فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بیاد امواتمان ✨
✨دسته گلی به زیبایی حمد وسوره نثارشان میکنیم..
تاخوشحال بشن و در حق ما دعا کنند.
☀️🍃روحشان شاد 🍃☀️
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
✨بسمِِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ✨
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ
وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ
✨3مرتبه ✨
💐 ✨ التماس دعا✨ 💐
به جمع ما بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2278359248Ce97e32b131
لطفا برای شادی روح مرحوم حاج محمود بیانی هم فاتحه و صلوات بفرستید
51.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
🦋🌹 تلاوت زیبای آقا محمدرضا شفیعی
🔰 شب چهارم ماه مبارک رمضان
✍ جلسه قرآن محبین اهل البیت (ع) - استاد علیرضا زارع
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعه ای روح نواز از استاد شیخ مصطفی اسماعیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تلاوت استاد حاج جواد پناهی درحرم مطهر امام حسن عسکری علیه السلام
#صوت_و_صداسازی
چکار کنیم بتونیم پردههای بالاتر رو بخونیم؟
پاسخ:
اول باید بدونید در دو حالت زیر اصلاً نباید خیلی دنبال اوجخوانی باشید:
💢۱. اگر در سنین بلوغ هستید مدتی بیخیال اوجخونی بشید!
چون یکی از زمینههای آسیب صوتی در این دوره، تحمیل همین اوجهای زورکی به صدا هست. در این دوره سعی کنید زیبایی تلاوتتون رو از طریق کارهای لحنی و تکنیکهای صوتی تأمين کنید.
💢۲. شاید اصلاً نقطه قوت صدای شما، اوجش نباشه!
مثل تلاوتهای اساتید ممتازی همچون: غلوش، عبدالحکم، طبلاوی، طنطاوی و...
در این صورت هم باید بیخیال اصرار بر اوجخوانی بشيد و روی دیگر ویژگیهای صداتون (مثل طنین یا انعطاف) سرمایهگذاری کنید.
سؤال
👈 حالا از کجا باید بفهمیم که صدای ما ذاتاً اوجش خوب هست یا نیست؟
این موضوع در تمرینات آوایی (بدون کلام) تا حد بسیار زیادی قابل کشف هست.
یعنی با فرض اینکه "صدای شما دارای آسیب نباشه" و "تا حد قابل قبولی با تکنیکهای خوندن آشنایی داشته باشید"، شروع کنید از درجات پایین و توسط صداتون کلمه "هاااا" رو با یه لحن ساده بخونید. بعد از چند دقيقه که احساس کردید صداتون آمادگی لازم رو پیدا کرده، به تدریج وارد درجات بالاتر بشید و ببینید چقدر میتونید بدون اینکه به حنجرتون فشار بیاد، درجات بالا رو اجرا کنید. این تمرین میتونه حداکثر توانایی صدای شما در اوجخوانی رو بهتون نشون بده.
💠🌺💠🌺
✅ حالا بریم سراغ سؤال اصلی و ۴ راهکار کلی و مهم برای تقویت اوج صدا:
خب البته واقعیتش اینه حل این مسئله با مطالعه چند خط مطلب، ممکن نیست و نیاز به کار کارگاهی داره و من در این مطلب فقط به شما سرنخ میدم! اما سرنخهایی که ممکنه چندین سال شما رو جلو بندازه...
♦️۱. رفع انقباض
رهایی و عدم انقباض فضای حنجره و کتفها حین تلاوت، اثر بسیار قابل توجهی داره بر آزاد شدن صدا در درجات اوج. تجربه نشون داده بيشتر افراد موقع تلاوت دچار انقباضات عضلانی میشن و این ۳ دلیل شایع داره:
🍃الف) نفسگیری اشتباه
🍃ب) اشتباه در انتخاب سبک تلاوت و عدم تناسبش با ویژگیهای صوتی ما
🍃ج) مسائل و عادات ذهنی مخرب حین تلاوت (مثل استرس یا برداشت صوتی ناصحیح از برخی اجراها)
کشف کنید که ایراد شما مربوط به کدوم یکی از ۳ مورد بالا هست و مدتی برای رفعش تحقیق کنید و متمرکز بشید.
♦️۲. کنترل حجم صحیح صدا
یکی دیگه از عوامل مؤثر بر اجرای سالم و راحت درجات اوج، همین کنترل حجم درست صدا در تمام طبقات صوتی هست. به تعبیری تحمیل حجم و شدت اضافی به صدا، خودش میتونه از عوامل کاهش کیفیت و توانمندی صدا در اجرای درجات اوج باشه. اگر صدای شما در تلاوت، خیلی زود خسته میشه، این امکان وجود داره که هنوز شدت مناسب صداتون رو پیدا نکردین.
♦️۳. پیدا کردن جای درست صدا
منظور از "جای صدا" برآیند میزان تشدید صدا در رزونانسهای مختلف صوتی (شامل جمجمه، خیشوم، دهان، سینه و...) هست. مثلاً به صدایی صدای سینهای گفته میشه که بیشتر در فضای سینه داره تشدید میشه (مثل صدای استاد غلوش). البته بحث اینکه چطور باید جای صحیح صدا رو پیدا کرد، خیلی مفصله و در این مطلب نمیگنجه. در هر حال اگر صدا در رزونانسی بصورت افراطی و نامطلوب تشدید بشه، اصطلاحاً گفته میشه جای صدا صحیح نیست و این عاملیه برای کاهش توان صدا در اجرای مطلوب اوجها.
♦️نکته مهم: یادتون باشه که گاهی تنظیم نامناسب سیستم صوتی (بلندگو و باند) که باهاش تلاوت میکنید، میتونه جا و شدت صدای شما رو خیلی نامحسوس از حالت درستش منحرف کنه. در این حالت باید سعی کنید با فاصله گرفتن از میکروفون، صداتون رو به جای باند، مستقیماً از دهانتون بشنوید.
♦️۴. تمرینات پرورش صدا
در واقع از جمله اثرات اجرای اصولی و منظم برخی تمرینات پرورش صدا (به شرطی که عادات صوتی غلطی در خوندنتون نهادينه نشده باشه)، اصلاح اوج صدای شما هست.
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
💢روش صحيح تنفس در قرائت:
یکی از نکات مهم در نفس گیری ورود هوا به شش ها در هنگام تلاوت قرآن است که باید توسط پرده دیافراگم صورت پذیرد و نباید هوایی که وارد شش ها می شود از طریق سینه ها باشد زیرا به سرعت در هنگام تلاوت نفس تمام می شود.به طور دقیق تر آن نفس گیری ای صحیح است که در هنگام پر کردن شش ها شکم جلو بیاید که این همان نفس گیری دیافراگمی است.
✨روش درست تنفس در قرائت، استنشاق هوا از بيني است، زيرا بيني هوا را گرم مي کند و به وسيله ي مخاط هاي کناره ي خود آن را تمیز،صاف ونرم می کند .
✨هوای ورودی به شش ها بدون وجود غبار وارد می شود و در اثر عبور از تارهای صوتی آن را مرطوب می کند در حالی که اگر هوا از راه دهان وارد شود شود ممکن است که تارهای صوتی را خشک کند.
🔴نکته دیگر در این موضوع نفس گیری به صورت کاملا آرام به طوری که صدای کشیدن نفس شنیده نشود باید انجام شود. موضوعی که در مسابقات قرآن به عنوان نمره منفی از شرکت کنندگان کسر نمره می شود.
در هنگام تلاوت قرآن قاری نباید به صورت خمیده بنشیند و قرآن بخواند بلکه بدن او کاملا صاف باید باشد تا فشاری بر روی شش ها نیاید . اين سه عمل ، در حين قرائت به قاري کمک بسيار مي کند [مجموعه نرم افزارهاي آموزشي آشنايي با دستگاه ها و نغمات قرآني]. برای اوج گرفتن در پرده هاي صوتي بالا، بهتر است که ريه ها را از هواي مرده، خالي کرد و با راندن سينه به جلو، تنفس عميق انجام داد [ملاتقي، 80:1381].
🔻از ميان شيوه هاي تنفس از راه بيني، شيوه ي تنفس شکمي بهترين روش است. در اين نوع تنفس، مرکز تجمع هوا قسمت پايين شش هاست و همين عامل باعث وارد شدن فشار بر پرده ي ديافراگم و راندن آن به سمت شکم و باز شدن دنده ها و عضلات بين دنده اي هم جوار با پرده ي ديافراگم مي شود. لذا برآمدن شکم و پهلوها و احساس جدايي مهره هاي ستون فقرات، از نشانه هاي بارز چنين تنفسي است.
اين شيوه ي تنفس ويژگي هايي دارد از جمله:
🔸️1. کار حنجره ، توليد صوت بدون تحمل فشار ناشي از کنترل خروج هواست؛
🔸️2. کار پرده ي ديافراگم و عضلات بين دنده اي ، کنترل خروج هوا و استحکام صوت است ؛
🔸️ 3. استفاده ي مطلوب از فضاي تشديد سينه اي و دهاني به خاطر رها بودن عضلات قفسه ي سينه، گردن و دهان ؛
🔸️4. به حداقل رسيدن تنش در عضلات [نرم افزار مائده].
🆔https://eitaa.com/gooorrrran