eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
322 عکس
91 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 خطبه‌های ملی و بین المللی 🕌 نماز جمعه یک امر اجتماعیِ ابتکاری اسلام است که در آن جمع مسلمانان شکل گفته و امور سیاسی-اجتماعی مسلمانان در بستر و با محوریت دین و معنویت، مورد بررسی قرار می‌گیرد و بصیرت و انسجام اجتماعی را افزایش می‌دهد. نمازهای جماعت گستره‌ای محلی و نمازهای جمعه گستره‌ای شهری دارند و در هر شهری، یک نماز جمعه برگزار می‌شود؛ مانند نماز جمعه تهران. ❗️ اما گاه نماز جمعه تهران به نماز جمعه ملی و بلکه اسلامی یا بین المللی تبدیل می‌شود. دو عنصر در این تغییر اثر دارد: ▫️یکی امامت ولیّ امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه‌ای؛ ▫️و دیگری شرایط سیاسی-اجتماعی منطقه. آن گاه که ایشان به خاطر مسایل داخلی شخصا به اقامه نماز اقدام می‌کنند، نماز جمعه تهران به نماز جمعه ملی؛ و آن گاه که پای مسایل جهان اسلام و مسایل بین المللی در کار باشد، نماز جمعه ایشان به نماز جمعه اسلامی-بین المللی تبدیل می‌شود. 💪افزون بر این، وقتی پای تهدید شخص ایشان به میان بیاید، اقامه نماز جمعه توسط ایشان، نماز جمعه قدرت نیز هست. اقامه این نماز توسط رهبر معظم انقلاب یعنی هیچ باکی از تهدیدات دشمن نداریم و همانند شیر در میدان مبارزه حاضریم. ▫️از سوی دیگر، با توجه به ترور ناجوانمردانه شهید سیدحسن نصرالله و شرایط خاص لبنان، این نماز جمعه پیام نصرت و یاری نیز دارد. ❇️ از این رو، نماز جمعه این هفته تهران (۱۴۰۳/۷/۱۳) نه یک نماز جمعه معمولی و شهری، بلکه نماز جمعه ملی و بین المللی است و لذا جمع مشتاقان را از ایران و حتی عراق، هند و پاکستان به سمت خود کشانده است. 🌐 صفحات مجازی
آسیب‌شناسی سبک زندگی ۲.mp3
42.45M
01:42 | سبک زندگی سیاسی 🔹 وابسته نبودن مقاومت به اشخاص 📖 افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم... با شهادت‌ رهبران، بازگشت وجود نخواهد داشت 05:31 | شجاعت و شهامت قدرت تهدیدکننده، عامل امنیت احساس امنیت کردن دشمن، عامل حمله و جنایت 08:50 | نماز جمعه نصر ▪️ نهراسیدن از عظمت دشمن ▫️ جنگ روانی بر سر عظمت نظامی دشمن ▫️ نتیجه معکوس و افزایش ایمان 📖 الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا 🔹 تکیه بر خدا عامل غلبه بر هراس عظمت 📖 وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ 🔸 سبک زندگی در خوشایند و ناخوشایند دوگانه رنج و شادی(۳) 16:02 | اجتناب‌ناپذیری رنج زندگی ترکیب رنج و شادی اهمیت آسیب‌شناسی موقعیت‌های دوگانه آسیب ۱: انسان شاد - ناامید 20:12 | آسیب ۲: انسان شاد-ناسپاس سرمستی در خوشایند و ناسپاسی در ناخوشایند 📖 وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَإِنَّ الْإِنسَانَ كَفُورٌ(شورا:٤٨) 23:53 | توضیح مدل: ▪️ داشتن دید تونلی و نعمت گزینشی ▫️ تمرکز بر نعمتی خاص؛ و ندیدن دیگر داشته‌ها ▫️ تمرکز بر مصیبت 36:34 | سبب‌شناسی 🔻 تفکر اومانیسم و خودمالکی احساس مالکیت، عامل رفتار نادرست ▫️ خودمالکی عامل نارضایتی و فشار روانی ✅ تفکر اسلامی و خدامالکی ▪️ خدامالکی عامل مهار سرمستی و ناسپاسی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
جبهه مقاومت .mp3
14.8M
📜 وابسته نبودن مقاومت به اشخاص 📖 افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم... با شهادت‌ رهبران، بازگشت وجود نخواهد داشت 05:31 | شجاعت و شهامت قدرت تهدیدکننده، عامل امنیت احساس امنیت کردن دشمن، عامل حمله و جنایت 08:50 | نماز جمعه نصر ▪️ نهراسیدن از عظمت پوشالی دشمن ▫️ جنگ روانی بر سر عظمت نظامی دشمن ▫️ نتیجه معکوس و افزایش ایمان 📖 الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا 🔹 تکیه بر خدا عامل غلبه بر هراس عظمت 📖 وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 راهبردهای شکسته 1⃣ در نبرد ۲۰۰۶ لبنان، راهبرد اسرائیل تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌های لبنان بود تا فشار اجتماعی به رهبران مقاومت، سبب تسلیم آن‌ها شود. ▫️اما این راهبرد نتیجه معکوس داد و به شکست اسرائیل منجر شد. دلیل این امر تاب‌آوری مردم جنوب لبنان بود. 📖 این همان ویژگی است که قرآن کریم آن را این‌گونه بیان می‌کند: وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيࣲّ قَٰتَلَ مَعَهُۥ رِبِّيُّونَ كَثِيرࣱ فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَهُمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا ٱسۡتَكَانُواْۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلصَّـٰبِرِينَ و چه بسيار از پيامبرانى كه همراه او گروه هاى زيادى از عالمان عارف كارزار كردند، پس در برابر مصيبت هايى كه در راه خدا به ايشان رسيد، سستى نورزيدند و ناتوان نشدند و تسليم نگرديدند، و خدا همواره شكيبايان را دوست دارد 2⃣ و اما در نبرد ۲۰۲۴ که به نبرد طوفان‌الاقصی معروف شد، راهبرد اسرائیل ترور رهبران و حذف فرماندهان است تا با خالی کردن نیروهای مقاومت از کادر اثرگذار، شکست را بر آنان تحمیل کند. ▫️ اما اين بار نیز شکست خواهند خورد؛ زیرا نیروی مقاومت اسلامی قائم به شخص نیست. 📖 قرآن کریم در این باره می‌فرماید: وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولࣱ قَدۡ خَلَتۡ مِن قَبۡلِهِ ٱلرُّسُلُۚ أَفَإِيْن مَّاتَ أَوۡ قُتِلَ ٱنقَلَبۡتُمۡ عَلَىٰٓ أَعۡقَٰبِكُمۡ؛ و محمد نيست مگر فرستاده‌اى كه پيش از او نيز پيامبرانى آمده و درگذشتند، پس آيا اگر او بميرد يا كشته شود، به عقيدۀ گذشتگانتان بازمى‌گرديد؟!  💠 این ویژگی‌ها پیش شرط این جمله قرآن کریم است که: فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ 🌐 صفحات مجازی
📘 حكمت‏نامه حضرت عبد العظيم حسنی عليه‌السلام‏ اين حكمت‏نامه، شاملِ شناخت‏نامه عبد العظيم عليه‌السلام و يكصد حكمت، از سخنان حكيمانه‏اى است كه بى واسطه يا با واسطه، توسط ايشان، از اهل بيت عليهم‌السلام روايت شده است. كار اصلىِ نگارنده در اين مجموعه، شرح اكثر احاديث آن است، و نكته قابل توجّه در اين باره، اين است كه در بسيارى از موارد، پيوند سخنان حكيمانه پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌و‌آله و اهل بيت عليهم‌السلام با قرآن كريم، مشخص گرديده است، و اگر ديگر سخنان آن بزرگواران نيز بر همين منوال شرح داده شوند، معلوم مى‏شود كه ره‏نمودهاى آنان، چيزى جز تفسير قرآن و شرح پيام‏ها، اشارات و لطايف اين كتاب آسمانى نيست. سند كامل روايات، همراه با متن عربى آنها آمده تا معلوم شود كه حضرت عبد العظيم عليه‌السلام در چه نقطه‏اى از سند قرار گرفته است. البته در مواردى كه روايتى به منظور شرح دادن آن تقطيع شده باشد، در پانوشت، به متن كاملِ آن در فصل پنجم ارجاع مى‏گردد. ⭕️ خرید کتاب 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
🔴 کتاب «آسیب شناسی خانواده با نگرش به منابع اسلامی منتشر شد. کتاب «آسیب شناسی خانواده با نگرش به منابع اسلامی» اثر آقایان دکتر محمدرضا سالاری‌فر، سجاد فروزش، عباسعلی هراتیان و یحیی داوری از مجموعه آثار گروه خانواده توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حمایت دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی منتشر شد. 🔴 چکیده: آسیب‌شناسی خانواده به مطالعه زمینه‌ها و عوامل تضعیف سلامت و پایداری خانواده می‌پردازد و هدف آن توصیف و تبیین آسیب‌ها در روابط اعضای خانواده و کارکردهای خانواده است. این کتاب، نظریه‌های آسیب‌شناسی خانواده را از منظر روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و معنوی اسلامی ارائه داده است. برخی آسیب‌های خانوادگی عبارت‌اند از: هم‌باشی، هم‌جنس‌گرایی، تجردزیستی، ازدواج نابهنگام، مشکلات دوران عقد، ضعف دانش و مهارت همسرداری، مشکلات ارتباطی و ساختاری خانواده، مشکلات جنسی، تعارض، پیمان شکنی، خشونت زناشویی، ناباروری، اعتیاد و طلاق. آسیب‌های روابط با فرزندان در موارد زیر بررسی شد: بی‌میلی به فرزندآوری، سبک تربیتی نامناسب، چالش‌ها در تربیت دینی، علمی، اجتماعی و اخلاقی فرزندان؛ کودک‌آزاری، شکاف نسلی، مشکلات هویتی، فرار از خانه، مشکلات فرزندان بزرگسال در خانواده و مسائل فرزندان تک‌سرپرست. آسیب‌های محیطی خانواده در ضمن موارد زیر بررسی شد: مشکلات در روابط با خانواده‌های اصلی، خویشان و دوستان، مشکلات مربوط به اشتغال زن و شوهر، مشکلات ناشی از مسائل اجتماعی و آسیب‌های مرتبط با رسانه‌ها. نمایشگاه الکترونیکی آثار پژوهشگاه: 🟢 https://rihu.ac.ir/fa/book همراهمان باشید 🟢 @rihu_ac_ir 🟢 @research_hu
سخنرانی استاد پسندیده 20مهر1403.mp3
19.62M
📜 میلاد امام حسن عسکری و جنبه‌های آن 06:26 | دوگانه رنج و شادی ▫️ آنچه گذشت: مدل انسان «شاد - ناامید» و انسان «شاد - ناسپاس» ▪️ مدل سوم: انسان «مأیوسِ ناسپاس» در ناخوشایندها و «سرمستِ فخرفروش» در خوشایندها 12:02 | دلیل مدل معیوب 🔹 تمرکز بر حال ▫️ «مأیوسِ ناسپاس» به دلیل ندیدن احتمال خوشایند آینده ▫️ «سرمستِ فخرفروش» به دلیل ندیدن احتمال ازدست رفتن نعمت ❇️ صبر عامل واکنش مثبت 16:34 | هوشمندی بلاها ▪️ بلا؛ هوشمند یا ابله؟! ▫️ ابله دانستن بلا عامل افزایش درد و رنج 🔸 شاخص‌های هوشمندی پدیده‌ها: ▫️ زمان‌مند بودن ▫️ اندازه‌مند بودن ▫️ هدفمند بودن 22:54 | هوشمندی پدیده‌ها در کلام امام عسکری ▪️ امام عسکری و تبیین ناامیدی ▫️ قاعده زمان‌مندی روزی 🔻 پیامد اصرار: از بین رفتن آبرو و افزایش رنج 🔹 واکنش مثبت: صبر و انتظار تا گشایش 30:11 | قاعده هدفمندی بلاها 🔹 هر انسان یک برنامه رشد 🔸 امام جواد و بی نظیر بودن هر انسان 38:45 | قاعده زمان‌مند بودن 🔹 واکنش مثبت: شتاب نکردن برای دستاورد 41:10 | منبع هوشمندی⁉️ خداوند، منبع هوشمندی پدیده‌ها واکنش مثبت: اعتماد به انتخاب خدا + عدم شتاب در خواسته‌ها پیامد شتاب: فشار روانی و ناامیدی 🗓 ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
✳️ طلسم اعظم ✍ فردین قریشی؛ استاد دانشگاه تهران روایت حمید عنایت از مقاله سیدجمال در عروةالوثقی با عنوان "اسطوره" در شرایط امروز ایران نیز محل تأمل است: «بیرون شهر استخر پرستشگاهی بود که مسافران به هنگام شب از ترس تاریکی به درون آن پناه می بردند، ولی هر کس که درون آن می رفت به طرزی مرموزی در می‌گذشت. کم کم همه مسافران از این پرستشگاه ترسیدند و هیچکس پروای آن را نداشت که شب را در آنجا بگذراند، تا سرانجام مردی که از زندگی بیزار و خسته شده بود ولی اراده ای نیرومند داشت به درون پرستشگاه رفت. صداهای سهمگین و هراس انگیز از هر گوشه برخاست که او را به مرگ تهدید می کرد، ولی مرد نترسید و فریاد زد: پیش آئید که از زندگی خسته شده‌ام. با همین فریاد یکباره صدای انفجاری برخاست و طلسم پرستشگاه شکسته شد و از شکاف دیوارهایش گنجینه های معبد پیش پای مرد فرو ریخت. بدینسان آشکار شد آنچه مسافران را می‌کشته ترس از خطری موهوم بوده است». https://t.me/+R7F8stZZMWC8AWcM نکته: امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید؛ الناس من خوف الذلّ في الذل؛ مردم از ترس خوار شدن، خود را خوار می‌سازند. ترس یک لطف الهی برای ایمنی است؛ مشروط بر آن که به‌جا و به‌اندازه باشد... ترس نابه‌جا و بیش از اندازه، نه تنها ایمنی بخش نیست، بلکه ناایمن‌ساز است... 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
گفتار پسندیده
همزمان با هشتم ربیع‌الثانی، سالروز ولادت آقا امام حسن عسکری(ع) توضیحات حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی و استاد تمام دانشگاه قرآن و حدیث را درباره شخصیت متعالی حجت یازدهم(ع) می‌خوانید. امامی که با وجود فشارها و سختی‌های زیاد حکومت خبیث عباسى، فعالیت‌هاى سیاسى و علمى اثرگذاری را در راستای حفظ اسلام و تشیع انجام داد. امام حسن عسکری(ع) چراغ هدایت در تاریکی خفقان دکتر پسندیده در ابتدا با اشاره به شرایط زندگی امام عسکری(ع) می‌گوید: امام حسن عسکری(ع) آخرین امام از دوره خاص امامت است. از زمان حضرت رضا(ع) به بعد، یعنی امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) دوره تاریخی خاص را شاهد هستیم که آخرین این شخصیت‌ها امام عسکری(ع) است. به اتفاق نظر اغلب سیره‌نویسان اسلامی میلاد امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۱ یا ۲۳۲ هجری است. مدت کوتاه حیات این امام بزرگوار را می‌توانیم به سه دوره تقسیم کنیم. آن حضرت تا حدود پنج سالگی از عمر شریفشان را در مدینه به سر برد. ۱۶سال به اتفاق پدر بزرگوارشان در سامرا ‌زیسته و حدود هفت سال در سامرا ولایت و زعامت را برعهده داشت. لقب عسکری، مشترک میان امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) است زیرا آن بزرگواران مجبور به زندگی در شهر نظامی سامرا بودند و بیشتر طول عمر خود را در حبس خانگی به سر بردند. ایشان یادآور می‌شود: برای پی بردن به مشخصه‌های دوران حیات معصومان(ع) باید سه شاخص را در نظر داشته باشیم. ابتدا اینکه عمر یک امام چقدر بوده است؟ پس از شهادت امام رضا(ع) کوتاه‌ترین عمرهای معصومین(ع) مربوط به همین دوره بوده و کمترین نیز مربوط به امام جواد(ع) است. شاخص دیگر اینکه یک امام در چند سالگی به امامت می‌رسد؟ این شاخص نشان می‌دهد چه فضای خفقانی حکمفرما بوده و در این فضا پدران بزرگوار ائمه(ع) در سن کم به شهادت رسیده و امامان بعدی مجبور بوده‌اند زودتر به امامت برسند. شاخص سوم نیز مدت زمان امامت آن بزرگواران است. امام عسکری(ع) حدود بیست‌ویک‌ساله بودند که به امامت رسیدند. این نشان می‌دهد پدر بزرگوار ایشان سن زیادی نداشتند. دیگر اینکه حضرت در ۲۸سالگی به شهادت رسیدند و مدت کوتاه حدود هفت ساله امامت حضرت نشان‌دهنده شرایط بسیار سخت و دشوار در تاریخ امامت است. راهبرد و زمینه‌سازی‌های امام حسن عسکری(ع) در جامعه این کارشناس دینی در ادامه توضیح می‌دهد: در فهم آیات قرآن کریم و احادیث پیشوایان دین، آشنایی با فضای نزول آیات الهی و یا صدور احادیث، سهم فراوانی در فهم مراد و معنای آیات الهی و یا احادیث دارد. جریان‌های پس از رحلت پیامبر(ص) و دوران امامت امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نشان داد جامعه اسلامی قابلیت و ظرفیت پذیرش معصومان را به‌عنوان حکمرانان جامعه ندارد. مردم، معصومان(ع) را شخصیت‌های محترمی می‌دانستند و مایل بودند از آنان به عنوان شخصیت‌های مقدس یاد کنند که با قداست مشغول عبادت هستند. این واقعیتی سیاسی اجتماعی است. یعنی جامعه ظرفیت و قابلیت پذیرش امامان را ندارد و از این رو می‌بینیم پس از واقعه کربلا، پس از اینکه تلاش‌های معصومان به نتیجه نرسید، راهبرد معصومان(ع) تغییر پیدا کرد. دکتر پسندیده تصریح می‌کند: با مطالعه تاریخ و کلمات معصومان(ع) می‌شود ادعا کرد معصومان ما استراتژیست‌های ماهر و زبردستی بودند. اگر امام معصومی بخواهد امامت در جامعه‌ای حاکمیت پیدا کند، باید مردم تابع او باشند و فرمان او را برده و امر و منویات او را در جامعه زنده کنند. با چنین سابقه‌ای شاهد گسست میان امامت و مردم هستیم. مردم حاضر به احترام بودند اما حاضر نبودند برای امامت سرمایه‌گذاری کرده و از ائمه(ع) تبعیت داشته باشند، به تعبیر دیگر، حکمرانی معصومان(ع) را نمی‌پذیرفتند. در چنین شرایطی ائمه(ع) به‌عنوان استراتژیست‌های خوب، برای پر کردن این خلأ باید بهترین راهبردها و مسیرها را پیدا می‌کردند. شاهد هستیم از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تا زمان امام عسکری(ع)؛ معصومان راهکارهایی را انتخاب کردند. انتظارات امام حسن عسکری(ع) از شیعیان این استاد حوزه و دانشگاه به راهکار امام عسکری(ع) برای راهبری جامعه اشاره و تشریح می‌کند: امام عسکری(ع) از راهبرد محبوب‌سازی، زینت اجتماعی یا همان اعتبار اجتماعی استفاده کردند. به این معنا که معصومان(ع) به پیروانشان اعلام کردند آبروی اجتماعی، زینت و جمال ما در دستان شما شیعیان است و اگر می‌خواهید به حاکمیت رسیده و نظام سیاسی اجتماعی در دستان امام قرار بگیرد شما شیعیان باید از راه محبوب‌سازی و نشان دادن زیبایی‌ها و ایجاد اعتبار اجتماعی، این کار را انجام دهید. این راهبرد و نکته مهم در روایات امام عسکری(ع) بیان شده است. ایشان انتظارات خود را از شیعیان در روایتی بیان کرده است.
گفتار پسندیده
این کارشناس دینی بیان می‌کند: امام حسن عسكرى(ع) در روایتی فرمودند: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كونوا زَيناً وَ لا تَكونوا شَيناً جُرُّوا اِلَينا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادفَعوا عَنّا كُلَّ قَبيحٍ فَاِنَّهُ ما قيلَ فينَا مِن حُسنٍ فَنَحنُ اَهلُهُ وَ ما قيلَ فينا مِن سوءٍ فَما نَحنُ كَذَلِك» یعنی ای شیعیان، تقوای الهی را در همه امور رعایت کنید، زينت ما باشيد و موجب وهن و زشتى ما نشوید، محبت‌ها را به‌ سوى ما جلب و زشتی‌‌ها را از ما دفع کنید كه هرگونه خوبى به ما نسبت دهند ما اهلش هستيم و هر عيبى به ما اسناد دهند ما از آن به دوريم... بر این اساس مودت لازمه تبعیت اجتماعی است. مهم این است ببینیم برای تحقق حاکمیت اجتماعی معصومان(ع) چه راهکاری باید داشته باشیم. راهبرد معصومان(ع) زینت و اعتبار اجتماعی است و این زینت و اعتبار اجتماعی در دست شیعیان و پیروان است نه در دست خود حضرات معصومین(ع). فعل، رفتار و سلوک ما در جامعه ائمه(ع) را زینت داده و نمایان می‌کند. اگر ما خوب رفتار کنیم، معصومان(ع) زیبا دیده می‌شوند. این راهبرد بزرگ از زمان امام صادق(ع) آغاز شد و در زمان امام حسن عسکری(ع) نیز این توصیه‌نامه وجود دارد. ما شیعیان مسئولیت اجتماعی بسیار بزرگی داریم؛ اینکه ائمه(ع) را چگونه به مردم معرفی کنیم تا آن‌ها هم پیرو معصومان(ع) شوند. دکتر پسندیده در پایان با اشاره به برخی موارد توصیه‌نامه امام عسکری(ع) می‌گوید: در تحف‌العقول از امام(ع) روایتی نقل شده که آغاز با ورع و تقواست «اوصیکم بتقوی الله و الورع فی دینکم». تقوا یعنی قدرت مراقبت از خود و خویشتن‌داری. هر رفتار، حرکت، خلق و اخلاق درست و... نیازمند قدرت تقوا و قدرت مهار و بازدارندگی نفس است. ما انسان‌ها همیشه میان وسوسه‌های نفسانی و دعوت رحمانی قرار داریم. انسان‌ها هر رفتار شایسته، عمل صالح و افکار نیکی که بخواهند داشته باشند، باید تقوا را در نظر بگیرند. هر آنچه حضرت عسکری(ع) در ادامه این حدیث شریف از شیعیان خواسته‌اند و توصیه به انجام آن کرده‌اند، بستگی به نیروی تقوا دارد. باید هر کار، احساسات، حب و بغض، سخن، سکوت، رفتار، تأیید و... را با معیار الله بسنجیم و در نظر داشته باشیم آیا این عمل رضایت خداوند را در پی دارد؟ تقوا از طلایی‌ترین آموزه‌های اسلامی و مادر تمامی رفتارهای اخلاقی و خلقیات حسنه است. در ادامه نیز به امانت‌داری، سجده‌های طولانی، راست‌گویی، همسایه‌داری، معاشرت زیبا و ارتباطات نیکو با مخالفان اشاره شده که در این فرصت محدود مجال پرداختن به آن نیست.
پس از عملیات موشکی وعده صادق۲، مسئولان نظامی اعلام کردند در صورت حمله اسرائیل، مجدد به اسرائیل حمله خواهند کرد. از شما خواسته شده بود پاسخ دهید کدام جمله "حسّ قدرت و اقتدار بیشتری در آن دیده می‌شود؟ ۱. اگر اسرائیل پاسخ دهد، دوباره به اسرائیل حمله می‌کنیم. ۲. منتظریم اسرائیل پاسخ دهد تا فرصت حمله مجدد به دست آید. نتیجه: در مجموع ۲۳۳ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند (۱۸۱ نفر ایتا و ۵۲ نفر ویراستی) ۳۵٪ گفته‌اند جمله نخست و ۶۵٪ گفته‌اند در جمله دوم قدرت و اقتدار بیشتری دیده می‌شود. توضیح: در جمله نخست، نوعی موضع انفعالی دیده می‌شود؛ کسی ضربه انتقام را وارد کرده و احتمال می‌دهد دشمن پاسخ دهد، لذا تهدید می‌کند که اگر پاسخ دهید، دوباره ضربه خواهیم زد. این جمله به نوعی ترس و دلهره اقدام متقابل دشمن را در خود دارد. اما جمله دوم بیشتر در موضع آفندی است و اين را القا می‌کند که نه تنها نگران حمله متقابل نیستیم، بلکه منتظر آن هستیم تا برای حملات بیشتر، وجاهت قانونی پیدا کنیم. همان گونه که مشاهده می‌کنید، از نظر اثرگذاری، جملاتی که در این شرایط انتخاب می شوند، مهم‌اند. از این رو طراحان برنامه‌های نظامی باید در کنار تدابیر نظامی موفق در این دست اقدامات، جنبه‌های روان‌شناختی را نیز با دقت بیشتر مورد توجه قرار دهند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی