ارزشهای مشاهیر معیار است؟ یا شهرتِ مشاهیر؟
تأملی در باب مصادره مشاهیر ایران توسط کشورهای همسایه
@Gofteman_hekmat
گفتمان حکمت
ارزشهای مشاهیر معیار است؟ یا شهرتِ مشاهیر؟ تأملی در باب مصادره مشاهیر ایران توسط کشورهای همسایه @Go
برخی معتقدند که نباید مشاهیر را مختص یک جغرافیای سیاسی دانست. این امر در وهله اول گذاره درستی است.
مشاهیر همواره باید پیوند دهندهی چند جغرافیای سیاسی و چند کشور به یک هویت باشند.
این امر زمانی تبدیل به مسأله میشود که عدهای شعارِ یگانگی ارزشها بین چند کشور را بدهند اما در عمل به دنبال مصادره مشاهیر برای کشور خاصی باشند!
برای مثال؛ برخی تئوریسینهای ترکیهای معتقدند که مولوی چون در جغرافیایی غیر از ایرانِ امروز وفات یافته، پس ترکیه حق دارد مولوی را برای خود ثبت کند و ایران نباید اعتراضی بکند چون باعث گسست پیوندهای هویتی بین دو کشور میشود!
این امر نوعی از ناسیونالیسم است که فقط محل تولد و وفات و زبان اشخاص و مشاهیر را ملاک و معیار میداند.
این نوع ناسیونالیسم را کشورهای همسایه ایران رواج میدهند چون به دنبال تاریخ سازی برای خود هستند و ارزشهای اخلاقی و مردمی برایشان معیار نیست در حالیکه در ایران، نگاه به جایگاه مشاهیر، صرفا برای روایت تاریخ نیست، بلکه ارزشها و معیارهای والاتری را شامل میشود.
چنان که آوردهاند؛ مردی در جريان جنگ جمل دچار ترديد شد و با خود گفت، چطور ممكن است، شخصيتهايی چون طلحه و زبير و عائشه بر خطا باشند. آن را با خود علی(ع) در ميان گذاشت و از خود علی(ع) پرسید كه مگر ممكن است، چنين شخصيتهایی بر خطا باشند؟ علی(ع) به او فرمود: «اِنّكَ لَمَلْبُوسٌ عليك، اِنَّ الحَقَ وَ الباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاَقْدارِ الرِّجالِ، اَعْرِفِ الْحَقَّ لَعَرِفَ اَهْلَهُ، وَ اَعْرَفِ الباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ»؛ يعنی تو در اشتباهی، حق و باطل را با قدرت و شخصيت افراد نمیتوان شناخت. اول حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی و باطل را نيز بشناس، اهل آن برايت آشكار میشود.
ارزشهای مشاهیر به کلیاتی چون حُسنِ عدالت، روحیه مبارزه با ظلم و حقخواهی، صداقت، جایگاه علمی، امانت داری و احسان و... است.
اگر مشاهیر را یک امر ملی بدانیم و بخواهیم نام آنها را برای یک کشور ثبت کنیم، از نظر استاد مطهری(ره)، این امر ملی باید دو خصوصیت داشته باشد؛
نخست اینکه ارزشهای هر پدیدهای(اعم از تاریخ مشاهیر و اماکن و...) رنگ و جلوهای از یک مردم بخصوص(جغرافیای خاص) دارد و به نوعی در ژنومِ آن مردم یافت میشود.
دوم اینکه؛ آیا مردمِ آن جغرافیای ِبخصوص، پدیده مورد نظر را با رغبت پذیرفته است یا به زور و اکراه و با جعل تاریخ؟!
اگر دو شرط فوقالذکر با هم جمع شد، آن پدیده یک امر ملی برای یک کشور خاص میتواند ثبت شود.
بنابراین؛ مصادره مشاهیر ایرانی توسط کشورهای دیگر، نمیتواند مطلوب باشد چون مردم آنها هیچ شناخت درستی از ارزشهای اخلاقی-دینی و علمی مشاهیر ایرانی ندارند و حاکمیت آن کشورها نیز فقط به دنبال شهرتِ مشاهیر هستند(نه ارزشهای آنها) و مجبورند برای مردمشان تاریخِ جعلی بسازند.
@Gofteman_hekmat
ریشه تحجر در تبریز!
عدم همسویی آیت الله سیدکاظم شریعتمداری با جریان انقلاب اسلامی
بر اساس اسناد سرّی ساواک، در 16 اردیبهشت سال 1357 سید کاظم شریعتمداری همانگونه که پیشبینی کرده بود، از سوی طلاب انقلابی تحت فشار قرار گرفته و با اکراه پذیرفت که بیانیهای به مناسبت چهلم شهدای یزد، جهرم و اهواز صادر کند.
این نوع تحجر که یکی از ریشههای آن به مشی آقای شریعتمداری در مواجهه با گفتمان انقلاب اسلامی برمیگردد، هنوز هم در برخی شهرها از جمله تبریز وجود دارد!
@Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
مسألهی مهمِ اندیشه ایرانشهری @Gofteman_hekmat
الگوبرداری از ناسیونالیسمِ ژرمانوفیلی توسط پهلوی تبعاتِ نامبارکی در پی داشت از جمله اینکه؛ عرصه را برای جریانهای افراطی همچون ناسیونالیسم(قومی، ملی و حتی مذهبی) در ایران فراهم کرد!
اندیشه ایرانشهری یکی از آن جریانهای افراطی است که بعدها شکل گرفت و البته در سالهای اخیر، مفهوم و ماهیت آن را فقط به حذف قومیتها تقلیل دادهاند در حالیکه هدف اصلی آن فراتر از این خوانش است!
اندیشه ایرانشهری طباطبایی حول مفهوم «ملت» میچرخد و معتقد است که فرهنگ و تمدن ایرانی، دچار انحطاط شده و باید به ریشههای این انحطاط حمله کرد و ریشهای که طباطبایی به آن حمله میکرد، روشنفکری دینی و اندیشه انقلاب اسلامی است.
بنابراین؛ مسأله مهم و اساسی اندیشه ایرانشهری، ورود اسلام به ایران و پس از آن، رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به جهان اسلام است!
اصلِ دعوای ما با اندیشه ایرانشهری در همین است!
این اندیشه تلاش میکرد امر ملی را به گذشته دور و تمدن ایران باستان محدود کند و اسلام را یک امر اجنبی جلوه دهد که بعدها(و با اکراه) یکی از شئون فرهنگی ایرانی شده و نیز ذیل همان امر ملی قابل تعریف بوده و فقط مختص جغرافیای سیاسی ایران است!
البته مفروضات فوقالذکر در اندیشه ایرانشهری، مبتنی بر واقعیات و حقایق تاریخی و متون و اسناد و... نیست!
این اندیشه ابتدا مخالفِ اسلام سیاسی بود و بعدها به نظریه مر.گ اسلام رسید!
سید جواد طباطبایی دائما تلاش میکرد بدون مطالعه دقیق آثار و نوشتهها و بدون صورت بندی مسائل، به استاد مطهری(ره) و سایر معلمان انقلاب اسلامی حمله کند و بر این عقیده بود که با نگاه انتقادی به تاریخ، خوانشی فلسفی از تاریخ ارائه داده است حالیکه عناصر او برای خوانش فلسفی، [نه اینکه ناقص بوده باشد، بلکه] از اساس غلط است و نمیتواند در جامعه ایرانی اعتبار داشته باشد.
البته پیروان او نیز بر همین مشی و همین روشها برای بیان نظرشان پایبند هستند!
اسلام و اسلامِ سیاسی را ایرانیان بر اساس عقلانیت، معرفت و شعور انتخاب کردهاند و همواره هویتشان با آن گره خورده است.
📝 بهزاد شهلاچشم
@Gofteman_Hekmat
سوءاستفاده از احساسات مردم،
حتی اگر باعث موفقیتِ کوتاه مدتِ یک کاندید در کارزار انتخابات شود،
در طولانی مدت فضای گفتمانی جامعه را از عقلانیت دور میکند!
@Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
سوءاستفاده از احساسات مردم، حتی اگر باعث موفقیتِ کوتاه مدتِ یک کاندید در کارزار انتخابات شود، در طول
بر همگان واضح است که رقابت انتخاباتی باید روی ایدههای تحولساز شکل بگیرد تا تصمیماتی به نفع مردم گرفته شود.
این مهم نیازمند روحیه انقلابی مبتنی بر عقلانیت دینی است و همین امر باعث انسجام اجتماعی و افزایش مشارکت مردم در انتخابات میشود.
اگر انسجام اجتماعی بر محور دین صورت نگیرد، مطمئن باشید باعث تضعیف کشور خواهد شد.
در این بین، اقلیتی از نامزدهای انتخاباتی هم وجود دارند که از کاهش مشارکت مردم در انتخابات، نه تنها ناراحت نیستند بلکه پیشروی کرده و هزینههای سهمگینی بر جامعه تحمیل میکنند.
این اقلیت خیال میکنند با دروغ، اهانت، متّهم کردن دستگاهها، شایعهپراکنی، افتراء به رقیب و مهمتر از همه تحریک عصبیّتهای گوناگون، میتوانند فعالیت انتخاباتی کنند!
در حالیکه اینها هیچکدام با انتخابات اسلامی سازگار نیست.
این خطاب، خطاب به اشخاص یا جناح معیّنی نیست؛ این وظیفهی همهی ماست. همهی جناحها باید این موارد را رعایت کرده و در چارچوب قانون حرکت کنند.
جامعهی امروز نیازمندِ کارِ بی منت و خدمت صادقانه و عقلانیت است تا جمهوریت و به تبع آن، ولایت تقویت شود.
اکنون مسألهی اصلی این است که وضع موجود را تغییر بدهیم! چون بحرانهای اساسی علیالخصوص در حوزه معیشت و اقتصاد داریم.
به هر کاندیدایی که وارد کارزار انتخابات شود و بتواند در جهت تغییر وضع موجود، مردم را به سوی خود بکشاند، باید احترام گذاشت.
مسائل اصلی مردم، عقب ماندگی در عدالت، افزایش فقر، سرمایه داری اربابان زر و زور، اشرافیت طبقه ممتاز بی درد و هزاران مشکل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و... است که نیاز به اهتمام تمام قوا دارد.
اما متأسفانه شاهد آن هستیم که به جای طرح مسائل اصلی و بحث بر سر آنها، دوگانههای کاذبی مثل ایرانشهری و غیرایرانشهری شکل میگیرد و عصبیتهای گوناگون قومی-قبیلهای و نژادی به عنوان مسأله اصلی مردم طرح میشود!
کسانی که برای رأیآوری متوسل به اینگونه فعالیت انتخاباتی میشوند، علاوه بر اینکه رشد عقلانیت در جامعه را به خطر میاندازند، باعث شکلگیری مطالبات کاذبی میشوند که سالها بعد باعث تضعیف بیش از پیش مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.
@Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
عقلانیت انتخاباتی 2/ علیهِ دوقطبی شدن! @Gofteman_Hekmat
انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن، تمام ارکانی که برای تحقق جمهوریت بنا شدند، همگی در بستر عقلانیت ظهور و بروز پیدا کردند.
انتخابات نیز یکی از بسترهای مهم ظهور جمهوریت است که البته برخیها این مهم را صرفا به بستری برای هیجانات سیاسی و ایجاد دوقطبیها در جامعه تقلیل دادهاند!
چرا رهبری(مدظله) فرمودند که «دوقطبی شدن به صلاح نیست؟»
چون دوقطبی شدن یک نوع هیجان سیاسی کاذب ایجاد میکند و اگر چه ممکن است موقتا آراء را افزایش دهد، اما شعور و عقلانیت را قطعا کاهش خواهد داد!
آیا تا به حال شده است که هیجان سیاسی کاذب به نفع جبهۀ حق تمام شود؟!
یکی از هیجانات سیاسی کاذب، مطرح کردن مباحث قومی است که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی(در تبریز) دستاویزی برای ایجاد دوقطبی و رأیآوری برای برخی نامزدها شده بود.
اما رأی مردم نشان داد که عقلانیت سیاسی و انتخاباتی رشد یافته است و مردم به دوقطبیهای کاذب قومیتی اهمیتی نمیدهند و به دنبال افرادی هستند که بتوانند وضع موجود را تغییر دهند و گفتمان کارآمدی داشته باشند.
این رشد عقلانیت، بزرگترین دستاورد این انتخابات بود هرچند برخی مشکلات همچون خرید و فروش رأی نیز وجود داشت که البته برای این مشکل نمیتوان مردم را مقصر پنداشت. به هر حال بخش قابل توجهی از مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند و عدهای سودجو از این مسأله سوءاستفاده کردهاند.
اکنون، میتوان گفت که قاطبه مردم در تصمیمگیری سیاسی به معیارهای درست و مطلوب رسیدهاند و امید است که با حل مشکلات اقتصادی و کاهش فقر، شاهد جمع شدنِ بساطِ پولپاشی و تطمیع بخشی از مردمِ رنجکشیده و آسیب دیده با پول نیز باشیم.
@Gofteman_Hekmat
30.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عملیات وعده صادق/بخش اول
یکی از دستاوردهای مهم عملیات وعده صادق این بود که ریشههای هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را شکست و خشکاند و خط بطلانی بر سیاستهایش در منطقه کشید...
@Gofteman_Hekmat
دعای مادرانه
فَقَالُواْ عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ؛
پـــــس گــــفـتند بر خــــــدا توکـــــل کـــردیـــم پروردگــارا مــا را بــرای قـــــوم ســــتمگر (وســیله) آزمــایــش قــرارمـــده.
@Gofteman_Hekmat
مرد خدمت آسمانی شد
کسی به وصلِ تو چون شمع یافت پروانه
که زیرِ تیغِ تو هر دم سری دگر دارد
@Gofteman_Hekmat