ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
#متن_روضه_شهادت_امام_رضا_علیه_السلام
#حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_رفیعی
@golvajhehaye_roozeh
امام رضا علیه السلام را در خانه ے خدا واسطه قرار بدهیم: السلام علیڪ یا اباالحسن،،،یا علے بن موسے ایهاالرضا یا بن رسول الله
امام خمینی(ره) فرمودند: آستان قدس، پایتخت ایران است، افتخار ما این است در کشورے زندگے مے کنیم که صاحب این کشور علے بن موسے الرضاست.
قبر او مثل خورشید مے درخشد و تلألؤ دارد. من در مدینه گاهے خدمت زائران این جمله را مے گویم که امام رضا علیه السلام پنجاه و دو سال در مدینه و سه سال در ایران بود. ببینید چه قدر در ایران آثار دارد. هر کجا مے روید مے گویند این موقوفه ے امام رضاست. تقریباً ما در همه ے شهرهاے ایران موقوفه داریم؛باغ،مِلک،خانه،آب،آب انبار،خلاصه هر چه مردم در توان شان بوده وقف کرده اند. قبر و بارگاه و دور و برش را تا جایے که مردم توانسته اند وسعت داده اند. گفتم ببینید امام رضا سه سال در ایران بود. مردم چه کرده اند؟! اما پنجاه و دو سال در مدینه بود حال مردم برایش چه کرده اند؟! مے روے کنار قبر مادرش مے بینے خرابه است. دور تا دورش یڪ دیوارے کشیده اند و قبرش اصلاً معلوم نیست. اثرے از خانه ے آقا نیست،معلوم نیست که کجا بوده؟ کجا درس مے گفته؟ آثارش کجاست؟ واقعاً در مدینه مظلومیت مے بارد. متأسفانه این تلاشے است که وهابیت در از بین بردن آثار داشته اند. مگر مے شود شخصے نیم قرن در شهرے زندگے کرده باشد و اثرے از او نباشد؟ شخصے به علے بن موسے الرضا عرضه داشت:جایے بودم یکے از بستگان تان پشت سر شما حرف مے زد، مے گفت: موسے بن جعفر آخرین امام است.{ظاهراً این شخص از واقفیه بوده است، از کسانے که به هفت امام بیشتر قائل نبودند} امام فرمود:آیا به پیغمبر عمویش ابولهب بدے نکرد؟ آیا سلمان از سرزمین ایران و از سرزمین عجم نیآمد و به پیامبر ایمان نیآورد؟ مگر صهیب از روم نیآمد؟ مگر بلال از حبشه نیآمد و ایمان نیاورد؟این افتخار بود براے بعضے هایے که از اطراف مے آمدند و به پیغمبر ایمان مے آوردند. ولے کسانے که در کنار پیغمبر بودند ایمان نیاوردند و پیغمبر را اذیت کردند. در روایت دارد که امام از عجم ها تعریف و تمجید کردند،جمله اے فرمودند که قرآن هم مے فرماید: اگر ما پیغمبر را از غیر عرب انتخاب مے کردیم و قرآن را به غیر عرب نازل مے کردیم، ممکن بود بعضے ها از اعراب جاهلے با آن تعصب و لجاجت هایے که داشتند، مثل ابولهب و دیگران زیر بار نروند. این دل ها را روانه کنیم کنار مضجع شریف ثامن الائمه علے بن موسے الرضا، خداوند رحمت کند شیخ عباس قمے را کتابے دارد به نام« فوائد الرضویه» در آن کتاب معجزاتے را که بعد از شهادت امام رضا از قبر شریف او ساطع شده بیان کرده است. بعضے از این معجزات نسبت به غیر مسلمان هاست که به امام متوسل شده اند و بیمارشان شفا گرفت و یا گرفتارے شان رفع شده است.
حالا از همین جا از کنار مضجع شریف حضرت معصومه، خواهرے که به عشق برادر مدینه را ترڪ کرد اما موفق نشد امامش را زیارت کند و قبل از زیارت ِ امامش از دنیا رفت دل ها را روانه کنیم خراسان.
السَّلام علیڪ یا ابالحسن یا علے بن موسے ایهّا الرضا یابن رسول الله یا حجه الله علے خلقه یا سیدنا و مولانا انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بڪ الے الله و قدمناڪ بین یدے حاجاتنا یا وجیهاً عندالله اشفع لنا عندالله.
سَلامٌ عَلَے آلِ طاها وَ یاسین
سَـلامٌ عَلَـے آلِ خَیْـر ِ النَّبیین
سلامٌ عَـلَے رَوْضَـهِ حَلَّ فِیـها
امامٌ یُباهِے بِهِ المُلکُ والدینُ
#ادامه_متن_روضه
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
#ادامه:
اباصلت مے گوید:خدمت اقا بودم به من فرمود: اباصلت،منتظرم بمان اگر آمدم و دیدے عبا بر سر افکنده ام دیگر با من صحبت نکن بدان مرا مسموم کرده اند. بدان هدف شان را به نتیجه رسانده اند. اباصلت مے گوید:آقا رفت من هم چشم به در گشودم. خدا کند آقا عبا به سر نیفکنده باشد، اما یڪ وقت دیدم در باز شد، امام عبا را به سرافکنده از خانه ے مأمون بیرون آمد، نمے دانم چه شده بود؟۱ اما بعد از هر چند قدمے یڪ لحظه مے نشست، یڪ لحظه بلند مے شد- اباصلت،جگرم پاره پاره شد. این سم چه کرد با بدن آقا؟! حضرت داخل منزل شد، در را بستم. آقا سئوال کرد:خدمتکارها غذا خورده اند؟! گفتم:نه یابن رسول الله، با این حالے که شما دارید مگر مے شود غذا خورد. فرمود: بروید سفره بیندازید، همه را خبر کنید. اباصلت مے گوید:سفره انداختیم، خدمت کارها و غلام ها سر سفره نشستند،زیر بغل هاے امام رضا را گرفتند و آوردند. از یڪ یڪ آن ها حالشان را پرسید. سفره را برچیدیم و خدمتکارها رفتند. لحظه اے بعد دیدم آقا ضعف کرد.۲ فرش ها را کنار زد و شکم را به زمین چسباند؛یَتَمَلْمَلُ تَمَلْمُلَ السَّلیم؛ مثل مار گزیده به خود مے پیچد، دائماً به در نگاه مے کرد و انتظار مے کشید.یه وقت دیدم سرش روے زانوے جواد الائمه است،از مدینه آمده بود. خودش به آن شخص فرمود: من دارم مے روم سر بابام را به دامن بگیرم، و ودایع امامت را تحویل بگیرم.
یا بقیهالله،آقا جواد الائمه علیه السلام از مدینه با طے الارض خودش را کنار بدن بابا رساند. اما دل ها بسوزد براے آقا امام سجاد که نتوانست از خیمه ها بیاید. مگر از خیمه ها چه قدر راه بود که امام سجاد نتوانست سر بابا را به دامن بگیرد؟! هرچه اباعبدالله منتظر ماند،خبرے نشد کسے نیست سرش را به دامن بگیرد. چه کرد؟ سرش را روے خاڪ هاے گرم کربلا گذاشت؛ فَوَضَعَ رأسَه عَلے الأرض ِ و التّراب؛ صورت را گذاشت روے خاڪ کربلا.
منابع:
۱- منتهے الامال،ص۱۰۵۲؛ سوگنامه آل محمد،ص۱۲۳
۲- منتهے الامال،ص۱۰۵؛ سوگنامه آل محمد،ص۱۲۱
📚#منبع کتاب مقتل” روضه هاے استاد رفیعے ” ص۷۲-۶۹
http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh
•┈┈••✾•✾•✾••┈┈•
📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#شب_جمعه_شب_زیارتی_ارباب
هر شب جمعه صدای مادر آید از حرم
من تمــام عمــر دنبال صــدای مــادرم
میزند نالـه بُنَـیَّ کـو لبـاس کــهنه ات؟
کو سرت کوحنجرت کو یاورت کو دخترم؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نام خدا
#آیت_الله_جوادی_آملے
#دهان_پاڪ
#درس_اخلاق_شماره
اين بيان نورانی پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم) را خوب احساس می کند،فرمود:
«تَعَطَّرُوا بِالإِستِغفَارِ لا تَفضَحَنَّکُم رَوَائِحُ الذُّنُوب» اينها را استشمام می کند.
فرمود گناه بدبوست، بوی بد گناه بالأخره آدم را رسوا می کند، مگر می شود يڪ چيز بدبویی همراه آدم باشد و رسوا نکند،
فرمود گناه اينچنين است «تَعَطَّرُوا بِالإِستِغفَارِ لا تَفضَحَنَّکُم رَوَائِحُ الذُّنُوب»، فرمود اين دهانها را هم تطهير کنيد.
مسئله مسواڪ کردن که برای دندان است يڪ فضيلت شرعی است و فقهی است، حکم خاصّ خودش را دارد؛ اما اين روايت نورانی فرمود:
«طَهِّرُوا أَفوَاهکُم»، نه «أسنانکم»؛ پاڪ کردن دندان استحبابی دارد، فضيلتی دارد به نام مسواڪ کردن که حرفی در آن نيست، اما در اين حديث نورانی فرمود: دهانتان را پاڪ کنيد، نه دندانتان را، «طَهِّرُوا أَفوَاهکُم فَإِنَّهَا طُرُقُ القُرآن»
قرآن می خواهد از اينجا عبور کند، مگر نمی خواهيد نماز بخوانيد! مگر نماز, قرآن نيست! چرا قرآن را از مسير پاڪ عبور نمی دهيد؟!
اگر بخواهيد قرآن بخوانيد بايد از مسير پاڪ باشد, نماز بخوانيد از مسير پاڪ باشد. استدلال حضرت اين است، کلمات خدا بايد از اينجا عبور کند.
حرف بد از اينجا در بيايد آلوده می شود, غذای بد در اينجا وارد شود آلوده می شود، بالأخره اين دهان آلوده می شود؛
آن وقت اگر شما از کانال آلوده, بهترين و پاکترين آب را عبور بدهيد بالأخره بی اثر می شود، فرمود دهان شما اين کانال و معبر و نهر «کلام الله» است،
«طَهِّرُوا أَفوَاهکُم فَإِنَّهَا طُرُقُ القُرآن».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خداوند در #حدیث_قدسے میفرمایند:
یا بَنى آدَمَ! أَطيعُونى بِقَدْرِ حاجَتِكُمْ اِلَىَّ وَاعْصُـونى بِقَدْرِ صَبْرِكُمْ عَلَى النّـارِ، وَ اعْمـَلُوا لِلدُّنيا بِقَـدْرِ لَبْثِـكُمْ فيها وَ تَـزَوَّدُوا للاِخِرَةِ بَقَدْرِ مَكْثِكُمْ فيها.
اى فرزندان آدم! به اندازه اى كه به من نياز داريد، از من اطاعت كنيد، و به اندازه تحملتان برآتش جهنم، معصيت كنيد، براى دنيا به اندازه اى كه در آن درنگ مے کنيد كار كنيد، و براى آخرت، به اندازه اى كه در آن مى مانيد، توشه برداريد
الجواهر السنيّه، ص ۶۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ