#قفله_پردازی
قفله در لغت از قفل می آید و به معنای بستن و انسداد یا اغلاق و نیز ختم کردن می باشد و در اصطلاحات موسیقی عرب قفله به مفهوم پایان یک ملودی یا آهنگ اهمیت فراوانی در این نوع موسیقی دارد. به ویژه در گونه ی موسیقی آوازی بدون ایقاع یا ریتم قفله بسیار مهم و اساسی است. بنابراین در تلاوت قرآن و ابتهال از گذشته های دور قفلات بسیار مورد توجه قاریان و مبتهلان قرار داشته است.
✅ قفله آخرین بخش یک نغمه یا لحن محسوب میشود که احساس شنونده را به هنرنمایی قاری یا مبتهل پیوند میزند و او را به تشویق و ابراز احساسات وا میدارد.
🛑 چند نکته درباره قفله 🛑
💠 نکته اول : با توجه به تعدد مقامات مورد استفاده در تلاوت و ابتهال و تنوع ردیف های مشتق از این مقامات باز بودن دست قاریان و مبتهلان در بکارگیری تحریرها و درجات صوتی مختلف و وجود عنصر نبوغ و ابداع در نزد افراد تعداد قفلات میتواند بسیار زیاد; متنوع و تا حدی غیر قابل شمارش باشند.بنابراین باب نو آوری و ابداع در قفلات باز است اما دست یابی به آن نیازمند شناخت کافی از آثار پیشینیان و برخورداری از نبوغ موسیقایی و قدرت خلاقیت فراوان در نزد قرا حرفه ای است.
💠 نکته دوم : از ابتدای ضبط نخستین آثار تلاوت یعنی از حدود ۷۰ سال پیش تا کنون تعداد زیادی از قفلات در تلاوت و ابتهال به اجرا در آمده که به دلایل مختلف به نام قاریان و مبتهلان مختلف مصری ثبت گردیده است. از جمله دلایل این موضوع را میتوان اجرای یک قفله برای نخستین بار و تکرار آن در ادای لحنی یک قاری یا مبتهل دانست.برای مثال نوع قفلات استاد منشاوی در خانواده ایشان هم بوده اما به نام ایشان ثبت شده است.حتی در برخی منابع مصری از قفله اسماعیلیه و قفله رفعتیه سخن به میان آمده است. که منظور قفلات مصطفی اسماعیل و محمد رفعت است و مثال دیگر .
💠 نکته سوم : به دلیل گوناگونی قفلات از حیث ساختار موسیقایی از یک طرف و از سوی دیگر کاربری آن ها بر اساس مفاهیم آیات و حتی ساختار هجایی واژگان قرآنی تقسیمات متفاوتی توسط افراد مختلف در این خصوص آمده که به آن ها اشاره خواهم کرد :👇
⚫️ از حیث ساختار موسیقایی :
♦️ قفله کامله (مکمّله) :
قفله کامله به این معناست که قفله به درجه رکوز یا ایست ختم شده و گوش مستمع را اقناع کرده و او را منتظر نگذارد.
♦️ قفله تصفیه :
در صورتی که قفله در یکی از درجات دیگر مقام مثلا درجه چهارم یا پنجم پایان یابد قفله ی تصفیه نامیده میشود.
⚫️ از حیث تعبیر و توجه به معنای جمله :
♦️ قفله معلّق یا انتظاری یا (تشویق)
اگر قفله ای به واسطه عدم اتمام عبارت یا جمله قرآنی به گونه ای پایان یابد که حالت انتظار در نغمه یا لحن باقی بماند و به تعریف دیگر گوش شنونده را در شوق شنیدن مابقی جمله باقی بگذارد قفله ی معلّق میگویند.و به چنین کاری در مبحث القاء معانی تشویق گفته میشود.
♦️ قفله تام یا (اشباع) :
هنگامی که قاری به گونه ای نغمه یا لحن را اجرا کند که شنونده از نحوه ی اجرای قفله ی وی ; متوجه پایان مطلب یا عبارت قرآنی شود به این موضوع در بحث القاء معنای اشباع میگویند.
قفلات کامله و تصفیه هر گاه با چنین رویکردی اجرا شوند بهتر است تام و معلق خوانده شوند.
⚫️ از حیث ساختار هجایی کلمات :
واضح است کلمات پایانی یک عبارت چه کامل باشد چه ناقص در تلاوت قرآن بسیار متفاوت است. گاه یک کلمه در پایان به هجای مدی ختم میشود مانند ( مفلحون ) که میتوان در آن تحریرهای متنوع اورد و گاهی هجایی در آخر می آید که باید بدون تحریر و ساده باشد مثلا کلمه (خلق).
♦️ قفله زخرف یا مزخرف و قفله مستقیم :
قفلات همراه با تحریر را زخرفه یا مزخرف
و قفلات بدون تحریر را مستقیم می نامند.
♦️ قفله صخریه :
وقتی قاری یا مبتهل به کلماتی در پایان عبارت لحنی خود میرسد که از نظر اداء الفاظ و هجاء ها مانند صخره سخت و مشکل باشد و بتواند از عهده آن بخوبی بر آید .قفله صخریه گویند که استاد علی محمود به استاد قفلات صخریه معروف است.
♦️ قفله حرّاقه :
به قفلات شور انگیز و پر هیجان در تلاوت یا موسیقی که مبنای آن تحریک احساس شنوندگان است قفله حراقه میگویند.
♦️ قفله خادعه یا فریبکارانه:
در این قفله ، قاری روند اجرای ملودی را طوری پیش می برد که مستمع انتظار قفله کامله را دارد ولی از این کار که با فکر و برنامه قبلی همراه بوده است منصرف شده و دوباره به اجرای ملودی می پردازد. از این نوع قفلات در تلاوت های استاد شحات و استاد مصطفی زیاد دیده می شود. اجرای این نوع از قفلات بسیار حرفه ای است و باعث ایجاد جذابیت است.
♦️ قفله مفاجئه یا دفعی :
اگر قاری یکدفعه بر روی کلمه ای،ملودی را رها کرده و اجرا نکند. یکدفعه وقف کردن و ایستادن در تلاوت قراء معروف دیده نمی شود مکر در موارد خاص که با زیبایی اجرا شده است.تکنیک قطع النغم از نوع مفاجئه است
🔰 ادامه ی این موضوع در مطلب بعد 🔰
#تعریف_اصطلاحات_صوت_و_لحنی_قسمت۲
💠 نغمه
ملودی یا آهنگ خالی از کلام را نغمه میگویند.
💠 مقام
الگویی برای آفرینش نغمات و ملودی ها و به مجموعه اصواتی که بین یک نت و جواب آن به ترتیب بیایند مقام میگویند
💠 لحن
استفاده صحیح از نغمات و مقامات در تلاوت قرآن و موسیقی که بر روی کلام سوار میشود را لحن میگویند
💠 خارج لحنی
تغییر بدون تناسب مقامات و نغمات قرآنی را خروج یا خارج لحنی میگویند.
💠 خارج صوتی
عدم تناسب در تغییر گامها و پرده های صوتی را بدون تناسب «خارج صوتی» گویند و این تغییر دو نوع است:
۱-در حین قرائت؛ مثلاً در اثنای تلاوت، خروج از گام پائین به گام توسط یا از پرده «ر» به «فا» بدون تناسب.
۲-در فواصل تلاوت؛ مثلاً پس از قطع که در گام اوج بوده، شروع به گام پائین شود. یا قطع به پرده «لا» و شروع از پرده «دو» بدون هیچگونه تناسبی.
مسئله خارج صوتی به گونه ای است که نفس آدمی اگر چه اهل این هنر نباشد از آن بیزار است. چون نفس، طالب کمال است و خارج صوتی، مصداق نقص است.
نکته ای که در تعریف خارج صوتی باید روی آن تأکید کرد مسئله «عدم تناسب می باشد. تغییر گامها و پرده های صوتی اگر بدون تناسب باشد همان خارج صوتی است که از نقائص قرائت می باشد. اگر تغییر گامها و پرده های صوتی با تناسب و با فکر و در جای صحیحش باشد، از مزایای قرائت بشمار می رود و نشان دهنده مهارت قاری و پرورش انعطاف صوتی اوست. راه جلوگیری از خارج صوتی، ابتدا تمرین زیاد است و دوم، دقت و اراده قوی
⚠️ نکته : فواصل موسیقایی هر مقام با مقام دیگر متفاوت است
💠 تصویر
معمولاً نغمه ها و مقامات مورد استفاده در تلاوت قرآن بدون تقیّد به درجه رکوز (نت شروع) یا تونیک آن مقام که در موسیقی مقامی عربی مرسوم است اجرا و خوانده می شود. برای نمونه مرحوم مصطفی اسماعیل برای شروع در مقام بیات که به طور طبیعی از درجه Re آغاز می شود از درجه Mi تلاوت خود را آغاز می کند. به چنین عملی در موسیقی عرب، تصویر می گویند
🆔.@gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تلاوت تحقیق 💠
✳️ وَٱلسَّمَاۤءِ وَٱلطَّارِقِ...
💥 در نهایت زیبایی تلاوت کردند قاریان عصر طلایی...! 💥
☘☘🌼🌼☘☘🌼🌼☘☘
📖سوره: طارق آیه ۱ تا ۸
👤قاریان و مقامات:
🔰استاد محمد صدیق منشاوی (رست)
🔰استاد عبدالفتاح شعشاعی (نهاوند+صبا، رست)
🔰استاد کامل یوسف بهتیمی (بیات، حجاز)
🔰استاد مصطفی اسماعیل (رست)
🔰استاد ابوالعینین شعیشع (سهگاه)
🔰استاد محمود علیالبناء (رست)
🔰استاد عبدالباسط عبدالصمد (رست)
🔰استاد محمد محمود طبلاوی (رست)
⏰زمان : ۲۲:۲۵ ثانیه
@gooorrrran
📌 📌 📌 📌 📌 📌 📌 📌 📌 📌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به ترتیب اساتید
مرحوم استاد عبدالباسط
مرحوم استاد کامل یوسف البهتیمی
مرحوم استاد شحات محمد انور
مرحوم استاد محمود خلیل الحصری
مرحوم استاد راغب مصطفی غلوش
مرحوم استاد محمد صدیق منشاوی
مرحوم استاد مصطفی اسماعیل
و به ترتیب مقامات
صبا
نهاوند
عجم
بیات
سگاه یا سیکا
حجاز
رست
🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿 🌿
4_5924980493765314313.mp3
2.8M
🌹تلاوت زیبا و کوتاه
سوره مریم
🎤استاد #مصطفی_اسماعیل
+تحلیل مقامی تلاوت 👇👇👇
🌷فرازشناسی تلاوت سوره مریم
استاد #مصطفی_اسماعیل
1-اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
2-بسم الله الرحمن الرحیم
3-بیات - جنس بیات
4-بیات - بیات نوا
5-بیات - بیات حسینی
6-بیات - بیات عجمی - زیبا و بدیع
7-بیات - شوری - جالب اجرا شد
8-بیات - شوری
9-بیات - شوری
10-بیات - راست در فضای بیات
11-بیات - راست در فضای بیات
12-بیات - راست در فضای بیات با انتقال به بیات در بالا (مقام فرعی نوروز راست)
13-بیات - بیات دوکاه
14-بیات - ثلاثی بیات با فرود در راست - جالب بود
15-بیات - بیات دوکاه (غلط حفظی استاد)
16-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو دوم صدا
17-بیات - ثلاثی بیات با فرود و صعود در بیات که در <نسیا منسیا> تبدیل به جنس بیات گردید
18-بیات - جنس راست در فضای بیات با فرود در بیات - مشابه این فراز را در تلاوت بقره طارق انشراح سراغ داریم
19-بیات - جنس بیات
20-بیات - جنس بیات - فنی و زیبا
21-بیات - راست در فضای بیات
22-بیات - جنس بیات
23-بیات - اجرای پر انرژی و تاثیرگذار در جنس بیات +
24-بیات - جنس راست در فضای بیات
25-بیات - ثلاثی بیات در کلمه <فقولی> با انتقال به بیات دوکاه و فرود جالب در راست - فراز جالب و شنیدنی
26-بیات - جنس بیات
27-بیات - ثلاثی بیات با فرود در بیات
28-بیات - اجرا در عقد بیات (پنج درجه ابتدایی مقام بیات) فراز خاص سبک استاد
29-بیات - بیات شوری در اوج مقام بیات - زیبا و فنی
30- صبا جنس صبا
31-نمغه مدولاسیون در شیوه استاد
32-فرود در مقام حسینی که به نوعی ادامه همان فراز قبلی و در ادامه نغمه مدولاسیون است
33-حجاز - نغمه حجازکار
34-حجاز - جنس حجاز با محوریت درجه چهارم حجاز - زیبا و محزون
35-حجاز - حجازکار
36-حجاز - راست در فضای مقام حجاز
37-حجاز - حجازکار
38-حجاز - نغمه مدولاسیون (راست در فضای حجاز)
39-حجاز - ثلاثی حجاز - برخی آن را حجاز دوکاه می نامند
40-حجاز - جنس حجاز با محوریت درجه چهارم حجاز - زیبا و محزون
41-حجاز - غماز مقام حجاز (نغمه حجاز حسینی - درجه پنجم مقام حجاز)
42-حجاز - نغمه حجازکار
43-حجاز - فرود انتظاری در مقام حجاز
44-حجاز - فرود کامل در حجاز
45-تصدیق در حجاز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️رحمت الـهی بــه وســعــت،
🌺آسـمــانهــا پــهــن است
⭐️الـــهـــی کـــه دلــتــان
🌺بـوسهگـاه خورشیـد
⭐️چشمتان ستاره بـاران
🌺دلــتــان كـهـكـشــان نـــور
⭐️گونـههـاتـان بوسهگـاه خــدا
🌹شبـ🌙ـت در پناه خدا ، دوست مهربانم
@gooorrrran
🌓 🌱🌸🌱🌸🌱
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
✅سلام و عرض ادب
روز شنبه زیبایتان به خیر
💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
✅ آیات صفحه🌹(۱۵۴)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم :
✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
به جمع ما بپیوندید
در ایتا 👇👇👇
@gooorrrran
4_5990280244525793692.mp3
1.06M
ترتیل استاد محمود خلیل الحصری
صفحه 154
✅ #مقام_نهاوند:
ماهیتی لطیف و منعطف از نظر لحنی دارد. نه خیلی خشن است و نه خیلی خفیف. یکی از کاربردهای آن بر اساس آنچه که مصطفی اسماعیل در یکی از مصاحبه هایش گفته بود ، در بیان داستان ها و قصص قرآنی است.
معادل مقام نهاوند در دستگاه های فارسی ، دستگاه بیات اصفهان میباشد.
هدایت شده از محمد حسین یعقوبی
base.apk
12.05M
👌سلام، گوشیتون رو توی سی ثانیه به قلم قرآنی تبدیل کنید!
📚برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» رو از فایل بالا نصب کنید و از قرائت قرآن با صفحه ی عثمان طه با صوت ۳۰ قاری بین المللی لذت ببرید.
علاوه بر اون از تفسیر المیزان، نمونه، نور، و تفسیر روایی برهان هم میتونید استفاده کنید.
ضمن اینکه ترجمه ی گویا هم داره و امکانات دیگه ای که باید خودتون تجربه کنید.
برای نصب فقط کافیست فایل بالا را نصب کنید
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 🪴🪴🪴🪴 @gooorrrran
سـ🍁ــلام
روزتون پراز خیر و برکت 💐
🗓 امروز شنبه
☀️ ١٩ آذر ١۴٠١ ه. ش
🌙 ١۵ جمادی الاول ١۴۴۴ ه.ق
🌲 ١٠ دسامبر ٢٠٢٢ ميلادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 🪴🪴🪴🪴
🌸 بسم الله النور
✨شروع هفته را
🌸با نام زیبایت آغاز میکنیم
✨ خـدایـا
🌸امـروز و این هفته
✨به زندگیمان بیش از پیش
🌸نور رحمت بی انتهایت را بتابان
✨الهی آمین
🌸 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو