eitaa logo
آیات برگزیده
795 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
125 فایل
﷽ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي  [به شرط توفیق هرشب یک آیه] به همراه ترجمه،تفسیرو صوت ارتباط با خادم کانال👈 @Ghorun14 پیام رسان سروش http://sapp.ir/ghorun ✔️کپی مطالب کانال با ذکر صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج حضرت مهدی (ع) مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🌾🌿================== 🌾🌿 🌿 بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره زمر آیه ۷ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا 🌿〰〰〰〰〰〰〰 آیه۷) إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ آیه۷) اگر كافر شوید [زیانی به خدا نمی‌رسانید؛ زیرا] خدا از شما بی‌نیاز است، و كفر را برای بندگانش نمی‌پسندد؛ و اگر سپاس گزاری كنید، آن را برای شما می‌پسندد. و هیچ سنگین باری، بار [گناه‌] دیگری را برنمی‌دارد. سپس بازگشت شما به سوی پروردگارتان خواهد بود، و شما را به آنچه انجام می‌دادید، آگاه خواهد كرد؛ زیرا او به نیّات و اسرار سینه‌ها داناست. 🌿〰〰〰〰〰〰〰 تفسیر آیه۷) در این آیه، به مسأله شکر و کفران پرداخته و جوانب آن را مورد بررسى قرار مى دهد. نخست مى گوید: ✨ نتیجه کفران و شکر شما به خودتان باز مى گردد، و اگر کفران کنید خداوند از شما بى نیاز است (و همچنین اگر شکر نعمت او را به جا آورید نیازى به آن ندارد) (إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ). آن گاه مى افزاید: این غنا و بى نیازى پروردگار مانع از آن نیست که شما را مکلف به شکر و ممنوع از کفران سازد، چرا که تکلیف خود لطف و نعمت دیگرى است، آرى او هرگز کفران را براى بندگانش نمى پسندد، و اگر شکر او را به جا آورید آن را براى شما مى پسندد (وَ لایَرْضى لِعِبادِهِ الْکُفْرَ وَ إِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ). ✨بعد از بیان این دو مطلب، به مسأله سومى در این رابطه، مى پردازد، و آن مسئولیت هر کس در برابر عمل خویش است ; چرا که مسأله تکلیف بدون این معنى کامل نمى شود، مى فرماید: هیچ کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمى کشد (وَ لاتَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى). و از آنجا که تکلیف بدون کیفر و پاداش معنى ندارد، ✨در مرحله چهارم، به مسأله معاد اشاره کرده، مى گوید: سپس بازگشت همه شما، به سوى پروردگارتان است، و او شما را از آنچه انجام مى دادید آگاه مى سازد (ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ). و چون مسأله محاسبه و جزا، بدون علم و آگاهى، از اسرار نهان امکان پذیر نیست، آیه را با این جمله پایان مى دهد: او به آنچه در سینه ها نهفته، و بر آن حاکم است آگاه است (إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ). و به این ترتیب، مجموعه اى از فلسفه تکلیف و خصوصیات آن، و همچنین مسئولیت انسان ها و مسأله جزا و پاداش و کیفر را، در جمله هائى کوتاه و منسجم بیان مى دارد. ضمناً، این آیه، پاسخ دندان شکنى است به طرفداران مکتب جبر، که متأسفانه در میان فرق اسلامى کم نبوده اند، چرا که با صراحت مى گوید: او هرگز راضى به کفران کردن بندگانش نیست، و این خود، دلیل روشنى است بر این که، هرگز اراده کفر در مورد کافران نیز نکرده (آن چنان که پیروان مکتب جبر مى گویند). زیرا هنگامى که راضى به چیزى نباشد، حتماً اراده آن را نخواهد کرد، مگر ممکن است اراده او از رضاى او جدا باشد؟ و عجب از متعصبانى است، که براى پرده پوشى بر این عبارت روشن خواسته اند کلمه عباد را محصور در مؤمنان یا معصومان کنند، در حالى که این کلمه مطلق است و به وضوح، همه بندگان را شامل مى شود، آرى، خداوند کفر و کفران را براى هیچ یک از بندگانش نمى پسندد، همان گونه که شکر را براى همه آنها بدون استثناء، مى پسندد. 🔸این نکته نیز، قابل توجه است که: اصل مسئولیت هر کس در برابر اعمال خویش، از اصول منطقى و مسلم در همه ادیان آسمانى است. البته گاه، ممکن است انسان شریک جرم دیگرى باشد، اما این در صورتى است که به نحوى در ایجاد مقدمات، یا اصل آن عمل، دخالت داشته باشد، مانند کسانى که بدعت شومى مى گذارند، و یا سنت زشت و غلطى، که هر کس به آن عمل کند، گناه آن را بر مسبب اصلى مى نویسند، بى آن که از گناه عاملین به آن چیزى کاسته شود. تفسیر نمونه 💐 @ghorun ⬅️
039007.mp3
84.5K
🎙سوره زمر : ۷ محمد حسین سعیدیان 📚 @ghorun 🍃
039007.mp3
914.4K
🎙 استاد قرائتی تفسیر سوره زمر آیه۷ ✍ @ghorun 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿صلوات خاصه امام باقر علیه السلام 🌸 میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) و حلول ماه مبارک رجب مبارک باد. 💐 @ghorun
🌼🔸🌼🔸🔸🌼🔸🔸🌼🔸🌼 امام کاظم (ع) در فضیلت ماه رجب می‌فرمایند: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور می‌شود و هر کس ۳ روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود. 💐 @ghorun
📝 اعمال مخصوص شب اول ماه رجب را 💐 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📚📗📚📗▫️▫️▫️▫️▫️▫️ فرازی از صحیفه سجادیه دعا در هنگام بردن نام شیطان دعای هفدهم اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ، وَ أَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ، وَ عَادَاهُ لَكَ بِحَقِيقَةِ الْعُبُودِيَّةِ، وَ اسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فِى مَعْرِفَةِ الْعُلُومِ الرَّبَّانِيَّةِ. خدایا، این دعا شامل همه آن کسان گردد؛ که به خداوندى تو گواهى دهند و تو را به یگانگى خالصانه پرستش کنند و از جهت بندگى تو دشمن او باشند و از تو در معرفت علوم ربانى یارى جویند تا بر وى فیروز گردند. اللَّهُمَّ احْلُلْ مَا عَقَدَ، وَ افْتُقْ مَا رَتَقَ، وَ افْسَخْ مَا دَبَّرَ، وَ ثَبِّطْهُ إِذَا عَزَمَ، وَ انْقُضْ مَا أَبْرَمَ. خدایا، هرچه او بندد، تو بگشا و هر چه او پیوند دهد تو بگسل و هر تدبیر که بیندیشد باطل کن و چون آهنگ امرى کند او را باز دار و آنچه را او استوار سازد بشکن. 💐 @ghorun
✨☀️✨☀️✨☀️✨☀️✨☀️✨☀️ محبت اهل بيت (ع) بريدبن معاويه عجلى گويد: محضر ابى جعفر (ع) بودم، مردى كه از خراسان آمده بود داخل منزل آن حضرت گرديد، او پاهاى خود را نشان داد كه در اثر پياده رفتن چاك چاك شده بود، گفت: من از خراسان آمدم به خدا قسم مرا از خراسان و از راه دور به اينجا نياورده مگر محبت شما اهل بيت. امام (ع) فرمود: «والله لو اَحبّنا حجر حشره الله معنا و هل الدّين الاالحّب» به خدا قسم اگر سنگى هم ما را دوست بدارد، خدا آنرا با ما محشور خواهد فرمود، آيا دين جز محبت چيز ديگرى است؟ يعنى دين در محبت خلاصه مى ‏شود. 💐 @ghorun
☀️🌙☀️🌙☀️🌙☀️🌙☀️🌙☀️🌙☀️ حکمت ۱۹۷ نهج البلاغه: رفع خستگی دل وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ. و درود خدا بر او، فرمود: اين دل ها همانند تن ها خسته مى شوند، براى نشاط آن به سخنان تازه حكيمانه روى بياوريد 🌙 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.🦋.🌀.🦋.🌀.🦋.🌀.🦋.🌀.🦋. بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره زمر آیه ۱۹ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ...•...•...•...•...•...•...•...•... آیه۱۹) أَفَمَنْ حَقَّ عَلَيْهِ كَلِمَةُ الْعَذَابِ أَفَأَنْتَ تُنْقِذُ مَنْ فِي النَّارِ .•...🦋...•...🦋...•...🦋...•. آیه۱۹) آیا كسی كه فرمان عذاب بر او ثابت شده [راه گریزی از آن دارد؟] آیا كسی را كه در آتش است، تو نجات می‌دهی؟ ...•...•...•...•...•...•...•...•... تفسیر آیه۱۹)و از آنجا که پیامبر الهى به هدایت گمراهان و مشرکان، سخت علاقه داشت، و از انحراف آنها که گوش شنوا در برابر حقایق نداشتند رنج مى برد، آیه بعد، به او از طریق بیان این حقیقت دلدارى داده، که این عالم، عالم آزادى و امتحان است، و گروهى سرانجام مستوجب آتشند، مى گوید: 🔸 آیا تو مى توانى کسى را که فرمان عذاب الهى درباره او قطعى و محقق شده نجات دهى؟، 🔸 آیا مى توانى کسى را که در درون آتش است، برگیرى و بیرون آورى ؟! (أَ فَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذابِ أَ فَأَنْتَ تُنْقِذُ مَنْ فِی النّارِ). جمله حَقَّتْ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذابِ (فرمان عذاب الهى درباره او محقق شده) اشاره به آیاتى، همچون آیه ۸۵ سوره ص است که درباره شیطان و پیروانش مى گوید: لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ: به طور مسلّم دوزخ را از تو و از پیروان تو پر خواهم کرد !. بدیهى است، قطعى شدن فرمان عذاب، درباره این گروه، جنبه اجبارى نداشته، بلکه، به خاطر اعمالى است که مرتکب شده اند، و اصرارى است که در ظلم و فساد و گناه داشته اند، به گونه اى که روح ایمان و تشخیص، براى همیشه در آنان مرده، و وجود آنان یک پارچه وجود جهنمى شده!. و از اینجا روشن مى شود، جمله أَ فَأَنْتَ تُنْقِذُ مَنْ فِی النّارِ: 🔸 آیا تو مى توانى کسى را که در دل آتش است، نجات دهى ؟ اشاره لطیفى به این حقیقت است که، دوزخى بودن آنان، آن قدر مسلّم است که گوئى هم اکنون در دل آتشند، و مى دانیم، چنین کسانى که تمام راههاى ارتباطى خود را با خدا بریده اند راه نجاتى ندارند، حتى پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) با این که رحمة للعالمین است، نمى تواند آنان را از عذاب، رهائى بخشد. تفسیر نمونه) 🌹 @ghorun 🌱
039019.mp3
28.1K
🎙 سوره زمر: ۱۹ محمد حسین سعیدیان 🌹 @ghorun ⬅️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد قرائتی تفسیر سوره زمر آیه ۱۹ و ۲۰ 🔷نرود میخ آهنین در سنگ 🔹 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➿🌺➿🌺➿🌺➿➿➿➿➿ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: «رجب ماه بارش رحمت الهی است خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو می ریزد.» بحارالانوار،ج94،ص36 🌱 @ghorun
💐✨💐✨💐〰〰〰〰〰〰〰 در حلم و حُسن خلق حضرت: شيخ طوسي از محمد بن سليمان از پدر خود روايت كرده: مردي از اهل شام به خدمت حضرت امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ رفت و آمد داشت و مي گفت: «همانا محبت و دوستي من با تو مرا به اين مجلس نمي كشاند و مي گويم در روي زمين كسي نيست نزد من مبغوض تر و دشمن تر از شما اهل بيت باشد، لكن تو را مدرسي فصيح اللّسان مي بينم و نيز صاحب كمال و فضايل نيكو، اما حضرت مي فرمودند: بگو، كه هيچ چيز نزد خداوند مخفي نيست» و به خوبي و با خوشرويي از وي استقبال مي كرد. روزي درد و رنج وي زياد و به وليّ خويش گفت چون من مردم نزد محمد بن علي برو و از وي بخواه بر من نماز گذارد، نيمه شب گمان كردند كه وي مرده پس او را در پارچه پيچيدند و امام را خبر دادند، حضرت فرمودند: «چنين نيست كه پنداشته ايد، و به منزل مرد شامي آمد سپس دستور داد شكم وي را از طعام سرد و خشك پر نمودند و آن مرد شفا يافت، آن مرد شامي وقتي اخلاق كريمه حضرت را بديد توبه نمود و از مريدان حضرت گشت. 📚 @ghorun 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼▫️🌼▫️🌼➖➖➖➖➖➖ فرازی از صحیفه سجادیه دعا در هنگام بردن نام شیطان دعای هفدهم اللَّهُمَّ وَ اهْزِمْ جُنْدَهُ، وَ أَبْطِلْ كَيْدَهُ وَ اهْدِمْ كَهْفَهُ، وَ أَرْغِمْ أَنْفَهُ خدایا، سپاه او را هیمت دهد و نیرنگاو را تباه ساز و سنگر او را ویران کن و بینى او را به خاک مال. اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِى نَظْمِ أَعْدَائِهِ، وَ اعْزِلْنَا عَنْ عِدَادِ أَوْلِيَائِهِ، لا نُطِيعُ لَهُ إِذَا اسْتَهْوَانَا، وَ لا نَسْتَجِيبُ لَهُ إِذَا دَعَانَا، نَأْمُرُ بِمُنَاوَاتِهِ، مَنْ أَطَاعَ أَمْرَنَا، وَ نَعِظُ عَنْ مُتَابَعَتِهِ مَنِ اتَّبَعَ زَجْرَنَا. خدایا، ما را در رسته دشمنان او جاى ده، و از شمار دوستان او بیرون کن، تا هرگاه ما را سوى خود خواند، ما نافرمانى او کنیم و چون ما را دعوت کند پاسخ ندهیم. هر کس دستور ما بپذیرد او را به نبرد با وى گماریم و هر کس پیرو حکم ما باشد به پند و اندرز از پیروى او باز داریم. 💐 @ghorun 🌱
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱 حکمت ۱۹۸ نهج البلاغه: نکوهش خوارج وَ قَالَ (علیه السلام) -لَمَّا سَمِعَ قَوْلَ الْخَوَارِجِ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ-: كَلِمَةُ حَقٍّ، يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ و درود خدا بر او، فرمود: (وقتى شنيد كه خوارج مى گويند، حكومت فقط از آن خداست) سخن حقّى است كه از آن اراده باطل دارند 🌷 @ghorun
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️▪️◻️ بسم اللّه الرحمن الرحیم دوستان سوره آل عمران آیه ۱۴۵ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا ➿➿➿➿➿➿➿ آیه۱۴۵) وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُؤَجَّلًا وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ ▫️⬛️▫️⬛️▫️⬛️▫️ آیه۱۴۵) و هیچ كس جز به مشیّت و فرمان خدا نمی‌میرد. سرنوشتی است مقرّر شده و هر كه پاداش دنیا را بخواهد [اندكی از آن‌] به او می‌دهیم، و هر كه خواستار پاداش آخرت باشد، او را از آن می‌بخشیم؛ و یقیناً سپاس گزاران را پاداش خواهیم داد. ➿➿➿➿➿➿➿ تفسیر آیه۱۴۵)همان طور که در شأن نزول آمد، شایعه بى اساس شهادت پیامبر(صلى الله علیه وآله) در احد عده زیادى از مسلمانان را به وحشت افکند تا آنجا که از میدان جنگ فرار کردند و حتى بعضى مى خواستند از اسلام هم برگردند، در آیه بعد، مجدداً براى تنبیه و بیدارى این دسته مى فرماید: هیچ کس، جز به فرمان خدا نمى میرد، سرنوشتى است تعیین شده (وَ ما کانَ لِنَفْس أَنْ تَمُوتَ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ کِتاباً مُؤَجَّلاً). آرى، مرگ به دست خدا و فرمان او است و براى هر کس اجلى مقرر شده است که نمى تواند از آن فرار کند. بنابراین، اگر پیامبر در این میدان شربت شهادت مى نوشید چیزى جز انجام یافتن یک سنت الهى نبود، با این حال نباید مسلمانان از آن وحشت کنند و دست از ادامه مبارزه بردارند. از سوى دیگر، فرار از میدان جنگ نیز نمى تواند از فرا رسیدن اجل جلوگیرى کند، همان طور که شرکت در میدان جهاد نیز اجل انسان را جلو نمى اندازد، بر این اساس فرار از میدان جهاد براى حفظ جان بیهوده است. درباره معنى اجل و همچنین اجل حتمى و معلق و فرق میان آنها در ذیل آیه دوم از سوره انعام به خواست خدا مشروحاً بحث خواهیم کرد. در پایان آیه، مى فرماید: هر کس پاداش دنیا بخواهد (و در این راه گام بردارد) به او چیزى از آن خواهیم داد و هر کس پاداش آخرت را بخواهد از آن به او مى دهیم (وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الآْخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْها). سعى و کوشش انسان هیچ گاه ضایع نمى شود، اگر هدف کسى تنها نتیجه هاى مادى و دنیوى باشد و همانند بعضى از رزمندگان احد تنها به خاطر غنیمت تلاش کند، بالاخره بهره اى از آن به دست مى آورد اما اگر هدف عالى تر بود، و کوشش ها در مسیر حیات جاویدان و فضائل انسانى به کار افتاد، باز به هدف خود خواهد رسید. بنابراین، حالا که رسیدن به دنیا یا آخرت هر دو نیازمند به کوشش است، پس چرا انسان سرمایه هاى وجودى خود را در مسیر دوم که یک مسیر عالى و پایدار است به کار نیندازد؟ سپس بار دیگر تأکید مى کند: پاداش شاکران را به زودى خواهیم داد (وَ سَنَجْزِی الشّاکِرینَ). قابل توجه این که در آیه سابق این جمله به صورت فعل غائب ذکر شده بود و در اینجا به صورت فعل متکلم، و این نهایت تأکید وعده الهى را به دادن پاداش به آنها بیان مى کند، و به تعبیر ساده، خداوند مى گوید: ضامن پاداش آنها منم. 🔸در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه، از امام باقر(علیه السلام) چنین نقل شده: على(علیه السلام)در روز احد شصت زخم برداشت. پیامبر(صلى الله علیه وآله) به ام سلیم و ام عطیه دستور داد به معالجه جراحات آن حضرت بپردازند. چیزى نگذشت که آنها با نگرانى به خدمت پیغمبر عرضه داشتند وضع بدن على(علیه السلام) طورى است که ما هر زخمى را مى بندیم دیگرى گشوده مى شود، و زخم هاى تن او آن چنان زیاد و خطرناک است که ما نسبت به حیات او نگرانیم. پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و جمعى از مسلمانان به عنوان عیادت به منزل على(علیه السلام) وارد شدند در حالى که بدن او یکپارچه زخم و جراحت بود، پیامبر با دست مبارک خود بدن او را مسح مى کرد و مى فرمود: کسى که در راه خدا این چنین تلاش کند، آخرین درجه مسئولیت خود را انجام داده است! و زخم هائى که پیامبر دست بر آن مى کشید به زودى التیام مى یافت، على(علیه السلام) در این هنگام گفت: الحمد للّه که با این همه فرار نکردم، و پشت به دشمن ننمودم. خداوند از کوشش هاى او قدردانى کرد و در دو آیه از قرآن به آن (و به فداکارى هاى افراد نمونه دیگر از مجاهدان احد) اشاره کرده است، در یک مورد مى فرماید: وَ سَیَجْزِی اللّهُ الشّاکِرینَ و در مورد دیگر مى فرماید: وَ سَنَجْزِی الشّاکِرینَ. تفسیر نمونه) 🏴 @ghorun
✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋✒️🖋 ✨شأن نزول: این آیه نیز ناظر به یکى دیگر از حوادث جنگ احد است و آن این که: در همان حال که آتش جنگ میان مسلمانان و بت پرستان به شدت شعلهور بود، ناگهان صدائى بلند شد و کسى گفت: محمّد را کشتم... محمّد را کشتم... این، درست همان دم بود که مردى به نام عمرو بن قمیئه حارثى سنگ به سوى پیامبر(صلى الله علیه وآله) پرتاب کرد، پیشانى و دندان آن حضرت شکست و لب پائین وى شکافت و خون صورت وى را پوشانید. در این موقع بود که دشمن تلاش کرد پیامبر(صلى الله علیه وآله) را به قتل برساند، اما مصعب بن عمیر یکى از پرچمداران ارتش اسلام، با پایمردى تمام جلو حملات آنها را گرفت ولى خودش در این میان شهید شد، و چون او شباهت زیادى به پیامبر داشت، دشمن چنین پنداشت که: پیغمبر در خاک و خون غلطیده است، لذا این خبر را با صداى بلند به همه لشگرگاه رسانید. انتشار این خبر، به همان اندازه که در روحیه بت پرستان اثر مثبت داشت در میان مسلمانان تزلزل عجیبى ایجاد کرد. جمعى که اکثریت را تشکیل مى دادند به دست و پا افتاده، از میدان جنگ به سرعت خارج مى شدند. حتى بعضى در این فکر بودند با کشته شدن پیامبر(صلى الله علیه وآله) از آئین اسلام برگردند و از سران بت پرستان امان بخواهند. اما در مقابل آنها اقلیتى فداکار و پایدار همچون على(علیه السلام)، ابو دجانه و طلحةو بعضى دیگر بودند که بقیه را به استقامت دعوت مى کردند از جمله انس بن نضر به میان آنها آمده، گفت: اى مردم! اگر محمّد(صلى الله علیه وآله) کشته شد، خداى محمّد کشته نشده، بروید و پیکار کنید و در راه همان هدفى که پیامبر کشته شد، شربت شهادت بنوشید، پس از ایراد این سخنان به دشمن حمله نمود تا کشته شد، ولى به زودى روشن گردید که پیامبر زنده است و این خبر اشتباه بوده است یا دروغ، آیه فوق در این مورد نازل گردید و دسته اول را سخت نکوهش کرد. تفسیر نمونه) 🏴 @ghorun