eitaa logo
کانال بین المللی آموزش قرآن کریم علیرضازارع 🕊
4.7هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
12.3هزار ویدیو
1.2هزار فایل
#کانال_بین_المللی_آموزش_قرآن_کریم #آموزش_تجویدتخصّصی #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی_حفظ_قرآن 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2106130443C578d8ef0e0 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2278359248Ce97e32b131
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش صوت و لحن قرآن کریم | احمد ابوالقاسمی (جلسه 20) [اصول صوت] آقای احمد ابوالقاسمی در بیستمین جلسه آموزش به موضوع آشنایی با اصول صوت می پردازد. وقتی قرآن کریم نازل می شد، پیامبر اکرم (ص) در حفظ امانت وحی و شیوه قرائت صحیح آن، دقت زیادی می کردند. طبیعی است که قرائت قاریان اولیه هم که آیات را بعد از نزول، مستقیماً از خود پیامبر (ص) می شنیدند، فقط تقلید محض از پیامبر (ص) با همان دقت و وسواس بوده است. چون در آن دوران، صحت قرائت به زیبایی ارائه آن ارجحیت داشت؛ تا سال ها بعد هم که همین قاریان، نسل به نسل قرآن کریم را به دیگران یاد می دادند، وضع همین طور بود و بیشتر جنبه درست خواندن قرآن کریم در نظر گرفته می شد. مسلماً اقوام عرب زبان به خاطر تسلطی که بر معنای قرآن کریم داشتند، در این زمینه خیلی مؤثرتر و فعال تر بودند؛ به ویژه آن که در مواجهه با فرهنگ های کشورهای غیرعرب، الحان و نغمه های آنها را یاد گرفتند و در قرائت هایشان به کار بردند. در این میان، کشور مصر چند سر و گردن بالاتر از تمام کشورهای اسلامی دیگر است، آنقدر که به جرأت می گویند تمام جهان اسلام، زیبایی تلاوت و قرائت امروزشان را مدیون قاریان مصری هستند.
┄┅─✵💝✵─┅┄ به نام خدایی که نزدیک است خدایی که وجودش عشق است و با ذکر نامش آرامش را در خانه دل جا می دهیم 🌺🇮🇷🌺🇮🇷🌺🇮🇷
یابن الحسن... میتپد قلب زمین هم با صدای پای تو؛ نیمه شعبان بــبینیم کاش ما سیمای تو ... 🌸🌸🌸
4_5915484797815232755.mp3
390.6K
🔵 8مقام‌در‌یڪ‌نفس👌🏻😱 ─┅━━━━━✦━━━━━ ✨«بَسمــلہ+اقْرَأْ بِاسْمِ»↬صبا 💥«رَبِّـكَ‌الَّذِي‌خَـلَقَ»↬نهاوند ✨«خَلَقَ‌الْإِنْسَانَ‌مِنْ‌عَلَقٍ»↬عجم 💥«اقْـرَأْ‌وَرَبُّـكَ‌»↬بیات ✨«الأکرم‌الَّذِي‌عَلَّمَ»↬سه گاه 💥«بِالْقَلَمِ»↬حجاز ✨«عَلَّمَ‌الْإِنْسَانَ»↬رست 💥«مَـا‌لَمْ‌يَـعْلَمْ»↬کرد ─┅━━━━━✦━━━━━
21.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼مقام با تلاوت قاریان برتر جهان اسلام*** 🌴ارجمندان و بزگواران مقامات باشد.
✅جلسۀ چهاردهم: :: 👌بعد از شناخت مقامات موسیقی قرآن، باید تناسب آنها را با یکدیگر بدانیم تا هر مقامی در موضع مناسب خویش قرار گیرد و قرائت قرآن از نظر فنی، ردیف زیبا و دل نشینی پیدا نماید. برای اینکار، هر یک از مقامات را در نظر گرفته و تناسبش را با دیگر مقامات می سنجیم. ❇️مقام بیات : بیات را ام المقامات گویند. شاید این نامگذاری به این سبب باشد که بیات با همه مقامات متناسب است و پس از آن هر مقامی را می توان تلاوت کرد. اگر چه مرسوم است پس از بیات، مقامات رست، صبا و نهاوند خوانده شود. ❇️مقام رست : چون رست ملک المقامات است، پس از هر مقامی تلاوت می شود. پس از مقام رست مقامات چهارگاه، سه گاه و نهاوند خوانده می شود. ❇️مقام سه گاه : قبل و پس از مقام سه گاه، مقامات چهارگاه و حجاز خوانده می شود. ❇️مقام حجاز : قبل و پس از حجاز مقامات سه گاه و صبا خوانده می شود. ❇️مقام نهاوند : قبل و پس از نهاوند مقامات حجاز، چهارگاه و صبا خوانده می شود. ❇️مقام صبا : قبل و پس از صبا مقامات سه گاه، حجاز و نهاوند خوانده می شود. ·❇️ مقام چهارگاه : قبل و پس از چهارگاه، سه گاه و صبا خوانده می شود. لازم به ذکر است که اگر معانی آیات شریفه با ردیف انتخاب قاری مناسبت نداشته باشد باید ردیف دیگری انتخاب گردد و هرگز نباید هدف والای هنر قرائت را که القای معناست فدای موسیقی قرائت نمود، اگرچه در یک قرائت طولانی فقط دو مقام خوانده شود. این سنت مشهور که تلاوت را با مقام بیات شروع می کنند زمانی پسندیده است که با آیات شروع تلاوت تناسب داشته باشد. مثلاً اگر شروع تلاوت با آیات شریفه ای است که احکام فقهی را بیان می کند، مانند:  « وَ یَسْئَلونَکَ عَنِ الْمحیضَ » نباید با مقام بیات تلاوت شود و زیباتر آن است که با مقام رست خوانده شود. مطلب بعدی این است که برخی از قراء مصری، ردیف خاصی برای تلاوت خویش دارند و همیشه از آن استفاده می کنند؛ همچون این ردیف ها: 1- مقامات: بیات، رست، چهارگاه، سه گاه، حجاز و بیات. 2- مقامات: بیات، صبا، نهاوند یا حجاز، رست، سه گاه، چهارگاه و بیات. 3- مقامات: رست، سه گاه، بیات، صبا، حجاز و رست. باید گفت: این ردیف ها برای قاری قرآن ملاک قابل قبولی نیست بلکه باید قبل از تلاوت، ریدف مناسبی که به القاء معنا خدشه وارد نکند تنظیم نمود و سپس تلاوت کرد. سخن مشهوری است که می گوید: «در هر مقامی که تلاوت با آن آغاز می شود باید با همان مقام تلاوت را ختم کرد» اما باید توجه داشت، هر چند در هنرهای آوازی، مثلاً آواز ایرانی از هر دستگاهی که آواز شروع می شود در همان دستگاه باید فرود آمد، اما هنر قرائت اگر چه در ردیف هنرهای آوازی است، مزیت و شرافتی عالی بر آنها دارد و آن تلاوت کلام وحی و القای معنا با این تلاوت است. پس اگر در زمان ختم تلاوت، معنای آیه شریفه تناسب با مقامی که شروع به تلاوت شده است نداشته باشد، نباید با آن مقام ختم نمود و فرود آمد. بلکه فرود و ختم قرائت باید با هر مقامی که متناسب با معنی آیه شریفه است، باشد. برچسب‌ها: مقام, مقامات, مقامات قرآنی, تلاوت 🔰... 🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜
🎵💿 آموزش نغمات ترتیل استاد 📚 قسمت دوم : مقام رست 🔊 3 فایل صوتی مقام رست در ترتیل استاد شهریار پرهیزگار 👇👇👇