فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 @gooorrrran
🌸🍃بنازم ماه شعبان را
که با شادی قرین باشد
🎊در او میلاد عباس(ع) و
حسین (ع) و ساجدین باشد
🌸🍃به نیمه چون رسد شعبان
مهش تابنده تر گردد
🎊چرا که چشم زهرا(س) روشن
روی پسر گردد
🌷🍃آغاز ماه مبارک شعبان
ماه رسول خدا (ص)
🌷🍃و اعیاد شعبانیه
را به همه مسلمانان
شادباش می گویم.
🌼اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیکَ الْفَرَج 🌼
#چند _نکته _تفسیر_یاد _بگیریم
🌺صفحه 77🌺
┏━✨🌺✨🌺✨━┓
🍀☘️
┗━✨🌺✨🌺✨━┛
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس سوم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت دوم
🎼 مقام رست
💠 معنای لغوی : رست یا راست به معنی حقیقت و درستی به کار می رود.
رست کلمهای تازی است به معنای مستقیم. این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته میشود.
💠 گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عدهای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطی این مقام به عنوان اوّلین و اصلیترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار دادهاند و لقب «أب النّغمات یا پدر نغمات» و در پارهای از موارد نام «مَلِکالنّغمات» را به خود گرفته است.
عدّهای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) میدانند و میگویند. رست نالهٔ انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است.
این مقام پس از بیات از جمله وسیعترین و گستردهترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نمودهاند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است.
نغمهٔ رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاههای هفتگانه و اصلی مطرح است.
💠 کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقامهای زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «إذَا طَالَ لَیْلُکَ فَالرّست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است.
همچنین حالت وقار، متانت و بیانگری در آن مشاهده میگردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است.
💠 تطبیق این مقام با مضامین آیات:
این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکّم و تأکید و القاء امر را متصوّر میگرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکّم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت میگردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد.
همچنین این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانههای الهی، نبوت عامه، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار میگیرد.
💠 تأثیرات : از جمله تأثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخههای آن نیز تأثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسانهای حقیقتجو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد میکند.
💠 جایگاه إجراء : بصورت حرفه ای و کلاسیک، این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سهگاه ارائه میگردد ولی با گستردگی ای که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجراء میباشد.
💠 گوشهها و نغمههای فرعی : نغمات فرعی رست عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، رهاوی، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه»
💠 قاریان برتر در مقام رست: از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند میتوان به اساتیدی چون راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، حصّان، شعشاعی، صیّاد و متولّی عبدالعال اشاره کرد.
🆔 @gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟#کلیپ_آموزشی
🎼 اجراء مقام رست با صدای چند تن از اساتید مطرح مصری
1⃣👈🏻استاد محمد اللّیثی / آیه ۵ و ۶ سوره مبارکه سجده
2⃣👈🏻استاد راغب مصطفی غلوش / آیه ۱۳۵ سوره مبارکه آل عمران
3⃣👈🏻 استاد عبدالفتّاح شعشاعی / آیه ۳۹ و ۴۰ سوره مبارکه نجم
4⃣👈🏻 استاد حمدی زامل / آیه ۳۳ سوره مبارکه انفال
ترتیل رست (Trimmed).mp3
1.78M
🎙#ترتیل_آموزشی
✳️ترتیلخوانی مقام «رست» توسط استاد محمدحسین سبزعلی
📖سوره مبارکه لقمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یکفراز_یکنفس
❇️فرازی فوقالعاده و فوق وصف از استاد عبدالباسط محمد عبدالصّمد
📖سوره مبارکه مریم (س)
🎶مقام: رســت
⏰مدت زمان : ٠٠:۴۵
✳️ یادگیری درس ✳️
قـرآن پژوهـان گرامی، در ابتدای این بخش تصـویـر صفـحـات مربـوط بـه ایـن درس و در ادامـه فـایـل صوتی آمـوزشی ایـن درس بـارگـزاری می گردد. لطـفاْ ضمن مشـاهده و مطـالعه متن درس و استـماع همزمان فایـل صوتی با محتوای درس آشنایی پیدا کنید.
کانال«فنون قرائت قرآن»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیوانه گشتم زِ فراقت...
بطلم تا کمی آرام گردم...💔
#امام_رضا
#چهارشنبه_امام_رضایی
#استوری🌱
༺🦋 @gooorrrran
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس ششم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت پنجم
🎼 مقام صـبـا
🔶معنای لغوی :
صبا، به معنی نسیم صبحگاه و نام آهنگی از آهنگهای موسیقی است.
🔷گستردگی و پیشینه :
این مقام در عراق به منصوری معروف است. چرا که برخی آن را به منصور خلیفه عباسی، و به قولی دیگر، منصور زلزال (همزمان دولت عباسی) نسبت میدهند.
🔶کیفیت آهنگ :
صبا، مجموعهای از آهنگهای حزین میباشد، و گذشتهای را به تصویر میکشد که انسان آن را از دست داده و از جمله مقامهای محزون و دلنشین است که زیبایی و روح خاصی به قرائت میدهد.
پردهی صوتی مناسبی که برای این مقام میتوان درنظر گرفت، متوسّط و اوج است که باعثِ نِمود بیشتر الحان آن میشود.
روند آن کاملاً لطیف، ملایم و روان است و هرنوع تکلّف در اجرای آن از تأثیراتش میکاهد.
این مقام بسیار حزین، رسا و اثرگذار است و پیچیدگی کمتری نسبت به سایر مقامها دارد.
🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات :
آیاتی که حالت «خوف، خشوع، توبه، انابه، مغفرت، ندامت، استغاثه، سوز، اندوه، حسرت، تضرّع، درد و رنج مظلوم و احوالات قیامت و... » دارند و همچنین آیاتی که درباره «مشرکین، کفار و اصحاب شمال، معاد» صحبت می کنند و همچنین آیات «عبرت، سرانجام گنهکاران و آیات جهنم و عذاب» را میتوان با این مقام تلاوت نمود.
🔶تأثیرات :
استفاده از نغمات این مقام با عنایت به معنا و مفهوم، حال و هوای ملکوتی و روحانی را بر شنونده حاکم میسازد. این مقام حزن زائدالوصفی در انسان ایجاد مینماید و حالت هشدار و بیدارباش دارد.
برخی گوشههای آن تأثیر شدیدی در قاری به وجود میآورد و حالت خوف و اندوه ایجاد می کند و انسان را دعوت به کنکاش در گذشته مینماید مینماید و توجه به بازگشت و توبه می دهد.
اساتید لحن گفتهاند، هرکس میل بازگشت در او بیشتر باشد، این مقام را محزونتر و بهتر ایجاد میکند.
🔷جایگاه اجرا :
صبا مقام ثابت بسیاری از قراء در تلاوت است. اکثر قراء آن را با مقامهای حجاز، عجم و چهارگاه در تجانس میدانند و معمولاً پس از بیات و حجاز آن را اجرا مینمایند.
🔶گوشهها و نغمههای فرعی :
مشهورترین و مهمترین نغمههای فرعی مقام صبا، «عجمصبا»، «تقطیع» ، «عـشیران» و «صبا زمزم» هستند.
بعضی قراء پس از اجرای این مقام و مراحل اول و دوم آن، در مرحلهٔ سوم از «عجم»، به جای جوابِالجواب استفاده مینمایند.
قسمت اعظم زیرشاخهٔ تقطیع «رمل» میباشد که در مقام سهگاه و صبا از آن استفاده میشود.
درمورد «عجم»، عدّهای معتقدند که این مقام به صورت مستقل وجود ندارد و فقط در حد همین زیرشاخه است و برخی دیگر آن را یک مقام مستقل دانستهاند و آن را جدای از این زیرشاخه میدانند. (توضیحات بیشتر در آینده إنشاءاللّٰه)
🔷برترین قاریان در اجرای مقام صبا :
از استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط میتوان به عنوان اساتیدی که در اجرای این مقام و عجم آن، مهارت فوقالعادهای دارند نام برد.
همچنین اساتیدی چون منشاوی، شعبان صیاد، محمد رفعت، حصّان، کامل یوسف، سیّد متولّی عبدالعال و شحات انور را میتوان نام برد.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti