eitaa logo
آیات برگزیده
799 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁•✨•🍁•✨•🍁•✨•✨•✨•✨•✨•✨• بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره حجر آیه ۳۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰 آیه۳۸) إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ 🍁•🍁•🍁•🍁•🍁 آیه۳۸) (امّا نه تا روز رستاخیز، بلكه) تا روز وقت معیّنی.» 〰〰〰〰〰〰 تفسیر آیه۳۸)ولى نه تا روز مبعوث شدن خلایق در رستاخیز، چنانکه خواسته اى، بلکه، تا وقت و زمان معینى (إِلى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ). در این که منظور از یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ، چه روزى است، مفسران احتمالات متعددى داده اند: بعضى گفته اند: منظور پایان این جهان و بر چیده شدن دوران تکلیف است، چرا که بعد از آن، طبق ظاهر آیات قرآن، همه جهانیان از بین مى روند و تنها ذات پاک خداوند باقى مى ماند، بنابراین، تنها به مقدارى از درخواست ابلیس موافقت شد. بعضى دیگر احتمال داده اند: منظور از وقت معلوم زمان معینى است که تنها خدا مى داند، و جز او هیچ کس از آن آگاه نیست، چرا که اگر آن وقت را آشکار مى ساخت ابلیس تشویق به گناه و سرکشى بیشتر شده بود. بعضى نیز احتمال داده اند: منظور روز قیامت است چرا که او مى خواست تا آن روز زنده بماند تا از حیات جاویدان برخوردار گردد و با نظر او موافقت گردید، به خصوص این که شبیه این تعبیر در آیه ۵٠ سوره واقعه : (مِیْقاتِ یَوْم مَعْلُوم) درباره روز قیامت آمده است. ولى این احتمال، بسیار بعید است، چرا که اگر چنین مى بود باید خداوند به طور کامل با درخواست او موافقت کرده باشد، در حالى که، ظاهر آیات فوق این است که: به طور کامل با درخواست او موافقت نشده و تنها تا یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ موافقت شده است. و به هر حال، تفسیر اول با روح و ظاهر آیه از همه موافقتر است، و در بعضى از روایات که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده نیز به این معنى تصریح گردیده است. تفسیر نمونه) ▪️ @ghorun
🍁✨🍁✨🍁✨✨✨✨✨✨✨✨✨ ☀️ یوم الوقت المعلوم در حدیثى نیز آمده است که منظور از «یوم الوقت المعلوم» زمان قیام حضرت مهدى ـ عج ـ است که به عمر ابلیس پایان داده مى شود.( تفسیر نورالثّقلین، ج 3، ص 14) البتّه این سبب نخواهد شد که عوامل گناه به کلّى از جهان ریشه کن شود و مسأله اطاعت و آزمایش الهى منتفى مى گردد چرا که عامل اصلى که هواى نفس است به قوّت خود باقى است حتّى عامل انحراف شیطان نیز هواى نفس اوست. چرا خداوند به شیطان مهلت داده تا سبب گمراهی انسان ها گردد؟ جواب: اولا: شیطان به صورت یک موجود پاک آفریده شد و سالها قداست و پاکى خود را حفظ کرد تا آن جا که بر اثر اطاعت پروردگار همردیف فرشتگان شد، ولى سرانجام بر اثر خودخواهى و کبر و غرور و با سوء استفاده از آزادى خویش طریق گمراهى را پیش گرفت و به آخرین درجه انحطاط سقوط کرد. ثانیاً: توجّه به این نکته ضرورى است که نفوذ وسوسه هاى شیطانى در انسانها یک نفوذ ناآگاه و اجبارى نیست بلکه انسانها به میل و اختیار خودشان راه نفوذ را به روى او مى گشایند و اجازه ورود را به کشور جانشان صادر کرده و به اصطلاح، گذرنامه آن را نیز در اختیار شیطان مى گذارند و به همین دلیل قرآن با صراحت مى گوید: «اِنَّ عِبادِى لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطان اِلاّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ» (تو بر بندگان من تسلّط نخواهى یافت مگر گمراهانى که از تو پیروى کنند).( سوره حجر، آیه 42) 🔸امیرمؤمنان على(علیه السلام) به صورت ظریف و لطیفى جواب این سؤال را بیان کرده، مى فرماید: «خداوند به او مهلت داد چرا که مستحقّ غضب الهى بود و مى خواست امتحان را بر بندگان تمام کند و وعده اى را که به وى داده بود منجّز گرداند». یعنى از یک سو خداوند مجازات او را با این مهلت دادن سنگین تر ساخت، زیرا همان گونه که از آیات قرآن استفاده مى شود کسانى که در مسیر گناه و گمراهى گام مى گذارند خداوند هشدارهاى مکرّرى به آنها مى دهد اگر این هشدارها مؤثّر شد و بازگشتند چه بهتر وگرنه آنها را به حال خود وامى گذارد و مهلت کافى مى دهد تا بارشان سنگین تر شود.( سوره آل عمران، آیه 178 و سوره روم، آیه 41) ▫️از سوى دیگر وجود شیطان مایه آزمایش بزرگى براى انسانها و به تعبیر دیگر سبب تکامل افراد با ایمان مى شود زیرا وجود این دشمن نیرومند براى مؤمنان آگاه و کسانى که مى خواهند راه حق را بپویند نه تنها زیان بخش نیست بلکه وسیله پیشرفت و تکامل است زیرا مى دانیم پیشرفتها و تکاملها معمولا در میان تضادها صورت مى گیرد و هنگامى که انسان در مقابل دشمن نیرومندى قرار مى گیرد، تمام نیرو و توان و نبوغ خود را بسیج مى کند و به تعبیر دیگر وجود این دشمن نیرومند سبب تحرّک و جنبش هر چه بیشتر مى گردد و در نتیجه ترقّى و تکامل حاصل مى شود. ▪️ @ghorun
015038.mp3
15.5K
🎙سوره حجر: ۳۸ محمد حسین سعیدیان ▪️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚🌿📚🌿📚〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔱 ابلیس کیست؟ ابلیس یکی از مقرب‌ترین فرشتگان خداوند بود که پس از سجده نکردن بر انسان از عرش الهی رانده شد. گروهی از متفکران اسلامی، شیطان را از جنس جن و گروهی دیگر از جنس ملک (فرشته) می‌دانند. البته دیدگاهی که ابلیس را از جنس ملک می‌داند، ضعیف‌تر است. 🔥 فرجام ابلیس ابلیس پس از آنکه از عرش الهی رانده شد، از خداوند فرصتی خواست تا آخرالزمان که به گمراه کردن قوم بنی آدم بپردازد و خداوند نیز این اجازه را به وی داد. متفکران اسلامی، در پاسخ به اینکه چرا خداوند ابلیس را از بین نمی‌برد، چنین پاسخ می‌دهند که خداوند به ابلیس تا آخر الزمان امان‌نامه‌ای داده است و مطابق با آن امان‌نامه، ابلیس تا آخرالزمان به وسوسه انسان‌ها مشغول خواهد بود. 📕 ابلیس در قرآن واژه "ابلیس" یازده بار در قرآن آمده است. ۹ بار در ضمن داستان آدم و حوا و سجده نکردن ابلیس و سه مرتبه دیگر در جای‌های دیگر قرآن کریم ذکر شده‌است. ▪️ @ghorun
🔸✨🔸✨🔸➿➿➿➿➿➿➿➿➿ 🔮 إِلى‏ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ‏ 🌿از ابى علاء رازى روایت کرده گفت شخصى از حضرت صادق علیه السّلام سؤال نمود که مراد از وقت معلوم چیست؟ فرمود: روزى است که نفخه صور دمیده میشود و شیطان در میان نفخه اول و دوم خواهد مرد. 🌿عیاشى از اسحق بن عمار روایت کرده گفت از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم روز معلوم که پایان مهلت شیطان است چه وقت میباشد؟ فرمود: شما خیال می نمائید که آن روز قیامت است که خداوند خلایق را مبعوث میفرماید خیر آن روز نیست بلکه مراد روز قیام قائم ما آل محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم است که چون قیام می نماید شیطان در مسجد کوفه حضور او میرسد و میگوید واى از امروز و آن روز، آن حضرت؛ شیطان را میگیرد و گردن میزند و آن روز وقت معلوم است. منبع اصلی: تفسیر جامع، ج‏۳، ص۴۶(نرم افزار جامع التفاسیر) ▪️ @ghorun
⚪️🌀⚪️🌀⚪️〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔺 توصیه مهم ابلیس به حضرت یحیی(ع) امام صادق(ع) به نقل از پدران بزرگوار خود فرمودند: ابلیس از زمان آدم علیه‎السلام نزد همه پیامبران می‎آمد تا زمانی که مسیح مبعوث شد. با آنها گفت‎وگو و از آنها پرسش می‎کرد و با هیچ کدام بیشتر از یحیی بن زکریا(ع) انس نداشت. یحیى به او گفت: اى ابا مرّه (لقب شیطان؛ کنایه از ریشه بدى و بیمار دلى) من به تو نیازى دارم. گفت تو ارجمندتر از آن هستی که من خواهش تو را رد کنم؛ هر چه می‎خواهی بخواه که من در فرمانت مخالفت ندارم. یحیی(ع) فرمود: اى ابا مرّه می‎خواهم همه دام‎هایت که آدمیزاده را با آنها شکار می‎کنى به من نشان دهی. گفت بسیار خب و بعد فردا را به او نوید داد. نقل است که ابلیس با چهره ‏اى مانند میمون و تنى مثل خوک و دو چشم دراز در چهره‏ ظاهر شد و ... تا آنجا که یحیی(ع) به ابلیس فرمود چه چیز چشمت را روشن‎تر کند؟ گفت: زن‎ها؛ که دام‎ها و بندهاى منند و چون نفرین صالحان و لعنت آنها بار مرا سنگین کنند نزد زن‎ها بروم و به آنها خوشدل شوم. یحیى(ع) به ابلیس گفت: این کلاهخود که بر سر دارى چیست؟ گفت از نفرین مؤمنان با آن خود را نگه می‎دارم. گفت: این آهنى که درون آن می‎بینم چیست؟ گفت دل صالحان را با آن قلاب کنم. یحیى(ع) گفت: هرگز شده که به من پیروز شده باشى؟ گفت: نه، اما تو یک خصلتى دارى که آن را خوش دارم. یحیى(ع) گفت: آن چیست؟ گفت تو پر خورى و چون افطار کنى و بخورى و سیر شوى، از برخى نماز و شب زنده‎دارى خود در شب باز می‎مانی. یحیى(ع) فرمود: من با خدا عهد می‎کنم که دیگر سیر نخورم تا او را ملاقات کنم. ابلیس گفت: من هم با خدا عهد می‎کنم که به مسلمانى اندرز ندهم تا بمیرم. ابلیس از نزد یحیی(ع) بیرون رفت و دیگر به او باز نگشت. ▪️ @ghorun
✒️📝✒️📝✒️〰〰〰〰〰〰〰〰 حکمت 46 نهج البلاغه: گناهی که بهتر از حسنه است وَ قَالَ (علیه السلام): سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ، خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ‏. ارزش پشيمانى و زشتى غرور زدگى (اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: گناهى كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكى است كه تو را به خود پسندى وا دارد. ▪️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.🔷.🔘.🔘.🔘.🔷.🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔷 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره یوسف آیه ۱۱۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا .➰➰➰➰➰. آیه۱۱۱) لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 🔹🔷.🔹.🔷🔹 آیه۱۱۱) در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود! اینها داستان دروغین نبود؛ بلكه (وحی آسمانی است، و) هماهنگ است با آنچه پیش روی او (از كتب آسمانی پیشین) قرار دارد؛ و شرح هر چیزی (كه پایه سعادت انسان است)؛ و هدایت و رحمتی است برای گروهی كه ایمان می‌آورند! .➰➰➰➰➰. تفسیر آیه۱۱۱) * آخرین آیه این سوره محتواى بسیار جامعى دارد که تمام بحث هایى که در این سوره گذشت به طور فشرده در آن جمع است. مى فرماید: در سرگذشت آنها ]= یوسف، برادرانش، انبیاى گذشته، و اقوام مؤمن و بى ایمان[ درس عبرتى براى صاحبان اندیشه است (لَقَدْ کَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاُِوْلِى الاَْلْبَابِ). آیینه اى است که مى توان عوامل پیروزى و شکست، کامیابى و ناکامى، خوشبختى و بدبختى، سربلندى و ذلّت و خلاصه آنچه در زندگى انسان ارزش دارد و آنچه بى ارزش است، در آن دید. آیینه اى که عصاره تمام تجربیّات اقوام پیشین و رهبران بزرگ در آن به چشم مى خورد و مشاهده آن، عمر کوتاه مدّت هر انسان را به اندازه عمر تمام بشر طولانى مى کند. ولى فقط اولواالألباب و صاحبان اندیشه توانایى مشاهده آن نقوش عبرت آموز را بر صفحه این آیینه شگفت انگیز دارند.و به دنبال آن اضافه مى کند: اینها (آنچه گفته شد،) داستان دروغین نیست (مَا کَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَى). این آیات که بر تو نازل شده و پرده از روى تاریخ صحیح گذشتگان برداشته، ساختگى نیست، بلکه (وحى بزرگ آسمانى است و) هماهنگ است با آنچه پیش روى او (از کتاب هاى آسمانى پیشین) قرار دارد (وَ لَـکِنْ تَصْدِیقَ الَّذِى بَیْنَ یَدَیْهِ). به علاوه هر آنچه انسان به آن نیاز دارد، و در سعادت و تکامل او دخیل است، در این آیات آمده است (وَ تَفْصِیلَ کُلِّ شَىْء). و (به همین دلیل) هدایت و رحمتى است براى گروهى که ایمان مى آورند (وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِقَوْم یُؤْمِنُونَ). آیه فوق گویى مى خواهد به این نکته مهم اشاره کند که داستان هاى ساختگى زیبا و دل انگیز بسیار است و همیشه در میان همه اقوام، افسانه هاى خیالى جالب فراوان بوده است، مبادا کسى تصوّر کند سرگذشت یوسف یا سرگذشت پیامبران دیگر که در قرآن آمده از این قبیل است. مهم این است که این سرگذشت هاى عبرت انگیز و تکان دهنده همه عین واقعیّت است، کمترین انحراف از واقعیّت و عینیّت خارجى در آن وجود ندارد، به همین دلیل تأثیر آن فوق العاده زیاد است. چرا که مى دانیم افسانه هاى خیالى هر قدر جالب و تکان دهنده تنظیم شده باشند، تأثیر آنها در برابر یک سرگذشت واقعى ناچیز است، زیرا اوّلاً هنگامى که شنونده و خواننده به هیجان انگیزترین لحظات داستان مى رسد و مى رود که تکانى بخورد، ناگهان این برق در مغز او پیدا مى شود که این یک خیال و پندار بیش نیست. ثانیاً این سرگذشت ها در واقع بیانگر فکر طرّاح آنهاست، اوست که عصاره افکار و خواست هایش را در چهره و افعال قهرمان داستان مجسّم مى کند، بنابراین چیزى فراتر از فکر یک انسان نیست، و این با یک واقعیّت عینى تفاوت بسیار دارد و نمى تواند بیش از موعظه گوینده آن بوده باشد، امّا تاریخ واقعىانسان ها چنین نیست، پربار و پربرکت و از هر نظر راهگشاست. پروردگارا، چشمى بینا و گوشى شنوا و قلبى دانا به ما مرحمت کن تا بتوانیم در سرگذشت پیشینیان راه هاى نجات خود را از مشکلاتى که اکنون در آن غوطهوریم بیابیم. خداوندا، به ما دیده اى تیزبین ده تا عاقبت زندگى اقوامى را که پس از پیروزى به سبب اختلاف و پراکندگى، گرفتار دردناک ترین شکست ها شدند ببینیم و از آن راهى که آنها رفتند نرویم. بارالها، نیّتى خالص به ما عطا کن که پا بر سر دیو نفس بگذاریم، و معرفتى که با پیروزى مغرور نشویم، و گذشتى که اگر دیگرى کارى را بهتر از ما انجام مى دهد به او واگذاریم، که اگر اینها را به ما مرحمت کنى مى توانیم بر همه مشکلات پیروز شویم و چراغ اسلام و قرآن را در دنیا روشن و زنده نگه داریم. تفسیر نمونه) ⬛️ @ghorun
012111.mp3
63K
سوره یوسف: ۱۱۱ محمدحسین سعیدیان ▪️ @ghorun