📿 صلوات خاصه امام کاظم علیه السلام
🌺ولادت حضرت امام موسی کاظم ع مبارک باد🍃
✋السلام علیک یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر الکاظم
#امام_کاظم
🌿✨🌿✨🌿✨
💐 @ghorun 🌿
🔸🌿🔸🌹🌿🔸🌿🔸🌹🌿🔸🌿
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام
وَجَدتُ عِلمَ الناس فی اَربعٍ:
اَوّلُهاأن تَعرِفَ رَبَّکَ
وَالثّانیةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بکَ
وَالثّالثَةُ أن تَعـرِفَ ماأرادَ مِـنکَ
وَالرّابعَةُ أن تَعرفَ ما َیخرُجُکَ مِن دینِکَ
علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم:
✨اول اینکه خدای خودت را بشناسی.
✨بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است.
✨بشناسی که خداوند چه چیزی از تو میخواهد؛
✨و بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج میکند.
بحارالانوار، ج. ۷۸، ص. ۳۲۸
#امام_کاظم
#حدیث
🌿✨🌿✨🌿✨
💐 @ghorun 🌿
🌹🌱✨🌹🌱✨🌹🌱✨
چه گمان بری به آن توبه پذیر مهربانی که از دشمنش توبه می پذیرد، چه رسد به کسی که خشنودی اش را می جوید.
تحف العقول
#امام_کاظم
#حدیث
🌿✨🌿✨🌿✨
💐 @ghorun 🌿
🌼🌼🌼➿🌼🌼🌼🌼➿🌼🌼🌼
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در درخواست خیر و نیکی
دعای سی و سوم
وَ أَلْهِمْنَا الانْقِيَادَ لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَيْنَا مِنْ مَشِيَّتِكَ حَتَّى لا نُحِبَّ تاءخير مَا عَجَّلْتَ، وَ لا تَعْجِيلَ مَا أَخَّرْتَ، وَ لا نَكْرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لا نَتَخَيَّرَ مَا كَرِهْتَ.
و ما را بر آن دار که هر چه مطابق مشیت تو بر سر ما آید گردن نهیم، چنان که نخواهیم زود تو دیر گردد و دیرِ تو زود آید، و خواسته تو را ناخوش نداریم و مکروه تو را نپسندیدم.
وَ اخْتِمْ لَنَا بِالَّتِى هِىَ أَحْمَدُ عَاقِبَةً، وَ أَكْرَمُ مَصِيرا، إِنَّكَ تُفِيدُ الْكَرِيمَةَ، وَ تُعْطِى الْجَسِيمَةَ، وَ تَفْعَلُ مَا تُرِيدُ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
و سرانجام کار ما بدان کشد که ستوده تر بود و نیکو فرجام تر که تو نعمت بزرگ مى بخشى و عطاى سترک مى دهى و هر چه مى خواهى به جاى آرى و بر هر چیز توانایى.
#صحیفه_سجادیه
🌿✨🌿✨🌿✨
💐 @ghorun 🌿
🌺💢🌺💢🌺💢💢💢💢💢💢💢
حکمت ۳۳۹ نهج البلاغه: تأثیر دولت و قدرت بر اندیشه
وقال (عليه السلام): صَوَابُ الرَّأْي بِالدُّوَلِ؛ يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا، وَيَذْهَبُ بِذَهَابِهَا.
قدرت و حاكميّت انديشه (سياسى):
و درود خدا بر او، فرمود: استوارى رأى با كسى است كه قدرت و دارايى دارد، با روى آوردن قدرت، روى آورد، و با پشت كردن آن روى بر تابد
#نهج_البلاغه
🌿✨🌿✨🌿✨
💐 @ghorun 🌿
🔸☀️🔸〰🔸☀️🔸〰🔸☀️🔸〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره زمر آیه ۶۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰
آیه۶۲) اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ
~🔸~☀️~☀️~🔸~
آیه۶۲) خدا آفریننده هر چیزی است و او بر هر چیزی كارساز است.
〰〰〰〰〰〰〰
تفسیر آیه۶۲)آیه بعد، بار دیگر به مسأله توحید و مبارزه با شرک، باز مى گردد و گفتگوهائى را که با مشرکان داشت ادامه مى دهد.
مى فرماید: خداوند خالق همه چیز است و او حافظ و ناظر بر همه اشیاء مى باشد (اللّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْء وَکِیلٌ).
جمله اول، اشاره به توحید خالقیت است، جمله دوم اشاره به توحید ربوبیت .
اما مسأله توحید خالقیت چیزى است که حتى مشرکان غالباً به آن معترف بوده اند چنان که در آیه ۳۸ همین سوره خواندیم: اگر از مشرکان سؤال کنى چه کسى آسمان و زمین را آفریده است مى گویند: اللّه .
ولى آنها در توحید ربوبیت گرفتار انحراف شده بودند، گاه حافظ و نگهبان و مدبر کارهاى خود را بت ها مى دانستند، و در مشکلات به آنها پناه مى بردند، قرآن با بیان فوق، در واقع به این حقیقت اشاره مى کند، که تدبیر امور عالم و حفظ و نگهدارى آن به دست کسى است که آن را آفریده، بنابراین، در همه حال باید به او پناه برد.
ابن منظور در لسان العرب ، معانى متعددى براى وکیل ، ذکر کرده، از جمله: کفیل، حافظ و کسى که به تدبیر امور چیزى، قیام مى کند.
به این ترتیب، ثابت مى شود: بت ها نه منشأ سودى هستند و نه زیانى، نه گرهى را مى گشایند، و نه گرهى به دست آنها زده مى شود، موجودات ضعیف و ناتوانى هستند که، هیچ کارى از آنها ساخته نیست.
جمعى از پیروان مکتب جبر، از جمله اللّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء براى عقیده انحرافى خود، استدلال کرده و مى گویند: اعمال ما نیز در مفهوم آیه وارد است، بنابراین خداوند خالق آن است، هر چند محل ظهور آن اعضاى تن ما است!
اشتباه بزرگ آنها اینجاست: نتوانسته اند، این مطلب را درک کنند که خالقیت خداوند، نسبت به افعال ما هیچ گونه منافاتى با اختیار و آزادى اراده ما ندارد، چرا که این دو نسبت، در طول هم است نه در عرض هم.
🌼توضیح این که: اعمال ما هم نسبتى به خدا دارد، و هم نسبتى به ما، از یکسو، چیزى در تمام عالم هستى از حیطه قدرت خداوند بیرون نیست، و اعمال ما از این نظر مخلوق او است، زیرا قدرت و عقل و اختیار و ابزار کار و آزادى عمل را او به ما داده است، و از این نظر عمل ما را مى توان به او نسبت داد، او خواسته است که ما آزاد باشیم، و اعمال اختیارى به جا آوریم، و تمام وسائل را او در اختیار ما گذارده.
ولى، در عین حال، ما در عمل خود آزاد و مختاریم و از این نظر، افعال ما به ما منتسب است و ما در برابر آن مسئولیم.
اگر کسى بگوید: ما خالق اعمال خویش هستیم، و خداوند هیچ دخالتى در آن ندارد، او مشرک است، چون معتقد به دو خالق شده، خالق بزرگ و خالق کوچک، و اگر بگوید: خالق اعمال ما خداست، و ما هیچ دخالتى نداریم، او منحرف است، چرا که حکمت و عدالت خدا را انکار کرده، مگر مى شود، اعمال از او باشد، و ما در مقابل آن مسئول باشیم؟ در این صورت، مجازات، پاداش، حساب، معاد، تکلیف و مسئولیت معنى ندارد.
بنابراین، اعتقاد صحیح اسلامى، ـ که از جمع بندى آیات قرآن، به خوبى به دست مى آید ـ این است که: تمام اعمال ما هم منتسب به او است و هم منتسب به خود ما، و این دو نسبت هیچ گونه منافاتى با هم ندارد; چرا که دو نسبت طولى است نه عرضى.
تفسیر نمونه)
@ghorun 🌿
🌷امام کاظم(ع):
✨سَاَلَ رَجُلٌ رَسولَ اللّه صلي الله عليه و آله: ما حَقُّ الْوالِدِ عَلى وَلَدِهِ؟ قالَ: لا يُسَمّيهِ بِاسْمِهِ، وَ لا يَمْشى بَيْنَ يَدَيْهِ، وَ لا يَجْلِسُ قَبْلَهُ، وَ لا يَسْتَسِبُّ لَهُ.
✨مردى از رسول اكرم صلي الله عليه و آله پرسيد: حقّ پدر بر فرزند چيست؟ فرمودند: پدر را به نامش صدا نزند و جلوتر از او راه نرود و قبل از او ننشيند و باعث ناسزاگويى ديگران به او نشود.
📚 كافى، ج 2، ص 158، ح 5.
📕 @ghorun 🖍