eitaa logo
گفتمان حکمت
2.3هزار دنبال‌کننده
345 عکس
163 ویدیو
20 فایل
« از اندیشه تا رسانه » وبسایت مؤسسه: https://ghekmat.ir/ گفتمان حکمت در اینستاگرام: instagram.com/gofteman_hekmat 🔹ارتباط با ادمین کانال: @gofteman_hekmat_ad 🔸ارتباط جهت هماهنگی جلسات و برگزاری دوره و... @Ab43097 09914734461
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتمان حکمت
صمد بهرنگی؛ مسلمان یا کمونیست؟! @Gofteman_Hekmat
سرهنگ مهدی نوروزی از همافران نیروی هوایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی استاد زبان انگلیسی‌ آیت‌آلله خامنه‌ای بود و به صورت خصوصی برای ایشان تدریس می‌کرد در کتاب «همافر» خاطره‌ای خواندنی نقل می‌کند. او نقل می‌کند: «در یکی از جلسات وسط درس حدود 10دقیقه وقت صرف چای و صحبت متفرقه بود که بخشی از سوالات خود را مطرح کردم: حاج آقا نظر شما درباره صمد بهرنگی و کتاب‌هاش چیه؟ می‌گن کمونیست بوده!؟» آیت الله خامنه‌ای فرمودند: «آقای بهرنگی آدم مسلمونی بود. خب روش چپی‌ها اینه که هر مبارزی را به لطایف الحیلی به خودشون بچسبونن. صمد مسلمون بود اما اونها تلاششون اینه که صمد را کمونیست معرفی کنن». «برچسب زنی» یکی از روش های پروپاگاندا برای ایجاد نزاع در جامعه است و همچنین از رهبران اجتماعی، «دیدِ انسجام بخش به جامعه» را می‌زداید. پروپاگاندا با برچسب زنی و در واقع تلاش کم و البته سیستماتیک، باورها و نگرش‌ها را به سمت هدف مطلوب خود تغییر می‌دهد و در ایام انتخابات نیز این پروپاگاندای رسانه‌ای نمود بیشتری پیدا می‌کند. @Gofteman_Hekmat
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تکرار خطا دوباره ما را نسزد... باید ببالیم به این مردم؛ که فرق بین شیفتگان قدرت و عاشقان خدمت را به خوبی می‌دانند‌. @Gofteman_Hekmat
71.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین کارگاه آموزشی آنلاین گفتمان حکمت با موضوع: جبهه ی انقلاب و‌ کنشگری در فضای سایبر شناختی برگزار شد که کلیپ تدوین شده ی اون در دسترس شماست. @Gofteman_Hekmat
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هیچگاه نمی‌توانید یک اشتباه را دو بار مرتکب شوید، چون بار دوم دیگر اشتباه نیست، انتخاب است. @Gofteman_Hekmat
9.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مردم با انتخاب گزینه ی اصلح، ادامه تاریخ ایران را پر افتخار تر و پر غرور تر خواهند نوشت. @Gofteman_Hekmat
« انتخابات و خدمات متقابل ایران و آذربایجان » @Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
« انتخابات و خدمات متقابل ایران و آذربایجان » @Gofteman_Hekmat
انتخابات یک امر ملی است و نباید در روایت‌مان از امر ملی باعث سرکوب بخشی از جامعه و یا یک قومیت خاص شویم. در تفسیر و تحقق امر ملی، «گردآوری بخش بزرگی از جامعه» می‌تواند مؤلفه مهمی باشد. حضور پرشور هموطنان ترک زبان در انتخابات را باید از جنبه خدمات متقابل اسلام، ایران و آذربایجان تحلیل کرد. همچنان که سابقا نیز آذربایجان در عصر شاه اسماعیل اول صفوی، توانست به اتحاد ملی و همبستگی ملی ایرانیان و اعتلای تشیع کمک کند و یا در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 نقش اساسی ایفا کند و برای اعتلای ایران و ایرانی پیشقدم شود. امر ملی و امر سیاسی در پرتو همبستگی ماست! نباید اجازه دهیم بدخواهان ایران، خدشه‌ای به امر ملی و اتحاد و همبستگی ما وارد کنند. چنانکه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی نیز در بخشی از پیام خودشان به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم فرمودند: «اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس جمهور منتخب و به همه‌ی فعالان این صحنه‌ی حساس مخصوصاً جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه میکنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حدّ توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند.» @Gofteman_Hekmat
رئیس جمهورِ تُرک در آیینه تاریخ! در 18 تیر 1363 و در چنین روزی، رئیس جمهورِ تُرکِ ایران اسلامی، برای اعتلای ایران و استقلال ایران یک سخنرانی مهم انجام داد! آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «اینکه ناوگان آمریکا از آن‌ سوی آبها وارد خلیج فارس شود و بگوید که کسی نباید از این مرزها جلوتر بیاید این یک فرهنگ استعماری است و ما آن را قبول نداریم. ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که یک نیروی قلدر از آن سوی جهان به اینجا بیاید و بگوید که ما برای حفظ منافع خود آمده‌ایم. پس ما در اینجا چه هستیم که منافعمان بیشتر از شما در معرض خطر قرار دارد؟» آقای خامنه‌ای گفت: «کشورهای ساکن در منطقه خلیج فارس و ملت‌های منطقه نباید اجازه دهند که کسانی با قلدری با آنها به زور بگویند.» و اینگونه بود که ایران به قدرت امروز در منطقه و جهان رسیده است. منبع: روزنامه اطلاعات، 19 تیر ۱۳۶۳، ش 17345، ص 1 - 3. @Gofteman_Hekmat
کدام شهیدِ سُنّی مذهب در کربلا امام حسین(ع) را یاری کرد؟ @Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
کدام شهیدِ سُنّی مذهب در کربلا امام حسین(ع) را یاری کرد؟ @Gofteman_Hekmat
همه‌ی یاران سیدالشهدا(ع) که در کربلا به شهادت رسیدند، شیعه نبودند! هرچند اکثر قاطع آنان از شیعیان بودند، اما شماری از غیر شیعیان هم در میان آنان دیده میشود. یکی از آن افراد «حر بن یزید ریاحی» است. او نه تنها شیعه نبود که حتی یزید را امام خود دانسته و راه را بر امام حسین(ع) بست. او با احتجاجات امام(ع) فهمید که اَشراف کوفه چه خیانتی کرده‌اند. لذا متحول شد و چون بهره‌ای از جوانمردی داشت، مقابله با فرزند رسول خدا که مظلوم واقع شده است را روا ندانست و به یاری امام حسین (ع) آمد. در برخی منابع اشاره شده که حر بن یزید ریاحی به امام حسین (ع) عرض کرد؛ «چون من نخستین کسی بودم که راه را بر تو بستم، اجازه فرما تا اوّلین شهید راه تو من باشم، شاید فرداى قیامت از افرادى باشم که با جدّت محمّد (ص) مصافحه مى ‏کنند» [که مقصود حرّ از اوّلین شهید راه حسین، اوّلین شهید در جنگ­‌های تن به تن بود] و اینگونه نیز شد. حر بن یزید ریاحی، نمادی از امید و تحول برای جهانیان و علی‌الخصوص شیعیان است. پ.ن: شخصیت حر بن یزید ریاحی یادآور این نکته است که؛ اخلاق حسینی می‌تواند زمینه‌های تحول افراد را فراهم آورد! در جامعه‌ای که اخلاق وجود نداشته باشد، امیدی به تحول هم نیست. اگر جامعه را چند قطبی کنیم و افراد را به راحتی آبِ خوردن از دایره دین و انقلاب خارج کنیم و راهی برای جذب و تحول طراحی نکنیم، قطعا در وادی انحراف و ارتجاع گیر افتاده‌ایم! کربلا، کلاس درس زندگی و نوع کنشگری است. 📌منابع: الکرکی الحائری، سید محمد، تسلیة المجالس و زینة المجالس، ج ‏2، ص  278. مجلسی، بحار الأنوار،، ج ‏45، ص 12. مقتل ابی مخوف - تاریخ طبری – ارشاد شیخ مفید – الاخبار الطوال دینوری – کامل ابن اثیر - العقد الفرید ابن عبد ربه اندلسی – لهوف سید بن طاووس – اعیان الشیعه علامه محسن امین عاملی. @Gofteman_Hekmat
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قوم گرایی و قبیله گرایی؛ نخستین بدعتی که به اسلام ضربه زد! @Gofteman_hekmat
گفتمان حکمت
قوم گرایی و قبیله گرایی؛ نخستین بدعتی که به اسلام ضربه زد! @Gofteman_hekmat
چه رفته بود بر امت پیامبر(ص) که نیم قرن بعد از رحلت او، ملحدی چون یزید بن معاویه بر آنان حاکم شود؟! مگر نه این که خدا فرموده است : إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ؟ چه بود آن تغییر انفُسی که این امت را سزاوار چنین فرجامی ساخته بود؟ معاویه بن ابی سفیان این رجعت انفُسی را با عقل شیطانی خویش به خوبی دریافته بود، آن چه را که در نهان داشت، آشکار کرد و یزید را به جانشینی خویش برگزید و از آن دیارِ مردگان، جولان گاهِ کفتارها و لاشخورهای مرده خوار، سخنی به اعتراض برنخاست! این جا دیگر سخن از خلیفه اللهی و حکومت عدل نیست، سخن از شیخوخیتِ موروثیِ قبیله‌ای است که بعد از مرگ پدر به فرزند ارشد می رسد! از کوخِ کاهگلی پیامبر اکرم تا کاخ خضرای معاویه، از دنیا تا آخرت فاصله بود ... با این همه، اگر پنجاه سال پس از آن بدعت نخستین در سقیفه بنی ساعده، این بدعت تازه پدید نمی‌آمد، کار هرگز بدان جا نمی‌رسید که خورشیدِ تاریخ در شفق سرخ عاشورا غروب کند و خون خدا بریزد. کتاب فتح خون، سید مرتضی آوینی ، ص ۱۶. @Gofteman_hekmat