eitaa logo
آیات برگزیده
797 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دو شرط بهشتی شدن سخنرانی آیت‌الله‌جوادی‌آملی 🆔@ghorun
▫️▫️▪️▪️▫️▫️▪️▪️▫️▫️ 📝 در  محضر امام خمینی(ره): حیات بالاتر  بدخواهان ما گمان نکنند که جوانان ما از مردن از شهادت باکی دارند! شهادت ارثی است که از اولیاء به ما می رسد. آنهایی باید از مردن بترسند که بعد از مرگ، موت را فنا می دانند ما که بعد از موت را حیات بالاتر از این حیات می دانیم، چه باک داریم؟ 🌿اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ تَحْتَ رایَةِ وَلِیِّکَ الْمَهْدِیّ(عج) شهدا را یاد کنید با یک صلوات 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙حاج قاسم سلیمانی: مهم‌تر از قربانی آن چیزی است که انسان برای آن قربان می‌شود.  ✨اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ تَحْتَ رایَةِ وَلِیِّکَ الْمَهْدِیّ(عج) شهدا را یاد کنیم با یک صلوات 🆔 @ghorun
🌻 بعد از هر نماز گفتن سه بار «صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ وَ عَلیَ الْمُسْتَشْهِدِینَ بَینَ یَدَیکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهْ» معادل با زیارت سیدالشهدا است. درود خدا  بر امام حسین علیه السلام وکسانیکه در حضور حضرت به شهادت رسیدند  رحمت وبرکات خداوند بر آنها «برگرفته شده از مفهوم احادیث(به نقل از آیت الله وحید خراسانی)» 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘⚪️🔘⚪️🔘⚪️🔘⚪️🔘⚪️🔘⚪️🔘⚪️🔘 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیات ۴۰ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴٠قُلْ أَ رَأَیْتُمْ شُرَکاءَکُمُ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ أَرُونِی ما ذا خَلَقُوا مِنَ الأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِی السَّماواتِ أَمْ آتَیْناهُمْ کِتاباً فَهُمْ عَلى بَیِّنَة مِنْهُ بَلْ إِنْ یَعِدُ الظّالِمُونَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً إِلاّ غُرُوراً ✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ۴٠ ـ بگو: به من خبر دهید این معبودانى را که جز خدا مى خوانید چه چیزى از زمین را آفریده اند؟ یا این که شرکتى در (آفرینش و مالکیت) آسمانها دارند؟ یا به آنان کتابى (آسمانى) داده ایم و دلیلى از آن براى (شرک) خود دارند ؟! نه، هیچ یک از اینها نیست، ظالمان فقط وعده هاى دروغین به یکدیگر مى دهند! ✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 آیه بعد، پاسخ قاطع دیگرى به مشرکان مى دهد، و به آنها خاطر نشان مى سازد که اگر انسان از چیزى تبعیت مى کند، یا به آن دل مى بندد، باید دلیلى از عقل بر آن داشته باشد، یا دلیلى از نقل قطعى، شما که هیچ یک از این دو را در اختیار ندارید، پس تکیه گاهى جز فریب و غرور نخواهید داشت. مى فرماید: به آنها بگو به من خبر دهید این معبودهائى را که جز خدا مى خوانید چه چیزى را از زمین آفریده اند ؟! (قُلْ أَ رَأَیْتُمْ شُرَکاءَکُمُ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ أَرُونِی ما ذا خَلَقُوا مِنَ الأَرْضِ). یا این که در آفرینش آسمانها شریکند ؟! (أَمْ لَهُمْ شِرْکٌ فِی السَّماواتِ). با این حال، پرستش آنها چه دلیلى دارد؟! معبود بودن، فرع بر خالق بودن است، اکنون که شما مى دانید، خالق آسمان و زمین منحصراً خدا است، معبود هم غیر از او نخواهد بود; چرا که همیشه توحید خالقیت دلیل در توحید عبودیت است. حال که ثابت شد، هیچ دلیل عقلى براى مدعاى شما نیست، آیا دلیلى از نقل در اختیار دارید؟ آیا کتابى (آسمانى) در اختیار آنها گذارده ایم و آنها دلیل روشنى از آن بر کار خود دارند ؟! (أَمْ آتَیْناهُمْ کِتاباً فَهُمْ عَلى بَیِّنَة مِنْهُ). نه، آنها هیچ دلیل و بینه و برهان روشنى از کتب الهى در اختیار ندارند. پس سرمایه آنها چیزى جز مکر و فریب نیست بلکه این ستمگران به یکدیگر وعده هاى دروغین مى دهند (بَلْ إِنْ یَعِدُ الظّالِمُونَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً إِلاّ غُرُوراً). به تعبیر دیگر: اگر بت پرستان و سایر مشرکان از هر گروه و هر صنف، ادعا دارند بتها قدرتى در انجام خواسته هاى آنها در روى زمین دارند، باید نمونه اى از خلقت زمینى آنها را ارائه دهند. و اگر معتقدند: این بتها مظهر فرشتگان و ملائکه و مقدسین آسمانى هستند ـ همان گونه که عقیده جمعى از آنها بود ـ باید شرکت آنها را در آفرینش آسمانها نشان دهند. و اگر معتقدند: اینها شریک در خلقت نیستند، تنها مقام شفاعت به آنها واگذار شده ـ همان گونه که بعضى ادعا داشتند ـ باید سندى از کتب آسمانى براى اثبات این مدعا بیاورند. حال که هیچ یک از این مدارک را در اختیار ندارند، پس ستمگران فریبکارى هستند که در گوش یکدیگر سخنان دروغین مى گویند. قابل توجه این که: منظور از زمین و آسمان در اینجا مجموعه مخلوقات زمینى و آسمانى است، و تعبیر به خلقت، در مورد زمین و شرکت در مورد آسمان، اشاره به این است که: شرکت در آسمانها باید از طریق خلقت باشد. و تعبیر به کِتاباً به صورت نکره، آن هم با استناد به پروردگار، اشاره به این است که در هیچ یک از کتب آسمانى کوچکترین دلیلى بر مدعاى آنها نیست. تعبیر به بَیِّنَة اشاره به این است که: دلیل روشن را از کتب آسمانى مى توان یافت. تعبیر به ظالِمُون بار دیگر، تأکیدى است بر این معنى که شرک ، ظلم و ستم آشکار است. تعبیر به وعده هاى غرور ناظر به این است که: بت پرستان این خرافات و اوهام را به صورت وعده هاى تو خالى از یکدیگر مى گرفتند، و به صورت شایعه و تقلیدهاى بى اساس، بعضى به بعض دیگر القا مى کردند. 🆔@ghorun
035040.mp3
211.1K
سوره فاطر: ۴۰ استاد پرهیزکار 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره فاطر - آیه ۴۰ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠قال الرّضا علیه السلام : لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا. هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد . 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چگونه با امام زمان عـج ارتباط قلبی برقرار کنیم؟ ✨سلامتی آقا امام زمان صلوات 🆔@ghorun
❗️نتیجه ورود به گناه صغیره، گناه کبیره و بعد کفر است 📝حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: مواظب باشید همواره در صراط مستقیم الهی حركت كنید و ذره‌ای از مسیر حضرت حق منحرف نشوید؛ زیرا اگر وارد صغیره شوید، پس فردا وارد كبیره می شوید و پس از آن كفر است. 📚 برگی از دفتر آفتاب، ص ١٨٣ 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝📌📝📌📝〰〰〰〰〰〰〰 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیات ۴۱ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴۱إِنَّ اللّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَد مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً 📚📒📚📒📚📒📚📒📚 ۴۱ ـ خداوند آسمانها و زمین را نگاه مى دارد و تا از نظام خود منحرف نشوند; و هر گاه منحرف گردند، کسى جز او نمى تواند آنها را نگاه دارد او بردبار و آمرزنده است. 📒📚📒📚📒📚📒📚📒 در آیه بعد، سخن از حاکمیت خدا بر مجموعه آسمانها و زمین است، و در حقیقت بعد از نفى دخالت معبودهاى ساختگى در جهان هستى، به اثبات توحید خالقیت و ربوبیت پرداخته، مى فرماید: خداوند آسمانها و زمین را نگه مى دارد تا از مسیر خود منحرف نشوند و زائل نگردند (إِنَّ اللّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ أَنْ تَزُولا). نه تنها آفرینش در آغاز با خدا است که نگهدارى و تدبیر و حفظ آنها نیز به دست قدرت او است، بلکه آنها هر لحظه آفرینش جدیدى دارند، و هر زمان خلقت نوینى، و فیض هستى، لحظه به لحظه از آن مبدأ فیاض به آنها مى رسد، که اگر لحظه اى رابطه آنها با آن مبدأ بزرگ قطع شود، راه فنا و نیستى را پیش مى گیرند: اگر نازى کند یک دم *** فرو ریزند قالبها! درست است که آیه، روى مسأله حفظ نظام عالى هستى، تکیه مى کند، ولى همان گونه که در بحثهاى فلسفى به اثبات رسیده، ممکنات در بقاى خود همان گونه نیازمند به مبدأ هستند که در حدوث خود، و به این ترتیب، حفظ نظام جز ادامه آفرینش جدید و فیض الهى چیزى نیست. قابل توجه این که: کرات آسمانى بى آن که به جائى بسته باشند، میلیونها سال در قرارگاه خود، یا مدارى که براى آنها تعیین شده، در حرکتند، بى آن که کمترین انحراف پیدا کنند، همان گونه که نمونه آن را در منظومه شمسى مى نگریم، کره زمین ما میلیونها بلکه میلیاردها سال است بر دور آفتاب در مسیر خود با نظم دقیقى که از تعادل نیروى جاذبه و دافعه سرچشمه مى گیرد، مى چرخد و سر بر فرمان پروردگار دارند. سپس به عنوان تأکید، مى افزاید: و هر گاه بخواهند از محل و مسیر خود خارج شوند، کسى غیر از خداوند نمى تواند آنها را نگاهدارى کند (وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَد مِنْ بَعْدِهِ). نه بتهاى ساختگى شما، نه فرشتگان، و نه غیر آنها، هیچ کس قادر بر این کار نیست. در پایان آیه، براى این که: راه توبه را به روى مشرکان گمراه نبندد و اجازه بازگشت در هر مرحله، به آنها دهد مى فرماید: خداوند همیشه حلیم و غفور است (إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً). به مقتضاى حلمش، در مجازات آنها تعجیل نمى کند و به مقتضاى غفوریتش، توبه آنها را با شرائطش در هر مرحله که باشد، پذیرا مى شود. بنابراین، ذیل آیه ناظر به وضع مشرکان و شمول رحمت الهى نسبت به آنان به هنگام توبه و بازگشت است. بعضى از مفسران، این دو وصف را در ارتباط با نگهدارى آسمان و زمین دانسته اند، چرا که زوال آنها عذاب و مصیبت است، و خداوند به مقتضاى حلم و غفرانش، این عذاب و مصیبت را دامنگیر مردم نمى کند، هر چند گفتار و اعمال بسیارى از آنها ایجاب مى کند که این عذاب نازل گردد، همان گونه که در آیات ۸۸ تا ۹٠ سوره مریم آمده است: وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً * لَقَدْ جِئْتُمْ شَیْئاً إِدّاً * تَکادُ السَّماواتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنْشَقُّ الأَرْضُ وَ تَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً: آنها گفتند خداوند رحمان فرزندى براى خود اختیار کرده * چه سخن زشت و زننده اى؟! * نزدیک است آسمانها به خاطر این سخن از هم متلاشى گردد، و زمین شکافته شود، و کوهها به شدت فرو ریزد . این نکته نیز قابل توجه است که: جمله وَ لَئِنْ زالَتا... به این معنى نیست که اگر آنها زائل شوند، کسى جز خداوند آنها را نگهدارى نمى کند، بلکه به این معنى است که اگر در آستانه زوال و سقوط قرار گیرند، تنها خدا مى تواند آنها را حفظ کند، و گرنه حفظ کردن بعد از زوال مفهومى ندارد. بارها در طول تاریخ بشر، این مطلب پیش آمده است که: بعضى از ستاره شناسان پیش بینى کرده اند: ممکن است فلان ستاره دنباله دار و یا غیر آن در مسیر خود از کنار کره زمین بگذرد، و احتمالاً با آن تصادف کند، این پیش بینى ها افکار تمام جهانیان را در نگرانى فرو برده است، در این شرایط، این احساس براى همه پیدا مى شده که در مقابل این ماجرا هیچ کارى از هیچ کس ساخته نیست، چرا که اگر فلان کره آسمانى به سوى زمین بیاید و تحت تأثیر جاذبه با یکدیگر بر خورد کنند، اثرى از تمدن چندین هزار ساله بشر، و حتى موجودات زنده دیگر بر صفحه زمین باقى نخواهد ماند، و هیچ قدرتى جز قدرت پروردگار، قادر به جلوگیرى از این حادثه نیست. 🆔@ghorun
035041.mp3
135.3K
سوره فاطر: ۴۱ استاد پرهیزکار 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷قال علی علیه السلام : فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ . قرآن بهار دل ها و چشمه های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست . 🆔@ghorun
🔶🔶🔶================== حدیث قدسی: اگر بندگانِ گناهکارم بدانند که چقدر مشتاق توبه و بازگشت آنان هستم، از شدت شوق می‌مُردند. 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 دستورالعمل مهمی که رهبرانقلاب به سیدحسن نصرالله آموخت برای مواجهه با شدائد و سختی‌ها 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔵⚪️🔷🔵⚪️🔷🔵⚪️🔷🔵⚪️🔷🔵⚪️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیات ۴۲ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴۲وَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَهُمْ نَذِیرٌ لَیَکُونُنَّ أَهْدى مِنْ إِحْدَى الأُمَمِ فَلَمّا جاءَهُمْ نَذِیرٌ ما زادَهُمْ إِلاّ نُفُوراً ▫️🔵▫️🔵▫️🔵▫️🔵▫️🔵 ۴۲ ـ آنان با نهایت تأکید به خدا سوگند خوردند که اگر پیامبرى انذارکننده به سراغشان آید، هدایت یافته ترین امتها خواهند بود; اما چون پیامبرى براى آنان آمد، جز فرار و فاصله گرفتن (از حق) چیزى بر آنها نیفزود! ▫️🔵▫️🔵▫️🔵▫️🔵▫️🔵 استکبار و حیله گرى سر چشمه بدبختى هاى آنها بود در آیات پیشین، سخن از مشرکان و سر نوشت آنها در دنیا و آخرت، در میان بود، آیات مورد بحث نیز، همین مطلب را ادامه مى دهد. نخستین آیه مى فرماید: آنها با نهایت تأکید سوگند یاد کردند، اگر انذار کننده اى به سراغشان بیاید، به طور مسلم از همه امتها هدایت یافته تر خواهند بود (وَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَهُمْ نَذِیرٌ لَیَکُونُنَّ أَهْدى مِنْ إِحْدَى الأُمَمِ). أَیْمان جمع یمین به معنى سوگند است، و در اصل یمین به معنى دست راست مى باشد، اما از آنجا که به هنگام سوگند و بستن عهد و پیمان دست راست را به هم مى دهند، و قسم یاد مى کنند، این کلمه تدریجاً در معنى سوگند به کار رفته است. جَهد از ماده جهاد به معنى تلاش و کوشش است، بنابراین تعبیر جَهْدَ أَیْمانِهِم اشاره به سوگند مؤکد است. آرى، آنها هنگامى که تماشاگر صفحات تاریخ گذشته بودند که از بىوفائى ها و ناسپاسى ها و کارشکنى ها و جنایات امتهاى پیشین، مخصوصاً یهود نسبت به پیامبرانشان سخن مى گفت، بسیار تعجب مى کردند و همه گونه ادعا درباره خود داشتند و لافها مى زدند. اما هنگامى که: محک تجربه آمد به میان و کوره امتحان سخت داغ و خواسته آنها عملى شد، نشان دادند که آنها نیز از همان قماشند، به طورى که قرآن در دنباله همین آیه، فرموده: هنگامى که انذارکننده الهى آمد جز فرار و فاصله گرفتن از حق، چیزى بر آنها نیفزود ! (فَلَمّا جاءَهُمْ نَذِیرٌ ما زادَهُمْ إِلاّ نُفُوراً). این تعبیر، نشان مى دهد: آنها قبلاً نیز، بر خلاف ادعاهایشان، طرفدار حق نبودند، قسمتى از آئین ابراهیم (علیه السلام) را که در میان آنها وجود داشت، محترم نمى شمردند، و هر روز، به بهانه اى آن را زیر پا مى گذاشتند، براى مستقلات عقلیه و فرمان خرد نیز، ارج و بهائى قائل نبودند، و با قیام پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و جریحه دار شدن تعصب جاهلانه آنها، و به خطر افتادن منافع نامشروعشان، فاصله آنها از حق بیشتر شد، آرى همیشه از حق، فاصله داشتند و اکنون بیش از هر زمان. 🆔@ghorun
035042.mp3
141.4K
سوره فاطر: ۴۲ استاد پرهیزکار 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام علی (ع): 9- اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ و َباطِنُهُ عَميقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛ براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نمى پذيرد و تاريكى هاى جهل جز بوسيله آن رفع نخواهد شد. 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 ویژه نامه ولادت حضرت عبدالعظیم (ع)سیدالکریم خیلی جواب ما رو داده. سالروز ولادت حضرت عبد العظیم حسنی ع مبارک 🆔@ghorun
✨آیت الله بهجت 🔺 اهل تهران اگر هفته ای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کرده اند.! 🆔@ghorun
📌امام خمینی (ره): رهبر ما آن طفل دوازده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها‏‎ ‎‏زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و ... و خود نیز شربت شهادت نوشید. 🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🌺▫️=============▫️🌺▫️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره فاطر آیه ۴۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ==============🌱 آیه۴۳) اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا ==============🌺 آیه۴۳) این نفرت به سبب گردن‌كشی و تكبّر آنان در زمین و نیرنگ زشتشان بود؛ و نیرنگ زشت جز اهلش را احاطه نمی‌كند. آیا جز سنت [جاری شده در] پیشینیان را [كه هلاكتشان به سبب تكبّرشان بود] انتظار دارند؟ آری هرگز برای سنت خدا تبدیلی نمییابی، و هرگز برای سنت خدا دگرگونی‌ نخواهی یافت. ==============🌱 تفسیر آیه۴۳) این آیه توضیحی است بر آنچه در آیه قبل گذشت، می‌گوید: دوری آنها از حق «به خاطر این بود که طریق استکبار در زمین را پیش گرفتند» و هرگز حاضر نشدند در برابر حق تسلیم شوند (اسْتِکْباراً فِی الْأَرْضِ). و نیز به خاطر آن بود که «حیله‌گریهای زشت و بد را» پیشه کردند (وَ مَکْرَ السَّیِّئِ). «ولی این حیله‌گریهای سوء تنها دامان صاحبانش را می‌گیرد» (وَ لا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ). او را در برابر خلق خدا رسوا و بینوا، و در پیشگاه الهی شرمسار می‌کند. در حقیقت این آیه می‌گوید: آنها تنها به دوری کردن از این پیامبر بزرگ الهی قناعت نکردند، بلکه برای ضربه زدن به او از تمام توان و قدرت خود کمک گرفتند، و انگیزه اصلی آن کبر و غرور و عدم خضوع در مقابل حق بود. در دنباله آیه این گروه مستکبر مکار و خیانتکار را با جمله پر معنی و تکان دهنده‌ای تهدید کرده، می‌گوید: «آیا آنها انتظاری جز این دارند که گرفتار همان سرنوشت پیشینیان شوند»؟! (فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ). این جمله کوتاه اشاره‌ای دارد به تمام سرنوشتهای شوم اقوام گردنکش و طغیانگری همچون قوم نوح، و عاد، و ثمود، و قوم فرعون که هر کدام به بلای عظیمی گرفتار شدند. سپس برای تأکید بیشتر می‌افزاید: «هرگز برای سنت الهی تغییر و تبدیلی نمی‌یابی، و هرگز برای سنت الهی دگرگونی نخواهی یافت» (فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا). نوسان و دگرگونی سنتها در باره کسی تصور می‌شود که آگاهی محدودی دارد، ولی پروردگاری که عالم و حکیم و عادل است سنتش در باره آیندگان همان است که در باره پیشینیان بوده است، سنتهایش ثابت و تغییر ناپذیر است. برگزیده تفسیر نمونه) 🆔 @ghorun ⬅️