گفتار پسندیده
#گزارش_جلسه
▫️ به گزارش روابط عمومي جامعه المصطفی العالميه نمايندگی خراسان، این نشست یک روزه با حضور حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده با مشارکت اعضای هیئت علمی، اساتید و طلاب مقطع دکتری برگزار گردید.
در این نشست تخصصی، استاد پسندیده ابتدا به تشریح وضعیت موجود نسبت به احادیث پرداخته و با توجه به قابلیتهای متون دینی در تولید علم و نظریهپردازی بر ضرورت تغییر نگاه به احادیث تاکید داشتند.
در ادامه دکتر پسندیده پس از بیان مصادیق و نمونههایی از احادیث، نکاتی کلیدی که در برداشت از روایات قابل استفاده و بهرهبرداری هستند را توضیح داده و دستیابی به تبیینهای علمی در تبیین و پدیدههای انسانی را از جمله مرادهای فهم متون دینی برشمردند.
در پایان به شرکت کنندگان در این نشست علمی «گواهی حضور» و کتاب «روش فهم روانشناختی متون دینی» از آثار استاد پسندیده تقدیم شد.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
گفتار پسندیده
📜 چرا اسرائیل به حمله محدود بسنده کرد؟ استراتژی حمله محدود، سه هدف دارد: 1⃣ حمله ایران را بیپاسخ
عدم واکنش ایران موازنه را به نفع صهیونیستها تغییر خواهد داد/ سناریوهایی برای پاسخ به دشمن
به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ حمله رژیم صهیونیستی در بامداد شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ به برخی مراکز نظامی ایران به عنوان یک خطای محاسباتی نابخشودنی در شرایطی انجام شد که مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به تبعات هرگونه اقدام احتمالی علیه کشورمان هشدارهای متعددی دادند.
اما چرا رژیم صهیونیستی علیرغم این موضوع دست به چنین خطای محاسباتی زد؟ آیا حمایت آمریکا از رژیم اسراییل نقش اصلی را در این موضوع داشته است؟ در شب عملیات، سیستم پدافندی کشورمان چگونه عمل کرد و مهمتر از همه این سوالات، ایران باید برای پاسخ به این تجاوزگری اسرائیل چگونه عمل نماید؟ برای پاسخ به این سوالات با فردین قریشی استاد و عضو هیات علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران به گفتوگو نشستیم.
قریشی نقش آسیب دیدن بازدارندگی اسراییل بعد از عملیات وعده صادق۲ را در شرارت اخیر این رژیم مهم ارزیابی میکند. با این حال او میگوید اگر ایران هیچ واکنشی نشان ندهد موازنه قدرت به نفع اسرائیل پیش خواهد رفت. قریشی چندین سناریوی مختلف در خصوص پاسخ کشورمان به حمله اسراییل را مطرح و تشریح کرده است.
https://www.irna.ir/xjRXvN
مدل انعطاف - نفوذناپذیری.mp3
80.59M
#بشنوید
📜 کارگاه آموزشی بررسی مدل انعطاف - نفوذناپذیری در روابط خانوادگی
📍 دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🗓 ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
مدل انعطاف - نفوذناپذیری.pdf
1.09M
#بخوانید
📜 پاورپوینت کارگاه آموزشی بررسی مدل انعطاف - نفوذناپذیری در روابط خانوادگی
📍 دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🗓 ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
رویکرد علمی معنا و تغییر نگاه.mp3
68.32M
#بشنوید
📜 کارگاه درآمدی بر روش فهم علمی متون دینی
بخش اول: معنا و تغییر نگاه
📍 جامعه المصطفی العالمیه
🗓 ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
معرفی روش.mp3
56.34M
#بشنوید
📜 کارگاه درآمدی بر روش فهم علمی متون دینی
قسمت دوم: معرفی روش
📍 جامعه المصطفی العالمیه
🗓 ۱۴۰۳/۰۸/۰۲
⭕️ بخش اول 👈🏻 کليک کنيد
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ترموستات اسناد.mp3
16.74M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 ترموستات اسناد
02:31 | ضرورت مهارتآموزی در زندگی
🔴 مشکل: نوسانات شدید روحی و روانی در دوگانه رنج و شادی
اجتنابناپذیری رنج و شادی
07:21 | ترموستات درون، راه مهار نوسانات
خلاصه مباحث پیشین:
▫️ عامل نوسان:
1⃣ لذتمحوری (از حیث هدف و معنای زندگی)
👈🏻 ترموستات لذت، عامل تعادل
2⃣ وابستگی (از حیث نسبت ما با دنیا)
👈🏻 ترموستات رغبت، عامل تعادل
17:01 | ترموستات سوم
▫️ راز آرامش اهلبیت در بلا و نعمت ❓
مهم بودن فاعل و کننده کار
🔸 عامل سوم نوسان:
▫️ دوگانه رنج و شادی از منظر گرداننده و کارگردان
❓ زندگینویس و کارگردان زندگی کیست؟
20:21 | مبنای اشتباه:
▪️ منیّت در موفقیتها و خوشایندها
نتیجه: غرور و سرستی
▪️ مبهم و تصادفی دانستن بلاها
نتیجه: تاسف و فشار روانی
26:26 | مبنای صحیح:
✅ خدا، زندگی نویس و صحنه گردان
▫️ تقدیرهای حکیمانه
📖 قرآن و اسناد امور
32:21 | ترموستات اسناد
▫️ خدا - اسنادی، راز تعادل اهلبیت
تفاوت خدا - اسنادی و خودتقصیری
38:40 | فعالسازی ترموستات اسناد
🔹 نتیجه پذیرش کارگردانی خدا:
👈🏻 نفی منیّت و غرور در خوشایندها
👈🏻 نفی ابهام و ناسودمندی در بلاها
🗓 ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از مُحیی: زندگیبخش
#دهه_گسترش_روانشناسی_اسلامی_در_دنیا
🔸موسسه H.O.M.E (قلب بر فراز ذهن و خود: Heart Over Mind & Ego) در سال 2019 توسط خانم دکتر مروه عصار در آمریکا تاسیس شد.
🔹دکتر عصار دارای مدرک لیسانس روانشناسی، کارشناسی ارشد روانشناسی مشاوره و دکترای روانشناسی بالینی کاربردی است. علاوه بر این او سابقه تحصیلات علوم اسلامی نیز دارد. رساله دکتری او در زمینه رویکرد روانشناسی اسلامی در رواندرمانی بوده است. او علاوه بر مدیریت مؤسسه H.O.M.E ؛ بهعنوان روانشناس در مرکز اسلامی دانشگاه نیویورک (ICNYU) نیز فعالیت میکند.
🔸به اعتقاد دکتر عصار روانشناسی اسلامی از نظر تئوریک از جایگاه عالی برخوردار است؛ اما آنچه برای او بسیار مهم بوده تبدیل دانش تئوری به فضای کاربردی و عملی بوده است. از این رو 15 سال به کاوش ارتباط اسلام و روانشناسی پرداخته، و کار تحقیقاتی و دانشگاهی خود را گذرانده، و تلاش کرده آن را به فضای عملی برگرداند. او میگوید در مؤسسه H.O.M.E، دانشجویان میتوانند عمیقاً به این درک دست یابند که چگونه روانشناسی اسلامی میتواند زندگی، ذهن، قلب و تجربیات روزمره آنها را از طریق دانش و عمل کارآمدتر کند.
🔹طبق آنچه در پایگاه اینترنتی موسسه H.O.M.E آمده، این مرکز در پی ارائه «آموزشهای جامع روانی-معنوی از منظر روانشناسی اسلامی است». نمونههایی از دورههای آموزشی این مرکز: «برنامه خدا و من»، «اضطراب و تقوا»، «روانشناسی عبادت»، «عشق مقدس به خود»، « رفع حجاب قلب» و «اعتکاف روانی معنوی».
https://www.thehomeinstitute.org/
🌿🌺🍃🌸🌿
مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔eitaa.com/Mohyiee
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
.
| 📖 #معرفی_کتاب |
◃ شـکـر و گـذشـت
◈ شکر و گذشت در متون اسلامی و روانشناسی
⌌⌍ بررسی تقارن این دو، مفهومشناسی، عوامل، آثار و نیز ابزارها و مداخلات آنها از دیدگاه متون اسلامی و متون روانشناختی
₪ دو فضیلت «شکر» و «گذشت» از جمله فضیلتهای ارزشمند در متون دینی و اخلاقی هستند که مانند دو روی یک سکه عمل میکنند. این دو مورد توجه روان شناسان مثبت نگر نیز بوده، جزء توانمندیهای منش قرار گرفتهاند. شکر و گذشت به ترتیب در زیر مجموعه دو فضیلت «تعالی» و «اعتدال» طرح شدهاند.
₪ با کمک متون دینی میتوان به جریان سازی «شکر» و «گذشت» دامن زد و پژوهشهای علمی را رونق بخشید.
▤ فصلهاے کتاب:
⩴ شکر و گذشت، مفاهیم متفاوت اما متقارن
⩴ شکر (تشکر)
⩴ گذشت
📝 پديدآورنده: حمزه عبدی، قم، نشر دارالحدیث، چاپ هفتم، ۱۴۰۲، ۲۵۱صفحه، رقعی
🛒 خـریـد کـتـاب
🌐 @Shop_DH
@hadithnet | معارف حدیث
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
📜 ضرورت تغییر زاویه دید
👀 تغییر زاویه دید، تغییر نگرش
🔻 راز اشکال گرفتن از کار خدا!
❓ دنیا؛ مکان آسایش یا رشد؟
🎙 حجت الاسلام قرائتی پاسخ میدهند...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
هدایت شده از گفتار پسندیده
#یادداشت
برای کراجکی کتابی است به نام «التعجب» است.
در این کتاب میگويد یک وقت بانویی که در عالم دومی ندارد، مثل صدیقه کبری سلاماللهعلیها، چندین شب و روز مردم را دعوت کرد، فرمود: بیائید علی بن ابی طالب را یاری کنید، حاضر نشدند!!
در همین شهر زنی برخاست گفت بیائید علی بن ابیطالب را بکشید، هزارها نفر آماده شدند؛ «العجب»!
چگونه میشود که دختر پیامبر از این مردم دعوت کرد بیائید علی را یاری کنید، کسی جواب نداد؛ دختر ابوبکر آمده گفته علی را بکشید هزارها نفر شمشیر کشیدند.
شما و ما باید بدانیم که داریم در این عالم زندگی می کنیم؛ آن وقتی که عصر، عصر عصمت بود؛ اینطور گذشت.
نکته:
1⃣ این شگفتانه نشان میدهد عنصر اثرگذار در جریانهای اجتماعی، اعتبار و اعتماد اجتماعی است، نه حقانیت و حتی عصمت!
2⃣ این شگفتانه نشان میدهد گاه جریان عصمت نیز (که پاک از اشتباه است) اعتبار و اعتماد اجتماعی را از دست میدهد؛ هر چند نادرست است.
3⃣ این شگفتانه نشان میدهد ناکامی جبهه حق، فقط به خاطر اشتباه حقمداران نیست! گاه گفته میشود ببینید چه کردهاید که مردم به شما اعتماد نمیکنند! هرچند اشتباه عملکردها و نقش آنها را در کاهش اعتماد اجتماعی نمیتوان نادیده گرفت؛ اما باید دانست که اعتماد و عدم اعتماد اجتماعی تابع حق و باطل نیست؛ میشود معصوم و بر حق بود، اما افکار عمومی و اعتماد اجتماعی را نداشت.
4⃣ این شگفتانه نشان میدهد پدیدههای اجتماعی تابع قوانین خاص خود است که نیازمند شناخت دقیق، سپس تئوریزه کردن و در نهایت برنامهریزی اجتماعی است...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
گفتار پسندیده
#یادداشت برای کراجکی کتابی است به نام «التعجب» است. در این کتاب میگويد یک وقت بانویی که در عالم د
#نظر_وارده
آقای دکتر علی رئیسی
سلام استاد، عرض ادب
ببخشید یعنی اهل بیت علیهم السلام ، شناخت دقیق و برنامه ریزی اجتماعی نداشتند ؟؟
و آیا واقعا عنوان کردن اعتماد اجتماعی و اعتباراجتماعی در این مورد خاص درسته؟ منظورم اینه بارها گفته شده مثلا خلیفه دوم موقع قضاوت وقتی درمانده میشد سراغ امیرالمومنین علیه السلام میفرستاد،،، پس اون اعتماد و اعتبار وجود داشته منتها یک کوردلی و تعصب ناحق باعث ایجاد چنان اتفاقاتی شده اند...
#نظر_وارده
خانم دکتر جوادزاده
سلام و احترام استاد بزرگوار
با تشکر از جنابعالی
من هم فکر میکنم چگونگی کاربرد واژه ها و مفاهیم در این متن نیاز به بحث دارد.
برای خواننده اینگونه تلقی میشود که معصوم علیه السلام نتوانسته اند، اعتماد و اعتبار اجتماعی را پیدا کنند؛ و این نوعی نقص برای معصوم تلقی میشود.
درحالیکه چنانچه آقای رئیسی هم خیلی خلاصه اشاره کرده اند، برخی اتفاقها نشان میدهد دلیل اصلی عدم تشکیل حکومت ائمه علیهم السلام اعتماد و اعتبار اجتماعی به این مفهومی که گفته شده نبوده.
برای مثال بر اساس نظریه یا رویکرد درمان معنوی خداسو ، میتوان گفت عقل طبیعی یا نظام تشخیص گر درونی انسانها بنا بر دلایل مختلفی که در متون دینی هم اشاره شده، فعال نبوده و نمی توانسته اند تشخیص دهند کدام حق است و اعتبار و اعتماد از آن کدام طرف هست؟
شاید هم لازم است این متن ابتدا تعریف واضحی از اعتبار و یا اعتماد اجتماعی ارایه دهد که خواننده دچار سوءتعبیر نشود.
#پاسخ_پسندیده
از بزرگوارانی که اظهار نظر کردند سپاسگزارم.
برای توضیح و رفع اشتباه چند نکته کوتاه عرض می کنم:
1️⃣ من در هیچ جای نوشته نگفته ام که معصومان "نتوانستند" اعتماد مردم را جلب کنند، بلکه گفته ام گاه افکار عمومی حتی به معصوم نیز اعتماد نمی کند.
2️⃣ و اما اصل قصه این است که امور اجتماعی، پدیده های دو سویه اند، نه تک سویه و لذا با درست بودن و حقانیت یک سو، انتظار تحقق یک پدیده اجتماعی صحیح نیست. اعتماد اجتماعی دو طرف دارد: اعتمادساز و اعتمادکننده. این بدان معناست که اگر معصوم هم باشی و درست عمل کنی، ممکن است اعتماد مردم به شما جلب نشود؛ نه به دلیل ضعف اعتمادساز(یعنی معصوم)، بلکه به دلیل نقص اعتمادکننده(یعنی مردم) است.
3️⃣ بر اساس آنچه گفته شد معلوم می گردد که مشکل در عدم برنامه ریزی جریان عصمت نبوده است. مسئله این است که برنامه ریزی معصومان یک سوی ماجراست و سوی دوم آن برنامه پذیران هستند که مردم باشند. در نبوت نیز همین قصه وجود دارد؛ در درستی و حقانیت «پیام» و «پیامبر» شکی نیست، اما پیامپذیران نیز یک طرف داستان هستند و با اختیار و آزادی که دارند، ممکن است نپذیرند. بنا بر این، مسئله مهم در داستان معصومان، سوی دوم قصه یعنی مردماند.
4️⃣ این موضوع جای بررسی های بیشتر در ادبیات دین و تحقیقات تجربی درد. آنچه بنده عرض کردم در حد یک یادداشت و برای باز کردن یک بحث مهم بود. بدیهی است بررسی دقیق و تفصیلی موضوع، می تواند زوایای پنهان آن را آشکار سازد تا از سوء برداشت احتمالی همانند آنچه اشاره کردند، پیشگیری شود.
با تشکر