گفتمان حکمت
مفهوم شب یلدا در شعر مرحوم هوشنگ ابتهاج مرحوم هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه از جمله شاعرانی است که از
شب یلدا یکی از سنتهای دیرینه ایرانیان است که ریشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین دارد. اما این ترکیب در ادبیات فارسی به ویژه در شعر معاصر بار معنایی سیاسی خاصی مییابد که در زمان پهلوی گاهی شاعران از آن برای روایت ظلم و بیداد استفاده میکردند.
به هوشنگ ابتهاج که یکی از مردان سیاسی در عصر حکومت پهلوی بود، میگویند شعری درباره شب یلدا بگو...
او چند شعر میگوید و بقیه از او میپرسند پس چرا اسم دخترت را یلدا گذاشتهای؟!
در پاسخ میگوید »به این خاطر که خاطرهای از آن شبها در یادم زنده شود. چون این نمونه از حکومتی است که یک نوع جبر برای یک عمر بر ایران فرمانروائی میکند، ما باید جبر را علاج کنیم، زیرا اگر سیل آمد باید جلوی او را گرفت. چون جبر این حکومت را دیدیم بایستی جلوی آن را بگیریم.»
سایه در شعر «زندان شب یلدا» اینگونه میسراید:
چند این شب و خاموشی؟ وقت است که برخیزم
وین آتش خندان را با صبح برانگیزم
گر سوختنم باید افروختنم باید!
ای عشق بزن در من کز شعله نپرهیزم
صد دشت شقایق چشم در خون دلم دارد
تا خود به کجا آخر با خاک درآمیزم
چون کوه نشستم من با تاب و تب پنهان
صد زلزله برخیزد آنگاه که برخیزم
برخیزم و بگشایم بند از دل پرآتش
وین سیل گدازان را از سینه فرو ریزم
چون گریه گلو گیرد از ابر فرو ریزم
چون خشم رخ افروزد در صاعقه آویزم
ای سایه سحرخیزان دلواپس خورشیدند!
زندان شب یلدا بگشایم و بگریزم
🔸 مشاهده این مطلب در اینستاگرام
@Gofteman_Hekmat
#توییت | حسن آسمانی:
سقوط جنگنده آمریکایی در دریای سرخ!
آمریکا علت سقوط اف ۱۸ را آتش خودی اعلام کرد، اما محمدعلی حوثی، عضو شورایعالی سیاسی یمن، میگوید سنتکام واقعیت را پنهان میکند!
آمریکا به حمایت از صهیونیستها به #یمن حمله میکند، اما موشکهای یمن همچنان به تلآویو میرسند!
«چشم در برابر چشم»
🔗 لینک توییت
🔹گفتمان حکمت در اینستاگرام
🔹گفتمان حکمت در تلگرام
@Gofteman_Hekmat
#توییت | علیرضا رنجبر:
قبل از دوران 8 ساله دفاع مقدس، این مملکت در اغلب جنگها(در دویست سال اخیر) توسط اجنبی فتح شده بود!
اما چه شد که بعد از وقوع انقلاب اسلامی سال 57 در هیچ جنگی شکست نخورد و فتح نشد؟
جوابش ریشه در تاریخ و پرورش قهرمانانی همچون ستارخان دارد.
به همین دلیل، #ستارخان را تحریف میکنند!
🔗 لینک توییت
🔹گفتمان حکمت در اینستاگرام
🔹گفتمان حکمت در تلگرام
@Gofteman_Hekmat
#توییت | ساسان مجیدی:
ستارخان میگفت:
«فتوای علمای نجف در جیب من است».
یعنی این مرد بزرگ كار خودش را با هدایت علما و مراجع نجف تنظیم میكرد؛ درست نقطهی مقابلِ تفكرات جریانهای روشنفكریِ شرق و غرب!
و امروز غربزدهها، به دنبال تحریف آن جریان اعتقادی هستند!
🔗 لینک توییت
@Gofteman_Hekmat
#توییت | مهدی ذالی:
ستار قرهداغی یه بزاز ساده بود اما
چه شد که به «سردار ملی» تبدیل شد؟
چون او در جمع لوتی مسلکان #تبریز یاد گرفته بود که مقابله با ظلم خاصیت تشیع است.
و این را به یاد داشت که مبارزه با استبداد وظیفه هر مسلمانی است.
همین امر باعث شد که بزرگ و کوچک مطیع وی در امر مشروطه باشند.
🔗 لینک توییت
@Gofteman_Hekmat
#توییت | احسان کلجاهی:
ستارخان از دل آذربایجان یعنی تبریز، برای ایران و تشیع قدم برداشت.
تحریف و تقلیل شخصیت ستارخان، همان تحریف و تقلیل آذربایجان و نقش والای این منطقه در تاریخ ایران و اسلام است.
ستار خان را نباید از سه عنصر ایران، اسلام و آذربایجان جدا دانست.
بیرق ستارخان، بیرق ایران و تشیع بود.
اینکه میبینید «پرچم سرخ» را نماد ستارخان معرفی میکنند، انحراف تاریخی و تحریف شخصیت اوست!
نماد پرچم سرخ، برگرفته از دولت عثمانی است!
دولتی که یکی از بازیگران در ناکام ماندن مشروطه بود.
🔗 لینک توییت
@Gofteman_Hekmat
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمایش ستارخان/ از حرف تا عمل!
@Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
نمایش ستارخان/ از حرف تا عمل! @Gofteman_Hekmat
نمایش ستارخان علیرغمِ داشتنِ برخی مزایای محتوایی و معنایی از جمله برجسته سازی مفهوم مقاومت، نقش زنان در عصر مشروطه و...، برخی ایرادات اساسی دارد که اگر اصلاح میشد، میتوانست اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
در ادامه به برخی از ایرادات محتوایی و شکلی این نمایش میپردازیم.
❌ استفاده از لهجه و گویش دیگری نامأنوس برای مردم؛
در برخی از دیالوگها لهجهای که به کار برده میشود، تبریزی نیست و حتی قرابتی با گویش مورد استفاده در آذربایجان ندارد.
❌ عدم اشاره به نقش شهرهای دیگر در جریان مشروطه؛
مشروطه یک جریان ملی بود. اما آنچه در نمایش اشاره نمیشود، جنبه ملی آن است.
کمااینکه در بخشهای مختلف نمایش فقط عبارت «یاشاسین آذربایجان» گفته میشود و نمودی از جنبه ملی ماجرا وجود ندارد به غیر از دو دیالوگ کوتاه که البته آن هم میتوانست بهتر ادا شود و برای مخاطب این مهم تبیین شود.
❌ ترکیبِ رقصهای مختلط و نامأنوسِ انتهای نمایش با فرهنگ آذربایجان که به محتوای نمایش آسیب زننده است؛
گر چه که علت استفاده از صنعت رقص در نمایشها برای جذب مخاطب و فروش اثر قابل حدس است، اما این سؤال اساسی وجود دارد که این رقص چه پیوندی با هویت آذربایجان و شخصیت ستارخان دارد؟!
به راستی حرکات رقص مختلط زنان و مردان در انتهای نمایش نشان دهنده چیست؟!
این رقص چه پیوندی با مفهوم مقاومت تبریز و ایستادگیاش در برابر اجنبی و استبداد دارد؟!
این کج سلیقگی در نهایت منجر به انحراف اصلِ روایت این نمایش میشود.
❌ استفاده از برخی بازیگرانِ حاشیهدار برای نقشهای مهم نمایش؛
کسی که سابقاً در فیلمهای هرزهنگاری بازی کرده، در ذهن مخاطب جایگاه و نمود مثبتی ندارد و بهتر بود از بازیگرانی که حُسن شهرت دارند، استفاده کرد.
❌ استفاده از آهنگها، نمادها و رنگهای حاشیهساز؛
جلوههای بصری تأثیرزیادی بر مخاطب دارد به نحوی که در برخی از اوقات حتی از روایت اصلی داستان جلوتر میزند. هر چند که نماد پردازی ممکن است نظرات زیاد و مختلفی را دربر بگیرد، اما به نظر نویسنده، استفاده از رنگهایی که تشابه به رنگهای پرچم کشور همسایه ایران دارد، معنادار به نظر میرسد و اینکه از روی عمد است یا کجسلیقگی، جای بحث دارد!
همچنین استفاده از آهنگِ نامأنوس و نامرتبط با فرهنگ آذربایجان در انتهای این نمایش، از جنبههای منفی ماجراست!
در پایان باید گفت این نمایش میتوانست حاشیههای فوقالذکر را نداشته باشد تا هم تأثیرگذاری بهتری داشته باشد و هم مخاطب بیشتری جذب کند.
🔗 مشاهده این مطلب در وبسایت گفتمان حکمت
@Gofteman_Hekmat
45.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایران و ترکیه؛ از کودتا تا تی آرتی فارسی
در فصل جدید برنامه «مکث» شبکه یک، روابط ایران و ترکیه بررسی گردیده که بهزاد شهلاچشم از طرف مؤسسه گفتمان حکمت به بیان برخی نکته نظرات پرداخته است.
@Gofteman_Hekmat
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ناگفتههای جن.گ چالدران
آیا شاه اسماعیل بعد از جن.گ چالدران افسرده شد؟!
🎥 ببینید
✍️ پژوهشگر: مهدی ذالی
پ.ن:
چالدران نکته عطفی در تاریخ ایران بود زیرا آغاز مدرنیته ایران در این دشت صورت گرفت.
چشمهای ایرانیان و نخبگان جامعه صفوی به دنیای مدرن باز شد.
شاید اگر این جن.گ رخ نمیداد سالها بعد در عین عقب ماندگی ایران، سلاطین عثمانی با یک حم.له تمام عیار، برای همیشه خاک ایران را ضمیمه خود میکردند! اما نتوانستند...!
*اصلاحیه متن پست: نیروهای ینیچری عثمانی
@Gofteman_Hekmat
گفتمان حکمت
ناگفتههای جن.گ چالدران آیا شاه اسماعیل بعد از جن.گ چالدران افسرده شد؟! 🎥 ببینید ✍️ پژوهشگر: مهد
چرا جن.گ چالدران رقم خورد؟
با روی کارآمدنِ حکومت شیعی صفوی در ایران، ترکانِ شیعه مسلکِ آناتولی[که با ظهور صفویه یک حامی پیدا کرده بودند]، تبليغات مذهبی خود را گسترش دادند و سلطان عثمانی (بایزید دوم) از این اقدام احساس خط.ر کرد.
دولت صفوی نیز درخواست داشت تا آزا.ر و اذی.ت علویان آناتولی از سوی حکومت عثمانی متوقف شود و در این راستا نامه نگاریهایی نیز شده بود.
تا اینکه بایزید دوم قصد حم.له به ایران را کرد.
اما قبل از این کار، از قدرت خلع شد و سلیم اول بر قدرت نشست.
سلیم اول که قصد حم.له به خاک ایران را داشت، ابتدا شیعیان آناتولی را سرکوب کرد که تاریخ گواهی میدهد قریب به چهل هزار تن از علویان و قزلباشان قت.ل عام شدند!
در شروع جن.گ، ابتدا صفویان بر دشمن چیره بودند و مقاوم.ت و رشادتهای جانانهای در مقابل عثمانیهایی که مجهز به سل.اح گرم بودند، نشان دادند به گونهای که شاه اسماعیل خود به نوبت فرماندهی جناحهای راست و چپ قزلباش را بر عهده گرفت و از چپ و راست بر آنها فشار میآورد تا حدی که به نزدیکیهای خیمه سلطان سلیم اول رسیده بودند اما کمی بعد به شدت مورد سرکوب آتش توپ.خانه عثمانیها قرار گرفتند.
سلطان سلیم که میدید نتیجه جن.گ هنوز معلوم نیست تصمیم گرفت نیروهای مخصوص خود یعنی ینیچریها را وارد میدان کند و به آنها فرمان حمله داد و آنها نتیجه جن.گ را به طرف عثمانیها تغییر دادند و سپ.اه قزلباش صفوی تلفات سنگینی داد. نقل است که بعدها سلطان سلیم اول میگفت اگر در این نبرد ینیچریها را در اختیار نداشتم، معلوم نبود چه بر سرنوشت ما میآمد!
با وجود اینکه سپ.اه صفوی در دشت چالدران شکست خوردند اما این شکست پلی به سوی آینده بود، زیرا شاه اسماعیل و دودمان صفوی دریافتند که رشادت و جنگ.اوری کلیدی بر قفل سل.احهای سنگین عثمانی نیست و بعد از این نبرد مشهور است که شاه اسماعیل برای تقویت لش.کر خود تصمیم گرفت با کشورهای اروپایی متحد شود.
برخلاف تصورات عامه جامعه که میگویند بعد از نبرد چالدران شاه اسماعیل تبدیل به فردی گوشهگیر و خوشگذران شد، اسنادی وجود دارد که نشان میدهد برخلاف این تصورات، شاه اسماعیل فعالیت عمدهای برای جبران مافات انجام داده است از جمله؛ ایجاد روابط خارجی با اروپاییان برای شکست دشمن مشترکشان(یعنی عثمانی) و تثبیت حکومت صفوی در داخل و...
چالدران نکته عطفی در تاریخ ایران بود زیرا آغاز مدرنیته ایران در این دشت صورت گرفت. چشمهای ایرانیان و نخبگان جامعه صفوی به دنیای مدرن باز شد. شاید اگر این جنگ رخ نمیداد سالها بعد در عین عقب ماندگی ایران، سلاطین عثمانی با یک حمله تمام عیار برای همیشه خاک ایران را ضمیمه خود میکردند! اما نتوانستند...!
📝 متن کامل و تفصیلی این پژوهش را میتوانید از طریق لینک زیر در وبسایت گفتمان حکمت مطالعه فرمایید:
https://ghekmat.ir/battle-of-chaldiran/
@Gofteman_Hekmat
#توییت | ساسان مجیدی:
سناریو رژیمصهیونیستی برای جهان اسلام؛
اول؛ برخی گروهکهای انحرافی(در داخل ایران)، تاریخ صفویه را تحریف میکنند!
بعد، جمهوری آذربایجان صفویه را به نفع خود مصادره میکند و آنطور که میخواهد برای نسل جدیدش(کتاب تاریخ کلاس پنجم ابتدایی) ساخته و پرداخته میکند!
هدف، نابودی تشیع است!
@Gofteman_Hekmat