✨💐✨✨✨✨✨✨💐✨
📝پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
بی چشمداشت، صدقه بدهید؛
زیرا چشمداشت، اجر را از بین می برد.
📚تنبیه الخواطر
🆔 @ghorun
•✨✨🌹•🌹✨🌹•🌹✨🌹•🌹✨✨•
•✨🌹🌹•🌹🌹✨•✨🌹🌹•🌹🌹✨•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۰ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••
آیه۱۰) وَقَالُوا أَإِذَا ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ ۚ بَلْ هُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ
••🌹•••🌹•••🌹•••🌹•••🌹•••🌹•••🌹••
آیه۱۰) کافران (از روی تعجب و انکار) گویند که آیا پس از آنکه ما در زمین (خاک و در خاک) نابود و گم شدیم باز از نو زنده خواهیم شد؟! (بلی البتّه زنده خواهید شد) بلکه آنها به شهود و لقاء خدایشان کافرند.
••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••🌿••
تفسیر آیه۱۰) ندامت و تقاضای بازگشت! قرآن در اینجا بحث گویائی را در باره «معاد» آغاز میکند، سپس حال «مجرمان» را در جهان دیگر بازگو میکند، و مجموعا تکمیلی است برای بحثهای گذشته که پیرامون «مبدأ» سخن میگفت، زیرا میدانیم بحث از «مبدأ» و «معاد» در قرآن مجید غالبا توأم با یکدیگر است.
نخست میگوید: «آنها گفتند: آیا هنگامی که ما (مردیم و خاک شدیم و) در زمین گم شدیم، آفرینش تازهای خواهیم یافت»؟! (وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ).
تعبیر به «گم شدن در زمین» اشاره به این است که انسان پس از مردن خاک میشود، همانند سایر خاکها، و هر ذرهای از آن بر اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی به گوشهای پرتاب میشود، و دیگر چیزی از او باقی به نظر نمیرسد تا آن را در قیامت دوباره بازگردانند.
ولی آنها در حقیقت منکر قدرت خداوند بر این کار نیستند «بلکه آنان لقای پروردگارشان را انکار میکنند» و میخواهند با انکار معاد، آزادانه به هوسرانی خویش ادامه دهند (بَلْ هُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ کافِرُونَ).
در واقع این آیه شباهت زیادی با آیات نخستین سوره قیامت دارد آنجا که میگوید: «آیا انسان گمان میکند ما استخوانهای پراکنده او را جمع نخواهیم کرد! ما حتی قادریم (خطوط) سر انگشتان او را به نظام نخستین بازگردانیم! ولی هدف انسان این است که ایامی را که در این دنیا در پیش دارد (با انکار قیامت) به گناه و فجور بگذراند لذا سؤال میکند روز قیامت کی خواهد بود»؟ (قیامت/ 3- 6) بنا بر این آنها از نظر استدلال لنگ نیستند، بلکه شهوات آنها حجابی بر قلبشان افکنده، و نیات سوئشان مانع قبول مسأله معاد است.
برگزیده تفسیر نمونه)
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨
💐ولادت آخرین ذخیره ی الهی، بهار دل ها، یوسف زهرا، تبریک و تهنیت
🎦 دعای فرج - الهی عظم البلاء
#امام_زمان
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
🌺〰🌺〰🌺〰🌺〰
✅اعمال شب مبارک نیمهشعبان
این شب پس از شب قدر برترین شبهاست.
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی استاد رائفی پور
☀️ آمادگی برای احیای نیمه شعبان
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
🌴🌴💢💢🌴🌴💢💢🌴🌴
🖌رسول خدا (ص) فرمودند: هر گاه شب نیمه شعبان رسید، آن شب را به عبادت بگذارنید و روزش را روزه بگیرید؛ زیرا خداوند متعال می فرماید: «آیا آمرزش خواهى هست تا او را بیامرزم؟ آیا روزى خواهى هست تا او را روزى دهم؟ آیا درخواست کننده اى هست تا به او عطا کنم؟ آیا چنین، آیا چنان؟»، تا آن گاه که سپیده بزند. (الإقبال: ج ۳ ص ۳۲۳)
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌿•🌿•🌿•🌿•🌿
🌹 @ghorun 🌿
🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷〰〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۱ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۱۱قُلْ یَتَوَفّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
۱۱ ـ بگو: فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را مى گیرد; سپس شما را به سوى پروردگارتان باز مى گردانند .
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
آیه بعد، پاسخ آنها را از طریق دیگرى بیان مى کند، مى گوید: تصور نکنید شخصیت شما به همین بدن جسمانى شما است، بلکه اساس شخصیتتان را روح شما تشکیل مى دهد، و او محفوظ است بگو: فرشته مرگ که مأمور شما است (روح) شما را مى گیرد، سپس به سوى پروردگارتان باز مى گردید (قُلْ یَتَوَفّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ).
با توجه به مفهوم یَتَوَفّاکُم که از ماده توفِّى (بر وزن تصدّى) که به معنى بازستاندن است، مرگ به معنى فنا و نابودى نخواهد بود، بلکه یک نوع قبض و دریافت فرشتگان نسبت به روح آدمى است، که اساسى ترین بخش وجود انسان را تشکیل مى دهد.
درست است که قرآن از معاد جسمانى سخن مى گوید، و بازگشت روح و جسم مادى را در معاد قطعى مى شمرد، ولى هدف از آیه فوق، بیان این حقیقت است که اساس شخصیت انسان، این اجزاى مادى نیست، که تمام فکر شما را به خود مشغول ساخته، بلکه، همان گوهر روحانى است، که از سوى خدا آمده، و به سوى او باز مى گردد.
و در یک جمع بندى، مى توان چنین گفت: دو آیه فوق به منکران معاد چنین پاسخ مى دهد: اگر مشکل شما پراکندگى اجزاى جسمانى است، که خودتان قدرت خدا را قبول دارید و منکر آن نیستید، و اگر مشکل اضمحلال و نابودى شخصیت انسان بر اثر این پراکندگى است آن نیز درست نیست، چرا که پایه شخصیت انسان بر روح قرار گرفته.
این ایراد، بى شباهت به شبهه معروف آکل و مأکول نیست، همان گونه که پاسخ آن نیز در دو مورد با یکدیگر شباهت دارد.
ضمناً، توجه به این نکته نیز لازم است که: در پاره اى از آیات قرآن، توفى و قبض ارواح به خداوند نسبت داده شده: اللّهُ یَتَوَفَّى الأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها: خداوند جانها را به هنگام مرگ مى گیرد .
و در بعضى، به مجموعه اى از فرشتگان: الَّذِینَ تَتَوَفّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ...: آنها که فرشتگان قبض روحشان مى کنند در حالى که به خود ستم کرده اند... .
و در آیات مورد بحث، قبض ارواح به ملک الموت (فرشته مرگ) نسبت داده شده است.
ولى در میان این تعبیرات، هیچگونه منافاتى نیست ملک الموت معنى جنس را دارد و به همه فرشتگان اطلاق مى شود، و یا اشاره به رئیس و بزرگتر آنها است، و از آنجا که همه به فرمان خدا قبض روح مى کنند، به خدا نیز نسبت داده شده است.
🆔@ghorun
💠آیت الله مجتهدی تهرانی ره:
چشمی که در راه خدا شب زنده دار است و سحرها از خواب بر می خیزد و نمازشب می خواند، چنین چشمی در روز قیامت گریان نیست.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای
🔸مأموریت حضرت بقیه الله(عج) و اهمیت انتظار فرج
🔹در اسلام از ما خواسته شده است که انتظار داشته باشیم، انتظار فراتر از احساس نیاز است..
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔@ghorun
🌸امام مهدی (علیه السلام):
ما در رعـــایت حال شما کوتاهى نمى کنیم و
شما را فـراموش نمى کنیم،
اگــر جـــز این بود
گرفتاری هــــا بر شما فرود مى آمد و دشمنــان
شما را ریشه کن مى کردند
پس تقواى خداى بزرگ را پیشه خود سازید.
#امام_زمان عج
#نیمه_شعبان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔@ghorun
🌀🌀🔷🌀🌀🔷🌀🌀🔷🌀🌀
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۲ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
۱۲وَ لَوْ تَرى إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنّا مُوقِنُونَ
🌷💠🌷💠🌷💠🌷💠🌷
۱۲ ـ و اگر ببینى مجرمان را هنگامى که در پیشگاه پروردگارشان سر به زیر افکنده، مى گویند: پروردگارا! آنچه وعده کرده بودى دیدیم و شنیدیم; ما را بازگردان تا کار شایسته اى انجام دهیم; ما (به قیامت) یقین داریم !
🌷💠🌷💠🌷💠🌷💠🌷
پس از آن وضع همین مجرمان کافر و منکران معاد را که در قیامت با مشاهده صحنه هاى مختلف آن، از گذشته خود سخت نادم و پشیمان مى شوند، چنین مجسم کرده مى گوید: اگر ببینى مجرمان را هنگامى که در پیشگاه پروردگارشان سر به زیر افکنده، مى گویند: پروردگارا! آنچه وعده کرده بودى دیدیم و شنیدیم ما پشیمانیم، ما را باز گردان تا عمل صالح به جا آوریم، ما به این جهان قیامت یقین داریم (در تعجب فرو خواهى رفت) (وَ لَوْ تَرى إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنّا مُوقِنُونَ)
به راستى تعجب مى کنى که آیا این افراد سر به زیر، و نادم و پشیمان، همان مغروران سرکش و چموش هستند که در دنیا در برابر هیچ حقیقتى سر فرود نمى آوردند؟ اما اکنون که صحنه هاى قیامت را مى بینند، و به مقام شهود مى رسند، به کلى تغییر موضع مى دهند، تازه این تغییر موضع، و بیدارى زود گذر است، و طبق آیات دیگر قرآن، اگر به این جهان باز گردند به همان روش خود ادامه مى دهند.
ناکِس از ماده نکس (بر وزن عکس) به معنى وارونه شدن چیزى است و در اینجا به معنى سر به زیر افکندن است.
مقدم داشتن أَبْصَرْنا (دیدیم) بر سَمِعْنا (شنیدیم) به خاطر آنست که در قیامت نخست انسان با صحنه ها روبرو مى شود، و بعد باز خواست الهى و فرشتگانِ او را مى شنود.
ضمناً، از آنچه گفتیم معلوم مى شود، منظور از مجرمان در اینجا، کافران و به خصوص منکران قیامت اند.
به هر حال، این نخستین بار نیست که در آیات قرآن، با این مسأله روبرو مى شویم که مجرمان به هنگام مشاهده نتائج اعمال و آثار عذاب الهى، سخت پشیمان مى شوند، و تقاضاى بازگشت به دنیا مى کنند، در حالى که از نظر سنت الهى چنین بازگشتى امکان پذیر نیست، همان گونه که بازگشت نوزاد به رحم مادر، و میوه جدا شده از درخت، به درخت ممکن نخواهد بود.
این نکته نیز قابل توجه است که: تنها تقاضاى مجرمان، بازگشت به دنیا براى انجام عمل صالح است، و از این به خوبى روشن مى شود که تنها سرمایه نجات در قیامت اعمال صالح است، اعمالى که از قلبى پاک و آکنده از ایمان و با خلوص نیت انجام مى گیرد.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده آیه ۱۲
🆔@ghorun
✍امام_علی عليه السلام:
مَن ساءَ خُلُقُهُ ضاقَ رِزقُهُ.
آن كه اخلاقش بد باشد، روزى اش تنگ مىشود.
📚 غرر الحكم: ح ۸۰۲۳.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶هر چقدر دلت میخواد گناه کن اما...!
📌حجت الاسلام رفیعی
🆔@ghorun
✨من زندگی را دوست دارم ولی نه آنقدر که آلوده اش شوم....
#شهیدمحمدابراهیم_همت
🆔@ghorun
📘📚📘📚📘📚📘📚〰〰〰
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره سجده آیه ۱۳ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
〰〰〰〰〰〰〰〰
۱۳وَ لَوْ شِئْنا لَآتَیْنا کُلَّ نَفْس هُداها وَ لکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ أَجْمَعِینَ
✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋
۱۳ ـ و اگر مى خواستیم به هر انسانى هدایت لازمش را (از روى اجبار بدهیم) مى دادیم; ولى (من آنها را آزاد گذارده ام) و سخن و وعده ام حق است که دوزخ را (از افراد بى ایمان و گنهکار) از جن و انس همگى پر کنم!
✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋
و از آنجا که این همه اصرار و تأکید براى پذیرش ایمان، ممکن است این توهم را ایجاد کند که خداوند توانائى ندارد نور ایمان را در قلب آنها پرتوافکن کند، در آیه بعد مى افزاید: اگر ما مى خواستیم به هر انسانى (اجباراً) هدایت لازمش را مى دادیم (وَ لَوْ شِئْنا لَآتَیْنا کُلَّ نَفْس هُداها).
مسلماً ما چنین قدرتى داریم، ولى ایمانى که از طریق اجبار و الزام ما تحقق یابد، ارزش چندانى ندارد، اراده ما بر این تعلق گرفته است که: نوع انسان را به این افتخار نائل کنیم که مختار باشد، و راه تکامل را با پاى خویش بسپرد.
لذا، در پایان آیه مى فرماید: من آنها را آزاد گذاردم ولى مقرر کرده ام که دوزخ را از انسان هاى بى ایمان و گنهکار از جنّ و انس همگى، پر کنم (وَ لکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ أَجْمَعِینَ).
آرى، آنها با سوء اختیار خود، این راه را طى کرده اند، و مستحق مجازاتند، و ما هم اراده قاطع داریم بر این که: دوزخ را از آنان پر کنیم.
با توجه به آنچه در بالا گفتیم، و با توجه به صدها آیه قرآن که انسان را موجودى مختار و صاحب اراده، و مکلف به تکالیف، و مسئول در برابر اعمال خویش، و قابل هدایت به وسیله پیامبران و تهذیب نفس و خودسازى، مى داند، هرگونه توهم، دائر بر این که: آیه فوق دلیل بر جبر است ـ آن چنان که فخر رازى و امثال او پنداشته اند ـ منتفى مى شود.
ممکن است جمله قاطع و کوبنده فوق اشاره به این باشد که: مبادا تصور کنید ، رحمانیت و رحیمیت خداوند، مانع از مجازات مجرمان آلوده و ستمگر است، مبادا به آیات رحمت مغرور شوید و خود را از مجازات الهى معاف بشمرید که رحمت او جائى دارد و غضب او جائى.
او مسلماً ـ مخصوصاً با توجه به لام قسم در جمله لَأَمْلَئَنَّ و نون تأکید در آخر آن ـ به این وعده خود وفا خواهد کرد، و دوزخ را از این دوزخیان پر مى کند، که اگر نکند بر خلاف حکمت است.
🆔@ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده - آیه ۱۳
🆔@ghorun