🌺🌹🌺🌹🌺==============
نساء/ ۱۴۳)
امام رضا (علیه السلام)- یحییبنمبارک گوید: نامهای برای امام رضا (علیه السلام) نوشتم و چند مسأله پرسیدم که جواب آنها را داد، در آخر نامه این آیه را نوشتم: مُذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذلِکَ لا إِلی هؤُلاءِ وَ لا إِلی هؤُلاءِ. فرمود: «این آیه دربارهی واقفی مذهبان نازل شده. جواب نامه تمام به خط خود امام بود که نوشته بود: آنها نه از مؤمنین و نه از مسلمانان به شمار میآیند، از کسانی هستند که آیات خدا را تکذیب نمودهاند».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۸۰
بحارالأنوار، ج۴۸، ص۲۶۸/ رجال الکشی، ص۴۶۱
✏️ @ghorun 📒
🌴🌳🌴🌳🌴..🌳..🌴🌳🌴🌳🌴
فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در طلب بخشش و آمرزش گناهان
دعای شانزدهم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ قِنِى مِنَ الْمَعَاصِى، وَ اسْتَعْمِلْنِى بِالطَّاعَةِ، وَ ارْزُقْنِى حُسْنَ الْإِنَابَةِ، وَ طَهِّرْنِى بِالتَّوْبَةِ، وَ أَيِّدْنِى بِالْعِصْمَةِ، وَ اسْتَصْلِحْنِى بِالْعَافِيَةِ، وَ أَذِقْنِى حَلاوَةَ الْمَغْفِرَةِ، وَ اجْعَلْنِى طَلِيقَ عَفْوِكَ، وَ عَتِيقَ رَحْمَتِكَ، وَ اكْتُبْ لِى أَمَانا مِنْ سُخْطِكَ، وَ بَشِّرْنِى بِذَلِكَ فِى الْعَاجِلِ دُونَ الاْجِلِ، بُشْرَى أَعْرِفُهَا، وَ عَرِّفْنِى فِيهِ عَلامَةً أَتَبَيَّنُهَا.
خدایا، درود بر محمد و آل او فرست، و مرا از معاصى پرهیز ده و در طاعت خود استوار دار، و توفیق عطا کن که به نیکوکارى باز گردم و به توبه پاکم کن و به حفظ و عصمت خود نیرو ده، و به سلامتى از معصیت پرهیزگارم گردان، و شیرین آمرزش را به من بچشان، و به عفو خود از بندم رها کن و به رحمت خود از بندگى آزاد گردان و براى من خط امان بنویس از خشم خود و مژده آن را به من برسان تا بدان آگاه شوم و نشانه آن را آشکار ببینم.
إِنَّ ذَلِكَ لا يَضِيقُ عَلَيْكَ فِى وُسْعِكَ، وَ لا يَتَكَأَّدُكَ فِى قُدْرَتِكَ، وَ لا يَتَصَعَّدُكَ فِى أَنَاتِكَ، وَ لا يَئُودُكَ فِى جَزِيلِ هِبَاتِكَ الَّتِى دَلَّتْ عَلَيْهَا آيَاتُكَ، إِنَّكَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ، وَ تَحْكُمُ مَا تُرِيدُ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. و صلى الله على محمد و آله المطهرين.
اینها که مى خواهم از گنجایش قدرت تو بیرون نیست، و با آن همه توانایى بر تو گران نیاید و از اندازه حلم تو در نگذرد و با بخشش هاى عظیم تو که آثار آن همه جا هویدا است، بر تو دشوار نباشد. تو هر چه بخواهى انجام مى دهى و هر فرمان که بپسندى مجرى مى دارى و بر هر چیز توانایى.
#صحیفه_سجادیه
👉 @ghorun
🖌📙🖌📙🖌~~~~~~~~~~~
حکمت ۱۹۱ نهج البلاغه:
ناپایداری دنیا
مشكلات دنيا (اخلاقى):
و درود خدا بر او، فرمود: همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهاى مرگ، و ثروتى است دستخوش تاراج مصيبت ها؛
با هر جرعه نوشيدنى، گلو رفتنى، و در هر لقمه اى، گلوگير شدنى است.
و بنده نعمتى به دست نياورد جز آن كه نعمتى از دست بدهد، و روزى به عمرش افزوده نمى گردد جز با كم شدن روزى ديگر.
پس ما ياران مرگيم، و جان هاى ما هدف نابودى ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم. در حالى كه گذشت شب و روز بنايى را بالا نبرده جز آن كه آن را ويران كرده، و به اطراف پراكند.
#نهج_البلاغه
✒️ @ghorun 📓
><<>><<>><<>><<>><<>><<💐>
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره حشر آیه۱۹ به همراه ترجمه،تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
آیه۱۹> وَ لاتَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون
<<>><<>><<>><<>><<>><<💐>
آیه۱۹> و همچون کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به (خود فراموشى) گرفتار کرد; آنها فاسقانند.
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر آیه۱۹> در این آیه ، به دنبال دستور به تقوا و توجه به معاد، تأکید بر یاد خدا کرده، چنین مى فرماید: همچون کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند، و خدا نیز آنها را به خود فراموشى گرفتار کرد (وَ لاتَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ).
اصولاً خمیر مایه تقوا، دو چیز است: یاد خدا، یعنى توجه به مراقبت دائمى اللّه و حضور او در همه جا و همه حال، و توجه به دادگاه عدل خداوند و نامه اعمالى که هیچ کار صغیر و کبیرى وجود ندارد مگر این که: در آن ثبت مى شود، و به همین دلیل، توجه به این دو اصل (مبدأ و معاد) در سر لوحه برنامه هاى تربیتى انبیاء و اولیاء قرار داشته، و تأثیر آن در پاکسازى فرد و اجتماع کاملاً چشمگیر است.
قابل توجه این که: قرآن در اینجا صریحاً مى گوید:
🔸فراموش کردن خدا سبب خود فراموشى مى شود، دلیل آن نیز روشن است، زیرا از یکسو، فراموشى پروردگار سبب مى شود که انسان در لذات مادى و شهوات حیوانى فرو رود، و هدف آفرینش خود را به دست فراموشى بسپارد، و در نتیجه از ذخیره لازم براى فرداى قیامت غافل بماند.
از سوى دیگر، فراموش کردن خدا، همراه با فراموش کردن صفات پاک او است، که هستى مطلق و علم بى پایان و غناى بى انتها از آن او است، و هر چه غیر او است، وابسته به او و نیازمند به ذات پاکش مى باشد، و همین امر، سبب مى شود که انسان خود را مستقل و غنى و بى نیاز بشمرد، و به این ترتیب واقعیت و هویت انسانى خویش را فراموش کند.
اصولاً یکى از بزرگترین بدبختیها و مصائب انسان خود فراموشى است، چرا که ارزشها، استعدادها و لیاقتهاى ذاتى خود را که خدا در او نهفته و از بقیه مخلوقات ممتازش ساخته، به دست فراموشى مى سپرد، و این مساوى با فراموش کردنِ انسانیتِ خویش است، و چنین انسانى، تا سرحد یک حیوان درنده سقوط مى کند، و همتش چیزى جز خواب و خور و شهوت نخواهد بود!
و اینها همه، عامل اصلى فسق و فجور، بلکه این خود فراموشى بدترین مصداق فسق و خروج از طاعت خدا است، و به همین دلیل، در پایان آیه مى گوید: چنین افراد فراموشکار فاسقند (أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
این نکته نیز، قابل توجه است که، نمى گوید: خدا را فراموش نکنید، بلکه مى گوید: مانند کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا آنها را به خود فراموشى گرفتار ساخت، و این در حقیقت، یک مصداق روشن حسى را نشان مى دهد که مى توانند عاقبت فراموش کردن خدا را در آن، ببینند.
نظیر همین معنى، در آیه ۶۷ توبه در مورد خصوص منافقان آمده است، آنجا که مى فرماید: الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْض یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقِینَ هُمُ الْفاسِقُونَ: مردان و زنان منافق همه از یک گروهند، آنها امر به منکر، و نهى از معروف مى کنند، و دستها را از انفاق و بخشش مى بندند، خدا را فراموش کردند، خدا نیز آنها را (از رحمتش) فراموش کرده، منافقان قطعاً فاسقند.
با این تفاوت که در آنجا فراموش کردن خدا، سبب قطع رحمت او ذکر شده، و در اینجا سبب خودفراموشى، که هر دو به یک نقطه منتهى مى شود (دقت کنید).
تفسیر نمونه>
<<>><<>><<>><<>><<>><<>📕
📕 @ghorun
🌱🌼🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌼🌱
حَشر/ ۱۹)
امام رضا (علیه السلام)- قاسمبنمسلم از برادرش نقل میکند که میگوید: از امام رضا (علیه السلام) دربارهی قول خدای عزّوجلّ: نَسُوا الله فَنَسِیَهُمْ سؤال کردم». فرمود: «خدای تبارکوتعالی فراموشی ندارد و سهو نمیکند آفریدهای که حادثشده فراموش نمیکند آیا از آن جناب عزّوجلّ نمیشنوی که میفرماید: وَ ما کانَ رَبُّکَ نَسِیًّا یعنی پروردگار تو فراموشکار نبود و نیست و نخواهد بود و مراد این است که بر حال تو آگاه است و هرگاه مصلحت تو تقاضا کند ما را بهسوی تو میفرستد. پس فرونیامدن ما فرقهی فرشتگان بر تو بهجهت عدم امر و مشیّت اوست نه بهجهت نسیان او! و جز این نیست که کسی را که او را فراموش کرده و دیدن روز خود را فراموش نموده سزا میدهد و نفسهای ایشان را از یاد ایشان میبرد؛ چنانکه خدای عزّوجلّ فرموده است: وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ و خداوند میفرماید: امروز ما آنها را فراموش میکنیم، همان گونه که لقای چنین روزی را فراموش کردند. (اعراف/۵۱)». یعنی پس امروز ایشان را فراموش میکنیم چنان که آنها دیدن این روز خود را فراموش کردند حضرت فرمود: یعنی آنها را ترک میکنیم چنانکه آنها استعداد و آمادهشدن را بهخاطر دیدن این روز خویش ترک کردند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۱۶۲
بحارالأنوار، ج۴، ص۶۳/ البرهان/ التوحید، ص۱۵۹/ عیون أخبارالرضا (ج۱، ص۱۲۵/ معانی الأخبار، ص۱۴/ نورالثقلین
✏️ @ghorun 📝
🍂✨🍂✨🍂✨▫️▫️▫️▫️▫️
امیرالمومنین امام علی (ع):
إنّ اللّهَ أخفى سَخَطَهُ فی مَعصیَتهِ، فلا تَستَصغِرَنَّ شیئاً مِن مَعصیَتِهِ، فرُبَّما وافَقَ سَخَطَهُ و أنتَ لا تَعلَمُ.
خداوند خشم خود را در معصیتش پنهان کرده است؛ بنا بر این، هیچ معصیتى را خُرد مشمارید؛ زیرا چه بسا که آن معصیت با خشم خدا همراه باشد و تو ندانى.
#حدیث
✍ @ghorun 👈