eitaa logo
آیات برگزیده
797 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜⚫️.•° ⚫️.•° .•° بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره احزاب آیات۲و۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ........................ ۲وَ اتَّبِعْ ما یُوحى إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ إِنَّ اللّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً ۳وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ وَ کَفى بِاللّهِ وَکِیلاً ✨.⚜.✨ ۲ ـ و از آنچه از سوى پروردگارت به تو وحى مى شود، پیروى کن که خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است. ۳ ـ و بر خدا توکل کن، و همین بس که خداوند حافظ و مدافع (انسان) باشد. ........................ تفسیر آیات۲و۳) ✨در سومین، دستور مسأله بذر افشانى توحید و تبعیت از وحى الهى را مطرح مى کند، مى گوید: از آنچه از طرف پروردگارت به تو وحى مى شود، پیروى کن (وَ اتَّبِعْ ما یُوحى إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ). و مراقب باش و بدان که: خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است (إِنَّ اللّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً). بنابراین، نخست، باید دیو را از درون جان بیرون راند، تا فرشته در آید. خارها را بر چید تا بذر گلها بروید. باید طاغوت زدائى کرد، تا حکومت اللّه و نظام الهى جانشین آن گردد. و از آنجا که در ادامه این راه، مشکلات فراوان است و تهدید و توطئه و کار شکنى بسیار زیاد، ✨چهارمین دستور را به این صورت صادر مى کند: بر خدا توکل کن، و از توطئه هاشان نترس ! (وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ). و همین بس، که خداوند ولى و حافظ و مدافع انسان باشد (وَ کَفى بِاللّهِ وَکِیلاً). اگر هزار دشمن قصد هلاکت تو را دارند، چون من دوست و یاور توام، از دشمنان باکى نداشته باش!. گر چه مخاطب در این آیات، شخص پیامبر است، ولى پیدا است، دستورى است براى همه مؤمنان، و همه مسلمانان جهان، نسخه اى است نجات بخش و معجونى است حیات آفرین، براى هر عصر و هر زمان. بعضى از مفسران گفته اند: خطاب یا أَیُّها مخصوص مواردى است که هدف، جلب توجه عموم به مطلب است، هر چند مخاطب یک نفر باشد، به خلاف خطاب به یا که معمولاً در مواردى گفته مى شود که: منظور شخص مخاطب است. و چون در آیات مورد بحث خطاب با یا أَیُّها شروع شده، عمومیت هدف این آیات را تأکید مى کند. شاهد دیگر براى تعمیم این است که: جمله إِنَّ اللّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً به صورت جمع آمده، مى گوید: خدا به اعمال همه شما آگاه است و اگر تنها پیامبر(صلى الله علیه وآله) مخاطب بود مى بایست گفته شود: خدا به عمل تو آگاه است (دقت کنید). ناگفته پیدا است، مفهوم این دستورات به پیامبر این نیست که او در مسأله تقوا و ترک اطاعت کافران و منافقان کوتاهى داشته، بلکه این بیانات از یکسو، جنبه تأکید در مورد وظائف پیغمبر(صلى الله علیه وآله) دارد، و از سوى دیگر، درسى است براى همه مؤمنان. ▪️ 🔘▪️ ▪️🔘▪️ 🏴 @ghorun
033003.mp3
14.1K
سوره احزاب: ۳ استاد منشاوی ▪️ @ghorun ▫️
033002.mp3
24.7K
سوره احزاب: ۲ استاد منشاوی ▪️ @ghorun ▫️
30.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 استاد قرائتی سوره احزاب آیه ۲ الی ۴ 🏴@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌🖋🖌 🖋 حضرت زهرا(س)  قالَتْ علیها السلام : مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. بحار هر كس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدیر مى نماید. ✋ السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا(س)   🏴 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سرمشق فاطمی | توصیه حضرت زهرا(س)؛ مقدم کردن دعا برای دیگران 🏴@ghorun
◾️حضرت فاطمه (علیها السّلام)  در قسمتی از خطبه فدکیه چنین فرمودند: اَنّی تُؤفَکونَ؟ و کِتابُ اللهِ بَینَ اَظهُرِ کُم، اُمُورُهُ ظاهِرَةٌ وَ احکامُهُ زاهِرَةٌ وَ اَعلامُهُ باهِرةٌ… ؛ شما را کجا به بیراهه می برند؟ درحالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه های آن فروزنده. العوالم، ج 11، ص 471 🏴@ghorun
💌💌💌💌〰〰〰〰〰〰〰〰 سلام و رحمت خدمت همه همراهان قرآنی دوستان از آیات و مطالب کانال در کانال و گروه های خود ارسال کنید تا خیر و ثوابی باشد برای همه در ضمن اگر نقد یا پیشنهادی هست و یا مطالبی مرتبط با موضوع کانال برای ما ارسال فرمایید تا باقی عزیزان هم استفاده کنند. 🔸ارتباط با خادم کانال @Ghorun14 🌹در پناه قرآن ▪️ @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🌱▫️..........................▫️🌱▫️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره احزاب آیه ۴ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰 ۴) ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ وَ ما جَعَلَ أَزْواجَکُمُ اللاّئِی تُظاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهاتِکُمْ وَ ما جَعَلَ أَدْعِیاءَکُمْ أَبْناءَکُمْ ذلِکُمْ قَوْلُکُمْ بِأَفْواهِکُمْ وَ اللّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ ▪️➖▪➖▪️➖▪️➖▪️ ۴) خداوند براى هیچ کس دو دل در درونش نیافریده; و هرگز همسرانتان را که مورد ظهار قرار مى دهید مادران شما قرار نداده; و (نیز) فرزندخوانده هاى شما را فرزند حقیقى شما قرار نداده است; این سخن شماست که به دهان خود مى گوئید (سخنى باطل و بى پایه); اما خداوند حق را مى گوید، و او به راه راست هدایت مى کند. ▪️➖▪➖▪️➖▪️➖▪ در تعقیب آیات گذشته که، به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى داد: تنها از وحى الهى تبعیت کند، نه از کافران و منافقان، در آیات مورد بحث، نتیجه تبعیت از آنها را منعکس مى کند که، پیروى از آنان انسان را به یک مشت خرافات، اباطیل و انحرافات دعوت مى نماید که: سه مورد آن در نخستین آیه مورد بحث، بیان شده است: نخست مى فرماید: خداوند براى هیچ کس دو قلب در درون وجودش قرار نداده است ! (ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُل مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ). جمعى از مفسران، در شأن نزول این قسمت از آیه، نوشته اند: در زمان جاهلیت مردى بود به نام جمیل بن معمر داراى حافظه بسیار قوى، او ادعا مى کرد: در درون وجود من دو قلب ! است که با هر کدام از آنها بهتر از محمّد(صلى الله علیه وآله) مى فهمد! لذا مشرکان قریش او را ذو القلبین ! (صاحب دو قلب) مى نامیدند. در روز جنگ بدر که مشرکان فرار کردند، جمیل بن معمر نیز در میان آنها بود، ابوسفیان او را در حالى دید که، یک لنگه کفشش در پایش بود و لنگه دیگر را به دست گرفته بود و فرار مى کرد. ابوسفیان به او گفت: چه خبر؟!. گفت: لشکر فرار کرد. گفت: پس چرا لنگه کفشى را در دست دارى و دیگرى را در پا؟! جمیل بن معمر گفت: به راستى متوجه نبودم، گمان مى کردم هر دو لنگه در پاى من است (معلوم شد با آن همه ادعا چنان دست و پاى خود را گم کرده که به اندازه یک قلب هم چیزى نمى فهمد، البته منظور از قلب، در این موارد عقل است). به هر حال، پیروى از کفار و منافقان و ترک تبعیت از وحى الهى، انسان را به این گونه مطالب خرافى دعوت مى کند. ولى گذشته از اینها، این جمله معنى عمیق ترى نیز دارد و آن این که انسان یک قلب بیشتر ندارد، و در این قلب جز عشق یک معبود نمى گنجد، آنها که دعوت به شرک و معبودهاى متعدد مى کنند، باید قلبهاى متعددى داشته باشند تا هر یک را کانون عشق معبودى سازند! اصولاً، شخصیت یک انسان سالم، شخصیت واحد، و خط فکرى او خط واحدى است، در تنهائى و اجتماع، در ظاهر و باطن، در درون و برون، در فکر و عمل، همه، باید یکى باشد، هرگونه نفاق و دوگانگى در وجود انسان امرى است تحمیلى و بر خلاف اقتضاى طبیعت او. انسان، به حکم این که یک قلب بیشتر ندارد باید داراى یک کانون عاطفى و تسلیم در برابر یک قانون باشد. مهر یک معشوق در دل بگیرد. یک مسیر معین را در زندگى تعقیب کند. با یک گروه و یک جمعیت هماهنگ گردد، و گر نه تشتّت و تعدّد، و راههاى مختلف، و اهداف پراکنده، او را به بیهودگى، و انحراف از مسیر توحیدى فطرى مى کشاند. لذا در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در تفسیر این آیه مى خوانیم: دوستى ما و دوستى دشمن ما در یک قلب نمى گنجد; چرا که خدا براى یک انسان دو قلب قرار نداده است که با یکى دوست بدارد و با دیگرى دشمن، دوستان ما در دوستى ما خالصند، همان گونه که طلا در کوره خالص مى شود و هیچ تیرگى در آن وجود ندارد، هر کس مى خواهد این حقیقت را بداند، قلب خود را آزمایش کند، اگر چیزى از محبت دشمنان ما در قلبش با محبت ما آمیخته است، از ما نیست و ما هم از او نیستیم . بنابراین، قلب واحد کانون اعتقاد واحدى است و آن هم برنامه عملى واحدى را اجراء مى کند، چرا که انسان نمى تواند حقیقتاً معتقد به چیزى باشد اما در عمل از آن جدا شود، و این که: بعضى در عصر ما براى خود شخصیتهاى متعددى قائل هستند و مى گویند: فلان عمل را از جنبه سیاسى انجام دادم و فلان کار را از جنبه دینى و کار دیگر را از نظر جنبه اجتماعى و به این ترتیب، اعمال متضاد خود را توجیه مى کنند، منافقان زشت سیرتى هستند که، مى خواهند قانون آفرینش را با این سخن زیرا پا بگذارند. ادامه تفسیر👇 ▪️@ghorun
ادامه تفسیر👇👇 درست است که جنبه هاى زندگى انسان مختلف است ولى باید خط واحدى بر همه آنها حاکم باشد. قرآن، سپس به خرافه دیگرى از عصر جاهلیت مى پردازد و آن خرافه ظهار است، آنها هنگامى که از همسر خود ناراحت مى شدند و مى خواستند نسبت به او اظهار تنفر کنند به او مى گفتند: أَنْتِ عَلَىَّ کَظَهْرِ أُمِّى: تو نسبت به من، مانند پشت مادر منى ! و با این گفته او را به منزله مادر خود مى پنداشتند و این سخن را به منزله طلاق! قرآن در دنباله این آیه، مى گوید: خداوند هرگز همسرانتان را که مورد ظهار قرار مى دهید، مادران شما قرار نداده است ، و احکام مادر را، در مورد آنان مقرر نکرده است (وَ ما جَعَلَ أَزْواجَکُمُ اللاّئِی تُظاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهاتِکُمْ). اسلام، این برنامه جاهلى را امضاء نکرد، بلکه براى آن مجازاتى قرار داد و آن این که: شخصى که این سخن را مى گوید، حق ندارد، با همسرش نزدیکى کند تا این که کفاره لازم را بپردازد، و اگر کفاره نداد، و به سراغ همسر خود نیز نیامد همسر مى تواند با توسل به حاکم شرع او را وادار به یکى از دو کار کند یا رسماً و طبق قانون اسلام او را طلاق دهد، و از او جدا شود، و یا کفاره دهد و به زندگى زناشوئى همچون سابق ادامه دهد.(۳) آخر این چه سخنى است که انسان با گفتن این جمله، به همسرش که: تو همچون مادر منى ، به حکم مادر او در آید، ارتباط مادر و فرزند یک ارتباط طبیعى است و با لفظ هرگز درست نمى شود، و لذا در سوره مجادله آیه ۲ صریحاً مى گوید: إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلاَّ اللاّئِی وَلَدْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَیَقُولُونَ مُنْکَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً: مادران آنها کسانى هستند که آنها را متولد ساخته اند و آنها سخنى زشت و باطل مى گویند !. و اگر هدف آنها از گفتن این سخن، جدا شدن از زن بوده است ـ که در عصر جاهلیت چنین بوده، و از آن به جاى طلاق استفاده مى کردند ـ جدا شدن از زن نیازى به این حرف زشت و زننده ندارد، آیا نمى توان با تعبیر درستى مسأله جدائى را بازگو کرد؟ بعضى از مفسران گفته اند: ظهار در جاهلیت، باعث جدائى زن و مرد از یکدیگر نمى شد، بلکه زن را در یک حال بلا تکلیفى مطلق، قرار مى داد، اگر مسأله چنین باشد، جنایت بار بودن این عمل روشن تر مى شود; زیرا با گفتن یک لفظ بى معنى، رابطه زناشوئى را با همسر خود به کلى بر خود تحریم مى کرد، بى آن که زن مطلقه شده باشد.(۴) آن گاه به سومین خرافه جاهلى پرداخته مى گوید: خداوند فرزند خوانده هاى شما را، فرزند حقیقى شما قرار نداده است (وَ ما جَعَلَ أَدْعِیاءَکُمْ أَبْناءَکُمْ). توضیح این که: در عصر جاهلیت معمول بوده: بعضى از کودکان را به عنوان فرزند خود انتخاب مى کردند، و آن را پسر خود مى خواندند و به دنبال این نامگذارى تمام حقوقى را که یک پسر از پدر داشت براى او قائل مى شدند: از پدرخوانده اش ارث مى برد، و پدر خوانده نیز وارث او مى شد، و تحریم زن پدر یا همسر فرزند در مورد آنها حاکم بود. اسلام، این مقررات غیرمنطقى و خرافى را به شدت نفى کرد، و حتى چنان که خواهیم دید، پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى کوبیدن این سنت غلط، همسر پسرخوانده اش زید بن حارثه را بعد از آن که از زید طلاق گرفت، به ازدواج خود درآورد تا روشن شود، این الفاظ تو خالى نمى تواند واقعیتها را دگرگون سازد; چرا که رابطه پدرى و فرزندى، یک رابطه طبیعى است و با الفاظ و قرار دادها و شعارها هرگز حاصل نمى شود. گر چه بعداً خواهیم گفت: ازدواج پیامبر(صلى الله علیه وآله) با همسر مطلقه زید جنجال بزرگى در میان دشمنان اسلام بر پا کرد، و دستاویزى براى تبلیغات سوء آنها شد ولى، این جنجالها به کوبیدن این سنت جاهلى ارزش داشت. لذا، قرآن بعد از این جمله مى افزاید: این سخنى است که شما به زبان مى گوئید (ذلِکُمْ قَوْلُکُمْ بِأَفْواهِکُمْ). مى گوئید: فلان کس پسر من است، در حالى که در دل مى دانید، قطعاً چنین نیست، این امواج صوتى، فقط در فضاى دهان شما مى پیچد و خارج مى شود، و هرگز از اعتقاد قلبى سرچشمه نمى گیرد. اینها سخنان باطلى بیش نیست اما خداوند حق مى گوید و به راه راست هدایت مى کند (وَ اللّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَ هُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ). سخن حق، به سخنى گفته مى شود که: با واقعیت عینى تطبیق کند، یا اگر یک مطلب قراردادى است، هماهنگ با مصالح همه اطراف قضیه باشد، و مى دانیم مسأله ناپسند ظهار در عصر جاهلیت، و یا پسرخواندگى که حقوق فرزندان دیگر را تا حد زیادى پایمال مى کرد، نه واقعیت عینى داشت و نه قرار دادى حافظ مصلحت عموم بود.
033004.mp3
71.5K
سوره احزاب: ۴ استاد منشاوی ▪️ @ghorun ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨امام زمان(عج): دختر رسول خدا، فاطمه سلام الله علیها برای من سرمشقی نیکو است. (الغیبه،طوسی،ص۲۸۶) ▪️@ghorun
🍂پشتِ در یا دلِ بغداد چه فرقی دارد؟! هر کسی ذوبِ علی گشت تنش می سوزد... https://eitaa.com/joinchat/3435003923C863f1fbcfc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘🌷☘<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره احزاب آیه ۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا <<<<<<<<<<<<<<<<<<< آیه۵) ادْعُوهُمْ لِآبَآئِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوٓا آبَآءَهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَآ أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَٰكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا <<<<<<<<<<<<<<<<🍀 آیه۵) پسر خواندگانتان را به نام پدرانشان بخوانید كه این نزد خدا عادلانه‌تر است؛ و اگر پدرانشان را نمی‌شناسید، پس برادران و دوستان دینی شمایند. و بر شما در آنچه [از انتساب‌هایی‌] كه به خطا انجام داده‌اید، گناهی نیست؛ ولی آنچه را كه دل‌هایتان تعمد و قصد جدی داشته است [گناه‌است‌]؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. <<<<<<<<<<<<<<<<<<< تفسیر آیه۵) سپس قرآن برای تأکید بیشتر و روشن ساختن خط صحیح و منطقی اسلام چنین می‌افزاید: «آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانه‌تر است» (ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ). و برای رفع بهانه‌ها اضافه می‌کند: «و اگر پدرانشان را نمی‌شناسید آنها برادران دینی و موالی شما هستند» (فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آباءَهُمْ فَإِخْوانُکُمْ فِی الدِّینِ وَ مَوالِیکُمْ). یعنی عدم شناخت پدران آنها دلیل بر این نمی‌شود که نام شخص دیگری را به عنوان «پدر» بر آنها بگذارید، بلکه می‌توانید آنها را به عنوان برادر دینی یا دوست و هم پیمان خطاب کنید. ولی از آنجا که گاه انسان بر اثر عادت گذشته، یا سبق لسان، و یا اشتباه در تشخیص نسب افراد، ممکن است کسی را به غیر پدرش نسبت دهد و این از حوزه اختیار انسان بیرون است، خداوند عادل و حکیم، چنین کسی را مجازات نخواهد کرد. لذا در ذیل آیه می‌افزاید: «اما گناهی بر شما نیست در خطاهایی که از شما سر می‌زند» و بی‌توجه آنها را به نام دیگران صدا می‌زنید (وَ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ فِیما أَخْطَأْتُمْ بِهِ). «ولی آنچه را از روی عمد و اختیار می‌گویید» مورد حساب قرار خواهد داد (وَ لکِنْ ما تَعَمَّدَتْ قُلُوبُکُمْ). «و خداوند، آمرزنده و رحیم است» (وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً). گذشته‌ها را بر شما می‌بخشد، سهو و نسیان و اشتباه و خطا را مورد عفو قرار می‌دهد. برگزیده تفسیر نمونه) 🆔 @ghorun
033005.mp3
211.1K
سوره احزاب: ۵ استاد پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استاد قرائتی سوره احزاب آیه ۵ ✨ حفظ رابطه نسبی با پدر واقعی 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌📝🖌📝🖌📝🖌📝🖌📝🖌📝 📌خواندن سوره اسرا و واقعه در شب جمعه در روایات آمده است ، هر کس در هر شب جمعه ، سوره ی اسراء را بخواند ، نمی میرد مگر اینکه قائم آل محمد را زیارت می کند و از اصحاب ایشان می گردد و هر کس در هر شب جمعه ، سوره ی واقعه را بخواند ، از دوستان حضرت امیر علیه السلام می شود و همه او را دوست خواهند داشت. 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 زیارت كربلا 🎙 صابر خراسانى 🍃صلی الله علیک یا فاطمةُ الزَّهرَاءُ 🍃صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ وَ عَلیَ الْمُسْتَشْهِدِینَ بَینَ یَدَیکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهْ 🆔 @ghorun
🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 📙امام علي (ع) : با گفتن ذکر (( استغفر و الله ربي و اتوب اليه )) و طلب آمرزش باطن خود را خوشبو و معطر سازيد تا بوهاي بد گناهان شما را رسوا و مفتضح نسازد. 📎خداوندا ببخش مرا از گناهانی که لذتش رفته و مسئولیتش مانده 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖📚📖📚📖📚📖📚〰〰〰〰〰 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ دوستان سوره احزاب ۶ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ۶النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا الأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْض فِی کِتابِ اللّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُهاجِرِینَ إِلاّ أَنْ تَفْعَلُوا إِلى أَوْلِیائِکُمْ مَعْرُوفاً کانَ ذلِکَ فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً 📘📚📘📚📘📚📘📚📘 ۶ ـ پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است، و همسران او مادران آنها مؤمنان محسوب مى شوند; و خویشاوندان نسبت به یکدیگر از مؤمنان و مهاجران در آنچه خدا مقرر داشته اولى هستند، مگر این که بخواهید نسبت به دوستانتان نیکى کنید (و سهمى از اموال خود را به آنها بدهید); این حکم در کتاب (الهى) نوشته شده است. 📘📚📘📚📘📚📘📚📘 آیه بعد به مسأله مهم دیگرى یعنى ابطال نظام مؤاخات مى پردازد. با این توضیح: هنگامى که مسلمانان از مکّه به مدینه هجرت کردند، و اسلام پیوند و رابطه آنها را با بستگان مشرکشان که در مکّه بودند، به کلى برید پیامبر(صلى الله علیه وآله) به فرمان الهى، مسأله عقد اخوت و پیمان برادرى را در میان آنها برقرار ساخت. به این ترتیب که میان مهاجران و انصار (دو به دو) پیمان اخوت و برادرى منعقد شد، و آنها همچون دو برادر حقیقى از یکدیگر ارث مى بردند، ولى، این یک حکم موقت و مخصوص به این حالت فوق العاده بود، هنگامى که اسلام گسترش پیدا کرد، و ارتباطات گذشته تدریجاً برقرار شد، دیگر ضرورتى براى ادامه این حکم نبود. آیه فوق نازل شد و نظام مؤاخات را به طورى که جانشین نسب شود ابطال کرد، و حکم ارث و مانند آن را مخصوص خویشاوندان حقیقى قرار داد. بنابراین، نظام اخوت و برادرى، هر چند یک نظام اسلامى بود، (بر خلاف نظام پسرخواندگى که یک نظام جاهلى بود) اما مى بایست پس از برطرف شدن حالت فوق العاده، ابطال گردد و چنین شد. منتهى، در آیه مورد بحث، قبل از ذکر این نکته، به دو حکم دیگر، یعنى اولویّت پیامبر(صلىم الله علیه وآله) نسبت به مؤمنین ، و بودن زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) به منزله مادر به عنوان مقدمه، ذکر شده است: مى فرماید: پیامبر، نسبت به مؤمنان از خود آنها اولى است (النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ). و همسران او مادران مؤمنین محسوب مى شوند (وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ). با این که پیامبر(صلى الله علیه وآله) به منزله پدر، و همسران او به منزله مادران مؤمنین هستند، هیچ گاه از آنها ارث نمى برند، چگونه مى توان انتظار داشت که پسر خوانده ها وارث گردند. پس از آن مى افزاید: خویشاوندان نسبت به یکدیگر، از مؤمنان و مهاجرین، در آنچه خدا مقرر داشته است اولى هستند (وَ أُولُوا الأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْض فِی کِتابِ اللّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُهاجِرِینَ). ولى، با این حال براى این که راه را به کلى به روى مسلمانان نبندد، و بتوانند براى دوستان و کسانى که مورد علاقه آنها هستند، چیزى به ارث بگذارند ـ هر چند از طریق وصیت نسبت به ثلث مال باشد ـ در پایان آیه، اضافه مى کند: مگر این که بخواهید نسبت به دوستانتان کار نیکى انجام دهید این مانعى ندارد (إِلاّ أَنْ تَفْعَلُوا إِلى أَوْلِیائِکُمْ مَعْرُوفاً). و در آخرین جمله، براى تأکید همه احکام گذشته، یا حکم اخیر، مى فرماید: این حکم، در کتاب الهى (در لوح محفوظ یا در قرآن مجید) نوشته شده است (کانَ ذلِکَ فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً). 🆔@ghorun
033006.mp3
227.5K
سوره احزاب: ۶ استاد پرهیزگار 🆔 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت‌ الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره احزاب- آیه ۶ 🆔@ghorun