eitaa logo
گلچین مداحی و سخنرانی
2.2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
12.4هزار ویدیو
204 فایل
بسم رب الحسین علیه السلام @golchine_maddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معنای توکل 🔹 معنای توكّل این نیست كه تا آنجا كه به حسب ظاهر معلوم و مقدور انسان است بگوید من خودم انجام می‌ دهم، آن حوادث پیش‌بینی نشده را به خدا واگذار ‌كند؛ این است كه با سازگار نیست. توكّل معنایش این است كه انسان خدا را وكیل خود قرار بدهد. ▫️ هر آدم عاقلی وقتی می‌خواهد كاری را انجام بدهد كه به همه شئون آن كار آگاهی ندارد (یك) بر فرض آگاهی، توان آن را ندارد (دو) وكیل می‌ گیرد (سه). ما نسبت به همه كارهایمان این سه امر را باید رعایت كنیم، چون هیچ كاری نیست كه ما به جمیع شئونش آگاه باشیم، هیچ كاری نیست كه ما نسبت به جمیع شئون آن توانمند باشیم، چون به جمیع شئون علم نداریم و به جمیع شئون آن كار توانایی نداریم چاره جز این نیست كه بگیریم ﴿وَكَفَی بِاللَّهِ وَكِیلاً﴾.[1] پس معنای توكل این نیست كه آن مقداری كه می توانیم به خودمان اسناد بدهیم و آن مقداری كه نمی ‌دانیم و نمی ‌توانیم توكّل كنیم. 🔹 اگر ما در همه امور به خدای سبحان توكّل كردیم، آن‌گاه آن مدیر و مدبّر گاهی خود ما را اداره می ‌كند، آن بخشی كه به حسب ظاهر معلوم و مقدور ماست؛ گاهی دیگران را تسخیر می‌كند، آن بخشی كه معلوم و مقدور ما نیست؛ آن وقت اگر ما به او توكّل كردیم و او را وكیلِ مفَوَّض و مطلق قرار دادیم او شروع به كار می ‌كند؛ او خود ما را می ‌كند، دیگران را تدبیر می ‌كند، از مجموعه این دو تدبیر آن مقصد صحیح به دست می ‌آید؛ لذا در سورهٴ <طلاق> فرمود:﴿وَمَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾ پس معنای توكّل، تبعیض یا تشریك در كار نیست. ▫️ اگر در سورهٴ <طلاق> فرمود:﴿وَمَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ وَمَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾ برای اینكه ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَی‏ءٍ قَدْراً﴾[2] آن وقت توكّل ما ثمربخش می ‌شود. 🔹 پس توكّل، تبعیض در وظیفه نیست كه بخشی از كارها را خودمان انجام بدهیم، آن مقداری كه مقدور ما نیست به عنوان حوادث پیش ‌بینی نشده توكّل كنیم. چرا خدا كافی است؟ برای دو جهت، چرا ﴿مَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾/ برای دو جهت: یكی اینكه ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ﴾، یكی اینكه ﴿ قد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَی‏ءٍ قَدْراً﴾ او را به عهده گرفته برای هر چیزی یك اندازه مشخص قرار داده (یك)، نسبت به همه چیز هم قدرت مطلق دارد (دو). خب پس خود ما هم از این دو نظر زیرمجموعه این دو اصل هستیم؛ یعنی اینكه فرمود: ﴿قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَی‏ءٍ قَدْراً﴾ برای ما هم یك قدر مشخّصی است كه او قرار داده است. اگر فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ﴾ خدای سبحان مقصد خود را بالأخره می ‌رسد و می‌ رساند، ما هم جزء مقاصد او هستیم در مقام سوم یعنی مقام فعل. بنابراین اگر كسی خدا را وكیل مطلق قرار داد چه اینكه باید او را وكیل مطلق قرار بدهیم، خود ما را او دارد می ‌كند. وقتی ما را او دارد اداره می‌كند ما دیگر نباید نگران باشیم! [1] . سوره نساء، آیات 81 ،132 ،171 ؛ سوره احزاب، آیات 3 و 48. [2] . سوره طلاق، آیات 2 و 3.
4_310226054725763809.mp3
3.65M
11 🎧آنچه خواهید شنید؛👇 ❣قبل از ملاقات خدا بدنت رو آروم کن. 🔻خستگی، گرسنگی، و هر گونه فشار..... رو از بدنت رفع کن، تا مانع پرواز روحت نشن
🔶بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم🔶 ▫امیرالمومنین(ع) می فرماید:"دنیایی که شما را می کند،پیش از آنکه تو را ترک کند، آن را رها کنید"؛ انسان نیز سرانجام،از دنیا و لذایذ و مقام های آن،عزل و محروم می شود. از این رو،قرآن،دنیا را خانه فریب و نیرنگ معرفی می کند. 🔹نظامی گنجوی در پایان داستان"لیلی و مجنون"می گوید:لیلی در اواخر عمر بیمار شد و طراوتش از بین رفت. او به مادرش وصیت کرد که پیام مرا به مجنون برسان و به او بگو:اگر خواستی محبوبی برگزینی،دوستی مانند من مگیر که با یک تب،همه خود را از دست بدهد و با بیماری،همه نشاط او فرو بنشیند؛دوستی بگیر که زوال پذیر نباشد. بنابراین،،محبت حقیقی می آورد و ،محبت کاذب. ↖↖↖↖↖↖↖↖↖ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚
🌸بانو! خدا تو را دوست دارد 🌷۱: با ناز و کرشمه صحبت نکنند. «فَلَا تَخضَعنَ بِٱلقَولِ فَيَطمَعَ ٱلَّذِي فِي قَلبِهِ مَرَض» 🌷۲: با حیا گام بردارند. «تَمشِي عَلَى ٱستِحيَآءٖ» 🌷۳: چشمشان را از محرمات الهی فروبندند. «يَغضُضنَ مِن أَبصَٰرِهِنَّ» 🌷۴: چادر خود را محکم بگیرند. «يُدنِينَ عَلَيهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّ» 🌿تنها در این شرایط است که حضور زن در جامعه، اثربخش و بی‌ضرر خواهدبود. قرآن می‌خواهد زن ابزار هوس‌رانی و مورد آزار واقع نشود بلکه به کمال حقیقی خود که در سایه‌ی عفت و کرامت محقق می‌شود، برسد.
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شبهه: اصلا خانه‌های مدینه در زمان قدیم درب نداشته که بخوان بسوزوننش و ماجرای شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دروغه
✨انقطاع از خود✨ پس از اين‏ كه با 1⃣ تداوم بر 2⃣ و ادای 3⃣ و اتصاف به تقويت يافت و پرده‏ های ظلمانی بين عبد و خدای متعال كنار رفت👇 🛐بنده برای مراتب بالاتری از ، كه همان قرب نوافل است، قابليت می‏‌یابد و درحقيقت به شهود قلبی توحيد افعالی و اسماء و صفاتی نايل می‏‌شود ⬅️ كه به سبب تصرف خداوند در وجود او و گشودن بينايی قلبش به مشاهده ی مرتبه‏ ای از ملكوت، كه همان انتساب حقيقی افعال و اوصاف كماليه ی موجودات خويش به حق‏ تعالی است، حاصل می‏‌شود. ✅قرآن كريم از چنين حالتی، و نيز حالتی كه پس از اين بيان می‏‌شود، به و صلوح تعبير می‏‌فرمايد: 💫«وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِيمَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ أُوْلِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ ۞ إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ» و ياد كن ای پيامبر! بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را، كه صاحبان قدرت و بينايی بودند، زيرا آنان را به سبب ياد خالص سرای (باقی) آخرت خالص گردانديم 🔰بیانات استاد تحریری
الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (متّقين) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مى كنند وخشم خود را فرو مى برند و از (خطاى) مردم مى گذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست مى دارد. 📖آل عمران، آیۀ ۱۳۴ ✍ نیکوکار در تعریف قرآنی‌اش یعنی کسی که در راه خدا هزینه‌ می‌کند، در وقت عصبانیت خودکنترلی دارد و خطاپوشی بلد است.
8.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماجرای خرید سبزی پلاسیده توسط آیت الله سیدعلی قاضی!
💠صدقه جاریه💠 ✅ بعضی از انسان‌ها در روز قیامت،‌در نامۀ عمل‌ خود چيزهائی را میبيند كه‌ در دنيا انجام‌ نداده‌‌اند! ❗️ با تعجب ميگويد: اين‌ چه‌ چيزهائيست که در نامه عمل من آمده، با اینکه من آنها را انجام نداده‌ام‌؟ جواب‌ ميرسد: ⭕️آن‌ مسجدی كه‌ ساختی! ⭕️آن‌ كتابی كه‌ نوشتی! ⭕️آن‌ طلبه ای‌ را كه‌ تربيت‌ كردی! ⭕️پلی را كه‌ روی رودخانه‌ برای عبور مردم‌ كشيدی! ⭕️بيمارستان‌ و درمانگاهی را كه‌ برای مردم‌ فقير ساختی! 💢 اينها همه‌ صدقات‌ جاريه‌ايست‌ كه‌ به‌ دست‌ تو انجام‌ گرفت‌؛ ✅ هر مسلمانی از اين‌ منافع‌ تو تا روز قيامت‌ بهرمند شود، به‌ همان‌ مقدار ثواب در نامۀ عمل‌ تو مینويسند. 📕 معادشناسی ج 6 ص 288 - 289