.
#آموزش_مداحی
♦️هنگام خواندن غزل، وقتی به اوج روضه رسیدیم، دکلمه خوانی ممنوع است زیرا جلسه را سرد می کند.
♦️نکته فنی مهم:
🔸اگر در حین اجرا، صدا به اوج رسید و دیگر نتوانستید بیشتر از آن ادامه دهید و احساس می کنید که اگر بالاتر بروید صدا خراب و خروسی می شود، می توانید با یکی دو جمله دکلمه کردن، صدا را پایین بیاورید تا صدا خراب نشود و اگر موقعیت برای دکلمه خوانی مناسب نبود، در آنجا باید یک گام پایین تر بیاییم حتی اگر باعث خراب شدن سبک بشود و نباید صدا خروسی بشود.
.
♦️نکته مهم در شعرخوانی:
1⃣شعر را تند نخوانیم.
2⃣یکنواخت نخوانیم.
3⃣بیهوده و بیجا تکرار نکنیم.
.
🔸 تقسیم نفس 🔸
🔹تقسیم نفس در روضه بسیار مهم است. نباید در وسط روضه نفسمان تمام شود؛ بلکه باید طوری تنظیم کنیم که در تمام روضه از اول تا آخر نفس داشته باشیم.
.
♦️اوج گرفتن در روضه♦️
🔸انواع اوج گرفتن:
1⃣زمانی که کاملا فرود آمده ایم و دوباره اوج می گیریم که در وسط روضه اتفاق می افتد.
2⃣آرام آرام اوج می گیریم.
3⃣در حین خواندن، حروف را پر حجم و بلند ادا می کنیم ولی اوج نمی گیریم.
.
🍃چند نکته:
1⃣تعدد شعر در دست مداح، روان مستمع را به هم می ریزد.
2⃣آرام خوانی مرثیه، حزن آور است.
3⃣تطابق لحن با محتوا، خواندن را زیبا می کند.
📍چند نکته پیرامون اجرای شعر:
1⃣هر شعری باید با لحن متناسب خود خوانده شود.
2⃣مضمون باید یک گام پایین تر از شعر بیان شود.
3⃣وقتی مستمع شروع کرد به ناله و زمزمه کردن، نباید جلسه را خفه کنیم و باید بگذاریم مستمع ناله اش را کامل بزند.
.
♻️سه نکته پیرامون اجرای شعر:
1⃣آخر ابیات را نباید رها کنیم و بایستی تا کلمه ی آخر بیت را واضح بخوانیم.
2⃣وقتی غزل به اوج رسید، دیگر نباید دکلمه کرد؛ زیرا مستمع را از حال بیرون می آورد.
3⃣گاهی حرکات دست و اشارات، بیشتر از شعر و کلام تأثیر می گذارد.
.
🔹رعایت سیر صحیح روضه🔹
🔸روضه را باید از ابتدا به انتها برسانیم مثلا اول روضه بستر سپس احتضار سپس غسل و...
...
📍 پل روضه
🔻اگر پل ورود به روضه قوی باشد و بتواند مستمع را با خود همراه کند و مستمع به راحتی از پل روضه عبور کند، بهتر می شود مستمع را وارد روضه کرد.
.
🔹رعایت سیر صحیح روضه🔹
🔸روضه را باید از ابتدا به انتها برسانیم مثلا اول روضه بستر سپس احتضار سپس غسل و...
.
🔻همراه کردن مستمع با مداح🔻
🔸برای این که مستمع با ما همراهی کند باید با طمأنینه بخوانیم و بعضی از کلمات را ما نگوییم تا مستمع خودش بگوید.
.
🏴 اصل روضه 🏴
▪️اصل و ستون و اسکلت روضه:
➖بعد از پل زدن و فضاسازی و ... ، وارد اصل روضه می شویم.
منظور از اصل روضه، بالاترین مرثیه ای است که می خواهیم برای آن معصوم بخوانیم.. مثلا در روضه امام حسین علیه السلام، عبارت والشمر جالس علی صدره ... اصل روضه می باشد که نحوه اجرای آن بسیار مهم است.
..
16.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آموزش ردیفهای آوازی!
🔘 استاد : حاج #محمود_کریمی
🎙 #آموزش_مداحی ۵۳
کرامات امام حسن مجتبی .mp3
1.25M
🔖منبر کوتاه🔖
#امام_حسن علیه السلام
💠کرامات امام حسن مجتبی علیه السلام💠
#استاد_عالی
#امام_حسن_مجتبی علیه السلام
👇#امام_حسن
کریم یعنی چه؟؟.mp3
2.73M
🔖منبر کوتاه🔖
#امام_حسن علیه السلام
💠معنای کریم چیست ؟ کریم بودن یعنی چی؟ آیا در روایات به کریم بودن امام حسن مجتبی علیه السلام تصریح شده ؟ 💠
داستان زیبا
#استاد_عالی
#امام_حسن_مجتبی علیه السلام
#امام_حسن
4_5889004481894418518.mp3
3.93M
🔖منبر کوتاه🔖
ولادت #امام_حسن علیه السلام
#استاد_فرحزاد
💠 #امام_حسن_مجتبی علیه السلام به تعبیر قرآن کریم لولو و مرجان است 💠
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
4_5899925415497040149.mp3
1.78M
🔖منبر کوتاه🔖
#استاد_مومنی
#امام_حسن علیه السلام
💠 دو حکایت از #امام_حسن_مجتبی علیه السلام 💠
🔻انفاق های امام حسن مجتبی علیه السلام 🔻
✍آنهایی که اولاد صالح می خواهند توسل به امام حسن مجتبی علیه السلام کنند
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
فضائل امام حسن مجتبی .mp3
1.05M
🔖منبر کوتاه🔖
#امام_حسن علیه السلام
💠فضائل وجود نازنین امام حسن مجتبی علیه السلام 💠
#استاد_رفیعی
#میلاد_امام_حسن_مجتبی علیه السلام
Kashani-Shab15Ramazan1402.mp3
31.51M
🎙 #سخنرانی: درنگی در منطق قرآن(۲)
🔹 حجةالاسلام #حامد_کاشانی
📆 چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲
#شب_پانزدهم_رمضان
🔺 هیأت آیین حسینی
🔰 #ماهرمضان_سال۱۴۰۲
یکی از اهداف قیام #امام_حسین، ساقط کردن بنی امیه بود که ، ۵ سال بعد از شهادت امام حسین، محقق شد.
اما #امام_حسن چرا صلح کرد؟
خود امام حسن فرمود صلح من مثل صلح حدیبیه بود.
امام حسن چون دید یار و یاوری ندارد، جنگ نکرد .و با صلح نامه چند دستاورد داشت: ۱. معاویه حق ندارد مسلمین و شیعیان را بکشد و برای شیعیان ناامنی ایجاد کند.
معاویه اکثر مفاد صلح نامه را رعایت نکرد، اما با این صلح، جانِ بسیاری از شیعیان تا پایان عمر امام حسن حفظ شد.
امام حسن ، چون پدر امت بود، برای همه ی امت دلسوزی میکرد.و به همه محبت میکرد.تا جایی که مروان میگه : دشمنانِ حسن بن علی هم از اکرام او بی بهره نبودند.
.
#امام_حسن علیه_السلام
♦️ دوستانِ دوستانِ «کریم» هم، بهشتیاند...
حذيفة بن يمان گوید:
رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم را ديدم كه دست امام حسن مجتبى عليه السلام را گرفته بود و مى فرمود:
أيّها النّاسُ هٰذا ابنُ عليّ فَاْعرِفوُه، َوالّذي نَفسُ محمّدٍ بيَدهِ إنّه لَفِي الجَنّة، و مُحبّهُ فِي الجَنّة، وَ مُحبُّ مُحبّيهِ فِي الجَنّة
🔹اى مردم! اين فرزند علىّ بن ابى طالب علیهالسلام است، او را بشناسيد، سوگند به آن كسى كه جان محمّد در قبضه قدرت او است، او در بهشت است، دوستان او و دوستان دوستانش نيز در بهشت خواهند بود.
📚مشارق أنوارالیقین، ص ۵۳.
.........
.
#امام_حسن_مجتبی_علیه_ااسلام
#معارف_حسینی
♦️اگر که جبریل مَلَک ، پَر بکشد در آسمان
حَکشده«یاحسین»و«یاحسن»بهبالوپَراو...
در نَقلی آمده است:
روزی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از جبرئیل مَلک سوال کردند:
بِمَ تَقطَعُ سُبُلَ السَّماءَ؟
🔹به چه وسیلهای راههای آسمان را طی میکنی؟
جبرئیل عرضه داشت:
تَحتَ جِناحِی تَعویذٌ مَکتوبٌ عَلَی اَحَدِهِما الحَسَنُ وَ علَی الآخَر الحُسینُ و بِهٰذَینِ الإِسمَین أَتَقَوّیٰ.
🔹در زیر بال من، دو تعویذ است؛ در یکی نوشته «حسن» و در دیگری نوشته «حسین»؛ و به وسیله این دو اسم مبارک است که قوّت و قدرت پرواز میگیرم.
📚مفتاح البکاء،نسخهخطی
📚کتابملائکه،سبزواری ص۸۳
.
.
مواجهه با گنهکاران
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
✔️روش
➖این منبر با توجه به نحوه ورود به مطلب، با روش «ابهام در موضوع» و انتقال پیام با قصه آماده شده است.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
در مورد مفطرات روزه ، باید دو مورد را تذکر دهیم
➖قی کردن (استفراغ) از روی عمد مبطل روزه است یعنی خودش معده ش را تحریک کند تا بالا بیاورد . اما اگر کسی از سر بیماری قی کند به روزه ش اشکالی نمیرسد .
➖ یکی دیگر از مفطرات فرو بردن سر در آب است ، منظور فرو بردن سر داخل حوض آب، داخل استخر، داخل آب دریا و مانند آن است.
اما با شستن سر و در زیر شیر آب یا با ریختن آب توسط کاسه روزه باطل نمی شود.
🔷ماجرای واقعی
آقا سید مهدی قوام، روضه خوان مشهور شهر بود ، یکی از شبهای محرم الحرام ، تهران قدیم ، بعد از آخرین مجلس به راننده گفت: فلانی! امشب مستقیم مرا به منزل نبر ، اول به لاله زار میرویم ، تا اسم لاله زار را آورد، راننده تعجب کرد، آخر آن زمان در تهران هر کس میخواست به معصیت و عیش حرامی مرتکب شود آنجا می رفت.
با تعجب و حیرت به سمت لاله زار حرکت میکنند ، اما راننده هنوز از رفتار سید در تعجب است آقا سید مهدی را چه به لاله زار؟!
در خیابان، چند کاباره ، با وجود فرا رسیدن ماه عزا همچنان فعالیت دارند، جلوتر کنار خیابان دختر جوانی منتظر ایستاده بود ، سید از راننده میخواهد نزدیک دختر نگه دارد
سید از ماشین پیاده می شود به سمت دختر حرکت میکند اما سرش را پایین انداخته است ، سلام می کند، دستش را زیر عبایش برده، پاکتی از جیب عبایش بیرون می آورد، به آن دختر با لحن پدرانه ای می گوید: "این پاکت یک دهه روضه خوانی منه، این از طرف امام حسین است، تو رو به صاحب این عزا ، تا وقتی پول این پاکت تمام نشده از این راه پول درنیاور.
یکسال که می گذرد ، سید مهدی عازم کربلا میشود ، در حرم سیدالشهدا علیه السلام مردی جلویش را می گیرد،حاج آقا ببخشید ، میگوید حاج آقا آنجا گوشه صحن خانمم ایستاده ، از وقتی شما را دیده گریه اش بند نمی آید به من گفت با شما کار دارد.
سید مهدی به سمت خانم می رود و سلام می کند؛ بفرمایید خواهرم ،صدای گریه زن از زیر پوشیه بگوش میرسید،حاج آقا میدونی من کی هستم، شب آخر محرم، خیابان لاله زار، از وقتی پول روضه خوانی ات در زندگی ام آمد دیگر از خانه بیرون نیامدم امام حسین علیه السلام مرا خرید، آن مرد شوهرم است ، دنیای نجابت و پاکیست ، خیلی مدیون شما هستم...
🔸آیه
قرآن کریم میفرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فِی الْاَرْضِ فَکَاَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ اَحْیاها فَکَاَنَّما اَحْیَا النَّاسَ جَمیعا»؛هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین بکشد، چنان است که گویى همه انسانها را کشته و هر کس، انسانى را حیات بخشد، چنان است که گویى همه مردم را زنده کرده است.
امام صادق(ع) یکی از مصادیق این آیه را چنین تبیین میفرماید: اگر فردی بتواند دست کم، یک فرد را از راه گمراهی به راه هدایت بکشاند مانند آن است که تمام مردم را به راه راست هدایت کرده باشد.
🔷حدیث
پيامبر (ص) هنگامى كه على (ع) را به يمن فرستاد ـ فرمود :«يا عليُّ ، لا تُقاتِلَنَّ أحَدا حتّى تَدعُوَهُ ، و ايمُ اللّه ِ لَأن يَهدي اللّه ُ على يَدَيكَ رجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت علَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت ، و لَكَ وَلاؤهُ يا عليُّ».(۱)
اى على! هرگز با كسى جنگ مكن مگر اينكه قبلاً او را [به اسلام] دعوت كرده باشى كه به خدا سوگند، اگر خداوند كسى را به دست تو هدايت كند برايت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى كند ؛ و تو بر شخص هدايت شده ولايت دارى ، اى على .
🔸تاریخ
روایت شده است که داوود (ع) تنها به صحرا رفت. پس خداوند به او وحى فرمود: اى داوود! چه شده است که تو را تنها مى بینم؟ عرض کرد: معبودا! شوق دیدار تو در جانم شدّت گرفته و میان من و خلق تو حائل گشته است. خداوند به او وحى فرمود: به میان آنان برگرد؛ زیرا اگر تو یک بنده گریز پا را نزد من بیاورى نام تو را در لوح، با صفت ستوده ثبت مىکنم.
وَ رُوِیَ أَنَّ دَاوُدَ ع خَرَجَ مُصْحِراً مُنْفَرِداً فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ یَا دَاوُدُ مَا لِی أَرَاکَ وَحْدَانِیّاً فَقَالَ إِلَهِی اشْتَدَّ الشَّوْقُ مِنِّی إِلَی لِقَائِکَ فَحَالَ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ خَلْقُکَ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ ارْجِعْ إِلَیْهِمْ فَإِنَّکَ إِنْ تَأْتِنِی بِعَبْدٍ آبِقٍ أُثْبِتْکَ فِی اللَّوْحِ حَمِیداً(۲)
🔻 مواجهه با #گنهکاران
👇
♻️انواع برخورد با گناهکار
اسلام دربرخورد با گناهکاران آموزه هايي دارد که به پيروان خود دستور داده به هنگام مواجهه با گناه و گناهکار، آنها را به کارگيرند که البته برخی از انواع مواجهه ها بر عهده حکومت اسلامی است و برخی دیگر بر عهده عموم مسلمانان که در ادامه به انواع مواجهه ها اشاره میکنیم؛
🔶مرحله اول؛ گفتار نرم
خداوند فرمود: «اذْهَبا إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى»به سوى فرعون برويد؛ زيرا او سركشى كرده است.پس با گفتارى نرم به او بگوييد، اميد است كه هوشيار شود و [آيين حق را بپذيرد] يا بترسد [و از سركشى باز ايستد.]
از آيه شريفه به روشنى معلوم مىشود مرحله اول مواجهه با افراد طاغى و ياغى گفتار نرم است كه شايد با وزش نسيم قول لين از طغيان و ياغيگرى آنان كاسته شود و به راه حق و حقيقت بازگردند كه اگر از ابتداى امر با خشونت با آنان برخورد شود، به طغيان آنان افزوده گردد و نتيجهاى از امر به معروف و نهى از منكر حاصل نشود.
شعر
متاب اى پارسا روى از گنهكار
به بخشايندگى در وى نظر كن
اگر من ناجوانمردم به كردار
تو بر من چون جوانمردان گذر كن
🔷تأديب اجتماعی
از نظر اسلام، گاهي برخورد با گنهكار از طريق تأديب اجتماعي و بايكوت صورت مي گيرد، به نمونه هاي زير توجه كنيد:
۱. تنبیه زناكار آن است كه از ازدواج با پاكان محروم است.
۲. كساني كه نسبت نامشروع به افراد پاك مي دهند، با اينكه شواهد كافي ندارند، آن است كه گواهي آنها بي اعتبار است و بايد شلاق بخورند.
۳- مشركان از ورود به مسجدالحرام ممنوع هستند.
۴- پیامبر(ص)با سه نفر كه در جبهه جنگ و بسيج عمومي شركت نكرده بودند سخن نگفت و مسلمانان حتي همسر و فرزندشان با آنان سخن نگفتند تا حدي كه عرصه زمين بر آنان تنگ شد. سرانجام توبه كردند و رسول اكرم (ص) به فرمان خداوند متعال توبه آنها را پذيرفت و بايكوت آنها شكسته شد.
۵.همنشيني با منكران و مسخره كنندگان آيات خدا ممنوع است.
۶.از دستورات مؤكد اسلامي است كه به شراب خواران زن ندهيد.
۷.نشستن كنار سفره اي كه در آن شراب است، ممنوع مي باشد و حتي نان خوردن در چنين سفره اي حرام است.
۸. به گنهكار مثل تارک الصلاه زكات ندهيد.
۹.زني كه شوهر دارد و يا شوهري كه زن دارد و در عين حال زنا كند، حكمش اعدام مي باشد.
۱۰.دست دزد بايد قطع گردد و به او ترحم نشود.
👈اين دستورات بيانگر انواع برخوردهاي اسلام با گنهكار است، كه هر كدام به نحوي نقش بازدارندگي و كنترل گناه را در فرد و جامعه دارند.
🔷چهره ترش کردن برای چه کسانی است؟
حضرت امیر(ع) فرمود «أَمَرَنَا رَسُولُ اللهِ(ص) أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِي بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ». پیامبر به ما فرمان داد كه با اهل گناه با چهره اى درهم كشيده روبه رو شويم.(۳)
«اهل معاصی» یعنی آنهایی که اصلاً خصوصیت و کار زندگیشان این است که یا ربا میخورند یا شراب میخورند یا دزدی میکنند، معروف به این عنوان هستند.
چون فرض این است که اهل معصیت دیگر دست از این معصیت شان برنمیدارند، اینها آدمهایی هستند که همیشه رباخوار خواهند بود، این وجوه مکفهّرة نسبت به آنها هیچ اثری هم ندارد ولی انسان مسلمان برای فاصله گذاری اجتماعی با چنین افرادی میخواهد از آنها متمایز باشد و بگوید من با اینها نیستم ، اهل این کارها نیستم.
🔷فاصله گذاری با برخی گناهکاران
امام صادق (ع) به يكي از اصحابش به نام حارث بن مغيره فرمودند: چه چيز مانع شده كه وقتي به شما خبر مي رسد كه فلان شخص از ميان شما كار بدي كرده كه آن را زشت میدانيد و موجب ناراحتي ما مي گردد نزد او برويد و او را متنبه و سرزنش كرده و با گفتار رسا او را از گناهش باز داريد؟!
حارث عرض كرد: اگر چنين كنيم آنها از ما نمي پذيرند.
امام صادق(ع) فرمود: «اهجروهم واجتنبوا مجالسهم، از مجالست و همنشيني با آنها دوري و اجتناب كنيد».(۴)
🔴مواجهه های نادرست
خوب است به برخی رفتار های غلط در مواجهه با گنهکاران اشاره کنیم:
۱.سرزنش ممنوع
امام سجاد(ع) فرمود: «كَانَ آخِرُ مَا أَوْصَى بِهِ اَلْخَضِرُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ أَنَّهُ قَالَ لاَ تُعَيِّرَنَّ أَحَداً بِذَنْبٍ» زنهار، هيچ كس را به گناهى سرزنش مكن.(۵)
۲.نا امید کردن ممنوع
امام علی (ع) فرمودند:
لاتُؤیِس مُذنِباً، فَکم مِن عاکفٍ عَلى ذَنبِهِ خُتِمَ لَهُ بِخَیرٍ»هیچ گنهکارى را ناامید مکن. چه بسیار گناه آلوده اى که عاقبتى نیکو یافته است.(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🔻 مواجهه با #گنهکاران
۲