4_6043951354152486460.mp3
925.7K
🔸ترتیل صفحه ۱۳۳ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : حجاز
☘️☘️☘️☘️
قرآن ترجمه المیزان
سوره 6
سوره مبارکه الانعام
صفحه 133
فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا ۚ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (45)
پس دنباله کسانى که ستم کردند قطع شد. و ستايش خداى را که صاحب اختيار جهانيان است. (45)
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَكُمْ وَأَبْصَارَكُمْ وَخَتَمَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ مَنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِهِ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ (46)
بگو: نظر دهيد، اگر خدا گوش و چشم شما [مشرکان ]را بگيرد و بر دلهايتان مهر نهد [که چيزى نفهميد]، کدام معبودى غير از خدا آنها را به شما مى دهد؟ ببين چگونه آيات را به گونه هاى مختلف شرح مى دهيم، باز هم آنان اعراض مى کنند. (46)
قُلْ أَرَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ (47)
بگو: نظر دهيد، اگر عذاب خدا ناگهان يا آشکارا سراغ شما بيايد آيا جز قوم ستمکار هلاک مى شوند؟ (47)
وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ ۖ فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (48)
و ما پيامبران را جز بشارت دهنده و اخطار کننده نمى فرستيم پس کسانى که ايمان بياورند و به صلاح آيند نه ترسى بر آنان است و نه غمگين مى شوند. (48)
وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا يَمَسُّهُمُ الْعَذَابُ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (49)
و کسانى که آيات ما را تکذيب کنند، به سبب فسقشان گرفتار عذاب خواهند شد. (49)
قُلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ ۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ (50)
بگو: من به شما نمى گويم که خزانه هاى خدا نزد من است، و نمى گويم که غيب ميدانم و به شما نمى گويم که من فرشته ام. من جز آنچه را که به سويم وحى مى شود پيروى نمى کنم. بگو: آيا کور و بينا يکسانند؟ پس آيا نمى انديشيد؟ (50)
وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ ۙ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (51)
و با اين [قرآن ]به آنانکه مى ترسند به سوى پروردگارشان محشور شوند در حاليکه نه ياورى دارند و نه شفاعتگرى اخطار کن، باشد که تقوا پيشه کنند. (51)
وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ (52)
و آنان را که صبح و شام (در همه حال) پروردگار خود را مى خوانند و رضاى او را مى خواهند از خود دور مکن هيچ چيزى از حساب آنان برعهده تو نيست و هيچ چيزى از حساب تو بر آنان نيست که طردشان کنى و از ستمکاران گردى. (52)
💐💐💐
🌸نکته تفسیری صفحه ۱۳۳🌸
راهنمایان قافلهی بشریت:
انسان دارای ذهنی پرسشگر است و از کودکی همواره سؤالاتی از دنیای اطراف در ذهنش شکل می گیرد؛ سؤالات گوناگونی که یکی پس از دیگری سراغش می آید و او را برای دریافت پاسخ، تشنه و تشنه تر می کند. این سؤالات را به دو دسته ی کلّی می توان تقسیم کرد:
1ـ سؤالاتی که با عقل، علم و تجربه به پاسخ آنها دست می یابد. تمام پیشرفت ها و تمدّن بشری، مدیون این جهان پر راز و رمز است که با این گونه سؤالات آغاز می شود، با فکر و اندیشه ادامه می یابد و با پاسخ یابی و دریافت راه حل به مقصد می رسد.
2ـ ولی هنگامی که انسان رشد می کند و به جهان اطراف خود می نگرد و در بارهی آن می اندیشد، به دستهی دیگری از سؤالات برخورد می کند که به هیچ وجه نمی تواند با نیروی فکر و اندیشه اش به آن ها پاسخ بدهد؛ سؤالاتی که جان و روح او را می فشارد و بدون پاسخ آن ها، اصل زندگی و حیات برایش بی معنا می شود: اینکه چه کسی او را آفریده است، در کجای هستی قرار دارد، برای چه منظوری آفریده شده و چرا این همه قوا و نیروهای متنوع روحی و جسمی به او داده شده است، و مهم تر از همه، چه آینده ای در انتظار اوست. آیا از کار افتادن قلب و قطع شدن تنفّس و تعطیل شدن کارخانهی بدن که آن را «مرگ» می نامند، پایان راه است؟ یا سرانجام دیگری در انتظار انسان هاست، و مرگ، پایان جهان نیست؟ علاوه بر اینها، انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود در همین دنیا با مشکلات فراوانی روبرو می شود که از حل آنها ناتوان است. وجود ظلم و فساد در طول تاریخ و در همه ی جوامع، دلیل روشنی بر این مطلب است.
وجود این مشکلات و سؤال های بی پاسخ، همگی نشانگر این واقعیت مهم است که «انسان برای رسیدن به سعادت نمی تواند تنها بر عقل خویش تکیه کند و به راهنمایی و هدایتی فراتر از اندیشه های انسانی نیازمند است». اینجاست که ارزش پیامبران الهی ظهور می کند و پرده از نیاز بی اندازه ی انسان به آن فرستادگان مقدّس برداشته می شود؛ کسانی که با آفریدگار جهان هستی در ارتباط بودند و حقیقت را از زلال ترین منبع علم و دانش دریافت میکردند. آنان به مردم توضیح دادند که از کجا آمده اند، در کجا قرار دارند و از همه مهمتر اینکه به کجا می روند. ایشان به ما آموختند که مرگ، چیزی جز یک انتقال نیست، و حیاتی که هم اکنون در آن قرار داریم، نسبت به زندگی پس از آن، دوران بسیار کوتاه و ناچیزي ست. آن مردان دانشمند، با مشعل هدایت، در پیش روی قافله ی بشریت حرکت می کنند و از سوی خدا راه و چاه را به انسان ها نشان می دهند؛ مردم را از خطرات راه آگاه کرده، به مقصد نهایی امیدوار می کنند؛ کاری که قرآن آن را «انذار» (بیم دادن) و «تبشیر» (بشارت دادن) می نامد و مهم ترین وظیفه ی پیامبران برمی شمارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جن و بشر نمیتوانند به تو ضرر بزنند
🔹 به مناسبت سالروز وفات خطیب نامدار و پایه گذار مهدیه تهران، شیخ احمد کافی
فرزند ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 بررسی ابعاد سبک استاد رمضان
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
لینک دانلود 👇
http://player.iranseda.ir/quran-player/?g=462281&w
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد رمضان :
وی یکی از قاریانی است که چیزی فراتر از یک سبک را ارائه نموده است و به نوعی صاحب مکتب بوده و مکتب مستقلی را ارائه نموده است که پس از او نیز توسط قاریانی مثل عمران و هلباوی دنبال شد. مکتبی که هم به لحاظ اضافه نمودن مقامات و هم به لحاظ روش اجرا از سایرمکاتب و سبک ها متفاوت است.
زمانی که مکتب ایشان در مصر ظهور پیدا کرد، به دلیل استفاده از مقاماتی مثل کورد و اثر کورد این شائبه ایجاد شد که ایشان از موسیقی هندی بهره جسته و به همین دلیل به مکتب ایشان مکتب هندی می گفتند. در حالی که دلیل آن استفاده کمتر سایر قراء از مقام کورد بود.
طنین صدای ایشان از بعد صدا ترکیبی از دو گروه صوتی کاملا متفاوت یعنی صدای زنگ دار و خیشومی است که بسیار بارز بوده و به دلیل زنگ خاص صدای ایشان و استفاده از طبقات اوج، تا عمق جان انسانها نفوذ می کند. استفاده از انعطاف و تحریر همراه با مقامات خاصی که در تلاوت ایشان است، حس و حال ویژه ای به سبک ایشان می دهد.
وسعت صدای مرحوم رمضان وسعت کاملی است و همان دو اکتاو کامل می باشد. صدای ایشان صدایی حجیم و با قوت بالاست که به دلیل جنس خاص صدایشان و همراهی این حجم تأثیر خاصی روی مخاطب گذاشته و طرفداران زیادی در عالم قرائت به ویژه در کشور مصر دارد.
در حوزه استفاده از تنوع و ترتیب مقامات به جز بیات شروع بقیه مقامات در اکتاو دوم ترتیب مشخصی در تلاوت ایشان ندارند. گاهی پس از بیات دوباره از بیات همراه با کورد و اثر کورد استفاده می کند و پس از اتمام این مقام شروع ایشان ممکن است از مقام سه گاه، نهاوند یا حجاز باشد و در عین حالی که از همه مقامات استفاده نموده و وسعت بیشتری در حوزه استفاده از مقامات دارد، اما ترتیب مشخصی در استفاده از مقامات دراین سبک وجود ندارد.
ویژگی ایشان در حوزه استفاده از مقامات اصلی، مرکب و فروع مقامات این است که به دو مقام اثر کورد و نوااثر رنگ ویژه ای در تلاوت خود بخشیده و از این دو مقام به کرات استفاده نموده و ترتیبات متنوعی از این دو مقام با سایر مقامات در تلاوت ایشان است.
ترکیب اثرکرد با نهاوند و اثرکرد با حجاز از مشهورترین ترکیباتی است که در حوزه استفاده از مقامات در تلاوت های ایشان وجود دارد. در بخش روشها و برنامهها اوجگیری ایشان به شکل اکتاوی در مقام بیات است. یعنی بعد از شروع بیات از درجه هشتم همان بیات ابتدایی، بیات جدیدی را آغاز می کند که از درجات پنج آن را به مقام کرد یا اثرکرد تبدیل کرده و تلاوت را ادامه می دهد.
وی از جمله قاریانی است که از هر سه روش انتقال درجات به شکل پلکانی، اتصال درجات و استفاده از فواصل بهره برده است. محمود رمضان جزو قاریانی است که هم از روش بم خوانی اکتاوی و هم به شکل فرودهای اکتاوی از درجه هشتم به درجه اول آن مقام استفاده نموده است.
در بخش انتقالات ایشان از الگوی یکنواخت و ثابتی استفاده نمی کند. گاهی انتقالش از مقام قبلی به نهاوند، گاهی سه گاه و گاهی حجاز است. یکی از ویژگیهای سبکی ایشان این است که تمایل چندانی به تکرار موتیف ها در تلاوت ندارد و این ویژگی تلاوت او را از دیگران متمایز می کند.
در حوزه استفاده ازتحریرها سبک ایشان پرتحریر است اما نوعی تعال در استفاده از تحریر در تلاوت ایشان نسبت به کسانی که تحریر را محورتلاوت خود قرار میدهند، وجود دارد. همچنین تنوع خوبی در استفاده از تحریرهای قدرتی، توگلویی و سایشی دارد. او جزو قاریانی است که غفلات خاصی دارد و به نوعی می توان گفت ابداعاتی که در خلق غفلات دارد، در سبک دیگران نیست. در بخش ارائه ملودیها، خلق ردیفهای جدید، استفاده از مقامات جدید و ترکیب مقامات جزو قاریانی است که کارنامه بسیار پرباری دارد که پس از او نیز مورد استفاده سایر قراء قرار گرفته است. از جمله این ترکیبات اثرکرد با کرد، حجاز، عجم یا نهاوند است.
وقتی برای اولین بار برخی از تلاوتهای ایشان در اختیار علاقمندان در کشورمان قرار گرفت، با توجه به همین استفاده مکرر از مقامات کرد و اثرکرد، تلاوت های ایشان رنگ خاصی داشت و این تفاوت باعث شد توجه بیشتری به سوی تلاوت های او جلب شود. از جمله تلاوت سوره های نجم و قمر که مورد استقبال قرار گرفت و نشان از ظهور و بروز یک قاری جدید درعالم تلاوت داشت. هم اکنون هم در کشور ما بسیاری از قاریان تمایل به استفاده از برخی از ردیف های ایشان در تلاوت دارند.
هدایت شده از آموزش قرائات ده گانه ،استاداصفهانیان
🟢 برنامه آموزش محور قراءات
(به صورت ترکیبی از قراء سبعه ، آحاد و عشره و بعضا شاذات)
🔸توسط استاد : مهندس ابراهیم رحیم آهور _ تهران
🔻 از شاگردان مرحوم استاد : ابراهیم مولایی (پورفرزیب)
🔻 مؤلف مصحف شریف قراءات ده گانه به صورت ملون (رنگی) برگرفته از شاطبیه ، الدره و طیبة النشر که در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی در ایران به چاپ رسیده است.
👇
هدایت شده از آموزش قرائات ده گانه ،استاداصفهانیان
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
💠 نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون
🌹 با سلام خدمت عزیزان قرآنی
👈 یک اقدام متفاوت و بدیع برای اولین بار در جهان اسلام از سوی یک محقق و مدرس و قاری قرآن کریم جناب استاد ابراهیم آهور در جهت ترویج و اشاعه علم قرائات مختلف قرآنی
✅ استاد ابراهیم آهور از شاگردان مجرب استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب مولایی (ره) هستند. استاد مولایی اولین معلم قرآن در معرفی و ترویج علوم قرائات مختلف قرآنی و مولف کتاب ارزشمند تهذیب القرائه و دیگر کتب این حوزه بودند بطوری که مقام معظم رهبری به حق ایشان را اکبرالقراء (بالاترین مقام در رشته قرآن) در ایران خطاب فرموده اند.
📓 مشخصات مصحف :
✅ مصحف کامل ده قرائت و بیست روایت
✅ دارای راهنمای رنگی برای نکات تجویدی و قواعد و فرش الحروف هر یک از امام القرائه ها و راویان مربوط به آنها همراه شناسه های ویژه هر قاری و راوی به صورت علائم اختصاری بین المللی (رموز شاطبیه) خاص برای هر امام القرائه و هر راوی
✅ همراه با توضیح اصول و قواعد تجویدی هر یک از قرائات و راویان از سه طریق مشهور الشاطبیه و الدره و الطیبه النشر برای اولین بار در جهان اسلام
✅ حاوی 3000 لغت کشف القرائات
⭐⭐⭐
📚 تفاوت بین شنیدن و گوش کردن
✓ حافظ عزیز، شنیدن، شکل نخستین و پیش درآمدی برای گوش دادن است.
✓ شما برای گوش دادن به صداها باید به لحاظ جسمانی قادر به شنیدن آنها باشید.
✓ گوش دادن ، علاوه بر آن، به تواناییهای دیگری مثل پردازش ذهنی و شناختی پیام های دریافتی نیاز دارد ، که شنیدن نیازی به آنها ندارد.
شنیدن و گوش دادن ، دو کنش یکسان نیستند ، ولی به اشتباه، آنها را یکی تلقی می کنیم.
👂شنیدن از گوش می گذرد
و
🧠 گوش دان از مغز می گذرد
این دقیقا همان موضوعی است که در مقایسه مسئله حفظ تصویری و حفظ صوتی قرآن بعد از مدت کوتاهی با آن مواجه میشوید.
✾ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ