eitaa logo
گلبانگ سربلندی
382 دنبال‌کننده
368 عکس
48 ویدیو
27 فایل
این کانال توسط اینجانب ( علی رضا مهران فر) در راستای همفکری و پاسخ به نیازها و سؤالات و ارائه مباحث فکری، فرهنگی و دینی ایجاد شده است؛ به خصوص برای اهالی دانش و فرهنگ و تعلیم و تربیت. ایدی جهت ارتباط @Alirmehr
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 "پیوند میان علم و فلسفه در سیره شهید فخری زاده" در ضمن جالب است بدانیم که شهید سرافراز فخری زاده دارای چنین اندیشه و تفکری بوده و طرح اتصال حلقه های علم و فلسفه و وحی را در سر داشته و بسا که توفیقاتی به دست آورده بوده و متاسفانه، دشمن، پیش از ما او را شناخته بود! حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه از دوستان شهید, از توجه خاص آن شهید به مبانی فلسفی علوم به ویژه علم فیزیک سخن می گوید: « از دغدغه‌های اصلی این شهید برقراری و ایجاد پیوند بین علم و فلسفه بود. فیلسوفان در فلسفه و دانشمندان در علم توقف می‌کنند و کمتر افرادی مثل شهید فخری‌زاده این دو را به هم پیوند می‌دهند.» # فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفرهٔ قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریهٔ آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود. در قطعنامهٔ ۱۷۴۷ شورای امنیت که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، نام او جزو افراد تحریم شده قرار داده شد. فخری‌زاده سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی و پروژه نمک سبز را هدایت کرد. به دلیل ارتباط او به برنامه هسته‌ای ایران، هم شورای امنیت سازمان ملل متحد و هم ایالات متحده دستور مسدود شدن دارایی‌های او را در اواسط دهه ۲۰۰۰ صادر کردند. در اوایل دهه ۲۰۱۰، او سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی را تأسیس و هدایت کرد، : توسعه فناوری آشکارسازی تابش‌های هسته‌ای، آشکارسازی نوترون‌های کیهانی برای کشف اقدامات اسراییل، ساخت کیت‌های تشخیصی کرونا، ساخت لیزر برای شناسایی پهپاد مهاجم، ابداع پدافند هسته‌ای در کشور، تأسیس پژوهشکده اکوستیک و نقش‌آفرینی در ساخت واکسن ایرانی کرونا دانست. یاد و نامش جاوید، راهش پر رهرو💐🌺 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹
💎موضوع= ماه رجب 🔹️🔸️متن= در مفاتیح الجنان در ابتدای اعمال وفضیلت ماه رجب، از نبی مکرم ص چنین روایت شده: « رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من...» شاید ماه رجب ماه توحید و‌خدا شناسی و ماه استغفار است به دلیل این که آلودگی باطن مانع تابیدن نور توحید بر دل می شود و وسیله مهم عملی جلب نور توحید، استغفار و توبه است و ماه رجب ماه خداشناسی و استغفار است. پس از خداشناسی در حد توان و فهم و اراده و عزم... ، نوبت اصلاح رابطه با ولایت است و جلب نظر و تعمیق رابطه با ولایت معصوم ع، که صلواتهای ماه شعبان یکی از نشانه های آن است. و ماه رمضان پس از تلاش در کسب وفهم و باور اصل الاصول توحید و پس از رابطه با ولایت، ماه امت و ماه بهره مندی و بهره برداری است.... خوشا آنان که راه چنین رفتند و به مقصود رسیدند و گوی توفیق و کرامت ربودند ... و ما در تاریکخانه نفس و هوی و توهمات و آرزوهای دور و دراز و ضعف همت و خواب سنگین همچنان بی حس و بی ادراک... که الناس نیام و اذا ماتوا انتبهوا مردم خوابند و زمانی که مردند بیدار می شوند...‌ خداوند به لطف و رحمت واسعه اش، بیداری ما را پیش از مرگ قرار دهد.🤲 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹
💐🌺# از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر یادگاری که در این گنبد دوار بماند 🌺💐#
💎موضوع= موانع دین داری 🔅چکیده= عدم شناخت صحیح و نداشتن یقین و نداشتن برنامه و تمرین عملی 🔹️🔸️متن= از موانع دین داری و در نتیجه دین داری ناقص، ایجاد سوء تفاهم برای دیگران، عدم شناخت صحیح دین است. اول این که شناخت جامع و شامل تمام ابعاد دین برای دین داری واقعی ضروری است. نه گزینش سلیقه ای و ... دوم این که چینش و اولویت عناصر دین باید به صورت صحیح باشد‌ نه این که برخی عناصر کم اهمیت در صدر جدول و برخی از امور مهم در حاشیه بماند. سوم این که این مفاهیم تحریف نشده باشد. مانند مفهوم تحریف شده قضا و قدر، یا مفهوم واقعی نماز یا مفهوم نصیحت، زهد، مومن بودن و ... چهارم این که بزرگنمایی یا کوچک نمایی نشده باشد. مثل نذری دادن که در نزد برخی از مردم مانند اصول دین است!!! مانع دیگر نداشتن یقین به این عناصر و‌ مفاهیم است. و سوم نداشتن برنامه و تمرین عملی برای دین داری است. مشاورین در تعریف مهارت ها می گویند: مهارت، ابتدا دانش کافی سپس تبدیل دانش ها به بینش و در نهایت با تمرین و تکرار و آزمون و خطا و اصلاح خطاهاست. پس با گذراندن مراحل فوق، راه عملی دین داری برای یک انسان هموار می گردد. تصویر ما از دین، نماز و روزه و عزاداری و... است و تصویرناقصی است. لذا دروغ، خیانت در مسئولیت ها، در تربیت فرزند، حرام خواری و ... رواج دارد. چینش اولویتها هم چینش صحیحی نیست. برخی آداب و رسوم بین مردم چنان اهمیتی دارد که اصول دین ندارد. خواندن قرآن برای ثواب و بی خبری از پیام های حیات بخش آن، حتی اهل سواد و مطالعه هم گاهی چینش صحیحی از عناصر دین ندارند. مرحله سوم یقین و ایمان است که به اصطلاح علوم جدید تبدیل دانش به بینش است. ما می دانیم دروغ بد است اما بینش ما این است که بی دروغ نمی شود زندگی کرد و همه دروغ می گویند تا موفق شوند. مرحله سوم مثلا با وجود ایمان به بدی دروغ و عزم بر ترک آن، شکست در توبه است. اینجا محل کسب تجربه و تمرین عملی و استفاده از تجربه شکست است‌ و کشف دلیل شکست این روش، حل مساله نام دارد. دلیل شکست کشف و راه برون رفت از آن با آزمون و خطا، طی می شود. و بالاخره کم کم مهارت ترک دروغ، مهارت توبه و ... برای انسان حاصل می شود وگرنه با شکست توبه ها کم کم عزم توبه و اصلاح در انسان از بین می رود و‌خود را به دست امواج می سپارد. 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹
💎موضوع= ملاقات استاد صدوقی سها در تهران 1️⃣ 🔸️🔹️متن= روز چهارشنبه پنجم بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت پنج عصر در دفتری در نزدیکی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ملاقاتی با استاد منوچهرصدوقی سها -حفظه الله تعالی- از بقیة السلف دانشگاهی در زمینه فلسفه و حکمت و عرفان و ادب و شعر داشتم. مردی در نهایت تواضع و بندگی، چناچه سیره چنین مردانی است. سخن از هر دری بود اما مقصود از ملاقات، نوشتن مقدمه ای بود توسط حضرتشان بر کتاب "دروس الفلسفه بوعلی ثانی امام زنجانی ره" که انشاالله به زودی به ظهور برسد. استاد منوچهر صدوقی با تخلُّص سها  (۱۳۲۷- اردبیل) پژوهشگر حکمت، فلسفه و عرفان، وکیل و حقوق‌دان، استاد دانشگاه، مؤلف وادیب و شاعر می باشد. ایشان شاگرد حوزه علمیه و دانشگاه است و عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است. برخی از آثار ایشان است: ۱. تاریخ حکما و عرفای متاخر بر صدرالمتالهین ۲. التفسیر المنتسب الی مولنا ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (ع) ۳. شطری از اوایل امور عامه شرح منظومه حکمت سبزواری ۴. شرح جدید منظومه سبزواری ۵. فواید در عرفان و فلسفه و تصوف و تاریخ آن ۶. رساله در برخی از مسائل الهی عام، منتخب معجم الحکماء، ۷.صوفی صومعه قدس: یادواره میرزا محمدعلی حکیم شیرازی ۸. الحاوی علی رسائل... ۹. ترجمه «مقدمه قیصری بر فصوص الحکم»، محی‌الدین عربی ۱۰. ترجمه تحقیق ماللهند، ابوریحان بیرونی و… ادامه👇👇👇
و مهمتر از همه انسانی شریف با روحی لطیف... که از مظلومیت امام زنجانی چون یاد کرد بغضش گرفت و محکم بر پیشانی خود زد... نکته جالبی که برای این بنده مبهم بود این که زنجانی در عرفان و سیر و سلوک علی القاعده باید طی طریق کرده باشد اما نشانی از آن نمی یافتم تا این که استاد صدوقی سها این مشکل را حل نمودند و پس از توضیح بنده را در بین کتابهایی که به این بنده مرحمت فرمودند به کتاب منتخب معجم الحکما ارجاع دادند که درص۱۲۷ چنین مرقوم است: افادت فاضل مفضال دکتر محمد غفرانی را- دام بقائه- او (زنجانی) به مقامات عرفانی نیز باشیخ المشایخ العظام، الشیخ مرتضی طالقانی -قدس سره- مانوس می بوده است...
💎موضوع= بازدید از کتابخانه آیت الله احمدی 🔸️🔹️متن= پس از دیدار با استاد صدوقی سها - حفظه الله تعالی- به منزل جناب حجت الاسلام سیدمحمدحسین احمدی فرزند مکرم مرحوم آیت الله سیدابراهیم احمدی موسوی صایین قلعه ای شاگرد امام زنجانی در آمدیم جهت جست و جوی برخی از نوشته های امام زنجانی و هم برخی نوشته های آیت الله موسوی صایین قلعه ای درباره شیخ، درکتابخانه شخصی آیت الله احمدی.... این جست و‌جو چندان هم بی ثمر نبود‌... آیت الله احمدی موسوی نماینده شیخ عبدالکریم زنجانی در زینبیه دمشق بود- که توسط شیخ احیا وسامان داده شد- و پس از او آیت الله سیداحمدفهری زنجانی از طرف حضرت امام ره در آنجا نماینده ایشان بودند. از جناب حجت الاسلام آقاسیدمحمدحسین احمدی به جهت مهمان نوازی و قبول زحمت و از دوست بزرگوار و عضو محترم کانال گلبانگ، جناب مهندس مجیدمیرزایی هم کمال تشکر و امتنان را دارم به جهت مهمان نوازی و همراهی و مساعدتشان در این دو روز 🌹┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈🌹
💎موضوع= معنای « قربة الی الله » 🔸️🔹️متن= معنای عجیب « قربة الی الله» در نماز و عبادات! در نماز و عبادات مانند غسل و وضو و حج و روزه و زکات فطره و ...نیت قربت باید کرد. برخی را گمان و سیره جاری این است که باگفتن قربة الی الله در ابتدای عبادات, تکلیف را انجام شده فرض می کنند و حال آن که نیت، شروع عبادت است به جهت پذیرش امر خداوند و امتثال فرمان او و نزدیک شدن به او و جلب رضایت و محبت و برکات خداوند و به دست آوردن اثر و فلسفه آن عبادت. گفتن یا از دل گذراندن آن هیچ لزومی ندارد بلکه عبادت باید با توجه به این معنا و حضور باشد که قصد من از این عمل فرمانبرداری و جلب نظر و محبت خداوند است والفاظ برای توجه به آن معناست. اگر زین پس در نماز چنین بگوییم: این نماز من برای فرمانبرداری و سرسپردگی و شکرانه و جلب رضایت و محبت تو است ای پروردگار من! البته چنین نگاهی موجب خواهد شد که در کیفیت عمل تامل کنیم که آیا واقعا چنین عملی موجب نزدیکی به خداوند است؟ این الفاظ بدون توجه به مقصود؟ این نمازبی حضور؟! حتما حس متفاوتی از سایر نمازها خواهیم داشت و البته شروعی مبارک خواهد بود برای اهل عزم. آیت الله صائنی ره را خدایش رحمت کند می فرمودند: اصلا این کلمه قربه الی الله را نگویید بلکه عمل کنید. یعنی نمازی بخوانید با این توجه و با این نیت و تا آخر نماز بدان مستحضر باشید. و این قدمی است در راه عبادت واقعی و تاثیر گذار.... اگر چه پس از مدتی می رود که به آن هم جامه عادت بپوشانیم.... و در این شرایط باید با تدبیری و تغییری از تبدیل شدن آن به عادت، چنانچه پیشتر در گفتن قربه الی الله بود، جلوگیری کنیم... فقط از تو استمداد می طلبیم ای نجات دهنده یوسف از قعر چاه و رهایی بخش یونس از بطن حوت....🤲 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹
✅ با سلام و تقدیم احترام، از همه بزرگوارانی که ما را از نظراتشون بهره مند نمودند کمال تشکر را داریم. احیانا طرح پرسش ها و شبهاتی که در محیط های مختلف به خصوص محیط های فرهنگی مطرح می شود، مغتنم بوده و انشاالله در فرصت مقتضی بررسی و با کمک و همفکری اعضای محترم، پاسخ داده می شود. 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹
💎موضوع= تطور تشیع 🔹️🔸️متن= خلافت بلافصل امیرالمومنین علی ع مبدا پیدایی تشیع باید در ابتدا روشن شود که خطوط فکری و عقیدتی و جهت گیری های سیاسی صدر اسلام با تصورات ما گاهی متفاوت است. ۱- مثلا معتزلیان امیرالمومنین علی ع را افضل خلفا و صحابه می دانستند و با سایرین مناظره نموده و کتاب می نوشتند. نمونه اش ابوجعفر اسکافی معتزلی( محمد بن‌ عبدالله. د ۲۴۰ق‌/۸۵۴م‌) صاحب کتاب فضائل علی و کتاب مقامات ۲- تقریبا عموم‌مسلمین بر فضیلت اهل بیت اجماع داشته اند. ۳- در عین اختلافات و درگیری ها با هم تعامل هم داشتند. ۴- این که از چه زمانی خط شیعه از سایرین جدا و متمایز شد آن هم نه به معنای عام شیعه که شامل شیعیان چند امامی مانند زیدیه و اسماعیلیه وغالیان ( در آینده درباره غالیان بیشتر سخن گفته خواهد شد) هم می شده؛ و شامل محبتیان و سیاسیان بدون این که اصول فکری تشیع را بپذیرند یعنی این گروهها هم به اهل بیت عشق می ورزیدند و هم در مقاطعی ایشان را شایسته تر برای حکومت و ولایت تشخیص می دادند... اصولا اصطلاح دقیق مطابق با اعتقادات ما تعبیر شیعه امامی است(امامیه) برخی را اعتقاد بر این است که قضیه عاشورا یکی از مقاطعی است که این دو خط را تاحد زیادی از هم متمایز نمود و‌شاید که دوره امام باقر ع و امام صادق ع دوره شکل گیری کامل آن باشد. ۵- خود اعتقادات شیعه هم به مرور تدوین و شکل گرفته و نباید گمان کرد که عامه شیعیان آن دوره ها اعتقاداتی چون ما داشته اند. برخی دوره تدوین و تکمیل را به زمان دانشمندانی چون شیخ مفید و سید مرتضی(برادر سید رضی، مدون نهج البلاغه) دانسته اند. ۶- اما تشیع در ابتدای ظهور اسلام و بعثت نبی مکرم ص ریشه داشته و وچنین تعبیری در کلمات منقول از ایشان به کار رفته است.اصولا تشیع از اینجا شروع شده که کسی قائل به خلافت بلافصل علی ع باشد چه چهار امامی باشد یا هفت یا ..‌. پس تعبیر شیعه برای محبین یا مانند آن مسامحه بوده است یا توسط مخالفین به کار رفته است. 📍خلاصه= مخلص کلام این که علی ع و خلافت بلافصل ایشان مبدا تشکیل تشیع است و شهادت حسین ع نقطه تمایزی آشکار و زمان های بعدی دوره شکل گیری مکتب تشیع. اما دشمنی ها و تفرقه ها و توهین ها و کینه ورزی ها ... به قول شیخ عبدالکریم زنجانی ره نقشه طراحی شده عباسیان بوده است‌‌.. والله العالم بحقائق الامور 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹 🌹┈┈┈┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈┈┈🌹
🔰 چند عمل مشترک در ماه رجب 🔹 ۱- در ماه رجب صد مرتبه: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه اى بدهد. 🔹 ۲- در ماه هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه». 🔹 ۳- در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَتُبْ عَلَىَّ» 🔹 ۴- در طول این ماه هزار مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» 🔹 ۵- در طول این ماه ده هزار مرتبه سوره مبارکه توحید خوانده شود اگر نتوانست در ماه هزار مرتبه سوره توحید بخواند و اگر نتوانست حداقل ۱۰۰ مرتبه بخواند 🔹 ۶- در روزهای جمعه این ماه صد مرتبه سوره توحید بخواند 🔹 ۷- هر شب این ماه هزار مرتبه لا اله الا الله بگوید منبع: مفاتیح‌الجنان معاونت تبلیغ استان زنجان