4_5906746222995048307.mp3
974.8K
🔸ترتیل صفحه ۲۸۱ با صدای استاد حامدولی زاده
🔸مقام : بیات
🛑 فایل بدون ترجمه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
4_5906746222995048308.mp3
1.81M
🔸ترتیل صفحه 281 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
قرآن ترجمه المیزان
سوره 16
سوره مبارکه النحل
صفحه 281
ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (119)
سپس قطعاً پروردگار تو نسبت به کسانى که از روى جهالت کار بد کردند و بعد از آن توبه نمودند [و کار خود را] به اصلاح آوردند، بى شک پروردگار تو بعد از آن آمرزگار و رحيم است. (119)
إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (120)
بى گمان ابراهيم امتى بود فروتن براى خدا و حق گرا، و از مشرکان نبود. (120)
شَاكِرًا لِأَنْعُمِهِ ۚ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (121)
سپاسگزار نعمت هاى او بود [و خدا] وى را برگزيد و به راهى راست هدايتش کرد. (121)
وَآتَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ (122)
و در دنيا به او [زندگى] نيکويى داديم و بى شک او در آخرت از شايستگان خواهد بود. (122)
ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۖ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (123)
سپس به تو وحى کرديم که از آيين ابراهيم پيروى کن که حق گرا بود و از مشرکان نبود. (123)
إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ ۚ وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (124)
جز اين نيست که [تحريم هاى] شنبه براى کسانى قرار داده شد که در آن اختلاف کردند، و بى گمان پروردگار تو روز قيامت درباره، آنچه در آن اختلاف مى کردند داورى خواهد کرد. (124)
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (125)
[مردم را] با حکمت و اندرز نيکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به نيکوترين شيوه به بحث بپرداز; بى شک پروردگار تو است که به کسانى که از راه او گمراه شده اند داناتر است و او است که به راه يافتگان [نيز]داناتر است. (125)
وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ ۖ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ (126)
و اگر مجازات کرديد، به مانند آنچه با شما کرده اند مجازات کنيد و اگر صبر پيشه سازيد [و از خطاکار بگذريد] البته آن براى صبرپيشگان بهتر است. (126)
وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ (127)
و صبر پيشه کن و صبر تو جز به [تأييد] خدا نيست و براى [گمراهى] آنان غم مخور و از نيرنگى که به کار مى برند، خود را در تنگنا قرار مده. (127)
إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ (128)
بى شک خدا با کسانى است که تقوا پيشه کرده اند و [با] کسانى [است] که آنان نيکو کارند. (128)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
🌷 نکته تفسیری صفحه ۲۸۱🌷
راه و روش دعوت پیامبر(ص):
پیامبر اسلام، آخرین فرستاده ی خدا، وظیفه ی بسیار سنگینی به عهده داشت. او وظیفه داشت پیام خدا را به تمام انسان هایی که در زمان او حضور داشتند و نیز انسان هایی که تا پایان دنیا متولّد می شوند، برساند و آنان را با آفریدگار جهان و برنامه ریزی دقیق او برای سعادتشان که دین نام دارد آشنا کند. بدون شک وظیفه ی پیامبر، سخت ترین کار بود؛ زیرا مخاطبان دعوت او، تمام انسان ها تا روز قیامت هستند، و برقراری ارتباط با میلیاردها انسان و قانع کردن ایشان، کاری بس سخت و دشوار به حساب می آید. پس خداوند در این آیه به پیامبر خود دستور می دهد که مردم را به سه روش زیبا به راه خدا دعوت کند؛ روش هایی که هر انسان آزاده و خردمندی در برابر آن ها سر تسلیم فرود می آورد. نخستین روش پیامبر برای دعوت به سوی خدا، استفاده از حکمت و دانش و منطق و استدلال بود. آری، نخستین و مهم ترین گام در دعوت به سوی حق، استفاده از منطق صحیح و استدلال های حساب شده است. اسلام، دین منطق و علم است و همواره مردم را به اندیشه و تفکّر دعوت می کند. بررسی قرآن و آیاتی که در آنها به عقل و فکر و اندیشه اشاره شده، این ادعا را اثبات می کند. از نظر اسلام، هر مسلمان باید با منطق و دلیل به اصول دین خود پی ببرد، و تقلید از گذشتگان در این باره پذیرفته نیست. آیات قرآن و سخنان پیشوایان دین، سرشار از دلیل و منطق و استدلال، و توبیخِ بی خردی و تقلید کورکورانه است.
دوّمین روش دعوت به سوی خدا، پند و موعظه ی نیکوست. در مرحله ی قبل، فکر و عقل انسان، بیشتر هدف قرار می گرفت؛ در این مرحله، عواطف و احساسات او تحریک می شود. البته از نظر قرآن، هر نوع پند و اندرزی مؤثر نیست؛ بلکه پند و اندرزی تأثیر می کند که نیکو باشد و از هر گونه خشونت، برتری جویی، تحقیر طرف مقابل، تحریک حس لجاجت او و مانند آن دور باشد. چه بسیار پندهایی که به سبب خوب نبودن، اثر معکوس می گذارند؛ زیرا مثلاً در حضور دیگران و همراه با تحقیر طرف مقابل انجام می گیرد، یا از آن بوی برتری جویی پنددهنده شنیده می شود؛ در حالی که پیامبر و امامان ما، همواره از روی خیرخواهی و با ادب و احترام و حفظ آبرو و شخصیّت طرف مقابل، او را نصیحت می کردند.
سوّمین گامِ دعوت به سوی خدا، مناظره با کسانی است که در برابر حق موضع گرفته اند. در اینجا، وظیفه ی پیشوایان دین، مناظره با این افراد است تا با بحثی عالمانه و منطقی، درست بودن دین برایشان ثابت شود. البته این روش نیز باید از هر گونه توهین، تحقیر، بداخلاقی و غرور پاک باشد و با کمال ادب و احترام صورت پذیرد. قرآن به پیامبر دستور می دهد که به بهترین روش با مخالفان خود بحث کند. سیره ی پیشوایان دین نیز به خوبی نشان می دهد که آن بزرگواران با مخالفان خود، عالمانه، قاطعانه، و در عین حال، مؤدّبانه بحث می کردند. ما نیز به پیروی از پیامبر خود وظیفه داریم به خوبی با دین خدا آشنا شویم و اطرافیان، هم شهریان و همنوعان خود را با این سه روش زیبا به سوی خدا دعوت کنیم .
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊