eitaa logo
گلچین معارف
85 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
4.2هزار ویدیو
380 فایل
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🍀اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم گلچینی از مطالب مذهبی معرفتی بصیرتی و روانشناسی وتربیتی و بینش وتحلیل سیاسی و ...همراه با آدرس کانالها کانال گلچین معارف @golchinmaaref https://eitaa.com/joinchat/3510435844C31c1bcc579
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹امام علی عليه السلام فرمود: ♦️"إنَّ اعظَمَ الحَسَرَاتِ یَومَ القیامَةِ حَسرَةُ رَجُل کَسَبَ مالاً فی غَیرِ طاعَةِ اللهِ فوَرِثَهُ رَجُلٌ فانفَقَهُ فی طاعَةِ اللهِ سُبحانَهُ فَدَخَلَ بِهِ الجَنّة وَ دَخَلَ الاوَّلُ بِهِ النّارَ." ♦️روز قیامت بزرگتـرین افسـوس،ُ افسوس مردی است که مالی را به ناروا گـرد آورده به دوزخ رود ♦️و آن مـال را بـرای کسی به ارث گـذارد که در طاعت خداوند سبحان خرجـش نمـوده به بهـشت رود. 📚نهج البلاغه حکمت ۴۲۹
📚 خورشید گرفتگی 💠 یکی از سبب های وجوب نماز آیات، است، اگرچه جزئی باشد. مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد، را بخواند و بنابر احتياط واجب، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند، و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا بخواند. ✅ چند نکته: ۱. خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است. ۲. در تقسیم سوره، «بسم‌ الله الرحمن الرحيم» آیه به حساب نمی آید. ۳. در ، تقسيم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله «لم یلد» یک بخش و جمله «ولم یولد» بخش دیگر باشد. @leader_ahkam
⃣ 🤔 ❔آقامیری ؛ یک فرد مشرک حتی اگر در جهنم دست از شرکش بردارد و بگوید که پشیمان است باز هم می‌تواند بازگردد اینکه ما آیه بیاوریم که مشرک به جهنم می‌رود، باید بگویم کسی که ذره‌ای گناه دارد هم نمی‌تواند به بهشت برود زیرا حتی اگر حق‌الناس را هم از او بردارند باید ابتدا دست از عمل و عقیده‌اش بردارد و بازگردد تا بتواند به بهشت برود، حال اگر مشرک هم در قیامت دست از عملش بردارد می‌تواند از جهنم خارج شود و به بهشت برود. یک فرد مشرک حتی اگر در جهنم دست از شرکش بردارد و بگوید که پشیمان است باز هم می‌تواند بازگردد. مگر می‌شود خدا حتی در جهنم به بنده بگوید نه دیگر پشیمانی سودی ندارد و این قبول نیست و شما دیگر فرصتی ندارید ( خبرگزاری فارس )❗️❗️ 💠💠 👌پشیمانی و توبه پس از مرگ چه در عالم برزخ و چه در عالم قیامت سودی ندارد و فردی که با شرک از دنیا رفته است ، دیگر توبه برایش فائده ای ندارد ، زیرا توبه در برزخ و قیامت توبه اضطراری و از روی ترس از عذاب است نه اختیاری و توام با میل و رغبت ، لذا مورد پذیرش واقع نمی شود ، حتی در مواردی در همین دنیا نیز توبه دیگر پذیرفته نمی شود . 👌در قرآن مجيد به این نکته اشاره شده كه اگر انسان زمانى به سراغ توبه رود كه در آستانه برزخ قرار گرفته و مقدّمات انتقال او از دنيا فراهم شده است و يا عذاب الهى فرا رسد (مانند توبه فرعون هنگامى كه عذاب الهى فرا رسيد و در ميان امواج نيل در حال غرق شدن بود) پذيرفته نمى‏ شود، و در آن زمان درهاى توبه بسته خواهد شد، زيرا اگر كسى در آن حال توبه كند، توبه او اضطرارى است نه اختيارى و توأم با ميل و رغبت؛ قرآن مى‏ گويد ؛ «توبه كسانى كه كارهاى بدى انجام مى‏ دهند و هنگامى كه مرگ يكى از آنها فرا رسد مى‏ گويد: الآن توبه كردم، پذيرفته نيست و نه توبه كسانى كه در حال كفر از دنيا مى‏ روند (و در عالم برزخ توبه مى ‏كنند) اينها كسانى هستند كه عذاب دردناكى برايشان فراهم شده است!» ( نساء 18) ❕در داستان فرعون مى‏ خوانيم ؛ هنگامى كه فرعون و لشكريانش وارد مسير خشكى داخل دريا شدند و ناگهان آبها فرو ريختند و فرعون در حال غرق شدن بود گفت: « من ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آن كسى كه بنى اسرائيل به او ايمان آورده ‏اند نيست، و من از مسلمين هستم! » ( یونس 90) ولى بلافاصله جواب شنيد ؛ « الان ايمان مى‏ آورى؟! در حالى كه قبلًا عصيان كردى و از مفسدان بودى (توبه‏ ات در اين حال پذيرفته‏ نيست)!» ( یونس 91) ❕درباره بعضى از قوام گذشته نيز مى‏ خوانيم ؛ «هنگامى كه عذاب (شديد) ما را ديدند گفتند هم اكنون به خداوند يگانه ايمان آورديم و به معبودهايى كه همتاى او مى‏ شمرديم كافر شديم!» 👌قرآن در پاسخ آنها مى‏ گويد ؛ «امّا هنگامى كه عذاب ما را مشاهده كردند، ايمانشان براى آنها سودى نداشت، اين سنّت خداوند است كه همواره در ميان بندگانش اجرا شده و آنجا كافران زيانكار شدند.» ( غافر 84_85) ❕ به همين دليل، در مورد حدود اسلامى هنگامى كه شخص مجرم بعد از دستگير شدن و گرفتارى در چنگال عدالت و كيفر و مجازات، توبه كند، توبه ‏اش پذيرفته نيست؛ چرا كه اين گونه توبه‏ ها معمولًا جنبه اضطرارى دارد، و هيچ گونه دلالتى بر تغيير موضع مجرم ندارد. 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 38 باب 17 ❕بنابراين توبه تنها در يك مورد پذيرفته نيست و آن جائى است كه مسأله از شكل اختيارى بودن بيرون رود و شكل اضطرارى و اجبارى بخود بگيرد که این اضطرار و اجبار در توبه هنگام مرگ یا در عالم برزخ و قیامت است لذا مورد قبول قرار نمی گیرد . ❕لذا می بینیم که خداوند می فرماید ؛ « خداوند شرك به او را نمى ‏آمرزد (ولى) كمتر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته بيند) مى ‏آمرزد و هر كس براى خدا شريكى قائل شود در گمراهى دورى افتاده است. » ( نساء 116) ❕در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که آیه مذکور در مورد قیامت است در آن موقف است که دیگر خداوند شرک را نمی آمرزد ، اگر چه در دنیا اگر مشرک از روی اختیار توبه کند ، خداوند او را می آمرزد ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6337 🔸ادامه 👇 🔸ادامه 👇 👌آقا میری می گوید می توان در برزخ و قیامت اعمال صالح انجام داد و حتی گناه شرک را جبران کرد و وارد بهشت شد ، در حالی که این مساله مسلم است که تنها دنیا است که سرای عمل است و در برزخ و قیامت چون تکلیفی نیست ، عملی هم نیست و فرصت جبران ما فات وجود ندارد . ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « اين دنيا، پشت كرده است و مى ‏رود و اين آخرت، روى‏ كُنان در حال آمدن است، و براى هر يك از آن دو، فرزندانى است. پس اگر توانستيد كه از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد، چنين كنيد؛ چرا كه شما امروز در سراى عمل هستيد و حسابرسى در كار نيست، و فردا در سراى حسابرسى خواهيد بود و عملى نخواهد بود. » 📚الکافی ج 8 ص 58 👌و فرمود ؛ « آگاه باشيد كه شما د
ر روز عمل هستيد و حسابرسى، در آن نيست و به زودى، در روزى خواهيد بود كه در آن، حسابرسى است و عمل، در كار نيست.» 📚بحار الانوار ج 77 ص 188 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « براى هر كدام (از دنيا و آخرت) فرزندانى است، شما از فرزندان آخرت باشيد، نه از فرزندان دنيا، چرا كه هر فرزندى روز رستاخيز به پدر خود ملحق مى ‏شود، امروز روز عمل است، نه حساب و فردا وقت حساب است نه عمل » 📚نهج البلاغه خطبه 42 👌و در توصیف مردگان فرمود ؛ « آنها در دنيا به چيزى مشغول شدند كه (سرانجام) از آن جدا گشتند، و جايى كه به آن منتقل گشتند. (سراى آخرت) را تباه كردند، نه قدرت دارند از عمل زشتى كه انجام داده ‏اند كنار روند و نه مى‏ توانند بر كارهاى‏ نيك خود چيزى بيفزايند، آنها به دنيا انس گرفتند و فريبشان داد و به آن اعتماد كردند و بر زمينشان زد » 📚نهج البلاغه خطبه 188 ❕و فرمود ؛ « پس از مرگ راهى براى عذرخواهى نيست و نه طريقى براى بازگشت به دنيا (و جبران گذشته) » 📚نهج البلاغه نامه 32 👌بنابراین تنها دنیا است که سرای عمل و توبه است و پس از این دنیا نه عملی است و نه توبه ای و جبران مافاتی . ❕در اينجا اين سؤال پيش مى ‏آيد كه در بسيارى از روايات آمده كه آثار كارهاى نيك و بد انسان بعد از مرگ او به او مى‏ رسد و به اين ترتيب پرونده اعمال او از نظر حسنات يا سيّئات سنگين‏تر مى ‏شود، در حديثى از رسول خدا مى‏ خوانيم ؛ «هفت سبب (از اسباب خير) است كه ثوابش براى بنده خدا بعد از مرگ او نوشته مى‏شود: كسى كه نخلى بكارد، يا چاه آبى حفر كند، يا نهرى به جريان اندازد، يا مسجدى بنا كند، يا قرآنى [و يا كتابى سودمند] بنويسد، يا علمى از خود به يادگار بگذارد، يا فرزند صالحى بعد از او بماند كه پس از درگذشت وى برايش استغفار كند.» 📚میزان الحکمه ج 3 ص 23 ❕روشن است كه آنچه در اين حديث آمده نمونه‏ هاى بارز كار خير است، و گرنه تمام آثار نيك و سنّت‏هاى حسنه‏اى كه از انسان باقى مى‏ ماند همين اثر را دارد. آيا اينها با آنچه در بالا گفته شد منافاتى ندارد؟ 👌پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا انسان بعد از مرگ عمل تازه ‏اى نمى ‏تواند انجام دهد، نه اين كه آثار اعمال گذشته به او نمى‏ رسد، آرى پرونده اعمال جديد بسته مى ‏شود و چيزى بر آن افزوده نمى‏ گردد، ولى پرونده اعمال پيش از مرگ همواره گشوده است و انسان از ميوه ‏هاى درخت‏هاى اعمال صالحه ‏اش در برزخ و قيامت بهره‏ مند مى‏ شود. حتى از اعمالى كه فرزند صالح او انجام مى‏ دهد و از آثار تربيت صحيحى است كه او در حال حياتش در مورد فرزند انجام داده بهره‏ اى به او مى ‏رسد، و طبيعى است كه انسان از ميوه ‏هاى درخت برومندى كه نشانده است بهره ببرد که یکی از مصادیق این بهره وری در برزخ از نظر تقویت معرفت است ، چنان که در حديثى از امام موسى بن جعفر عليه السلام مى‏ خوانيم ؛ «هركس از دوستان و پيروان ما بميرد و هنوز قرآن را به طور كامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعليم مى‏ دهند، تا خداوند بدين وسيله درجاتش را بالا برد چرا كه درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته مى‏ شود بخوان و بالا رو، او مى‏ خواند (از درجات بهشت) بالا مى ‏رود». 📚الكافى، ج 2، ص 606 ❕این بالا رفتن نتیجه اعمال دنیوی است که آثار و ثوابش در برزخ به افراد می رسد ، از آنچه گذشت روشن می شود ؛ 1⃣هیچ راه توبه و بازگشتی پس از مرگ و در عالم برزخ و قیامت نیست ، چرا که چنین توبه ای از روی اضطرار و ترس از عذاب است نه از روی میل و رغبت و محبت به خدا . 2⃣تنها دنیا سرای عمل است و پرونده اعمال پس از مرگ بسته می شود ، البته انسان از آثار اعمال دنیوی خود پس از مرگ هم بهره مند می شود . 3⃣آقای سید حسن آقا میری گرفتار کژفهمی عمیقی در مبانی و مباحث دینی است که متاسفانه در مناظره هم پاسخهای مناسبی به ایشان داده نشد ، انشاء الله در ادامه به سایر مباحثش در مناظره مذکور پاسخ مقتضی داده می شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir ⃣ 🤔 ❔آقا میری ؛ ❕ما باید بپذیریم که در فقه اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً امسال عید فطر شاهد بودیم که مقلد یک مرجع افطار کرد و مقلد مرجعی دیگر روزه گرفت. اختلافات فقهی وجود دارد و باعث نمی‌شود که کسی دیگری را کافر بشمارد، اما گاهی ما این اختلافات را به رسمیت نمی‌شناسیم. در معارف نمی‌توانیم یک آیه را بگوییم و آیات دیگر را نادیده بگیریم باید همه قرآن را با هم بیان کنیم در مورد موضوع خلود در جهنم خداوند می‌گوید: «خالدین فیها» مگر این که خدا نخواهد ( خبرگزاری فارس ) ❕❕ 💠💠 1⃣ اختلاف نظر مراجع در مورد رویت هلال یا در سایر مسائل پسندیده نیست و در گذشته مطرح کردیم که باید شورای فقهی مراجع ایجاد شود تا اختلافات در آن حل شود ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2157 👌ما ما
موریم که دین خود را از اهل بیت علیهم السلام بگیریم و وقتی ملاک نص و روایت اهل بیت علیهم السلام است ، نباید جایی برای اختلاف باشد ، اختلاف آنجایی است که رای و نظر شخصی ملاک فهم دین قرار گیرد نه نص و روایت ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « مبتدع و اهل بدعت نباش ، کسی که به رای خویش نظر دهد هلاک می شود ، و کسی که اهل بیت پیامبرش را ترک گوید گمراه می شود و کسی که کتاب خدا و قول پیامبرش را ترک گوید کافر شده است » 📚الکافی ج 1 ص 56 ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « هر که در دین خدا رای به کار برد در تمام عمر غرق باطل و گمراهی باشد » 📚الکافی ج 1 ص 57 👌بنابراین وقتی محور دین ، نص و کلام اهل بیت علیهم السلام است ، جایی برای اختلاف و تشتت نیست و اختلافات جزیی که در فهم کلام اهل بیت علیهم السلام ایجاد می شود باید در شورای فقهی مطرح شود تا رفع اختلاف شود . 2⃣آقا میری مدعی است که در جهنم کسی خالد نیست و خلود در جهنم واقعیت و حقیقتی ندارد . 👌خلود در اصل لغت به معنى بقاى طولانى و هم به معنى ابديت آمده است، ولى در بسيارى از آيات قرآن با قيودى ذكر شده است كه از آن به وضوح مفهوم فهميده مى ‏شود، مثلا در آيات 100 توبه 11 طلاق و 9 تغابن در مورد بهشتيان تعبير به خالِدِينَ فِيها أَبَداً مى ‏كند، كه اين تعبير مفهومش ابديت بهشت براى اين گروه‏ ها است، و در آيات ديگرى مانند 169 نساء و 23 جن در باره گروهى از دوزخيان همين تعبير خالِدِينَ فِيها أَبَداً ديده مى‏ شود كه دليل بر جاودانگى عذاب آنها است. 🔸تعبيرات ديگرى مانند ماكثين فيها ابدا در آيه 3 كهف لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا (كهف- 108) و مانند اينها نشان مى ‏دهد كه بطور قطع از بهشتيان و دوزخيان جاودانه در نعمت يا در عذاب خواهند ماند. ❕در آیه 37 مائده می خوانیم ؛ « آنها پيوسته مى‏ خواهند از آتش خارج شوند ولى نمى‏ توانند خارج شوند، و براى آنها مجازات پايدارى است. » ❕و در آیه 167 بقره می خوانیم ؛ « و (در اين موقع) پيروان مى‏ گويند كاش بار ديگر ما به دنيا بر مى ‏گشتيم تا از اين پيشوايان گمراه بيزارى جوييم آنچنان كه آنها (امروز) از ما بيزارى جستند (آرى) اين چنين خداوند اعمال آنها را به صورت حسرت‏ زايى به آنها نشان مى ‏دهد و هرگز از آتش (دوزخ) خارج نخواهند شد. » ❕بعضى كه نتوانسته ‏اند اشكالات خلود و جاودانگى مجازات را به نظر خود حل كنند ناچار دست به دامن معنى لغوى آن زده و آن را به معنى مدت طولانى گرفته‏ اند، در حالى كه تعبيراتى نظير آيات فوق چنين تفسيرى را ندارد. 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 238 ❕شيخ مفيد در «اوائل المقالات» مى ‏فرمايد ؛ «تمام علماى اماميّه اتفاق نظر دارند كه تهديد به خلود در آتش مخصوص كفّار است، و كسانى را كه داراى ايمان به خدا و اقرار به فرائض او دارند از اهل نماز، هرگاه مرتكب گناهى بشوند شامل نمى ‏شود و تمام «مرجئه» و محدّثان بر اين امر متفقند، در حالى معتزله اتفاق برخلاف اين قول كرده‏ اند، و چنين مى‏ پندارند كه تهديد به خلود در آتش همه كفّار و همه فاسقان را شامل مى‏ شود» 📚اوائل المقالات ص 53 👌بنا براین آنچه مسلم است خلود کفار و افراد بی ایمان در دوزخ می باشد اما درباره معصیت کاران این معنا مسلم نیست مگر انکه و گناه انچنان عظیم و گسترده باشد که انسان را به کفر و ترک ایمان بکشاند یا بی ایمان از دنیا برود 📚پیام قران ج 6 ص 371‌ 🔸امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ «تنها اهل کفر وجحود واهل ضلالت و شرک در تا ابد باقی خواهند ماند» 📚التوحید صدوق ص407 ❕علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار 41 روایت نقل می کند که کافرین و مشرکین تا ابد در دوزخ خواهند بود و مومنین در دوزخ خلود ندارند ، این اندازه از روایت فوق حد تواتر و یقینی محض است اگر آقامیری بفهمد ؛ 📚بحار الانوار ج 8 ص 351 باب 27 🔸ادامه 👇 🔸ادامه 👇 ❕مهمترين اشكالى كه در مسأله خلود مطرح مى‏ شود و در حقيقت اشكال اصلى است مسأله عدم‏ تناسب «گناه» و «» است، ❕ گفته مى‏ شود چگونه مى‏ توان پذيرفت كه انسانى تمام عمر خود را كه حدّاكثر صد سال بوده است، كار بد كرده، و در كفر و گناه غوطه ‏ور بوده، ولى در برابر يكصد سال گناه هزاران ميليون سال كيفر ببيند ما در ذیل به این پرسش پاسخ مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2814 ❕آقامیری برای زیر سوال بردن خلود ، به آیه 107 سوره هود استدلال می کند که چون خداوند گفته است الا ما شاء ربک « مگر آنکه پرودگارت بخواهد » پس خلود دوزخیان نمی تواند واقعیت داشته باشد ، زیرا ممکن است خلود را خداوند نخواهد . 👌آیات مذکور چنین است ؛ « فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ _خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ _ وَ أَمَّا
الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ « اما آنها كه شقاوتمند شدند در آتش ‏اند، و براى آنها زفير و شهيق (ناله ‏هاى طولانى دم و باز دم) است- جاودانه در آن خواهند ماند، تا آسمان‏ها و زمين بر پاست، مگر آنچه پروردگارت بخواهد كه پروردگارت هر چه را اراده كند انجام مى ‏دهد.- اما آنها كه سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند بود، ما دام كه آسمانها و زمين بر پاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد، بخششى است قطع نشدنى » ( هود 106_108) ❕بعضی از مفسران از نظر اینکه در اینجا مقید به مادام که آسمانها و زمین بر پاست ، شده است خواسته اند چنین نتیجه بگیرند که خلود در این مورد خاص به معنی جاودانگی نیست، زیرا آسمانها و زمینها، ندارند و طبق صریح قرآن زمانی فرا می رسد که آسمانها در هم پیچیده می شود و این زمین ویران می گردد و تبدیل به زمین دیگری می گردد ، ما در ذیل مفصلا به این اشکال پاسخ گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2816 🔸ادامه 👇 🔸ادامه 👇 👌اما پاسخ به استدلال آقامیری ؛ ❕جمله استثنائيه « إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ » (مگر آنچه پروردگارت بخواهد) كه در آيات فوق هم در مورد اهل بهشت آمده و هم اهل دوزخ ، موجب ایجاد شبهه در عدم جاودانگی بهشت و دوزخ شده است ، در حالی که تعبیر مذکور مفهوم روشنی دارد ؛ 1⃣هدف از بيان اين استثناء اين است كه تصور نشود خلود و مجازات افراد بى‏ ايمان و پاداش مؤمنان راستين چنان است كه بدون خواست و مشيت الهى باشد و قدرت و توانايى و اراده او را محدود كند و صورت جبر و الزام به خود بگيرد، بلكه در عين جاودانى بودن اين دو، قدرت و اراده او بر همه چيز حاكم است هر چند به مقتضاى حكمتش پاداش و عذاب را بر اين دو گروه جاودانه مى‏ دارد. ❕شاهد اين سخن آنكه در جمله دوم در باره سعادتمندان بعد از ذكر اين استثناء مى ‏فرمايد: « عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذ » اين عطا و پاداشى است كه هرگز از آنها قطع نمى‏شود. و اين نشان مى ‏دهد كه جمله استثنائيه فقط براى بيان قدرت بوده است. 2⃣از آنجا كه اين آيات از دو گروه شقى و سعيد بحث مى‏ كند و شقاوتمندان همگى الزاما افراد بى‏ ايمانى كه مستحق خلود باشند نيستند، بلكه ممكن است در ميان آنها گروهى از مؤمنان خطاكار وجود داشته باشند بنا بر اين استثناء مربوط به اين گروه است. ❕ولى اين سؤال پيش مى ‏آيد كه اين استثناء در جمله دوم چه مفهومى خواهد داشت؟ (در مورد سعادتمندان) در پاسخ گفته شده است كه آن نيز در مورد مؤمنان خطاكار است كه مدتى بايد در آغاز به دوزخ بروند و پاك شوند سپس به صف بهشتيان بپيوندند، در حقيقت استثناء در جمله اول نسبت به آخر كار است و در جمله دوم نسبت به آغاز كار. اين احتمال نيز در پاسخ سؤال فوق وجود دارد كه استثناء در جمله اول اشاره به مؤمنان خطاكار باشد كه بعد از مدتى از دوزخ رهايى مى‏ يابند و در جمله دوم تنها اشاره به قدرت و توانايى پروردگار باشد. شاهد اين سخن اينكه در جمله اول بعد از استثناء جمله:" إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ" كه دليل بر انجام اين مشيت‏ است ذكر شده و در جمله دوم" عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ" كه دليل بر ابديت است آمده (دقت كنيد). 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 248 ❕در روایات اهل بیت علیهم السلام هم بیان شده است که استثنای « الا ما شاء ربک » نسبت به دوزخیان در مورد مومنین خطاکار است که آنان در دوزخ جاودانه نمی مانند و شامل مطلق دوزخیان ( کفار و مشرکین ) نمی شود . 👌حمران می گوید به امام صادق عليه السلام گفتم: به ما [حديث‏] رسيده است كه جهنّم عمرش به سر مى‏ آيد، به طورى كه درهايش باد مى‏ خورد. ( كنايه از اين كه ديگر كسى در جهنّم نمى ‏ماند تا درهايش به روى او بسته شود، و خالى از جمعيت خواهد شد. ) ❕امام علیه السلام فرمود ؛ «نه به خدا، آن جا ابدى است!». 👌 گفتم: «تا آسمان‏ها و زمين برجايند، در آن ماندگار خواهند بود، مگر آنچه پروردگارت بخواهد»؟ ( پس معناى اين آيه كه حاكى از عدم جاودانگى است، چه مى ‏شود؟ ) ❕امام علیه السلام فرمود ؛ «اين [آيه‏]، در باره كسانى است كه [سرانجام‏] از آتش خارج مى ‏شوند [و محكوم به عذاب ابدى نشده ‏اند یعنی مومنین خطاکار]». 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 132 👌بنابراین استثنای « الا ما شاء ربک » در مورد دوزخیان اشاره به مومنین خطاکار است که روزی از دوزخ خارج می شوند نه کفار و مشرکین چرا که آنان تا ابد در دوزخ خواهند بود ، اما متاسفانه برخلاف نصوص و ادله ، آقامیری مدعی است که استثنای مذکور شامل همه دوزخیان می شود ❗️❗️ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir ⃣ 🤔 ❔آقامیری ؛ ❕ما یک وعده داریم و یک وعید، خلف وعده به هیچ وجه ممکن نیست، اما خلف وعید ممکن است، حال بزرگانی مانند آیت‌
الله بهجت می‌گویند: عذاب‌هایی که در قرآن آمده وعید است و قطعی نیست، قرآن برای پیشگویی نیامده بلکه برای پیشگیری آمده، به عنوان مثال ما گاهی می‌خوانیم که خوراک جهنمیان چرک و خون است در حالی که خداوند به همه بندگان در هر حالتی رزق می‌دهد. چگونه می‌شود که در جهنم رزق بنده از چرک و خون باشد ( فارس)❗️ 💠💠 👌یکی از نامهای قیامت « یوم الوعید » است . این نام نيز يك بار در سراسر قرآن مجيد، در سوره ق آيه 20 آمده است ؛ « وَ نُفِخَ فى الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ » «و در صور دميده مى‏ شود آن روز، روز تحقق و عده ‏هاى وحشتناك است». ❕ واژه«وعيد» تنها در موارد وعده‏ هاى شرّ گفته مى‏ شود ؛ 📚مفردات الفاظ قرآن ج 1 ص 875 👌اين نام اشاره پرمعنايى به تمام مجازات‏هاى روز قيامت است، اعم از مشكلات صحنه محشر و دادگاه عدل الهى، و مجازات‏هاى دوزخ، و اعم از كيفرهاى مادى و معنوى، مانند رسوايى در ميان خلائق، و دور ماندن از فيض قرب پروردگار ... ❕آقامیری می گوید خلف وعید جایز است ، یعنی جایز است روز قیامت اصلا جهنمی در کار نباشد و همه بروند بهشت و خداوند به وعیدش به جهنم و عذابهایش عمل نکند . شمر برود بهشت و همنشین امام حسین علیه السلام شود . هیلترها ، صدام ها ، شارون ها ، و هزاران جانی و قاتل که دستانشان به خون میلیون ها تن آلوده شده است ، همه بروند بهشت چون خداوند به همه بندگانش رزق می دهد و باید همه را ببرد بهشت ❕ 👌ما می گوییم این چه استدلال مضحکی است که خلاف قرآن است و موجب زیر سوال بردن عدالت الهی می شود ❕ به خاطر همین می بینیم که خداوند در آیاتی با چنین تفکری برخورد کرده و در آیات محکمی می فرماید ؛ « آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار دهيم؟ شما را چه مى‏ شود؟ چگونه داورى مى‏ كنيد » ( قلم 35 _ 36) ❕« آيا كسانى را كه ايمان آورده‏ اند و عمل صالح را انجام داده‏ اند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم، يا پرهيزگاران را همچون فاجران » ( ص 28) ❕« آيا كسانى كه مرتكب سيئات شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كسانى كه ايمان آورده ‏اند و عمل صالح انجام داده‏ اند قرار مى‏ دهيم كه حيات و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى مى‏ كنند- و خداوند آسمان‏ها و زمين را به حق آفريده است؟ تا هركس در برابر اعمالى كه انجام داده است جزا داده شود، و به آنها ستمى نخواهد شد. » ( جاثیه 21 _ 22) ❕تقریر دلیل مذکور هم چنین است که تاريخ گذشته انسان و حوادث امروز به خوبى نشان مى‏ دهد كه احقاق حقّ مظلومان، و كيفر ظالمان، هرگز در اين جهان به طور كامل انجام نشده، ممكن است به صورت «قضيّه جزئيه» اين مسأله ديده شود، ولى نه به صورت يك «قضيّه كليه» و فراگير. ❕پس عدالت حاكم بر اين عالم كه پرتوى از عدالت خداست ايجاب مى‏ كند روزى فرا رسيد كه پرونده اعمال همه انسان‏ها بدون استثناء با دقيق‏ترين حساب، مورد بررسى قرار گيرد، و اين همان روزى است كه رستاخيزش مى ‏ناميم. 👌علماى علم عقائد از قديم الايام بر اين استدلال در مسأله اثبات معاد تكيه مى‏ كردند، و صحنه ‏هايى از مظالم بشر را ارائه مى‏ نمودند كه در اين دنيا بدون اجراى عدالت پايان گرفته، ظالمانى كه تا آخر عمر، مرفّه زندگى كرده‏ اند، و مظلومانى كه تا واپسين لحظه زندگى در شكنجه و عذاب بوده ‏اند. آيا ممكن است خداوند عادل به اين امر راضى گردد؟ آيا اين صحنه ‏ها با عدالت او در تضاد نيست؟! 👌سپس به آسانى نتيجه مى‏ گرفتند كه بايد جهان ديگرى در كار باشد تا عدل الهى در مورد انسان‏ها تجلّى كند، و هركس مثقال ذرّه‏ اى كار خير كرده ببيند، و هركس مثقال ذره ‏اى كار شرّ انجام داده، او هم نيز به نتيجه كار خود برسد. بنابراين قيامت مظهر عدل خداست، و پاسخ به همه اين چراها . 📚الالهیات ، سبحانی ، ج 4 ص 171 ❕لذا خداوند در آیاتی عذاب دوزخیان را مقتضای قسط و عدالت خود می داند و می فرماید ؛ « بازگشت همه شما به سوى او است خداوند وعده حقى فرموده، او خلق را آغاز كرد سپس آن را باز مى ‏گرداند، تا كسانى را كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به عدالت جزا دهد و براى كسانى كه كافر شدند نوشيدنى از مايع سوزان است و عذاب دردناكى بخاطر آنكه كفر مى ‏ورزيدند. » ( یونس 4) ❕و می فرماید ؛ « در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمانها (به آسمانهاى ديگر) تبديل مى‏ شوند، و آنها در پيشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى‏ گردند- و در آن روز مجرمان را با هم در غل و زنجير مى‏ بينى (غل و زنجيرى كه دستها و گردنهايشان را بهم بسته) _ لباسشان از قطران (ماده چسبنده بد بوى قابل اشتعال) است، و صورتهايشان را آتش مى‏ پوشاند- تا خداوند هر كس را هر آنچه انجام داده جزا دهد چرا كه خدا سريع الحساب است » ( ابراهیم 48 _ 51) 👌ادامه👇 🔸ادامه👇 👌بنابراین امکان الغای کلی جهنم و عذاب های دوزخ نیست ، چرا که با عدالت الهی در تضاد است و دوزخیان با پشت کردن به دستورات الهی شایستگی بهره مندی از الطاف
او را از دست داده اند ، چنان که در آیه ای می فرماید ؛ « و آنها كه در آتشند به خازنان جهنم مى ‏گويند: از پروردگارتان بخواهيد يك روز عذاب ما را تخفيف دهد، آنها مى ‏گويند آيا پيامبران شما با دلائل روشن به سراغتان نيامدند؟ مى‏ گويند: آرى، آنها مى ‏گويند: پس هرچه مى‏ خواهيد دعا كنيد، ولى دعاى كافران به جايى نمى ‏رسد. » ( مومن 49 _ 50) ❕بله وعیدهای الهی در مورد مومنین قطعی نیست و خداوند می تواند آنها را به خاطر ایمانشان ببخشد یا به خاطر اعمالشان عقاب کند چنان که پیامبر گرامی در مورد مومنین فرمود ؛ « کسی که خداوند به او وعده ثواب داده باشد ، به آن عمل می کند و کسی را که به او وعید عقاب داده باشد ، خداوند دارای اختیار است ( که یا عذابش کند یا ببخشد )» 📚تحف العقول ص 48 👌بر این اساس خداوند بسیاری از مومنین را به خاطر ایمانشان مورد آمرزش قرار می دهد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چون روز قيامت به پا شود، خداوند تبارك و تعالى رحمتش را مى‏ گستراند، تا آن جا كه ابليس هم به رحمت او طمع مى‏ بندد. » 📚امالی صدوق ص 274 👌و فرمود ؛ « روز قيامت، بنده‏ اى را كه به خويشتن ستم كرده است، مى‏ آورند و خداى بلند مرتبه به او مى ‏فرمايد: «آيا فرمانت ندادم كه از من اطاعت كنى؟ آيا تو را از نافرمانى‏ ام نهى نكردم؟». او مى ‏گويد: چرا، اى پروردگار من؛ امّا شهوتم بر من چيره آمد. پس اگر مرا عذاب كنى، به سبب گناه خود من است و تو به من ستم نكرده ‏اى. خداوند، دستور دهد كه او را به دوزخ برند. بنده مى‏ گويد: گمان من به تو، اين نبود! خداوند مى ‏فرمايد: «گمان تو به من، چه بود؟» بنده مى‏ گويد: نيكوترين گمان را به تو داشتم. پس خداوند، دستور مى دهد كه او را به بهشت ببرند و مى ‏فرمايد: «گمان نيك تو به من، اكنون به دادت رسيد». 📚المحاسن ج 1 ص 94 ❕این مومنین اگر حق الناسی هم به ذمه داشته باشند ، اهل بیت علیهم السلام واسطه می شوند و از صاحبان حق برایشان رضایت می گیرند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است محمد شفیع می شود و خداوند آنان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه آنان است محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون حساب وارد بهشت شوند» 📚بحار الانوار ج7 ص274 _ الکافی ج8 ص162 👌اما مشرکین و کافرین به خاطر کفر و شرک و عنادشان ، دیگر در آن سرا مورد لطف قرار نمی گیرند و تا ابد در دوزخ می مانند چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2266 ❕مومنین هم باید توجه کنند که اگر در دنیا غرق در فساد و گناه شوند ، احتمال است که گناهان نهایتا از آنان سلب ایمان کند و کافر بمیرند که در این صورت دیگر مورد لطف و آمرزش قرار نمی گیرند ، چنان که فرمود ؛ «آرى كسانى كه تحصيل گناه كنند، و آثار گناه سراسر وجودشان را احاطه نمايد، آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند». (بقره 81) ❕و فرمود ؛ «كسانى كه مرتكب گناهان شدند كيفر را به مقدار آن دارند، و ذلت و خوارى آنها را فرا مى‏ گيرد، و هيچ چيز نمى ‏تواند آنها را از (مجازات) الهى نگه دارد، گويى صورتهايشان را پاره‏ هايى از شب ظلمانى پوشانيده، آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند». ( یونس 27) ❕چنین کسانی که به خاطر گناهان جاودانه در آتش می مانند ، گناهکارانی اند که گناهان از آنان سلب ایمان کرده است و به خاطر بی ایمانی در آتش دوزخ جاودانه اند ، چرا که اگر ایمانی برایشان باقی مانده بود ، در آتش جاوادانه نمی مانند ، چنان که در گذشته و نمایه فوق الذکر مفصلا پیرامون آن بحث کردیم. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
⃣ 🤔 ❔آقامیری ؛ یک فرد مشرک حتی اگر در جهنم دست از شرکش بردارد و بگوید که پشیمان است باز هم می‌تواند بازگردد اینکه ما آیه بیاوریم که مشرک به جهنم می‌رود، باید بگویم کسی که ذره‌ای گناه دارد هم نمی‌تواند به بهشت برود زیرا حتی اگر حق‌الناس را هم از او بردارند باید ابتدا دست از عمل و عقیده‌اش بردارد و بازگردد تا بتواند به بهشت برود، حال اگر مشرک هم در قیامت دست از عملش بردارد می‌تواند از جهنم خارج شود و به بهشت برود. یک فرد مشرک حتی اگر در جهنم دست از شرکش بردارد و بگوید که پشیمان است باز هم می‌تواند بازگردد. مگر می‌شود خدا حتی در جهنم به بنده بگوید نه دیگر پشیمانی سودی ندارد و این قبول نیست و شما دیگر فرصتی ندارید ( خبرگزاری فارس )❗️❗️ 💠💠 👌پشیمانی و توبه پس از مرگ چه در عالم برزخ و چه در عالم قیامت سودی ندارد و فردی که با شرک از دنیا رفته است ، دیگر توبه برایش فائده ای ندارد ، زیرا توبه در برزخ و قیامت توبه اضطراری و از روی ترس از عذاب است نه اختیاری و توام با میل و رغبت ، لذا مورد پذیرش واقع نمی شود ، حتی در مواردی در همین دنیا نیز توبه دیگر پذیرفته نمی شود . 👌در قرآن مجيد به این نکته اشاره شده كه اگر انسان زمانى به سراغ توبه رود كه در آستانه برزخ قرار گرفته و مقدّمات انتقال او از دنيا فراهم شده است و يا عذاب الهى فرا رسد (مانند توبه فرعون هنگامى كه عذاب الهى فرا رسيد و در ميان امواج نيل در حال غرق شدن بود) پذيرفته نمى‏ شود، و در آن زمان درهاى توبه بسته خواهد شد، زيرا اگر كسى در آن حال توبه كند، توبه او اضطرارى است نه اختيارى و توأم با ميل و رغبت؛ قرآن مى‏ گويد ؛ «توبه كسانى كه كارهاى بدى انجام مى‏ دهند و هنگامى كه مرگ يكى از آنها فرا رسد مى‏ گويد: الآن توبه كردم، پذيرفته نيست و نه توبه كسانى كه در حال كفر از دنيا مى‏ روند (و در عالم برزخ توبه مى ‏كنند) اينها كسانى هستند كه عذاب دردناكى برايشان فراهم شده است!» ( نساء 18) ❕در داستان فرعون مى‏ خوانيم ؛ هنگامى كه فرعون و لشكريانش وارد مسير خشكى داخل دريا شدند و ناگهان آبها فرو ريختند و فرعون در حال غرق شدن بود گفت: « من ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آن كسى كه بنى اسرائيل به او ايمان آورده ‏اند نيست، و من از مسلمين هستم! » ( یونس 90) ولى بلافاصله جواب شنيد ؛ « الان ايمان مى‏ آورى؟! در حالى كه قبلًا عصيان كردى و از مفسدان بودى (توبه‏ ات در اين حال پذيرفته‏ نيست)!» ( یونس 91) ❕درباره بعضى از قوام گذشته نيز مى‏ خوانيم ؛ «هنگامى كه عذاب (شديد) ما را ديدند گفتند هم اكنون به خداوند يگانه ايمان آورديم و به معبودهايى كه همتاى او مى‏ شمرديم كافر شديم!» 👌قرآن در پاسخ آنها مى‏ گويد ؛ «امّا هنگامى كه عذاب ما را مشاهده كردند، ايمانشان براى آنها سودى نداشت، اين سنّت خداوند است كه همواره در ميان بندگانش اجرا شده و آنجا كافران زيانكار شدند.» ( غافر 84_85) ❕ به همين دليل، در مورد حدود اسلامى هنگامى كه شخص مجرم بعد از دستگير شدن و گرفتارى در چنگال عدالت و كيفر و مجازات، توبه كند، توبه ‏اش پذيرفته نيست؛ چرا كه اين گونه توبه‏ ها معمولًا جنبه اضطرارى دارد، و هيچ گونه دلالتى بر تغيير موضع مجرم ندارد. 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 38 باب 17 ❕بنابراين توبه تنها در يك مورد پذيرفته نيست و آن جائى است كه مسأله از شكل اختيارى بودن بيرون رود و شكل اضطرارى و اجبارى بخود بگيرد که این اضطرار و اجبار در توبه هنگام مرگ یا در عالم برزخ و قیامت است لذا مورد قبول قرار نمی گیرد . ❕لذا می بینیم که خداوند می فرماید ؛ « خداوند شرك به او را نمى ‏آمرزد (ولى) كمتر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته بيند) مى ‏آمرزد و هر كس براى خدا شريكى قائل شود در گمراهى دورى افتاده است. » ( نساء 116) ❕در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که آیه مذکور در مورد قیامت است در آن موقف است که دیگر خداوند شرک را نمی آمرزد ، اگر چه در دنیا اگر مشرک از روی اختیار توبه کند ، خداوند او را می آمرزد ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6337 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌آقا میری می گوید می توان در برزخ و قیامت اعمال صالح انجام داد و حتی گناه شرک را جبران کرد و وارد بهشت شد ، در حالی که این مساله مسلم است که تنها دنیا است که سرای عمل است و در برزخ و قیامت چون تکلیفی نیست ، عملی هم نیست و فرصت جبران ما فات وجود ندارد . ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « اين دنيا، پشت كرده است و مى ‏رود و اين آخرت، روى‏ كُنان در حال آمدن است، و براى هر يك از آن دو، فرزندانى است. پس اگر توانستيد كه از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد، چنين كنيد؛ چرا كه شما امروز در سراى عمل هستيد و حسابرسى در كار نيست، و فردا در سراى حسابرسى خواهيد بود و عملى نخواهد بود. » 📚الکافی ج 8 ص 58 👌و فرمود ؛ « آگاه باشيد كه شما در روز عمل هستيد و حسابرسى، در آن نيست و به زودى، در روزى خواهيد بود كه در آن، حسابرسى است و عمل، در كار نيست.» 📚بحار الانوار ج 77 ص 188 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « براى هر كدام (از دنيا و آخرت) فرزندانى است، شما از فرزندان آخرت باشيد، نه از فرزندان دنيا، چرا كه هر فرزندى روز رستاخيز به پدر خود ملحق مى ‏شود، امروز روز عمل است، نه حساب و فردا وقت حساب است نه عمل » 📚نهج البلاغه خطبه 42 👌و در توصیف مردگان فرمود ؛ « آنها در دنيا به چيزى مشغول شدند كه (سرانجام) از آن جدا گشتند، و جايى كه به آن منتقل گشتند. (سراى آخرت) را تباه كردند، نه قدرت دارند از عمل زشتى كه انجام داده ‏اند كنار روند و نه مى‏ توانند بر كارهاى‏ نيك خود چيزى بيفزايند، آنها به دنيا انس گرفتند و فريبشان داد و به آن اعتماد كردند و بر زمينشان زد » 📚نهج البلاغه خطبه 188 ❕و فرمود ؛ « پس از مرگ راهى براى عذرخواهى نيست و نه طريقى براى بازگشت به دنيا (و جبران گذشته) » 📚نهج البلاغه نامه 32 👌بنابراین تنها دنیا است که سرای عمل و توبه است و پس از این دنیا نه عملی است و نه توبه ای و جبران مافاتی . ❕در اينجا اين سؤال پيش مى ‏آيد كه در بسيارى از روايات آمده كه آثار كارهاى نيك و بد انسان بعد از مرگ او به او مى‏ رسد و به اين ترتيب پرونده اعمال او از نظر حسنات يا سيّئات سنگين‏تر مى ‏شود، در حديثى از رسول خدا مى‏ خوانيم ؛ «هفت سبب (از اسباب خير) است كه ثوابش براى بنده خدا بعد از مرگ او نوشته مى‏شود: كسى كه نخلى بكارد، يا چاه آبى حفر كند، يا نهرى به جريان اندازد، يا مسجدى بنا كند، يا قرآنى [و يا كتابى سودمند] بنويسد، يا علمى از خود به يادگار بگذارد، يا فرزند صالحى بعد از او بماند كه پس از درگذشت وى برايش استغفار كند.» 📚میزان الحکمه ج 3 ص 23 ❕روشن است كه آنچه در اين حديث آمده نمونه‏ هاى بارز كار خير است، و گرنه تمام آثار نيك و سنّت‏هاى حسنه‏اى كه از انسان باقى مى‏ ماند همين اثر را دارد. آيا اينها با آنچه در بالا گفته شد منافاتى ندارد؟ 👌پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا انسان بعد از مرگ عمل تازه ‏اى نمى ‏تواند انجام دهد، نه اين كه آثار اعمال گذشته به او نمى‏ رسد، آرى پرونده اعمال جديد بسته مى ‏شود و چيزى بر آن افزوده نمى‏ گردد، ولى پرونده اعمال پيش از مرگ همواره گشوده است و انسان از ميوه ‏هاى درخت‏هاى اعمال صالحه ‏اش در برزخ و قيامت بهره‏ مند مى‏ شود. حتى از اعمالى كه فرزند صالح او انجام مى‏ دهد و از آثار تربيت صحيحى است كه او در حال حياتش در مورد فرزند انجام داده بهره‏ اى به او مى ‏رسد، و طبيعى است كه انسان از ميوه ‏هاى درخت برومندى كه نشانده است بهره ببرد که یکی از مصادیق این بهره وری در برزخ از نظر تقویت معرفت است ، چنان که در حديثى از امام موسى بن جعفر عليه السلام مى‏ خوانيم ؛ «هركس از دوستان و پيروان ما بميرد و هنوز قرآن را به طور كامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعليم مى‏ دهند، تا خداوند بدين وسيله درجاتش را بالا برد چرا كه درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته مى‏ شود بخوان و بالا رو، او مى‏ خواند (از درجات بهشت) بالا مى ‏رود». 📚الكافى، ج 2، ص 606 ❕این بالا رفتن نتیجه اعمال دنیوی است که آثار و ثوابش در برزخ به افراد می رسد ، از آنچه گذشت روشن می شود ؛ 1⃣هیچ راه توبه و بازگشتی پس از مرگ و در عالم برزخ و قیامت نیست ، چرا که چنین توبه ای از روی اضطرار و ترس از عذاب است نه از روی میل و رغبت و محبت به خدا . 2⃣تنها دنیا سرای عمل است و پرونده اعمال پس از مرگ بسته می شود ، البته انسان از آثار اعمال دنیوی خود پس از مرگ هم بهره مند می شود . 3⃣آقای سید حسن آقا میری گرفتار کژفهمی عمیقی در مبانی و مباحث دینی است که متاسفانه در مناظره هم پاسخهای مناسبی به ایشان داده نشد ، انشاء الله در ادامه به سایر مباحثش در مناظره مذکور پاسخ مقتضی داده می شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
کلام امام زمان العلمُ علمنا ولا شيء عليکم مِن کُفرِ مَن کَفر ای شیعه ما دانش، دانشِ ماست، از كفرِ كافر، گزندى بر شما نيست. منابع:الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة / النص / 374 / في ذكر أبي القاسم الحسين بن روح النوبختي ..... ص : 367بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج 53 / 151 / باب 31 ما خرج من توقيعاته ع ..... ص : 150
هدایت شده از سخنرانی های مذهبی
چطور به کرامت و بزرگی برسیم؟.mp3
2.68M
🔖 🔖 🎤استاد 🔰چطور به کرامت و بزرگی برسیم؟ 🌸ویژه میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ┈•✨•✨•🌿🌺🌿•✨•✨•┈┈ 👇کانال سخنرانی های مذهبی👇 ✅https://eitaa.com/joinchat/3381592079C5039dcf1f9
هدایت شده از سخنرانی های مذهبی
مداحی آنلاین - به دروغگو اعتماد نکنید - حجت الاسلام مومنی.mp3
2.8M
♨️به دروغگو اعتماد نکنید !! بسیار شنیدنی👌 🎙حجت الاسلام 🌹🍃🌹🍃 ✅https://eitaa.com/joinchat/3381592079C5039dcf1f9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محبوب امام صادق علیه السلام .mp3
931.9K
🎙شیعیانی که محبوب امام صادق علیه السلام هستند... کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
هدایت شده از با ولایت تا شهادت
پدر مادرا مژده..‌‌ دختر خانوما کوچولو مژده... روز دختر رو برای دخترتان جشن بگیرید و برای ما عکس بفرستید. و تو قرعه کشی صدها هدیه شرکت کنید. 🔸🔹🔸 جهت شرکت در مسابقه از تزیین ، کادو و کیک جشن فیلم و عکس (افقی) با هشتگ تهیه کنید و ضمن انتشار در فضای مجازی آن را برای دبیرخانه ارسال کنید. دبیرخانه سایت: https://keramat.amfm.ir 🔶🔹🔸🔹🔶 کانال تخصصی کودکان فاطمی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام https://eitaa.com/joinchat/3295936530C48bf6893ac
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
32.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹پاسخ استاد انصاریان به سروش: عاشق عنوان «روضه خوان» هستم در پی اهانت های اخیر عبدالکریم سروش به برخی وعاظ، مداحان و سخنرانان مذهبی، استاد حسین انصاریان با انتشار ویدئویی به این سخنان پاسخ داد. @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 من میخوام حسود و زودرنج نباشم ، من میخوام عصبی نباشم ، من میخوام بدزبان نباشم ، امـــا نمی‌تونم ... هر چی تلاش می‌کنم نمیشه! 💥 گره کار کجاست؟ @ostad_shojae
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
🌟 زن ... یعنی زندگی ! بانویی در قم طلوع می‌کند ؛ و نبض اسلام تا آخرالزمان، می‌زند ! السَّلام عَلیکَ یا بنتَ رسول‌ِالله ... @ostad_shojae
Panahian-Clip-TanhaRaheTablighHejab-64k.mp3
1.72M
تنها راه تبلیغ مسئله حجاب 🎙 🌹 ✅اگر محجبه ها از سر شوق حجاب داشته باشند وشوق آنها به حجاب دیده شود افزوده می‌شود...💚 ✅ باید صادر بشه... به نهضت آمرین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1655439360C3ac9fe7eda این پیام را منتشر کنید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا