eitaa logo
آیات برگزیده
801 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
📕📙📘📗📕📙📘📗📕📙📘📗 حکمت ۲٣۳ نهج البلاغه 🌷 آغازگر جنگ نباش وَ قَالَ (علیه السلام) لِابْنِهِ الْحَسَنِ (علیه السلام): لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ، وَ إِنْ دُعِيتَ إِلَيْهَا فَأَجِبْ؛ فَإِنَّ الدَّاعِيَ إِلَيْهَا بَاغٍ، وَ الْبَاغِيَ مَصْرُوعٌ.   به فرزند خود امام حسن (عليهما السلام) چنين فرمود: كسى را در ميدان جنگ به مبارزت فرا مخوان و اگر تو را فرا خواندند، پاسخ گوى. زيرا آنكه به جنگ فرا مى خواند، ستمكار است و ستمكار بر خاك هلاك مى افتد. 📙 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰🌺〰🌺〰🌱〰🌱〰🌱〰🌱 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره احقاف آیه ۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ~~~~~~~~~~~~ آیه۴) قُلْ أَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَرُونِي مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّمَاوَاتِ ائْتُونِي بِكِتَابٍ مِنْ قَبْلِ هَٰذَآ أَوْ أَثَارَةٍ مِنْ عِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ~~~🌱🌺🌱~~~ آیه۴) [به مشركان‌] بگو: به من خبر دهید [و نشانم دهید] معبودانی كه به جای خدا می‌پرستید چه چیزی از زمین را آفریده‌اند یا مگر آنان را در آفرینش آسمان‌ها مشاركتی است؟ اگر راستگو هستید كتابی پیش از این قرآن یا بازمانده‌ای از دانش استواری [كه ادعای شما را تصدیق كند] برای من بیاورید؛ ~~~~~~~~~~~~ تفسیر آیه۴) گمراه ترین مردم؟ در آیات گذشته، سخن از آفرینش آسمان ها و زمین در میان بود، که همه اینها از خداوند عزیز و حکیم است، لازمه این سخن آن است، که جز او معبودى در جهان نیست، چرا که تنها کسى شایسته عبودیت است که خالق و مدبر عالم باشد، و این دو، در ذات پاک او جمع است. و براى تکمیل این بحث، در این آیات روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) کرده، مى فرماید: به این مشرکان بگو! به من خبر دهید! معبودهائى را که غیر از خدا پرستش مى کنید ـ نشان دهید ـ چه چیز از زمین را آفریده اند ؟! (قُلْ أَ رَأَیْتُمْ ماتَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ أَرُونِی ماذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ). یا این که شرکتى در آفرینش آسمان ها و مالکیت و تدبیر آنها دارند ؟ (أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّماواتِ). هنگامى که شما قبول دارید، بت ها هیچ گونه دخالتى نه در آفرینش موجودات زمینى دارند، و نه در آفرینش خورشید و ماه و ستارگان و موجودات عالم بالا، و خودتان با صراحت مى گوئید: خالق همه اینها اللّه است . با این حال چگونه براى حل مشکلات، یا جلب برکات، دست به دامن بت ها ، این موجودات بى خاصیت و فاقد عقل و شعور، مى زنید؟! و اگر فرضاً مى گوئید: آنها شرکتى در امر خلقت و آفرینش داشته اند کتابى از کتب آسمانى پیشین که گفتار شما را تصدیق کند، یا آثارى علمى از علماى گذشته که گواهى بر این معنى دهد، براى من بیاورید اگر راست مى گوئید (ائْتُونِی بِکِتاب مِنْ قَبْلِ هذا أَوْ أَثارَة مِنْ عِلْم إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ). کوتاه سخن این که: دلیل، یا جنبه نقلى دارد و از طریق وحى آسمانى است، یا عقلى و منطقى، و یا شهادت و گواهى دانشمندان. شما که در ادعاهاى خود در مورد بت ها، نه متکى به وحى و کتاب آسمانى هستید، و نه مى توانید شرکت آنها را در آفرینش آسمان و زمین اثبات کنید، تا از این دلیل عقلى براى الوهیت آنها استفاده نمائید، و نه اثرى از علوم پیشینیان گفته شما را تأیید مى کند، پس معلوم مى شود، آئین و مسلک شما چیزى جز مشتى از خرافات زشت و پندارهاى دروغین نیست. بنابراین جمله أَرُونِی ماذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ... ، اشاره به دلیل عقل، و جمله ائْتُونِی بِکِتاب مِنْ قَبْلِ هذا ، اشاره به وحى آسمانى، و تعبیر به أَثارَة مِنْ عِلْم ، اشاره به سنت انبیاى گذشته و اوصیاى آنان یا آثار دانشمندان پیشین است. علماى لغت و مفسران براى أَثارَة (بر وزن حلاوة) چند معنى ذکر کرده اند: باقیمانده چیزى ، روایت و علامت ، ولى ظاهر این است که همه، به یک معنى بازمى گردد، و آن اثرى است که از چیزى باقى مى ماند، و دلیل بر وجود آن است. شبیه همین گفتگو، و مؤ٠اخذه، و محاکمه بت پرستان، در آیه ۴٠ سوره فاطر آمده است، آنجا که مى گوید: قُلْ أَ رَأَیْتُمْ شُرَکاءَکُمُ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ أَرُونِی ماذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّماواتِ أَمْ آتَیْناهُمْ کِتاباً فَهُمْ عَلى بَیِّنَة مِنْهُ بَلْ إِنْ یَعِدُ الظّالِمُونَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً إِلاّ غُرُوراً. قابل توجه این که در مورد زمین مى گوید: ماذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ (چه چیز از زمین را آفریده اند؟) و در مورد آسمان ها مى گوید: أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِى السَّماواتِ (یا این که در آفرینش آسمان ها شرکتى دارند؟) یعنى در هر دو جا سخن از شرکت است، زیرا شرک در عبادت باید از شرک در خالقیت و تدبیر نشأت گیرد. در اینجا این سؤال پیش مى آید که: اگر مشرکان معمولاً امر خلقت را منحصراً مربوط به اللّه مى دانستند، مطالبه یکى از این دلائل سه گانه، از آنها براى چیست؟. در پاسخ مى توان گفت: این مطالبه از گروه اندکى است که احتمالاً در میان بت پرستان بوده اند، و بُتان را سهیم در آفرینش مى دانستند، یا این که مسأله به صورت فرضى مطرح شده، یعنى اگر فرضاً به فکر چنین ادعائى در زمینه شرکت بت ها در آفرینش جهان بیفتید، هیچ گونه دلیل عقلى و نقلى و عقلائى بر ادعاى خود ندارید. 📘 @ghorun 🖌
046004.mp3
67.6K
🎙 سوره احقاف : ۴ محمد حسین سعیدیان 📚 @ghorun 🌿
046004.mp3
846.5K
🎙 استاد قرائتی تفسیر سوره احقاف آیه ۴ 📓 @ghorun 🖋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢🌸💢🌸💢🌸💢➿➿➿➿ در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه آمده است: اباعبدالله الحسین هنگامی که علی اکبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب کرد و فرمود: « ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، که شبیه ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (صلی الله و علیه وآله) است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله(صلی الله و علیه وآله) تنگ می شد نگاه به وجه این پسر می کردیم. 🌹ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان مبارک باد. 🌹🍀 @ghorun 🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 حجت الاسلام والمسلمین بهشتی 🌷خداوند به چه جوانی افتخار و او را به فرشته تشبیه می‌کند؟ 💐🍀 @ghorun 🍀
🔸🌱🔸🌱🔸➖➖➖➖➖➖➖ پيامبر (ص): «اوصيكُمْ بِالشُّبّانِ خَيْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنى بَشيرا وَ نَذيرافَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّيوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَيْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ» شما را به نيكى با جوانان سفارش مى‌كنم، چرا كه آنان، دل‌هاى رقيق‌ترى دارند، به‌راستى كه خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگيخت، جوانان با من هم‌پيمان شدند و پيران با من به مخالفت برخاستند. آن گاه اين آيه را خواندند: «و عمر آنانبه درازا كشيد و دل هايشان سخت گرديد». (سفینه البحار، جلد2، ص176)         🌼🍀 @ghorun 🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔴🔷🔴🔷🔴🔷🔴🔷🔴🔷 فرازی از صحیفه سجادیه دعا در سختی و گرفتاری دعای بیست و دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِى الرَّغْبَةَ فِى الْعَمَلِ لَكَ لاِخِرَتِى حَتَّى أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِى، وَ حَتَّى يَكُونَ الْغَالِبُ عَلَيَّ الزُّهْدَ فِى دُنْيَاىَ، وَ حَتَّى أَعْمَلَ الْحَسَنَاتِ شَوْقا، وَ آمَنَ مِنَ السَّيِّئَاتِ فَرَقا وَ خَوْفا، وَ هَبْ لِى نُورا أَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ، وَ أَهْتَدِى بِهِ فِى الظُّلُمَاتِ، وَ أَسْتَضِى ءُ بِهِ مِنَ الشَّكِّ وَ الشُّبُهَاتِ خدایا! درود بر محمد و آل او فرست، و مرا راغب گردان که براى آخرت خود در راه توبکوشم و این رغبت را با دل خود آمیخته بینم، و بى رغبتى به دنیا بر وجود من غالب گردد و هر عمل نیک را از روى شوق به جاى آرم و از اعمال زشت به ترس و بیم بپرهیزم، و مرا روشنایى ده که میان مردم در پرتو آن رفتار کنم، و در تاریکى ها به فروغ آن را جویم و از زنگ شک و شبهه پاک و تابناک شوم. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِى خَوْفَ غَمِّ الْوَعِيدِ، وَ شَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِ حَتَّى أَجِدَ لَذَّةَ مَا أَدْعُوكَ لَهُ، وَ كَأْبَةَ مَا أَسْتَجِيرُ بِكَ مِنْهُ خدایا درود بر محمد و آل او فرست، روزى کن که از اندوه وعید تو هراسناک باشم و به پاداشى که ما را نوید دادى شائق، تا لذت ثوابى که تو را براى آن مى خوانم در یابم و بیم عذاب نعوذ بالله در سویداى دل من جاى گیرد. 📗 @ghorun 🍃
🖌📝🖌📝🖌➿➿➿➿➿➿ حکمت ۲۳۴ نهج البلاغه: صفات شایسته برای زنان وَ قَالَ (علیه السلام): خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ، شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ؛ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ؛ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا، وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يَعْرِضُ لَهَا. تفاوت اخلاقى مردان و زنان (اخلاقى، علمى): و درود خدا بر او، فرمود: برخى از نيكوترين خلق و خوى زنان، زشت ترين اخلاق مردان است، مانند، تكبّر، ترس، بخل. هر گاه زنى متكبّر باشد، بيگانه را به حريم خود راه نمى دهد، و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مى كند، و چون ترسان باشد از هر چيزى كه به آبروى او زيان رساند فاصله مى گيرد. 📙 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟🌟🌟🌟⚪️🌟🌟🌟⚪️🌟🌟⚪️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره محمد آیه ۱۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ◻️▫️◻️▫️◻️▫️◻️ آیه۱۱) ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَىٰ لَهُمْ ~🌟✨🌟✨🌟~ آیه۱۱) این [پیروزی مؤمنان و نابودی كافران‌] به سبب این است كه خدا سرپرست و یاور كسانی است كه ایمان آورده‌اند، و كافران را سرپرست و یاری نیست. ◻️▫️◻️▫️◻️▫️◻️ تفسیر آیه۱۱)این آیه، به ذکر دلیل حمایت همه جانبه پروردگار، از مؤمنان و نابودى کافران طغیانگر پرداخته، مى گوید: این به خاطر آن است که خداوند مولا و سرپرست مؤمنان است، اما کافران مولائى ندارند (ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ أَنَّ الْکافِرِینَ لا مَوْلى لَهُمْ). 🌼 مَولى به معنى ولى و سرپرست و یار و یاور است، و به این ترتیب، خداوند ولایت و سرپرستى و یارى مؤمنان را بر عهده گرفته، اما کافران را از زیر چتر ولایت خود، خارج ساخته است، روشن است کسانى که تحت ولایت ذات پاک او باشند، هم در مشکلات، یارى مى شوند، و هم ثبات قدم دارند، و سرانجام به مقصود خود نائل مى شوند، اما آنها که از زیر این پوشش، خارجند اعمالشان حبط و نابود، و عاقبت کارشان، هلاکت است. در اینجا سؤالى پیش مى آید که: در آیه مورد بحث، خداوند فقط به عنوان مولاى مؤمنان ذکر شده، در حالى که در بعضى دیگر از آیات قرآن مانند آیه ۳٠ سوره یونس مولاى کافران نیز معرفى شده است: وَ رُدُّوا إِلَى اللّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ: و همگى به سوى اللّه ـ مولا و سرپرست حقیقى خود ـ بازگردانده مى شوند; و چیزهائى را که به دروغ همتاى خدا قرار داده بودند، گم و نابود مى شوند ! پاسخ این سؤال، با توجه به یک نکته روشن مى شود، و آن این که: ولایت عامه خداوند ـ که همان مسأله خالقیت و تدبیر او است ـ همگان را فرا مى گیرد، ولى ولایت خاصه و عنایت مخصوص او ـ که توأم با انواع حمایت ها است ـ تنها شامل حال مؤمنان است. ✨بعضى گفته اند: این آیه امیدبخش ترین آیات، قرآن است: اَرْجى آیَةً فِى الْقُرْآنِ چرا که همه مؤمنان را اعم از عالم و جاهل، زاهد و راغب، کوچک و بزرگ، زن و مرد، و پیر و جوان، تحت حمایت و عنایت خاص پروردگار معرفى مى کند، حتى مؤمنان گنهکار را استثنا نمى کند، او در حوادث سخت و مصائب جانکاه، نمونه هاى حمایت خویش را نشان مى دهد که هر کس در طول عمر خود این معنى را احساس کرده است و در تواریخ نیز شواهد فراوان دارد. 📚در حدیثى آمده است: پیامبر(صلى الله علیه وآله) بعد از یکى از غزوات ، زیر درختى تنها نشسته بود، مشرکى با شمشیر برهنه بطور غافلگیرانه، به حضرت حمله کرد گفت: مَنْ یُخَلِّصُکَ مِنِّى: الان چه کسى مى تواند تو را از چنگال من نجات دهد ؟!. پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: اللّهُ و در این هنگام پاى مشرک لغزید و بر زمین خورد، شمشیر از دستش فرو افتاد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) شمشیر را برداشت و فرمود: الان تو بگو، چه کسى تو را از دست من رهائى مى بخشد ؟!. در جواب عرض کرد: لا اَحَدَ !: هیچ کس ! و سپس ایمان آورد. آرى، مولاى همه مؤمنان، او است و کافران مولا و پناهگاهى ندارند. تفسیر نمونه) ✏️ @ghorun 📝
047011.mp3
28.6K
🎙سوره محمد : ۱۱ محمد حسین سعیدیان ✒️ @ghorun
047010-011.mp3
579.8K
🎙 استاد قرائتی تفسیر سوره محمد آیات ۱۰ و ۱۱ 📗 @ghorun 🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📚📕📚📕▫️▫️▫️▫️▫️▫️ مولی علی(ع) : هیچ چیز مانند یاد خدا گره گشایی نمی کند. غررالحکم، ح4970 📕 @ghorun ⬅️
31.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 حجت الاسلام عابدینی 📝 توصیه خداوند به موسای نبی درباره اهمیت اطاعت خدا 📒 @ghorun
🌴🌴🍃🍃🍃🌴🌴🍃🍃🍃🌴🌴 امام جواد (ع) : کَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ کافِلُهُ، وَکَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ، وَ مَنِ انْقَطَعَ إلى غَیْرِ اللّهِ وَ کَّلَهُ اللّهُ إلَیْهِ. چگونه گمراه و درمانده خواهد شد کسى که خداوند سَرپرست و متکفّل اوست؟ چطور نجات مى‌یابد کسى که خداوند طالبش است؟ هر که از خدا قطع امید کند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار مى‎‌کند. (بحار‌الانوار، ج68، ص155) 🌴 @ghorun
🌀♦️🌀♦️🌀============== فرازی از صحیفه سجادیه دعا در سختی و گرفتاری دعای بیست و دوم اللَّهُمَّ قَدْ تَعْلَمُ مَا يُصْلِحُنِى مِنْ أَمْرِ دُنْيَاىَ وَ آخِرَتِى فَكُنْ بِحَوَائِجِى حَفِيّا. خدایا تو مى دانى در دنیا و آخرت شایسته من چیست، پس به حوائج من نیک توجه فرماى. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ارْزُقْنِى الْحَقَّ عِنْدَ تَقْصِيرِى فِى الشُّكْرِ لَكَ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فِى الْيُسْرِ وَ الْعُسْرِ وَ الصِّحَّةِ وَ السَّقَمِ، حَتَّى أَتَعَرَّفَ مِنْ نَفْسِى رَوْحَ الرِّضَا وَ طُمَأْنِينَةَ النَّفْسِ مِنِّى بِمَا يَجِبُ لَكَ فِيمَا يَحْدُثُ فِى حَالِ الْخَوْفِ وَ الْأَمْنِ وَ الرِّضَا وَ السُّخْطِ وَ الضَّرِّ وَ النَّفْعِ. خدایا! درود بر محمد و آل او فرست، و اگر در شکر نعمت تو کوتاهى مى کنم، در آسایش و رنج و تندرستى و بیمارى مرا توفیق ده که به حق گرایم و در دل خویش روح رضا و آرامش را در یابم و در حال ترس و امن، و خشنودى و خشم و زیان و سود، تکلیف خود را انجام دهم. 🆔 @ghorun
➿💧➿💧➿💧➿💧➿💧➿ حکمت ۲۳۵ نهج البلاغه: معرفی عاقل و جاهل وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ، فَقَالَ (علیه السلام): هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ؛ فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ، فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ. [قال الرضي رحمه الله تعالى يعني أن الجاهل هو الذي لا يضع الشيء مواضعه فكأن ترك صفته صفة له إذ كان بخلاف وصف العاقل].   نشانه خردمندى (اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: (به امام گفتند، عاقل را به ما بشناسان، پاسخ داد:) خردمند آن است كه هر چيزى را در جاى خود مى نهد. (گفتند پس جاهل را تعريف كن فرمود) با معرّفى خردمند، جاهل را نيز شناساندم. (سید رضی گوید: يعنى جاهل كسى كه هر چيزى را در جاى خود نمى گذارد، بنا بر اين با ترك معرّفى مجدّد، جاهل را شناساند). 📘 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌿:::::::::::::::::::::::::::::::::::::🌿🌸 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره محمد آیه ۳۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا .............................. آیه۳۸) هَآ أَنْتُمْ هَٰٓؤُلَآءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَآءُ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوٓا أَمْثَالَكُمْ ...........🌸🌿........... آیه۳۸) آگاه باشید! شما همان مردمی هستید كه برای انفاق در راه خدا دعوت می‌شوید، پس برخی از شما بخل می‌ورزند، و هر كه بخل پیشه كند، فقط نسبت به [سعادت و خوشبختی‌] خود بخیل است، و خدا [از انفاق و صدقات شما] بی‌نیاز است، و شمایید كه نیازمند هستید؛ و اگر [از فرمان‌های او] روی بگردانید به جای شما گروه دیگری را می‌آورد كه مانند شما [روی گردان و سست عقیده و بخیل‌] نخواهند بود. .............................. تفسیر آیه۳۸) این آیه آخرین آیه سوره محمّد (صلى الله علیه وآله) است، تأکید دیگرى است بر آنچه در آیات گذشته، پیرامون مسائل مادى و دلبستگى هاى مردم به آن و انفاق در راه خدا آمده است. مى فرماید: بدانید شما همان جمعیتى هستید که دعوت براى انفاق در راه خدا مى شوید، بعضى از شما این فرمان الهى را اطاعت مى کنند، در حالى که بعضى بخل میورزند (ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ). در اینجا این سؤال مطرح مى شود که، در آیات قبل گفته شد، خداوند اموال شما را مطالبه نمى کند، چگونه در این آیه، دستور به انفاق فى سبیل اللّه داده شده است؟ ولى، دنباله آیه، در حقیقت به این سؤال از دو راه پاسخ مى دهد: نخست مى گوید: کسى که در انفاق بخل کند، نسبت به خود بخل کرده است (وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ). چرا که نتیجه انفاق ها، هم در دنیا به خود شما بازمى گردد، زیرا فاصله هاى طبقاتى کم مى شود، آرامش و امنیت در جامعه حکم فرما مى گردد، محبت و صفا و صمیمیت جاى کینه و عداوت را مى گیرد، این پاداش دنیوى شما است. و هم در آخرت، در برابر هر درهم و دینارى، مواهب و نعمت هائى به شما ارزانى مى دارد که هرگز به فکر بشرى خطور نکرده است، بنابراین، هر قدر بخل کنید به خودتان بخل کرده اید! به تعبیر دیگر، مسأله انفاق در اینجا بیشتر ناظر به انفاق براى جهاد است و تعبیر به فى سبیل اللّه نیز، تناسب با همین معنى دارد، و واضح است که هر گونه کمک به پیشرفت امر جهاد، ضامن حفظ موجودیت و استقلال و شرف یک جامعه است. پاسخ دیگر این که: خداوند غنى و بى نیاز است و شما همه نیازمندید (وَ اللّهُ الْغَنِىُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ). او هم از انفاق شما بى نیاز است، و هم از اطاعتتان، این شما هستید که در دنیا و آخرت نیاز به لطف و رحمت و پاداش او دارید. اصولاً موجودات امکانیه، و ما سوى اللّه سر تا پا فقر و نیازند، و غنى بالذات تنها خدا است، آنها حتى در اصل وجودشان، دائماً وابسته به اویند، و لحظه به لحظه، از منبع لایزال فیض وجود او، مدد مى گیرند که اگر یک لحظه، از آنها قطع فیض کند، هستى همه بر باد مى رود و فرو ریزند قالب ها ! آخرین جمله، هشدارى است به همه مسلمانان که قدر این نعمت بزرگ و موهبت عظیم را بدانید! که خداوند شما را پاسدار آئین پاکش قرار داد، تا حامیان دین و یاوران پیامبر او باشید، اگر به این نعمت بزرگ ارج ننهید و اگر روى گردان شوید، این مأموریت را به گروه دیگرى مى سپارد، گروهى که همانند شما نخواهند بود ! (وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لایَکُونُوا أَمْثالَکُمْ). آرى، این بار، هرگز بر زمین نمى ماند، اگر شما به اهمیت موقفتان پى نبرید، و این رسالت عظیم را نادیده بگیرید، خداوند قوم دیگرى را برمى انگیزد و این رسالت عظیم را بر دوش آنها مى افکند، قومى که در ایثار و فداکارى و بذل جان و مال و انفاق فى سبیل اللّه به مراتب از شما برتر و بالاتر باشند! ادامه تفسیر: 👇 ✍ @ghorun 👈
🌸🌿:::::::::::::::::::::::::::::::::::🌿🌸 ادامه تفسیر : 👇 این، تهدید بزرگى است که نظیر آن در آیه ۵۴ سوره مائده نیز آمده است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِى اللّهُ بِقَوْم یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّة عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّة عَلَى الْکافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ لایَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم: اى کسانى که ایمان آورده اید! هر کس از شما از آئین خود بازگردد (به خدا زیانى نمى رساند)، خداوند در آینده جمعیتى را مى آورد که آنها را دوست دارد، و آنها نیز خدا را دوست دارند، در برابر مؤمنان، متواضع، و در برابر کافران، نیرومند و شکست ناپذیر، مردانى که در راه خدا جهاد مى کنند و هرگز از سرزنش سرزنش کنندگان هراسى به خود راه نمى دهند . 📒جالب توجه این که: اکثر مفسران در ذیل آیه مورد بحث، نقل کرده اند که بعد از نزول این آیه، جمعى از اصحاب رسول خدا(صلى الله علیه وآله) عرض کردند: مَنْ هؤُلاءِ الَّذِیْنَ ذَکَرَ اللّهُ فِی کِتابِهِ: این گروهى که خداوند در این آیه به آنها اشاره کرده کیانند ؟! در این هنگام، سلمان نزدیک پیامبر(صلى الله علیه وآله) نشسته بود، پیامبر(صلى الله علیه وآله) دست بر پاى سلمان (و طبق روایتى بر شانه سلمان) زده فرمود: هذا وَ قَوْمُهُ، وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کانَ الاِیْمانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِنْ فارْس: منظور، این مرد و قوم او است، سوگند به آن کس که جانم به دست او است، اگر ایمان به ثریا بسته باشد، گروهى از مردان فارس آن را به چنگ مى آورند ! این حدیث و مشابه آن را محدثان معروف اهل سنت، مانند محدث معروف بیهقى و ترمذى در کتب معروف خود آورده اند، و مفسران معروف شیعه و اهل سنت بر آن اتفاق دارند، مانند: نویسنده تفسیر قرطبى ، روح البیان ، و مجمع البیان و فخر رازى و مراغى و ابوالفتوح رازى و مانند آنها. در تفسیر درّ المنثور در ذیل همین آیه نیز، چندین حدیث در همین زمینه آورده است. 📗حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که مکمل حدیث فوق است، فرمود: وَ اللّهُ أَبْدَلَ بِهِمْ خَیْراً مِنْهُمْ، المَوالِی: به خدا سوگند که خداوند به این وعده خود وفا کرده، و گروهى را از غیر عرب، بهتر از آنها جانشین آنها فرمود . اگر با دقت و خالى از هر گونه تعصب، به تاریخ اسلام و علوم اسلامى بنگریم، و سهم عجم، و مخصوصاً ایرانیان را در میدان هاى جهاد و مبارزه با دشمنان از یکسو، و تنقیح و تدوین علوم اسلامى را از سوى دیگر، بنگریم، به واقعیت این حدیث پى خواهیم برد و شرح این سخن بسیار است. تفسیر نمونه) ✍ @ghorun 👈
047038.mp3
96.1K
🎙 سوره محمد : ۳۸ محمد حسین سعیدیان 📚 @ghorun 🍃
047038.mp3
1.03M
🎙 استاد قرائتی تفسیر سوره محمد آیه۳۸ 🆔 @ghorun ⬅️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»: اَلبخیلُ بَعیدٌ مِنَ اللهِ بَعیدٌ مِنَ النّاسِ قَریبٌ مِنَ النّارِ! آدم بخیل از خدا دور است و از مردم دور ولی به آتش دوزخ نزدیك است! (بحار، ج ٧٣، ص ٣٠٨) 📙 @ghorun🌻