گلشن راز
مسجد مقام عجب است، میخانه جای مستی زین هر دو خانه بگذر گر مرد حقپرستی کی با تو میتوان گفت اسرار
درمان نمیپسندد هر دل که درد دادی
مرهم نمیپذیرد هر سینهای که خستی
بر آستان یارم برد آسمان غبارم
بالا گرفت کارم در منتهای پستی
دیدی دلا که آخر با صدهزار کوشش
از قید او نرستی وز بند او نجستی
گر دست من بگیرد پیر مغان عجب نیست
زیرا که من ندادم دستی به هیچ دستی
هشیاریت فروغی معلوم نیست گویا
مدهوش چشم ساقی مست می الستی
فروغی بسطامی ره
https://eitaa.com/golshaneraaz
گلشن راز
و الحق معکم و فیکم و معکم و الیکم.... اهل بیت اطهار علیهم الساام قائم مقام خدا در عالم هستند .
اهل بيت اطهار(علیهم السلام) قائم مقام خدا در عالم هستند .
اينك ما از صميم قلب خطاب به اهل بيت رسول عرض مي كنيم :
وَ الْحَقُّ مَعَكُمْ وَ فِيكُمْ وَ مِنْكُمْ وَ إِلَيْكُمْ....
«حقّ با شما و جلوه گر در سراسر زندگي شماست.حقّ از شما نشأت گرفته و بازگشت حقّ به سوي شماست».
به هنگام ورود به حرم مطهّرشان كه اذن دخول مي طلبيم، اين جملات را كه از خودشان رسيده است مي گوييم:
اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِي مَنَّ عَلَيْنا بِحُكّامٍ يَقُومُونَ مَقامَهُ لَوْ كانَ حاضِراً فِي الْمَكانِ ؛
خدا را شكر مي كنيم كه امامان ما را طوري قرار داده كه اگر بنا بود خودش در عالم طبيعت تجلّي كند و در مكاني حاضر شود،به صورت آنها تجلّي مي كرد و آنها را قائم مقام خودش قرار مي داد و لذا آنها قائم مقام خدا در عالمند و فيض الهي به وسيلهي آنها به عالم مي رسد و پس از اين كه اين حقيقت،يعني وساطت امامان (علیهم السلام) در ايصال فيض از منبع فيّاض به عالم،معلوم و روشن شد، ديگر فهميدن معناي جملات بعدي زيارت دشوار نخواهد بود كه خطاب به آن بزرگواران عرض ميكنيم:
إِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُمْ وَ حِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ....
بازگشت خلق [در روز قيامت] به سوي شما و حسابشان به دست شماست؛زيرا وقتي آن مقرّبان درگاه خدا واسطهي خدا و خلق خدا شدند، در روز حساب و جزا نيز وساطتشان محفوظ است و عالميان كه به سوي خدا باز مي گردند، طبعاً از طريق آنها با خدا در ارتباط خواهند بود و خدا هم از طريق آنها به حساب عالميان خواهد رسيد و در نتيجه،هم آيهي شريفهي:
إنَّ إلَيْنا إيابَهُمْ . ثُمَّ إنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ...
مصداق روشني مي يابد كه مي فرمايد:به يقين، بازگشت خلق به سوي ما و حسابشان به دست ماست،هم اين جمله از زيارت داراي مفاد صحيحي مي شود كه:
إِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُمْ وَ حِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ....
«بازگشت خلق به سوي شما[مجاري فيض خدا]ست و حساب آنها نيز به دست شما انجام مي پذيرد».
در عين حال كه خدا مآب و مرجع خلق و حسابرس خلق است، شما به اذن خدا مرجع و مآب خلق و حسابرس خلق هستيد.
اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم و اهلک اعدائهم من الجن و الانس من الاولین و الاخرین.
https://eitaa.com/golshaneraaz
گلشن راز
ایت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی ره صاحب دیوان کمپانی در مدح و منقبت چهارده معص
آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی معروف به کمپانی در دوم محرم سال 1296 هجری قمری در خانواده ای شریف و پاک دیده به جهان گشود. پدرشان حاج محمد حسن از تجار معروف کاظمین، مردی پارسا و معروف به پارسایی و پرهیزکاری بودند ایشان صاحب شرکت تجاری (کمپانی) بودند به همین دلیل مردم عوام لقب کمپانی را به فرزندش شیخ حسین داده بودند. که البته گفته شده بود که ایشان از این لقب خوششان نمی آمد.
علت انتساب ایشان به اصفهان به علت این بود که جد ایشان حاج محمد اسماعیل از نخجوان به اصفهان مهاجرت کرده بودند.
حاج محمد حسن پدر ایشان میراث هنگفتی برای ایشان باقی گذارده بودند بنابراین شیخ با خانواده خود با تمکن و تنعم به سر می بردند.
شیخ محمد حسین که فطرتاً مستعد ارتقا و اعتلا بود، از این موقعیت خود به خوبی استفاده کرد.
ایشان در سن بیست سالگی از کاظمین به نجف اشرف مشرف شده و به تحصیل فقه و اصول پرداختند و این در حالی بوده که ایشان تحصیلات مقدماتی را در کاظمین به اتمام رسانده بودند.
ایشان در نجف اشرف، محضر مبارک شیخ محمد کاظم خراسانی معروف به آخوند خراسانی را درک کردند و تا سال 1329 یعنی 13 سال از آن محضر مقدس کسب مکارم و معالم می نمودند تا آخوند اعلی الله مقامه وفات یافتند؛ و از آن پس ایشان مستقلا به تدریس دوره های فقه و اصول پرداختند که در مکتب عالی او عده زیادی از علمای مشهور عصر تربیت یافتند.
ایشان در سال 1361 هجری قمری در هنگام سپیده دم به دار بقا شتافتند و با فوت ایشان ثلمه ای به جهان وارد شد که غیر قابل جبران ماند.
شیخ محمد حسین غروی اصفهانی علاوه بر شخصیت علمی و معروفش در فلسفه حکیمی عرفان مشرب، در ادبیات فارسی و عربی استادی کامل، در اخلاق مخزن اسرار و در سیر و سلوک به مقام شهود رسیده بود.
از آثار منظوم ایشان که به زبانهای فارسی و عربی سروده شده بودند، به جز همین اثر گرانبها چیزی در دسترس نیست که الحق در مدایح اهل بیت (علیهم السلام) از اشعار فوق العاده پر معنا و پر مغز و زیبا می باشد.
جایگاهش متعالی و روح بلندش قرین رحمت حضرت حق باد.
https://eitaa.com/golshaneraaz
شاهد بزم ازل ، شمع دل جمع شد تا افق لم يزل روشن از آن جمع شد
ظلمت ديو و دغل ، ز پرتوش قمع شد چه شاه كيوان محل شد به فراز سرير
چون به سر دست شاه شير خدا شد بلند به تارك مهر و ماه ظل عنايت فكند
به شوكت فر و جاه به طالعي ارجمند شاه ولايت پناه به امر حق شد امير
حضرت آیت الله کمپانی ره
https://eitaa.com/golshaneraaz
مژده كه شد مير عشق وزير عقل نخست به همت پير عشق اساس وحدت درست
به آب شمشير عشق نقش دوييت بشست به زير زنجير عشق شير فلك شد اسير
فاتح اقليم جود ، به جاي خاتم نشست يا به سپهر وجود نير اعظم نشست
يا به محيط شهود ، مركز عالم نشست روي حسود عنود سياه شد همچو قير
حضرت آیت الله کمپانی ره
https://eitaa.com/golshaneraaz
صاحب ديوان عشق ، عرش خلافت گرفت مسند ايوان عشق زيب و شرافت گرفت
گلشن خندان عشق حسن و لطافت گرفت نغمه دستان عشق رفت به اوج اثير
جلوه به صد ناز كرد ليلي حسن قدم پرده ز رخ باز كرد بدر منير ظلم
نغمه گري ساز كرد معدن كل حكم يا سخن آغاز كرد عن اللطيف الخبير
حضرت آیت الله کمپانی ره
https://eitaa.com/golshaneraaz
به هر كه مولا منم ، علي است مولاي او نسخه اسما منم ، علي است طغراي او
سر معما منم ، علي است مجلاي او محيط انشا منم ، علي مدار و مدير
طور تجلي منم ، سينه سينا علي است سرانا الله منم ، آيت كبري علي است
دره بيضا منم ، لولوء لالا علي است شافع عقبي منم ، علي مشار و مشير
حضرت آیت الله کمپانی ره
https://eitaa.com/golshaneraaz
حلقه افلاك را سلسله جنبان علي است قاعده خاك را اساس و بنيان علي است
دفتر ادراك را طراز و عنوان علي است سيد لولاك را علي وزير و ظهير
دايره كن فكان ، مركز عزم علي است عرصه كون و مكان خطه رزم علي است
در حرم لا مكان خلوت بزم علي است روي زمين و زمان به نور او مستنير
حضرت آیت الله کمپانی ره
https://eitaa.com/golshaneraaz