45.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایران و ترکیه؛ از کودتا تا تی آرتی فارسی
در فصل جدید برنامه «مکث» شبکه یک، روابط ایران و ترکیه بررسی گردیده که بهزاد شهلاچشم از طرف مؤسسه گفتمان حکمت به بیان برخی نکته نظرات پرداخته است.
@Gofteman_Hekmat
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ناگفتههای جن.گ چالدران
آیا شاه اسماعیل بعد از جن.گ چالدران افسرده شد؟!
🎥 ببینید
✍️ پژوهشگر: مهدی ذالی
پ.ن:
چالدران نکته عطفی در تاریخ ایران بود زیرا آغاز مدرنیته ایران در این دشت صورت گرفت.
چشمهای ایرانیان و نخبگان جامعه صفوی به دنیای مدرن باز شد.
شاید اگر این جن.گ رخ نمیداد سالها بعد در عین عقب ماندگی ایران، سلاطین عثمانی با یک حم.له تمام عیار، برای همیشه خاک ایران را ضمیمه خود میکردند! اما نتوانستند...!
*اصلاحیه متن پست: نیروهای ینیچری عثمانی
@Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
ناگفتههای جن.گ چالدران آیا شاه اسماعیل بعد از جن.گ چالدران افسرده شد؟! 🎥 ببینید ✍️ پژوهشگر: مهد
چرا جن.گ چالدران رقم خورد؟
با روی کارآمدنِ حکومت شیعی صفوی در ایران، ترکانِ شیعه مسلکِ آناتولی[که با ظهور صفویه یک حامی پیدا کرده بودند]، تبليغات مذهبی خود را گسترش دادند و سلطان عثمانی (بایزید دوم) از این اقدام احساس خط.ر کرد.
دولت صفوی نیز درخواست داشت تا آزا.ر و اذی.ت علویان آناتولی از سوی حکومت عثمانی متوقف شود و در این راستا نامه نگاریهایی نیز شده بود.
تا اینکه بایزید دوم قصد حم.له به ایران را کرد.
اما قبل از این کار، از قدرت خلع شد و سلیم اول بر قدرت نشست.
سلیم اول که قصد حم.له به خاک ایران را داشت، ابتدا شیعیان آناتولی را سرکوب کرد که تاریخ گواهی میدهد قریب به چهل هزار تن از علویان و قزلباشان قت.ل عام شدند!
در شروع جن.گ، ابتدا صفویان بر دشمن چیره بودند و مقاوم.ت و رشادتهای جانانهای در مقابل عثمانیهایی که مجهز به سل.اح گرم بودند، نشان دادند به گونهای که شاه اسماعیل خود به نوبت فرماندهی جناحهای راست و چپ قزلباش را بر عهده گرفت و از چپ و راست بر آنها فشار میآورد تا حدی که به نزدیکیهای خیمه سلطان سلیم اول رسیده بودند اما کمی بعد به شدت مورد سرکوب آتش توپ.خانه عثمانیها قرار گرفتند.
سلطان سلیم که میدید نتیجه جن.گ هنوز معلوم نیست تصمیم گرفت نیروهای مخصوص خود یعنی ینیچریها را وارد میدان کند و به آنها فرمان حمله داد و آنها نتیجه جن.گ را به طرف عثمانیها تغییر دادند و سپ.اه قزلباش صفوی تلفات سنگینی داد. نقل است که بعدها سلطان سلیم اول میگفت اگر در این نبرد ینیچریها را در اختیار نداشتم، معلوم نبود چه بر سرنوشت ما میآمد!
با وجود اینکه سپ.اه صفوی در دشت چالدران شکست خوردند اما این شکست پلی به سوی آینده بود، زیرا شاه اسماعیل و دودمان صفوی دریافتند که رشادت و جنگ.اوری کلیدی بر قفل سل.احهای سنگین عثمانی نیست و بعد از این نبرد مشهور است که شاه اسماعیل برای تقویت لش.کر خود تصمیم گرفت با کشورهای اروپایی متحد شود.
برخلاف تصورات عامه جامعه که میگویند بعد از نبرد چالدران شاه اسماعیل تبدیل به فردی گوشهگیر و خوشگذران شد، اسنادی وجود دارد که نشان میدهد برخلاف این تصورات، شاه اسماعیل فعالیت عمدهای برای جبران مافات انجام داده است از جمله؛ ایجاد روابط خارجی با اروپاییان برای شکست دشمن مشترکشان(یعنی عثمانی) و تثبیت حکومت صفوی در داخل و...
چالدران نکته عطفی در تاریخ ایران بود زیرا آغاز مدرنیته ایران در این دشت صورت گرفت. چشمهای ایرانیان و نخبگان جامعه صفوی به دنیای مدرن باز شد. شاید اگر این جنگ رخ نمیداد سالها بعد در عین عقب ماندگی ایران، سلاطین عثمانی با یک حمله تمام عیار برای همیشه خاک ایران را ضمیمه خود میکردند! اما نتوانستند...!
📝 متن کامل و تفصیلی این پژوهش را میتوانید از طریق لینک زیر در وبسایت گفتمان حکمت مطالعه فرمایید:
https://ghekmat.ir/battle-of-chaldiran/
@Gofteman_Hekmat
#توییت | ساسان مجیدی:
سناریو رژیمصهیونیستی برای جهان اسلام؛
اول؛ برخی گروهکهای انحرافی(در داخل ایران)، تاریخ صفویه را تحریف میکنند!
بعد، جمهوری آذربایجان صفویه را به نفع خود مصادره میکند و آنطور که میخواهد برای نسل جدیدش(کتاب تاریخ کلاس پنجم ابتدایی) ساخته و پرداخته میکند!
هدف، نابودی تشیع است!
@Gofteman_Hekmat
#توییت | علیرضا رنجبر:
روی پل: راهپیمایی مردم ترکیه در حمایت از فلسطین
زیر پل: عزیمت کشتی صادراتی حکومت ترکیه به سمت رژیم صهیونیستی!
نتیجه:
اردوغان بهتر از هر کسی میداند که گرایشهای قومی و نئوعثمانیگری محقق نخواهد شد!
@Gofteman_Hekmat
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
متهم قاضی شود، فاتحهی قانون خوانده شود!
درباره اظهارات اخیر علیاف...!
🎥 ببینید
@Gofteman_Hekmat
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صفویه و رگهای هویت ایران
📝 پژوهشگر: مهدی ذالی
@Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
صفویه و رگهای هویت ایران 📝 پژوهشگر: مهدی ذالی @Gofteman_Hekmat
بعد از فروپاشی امپراطوری ساسانی، جامعهی ایرانی قریب به نهصد سال هیچ حکومت و پادشاهی را نتوانست به عنوان حکومت ملی و هویت خود بپذیرد.
با اینکه حکومتی چون سلجوقیان میخواست که این نقش را بپذیرد و تلاشهایی را صورت داد، اما به دلایل سیاسی همچون وجود دستگاه خلافت و دعواهای فرقهای، این امر صورت نگرفت.
با شروع انقلاب ترکان صفوی در سال ۹۰۶ ه.ق، ایدئولوژی صفوی که به دنبال باز تولید هویت ایرانی رفت، متوجه شد که با وجود مذاهب و فرقههای مختلف در جغرافیای سیاسی ایران، این امر ناممکن است چرا که تا قبل از آن خاندان اصیل صفوی که به صورت غیر مستقیم در عرصه سیاست حضور داشتند، متوجه این امر بودند که باید تمامی ولایات در زیر چتر سیاسی واحدی گرد آیند.
اولین اقدام برای ایجاد وحدت ملی، تعیین مذهب تشیع اثنی اعشری به عنوان مذهب رسمی بود. این اقدام هم باعث فرقهزدایی در سراسر ایران شد و هم دودمان صفوی دریافته بودند که ملیت ایرانی با روح تشیع سازگارتر است، زیرا که فقه شیعه هیچ گاه مخالف آداب و رسوم ایرانی نبود.
با این اقدام، آداب و رسوم کهن ایرانی همچون عید نوروز، جشن شب یلدا و دگر جشنهای کهن ایرانی دوباره رونق پیدا کرد.
نقالی شاهنامه پدید آمد که به دستورشاه عباس برای این امر قهوه خانه شاهی را بنا کردند.
شاهان صفوی نیز برای خود از القاب دوران پادشاهیهای کیانی استفاده کردند. چنان که در اسناد آن دوران، پاپ در نامه خود به شاه عباس اول از او به عنوان خسروان ایران نام میبرد.
با این اقدامات، جامعهی ایرانِ عصر صفوی خود را به عنوان مسلمانِ شیعهی ایرانی معرفی کردند و دوباره دارای هویت مستقلی شدند .
که یک هویت دینی _ ملی بود.
اما مسأله دیگری که وجود داشت، مسأله زبان بود.
شاردن در سیاحت نامه خود میگوید که در جامعه صفوی ایرانی، سه زبان وجود دارد:
فارسی، ترکی و عربی
زبان فارسی که زبان اکثر مردم جامعه و زبان شعر و ادبیات بود...
زبان عربی که زبان دینی و مذهبی بود...
و زبان ترکی که زبان سیاسی و درباری و لشکری بود...
نکتهی مهمی که وجود داشت این است که این زبانها هیچ کدام مانع یکدیگر نبودند و هر کدام نقش خود را داشتند ولیکن هر سه، زبان مکاتبات دربار بود.
مشاهده این مطلب در وبسایت گفتمان حکمت:
https://ghekmat.ir/safavids-and-iranian-identity/
@Gofteman_Hekmat
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پهلوی و وندالیسمِ فرهنگی
🎥 ببینید
آنچه پهلوی تخریب کرد/ ولی انق.لاب اسلامی احیاء کرد...!
پ.ن:
براساس اصل ۱۵ قانون اساسی زبان مادری زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانههای گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
✍️ پژوهشگر: احسان کلجاهی
@Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
پهلوی و وندالیسمِ فرهنگی 🎥 ببینید آنچه پهلوی تخریب کرد/ ولی انق.لاب اسلامی احیاء کرد...! پ.ن: ب
وندالیسم در ادبیات علمی معاصر به معنای تخریب اموال عمومی است و منظور از وندالیسم فرهنگی، تخریب عمدی و خصمانهی فرهنگی میباشد.
بی تردید، حکومت پهلوی را باید بنیانگذارِ وندالیسمِ فرهنگی در ایران نامید چرا که قبل از آن هیچ حکومتی، حتی در بدترین و هولناکترین حملات نظامی و اشغال خاک کشور، دست به این جنایت بزرگ نزدند.
حکومت پهلوی بر یک مانیفست هولناک مبتنی بود.
آن ها به جای دولت_کشور سازی درپی ایجاد یک دولت_ملت بودند و برای رسیدن به این امر مجبور بودند فرهنگهای غیر فارس را قلع و قمع کنند، گویی یک دیوانه بخواهد تمام گونههای گیاهی یک جنگل را قطع کند تا فقط به یک نوعِ آن اصالت بخشد.
تُرکهای ایران بیشترین صدمه را از این نسل کشی فرهنگی تمام عیار متحمل شدند.
با وقوع انقلاب اسلامی و سقوط پهلوی، نفسی تازه به فرهنگ قومی و هویت قومی بخشیده شد. نمونه این امر را نیز در گنجانده شدن اصل ۱۵ در قانون اساسی میتوان مشاهده کرد.
مشاهده این مطلب در وبسایت گفتمان حکمت:
https://ghekmat.ir/pahlavi-vandalism/
@Gofteman_Hekmat