eitaa logo
آیات برگزیده
800 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
126 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺💢🌺💢🌺💢💢💢💢💢💢💢 حکمت ۳۳۹ نهج البلاغه: تأثیر دولت و قدرت بر اندیشه وقال (عليه السلام): صَوَابُ الرَّأْي بِالدُّوَلِ؛ يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا، وَيَذْهَبُ بِذَهَابِهَا. قدرت و حاكميّت انديشه (سياسى): و درود خدا بر او، فرمود: استوارى رأى با كسى است كه قدرت و دارايى دارد، با روى آوردن قدرت، روى آورد، و با پشت كردن آن روى بر تابد 🌿✨🌿✨🌿✨ 💐 @ghorun 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸☀️🔸〰🔸☀️🔸〰🔸☀️🔸〰 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره زمر آیه ۶۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰 آیه۶۲) اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ ~🔸~☀️~☀️~🔸~ آیه۶۲) خدا آفریننده هر چیزی است و او بر هر چیزی كارساز است. 〰〰〰〰〰〰〰 تفسیر آیه۶۲)آیه بعد، بار دیگر به مسأله توحید و مبارزه با شرک، باز مى گردد و گفتگوهائى را که با مشرکان داشت ادامه مى دهد. مى فرماید: خداوند خالق همه چیز است و او حافظ و ناظر بر همه اشیاء مى باشد (اللّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْء وَکِیلٌ). جمله اول، اشاره به توحید خالقیت است، جمله دوم اشاره به توحید ربوبیت . اما مسأله توحید خالقیت چیزى است که حتى مشرکان غالباً به آن معترف بوده اند چنان که در آیه ۳۸ همین سوره خواندیم: اگر از مشرکان سؤال کنى چه کسى آسمان و زمین را آفریده است مى گویند: اللّه . ولى آنها در توحید ربوبیت گرفتار انحراف شده بودند، گاه حافظ و نگهبان و مدبر کارهاى خود را بت ها مى دانستند، و در مشکلات به آنها پناه مى بردند، قرآن با بیان فوق، در واقع به این حقیقت اشاره مى کند، که تدبیر امور عالم و حفظ و نگهدارى آن به دست کسى است که آن را آفریده، بنابراین، در همه حال باید به او پناه برد. ابن منظور در لسان العرب ، معانى متعددى براى وکیل ، ذکر کرده، از جمله: کفیل، حافظ و کسى که به تدبیر امور چیزى، قیام مى کند. به این ترتیب، ثابت مى شود: بت ها نه منشأ سودى هستند و نه زیانى، نه گرهى را مى گشایند، و نه گرهى به دست آنها زده مى شود، موجودات ضعیف و ناتوانى هستند که، هیچ کارى از آنها ساخته نیست. جمعى از پیروان مکتب جبر، از جمله اللّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء براى عقیده انحرافى خود، استدلال کرده و مى گویند: اعمال ما نیز در مفهوم آیه وارد است، بنابراین خداوند خالق آن است، هر چند محل ظهور آن اعضاى تن ما است! اشتباه بزرگ آنها اینجاست: نتوانسته اند، این مطلب را درک کنند که خالقیت خداوند، نسبت به افعال ما هیچ گونه منافاتى با اختیار و آزادى اراده ما ندارد، چرا که این دو نسبت، در طول هم است نه در عرض هم. 🌼توضیح این که: اعمال ما هم نسبتى به خدا دارد، و هم نسبتى به ما، از یکسو، چیزى در تمام عالم هستى از حیطه قدرت خداوند بیرون نیست، و اعمال ما از این نظر مخلوق او است، زیرا قدرت و عقل و اختیار و ابزار کار و آزادى عمل را او به ما داده است، و از این نظر عمل ما را مى توان به او نسبت داد، او خواسته است که ما آزاد باشیم، و اعمال اختیارى به جا آوریم، و تمام وسائل را او در اختیار ما گذارده. ولى، در عین حال، ما در عمل خود آزاد و مختاریم و از این نظر، افعال ما به ما منتسب است و ما در برابر آن مسئولیم. اگر کسى بگوید: ما خالق اعمال خویش هستیم، و خداوند هیچ دخالتى در آن ندارد، او مشرک است، چون معتقد به دو خالق شده، خالق بزرگ و خالق کوچک، و اگر بگوید: خالق اعمال ما خداست، و ما هیچ دخالتى نداریم، او منحرف است، چرا که حکمت و عدالت خدا را انکار کرده، مگر مى شود، اعمال از او باشد، و ما در مقابل آن مسئول باشیم؟ در این صورت، مجازات، پاداش، حساب، معاد، تکلیف و مسئولیت معنى ندارد. بنابراین، اعتقاد صحیح اسلامى، ـ که از جمع بندى آیات قرآن، به خوبى به دست مى آید ـ این است که: تمام اعمال ما هم منتسب به او است و هم منتسب به خود ما، و این دو نسبت هیچ گونه منافاتى با هم ندارد; چرا که دو نسبت طولى است نه عرضى. تفسیر نمونه) @ghorun 🌿
039062.mp3
29.9K
🎙 سوره زمر : ۶۲ محمد حسین سعیدیان 📙 @ghorun 🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷امام کاظم(ع): ✨سَاَلَ رَجُلٌ رَسولَ اللّه صلي الله عليه و آله: ما حَقُّ الْوالِدِ عَلى وَلَدِهِ؟ قالَ: لا يُسَمّيهِ بِاسْمِهِ، وَ لا يَمْشى بَيْنَ يَدَيْهِ، وَ لا يَجْلِسُ قَبْلَهُ، وَ لا يَسْتَسِبُّ لَهُ. ✨مردى از رسول اكرم صلي الله عليه و آله پرسيد: حقّ پدر بر فرزند چيست؟ فرمودند: پدر را به نامش صدا نزند و جلوتر از او راه نرود و قبل از او ننشيند و باعث ناسزاگويى ديگران به او نشود. 📚 كافى، ج 2، ص 158، ح 5. 📕 @ghorun 🖍
🌹🌹💧💧💧🌹🌹💧💧💧🌹🌹 امام سجاد علیه السلام و امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس به حرفی از کتاب خدای تعالی گوش فرا دهد، بدون اینکه آن را بخواند، خدای تعالی برایش یک حسنه و نیکی نوشته، یک گناهِ او را می زداید و او را یک درجه بالا می برد. و هر که آن را با نگاه کردن و بدون صدا بخواند، خدای تعالی به هر حرفی، یک نیکی برایش نوشته و یک گناه می زداید و یک مرتبه، بالای می برد. و هر که یک حرف از ظاهر آن بیاموزد، خدای تعالی ده نیکی برایش می نویسد و ده گناهش را می زداید و ده درجه او را بالا می برد. سپس فرمودند: هرکس حرفی از قرآن را در نماز بخواند، خدای تعالی به ازای هر حرف، به او ده ها نیکی می نویسد و ده ها گناه می زداید و ده ها درجه، او را بالا می برد. و هرکه قرآن را ختم کند، درخواست او [چه دیر و چه زود] مورد اجابت واقع می شود. و امام صادق فرموده است: در موقع خواندنِ قرآن، هم بخوان و هم به نوشته بنگر که آن با ارزش تر است و نگاه به نوشته قرآن، عبادت است. و نیز فرمود: قرآن، پیمان خدا بر خلق است. پس سزاوار است که هر مسلمان به پیمانش بنگرد و هر روز [حداقل] پنجاه آیه بخواند. ✏️ @ghorun 📝
🌻🌻🌻🌻================= فرازی از صحیفه سجادیه دعا به هنگام گرفتاری دعای سی و چهارم اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى سِتْرِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ، وَ مُعَافَاتِكَ بَعْدَ خُبْرِكَ، فَكُلُّنَا قَدِ اقْتَرَفَ الْعَائِبَةَ فَلَمْ تَشْهَرْهُ، وَ ارْتَكَبَ الْفَاحِشَةَ فَلَمْ تَفْضَحْهُ، وَ تَسَتَّرَ بِالْمَسَاوِى فَلَمْ تَدْلُلْ عَلَيْهِ. اى خداوند! سپاس تو را که مى دانى و میپوشى، و آگاهى و در میگذرى، همه ما دست به گناهى آلوده ایم تو آشکار نکردى، و عمل زشتى مرتکب شده ایم، رسوا نساختى، تبهکارى ها در نهان انجام داده، تو آن را به کس ‍ ننمودى. كَمْ نَهْيٍ لَكَ قَدْ أَتَيْنَاهُ، وَ أَمْرٍ قَدْ وَقَفْتَنَا عَلَيْهِ فَتَعَدَّيْنَاهُ، وَ سَيِّئَةٍ اكْتَسَبْنَاهَا، وَ خَطِيئَةٍ ارْتَكَبْنَاهَا، كُنْتَ الْمُطَّلِعَ عَلَيْهَا دُونَ النَّاظِرِينَ، وَ الْقَادِرَ عَلَى إِعْلانِهَا فَوْقَ الْقَادِرِينَ، كَانَتْ عَافِيَتُكَ لَنَا حِجَابا دُونَ أَبْصَارِهِمْ، وَ رَدْما دُونَ أَسْمَاعِهِمْ چه بسیار عملى که تو نهى فرمودى و ما به جا آوردیم یا بدان امر کردى و ما را آگاه گردانیدى و ما تجاوز کردیم. و چه بدى ها که کردیم و خطاها که مرتکب شدیم، تو از آن آگاه بودى و کسى ندید و بهتر هر کس مى توانستى آن را هویدا سازى اما عافیت تو پیش چشم آنان پرده آویخت و نزدیک گوش آنها سدّى کشید. 📘 @ghorun 🖌
🌺➖🌺➖🌺➖➖➖➖➖➖ حکمت ۳۴۰ نهج البلاغه: زینت فقر و زینت غنا وَ قَالَ (عليه السلام): الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ، وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى. ارزش پاكدامنى و شكرگزارى (اخلاقى، اقتصادى): و درود خدا بر او، فرمود: پاكدامنى زيور تهيدستى، و شكرگزارى زيور بى نيازى (ثروتمندى) است. 📔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.•°🍀.•°🍀.•°🍀.•°🍀.•°🍀.•°🍀.•° بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره زمر آیه ۶۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ...~...~...~...~...~...~.. آیه۶۳) لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ~°🍀~°🍀~°🍀~°🍀~° آیه۶۳) كلیدهای آسمان‌ها و زمین در مالكیّت اوست، و كسانی كه به آیات خدا كفر ورزیدند، هم آنان زیانكارند. ...~...~...~...~...~...~.. تفسیر آیه۶۳)آیه بعد، با ذکر توحید مالکیت خداوند بحث توحیدى آیه قبل را تکمیل کرده، مى گوید: کلیدهاى آسمان ها و زمین از آن او است (لَهُ مَقالِیدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ). مَقالِید به گفته غالب ارباب لغت، جمع مقلید است (هر چند زمخشرى در کشّاف مى گوید: این کلمه مفردى از جنس خود ندارد) و مقلید و اقلید هر دو به معنى کلید است، و به گفته لسان العرب و بعضى دیگر، اصل آن از کلید فارسى گرفته شده، و در عربى نیز، به همین معنى استعمال مى شود، بنابراین مَقالِیْدُ السَّماواتِ وَ الاَرْضِ به معنى کلیدهاى آسمان ها و زمین مى باشد. این تعبیر، معمولاً کنایه از مالکیت و یا سلطه بر چیزى است، چنان که مى گوئیم: کلید این کار به دست فلان است، لذا آیه فوق، مى تواند، هم اشاره به توحید مالکیت خداوند بوده باشد، و هم توحید تدبیر و ربوبیت و حاکمیت او بر عالم هستى. به همین دلیل، بلافاصله بعد از این جمله، چنین نتیجه گیرى مى کند: کسانى که به آیات خداوند، کافر شدند، زیانکارند (وَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیاتِ اللّهِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ). چرا که منبع اصلى، و سرچشمه واقعى همه خیرات و برکات را، رها کرده و در بیراهه ها سرگردان شده اند، از کسى که تمام کلیدهاى آسمان و زمین به دست او است، روى برتافته و به سراغ موجودات ناتوانى رفته اند که، مطلقاً کارى از آنها ساخته نیست. 🌹در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده که: از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) تفسیر مقالید را پرسیدم، فرمود: یا عَلِىُّ! لَقَدْ سَئَلْتَ عَنْ عَظِیْمِ الْمَقالِیْدِ، هُوَ أَنْ تَقُولَ: عَشْراً اِذا أَصْبَحْتَ، وَ عَشْراً اِذا أَمْسَیْتَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ أَکْبَرُ وَ سُبْحانَ اللّهُ وَ الْحَمْدُ للّهِ وَ اسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ (هُوَ) الاَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ (یُحْیِی وَ یُمِیْتُ) بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدِیْرٌ: از کلیدهاى بزرگى سؤال کردى، آن این است که: هر صبح و شام ده بار این جمله ها را تکرار کنى، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ أَکْبَرُ وَ سُبْحانَ اللّهُ وَ الْحَمْدُ للّهِ... تا آخر حدیث . سپس افزود: کسى که هر صبح و شام، ده بار این کلمات را تکرار کند، خداوند به او شش پاداش مى دهد، یکى از آنها این است: خداوند او را از شیطان و لشکر شیطان حفظش مى کند، تا سلطه اى بر او نداشته باشند . ناگفته روشن است، گفتن این کلمات، به صورت لقلقه لسان براى این همه پاداش، کافى نیست، بلکه ایمان به محتوى و تخلق به آن، نیز لازم است. این حدیث، ممکن است اشاره لطیفى به اسماء حسناى خداوند بوده باشد که مبدأ حاکمیت و مالکیت او بر عالم هستى است. تفسیر نمونه) 📚 @ghorun 🍀