💧💧♦️💧💧♦️💧💧♦️💧💧♦️
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در روز عرفه
دعای چهل و هفتم
وَ لا تَمْحَقْنِى فِيمَن تَمْحَقُ مِنَ الْمُسْتَخِفِّينَ بِمَا أَوْعَدْتَ
و مرا در زمره آن ها که عذاب تو را سهل انگارند هلاک مکن.
وَ لا تُهْلِكْنِى مَعَ مَنْ تُهْلِكُ مِنَ الْمُتَعَرِّضِينَ لِمَقْتِكَ
و در جمله آنها که خود را پیش خشم تو فرا مى دارند نابود مساز.
وَ لا تُتَبِّرْنِى فِيمَنْ تُتَبِّرُ مِنَ الْمُنْحَرِفِينَ عَنْ سُبُلِكَ
و مانند آنها که از راه تو منحرف مى شوند در خطر مگذار.
وَ نَجِّنِى مِنْ غَمَرَاتِ الْفِتْنَةِ، وَ خَلِّصْنِى مِنْ لَهَوَاتِ الْبَلْوَى، وَ أَجِرْنِى مِنْ أَخْذِ الْإِمْلاءِ.
و ما را از گرداب بحر فتنه و کام نهنگ بلا رهایى ده و از سرگرمى به نعمت در پناه خود محفوظ دار.
وَ حُلْ بَيْنِى وَ بَيْنَ عَدُوٍّ يُضِلُّنِى، وَ هَوًى يُوبِقُنِى، وَ مَنْقَصَةٍ تَرْهَقُنِى
و میان من و دشمنى که مرا گمراه مى کند جدایى افکن و از آرزویى که مرا به هلاکت افکند دور کن و از هر نقیصه که مرا افسرده کند نگاه دار.
وَ لا تُعْرِضْ عَنِّى إِعْرَاضَ مَنْ لا تَرْضَى عَنْهُ بَعْدَ غَضَبِكَ
و مانند آنها که گرفتار خشم تو شدند و هرگز از آنان خشنود نمى شوى روى از من مگردان.
وَ لا تُؤْيِسْنِى مِنَ الْأَمَلِ فِيكَ فَيَغْلِبَ عَلَيَّ الْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَتِكَ
و از امیدهایى که از تو دارم مرا ماءیوس مکن تا از رحمت تو محروم نگردم.
#صحیفه_سجادیه
📙 @ghorun 🍁
➿➿📚➿➿➿📚➿➿➿📚➿
حکمت ۴۷۵ نهج البلاغه: قناعت، عامل بینیازی
وَ قَالَ (عليه السلام): الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ.
قال الرضي: و قد رَوى بعضهم هذا الكلام لرسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم).
ارزش قناعت (اقتصادى، اخلاقى):
و درود خدا بر او، فرمود: قناعت مالى است كه پايان نمى پذيرد.
«سید رضى گويد: برخى اين حكمت را از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كرده اند».
#نهج_البلاغه
📚 @ghorun 🌿
💫•〰〰•💫•〰〰•💫•〰〰•💫•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره غافر آیه ۴۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
~•~•~•~•~•~•~•~•
آیه۴۵) فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوٓءُ الْعَذَابِ
💫〰💫〰💫〰💫
آیه۴۵) پس خدا او را از آسیبهای آنچه بر ضد او نیرنگ میزدند، نگه داشت و عذاب سختی فرعونیان را احاطه كرد.
~•~•~•~•~•~•~•~•
تفسیر آیه۴۵)خداوند هم، این بنده مؤمن مجاهد را، تنها نگذاشت، و چنان که در آیه بعد مى خوانیم: خداوند او را از نقشه هاى شوم و سوء آنها نگه داشت (فَوَقاهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا).
تعبیر به سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا نشان مى دهد که اجمالاً توطئه هاى مختلفى بر ضد او چیدند، اما این توطئه ها چه بود؟ قرآن، سربسته بیان کرده است، طبعاً انواع مجازاتها و شکنجه ها، و سرانجام قتل و اعدام بوده است، اما لطف الهى همه آنها را خنثى کرد.
در بعضى از تفاسیر آمده است که او با استفاده از یک فرصت مناسب، خود را به موسى (علیه السلام) رسانید، و همراه بنى اسرائیل از دریا عبور کرد، و نیز گفته شده است که وقتى تصمیم بر قتل او گرفتند، او به کوهى متوارى شد، و از نظرها پنهان گشت.
این دو منافاتى با هم ندارند، ممکن است نخست در بیرون شهر مخفى شده باشد، تا بعداً به بنى اسرائیل ملحق گردد.
بخشى از این توطئه ها، ممکن است توطئه تحمیل بت پرستى و بیرون کردن او از خط توحید بوده که خداوند این را هم از او بر طرف ساخت، و او را در مسیر ایمان و توحید و تقوا راسخ قدم کرد.
ولى در مقابل عذاب هاى شدیدى بر آل فرعون نازل گردید (وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ).
عذاب و مجازات الهى، همه اش دردناک است، اما تعبیر به سُوءُ الْعَذابِ نشان مى دهد که، خداوند عذاب دردناک ترى براى این گروه، انتخاب فرمود این همان چیزى است که در آیه بعد به آن اشاره مى کند.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
🖌📙🖌📙🖌📙🖌📙🖌📙
✨ نشانه های نزدیک
أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهاداً
آیا این زمین را بسترى آماده قرار ندادیم؟
#قرآن_کریم
#سوره_نبا ، ۶
🆔 @ghorun
💧🌱💧🌱💧➖➖➖➖➖➖➖
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در روز عرفه
دعای چهل و هفتم
وَ لا تَمْنِحْنِى بِمَا لا طَاقَةَ لِى بِهِ فَتَبْهَظَنِى مِمَّا تُحَمِّلُنِيهِ مِنْ فَضْلِ مَحَبَّتِكَ.
و مرا به چیزى که تاب تحمل آن ندارم آزمایش مفرماى. تا به سبب بار سنگین آن از فضل محبت تو بى نصیب نشوم.
وَ لا تُرْسِلْنِى مِنْ يَدِكَ إِرْسَالَ مَنْ لا خَيْرَ فِيهِ، وَ لا حَاجَةَ بِكَ إِلَيْهِ، وَ لا إِنَابَةَ لَهُ
و مرا مانند کسى که هیچ سود از او عاید نشود و هیچ کارى را نشاید و سوى تو باز نگردد از دست فرو میفکن.
وَ لا تَرْمِ بِى رَمْىَ مَنْ سَقَطَ مِنْ عَيْنِ رِعَايَتِكَ، وَ مَنِ اشْتَمَلَ عَلَيْهِ الْخِزْيُ مِنْ عِنْدِكَ، بَلْ خُذْ بِيَدِى مِنْ سَقْطَةِ الْمُتَرَدِّينَ، وَ وَهْلَةِ الْمُتَعَسِّفِينَ، وَ زَلَّةِ الْمَغْرُورِينَ، وَ وَرْطَةِ الْهَالِكِينَ.
و مانند آنها که از چشم عنایت تو افتادند و رسوایى آنها را فروگرفت. مرا از چشم عنایت خود دور مدار، و از پرتگاه در افتادگان، و گمراهى کجروان، و لغزش خود پسندان، و خطرگمشدگان دستگیر و نجات ده.
وَ عَافِنِى مِمَّا ابْتَلَيْتَ بِهِ طَبَقَاتِ عَبِيدِكَ وَ إِمَائِكَ، وَ بَلِّغْنِى مَبَالِغَ مَنْ عُنِيتَ بِهِ، وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ، وَ رَضِيتَ عَنْهُ، فَأَعَشْتَهُ حَمِيدا، وَ تَوَفَّيْتَهُ سَعِيدا
و از آنچه بندگان و کنیزان خود را بدان آزمایش میکنى عافیت بخش، و به پایه آنها برسان که از عنایت تو برخوردارند و انعام تو بر ایشان سرشار و تو از آنها راضى، و زندگى را بر آنها خوش کردى و مرگ آنان را در سعادت قرار دادى.
وَ طَوِّقْنِى طَوْقَ الْإِقْلاعِ عَمَّا يُحْبِطُ الْحَسَنَاتِ، وَ يَذْهَبُ بِالْبَرَكَاتِ
گردن مرا به طوق تقوا آراسته کن تا از هر چه حسنات را نابود مى کند و برکات را مى برد پرهیز کنم.
#صحیفه_سجادیه
🆔 @ghorun
♦️💢♦️💢♦️===============
حکمت ۴۷۶ نهج البلاغه: رعایت عدالت در گرفتن مالیات
وَ قَالَ (عليه السلام) لِزِيَادِ ابْنِ أَبِيهِ وَ قَدِ اسْتَخْلَفَهُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَلَى فَارِسَ وَ أَعْمَالِهَا فِي كَلَامٍ طَوِيلٍ كَانَ بَيْنَهُمَا، نَهَاهُ فِيهِ عَنْ تَقَدُّمِ الْخَرَاجِ:
(چون زياد بن ابيه را به جاى عبد اللَّه بن عباس، به فارس و شهرهاى پيرامون آن حكومت داد، او را در دستورالعمل طولانى از گرفتن ماليات تا به هنگام نهى فرمود):
اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ، وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ؛ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ، وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف.
راه كشور دارى (سياسى، نظامى):
عدالت را بگستران، و از ستمكارى پرهيز كن، كه ستم رعيّت را به آوارگى كشاند، و بيدادگرى به مبارزه و شمشير مى انجامد.
#نهج_البلاغه
🆔 @ghorun
🌹🌱-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=🌱🌹
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره غافر آیه ۴۶ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
.=..=..=..=..=..=..=..=.
آیه۴۶) النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوٓا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ
🌱▫️🌱▫️🌱▫️🌱
آیه۴۶) [عذابشان] آتش است كه صبح و شام بر آن عرضه میشوند، و روزی كه قیامت برپا شود [ندا رسد:] فرعونیان را در سختترین عذاب در آورید.
.=..=..=..=..=..=..=..=.
تفسیر آیه۴۶)مى فرماید مجازات دردناک آنها، همان آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه مى شوند (النّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا).
و روزى که قیامت برپا مى گردد، دستور مى دهد آل فرعون را در اشدّ عذاب وارد کنید (وَ یَوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ).
قابل توجه این که اولاً، تعبیر به آل فرعون مى کند که اشاره به خاندان و اطرافیان و اصحاب گمراه او است، جائى که آنها گرفتار چنین سرنوشتى شوند، تکلیف خود فرعون روشن است.
ثانیاً: مى گوید: آنها صبح و شام بر آتش عرضه مى شوند، اما در قیامت آنها را وارد اشدّ عذاب مى کند، این به خوبى دلالت دارد که، عذاب اول، عذاب برزخى است که بعد از این دنیا و قبل از قیام قیامت است و کیفیت آن عرضه و نزدیکى به آتش دوزخ است، عرضه اى که هم روح و جان را به لرزه در مى آورد و هم جسم را تحت تأثیر قرار مى دهد.
ثالثاً: تعبیر به غدو و عشى (صبح و شام)، یا اشاره به دوام این عذاب است، چنان که مى گوئیم فلان کس، صبح و شام مزاحم ما است، یعنى همواره و همیشه، و یا اشاره به انقطاع عذاب برزخى است که تنها در مواقع صبح و شام که مواقع قدرت نمائى فراعنه، و عیش و نوش آنها بوده، به آن گرفتار مى شوند.
از تعبیر غدو و عشى (صبح و شام) نیز نباید تعجب کرد، که مگر در عالم برزخ، چنین امورى هست؟ زیرا از آیات قرآن استفاده مى شود که حتى در قیامت نیز صبح و شام وجود دارد، چنان که در آیه ۶۲ سوره مریم مى خوانیم: وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیْها بُکْرَةً وَ عَشِیّاً: براى آنها (بهشتیان) صبح و شام روزى مخصوصى است .
این منافات با دائمى بودن نعمتهاى بهشتى ندارد، چنان که در آیه ۳۵ سوره رعد آمده است: أُکُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها زیرا ممکن است در عین دوام نعمت، روزى ها و الطاف مخصوصى در این دو وقت نصیب بهشتیان گردد.
تفسیر نمونه)
🆔 @ghorun
💧💧🍁🍁💧💧🍁🍁💧💧
❌ سوال بی سوال
عَمَّ یَتَساءَلُونَ؟ عَنِ النَّبَإِ الْعَظیمِ!
کافران جهت انکار چه چیزی از یکدیگر مىپرسند؟ برای انکار خبر سهمگین رستاخیز!
#قرآن_کریم
#سوره_نبا ، ۱و۲
🆔 @ghorun
🌱🔸🌱🔸🌱🔸🌱🔸🌱🔸🌱🔸
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در روز عرفه
دعای چهل و هفتم
وَ أَشْعِرْ قَلْبِىَ الازْدِجَارَ عَنْ قَبَائِحِ السَّيِّئَاتِ، وَ فَوَاضِحِ الْحَوْبَاتِ.
و دل مرا از کردار زشت و گناهان رسوا کننده متنفر گردان.
وَ لا تَشْغَلْنِى بِمَا لا أُدْرِكُهُ إِلا بِكَ عَمَّا لا يُرْضِيكَ عَنِّى غَيْرُهُ
و به چیزى که هرگز بدان دست نیابم مگر به خواست تو، سرگرم مکن تا از کارهایى که ارضاى تو بى آن حاصل نمى شود وا نمانم.
وَ انْزِعْ مِنْ قَلْبِى حُبَّ دُنْيَا دَنِيَّةٍ تَنْهَى عَمَّا عِنْدَكَ، وَ تَصُدُّ عَنِ ابْتِغَاءِ الْوَسِيلَةِ إِلَيْكَ، وَ تُذْهِلُ عَنِ التَّقَرُّبِ مِنْكَ.
و دوستى دنیاى دون را از دل من بر کن تا مرا از نعیم حضرت تو باز ندارد و از توسل جستن به تو مانع نشود و از تقرب به تو غافل نگرداند.
وَ زَيِّنْ لِىَ التَّفَرُّدَ بِمُنَاجَاتِكَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ
و مناجات خود را در هر شب و روز در نظر من جلوه ده.
وَ هَبْ لِى عِصْمَةً تُدْنِينِى مِنْ خَشْيَتِكَ، وَ تَقْطَعُنِى عَنْ رُكُوبِ مَحَارِمِكَ، وَ تَفُكَّنِى مِنْ أَسْرِ الْعَظَائِمِ.
و مرا توفیق عنایت کن که از تو بترسم و از محرمات پرهیز کنم و از کمند معاصى برهم.
وَ هَبْ لِىَ التَّطْهِيرَ مِنْ دَنَسِ الْعِصْيَانِ، وَ أَذْهِبْ عَنِّى دَرَنَ الْخَطَايَا، وَ سَرْبِلْنِى بِسِرْبَالِ عَافِيَتِكَ، وَ رَدِّنِى رِدَاءَ مُعَافَاتِكَ، وَ جَلِّلْنِى سَوَابِغَ نَعْمَائِكَ، وَ ظَاهِرْ لَدَيَّ فَضْلَكَ وَ طَوْلَكَ
و از پلیدى گناه مرا پاک کن و چرک معاصى را از من بشوى و جامه عافیت در من بپوشان و مرا به تشریف سلامت آراسته کن و به نعمتت فرا گیر و فضل و عطاى خویش را بر من فرو بار.
#صحیفه_سجادیه
🆔 @ghorun
☀️💢☀️💢☀️〰〰〰〰〰〰〰
حکمت ۴۷۷ نهج البلاغه: نکوهش کوچک شمردن گناه
وَ قَالَ (عليه السلام): أَشَدُّ الذُّنُوبِ، مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ.
بزرگ ترين گناه (اعتقادى):
و درود خدا بر او، فرمود: سخت ترين گناهان، گناهى است كه گناهكار آن را سبك شمارد
#نهج_البلاغه
🆔 @ghorun
.•🌿.•✨🌿🌿.•✨•.🌿🌿✨•.🌿•.
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره غافر آیه ۴۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
•...•...•...•...•...•...•...•..
آیه۴۷) وَإِذْ يَتَحَآجُّونَ فِي النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفَآءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوٓا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصِيبًا مِنَ النَّارِ
▫️🌿▫️🌿▫️🌿▫️
آیه۴۷) [یاد كن] هنگامی كه در آتش با یكدیگر نزاع و كشمكش میكنند، پس ضعیفان به مستكبران میگویند: ما [در دنیا] پیرو شما بودیم، آیا میتوانید بخشی از این آتش را از ما دفع كنید؟
•...•...•...•...•...•...•...•..
تفسیر آیه۴۷)محاجه ضعفا و مستکبران در دوزخ!
از آنجا که مؤمن آل فرعون در پایان سخنانش، جمعیت فرعونیان را به مسأله قیامت و عذاب دوزخ توجه داد، آیات مورد بحث رشته سخن را در همین زمینه به دست گرفته، و دنبال مى کند، و صحنه هائى از گفتگوى پرخاشگرانه دوزخیان را در دل آتش، منعکس مى سازد.
نخست مى فرماید: به خاطر بیاور، هنگامى را که آنها در آتش دوزخ، محاجه و گفتگو مى کنند، ضعفا به مستکبران مى گویند: ما پیروان شما بودیم، آیا اکنون سهمى از عذاب، و نصیبى از آتش دوزخ را، به جاى ما پذیرا مى شوید ؟ (وَ إِذْ یَتَحاجُّونَ فِى النّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفاءُ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنّا کُنّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنّا نَصِیباً مِنَ النّارِ).
منظور از ضعفا کسانى هستند که علم کافى و استقلال فکرى نداشتند، چشم و گوش بسته به دنبال سردمداران کفر، حرکت مى کردند که قرآن از آنها به عنوان مستکبران یاد کرده است:
بدون شک، این پیروان در آنجا مى دانند که رهبران آنها نیز گرفتار عذابند، و کمترین توانائى براى دفاع از آنها ندارند، اما چرا این پیروان به آنها پناه مى برند و تقاضا مى کنند، سهمى از عذابشان را بپذیرند؟!
بعضى گفته اند: این به خاطر آن است، که در این جهان عادت کرده بودند در حوادث سخت به آنها پناه برند، در آنجا نیز ناخودآگاه به سوى این امر کشیده مى شوند.
ولى بهتر این است که گفته شود: این یک نوع، سخریه و ملامت و سرزنش نسبت به آنها است، تا معلوم شود تمام ادعاهاى آنها پوشالى و خالى از حقیقت بوده است.
قابل توجه این که، از امیرمؤمنان على(علیه السلام) نقل شده: در یکى از روزهاى غدیر خطبه اى خواند، و ضمن دعوت مردم به توحید الهى، آنها را به طاعت کسانى که خداوند امر به اطاعت آنها کرده است، توجه داد، و آیه فوق را یادآور شد، سپس افزود: أَفَتَدْرُونَ الاِسْتِکْبارَ ما هُو؟ هُوَ تَرْکُ الطّاعَةِ لِمَنْ أُمِرُوا بِطاعَتِهِ، وَ التَّرَفُّعُ عَلى مَنْ نُدِبُوا إِلى مُتْابَعَتِهِ، وَ الْقُرْآنُ یَنْطِقُ مِنْ هذا کَثِیراً، إِنْ تَدَبَّرَهُ مُتَدَبِّرٌ زَجَرَهُ، وَ وَعَظَهُ!: آیا مى دانید استکبار چیست؟ ترک اطاعت کسانى که مأمور به اطاعت آنها هستند، و خود برتربینى نسبت به آنها که به تبعیت از آنها خوانده شده اند، قرآن از این مقوله سخن بسیار مى گوید، به گونه اى که اگر انسان در آن بیندیشد، او را اندرز مى دهد و از خلاف باز مى دارد (در حقیقت امام(علیه السلام) با این تعبیرات زنده و روشن، مى خواهد راه عذر را بر کسانى که وصایاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) را در روز غدیر فراموش کردند، و دنبال دگران رفتند ببندد).
تفسیر نمونه)
📚 @ghorun 🍃