eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
2.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
546 ویدیو
772 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ [جلسه‌ی پنجم] و ۲۸ بهمن ۱۴۰۱شمسی 👈🏼 فیش منبرهای 👈🏼 شهادت حضرت امام کاظم صلوات‌الله‌علیه و وفات حضرت ابوطالب علیه‌السلام 📚 مطالب مطرح شده: ۲۱. مدح امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ۲۲. لرزیدنِ سندی‌بن‌شاهک در حضور ۸۰تن از علمای اهل‌سنت بر اثر کلام امام کاظم علیه‌السلام ۲۳. گواهی ۵۰تن از علمای اهل‌سنت به‌وفات امام کاظم و نماز امام رضا علیهماالسلام ۲۴. شناخت‌نامه علیه‌السلام ۲۵. سرپرستی و کفالت رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله ۲۶. ایمان ابوطالب در کلام اهل‌بیت علیهم‌السّلام .👇
4_533595857702879664.MP3
370.7K
به خودت افتخار کن که روضه خوان اهل بیت علیهم السلام هستی💯 💠نقل خاطره ای از آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ره
4_5911290779430556113.mp3
27.3M
📻 بشنوید | سخنرانی 🎤 🕌 مجمع یاس کبود 🗓 یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ایام
4_5911290779430556121.mp3
24.48M
📻 نکته ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ 🎤 🕌 مجمع یاس کبود 🗓 یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ چطور از سبک خارج نشویم و فالش نخوانیم(لغزشِ سبکی) را جدی اجرا کند ؛ مطابق الگو نمونه اجرای نغمه صبای عربی نمونه اجرای نغمه عاطفی صفحه ۱۵۷ کتاب ستایشگران نور صفحه ۱۶۱ " " صفحه ۱۶۲ روضه عاطفی " "
MyTone -Untitled 7.mp3
6.14M
[ ] اگرسنگِ‌مسی را کوه زَرکردم ضررکردم اگر اینگونه‌ خودرامعتبر‌کردم ضرر‌کردم من‌از‌ اِلّاجمیلایی‌که‌زینب‌گفت‌دانستم بِغیراز بیرقَت هرجا نظرکردم ضررکردم "لفی خسری" که قرآن گفت ........... هرلحظه‌بدون‌روضه‌ سرکردم‌ ضرر‌کردم یا فرمود "سیرو فی الارض" ............ به غیر‌ازکربلا هرجا سفرکردم‌ ضرر‌کردم منم‌آن تاجرِیوسف‌فروشی که‌نفهمیدم دراین‌بازار‌سودی‌هم اگرکردم ضرر‌کردم توکیستی که در غم از دست دادنت مردان ما شبیه زنان ، گریستند ....... 🎤🎼 کربلایی‌ .
. . (خیلی‌خلاصه‌نوشته‌شده/فقط‌جهت‌آگاهی) اما به‌فضل‌الهی ، داخل پکیج آموزشی‌مون کامل به این موارد به جزئیاتش میپردازیم ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۱_ اوج و فرود/💯 هر دو سه خط ، مقداری اوج گرفته میشه و مجدد برمیگردیم به همان گام قبلی خیلی از خوننده های حرفه ای از این روش (برای تاثیر گذاری بیشترِ شعر و همچنین شور دادنِ به جلسه ای که خسته شده و ثبتِ خاطره ای خوش در ذهن مخاطب و در آمدن از یکنواختی) استفاده ابزاری میکنند اسم این تکنیک Ascent & descent ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۲_ سرعت‌وفرصت‌ومُقَطَّع‌خوانی/💯 این مبحث ، نیاز به توضیح مفصّل داره که خلاصه‌ش اینه / سه مدل خوانشِ شعری داریم که با توجه به نوعِ تنفسِ و سلیقه مداح ، هرکدوم باهم فرق‌ها مزیت‌هایی داره. که ایشالله در مراحل بعدی کاملا توضیح میدم. اسم این تکنیک Speed & opportunity ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۳_ توقف کلیدی/💯 ایستگاهِ توقفِ ما در شعر نباید همینجوری الکی و دلبخواهی باشه بلکه باید باتوجه به معنا و با توجه به اصل قافلگیری مخاطب اجرا بشه. که در دو سه جا از این فایل از این تکنیک استفاده شد که همین سبب تاثیر کلام میشه. ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۴_ دادنِ فرصتِ خوندن ، به مخاطب/💯 باید مسمتع در خوندنِ بخشی از شعر با رغبتِ خودش سهیم بشه و بخونه. بستگی به نوعِ پیک گرفتنِ ما از انتهای مصرع داره. در فایل دو جا از این نکته استفاده شد اسم این تکنیک به Give & take معروفه ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۵_استفاده از کشش یا تحریر یا مکث/💯 بعضی جاها بخاطر زیباییِ کار کشش و تحریر و مکث انجام میدیم اما ... بعضی جاها ممکنه کلمه ای از شعر رو یادمون بره، اینجا باید یجوری با کشش یا تحریر یا مکث ، تنظیمش کنیم که توی گوش مخاطب ، وزن درست شنیده بشه. که دوسه‌بار هم از این استفاده شد. ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ۶_ جلب توجه قبلِ بعضی از ابیات/💯 این کار باعثِ جمع شدنِ حواس مخاطب به کلام بعدی ما میشه. و درنتیجه حق شعر ادا میشه که از این هم دو جا استفاده شد ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ ــــــــــ .غرض و هدف از این تحلیل و نکته‌ها این نیست که حالا چون توسط حقیر خونده شده ، تکنیک هارو بخوام از خودم بنویسم ، قطعا و یقینأ این غرض بنده نیست. بلکه هدف نهایی ، اینه که شگردها و تکنیک‌های اصولیِ شعرخوانی رو با نمونه‌های اجرای خودم آموزش بدم که هرکسی این نکات رو آموزش ببینه و رعایت کنه ، شعرخوانیش روزبروز قوی تر میشه. (معمولا مدرّس‌های مدّاحی از نمونه های دیگران استفاده میکنند نه خودشان) @Alihajianfar ■ ~علـی‌حاجیــان‌فر ■
4_5900257429353924621.mp3
28.34M
📋 اگر سنگِ مسی را کوه زَر کردم ضرر کردم کربلایی سیدرضا نریمانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر سنگِ مسی را کوه زَر کردم ضرر کردم اگر اینگونه خود را معتبر کردم ضرر کردم من از "اِلّا جمیلا"یی که زینب گفت دانستم به غیر از پرچمت هر جا نظر کردم ضرر کردم منم آن تاجرِ یوسف فروشی که نفهمیدم در این بازار سودی هم اگر کردم ضرر کردم مرا جز بی‌قراری در هوای تو، قراری نیست بجز خاک تو هر خاکی به سر کردم، ضرر کردم دَرِ این خانه همواره به روی این و آن باز است اگر یک عمر خود را دربه‌در کردم ضرر کردم برایم دشمنی با دشمنانت منفعت‌ها داشت اگر از دوستان تو حذر کردم، ضرر کردم به غیر از خاطراتِ راه تو، ورد زبانم نیست به غیر از کربلا، هر جا سفر کردم ضرر کردم نکیر و منکر از من هر چه پرسیدند یادم رفت بجز نام تو هر نامی ز بر کردم ضرر کردم *شاعر: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام صادق به یکی از اصحابشون فرمود کربلا رفتی؟! -گفت نه آقا من اهل بصره‌ام منو میشناسند من برم کربلا میفهمند من محب شما هستم منو زنده نمیذارند، همه ناصری بودند اونجا. -فرمود کربلا نمیری؛ برای جد ما روضه میگیری یا نه؟! _آقا روضه‌ رو که همیشه میگیرم اصلا روضه هفتگی خونه‌مون دارم آقا فرمود: احسنت! کمترین کاری که در قبال این روضه‌ای که برای جد غریب ما میگیری جد ما برات انجام میده اینه: لحظه‌ی مرگت منتظری؛ توو حالت احتضاری، پاهات‌و روو به قبله کردند، حرف نمیتونی بزنی، یهو می‌بینی سرت رو پاهای حسینه
. 🏴 حزن بانوان بنی‌هاشم هنگام تصمیم امام حسین(ع) به ترک مدینه هنگامی که امام تصميم به ترک مدينه و پناه بردن به مکه گرفت، بانوان خاندان عبدالمطلب، در حالی که به شدت محزون و متأثر بودند، جمع شدند؛ زيرا خبرهای بسياری از رسول خدا صلی الله عليه و آله در مورد کشته شدن فرزندش حسين عليه‌السلام، به آنان رسيده بود. آنها شروع به نوحه سرايی نمودند و صدايشان به گريه بلند شد. منظره‌ای هراس‌انگيز بود، حضرت حسين عليه‌السلام با اراده‌ای محکم، روی به آنان کرد و فرمود: «شما را به خدا! اين کار را که معصيت خداوند و پيامبر می‌باشد، آشکار نکنيد.» دلهايشان به درد آمد و فرياد زدند: «نوحه سرايی و گريه را برای چه کسی می‌خواهيم، امروز نزد ما همانند روزی است که رسول‌خدا صلی الله عليه و آله، علی، فاطمه و حسن درگذشته بودند… خداوند ما را فدای تو قرار دهد، ای محبوب نيکان!…» يکي از عمه‌های آن حضرت به سوی او آمد در حالی که چهره‌اش برافروخته شده بود. با صدايی که از گريه مرتباً قطع می‌شد، گفت: هاتفی را شنيدم که می‌گفت: «و ان قتيل الطف من آل هاشم اذل رقاباً من قريش فذلت.» «آن کشته سرزمين طف، از خاندان هاشم، گردنهايی از قريش را به ذلّت نشاند و آنها خوار شدند.» امام عليه السلام او را آرام کرد و دستور به شکيبايی داد همان گونه که ديگر بانوان از خاندان عبدالمطلب را چنين امر فرموده بود. 📚منبع مقتل حضرت حسين عليه‌السلام، مقرم، ج۵، ص ۱۳
◼️ وداع امام حسین(ع) با قبر رسول خدا(ص) از ابوسعید مقبرى نقل شده است که در مسجد مدینه امام حسین(ع) را دیدم در حالى که خرامان خرامان مى‌رفت و این اشعار «یزید بن مفرغ» را مى خواند: لاَذْغَرْتُ السَّوامَ فی فَلَقِ الصُّبْحِ مُغیراً، وَ لا دُعیتُ یَزیدا یَوْمَ أُعْطى مِنَ الْمَهابَةِ ضَیْماً وَ الْمَنایا یَرْصُدْنَنی أَنْ احیدا من آن نیستم که گلّه‌هاى آرام شتر را در سپیده دم آسوده بگذارم و اگر از بیم، تن به بیدادگرى دهم و ترس از مرگ، مرا از راه به در برد، نامم یزید (نام شاعر) نباشد.» با خود گفتم: به خدا سوگند! به یقین امام(ع) از خواندن این شعر مقصودى دارد و مى‌خواهد چنین بگوید که اگر تسلیم خواسته‌هاى یزید شوم من حسین فرزند پیامبر نخواهم بود. (۱) امام حسین(ع) شبانگاه کنار قبر جدّش رسول خدا(صلى الله علیه وآله) رفت و عرض کرد: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللّهِ! أَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ فاطِمَةَ، أَنَا فَرْخُکَ وَابْنُ فَرْخَتِکَ، وَ سِبْطُکَ فی الْخَلَفِ الَّذی خَلَّفْتَ عَلى أُمَّتِکَ، فَاشْهَدْ عَلَیْهِمْ یا نَبِىَّ اللّهِ. أَنَّهُمْ قَدْ خَذَلُونی وَ ضَیَّعُونی وَ أَنَّهُمْ لَمْ یَحْفِظُونی، وَ هذا شَکْواىَ إِلَیْکَ حَتّى أَلْقاکَ.» «سلام بر تو اى رسول خدا! من حسین پسر فاطمه‌ام؛ منم فرزند دلبند تو و فرزند دختر تو و من سبط تو هستم که مرا میان امّت به یادگار گذاشتى.» «اى پیامبر خدا! گواه باش که آنان دست از یارى من برداشتند و مقام مرا پاس نداشتند؛ این شِکوه من است نزد تو، تا آنگاه که تو را ملاقات کنم.» سپس امام برخاست و به نماز ایستاد و پیوسته در رکوع و سجود بود. (۲) چون شب دوم شد امام(ع) بار دیگر کنار قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد و دو رکعت نماز گزارد و پس از آن عرضه داشت: «اَللّهُمَّ! إِنَّ هذا قَبْرُ نَبِیِّکَ مُحَمَّد وَ أَنَا ابْنُ بِنْتِ مُحَمَّد وَ قَدْ حَضَرَنِی مِنَ الاَْمْرِ ما قَدْ عَلِمْتَ، اَللّهُمَّ! وَ إِنِّی اُحِبُّ الْمَعْروُفَ وَ أَکْرَهُ الْمُنْکَرَ، وَ اَنَا أَسْأَلُکَ یا ذَالْجَلالِ وَ الاِکْرامِ بِحَقِّ هذَا الْقَبْرِ وَ مَنْ فیهِ مَا اخْتَرْتَ مِنْ أَمْری هذا ما هُوَ لَکَ رِضىً.» «بار الها! این قبر پیامبر تو محمّد(صلى الله علیه وآله) است و من فرزند دخت محمّدم. از آنچه براى من پیش آمده است آگاهى. خدایا! من معروف را دوست دارم و از منکر بیزارم. من از تو اى خداوند صاحب جلال و بزرگوارى مى‌خواهم به حقّ این قبر و کسى که در آن است راهى را که خشنودى تو در آن است برایم مقرّر دارى.»(۳) نقل شده است در این هنگام براى مدّتى کوتاه، خواب چشمان امام(ع) را فرا گرفت؛ پس از بیدارى برخاست با قبر جدّش وداع کرد و عرضه داشت: «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یا رَسُولَ اللّهِ لَقَدْ خَرَجْتُ مِنْ جَوارِکَ کُرْهاً، وَ فُرِّقَ بَیْنی وَ بَیْنَکَ حَیْثُ أَنِّی لَمْ أُبایِعْ لِیَزیدَ بْنِ مُعاوِیَةَ، شارِبِ الْخُموُرِ، وَ راکِبِ الْفُجُورِ، وَ ها أَنَا خارِجٌ مِنْ جَوارِکَ عَلَى الْکَراهَةِ، فَعَلَیْکَ مِنِّی اَلسَّلامُ.» «پدر و مادرم فداى تو اى رسول خدا! من به ناچار از جوار قبر تو خارج مى‌شوم. میان من و تو جدایى افتاد؛ زیرا من دست بیعت به یزید بن معاویه، آن مرد شراب‌خوار و فاجر ندادم. اکنون با ناراحتى تمام از نزد تو بیرون مى‌روم. خدا حافظ اى پیامبر خدا.» (۴) 📚منبع (۱) مقتل‌الحسین، خوارزمى، ج ۱، ص ۱۸۶؛ تاریخ طبرى، ج ۴، ص ۲۵۳ (۲) مقتل‌الحسین، خوارزمى، ج ۱، ص ۱۸۶؛ فتوح، ابن اعثم، ج ۵، ص ۲۶ (۳) مقتل‌الحسین، خوارزمى، ج ۱، ص ۱۸۶؛ فتوح، ابن اعثم، ج ۵، ص ۲۷؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۴، ص ۳۲۸ (۴) مقتل، ابی مخنف، ص ۱۵؛ فتوح، ابن اعثم، ج ۵، ص ۱۹ ............. . ⚫️ امام حسین(ع) مدینه را به قصد مکه ترک کرد یزید پس از رسیدن به حکومت نامه‌ای به ولید بن عتبة بن ابی سفیان -حاکم وقت مدینه- نوشت و از او خواست از مردم مدینه به خصوص از امام حسین(ع)، عبدالله بن زبیر، عبدالرحمن بن ابی بکر و عبدالله بن عمر برایش بیعت بگیرند.(۱) ولید به پیشنهاد مروان بن حکم آنان را به دارالاماره فرا خواند.(۲) امام حسین(ع) به دار الاماره رفت. ولید ضمن با خبر کردن ایشان از مرگ معاویه، از ایشان خواست که با یزید بیعت کند. امام(ع) از او فرصت خواست و ولید نیز موافقت کرد.(۳) عصر روز بعد از ملاقات امام، حاکم مدینه، مأموران خود را به منزل حضرت فرستاد تا جواب حضرت را دریافت کنند.(۴) امام آن شب را هم مهلت خواست که با موافقت عوامل حکومتی همراه بود.(۵) امام حسین(ع) همان شب ـ یعنی شب یکشنبه، دو شب مانده از ماه رجب ـ مدینه را به قصد مکه ترک کرد. 📚منبع (۱) تاریخ الامم و الملوک(تاریخ الطبری)، طبری، ج۵، ص۳۳۸ (۲) همان (۳) ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۳۳ (۴) ارشاد، ج۲، ص ۳۴ (۵)تاریخ الامم و الملوک (تاریخ الطبری)، طبری، ج۵، ص ۳۴۱ (۶) همان
. ◾️ امام حسین(ع) نزد قبر مادر و برادر رفت و وداع کرد قبل از خروج از مدینه، امام حسین(ع) بر مزار رسول خدا(ص) و مادر عزیز و برادر بزرگوارش حاضر شد و با آنان وداع نمود و از دست این قوم ظالم و جهل مردم شکایت نموده و از خدا گشایش در کارها و رضایت او را مسئلت کرد. (۱) در برخی دیگر از منابع آمده است حضرت دو شب متوالی را در کنار قبر رسول خدا(ص) بیتوته کردند. ایشان قبل از آنکه شب دوم به خانه برگردند در نیمه‌های شب به حالت خواب فرو رفتند در این هنگام جدش -رسول خدا(ص) را ملاقات نمودند. پیامبر(ص) ایشان را در آغوش کشیده و به سینه چسباندند و سپس چشم مبارک حضرت را بوسیدند و فرمودند: «پدرم به فدایت؛ تو را به زودی در میان امتی که امید شفاعت از من دارند، آغشته به خون می‌بینم؛ اما هیچ نفعی نزد خدا ندارند. پسر جانم تو به نزد پدر، مادر و برادرت می‌آیی که همه مشتاق تو هستند و بدان که در بهشت درجاتی داری که بدون شهادت به آنها نمی‌رسی.» پس از این خواب حضرت به خانه برگشتند و خواب خود را برای اهل‌بیت خود و بنی‌عبدالمطلب باز گفت و آنان بسیار گریستند. امام عزم خروج از مدینه را کرد، ایشان شب هنگام نزد قبر مادر و برادر رفت و نماز خواند و وداع کرد و صبح به خانه برگشت. (۲) 📚منبع (۱) مقتل الحسین (علیه‌السّلام)، خوارزمی، ج۱، ص ۱۸۷ (۲) الفتوح، ابن اعثم کوفی، ج۵، ص ۱۸ .
. ▪️ اکنون به‌سوی مکه می‌روم میان راه مکه، امام و همراهانش با عبدالله بن مطیع، دیدار کردند. (بیشتر منابع، محل ملاقات عبدالله بن مطیع با امام حسین(علیه‌السّلام) را بین مدینه و مکه دانسته‌اند؛ ولی در برخی از منابع تاریخی، محل ملاقات میان مکه و کوفه ثبت شده است. از این رو، نمی‌توان به دقت، محل ملاقات را تعیین کرد.) عبدالله خدمت امام رسید و به ایشان عرض کرد: فدایت شوم! کجا می‌روی؟ فرمود: «اکنون به سوی مکه می‌روم و پس از آن از خدا طلب خیر می‌کنم.» گفت: خدا، برای تو خیر بخواهد و ما را فدای تو کند! اگر به مکه رفتی، مبادا به کوفه نزدیک شوی که شهری است شوم! پدرت، آن جا کشته شد؛ آنان برادرت را بی یار و یاور گذاشتند و به غافلگیری ضربتی به وی زدند که نزدیک بود او را بکشد. در حرم بمان که به خدا قسم سرور عربی؛ مردم حجاز هیچ کس را به جای تو بر نمی‌گزینند و مردم از هر سو به سمت تو می‌آیند. عمو و دایی‌ام به فدایت! از حرم خدا دور مشو که اگر نابود شوی پس از تو ما به بردگی کشیده می‌شویم. امام حسین (ع) راه پیمود تا اینکه پس از پنج روز راهپیمایی، در روز سوم شعبان سال شصت به مکه رسید. امام (ع) چون به نزدیک مکه رسید و کوه‌های شهر را از دور دید، شروع به تلاوت این آیه از قرآن نمود: «و لما توجه تلقاء مدین قال عسی ربی ان یهدینی سواء السبیل.» (سوره قصص /آیه ۲۹) و هنگامی که موسی (ع) متوجه [شهر] مدین شد گفت: «امیدوارم پروردگارم مرا به راه راست، هدایت کند.» امام حسین (ع) وارد شهر شد و مورد استقبال گرم مردم مکه و حجاج بیت الله الحرام قرار گرفت. 📚منبع الفتوح، ابن اعثم کوفی، ج۵، ص ۲۳ تاریخ الامم و الملوک (تاریخ الطبری)، طبری، ج۵، ص ۳۸۱ .
❇️ جایگاه و اهمیت ماه شعبان از منظر علما و بزرگان اهل سنت با اهمیت‌ترین ماه پس از ماه رمضان برای پیامبر(ص) ماه شعبان بود و ایشان تمام این ماه مبارک را روزه می‌گرفتند.(۱) و به دیگر مسلمانان نیز توصیه می‌کردند ایام البیض (سه روز میانه ماه شعبان) را حتما روزه بگیرند.(۲) در احادیث متعددی بر این نکته تأکید شده که در نیمه شعبان اعمال یک ساله انسان‌ها عرضه می‌شود.(۳) و در برخی نقل‌ها آیه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرینَ * فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ.»(۴) «ما قرآن را در شبى پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‌ایم! در آن شب هر امرى بر اساس حکمت الهى، تدبیر و جدا می‌گردد.» را به نیمه شعبان تفسیر و تطبیق کرده‌اند.(۵) 📚منبع (۱) صحیح البخاری، بخاری، ج‏۳، ص ۳۳۶ (۲) صحیح مسلم، مسلم بن حجاج نیشابوری، ج‏۲، ص: ۸۲۰ (۳) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج‏۸۴، ص ۳۷ (۴) سوره مبارکه دخان، آيات ۳ و ۴ (۵) جامع البیان فى تفسیر القرآن، طبری، ج‏ ۲۵، ص ۶۵ ............. . 📗 فضیلت ماه شعبان از نگاه احادیث و روایات رسول خدا(ص) فرمودند: «رجب شهر اللّه و شعبان شهری و رمضان شهر امّتی.»(۱) «رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.» همچنین فرمودند: «شعبان شهری رحم اللّه من أعاننی علی شهری.»(۲) «شعبان ماه من است، خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند.» و نیز در حدیثی دیگر پیامبر(ص) می‌فرماید: «ماه شعبان ماهی است که اعمال انسانها بالا می‌رود در حالی‌که مردم از آن غفلت می‌کنند.»(۳) همینطور از امام علی(ع) گزارش شده که فرمودند: «ماه شعبان ماه رسول خدا(ص) است.» (۴) 📚منبع (۱) وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱۰، ص ۴۸۰ (۲) همان، ص ۴۹۷ (۳) همان، ص ۵۰۲ (۴) همان، ص ۴۹۳ اگر شما انقلاب را دوست دارید، اما ناامید شدید حتما این کلیپ را ببینید. ........... ✅ یاری پیامبر(ص) با روزه شعبان از صفوان جمال روایت شده که می‌گفت امام صادق(ع) به من فرمود: «وادار کن کسانی را که در اطراف تو هستند به روزه ماه شعبان.» گفتم فدایتان شوم مگر در فضیلت آن چیزی می‌بینید؟ فرمودند: «بلی به درستی‌که رسول خدا(ص) هرگاه می‌دید هلال ماه شعبان را، امر می‌فرمود به منادی که در مدینه ندا می‌کرد: ای اهل مدینه! من از جانب خداوند به سوی شما مبعوث شدم آگه باشید که شعبان ماه من است. پس خدا رحمت کند کسی را که مرا بر ماه من یاری کند یعنی روزه بدارد.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۵۶ .
. 🟢 هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان اباصلت می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: «ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی.» ۱. زیاد دعا کن. ۲. زیاد استغفار کن. ۳. زیاد قرآن تلاوت کن. ۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی. ۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن. ۶. تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن. ۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن. ۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ. خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز.» 📚منبع عیون اخبار الرضا علیه‌السلام، شیخ صدوق، ج۲، ص۵۱ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص۷۳ .
. 🔔 ترجمه خطبه شعبانیه امام رضا علیه‌السلام به نقل از پدرانش علیهم‌السلام، از امام على علیه‌السلام فرمودند: «روزى، پیامبر خدا(ص) براى ما خطبه خواند و فرمود»: «اى مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه‌هاست و روزهایش برترینِ روزها، شب هایش برترینِ شب‌ها و ساعاتش برترینِ ساعات است.ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده‌اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید. نَفَس‌هایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است.» «پس با نیّت‌هاى راست و دل‌هاى پاک از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش، توفیقتان دهد چرا که بدبخت، کسى است که در این ماه بزرگ، از آمرزش الهى محروم بماند. با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه ، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید؛ به نیازمندان و بینوایانتان صدقه بدهید.» به بزرگان خود احترام و بر کوچک‌هایتان ترحّم و به بستگانتان نیکى کنید؛ زبانتان را نگه دارید؛ چشم‌هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست بپوشانید؛ گوش‌هایتان را از آنچه شنیدنش حلال نیست، فرو بندید؛ به یتیمان مردم، محبّت کنید تا بر یتیمان شما محبّت ورزند.» از گناهانتان به پیشگاه خداوند توبه کنید؛ در هنگام نمازها، دستانتان را بر آستان او به دعا بلند کنید، که آن هنگام (وقت نماز)، برترینِ ساعت هاست. و خداوند با نظر رحمت به بندگانش مى‌نگرد و هر گاه با او مناجات کنند، پاسخشان مى‌دهد و چون او را صدا بزنند، جوابشان مى‌گوید و چون او را بخوانند اجابتشان مى‌کند.» «اى مردم! جان‌هاى شما در گرو کارهاى شماست، پس با آمرزش خواهى خود ، آنها را آزاد سازید و پشت‌هاى شما از بار گناهانتان سنگین است پس با طول دادن سجده‌هاى خود، آنها را سبک کنید و بدانید که خداوند ـ که یادش والاست ـ به عزّت خود سوگند خورده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نمى‌کند و در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان [براى حساب]مى‌ایستند، آنان را با آتش هراسان نمى‌سازد.» «اى مردم! هر که از شما در این ماه، روزه‌دارى را افطار دهد، پاداش او براى آن، نزد خدا، آزاد کردن یک برده و آمرزش گناهان گذشته اوست.» پس گفتند: اى پیامبر خدا! همه ما توانایىِ این کار را نداریم! پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:«خود را از آتش نگه دارید، هر چند با یک دانه خرما؛ خود را از آتش نگه دارید، هر چند با یک جرعه آب. اى مردم! هر کس اخلاقش را در این ماه نیکو سازد براى او وسیله عبور از صراط خواهد بود در آن روز که گام ها بر صراط مى‌لغزد و هر کس در این ماه بر بردگان خود آسان بگیرد، خداوند حساب او را سبک خواهد گرفت.» «و هر کس در این ماه شرّ خود را [از دیگران] باز دارد خداوند در روز دیدارش، غضب خویش را از او باز خواهد داشت؛ و هر که در این ماه، یتیمى را گرامى بدارد، در روز دیدار، خداوند گرامى‌اش خواهد داشت. و هر که در آن به خویشاوند خود نیکى کند، در روز دیدار خداوند با رحمتش به او نیکى خواهد کرد و هر کس در آن از خویشان خود ببُرد خداوند در روز دیدار رحمتش را از او قطع خواهد نمود.» «و هر کس در آن نماز مستحبّى بخواند براى او دورى از آتش نوشته مى‌شود و هر کس واجبى را در آن ادا کند پاداش کسى را دارد که هفتاد واجب را در ماه‌هاى دیگر ادا کرده است و هر کس در آن بر من زیاد صلوات بفرستد خداوند در روزى که وزنه اعمال سبک مى‌شود وزنه اعمال او را بیفزاید و هر کس در آن آیه‌اى از قرآن تلاوت کند پاداش کسى را دارد که در ماه‌هاى دیگر ختم قرآن کرده است.» «اى مردم! در این ماه درهاى بهشت بازند. پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد و درهاى دوزخ بسته اند. پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید و شیطان‌ها در بندند. پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما مسلّط نسازد.» .
. ادامه ترجمه خطبه شعبانیه من(علی) برخاستم و گفتم: «اى پیامبر خدا! برترینِ کارها در این ماه چیست؟» فرمود: «اى ابو الحسن! برترینِ کارها در این ماه پرهیز از حرام هاى الهى است.» سپس گریست. گفتم : «اى پیامبر خدا! سبب گریه شما چیست؟» فرمود: «اى على! بر این مى‌گریم که حرمت تو را در این ماه مى‌شکنند. گویا مى‌بینم تو در حال نماز براى پروردگار خویشى، ماه مى‌شکنند. گویا مى‌بینم تو در حال نماز براى پروردگار خویشى که نگون بخت‌ترینِ اوّلین و آخرین همو که برادر پى کننده ناقه قوم ثمود است برمى‌خیزد و بر فرق سرت ضربتى مى‌زند و محاسنت از خون سرت رنگین مى شود.» گفتم : «اى پیامبر خدا! آیا در آن حالت، دینم سالم است؟» فرمود: «دینت، سالم است.» سپس فرمود: «اى على! هر کس تو را بکشد، مرا کشته است و هر کس تو را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است و هر کس تو را ناسزا گوید، مرا ناسزا گفته است؛ چرا که تو از من هستى، همچون جان من. روح تو، از روح من است و سرشت تو، از سرشت من. خداى متعال من و تو را آفرید و من و تو را برگزید و مرا براى پیامبرى، و تو را براى امامت انتخاب کرد. هر کس امامت تو را انکار کند نبوّت مرا انکار کرده است.» «اى على! تو وصىّ من، پدر فرزندان من، همسر دختر من و جانشین من بر امّتم هستى، در حال حیاتم و پس از مرگم فرمان تو، فرمان من است و نهى تو، نهى من است. سوگند به خدایى که مرا به نبوّت برانگیخت و مرا بهترینِ آفریدگان قرار داد، تو حجّت پروردگار بر خلق اویى و امین او بر رازش و جانشین او بر بندگانش.» .