرین آیات سوره زخرف است، همچنان سخن درباره ابطال عقیده شرک، و سرانجام تلخ مشرکان است، و با دلائل دیگرى بطلان اعتقاد آنها را آشکار مى سازد، نخست مى فرماید: اگر آنها به گمان شفاعت به سراغ این معبودان مى روند باید بدانند: معبودانى را که آنها غیر از خدا، مى خوانند مالک و قادر بر هیچگونه شفاعتى نیستند (وَ لا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ).
شفاعت در پیشگاه خداوند، تنها به اذن و فرمان او است، و خداوند حکیم، هرگز چنین اذن و فرمانى را به این سنگ و چوب هاى بى ارزش و فاقد عقل و شعور، نداده است.
ولى، از آنجا که در میان معبودان آنها فرشتگان و مانند آنان وجود داشتند، در ذیل آیه آنها را استثناء کرده مى فرماید: مگر کسانى که شهادت به حق داده اند (إِلاّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ).
همانها که توحید و یگانگى خدا را در تمام مراحل پذیرفته اند، و در برابر حق، به طور کامل تسلیمند، آرى این گروه به اذن پروردگار مالک شفاعتند.
ولى، چنان نیست که آنها براى هر کس، هر چند بت پرست و مشرک و منحرف از آئین توحید باشد، شفاعت کنند، بلکه آنها به خوبى مى دانند براى چه کسى اجازه شفاعت دارند (وَ هُمْ یَعْلَمُونَ).
به این ترتیب، امید آنها را از شفاعت فرشتگان، به دو دلیل قطع مى کند: نخست این که، آنها خود شهادت به وحدانیت خدا مى دهند، و به همین دلیل اجازه شفاعت پیدا کرده اند، و دیگر این که، آنها محل و مورد شایسته شفاعت را به خوبى مى شناسند.
بعضى جمله وَ هُمْ یَعْلَمُون را مکمل إِلاّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ دانسته اند که مطابق آن مفهوم جمله چنین مى شود: تنها کسانى حق شفاعت دارند که، به توحید شهادت دهند و از حقیقت آن آگاه باشند ولى تفسیر اول مناسب تر است.
به هر حال، این آیه شرط عمده شفعاء را در پیشگاه خدا مشخص مى سازد، آنها کسانى هستند که گواهان حقند، و حق را در تمام مراحل مى شناسند، و از روح توحید، به خوبى آگاهند، و از شرائط شفاعت شوندگان، نیز باخبرند.
تفسیر نمونه)
〰〰〰〰〰〰〰〰🌿 @ghorun
17.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شرح حدیث اخلاقی توسط رهبر انقلاب
✴️پیامبر(ص) از ۶ خصلت به خدا پناه میبرد
🆔 @ghorun ⬅️
🌼🍁🍁🌼🍁🍁🌼🍁🍁🌼🍁🍁
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در سختی و گرفتاری
دعای بیست و دوم
فَبِفَضْلِكَ، اللَّهُمَّ، فَأَغْنِنِى، وَ بِعَظَمَتِكَ فَانْعَشْنِى، وَ بِسَعَتِكَ، فَابْسُطْ يَدِى، وَ بِمَا عِنْدَكَ فَاكْفِنِى.
پس به فضل خود مرا بى نیاز کن، و به بزرگى خود مرتبه مرا بلند گردان، و از گنج بى پایان خود دست مرا گشاده دار، و به آنچه نزد تو است (امور) مهم مرا کفایت کن.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ خَلِّصْنِى مِنَ الْحَسَدِ، وَ احْصُرْنِى عَنِ الذُّنُوبِ، وَ وَرِّعْنِى عَنِ الْمَحَارِمِ، وَ لا تُجَرِّئْنِى عَلَى الْمَعَاصِى، وَ اجْعَلْ هَوَاىَ عِنْدَكَ، وَ رِضَاىَ فِيمَا يَرِدُ عَلَيَّ مِنْكَ، وَ بَارِكْ لِى فِيمَا رَزَقْتَنِى وَ فِيمَا خَوَّلْتَنِى وَ فِيمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ، وَ اجْعَلْنِى فِى كُلِّ حَالاتِى مَحْفُوظا مَكْلُوءا مَسْتُورا مَمْنُوعا مُعَاذا مُجَارا.
خدایا درود بر محمد و آل او فرست، و مرا از حسد پاک کن و از گناهان باز دار، و از حرام پرهیز ده، و جراءت بر نافرمانى مده، و خواهش دل مرا به سوى خود بگردان و به آنچه از تو به من مى رسد دل خوش ساز و در روزى اى که نصیب من کرده اى و آنچه به من بخشیده و انعام فرموده اى برکت ده، و مرا در همه حالات حفظ کن و نگاهدار، از نظر بدخواه پوشیده و دست دشمنان از من کوتاه و در پناه و امان تو محفوظ.
#صحیفه_سجادیه
✏️ @ghorun 📝
🌷🌷〰〰〰〰〰〰〰〰🌷🌷
حکمت ۲۳۲ نهج البلاغه: ثمره انفاق
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ، يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ.
[قال الرضي رحمه الله تعالى و معنى ذلك أن ما ينفقه المرء من ماله في سبيل الخير و البر و إن كان يسيرا فإن الله تعالى يجعل الجزاء عليه عظيما كثيرا؛
و اليدان هاهنا عبارة عن النعمتين ففرّق (علیه السلام) بين نعمة العبد و نعمة الرب تعالى ذكره بالقصيرة و الطويلة، فجعل تلك قصيرة و هذه طويلة لأن نعم الله أبدا تضعف على نعم المخلوق أضعافا كثيرة إذ كانت نعم الله أصل النعم كلها فكل نعمة إليها ترجع و منها تنزع].
ره آورد إنفاق (اخلاقى، اقتصادى):
و درود خدا بر او، فرمود: آن كس كه با دست كوتاه ببخشد، از دستى بلند پاداش گيرد.
سید رضی مى گويد: (معنى سخن اين است كه آنچه انسان از اموال خود در راه خير و نيكى انفاق مى كند، هر چند كم باشد، خداوند پاداش او را بسيار مى دهد، و منظور از «دو دست» در اينجا دو نعمت است، كه امام عليه السّلام بين نعمت پروردگار، و نعمت از ناحيه انسان، را با كوتاهى و بلندى فرق گذاشته است كه نعمت و بخشش از ناحيه بنده را كوتاه، و از ناحيه خداوند را بلند قرار داده است، بدان جهت كه نعمت خدا هميشگى و چند برابر نعمت مخلوق است، چرا كه نعمت خداوند اصل و اساس تمام نعمتها است، بنا بر اين تمام نعمتها به نعمتهاى خدا باز مى گردد، و از آن سرچشمه مى گيرد).
#نهج_البلاغه
📚 @ghorun 📕
•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.🍃🌸🌸
دوستان سوره ذاریات آیه۵۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
آیه۵۸} «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»
.🍃🌸🌸.
آیه۵۸}خداست كه خود روزى بخش نيرومند استوار است.
.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.
تفسیر آیه۵۸ } خداوند است که به تمام بندگانش روزى مى دهد، و صاحب قوت و قدرت است (إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ).
توضیح این که: بدون شک، هر فرد عاقل و حکیمى که کارى انجام مى دهد، هدفى براى آن در نظر دارد، و از آنجا که خداوند، از همه عالم تر و حکیم تر است، بلکه با هیچ کس قابل مقایسه نیست، این سؤال پیش مى آید که او چرا انسان را آفرید؟ آیا کمبودى داشت که با آفرینش انسان بر طرف مى شد؟!
آیا نیازى داشته که ما را براى پاسخگوئى به آن آفریده است؟!
در حالى که مى دانیم وجود او از هر جهت کامل و بى نهایت در بى نهایت است و غنى بالذات.
پس طبق مقدمه اول، باید قبول کنیم: او هدفى داشته، و طبق مقدمه دوم، باید بپذیریم که: هدف او از آفرینش انسان چیزى نیست که بازگشت به ذات پاکش کند.
نتیجتاً باید این هدف را در بیرون ذات او جستجو کرد، هدفى که به خود مخلوقات بازمى گردد، و مایه کمال خود آنها است، این از یکسو.
از سوى دیگر، در آیات قرآن تعبیرهاى مختلفى درباره هدف آفرینش انسان شده است.
در یک جا مى خوانیم:
الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً: او کسى است که مرگ و زندگى را آفرید، تا شما را آزمایش کند، کدامین نفر بهتر عمل مى کنید ؟
🔸در اینجا مسأله آزمایش و امتحان انسان ها از نظر حسن عمل ، به عنوان یک هدف معرفى شده است.
و در آیه دیگر آمده است: اللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماوات وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْء عِلْماً: خداوند کسى است که هفت آسمان را آفریده، و از زمین نیز مانند آن خلق کرده است، فرمان او در میان آنها نازل مى شود، تا بدانید خداوند بر هر چیز توانا است، و علم او به همه موجودات احاطه دارد .
🔸و در اینجا علم و آگاهى از قدرت و علم خداوند به عنوان هدفى براى آفرینش آسمان ها و زمین (و آنچه در آنها است) ذکر شده است.
در آیه دیگر مى خوانیم: وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ
لایَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ * إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ: اگر پروردگارت مى خواست، همه مردم را امت واحده (و بدون هیچ گونه اختلاف) قرار مى داد، ولى آنها همواره مختلفند * مگر آن کس را که پروردگارت رحم کند، و براى همین (رحمت) آنها را آفریده
🔸 بر طبق این آیه، رحمت الهى هدف اصلى آفرینش انسان است.
اما آیات مورد بحث تنها روى مسأله عبودیت و بندگى تکیه مى کند، و با صراحت تمام، آن را به عنوان هدف نهائى آفرینش جن و انسان، معرفى مى نماید.
اندکى تأمل در مفهوم این آیات، و آنچه مشابه آن است، نشان مى دهد که هیچ تضاد و اختلافى در میان آنها نیست، در واقع بعضى هدف مقدماتى، بعضى متوسط، و بعضى هدف نهائى اند، و بعضى نتیجه آن.
🔹هدف اصلى همان عبودیت است که در آیات مورد بحث به آن اشاره شده، و مسأله علم و دانش و امتحان و آزمایش اهدافى هستند که در مسیر عبودیت قرار مى گیرند، و رحمت واسعه خداوند نتیجه این عبودیت است.
به این ترتیب، روشن مى شود که ما، همه براى عبادت پروردگار آفریده شده ایم، اما مهم این است که بدانیم حقیقت عبادت چیست؟
آیا تنها انجام مراسمى مانند رکوع و سجود و قیام و قعود و نماز و روزه منظور است؟ یا حقیقتى است ماوراى اینها؟ ـ هر چند عبادات رسمى نیز همگى واجد اهمیتند ـ.
براى یافتن پاسخ این سؤال، باید روى واژه عبد و عبودیت تکیه کرد، و به تحلیل آنها پرداخت.
ادامه تفسیر: 👇
🆔📚 @ghorun
•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•🍃🌸🌸
ادامه تفسیر:
🔅 عبد از نظر لغت عرب، به انسانى مى گویند که سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالک چیزى نیست، و در اطاعت او هرگز سستى به خود راه نمى دهد.
و به تعبیر دیگر، عبودیت ـ آن گونه که در متون لغت آمده ـ اظهار آخرین درجه خضوع در برابر معبود است، و به همین دلیل، تنها کسى مى تواند معبود باشد، که نهایت انعام و اکرام را کرده است، و او کسى جز خدا نیست.
✨بنابراین عبودیت ، نهایت اوج تکامل یک انسان و قرب او به خدا است.
عبودیت ، نهایت تسلیم در برابر ذات پاک او است.
عبودیت ، اطاعت بى قید و شرط و فرمانبردارى در تمام زمینه هاست.
و بالاخره عبودیت کامل آن است که: انسان جز به معبود واقعى یعنى کمال مطلق، نیندیشد، جز در راه ا و گام بر ندارد، و هر چه غیر او است فراموش کند، حتى خویشتن را!
و این است هدف نهائى آفرینش بشر، که خدا براى وصول به آن، میدان آزمایشى فراهم ساخته و علم و آگاهى به انسان داده، و نتیجه نهائیش نیز غرق شدن در اقیانوس رحمت او است.
{تفسیر نمونه}
.•.•.•.
🆔📚 @ghorun