حضرت امام محمد باقر علیهالسلام پنجمین امام شیعیان است که در سال ۵۷ هجری قمری در مدینه متولد شد.
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، نام مبارک امام پنجم محمد بود. لقب آن حضرت باقر یا باقرالعلوم است، بدین جهت که دریای دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکارا ساخت. القاب دیگری مانند شاکر و صابر و هادی نیز برای آن حضرت ذکر کردهاند که هر یک باز گوینده صفتی از صفات آن امام بزرگوار بوده است.
کنیه امام "ابو جعفر" بود. مادرش "فاطمه" دختر امام حسن مجتبی (ع) بود؛ بنابراین نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اکبر حضرت امام حسن (ع) و از سوی پدر به امام حسین (ع) میرسید. پدرش حضرت سیدالساجدین، امام زین العابدین، علی بن الحسین (ع) است. تولد حضرت باقر (ع) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57 هجری در مدینه اتفاق افتاد.
در واقعه جانگداز کربلا همراه پدر و در کنار جدش حضرت سید الشهداء کودکی بود که به چهارمین بهار زندگیش نزدیک میشد. دوران امامت امام محمد باقر (ع) از سال 95 هجری که سال شهادت امام زین العابدین (ع) است آغاز شد و تا سال 114 هجری یعنی مدت 19 سال و چند ماه ادامه داشت.
در دوره امامت امام محمد باقر (ع) و فرزندش امام جعفر صادق (ع) مسائلی مانند انقراض امویان و بر سر کار آمدن عباسیان و پیدا شدن مشاجرات سیاسی و ظهور سرداران و مدعیانی مانند ابوسلمه خلال و ابومسلم خراسانی و دیگران مطرح است، ترجمه کتابهای فلسفی و مجادلات کلامی در این دوره پیش میآید، و عدهای از مشایخ صوفیه و زاهدان و قلندران وابسته به دستگاه خلافت پیدا میشون.
قاضیها و متکلمانی به دلخواه مقامات رسمی و صاحب قدرتان پدید میآیند و فقه و قضاء و عقاید و کلام و اخلاق را - بر طبق مصالح مراکز قدرت خلافت شرح و تفسیر مینمایند و تعلیمات قرآنی - به ویژه مسأله امامت و ولایت را، که پس از واقعه عاشورا و حماسه کربلا، افکار بسیاری از حق طلبان را به حقانیت آل علی (ع) متوجه کرده و پرده از چهره زشت ستمکاران اموی و دین به دنیا فروشان برگرفته بود، به انحراف میکشاندند و احادیث نبوی را در بوته فراموشی قرار میدادند.
برخی نیز احادیثی به نفع دستگاه حاکم جعل کرده و یا مشغول جعل بودند و یا آنها را به سود ستمکاران غاصب خلافت دگرگون مینمودند. اینها عواملی بود بسیار خطرناک که باید حافظان و نگهبانان دین در برابر آنها بایستند. بدین جهت امام محمد باقر (ع) و پس از وی امام جعفر صادق (ع) از موقعیت مساعد روزگار سیاسی، برای نشر تعلیمات اصیل اسلامی و معارف حقه بهره جستند و دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه ریزی نمودند.
زیرا این امامان بزرگوار و بعد شاگردانشان، وارثان و نگهبانان حقیقی تعلیمات پیامبر (ص) و ناموس و قانون عدالت بودند و میبایست به تربیت شاگردانی عالم و عامل و یارانی شایسته و فداکار اهتمام میورزیدند، و فقه آل محمد (ص) را جمع و تدوین و تدریس کنند. به همین جهت محضر امام باقر (ع) مرکز علما و دانشمندان و راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام بود.
دانش امام باقر علیه السلام نیز همانند دیگر امامان از سرچشمه وحى بود. آنان آموزگارى نداشتند و در مکتب بشرى درس نخوانده بودند. «جابر بن عبدالله» نزد امام باقر (ع) مى آمد و از آن حضرت دانش فرا مى گرفت و به آن گرامى مکرر عرض مى کرد: اى شکافنده علوم! گواهى مى دهم تو در کودکى از دانشى خداداد برخوردارى.
در مکتب تربیتی امام باقر (ع) علم و فضیلت به مردم آموخته میشد. ابوجعفر امام محمد باقر (ع) متولی صدقات حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و پدر و جد خود بود و این صدقات را بر بنی هاشم و مساکین و نیازمندان تقسیم میکرد، و اداره آنها را از جهت مالی به عهده داشت. امام باقر (ع) دارای خصال ستوده و مؤدب به آداب اسلامی بود. سیرت و صورتش ستوده بود، پیوسته لباس تمیز میپوشید و در کمال وقار و شکوه حرکت میفرمود.
بسیار گشاده رو و با مؤمنان و دوستان خوش برخورد بود. با همه اصحاب مصافحه میکرد و دیگران را نیز بدین کار تشویق میفرمود. در ضمن سخنانش میفرمود:
مصافحه کردن کدورتهای درونی را از بین میبرد و گناهان دو طرف - همچون برگ درختان در فصل خزان - میریزد.
امام باقر (ع) در صدقات و بخشش و آداب اسلامی مانند دستگیری از نیازمندان و تشییع جنازه مؤمنین و عیادت از بیماران و رعایت ادب و آداب و سنن دینی، کمال مواظبت را داشت.
میخواست سنتهای جدش رسول الله (ص) را عملا در بین مردم زنده کند و مکارم اخلاقی را به مردم تعلیم نماید. در روزهای گرم برای رسیدگی به مزارع و نخلستانها بیرون میرفت و با کارگران و کشاورزان بیل میزد و زمین را برای کشت آماده میساخت. آنچه از محصول کشاورزی - که با عرق جبین و کد یمین - به دست میآورد در راه خدا انفاق میفرمود. بامداد که برای ادای نماز به مسجد جدش رسول الله (ص) میرفت، پس از گزاردن فریضه، مردم گرداگردش جمع میشدند و از انوار دانش و فضیلت او بهره مند میگشتند.
مدت بیست سال معاویه در شام و کارگزارانش در مرزهای دیگر اسلامی در واژگون جلوه دادن حقایق اسلامی - با زور و زر و تزویر و اجیر کردن عالمان خود فروخته - کوشش بسیار کردند. ناچار حضرت سجاد (ع) و فرزند ارجمندش امام محمد باقر (ع) پس از واقعه جانگداز کربلا و ستمهای بی سابقه آل ابوسفیان، که مردم به حقانیت اهل بیت عصمت (ع) توجه کردند، در اصلاح عقاید مردم به ویژه در مسأله امامت و رهبری، که تنها شایسته امام معصوم است، سعی بلیغ کردند و معارف حقه اسلامی را - در جهات مختلف - به مردم تعلیم دادند تا کار نشر فقه و احکام اسلام به جایی رسید که فرزند گرامی آن امام، حضرت امام جعفر صادق (ع) دانشگاهی با چهار هزار شاگرد پایه گذاری نمود و احادیث و تعلیمات اسلامی را در اکناف و اطراف جهان آن روز اسلام انتشار داد.
امام سجاد (ع) با زبان دعا و مناجات و یادآوری از مظالم اموی و امر به معروف و نهی از منکر، و امام باقر (ع) با تشکیل حلقههای درس، زمینه این امر مهم را فراهم نمود و مسائل لازم دینی را برای مردم روشن فرمود. رسول اکرم اسلام (ص) در پرتو چشم واقع بین و با روشن بینی وحی الهی، وظایفی را که فرزندان و اهل بیت گرامی اش در آینده انجام خواهند داد و نقشی را که در شناخت و شناساندن معارف حقه به عهده خواهند داشت، ضمن احادیثی که از آن حضرت روایت شده، تعیین فرموده است. چنان که در این حدیث آمده است:
در زمان امیرالمؤمنین علی (ع) گوئیا، مقام علم و ارزش دانش هنوز - چنان که باید - بر مردم روشن نبود، گویا مسلمانان هنوز قدم از تنگنای حیات مادی بیرون ننهاده و از زلال دانش علوی جامی ننوشیده بودند و در کنار دریای بیکران وجود علی (ع) تشنه لب بودند و جز عدهای معدود قدر چونان گوهری را نمیدانستند. بی جهت نبود که مولای متقیان بارها میفرمود: "سلونی قبل ان تفقدونی"؛ پیش از آن که من را از دست بدهید از من بپرسید و بارها میگفت: "من به راههای آسمان از راههای زمین آشناترم. ".
ولی کو آن گوهرشناسی که قدر گوهر وجود علی را بداند؟ اما به تدریج، به ویژه در زمان امام محمد باقر (ع) مردم کم کم لذت علوم اهل بیت و معارف اسلامی را درک میکردند و مانند تشنه لبی که سالها از لذات آب گوارا محروم مانده و یا قدر آن را ندانسته باشد، زلال گوارای دانش امام باقر (ع) را دریافتند و تسلیم مقام علمی امام (ع) شدند و به قول یکی از مورخان:
"مسلمانان در این هنگام از میدان جنگ و لشکر کشی متوجه فتح دروازههای علم و فرهنگ شدند".
امام باقر (ع) نیز، چون زمینه قیام بالسیف (قیام مسلحانه) در آن زمان - به علت خفقان فراوان و کمبود حماسه آفرینان - فراهم نبود، از این رو، نشر معارف اسلام و فعالیت علمی را و هم مبارزه عقیدتی و معنوی با سازمان حکومت اموی را، از این طریق مناسبتر میدید، و، چون حقوق اسلام هنوز یک دوره کامل و مفصل تدریس نشده بود، به فعالیتهای ثمربخش علمی در این زمینه پرداخت.
اما بدین خاطر که نفس شخصیت امام و سیر تعلیمات او - در ابعاد و مرزهای مختلف - بر ضرر حکومت بود، مورد اذیت و ایذاء دستگاه قرار میگرفت. در عین حال امام هیچگاه از اهمیت تکلیفی شورش (علیه دستگاه) غافل نبود، و از راه دیگری نیز آن را دامن میزد: و آن راه، تجلیل و تأیید برادرش زید بن علی بن الحسین بود.
﷽ 💢 *قرار بامولا* 💢
* دعای فرج وسلامتی محبوب*
*دقایقی برای مولامون وقت بگذار ببین مولا دربرابر یک دقیقه ات چه هامیکند*🌹🌹
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
*بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد*
*دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد*
*بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا*
*از پشت پرده ی غیبت نظر دارد*
🔔 *بياد مولا به رسم هر شب* 🔔
*🌸✨بسم الله الرحمن الرحيم*✨🌸
*🌸اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ،✨*
*🌸 وَبَرِحَ الْخَفاءُ ،✨*
*🌸وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،✨*
*🌸 وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ ✨*
*🌸وَضاقَتِ الاْرْضُ ، ✨*
*🌸وَمُنِعَتِ السَّماءُ ✨*
*🌸واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ،✨*
*🌸 وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ،✨*
*🌸 وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛✨*
*🌸اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،✨*
*🌸اُولِيالاْمْرِالَّذينَفَرَضْتَعَلَيْناطاعَتَهُمْ✨*
*🌸 وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم✨*
*🌸فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً✨*
*🌸 كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛✨*
*🌸يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ ✨*
*🌸اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، ✨*
*🌸وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛✨*
*🌸يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛✨*
*🌸الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، ✨*
*🌸اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، ✨*
*🌸السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،✨*
*🌸 الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛✨*
*🌸يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ،✨*
*🌸بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ🌸*
آمین 🤲🙏🤲🤲🙏🤲🤲💐🌹🌹🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
*و برای سلامتی محبوب*
*🎀اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا*بحق حضرت زینب سلام الله علیها آمین 🤲🙏 .🎀
*🌺دعای منتظران درعصرغیبت*🌺
*اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ*
*اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى*
*#وقتتون_مهدوی*🌹 🌹🌹🌹
#دعای #فرج یا #دعای #عظم #البلاء، دعایی است برای #ظهور #حجت #بن #الحسن #علیه #السلام که براساس منابع #شیعه توسط حضرت به فردی #اسیر در #بغداد تعلیم داده شدهاست. در منابع شیعه آمده است که خود حضرت این دعا را به فرد اسیری تعلیم کرد و او رها شد. خواندن این دعا برای فرج #حضرت #مهدی علیه السلام تأکید شدهاست.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_زمان
#رهبری_تبیین_و_روشنگری
#حجاب
#کانال_ازدواج_گلهای_محمدی
*ـــــــــــــــــ🍃🌸🍃ـــــــــــــــــ*
@gole_narjec
#امام_زمان_عجل_علی_ظهورک
#لبیک_یاخامنه_ای
#حجاب
#حریفت_منم
#فلسطین
#غزه_مظلوم
#مقاومت
#طوفان_الاقصی
#تسلیت_ایران #کرمان
#الله_اکبر
#کانال_ازدواج_گلهای_محمدی
#غزه_انتصر
@gole_narjec
بسم الله الرّحمن الرّحیم
تمام سعیمان را کنیم تا ظهور حضرت مهدی علیه السلام مُحَقَّق شود با کارهای زیر:۱-تَقَیُّد به دعای عهددعای فَرَج،دعای سلامتی هر روز و تَقَیُّد به دعای ندبه در هر صبح جمعه.۲-مطالعه ی فتوای فتوای دقیق رساله توضیح المسائل چند بار تا انجام واجبات فقهی و ترک مُحَرَّمات فقهی و در مرحله ی بعد ترک مکروهات و تا حد امکان انجام مستحبات.۳-مطالعه ی مُکَرَّر قرآن و کتابهای اصول اعتقادی شیعه.۴-مطالعه ی کتابهای استاد شهید مطهری رحمت الله علیه و کتب امام و رهبری و مراجع تقلید.۵-هر کار صالحمان را به نیت ظهور انجام دهیم.۶-احیای مجلس مصیبت برای همه اهل بیت و عزای امام حسین علیه السلام و زیارت آن بزرگوار و قرائت یک زیارت عاشورا در هر روز
هر روز به کار نیک مان اضافه کنیم و از گناهی که قبلا می کردیم توبه کنیم
لطفاً پیامک را به دیگران ارسال کنید.
#تک_همسری
#ازدواج_دائم
#حجاب
#ایران
#جوشن_صغیر
#امام_زمان
#قانون_مداری
#رهبری
#کانال_ازدواج_گلهای_محمدی
@gole_narjec