صوتولحن ابوالقاسمی ۴ (Trimmed).mp3
13.45M
🎶#آموزش_صوتولحن
❇️استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه چهارم
⏱مدتزمان: ۱۸:۴۰
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
🆔 https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅#فوتوکلیپ
❇️ قطعهتلاوتی بسیار زیبا و روحنواز از استاد احمد شبیب
📖سوره مبارکه یونس
⏰مدت زمان: ۲:۳۷
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
🆔 https://eitaa.com/gooorrrran
کانال آموزش قرآن کریم از روخوانی تا سطح عالی
ارسال
مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی،
تلاوت قاریان مصری
آموزش تجوید ،
آموزش حفظ قرآن ،
آموزش صداسازی و سلفژ،
آموزش نغمات قرآنی اینجاست
👇👇 👇
https://eitaa.com/gooorrrran
به ما بپیوندید👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 🪴🪴🪴🪴
🌙 شب خوش ⭐️
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
✅ سلام و عرض ادب
روز چهارشنبه زیبایتان به خیر
💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
✅ آیات صفحه🌹(۳۰۵)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم :
✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
به جمع ما بپیوندید
در ایتا 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2106130443C578d8ef0e0
4_5978864560755443247.mp3
792.6K
🔸ترتیل صفحه ۳۰۵ با صدای استاد حامدولی زاده
🔸مقام : ماهور
☘️☘️☘️☘️
4_5978864560755443248.mp3
1.71M
🔸ترتیل صفحه 305 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 🪴🪴🪴🪴
سـ🌸ـلام
روزتون پراز خیر و برکت 💐
🗓 امروز چهارشنبه
☀️ ٢٠ اردیبهشت ١۴٠٢ ه. ش
🌙 ١٩ شوال ١۴۴۴ ه.ق
🌲 ١٠ می ٢٠٢٣ ميلادی
🌹🦋🌹🦋🌹🦋🌹🦋🌹
💠آموزش #تجوید #سطح1
درس هشتم: احکام میم ساکن
🖊میم ساکن نزد حروف الفبا سه حالت پیدا مى کند: (ادغام ، اخفا، اظهار).
🔮 ادغام
مـیـم سـاکـن در حـرف (میم ) بعد از خود ادغام مى شود (ادغام متماثلین بوده و با غُنّه همراه است )، مانند:
وَ هُمْ مُهْتَدُونَ (وَ هُمُّهْتَدُونَ) ـ کَمْ مِنْ (کَمِّنْ)
🔮 اخفـا
میم ساکن قبل از حرف (باء) اخفا مى گردد.
در هـنـگـام اخـفـاى مـیـم ، لبـهـا را به هم نزدیک مى کنیم ، بحدّى که فاصله اندکى بین دولب ، موجود باشد. در این حال ، صوت به حالت غُنّه به میزان دو حرکت ، کشیده مى شود، مانند:
رَبَّهُمْ بِهِمْ ـ اَمْ بِهِ جِنَّةٌ ـ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ
یـادسـپـارى : مـیـان مـیـم سـاکـن اصـلى و نـون سـاکـن و تـنـویـن کـه قبل از حرف باء تبدیل به میم ساکن مى گردد، تفاوتى وجود ندارد.
📝 تمرین :
نـَجَّیـْنـاهـُمْ بِسَحَرٍ ـ صَبَّحَهُمْ بُکْرَةً ـ اَنْتُمْ مُدْهِنُونَ ـ اَنْتُمْ بِهِ ـ رَبَّهُمْ مُشْفِقُونَ ـ هُمْ مِنْها ـ وَ هُمْ بـارِزُونَ ـ اَنَّهـُمْ بـادُونَ ـ لَهـُمْ مـُوسـى ـ هـُمْ بـَدَؤُوکُمْ ـ جُلُودُهُمْ ـ بَدَّلْناهُمْ ـ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ ـ یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً
🔮اظهـار
میم ساکن در نزد بقیّه حروف ، اظهار مى گردد. باید دقّت نمود که میم ساکن ، حرکت نگرفته و روى آن مـکـث نـیز نشود و در نزد دو حرف (فاء ـ واو) توجّه بیشترى لازم است تا میم ساکن ، اخفا یـا ادغـام نـشـده و صـوت نـیـز قطع نگردد. بدین منظور پس از تلفّظ میم بدون اینکه صوت ، قـطـع گـردد یا لبها بشدّت از یکدیگر جدا شود لبها با ظرافت به حالت اداى حرف (فاء و واو) درآید، مانند:
لَکُمْ فیها ـ یَمُدَّهُمْ فى ـ اَنْفُسَهُمْ وَ اَمْوالَهُمْ
💥 جمع بندى موارد غُنّه
در پـایـان ، مـوارد غُنَّه را که در درسهاى گذشته بطور پراکنده تشریح شده ، جمع بندى مى کنیم .
1 ـ 🌷 نون و میم مشدّد، مانند:
اِنَّ ـ کُنّا ـ عَمَّ ـ اُمَّةً
2 ـ🍃 ادغام میم ساکن در میم ، مانند:
لَهُمْ مُوسى ـ وَ هُمْ مِنْها
3 ـ🌸 ادغام نون ساکن در چهار حرف (یَنْمُو) یا (یَمُون ) مانند:
مَنْ یَشاءُ ـ مِنْ نَفْسٍ ـ مِنْ مالٍ ـ مِنْ وَلِی
4 ـ🍃 کلّیّه (اخفا)ها (که شامل اخفاى نون ساکن نزد (حروف مابقى ) و همچنین اخفاى میم ساکن در نزد حرف (باء) مى باشد)، مانند:
عَنْکُمْ ـ کُنْتُمْ ـ مِنْ بَعْدِ ـ اَمَدًا بَعیداً
🔚پایان درس هشتم
گروه بینالمللی آموزش قرآن✍
🍃🌸
4_5895397764052812097.mp3
5.96M
احکام میم ساکنه
استاد موسوی بلده
💠آموزش #تجوید #سطح1
درس هفتم: احکام نون ساکن وتنوین
▫️🦋 تنوین و نون ساکنه ، حُکمش بدان اى هوشیار
▫️🌸کز حکم آن زینت بود اندر کلام کردگار
▫️🦋در یرملون ادغام کن ، در حرف حلق اظهار کن
▫️🌸در نزد (باء) قلب به میم ، در (مابقى ) اخفا بیار
💬🦋نـون سـاکـن و تـنـویـن در مجاورت 28 حرف زبان عرب ، چهار حکم پیدا مى کند که عبارتند از: اظهار، ادغام ،اقلاب ، اخفا.
♦️اظـهـار : یـعـنـى آشکار نمودن . اگر نون ساکن و تنوین به حروف حلقى برسد، بطور عادى و واضح تلفّظ مى شود و نباید روى آن مکث نمود.
حرف حلقى شش بود اى باوفا
همزه ، هاء و عین و حاء و غین و خاء
مانند:
(همزه ): یَنْاَوْنَ مَنْ امَنَ رَسُولٌ اَمینٌ
(هاء): مِنْهُمْ اِنْ هُوَ قَوْمٍ هادٍ
(عین ): اَنْعَمْتَ مِنْ عِلْمٍ سَمیعٌ عَلیمٌ
(حاء): وَانْحَرْمِنْ حَکیمٍ عَلیماً حَکیماً
(غین ): فَسَیُنْغِضُونَ یَکُنْ غَنِیّاً اِلهٍ غَیْرِهِ
(خاء): وَالْمُنْخَنِقَةٌ مِنْ خَیْرٍقَوْمٌ خَصِمُونَ
♦️ادغام: نـون سـاکـن و تـنـویـن در شش حرف (یرملون ) ادغام مى شود و این ادغام در دو حرف (راء و لام )، بدون غُنّه و در چهار حرف بقیّه (یَنْمُو) با غُنّه است .
🔷 غنّه :
صوتى است که از خیشوم (فضاى بینى ) خارج مى شود.
دو حـرف (مـیم ) و (نون ) داراى این حالت هستند، بویژه چنانچه مشدّد باشند و نیز در هنگام ادغامِ با غُنّه و اخفاى این دو حرف ، غُنّه به میزان دو حرکت ادامه دارد، مانند:
(راء): مَنْ رَحِمَ غَفُورٌ رَحیمٌ
(لام ): مِنْ لَدُنْ رِزْقاً لَکُمْ
(میم ): مَنْ مَعِىَ فَتْحاً مُبیناً
(نون ): اِنْ نَشَاْ حِطَّةٌ نَغْفِرْ
(واو): مِنْ وَلَدٍ اُمَّةً واحِدَةً
(یاء): مَنْ یَقُولُ یَوْمَئِذٍ یَصَّدَّعُونَ
✅ # یـادسـپـارى : در کلمات (قِنْوان ـ صِنْوان ـ دُنْیا ـ بُنْیان ) به سبب آنکه نون ساکن و حروف یرملون (واو، یاء) در یک کلمه قرار گرفته اند، ادغام انجام نمى شود.
📝تمرین :
فى لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ ـ کُلُّ اَمْرٍ حَکیمٍ ـ رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ ـ وَ اِنْ یَرَوْا ـ فى شَکٍّ یَلْعَبُونَ ـ عَذابٌ اَلیمٌ ـ فـَوَیـْلٌ یـَوْمـَئِذٍ لِلْمـُکـَذِّبینَ ـ وَ لکِنْ لا ـ فَقالُوا اَبَشَراً مِنّا واحِداً نَتَّبِعْهُ اِنّا اِذاً لَفى ضَلالٍ وَ سُعُرٍ
♦️اقلاب: در اینجا مراد تبدیل نون ساکن و تنوین به حرف (میم ساکن ) است و آن هم در صورتى است که نون ساکن و تنوین پیش از حرف (باء) واقع گردند، با توجّه به این نکته که میم ساکن ایجاد شده ، در نزد باء (اخفاء) مى شود که باغُنّه همراه است ، مانند:اَنْبِئْهُمْ ـ سَمیعاً بَصیراً ـ مِنْ بَعْدِهِمْ ـ واقِعٌ بِهِمْ
📝تمرین :
حِکْمَةٌ بالِغَةٌ ـ مُنْبَثًّا ـ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ ـ فَانْبَجَسَتْ ـ اَمَدًا بَعیداً ـ مِنْ بَعْدِهِمْ ـ مَشّآءٍ بِنَمیمٍ ـ اَنْ بُورِکَ ـ سَمیعٌ بَصیرٌ ـ فَانْبِذْ ـ مِنْ بُطُونِ ـ بَصیرٌ بِالْعِبادِ ـ مِنْ بَقْلِها ـ مَنْ بَعَثَنا
♦️اخفا: به معناى (پوشاندن )، حالتى است میان اظهار و ادغام ، همراه با غُنّه بگونه اى که تشدید ایجاد نشود.
❗️نون ساکن و تنوین در نزد پانزده حرف باقیمانده (اخفا) مى شوند.
در هنگام شروع اخفا بدون اینکه زبان به محلّ اداى نون برسد، حرف بعدى به محلّ تلفّظ خود نزدیک شده ، در این حال ، صوت بصورت غُنّه دو حرکت ، ادامه پیدا کرده و آن گاه حرف مابقى به سهولت و آسانى تلفّظ مى گردد.
➖لازم بـه یـادسـپـارى اسـت کـه کـیفیت اخفا بستگى به نوع حرف مابقى دارد، بدین معنا که اگر حـرف مـابـقـى از حـروف اسـتـعـلا بـاشـد، اخـفـاى نون ساکن و تنوین ، درشت و پرحجم بوده و چنانچه از حروف استفال باشد، اخفا رقیق و نازک خواهد بود.
👆از مـطـالب فـوق ، روشـن مى شود که اخفاى نون ساکن و تنوین در نزد هر یک از این حروف با دیگرى تفاوت دارد و چه بسا فردى اخفا در نزد حرفى را صحیح انجام دهد، ولى در نزدِ حرف دیگر نتواند بخوبى اخفا نماید. بنابراین ، باید تمامى موارد حروف پانزده گانه ، تمرین شود.
(ت ): اَنْتُمْ مَنْ تابَ جَنّاتٍ تَجْرى
(ث ): وَالاُْنْثى اَنْ ثَبَّتْناکَ خَیْرٌ ثَواباً
(ج ): اَنْجَیْتَنا اِنْ جَعَلَ خَلْقٍ جَدیدٍ
(د): عِنْدَهُمْ مِنْ دُونِهِ کَاْساً دِهاقاً
(ذ): فَاَنْذَرْتُکُمْ مِنْ ذَهَبٍ فى یَوْمٍ ذى مَسْغَبَةٍ
(ز): اَنْزَلَ فَاِنْ زَلَلْتُمْ نَفْساً زَکِیَّةً
(س ): فَاَنْسیهُمْ وَ لَئِنْ سَاَلْتَهُمْ فَوْجٌ سَاءَلَهُمْ
(ش ): یَنْشُرْاِنْ شآءَ رُکْنٍ شَدیدٍ
(ص ): فَانْصُرْنا وَ لَمَنْ صَبَرَ قَوْماً صالِحینَ
(ض ): مَنْضُودٍ مَنْ ضَلَّ عَذاباً ضِعْفاً
(ط): قِنْطاراً اِنْ طَلَّقَکُنَّ کَلِمَةٍ طَیِّبَةٍ
(ظ): یَنْظُرُونَ مِنْ ظَهیرٌ قَوْمٍ ظَلَمُوا
(ف ): اَنْفُسَهُمْ کُنْ فَیَکُونُ خالِداً فیها
(ق ): تَنْقِمُونَ مِنْ قَبْلُ سَمیعٌ قَریبٌ
(ک ): اَلْمُنْکَرِ مَنْ کانَ عُلُوّاً کَبیراً
گروه بینالمللی آموزش قرآن کریم
🔚پایان درس هشتم
🦋🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸🦋
💠 آموزش #تجوید #سطح1
🌺 درس نهم: احکام مد و قصر
🌹 «مد» در تجويد عبارت است از: «امتداد صوت در حروف مدى بيش از ميزان طبيعى»، مانند: «جَاء»َ.
🍃«قصر» در تجويد عبارت است از: «اداء حروف مدى به ميزان طبيعى و معمولى»، مانند: «أُوذِينَا».
✍🏻حروف مد و اسباب مد
ساختمان مد از دو عامل تشكيل مىشود: حرف مد و سبب مد.
👈حروف مد عبارتند از: «الف مدى»، «واو مدى» و «ياء مدى».
♻️سبب مد، خود دو نوع است: سبب لفظى و سبب معنوى.
🔮 سبب لفظى سببى است كه در ظاهر كلام است و عبارت است از «همزه» و «سكون».
💐 «تشديد» نيز حكم سكون را دارد و سبب مد محسوب مىشود.
🍃هرگاه پس از حروف مد، همزه يا سكون قرار گيرد، بايد حروف مد را بيش از ميزان طبيعى امتداد داد، مانند: «جَاءَ»، «آلْآنَ»، «دَابَّة».
🔮 سبب معنوى در معناى كلمه نهفته است، مثلا طبق روايت حفص، كلمه «لا» در كلمات توحيد، به جهت تعظيم، به ميزان چهار حركت امتداد مىيابد و نيز طبق قرائت حمزه، كلمه «لاء نافيه» در «لاَ رَيْب»، «لاَ شِيَةَ» و... به جهت مبالغه در نفى به ميزان چهار حركت، امتداد مىيابد.
✅ انواع مد
حروف مد به طور طبيعى، يعنى هنگامى كه پس از آنها سبب مد نيايد، به ميزان «دو حركت» امتداد خواهند يافت. اين نوع مد را مد طبيعى يا اصلى گويند، مانند:«نُوحِيهَا»
☝️چنانچه پس از حروف مد، سبب مد بيايد، امتداد بيشترى خواهند يافت كه آن را مد فرعى يا غير طبيعى گويند، مانند: «يَشَاءُ».
✍🏻 مد فرعى6 نوع است: «مد متصل»، «مد منفصل» و «مد بدل» كه سبب مد آنها «همزه» مىباشد و «مد لازم»، «مد سكون عارضى» و «مد لين» كه سبب مد آنها «سكون» است.
🔴 مد متصل
«مد متصل» مدى است كه سبب آن، يعنى «همزه»، پس از حرف مد و در يك كلمه قرار مىگيرد، مانند: «جَاءَ»، «أُولَئِكَ» و «جِىءَ».
حَفص، ميزان مد متصل را، توسّط، يعنى چهار حركت، فوق توسّط، يعنى پنج حركت و طول يعنى، شش حركت دانسته است.
💎 قارى مجاز است هر يك از اين سه وجه را اختيار نمايد، امّا تا آخر همان را اجرا كند و به اصطلاح، توازن مد را رعايت كند.
اگر همزه در آخر كلمه باشد، هنگام وقف چون همزه ساكن نيز مىشود، مد متصل حتماً بايد به طول، يعنى شش حركت ادا شود، مانند: «سُوءْ».
🔴 مدّ منفصل
«مد منفصل» مدى است كه حرف مد و سبب آن يعنى «همزه»، در دو كلمه جدا از هم بيايند، مانند: «إنَّا أَنْزَلْنَاهُ»، «فِي أَنْفُسِهِمْ».
📙 حفص، ميزان مد منفصل را قصر، توسط و فوق توسط، يعنى دو، چهار و پنج حركت آورده است ولى در هر حال ميزان آن بايد مساوى يا كمتر از مد متصل باشد.
🔴 مد بدل
«مد بدل» مدى است كه بر خلاف ساير انواع مد، سبب مد يعنى همزه قبل از حرف مد آمده است، مانند: «ءَامَنُوا».
☝️👈از آنجا كه حرف مد در اين كلمات در اصل همزه ساكن بوده كه به حرف مد تبديل شده، آن را «مد بدل» گويند. «ءَامَنُوا» در اصل «أَءْمَنُوا» بوده است.
👈اين مد در قرائت نافع به روايت ورش، به قصر، توسط و طول خوانده شده است و باقى قراء به «قصر» خواندهاند.
🔴 مد لازم
«مد لازم» مدى است كه سبب آن «سكون لازم» بوده و پس از حرف مد، در داخل يك كلمه قرار گيرد. «سكون لازم» سكونى است كه در ذات حرف قرار دارد و به خاطر وقف ايجاد نشده باشد، مثل سكون لام در كلمه «آلْآنَ»، ميم ساكن در «الر» (الف لامْ را) و نون ساكن در «يس» (يَاسِينْ).
تشديد نيز به دليل در برداشتن سكون، سبب مد لازم است مانند: «وَلاَالضَّالِّين» و «الم» (الف لاَمِّيم).
مد لازم به «طول» يعنى شش حركت خوانده مىشود.
🔴 مد سكون عارضى
«مد سكون عارضى» مدى است كه سبب آن «سكون عارضى» باشد. «سكون عارضى» سكونى است كه در آخر كلمه هنگام وقف ايجاد مىشود، مانند: «تَعْلَمُونَ» كه در هنگام وقف خوانده مىشود: «تَعْلَمُونْ».
💫 حفص، «مد سكون عارضى» را به «قصر، توسط و طول» خوانده است.
🔴 مد لين
🌼 مد لين از نظر حروف مد، با ديگر انواع مد تفاوت دارد.
«مد لين» مدى است كه حروف آن عبارتند از: واو ساكنِ ماقبلْ مفتوح و ياءِ ساكنِ ماقبلْ مفتوح. سبب مد لين فقط «سكون» است كه اگر بعد از «حرف مد لين» واقع شود، مد لين به وجود مىآيد، مانند: «يَوْمٍ» كه هنگام وقف مىشود «يَوْمْ»، «خَوْفُ» كه هنگام وقف مىشود «خَوْفْ» و «بَيْتِ» كه هنگام وقف مىشود «بَيْتْ».
♻️بديهى است كه در صورت وصل كلمات فوق، سبب از ميان رفته، مد لين وجود نخواهد داشت.
ميزان كشش مد لين مانند سكون عارضى دو، چهار يا شش حركت است.
⚠️نكته مهم: در تمام قرآن فقط يك نمونه مد لين وجود دارد كه سبب آن «سكون لازم»است و آن عبارت است از:«عَيْن» در حروف مُقَطَّعه سوره مريم و سوره شورى.
سوره مريم: «كهيعص» (كاف ها يا عَيْنْ صاد)
سوره شورى: «حم عسق» (حا ميم عَيْنْ سين قاف)
🔚پایان درس نهم
گروه بینالمللی آموزش قرآن.✍
🍃🌸
🌷🥀🌱🌷🥀🌱🌷🥀🌱🌷🥀🌱🌷
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📚 آموزش تجوید قرآن کریم
📖 #درس._صفات_حروف
👈✅ این باب، از مباحث شیرین تجوید قرآن است .در اصطلاح تجویدی ، صفت، عبارتست از :
🍃کیفیت تولد و خروج از مخرج آن🍃
✅صفات اصلی (متضادّة)
🍂🔮 «صفات اصلی» هر حرف ، به اتفاق مخرج آن شخصیت ویژه حرف را شکل می دهند.🍂
🌿✅ تعداد صفات اصلی 10 عدد است که در واقع از 5 زوج متضاد تشکیل شده است .
✍...صفات اصلی عبارتند از:
1- جَهر ضد آن 2- هَمس
3- شِدَّة ضد آن 4- رِخوَة
5- اِستِعلاء ضد آن 6- استفال
7- اِطباق ضد آن 8- اِنفتاح
9- اِصمات ضد آن 10- اِذلاق
⚠️در مطالب آینده به شرح صفات اصلی می پردازیم .
❗️پایان جلسه یازدهم آموزش تجوید قرآن کریم و شروع فصل دوم یا بخش دوم تجوید🍁
گروه بینالمللی آموزش قرآن✍
🍃🌸