1_13375655052_۳۰۰۸۲۰۲۴.mp3
16.04M
#بشنوید
#دهه_آخر_صفر (۵)
#سخن_کوتاه
📜 شاخص عاقلترین
🔹سرنوشت عاقلترین⁉️
▫️ویژگیهای عاقلترین:
💠 دغدغه شتاب ورزیدن به رضایت خدا
▪️ نتیجه
۱: بیارزش شدن دنیا
۲: رغبت نداشتن به زیادههای دنیا
۳: صبر اندک و آسایش طولانی
رسول اللّٰه صلى الله عليه و آله: إنَّ للّٰهِِ تَعالىٰ خَواصًّا مِن خَلقِهِ يُسكِنُهُمُ الرَّفيعَ الأَعلىٰ مِنَ الجِنان لِأَنَّهُم كانوا أعقَلَهُم فِي الدُّنيا.
قيلَ: وكَيفَ كانوا؟
قالَ(ص): كانَت هِمَّتُهُمُ المُسارَعَةَ إلىٰ رَبِّهِم فيما يُرضيهِ،
فَهانَتِ الدُّنيا عَلَيهِم
ولَم يَرغَبوا في فُضولِها،
فَصَبَروا قَليلًا وَاستَراحوا طَويلًا
خداوند، بندگان برگزيده اى دارد كه آنان را در برترين جاى بهشت اسكان مى دهد؛ زيرا آنان در دنيا خردمندتر از ديگران بودند. گفته شد: «آنان چگونه بودند؟».
فرمود: همّت آنان، سبقت جستن به سوى چيزهايى بود كه خدا را خشنود مى كرد،
از اين رو، دنيا نزد آنان سبك بود و به زيادتى دنيا رغبتى نداشتند.
آنان مدتى اندك، شكيبايى ورزيدند و زمانى دراز در راحتى به سر مى برند .
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
1_13378815787_۳۰۰۸۲۰۲۴.mp3
20.5M
#بشنوید
#سخن_کوتاه
#دهه_آخر_صفر (۶)
💠 عاقلترین مردم
▪️ موقعیتهای سهگانه:
۱. اطاعتگری؛ اطاعت از چه کسی؟
۲. عصیانگری؛ عصیان چه کسی؟
۳. قرارگاه دائمی! چه اقدامی برای قرارگاه دائمی؟
🔹 شاخصهای خردمندترین:
۱. شناخت ربّ و اطاعت از او
۲. شناخت دشمن و عصیان او
۳. شناخت اقامتگاه دائمی و اصلاح آن
۴. شناخت سرعت کوچ و توشه برگرفتن برای آن
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
شب ۷.mp3
18.22M
#بشنوید
#سخن_کوتاه
#دهه_آخر_صفر (۷)
💠 رسول خدا(ص) و صفات خردمندان
🔹 خردمندی در موقعیتهای دهگانه زندگی:
1⃣ در برابر برخورد جاهلانه: حلم
2⃣ در برابر ستم: گذشت
3⃣ نسبت به زیر دستان: تواضع
4⃣ نسبت به بالا دستان: مسابقه در نیکوکاری
رسول اللّٰه(ص): صِفَةُ العاقِلِ أن يَحلُمَ عَمَّن جَهِلَ عَلَيهِ، ويَتَجاوَزَ عَمَّن ظَلَمَهُ، ويَتَواضَعَ لِمَن هُوَ دونَهُ، ويُسابِقَ مَن فَوقَهُ في طَلَبِ البِرِّ، ...
صفت عاقل آن است که در برابر کسی که بر او نادانی کند، بردبار است و از کسی که به او ستم روا دارد، گذشت می کند و نسبت به پائین تر از خود فروتن است و با بالاتر از خود در جستجوی نیکی رقابت دارد
ادامه دارد...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
پسندیده.mp3
53.83M
#بشنوید
#سخن_کوتاه #دهه_آخر_صفر (۸)
💠 صفات خردمندان
رسالت پیامبر اکرم(ص) تبديل جاهلیت به عقلانیت و معنویت
عقلانیت در زندگی
🔹 تدبر هنگامه تکلّم:
5⃣ سکوت در شرّ
6⃣ سخن در خیر
7⃣ هنگامه فتنه: عصمت جویی از خدا و امساک دست و زبان
8⃣ هنگامه خیر: غنیمت شمردن فرصت
9⃣ جدا نشدن از حیا
0⃣1⃣ در مسئله رزق، حرص نورزیدن
رسول اللّٰه (ص): صِفَةُ العاقِلِ أن يَحلُمَ عَمَّن جَهِلَ عَلَيهِ، ويَتَجاوَزَ عَمَّن ظَلَمَهُ، ويَتَواضَعَ لِمَن هُوَ دونَهُ، ويُسابِقَ مَن فَوقَهُ في طَلَبِ البِرِّ، وإذا أرادَ أن يَتَكَلَّمَ تَدَبَّرَ فَإِن كانَ خَيرًا تَكَلَّمَ فَغَنِمَ، وإن كانَ شَرًّا سَكَتَ فَسَلِمَ، وإذا عَرَضَت لَهُ فِتنَةٌ استَعصَمَ بِاللّٰهِ وأمسَكَ يَدَهُ ولِسانَهُ، وإذا رَأىٰ فَضيلَةً انتَهَزَ بِها، لا يُفارِقُهُ الحَياءُ، ولا يَبدو مِنهُ الحِرصُ، فَتِلكَ عَشرُ خِصالٍ يُعرَفُ بِهَا العاقِلُ.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
.
| #شرح_حدیث |
🗯 اول اطمینان، بعد کار!
🔅فلا يَمُدُّ يَدَهُ إِلَّا عَلَى ثِقَةٍ لِمَنْفَعَةٍ
«به هیچ کاری اقدام نمیکرد، مگر آنکه به سودمندی آن اطمینان مییافت».
⨳ ترجمه و شرح
در این جمله، مقصود امام را از دو واژه باید دریافت: نخست واژه «ثقة» و دیگر واژه «منفعة».
در این سخن، امام حسن علیه السلام ، اطمینان به سودمندی کار را موجب رهایی از جهالت دانسته است.
⪼ اطمینان چیست و چگونه به دست میآید؟
مقصود از اطمینان، اطمینان عقلایی و منطقی است. برای دستیابی به این نوع اطمینان یا باید خودِ انسان صاحبنظر و صاحب فن باشد و در مقامِ کارشناس، از سودمندی رفتاری که قصد انجام آن را دارد اطمینان حاصل کند؛ یا از نظرهای مشورتی متخصصان و صاحبان تجربه بهره ببرد.
🗯... چرا آن حضرت بهجای «اطمینان» از واژه «یقین» استفاده نکرد؟
دستیابی به یقین نسبت به نتایج کارها غالباً امکانپذیر نیست؛ زیرا انسان به امور غیبی آگاه نیست و از آینده خبر ندارد و هیچگاه نمیتواند به سرانجام کاری یقین قطعی و خدشه ناپذیر داشته باشد. ازاینرو برای انجام امور خود، اطمینان عرفی که به معنای گمان قوی نسبت به نتیجة کار است کافی است.
... تنها پس از اطمینان عقلایی که از راه خبرویت خودِ فرد یا از طریق مشورت با کارشناسان متخصص حاصل میشود میتوان کار را انجام داد و در این صورت، حتی اگر انجام دادن آن کار نتیجه خوبی نداشته باشد، سرزنش عقلا را در پی نخواهد داشت و مایه تأسف فاعل آن نیز نخواهد شد.
▦ و اما واژة «منفعة» در کلام امام حسن علیه السلام نیز به معنای منفعت و سود مطلق نیست.
سودمندی از دیدگاه امام علیه السلام درحقیقت سودمندی دنیوی و اخروی است.
برای اطمینان به سودمندی هر کاری باید منافع مادی و دنیوی آن، و نیز منافع معنوی و اخروی آن در نظر گرفته شود و پس از جمعبندی، سودمندی آن از جوانب گوناگون مورد تأیید قرار گیرد. ازاینرو، کاری که سودمندی اخروی نداشته و به زیان آخرت آدمی باشد، هرگز از منظر امام علیه السلام سودمند نیست، اگرچه از نظر دنیوی منافع بسیار داشته باشد.
▩ بنابراین، از نگاه مؤمنان، به هنگام تعارض سود دنیوی و اخروی، اولویت با امور اُخروی است؛ یعنی رفتاری که منفعت اُخروی دارد، اگرچه زیان دنیوی در پی داشته باشد انجام میشود و رفتاری که زیان اخروی دارد، اگرچه منفعت دنیوی داشته باشد، ترک خواهد شد.
📖 اخلاق کريمانه در پرتو کلام امام حسن مجتبی عليه السلام ص۲۷
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
.
◒ پیروانت صلاحیت و وفاداری ندارند
✍️ پس از بیعت مسلمانان با امام حسن (علیهالسّلام) در ماه رمضان سال۴۰ هجری، معاویه در شام مدعی خلافت گردید و حاضر به بیعت با امام حسن (علیهالسّلام) نشد؛ لذا با فراهم نمودن لشکری برای جنگ با امام به سوی عراق حرکت کرد.
امام، لشگری دوازده هزار نفری به رهبری قیس بن سعد به جنگ معاویه فرستاد و خود روانه ی مداین شد.
هنوز بین سپاه امام و معاویه جنگی روی نداده بود كه شایعه ی كشته شدن قیس بن سعد، شیرازه ی سپاه حضرت را از هم گسیخت. در این میان، جمعی حتی سراپرده ی امام را نیز غارت كرده و یكی از آنان خنجری بر ران حضرت وارد نمود.
💢 نفوذ روحیه دنیاگرایی، ضعف ایمان،حضور خوارج، عدم بصیرت لازم در خواص و بزرگان قبایل و خیانت برخی از سران سپاه، موجب از بین رفتن انسجام جبهه یاران امام حسن (علیهالسّلام) گردید تا آنجا که حتی حاضر به تسلیم یا قتل امام خود بودند.
⩸ امام حسن (علیهالسّلام) با سنجش دقیق شرایط و اوضاع، خردمندانهترین راهکار را، صلح تشخیص داده و به تکلیف الهی خویش در برقراری صلح اقدام نمودند؛ تا از این طریق اصل دین اسلام و جان شیعیان و مسلمانان را حفظ نمایند.
▫️ مهمترین بند این توافقنامه سلب حق تعیین خلیفه بعدی برای معاویه و سپردن خلافت پس از او به امام حسن (علیهالسلام) بود، اما معاویه با زیر پا گذاشتن تمامی بندهای معاهده، به جامعه اسلامی و مسلمانان خیانت کرد.
🚩 امام علی علیه السلام، در سفارش به امام حسن(ع) فرمود:
🔅بدان که معاویه همچنان که با من مخالفت کرد با تو نیز مخالفت خواهد کرد. پس اگر با او از در صلح و آشتی درآیی به جدّت تأسّی جسته ای که با بنی ضمره و بنی اشجع... صلح کرد و اگر بخواهی با دشمنت بجنگی [بدان که ] هرگز آن صلاحیت و وفاداری که پیروان پدرت داشتند پیروان تو نخواهند داشت.
📚نهج السعادة: ج۲ ص۷۴۲
🔅امام حسن علیه السلام :
▫️ معاویه در حقی که از آنِ من بود با من ستیز کرد و من برای صلاح امّت و جلوگیری از ریختن خونشان آن را واگذاردم.
📚بحار الأنوار، ج۴۴، ص۳۰
🌐 بیشتر بخوانید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
AudioCutter_شب ۲۹ صفر دکتر پسندیده.mp3
32.66M
#بشنوید
#سخن_کوتاه
#دهه_آخر_صفر (۹)
💠 فرصت و خردمندی
▫️عقل و جهل در نگاه امام حسن مجتبی(ع)
🔴 شاخص نادانی:
شتاب در اقدام، پیش از فراهم شدن زمینهها
🟢 شاخص خردمندی:
تحمّل کردن غصهها تا فرارسيدن فرصتها
🔹تصمیمهای خردمندانه امام حسن مجتبی(ع)
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
Hossein Taheri - Ey Safaye Ghalbe Zaram.mp3
4.4M
ای صفای قلب زارم هر چه دارم از تو دارم
تا قیامت ای رضا جان سر ز خاکت بر ندارم
منم خاک درت غلام و نوکرت
مران از در مرا به جان مادرت
علی موسی الرضا…
غیر تو یاری ندارم با کسی کاری ندارم
گر مرا از در برانی جای دیگر من ندارم
تو خوبی من بدم به این در آمدم
به جان فاطمه مکن مولا ردم
علی موسی الرضا…
تو رئوف و مهربانی قبله ی درماندگانی
ز تو ممنونم دلم را در حریمت می کشانی
الا ای یار من تویی دلدار من
نظر کن بر دل سیاه و زار من
ای همه بود و نبودم خاک تو مهر سجودم
از ازل مهرت سرشته بر تمام تار و پودم
نظر کن بر دلم اگرچه غافلم
دعا کن کربلا کند حق شاملم
علی موسی الرضا…
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
سنجه داشتههای زندگی .mp3
14.48M
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
📜 سنجههای زندگی
امام رضا علیهالسلام و سنجه داشتهها
🔸 تمایل ذاتی انسان برای شناخت بهترینها
▫️ تناسب سنجهها با ماهیت پدیدهها
▫️ رابطه احساس تنعم با سنجه داشتهها
▪️ سنجههای کودکانه
▪️ سنجههای بالغانه
روش رضوی برای سنجش داشتههای زندگی
▫️ سنجه داشتههای مادی
▫️ سنجه داشتههای معنوی
🔸 داشتههای معنوی چقدر میارزند؟
▪️ احساس محرومیت معلول سنجههای کودکانه
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 گفتار پسندیده
14030616 - pasandideh - kamar.mp3
14.49M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 دوگانه رنج و شادی
03:30 | مسئله غم و شادی
❓ سؤال دیرین: زندگی مطلوب چیست؟
▫️ ناآگاهی از زندگی مطلوب، عامل نارضایتی حتی با داشتن زندگی مطلوب
07:26 | ایده غربی: زندگی شاد و خوش
▫️ زندگی بدون رنج و دغدغه
09:55 | چالشها:
1⃣ اجتنابناپذیری رنج
2⃣ دو برابر شدن رنج
14:35 | اعتراف دانشمندان غربی‼️
▫️ نزدیک شدن به تفکر دینی
23:00 | غرب و پذیرش رنج
▫️ تغییر تقسیمبندی از "رنج-شادی" به "مثبت-منفی"
29:36 | ایده اسلامی:
▫️ درهم آمیختگی رنج و شادی
▫️ راحتی در پذیرش رنج
▫️ مدل رفتاری:
👈🏻 در خوشایند، شکر
👈🏻 در ناخوشایند، صبر
🗓 ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از گفتار پسندیده
💐 به فضل الهی، رتبه نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» با مصوبه جلسه 134 شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه، به «علمی پژوهشی» ارتقا یافت.
♦️ دو فصلنامه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» پذیرای آثار فرهیختگان نواندیش و نظریهپردازان حوزوی و دانشگاهی خواهد بود.
♦️ علاقهمندان میتوانند برای آگاهی از ضوابط پذیرش و نحوه ارسال مقالات و نیز دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
هدایت شده از گفتار پسندیده
رغبتهای ذلتآور.mp3
8.17M
#بشنوید
#سخن_کوتاه
📜 رغبتهای ذلتآور
🟢 اهلبیت پناهگاه امت
🔸 پناهشدن متوقّف بر پناهبردن
🔻 پناهگاه بدون پناهندگی، امنیتساز نیست
🔺 امنیت متوقف بر پناهنده شدن
✔️ پناه بردن یعنی ورود به حيطه معارف اهلبیت و پذیرش و عمل به آموزههای آنان
📖 امام عسکری(ع):
«نحن کهف لمن التجا الینا»
ما پناهگاه هستیم برای کسی که به ما پناه آورد.
◼️ یک آموزه زندگی ساز
📖 امام حسن عسکری(ع):
«ما اقبح بالمومن ان تکون له رغبة تذله»
چه زشت است برای مومن خواهشی داشته باشد که او را به ذلت کشاند.
۱. ادبیات قبیح و حسن مخصوص مخاطب اهل کرم است؛
بر خلاف ادبیات بهشت و دوزخ، و طاعت و معصیت که ادبیات بردگان و تاجران است
۲. مؤمن نیاز به تکامل دارد...
مؤمن ممکن است مرتکب قبیح شود
۳. نظام رغبت انسان نیازمند تنظیم و تنظیم نیازمند معیار است.
۴. معیار رغبت صحیح و غلط، پیامد ذلت یا عزت است.
ایمنی از ذلت
ایمنی از کار قبیح
در پناه آموزه ایمنیبخشامام عسکری(ع)
🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات