ا🌿🌸🌿 🕊🦋 @golljin 🦋🕊
ا🌿🌸
ا🌿🌸 اَلـٰلَّهُمَ عَجِّــل لِلوَلِــیِّڪَاَلْفَــرَجْ
﷽
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
اگه فطریه ما گردن کسی، مثلت پدر یا میزبان و یا شوهر باشه، اما پرداخت نکند آیا پرداخت آن بر خود ما واجب می شود؟
آیات مکارم و سیستانی :
اگر بهخاطر فقر نداده، باید خودتون بپردازید و اگه از سر معصیت یا بهخاطر فراموشی نداده، بنابر احتیاط واجب، خودتون بپردازید (البته بهشرطی که شما خودتون فقیر نیستین و شرایط پرداخت رو دارید).
آیتالله وحید:
اگر به خاطر فقر نداده باید خودتون بپردازید و اگر از سر معصیت یا به خاطر فراموشی نداده چیزی گردن شما نیست.
آیات رهبری، نوری و زنجانی :
واحب نیست، به خود شخص چیزی واجب نیست.
🔷🔸💠🔸🔷
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
🕊🦋🕊 @golljin 🕊🦋🕊
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
ا🌿🌸🌿 🕊🦋 @golljin 🦋🕊
ا🌿🌸
ا🌿🌸 اَلـٰلَّهُمَ عَجِّــل لِلوَلِــیِّڪَاَلْفَــرَجْ
﷽
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
زمان پرداخت زکات فطره
از غروب شب عید فطر می تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد.
بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی خواند، می تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
🔷🔸💠🔸🔷
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
🕊🦋🕊 @golljin 🕊🦋🕊
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
ا🌿🌸🌿 🕊🦋 @golljin 🦋🕊
ا🌿🌸
ا🌿🌸 اَلـٰلَّهُمَ عَجِّــل لِلوَلِــیِّڪَاَلْفَــرَجْ
﷽
تجسس در حریم خصوصی دیگران
بعضی از افراد، به صفحه تلفن همراه کسی که در کنارشان نشسته نگاه میکنند و یا گوشی دیگران را چک می کنند، در حالی که تلفن همراه نیز جزء حریم خصوصی افراد بوده و تجسس در حریم خصوصی دیگران، -چه حقیقی و چه مجازی- جایز نیست!
پرسش:
پجسس در حریم خصوصی دیگران چه حکمی دارد؟ آیا در این قبیل موارد، فرقی بین فضای حقیقی و مجازی وجود دارد؟
پاسخ :
تجسس در امور شخصی و خصوصی دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جایز نیست.
🔷🔸💠🔸🔷
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
🕊🦋🕊 @golljin 🕊🦋🕊
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
ا🌿🌸🌿 🕊🦋 @golljin 🦋🕊
ا🌿🌸
ا🌿🌸 اَلـٰلَّهُمَ عَجِّــل لِلوَلِــیِّڪَاَلْفَــرَجْ
﷽
موضوع وطن
۱. وطن بر دو قسم است :
وطن اصلی :
جایی که انسان بخش عمده ای از ابتدای زندگی ( دوران کودکی و نوجوانی) را در آنجا بزرگ شده باشد.
وطن اتخاذی :
مکانی که انسان آنجا را به عنوان وطن خود قرار داده، و قبلاً وطن او نبوده است؛ خواه از وطن اصلی إعراض کرده باشد یا نه.
۲. جایی را که انسان برای مدت دو سال برای زندگی انتخاب میکند، وطن او نیست ولی مسافر هم بر او صدق نمیکند، بنابراین بدون قصد اقامت ده روز هم نمازش تمام است.
۳. صرف تولد در شهری باعث نمیشود که آنجا وطن اصلی او شود، بلکه لازم است بخش عمده ای از ابتدای زندگی (دوران کودکی و نوجوانی ) را در آنجا آنجا بوده و رشد و نمو پیدا کرده باشد، مثلاً کسی که در جائی به دنیا آمده و بعد از تولد، در آنجا رشد و نمو نکرده، آنجا وطن اصلی او محسوب نمیشود، بلکه وطن اصلی وی جائی است که پس از تولد به آنجا برده شده و بخش عمده ای از ابتدای زندگی را در آنجا رشد و نمو پیدا کرده است.
🔷🔸💠🔸🔷
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
🕊🦋🕊 @golljin 🕊🦋🕊
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
ا🌿🌸🌿 🕊🦋 @golljin 🦋🕊
ا🌿🌸
ا🌿🌸 اَلـٰلَّهُمَ عَجِّــل لِلوَلِــیِّڪَاَلْفَــرَجْ
﷽
موضوع وطن
۴. برای این که جایی، وطن اتخاذی محسوب شود سه شرط لازم است :
یک) قصد قطعی زندگی دائم یا زندگی به مدّت طولانی یا زندگی بدون تعیین مدّت در آن جا داشته باشد.
دو) باید قصد وطن در شهر و یا مکان خاصی داشته باشد.
سه) فراهم کردن لوازم وطن، مثل تهیه منزل و راه انداختن کسب و کار ...
۵. در وطن جدید، تملک خانه و غیر آن شرط نیست.
۶. ممکن است انسان دارای دو وطن اصلی باشد، بنابراین عشایری که نقل و انتقال همیشگی یا برای سالیان متمادی از ییلاق به قشلاق و بر عکس دارند تا روزهایی از سال را در یکی و روزهایی را در دیگری بگذرانند و هر دو مکان را برای زندگی دائمی یا سالیان متمادی خود انتخاب کرده باشند، هر یک از آن دو مکان، وطن آنان می باشد و برآنان در آن دو مکان حکم وطن جاری میگردد، و اگر فاصلهی بین آن دو به مقدار مسافت شرعی باشد، در راه سفر از یکی به دیگری، حکم سایر مسافرین را دارند.
۷. داشتن دو یا سه وطن بالفعل اشکال ندارد؛ به این صورت که در هر یک خانه و زندگی دارد و در طول سال چند ماه در آن مکان ها زندگی می کند؛ اما داشتن بیش از سه وطن بالفعل، محل اشکال است.
🔷🔸💠🔸🔷
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
🕊🦋🕊 @golljin 🕊🦋🕊
┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄