eitaa logo
کانال بین المللی آموزش قرآن کریم علیرضازارع 🕊
4.7هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
12هزار ویدیو
1.2هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
گنجینه گروه بین المللی آموزش قرآن کریم: باسلام و عرض ادب خدمت تمامی اساتید ، قراء و اعزه گرامی ان شاءالله مبانی موسیقی تلاوت از ابتدا به تدریج ارسال خواهد گردید. محسن امامی مدرس مبانی تخصصی و فوق تخصصی فنون و مبانی موسیقی تلاوت یک تلاوت خوب دارای سه پارامتر اصلی است: ۱-صوت زیبا ۲-لحن ۳-تکنیک های تلاوت صوت: ازبرخورددوشی به یکدیگرلرزش وارتعاشی بوجود میاد که بصورت موج درهوا انتشار می یباد
گنجینه گروه بین المللی آموزش قرآن کریم: اگراین صوت دارای فرکانس ثابت ومنظم باشد بطوری که به گوش خوش بیاد ، صوت موسیقایی است وگرنه غیر موسیقایی مثل صدای کشیدن گچ خشک روی تخته یا افتادن سنگ و یا... لحن: اگرصوت تشکیل شده رو تحت نت ها وفرکانس هاوملودی های خاصی هدایتش کنیم اصطلاحا بزبان ساده بهش میگن لحن درحقیقت بکارگیری صوت تحت یک.ملودی زیبا جهت بیان هدفی خاص است. صوت یک مقوله ذاتی است ولی لحن یک مقوله اکتسابی است پایان درس اول توضیحا اضافه مینمایم که ارسال مرقومه های این حقیر من باب پس دادن درس خدمت اساتید بزرگوار است نه از باب اظهار فضل که اذعان مینمایم چیزی در چنته ندارم و از علوم تقریبا تهی هستم و فعلا در حال تلمذ وشاگردی می باشم. [ محسن امامی ]
انواع تلاوت از نظر سرعت: ۱- روش تحقیق : ازابتدای قرآن تاانتهای قرآن بدون استراحت ۶۰ ساعت طبق قرآنهای عثمان طه که هر جزء بیست صفحه می باشد با روش تحقیق مدت زمان استاندارد هر صفحه حدودا ۶ دقیقه می شود یعنی هر جزء دوساعت روش مرسوم در جلسات و محافل انس با قرآن ۲- روش ترتیل یا تدویر: سرعت دو برابر روش تحقیق است پس استانداردتلاوت هر صفحه حدودا سه دقیقه میباشد یعنی هر جزء حدود یکساعت و کل قرآن سی ساعت روش مرسوم جزء خوانی ماه مبارک از صدا وسیما ۳- روش تحدیر : تحدیر ازماده حَدر به معنای سرا زیری و سراشیبی است در روش تحدیر سرعت دو برابر ترتیل و چهار برابر تحقیق می باشد پس هر صفحه حدود یک ونیم دقیقه و هر جزء تفریبا نیمساعت و کل قرآن ۱۵ ساعت تمام میشود. (روش استاد معتز آقائی) ۴- روش حُدَیر : سرعت دو برابر تحدیر و چهار برابر ترتیل و هشت برابر تحقیق می باشد یعنی هر صفحه ۴۵ ثانیه و هر جزء یک ربع و کل قرآن در هفت و نیمساعت تمام میشود معمولا اکثر مردم نماز رابدین روش میخوانند پس اگر دربرخی روایات داریم که ائمه ما بعضا قرآن را دریک شب ختم‌میکردند پر بیراه نیست سئوال ؛ آیا از روش حدیر هم میتوان تندتر خواند؟ بلی ولی محل کلام است زیرا حرف ومستحق حرف ادا نمیگردد و محل اشکال می باشد. [ محسن امامی ]
⁦✳️⁩⁦✳️⁩درس دوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ با سلام یک قاري قرآن به جز رعایت موارد روانخوانی و تجويد و... بايد علاوه بر داشتن صوتی زیبا بتواند آهنگ و ملودی متناسب بر مفهوم آیه را بر صوت خويش سوار کند که بهترين و مناسب ترين لحن جهت القاء مفهوم به مستمع باشد. ⁦⁩⁦◀️⁩تکنیک های تلاوت مکمل صوت ولحند⁦▶️⁩⁦ مثلا گاهی اساتید وقاریانی هستند که صدای خیلی مناسب در برخی پرده ها ونیز صدای شفاف وصافی ندارند ولی چنان بر الحان و مبانی موسیقی تلاوت مسلطند وچنان با تبحری خاص روی آن مانور میدهند که به هیچ عنوان شنونده حس نمیکند که طنین صوت قاری ازجذابیت خاصی برخوردارنیست ولی مستمع آنرا در بهترین ملودی های موسیقی و مناسب با مفهوم آیه میشنود ❗مثل استاد مصطفی اسماعیل و گاهی بعضی از قراءدارای چنان رنگ و زنگ صوتی زیبا وطنینی دلنشین هستند که شنونده نه تنها فقر نغماتی و موتیف ها و ملودی های تکراری و متنوع موسیقی قاری راحس نمیکند بلکه به اوج لذت سماعی میرسد ❗ مثل استاد عبدالباسط . . ‌. ادامه دارد...... [استاد محسن امامی کشفی]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ⁦✳️⁩⁦✳️⁩ادامه ی درس دوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ برخی قراء هم چنان برتمام پرده های صوتی مختلف مسلطند که علاوه براین تسلط از طنین مطلوب و نیز چینش موتیف ها و ملودی های مناسب با آیه در همه قسمتها نیز برخوردارند لذا دارای هم صدا و هم لحنی زیبا هستند مثل استاد عمران وبرخی از قراء هم فارغ از هرگونه ارائه آرایه های موسیقی ، فقط دنبال القاء مفهوم در قالب لحن بیانی هستند و بعضا تعمدا برخی نتها را که می بایست برای اتمام ملودی خوانده شود نمیخوانند تا به مستمع مفهوم آیه را القاء کنند همانند استاد عبدالفتاح شعشاعی تسلط بر مبانی موسیقی تلاوت میتواند ضعف صوتی قاری را به نحوی پوشش دهد که مستمع عام به هیچ عنوان نتواند تشخیص دهد که قاری از صوت چندان مناسبی برخوردار نیست وعکس آنهم مترتب است یعنی صوت دلنشین و رنگ و طنین بسیار زیبای قاری ، ضعف و فقر غنای موسیقائی ولحنی آنرا پوشش میدهد همانند مثالهای فوق که ذکر گردید 🌺🌺ان شاءالله در دروس آینده مشخصات صوت و چگونگی استفاده از آرایه های موسیقی در لحن اعم از لحن مقامی و لحن بیانی تقدیم خواهد شد. ⁦✳️⁩⁦✳️⁩پایان درس دوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ [استاد محسن امامی کشفی⚫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁦⁦✳️⁩⁦✳️⁩درس سوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ با سلام درس سوم ازمبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن؛ 🔴پارامترهای صوت: صوت دارای سه پارامتر اصلی است: ۱-شدت یابلندی صوت ۲-ارتفاع ۳-طنین ✓البته پارامترهای دیگری هم مثل انعطاف ، دیرندو...هستند ولی آن سه مشخصات اصلی اند. خلط مبحث برخی از اساتید و قراء ارجمند بین ارتفاع صوت وشدت صوت یکی ازمسائل مبتلابه است واحد اندازه گیری شدت صوت دسی بل decibel ولی ارتفاع صوت [فرکانس]هرتز میباشد ✓شدت صوت صحبت های معمولی آقایان حدود 40 دسیبل و فرکانس آنان در صحبت معمولی حدود 100 هرتز می باشد. ✓فرکانس صدای بانوان در حالت عادی تقریبا دوبرابر آقایان و در حدود200 هرتز می باشد. ادامه دارد.... [استاد محسن امامی کشفی]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁦✳️⁩⁦✳️⁩ادامه ی درس سوم⁦✳️⁩⁦✳️⁩ شدت صوت و نیز فرکانس شروع تلاوت در هر قاری متفاوت بوده و بستگی به انتخاب نت ودرجه مقام مورد علاقه قاری داشته و نیز علاوه برآن به آناتومی حنجره و ضخامت و طول تارهای صوتی قاری هم مربوط میگردد. شدت یا بلندی صدا در اصطلاح عام و قابل فهم همگان همان ولوم و یا قدرت صدا می باشد بعنوان مثال اگر شخصی در تلویزیون یا رادیو با محوریت نت Sol تلاوت میکند اگر شما صدای آن را کم کنید چیزی که تغییر میکند شدت ویا بلندی صوت است نه ارتفاع آن زیرا فرکانس را شما تغییر نمیدهید وبه نت Fa نزول نمیکند. 🔴پایان درس سوم مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن [استاد محسن امامی کشفی]
گنجینه گروه بین المللی آموزش قرآن کریم: ⁦❇️⁩⁦❇️⁩درس چهارم⁦❇️⁩⁦❇️ باسلام و درود شروع درس چهارم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن؛ رنگ صوت ویا طنین هرکسی تقریبا غیر قابل تغییراست لذاافرادی که طنین صوتی چندان زیبایی ندارند میتوانند بایادگیری نغمات والحان ضعف صوتی خود را بپوشانند وعکس آنهم صادق است رنگ وطنین زیبا فقرنغماتی راپوشش میدهد ⁦↗️⁩طنین چیست؟ طنین ترکیب پیچیده ای از شدت ، فرکانس و... سایر شاخصه های یک صوت است که توسط موج های صوتی تشکیل میشود 🔶در موسیقی طنین را ، رنگ صوت هم می نامند ⁦↗️⁩بزبان بسیار ساده طنین عبارتست از: کیفیتی از تون صدا که باعث می شود صدای یک فرد یاشیئ منحصر به خود او باشد بطوری که شما بتوانید یک صدا را نسبت به یک صدای دیگر تشخیص بدهید ⁦✳️⁩بعنوان مثال اگر برادرتان بافرکانس 200 هرتز و باشدت 50 دسیبل از پشت تلفن با شما صحبت کند و پدر بزرگوارتان هم با همین شدت و با همین فرکانس صحبت کند ، آن چیزی که باعث میشود شما تفاوت بین صدای برادر و پدرتان را تشخیص دهید ، همین طنین است ویا اگر چشمان تان را ببندید و شخصی باهمین شدت و با همین فرکانس به فلز و شیشه ضربه بزند آن چیزی باعث تشخیص صدای بین فلز و شیشه میشود ، طنین آنهاست. . . . ادامه دارد.... 👇👇👇👇 ادامه ی درس چهارم همانطور که عرض شد طنین یک پارامتر ذاتی و تقریبا غیر قابل تغییر است قاریان عزیزی که در تقلید تلاوت ، طنین استاد مورد علاقه شان را تقلید میکنند یک اشتباه محض است و ممکن است به حنجره آنان آسیبهای جدی وارد شود بر خلاف تصور برخی از نوآموزان در تلاوت ، به هیچ عنوان نباید از طنین استادی تقلید کرد بلکه منظور از تقلید مثلا تقلید از استاد منشاوی ، تقلید از سبک ، ردیف های ملودی، الحان و نغمات و یا تجوید وی می باشد نه تقلید طنین ایشان پس بهترین راه تلاوت ، استفاده از طنین واقعی صدای خودتان است نه طنین تصنعی دیگران. ⁦↗️⁩ملاک استخدام در رادیو ، طنین است و نه شدت و یا فرکانس صوت ⁦↗️⁩ولی در تلاوت هرچند طنین زیبا جذابیت بیشتری دارد لیکن در تلاوت هرسه پارامتر طنین، شدت و فرکانس صوت هرسه لازم و ملزوم همند. ⁦✳️⁩⁦✳️⁩پایان درس چهارم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن⁦✳️⁩⁦✳️⁩ [استاد محسن امامی کشفی]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا