و همچنین فرمودند:
💞هر كه ما را دوست بدارد روز قیامت با ما خواهد بود. انسان اگر سنگی را دوست بدارد خداوند او را با همان سنگ محشور میكند.
............................
🚩زیارت اربعین
🔆 امام حسین (ع) را به دو صورت میتوان زیارت کرد
🔅 نوع اول: بری فرات، غسل کنی، لباس تمیز بپوشی، عطر بزنی، آهسته حرکت کنی و قدم های کوچیک برداری تابرسی به قبر امام حسین علیه السلام😭
و اینکه برسی به قبرشان چه دعایی باید بخوانی چه ذکری وارد شده که بگویی، میری بالاسر نماز را چجوری بخوانی، ...
👈همین شرایطی که الان در مفاتیح هم هست ،این نوع، زیارت عاقلانه ست
🔅 یک نوع زیارت دیگر هم که برای امام حسین سفارش کردند این است که: همانجور گردآلود و خاک آلود یک ضرب به حرم برو، نه اذن دخول میخواد نه وایسادن، نه غسل، نه عطرزدن، نه قدمهای آهسته....
👌 همینجور یک ضرب به حرم برو
این زیارت، زیارت عاشقانه ست
👈 روز اربعین هم دوگروه آمدند زیارت امام حسین علیه السلام:
😔 یک گروه حضرت جابر بود و عطیه
😢 یک گروه هم اهل بیت علیهم السلام
⚜ حضرت زینب و اهل بیت علیهم السلام زیارتشان عاشقانه بود
آنها همینجوری خود را از ناقه ها انداختند روی قبرها
❎ اما زیارت حضرت جابر از نوع عاقلانه بود
❤️ #مکتب_عشق ۳۳
💎 #استاد_کریمی
.
🚩نتیجه اربعین در وجود ما
🥀در مکتب امام حسین علیه السلام ، ما دهه اول محرم تا عاشورا عزاداری میکنیم و زمینه وجودی خودمونو (صفای باطنی، پاک شدن قلب، کسب محبت وجودی بیشتر ) حاضر میکنیم برای گرفتن یه چله تا اربعین
💔عاشورا، امام از دست دادیم
❤️اربعین، باید بدست بیاریم
💗یعنی اربعین وقتی شما با این محبتی که تو این مسیر جمع کردی ، یه چله روی خودت کار کردی، بعد وارد حرم امام حسین (ع) میشی(یا زیارت امام رو با حضور قلب میخونی) ،روح تو با روح امام حسین اتصال برقرار می کنه
✴️ این مهمه که شما با چه درجه ای از محبت زیارت میکنی، مثلا ۳۰ درجه ، اندازه ۳۰ درجه اتصال برقرار می کنی
❇️ بعد از زیارت و این اتصال روحی که با امام حسین (ع) پیدا کردی و این عشق و محبتی که نسبت بهش پیدا کردی باید تو سیستم زندگیت آثارشو ببینی، یه نشونه ست
✅ باید رفتارت تغییر کرده باشه
محبتت تغییر کرده باشه ایثارت تغییر کرده باشه، با تمام این حس ها که اونجا بدست میاری باید اوج بگیری راحت تر بتونی عمل انجام بدی
💞 حالا یکی هفتاد درجه محبت زیارت میکنه، بیشتر گیرش میاد، هر چی این محبت بیشتر باشه هر چه محبت درونت بیشتر باشه، اونور بهره ات هم بیشتره
❤️ #مکتب_عشق ۳۴
💎 #استاد_کریمی
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
روضه ملحق شدن رأس #امام_حسین علیه السلام به بدن مطهّر در #اربعین #پرورش_روضه با استفاده از یک روای
.
درباره محلّ دفن سر مبارك امام حسين(ع) به خصوص و سرهاى ديگر شهداى كربلا به صورت عموم، در كتابهاى تاريخى شيعه و اهل سنّت و نيز منابع روايى شيعه اختلاف فراوانى مشاهده مى شود.
البته اقوال نقل شده نياز به بررسى دارد اما هم اكنون مشهورترين قول كه مورد قبول جامعه شيعى قرار گرفته آن است كه سر مبارك پس از چندى به بدن ملحق شد و در سرزمين كربلا مدفون گرديد.
براى آگاهى بيشتر به بيان اين اقوال مى پردازيم :
1⃣كربلا :👇
♦️اين نظر ديدگاه مشهور بين علماى شيعه است و علامه مجلسى به اين شهرت اشاره كرده است.(۱)
♦️شيخ صدوق با نقل روايتى، الحاق سر به بدن در كربلا را از قول فاطمه دختر على(ع) و خواهر امام حسين(ع) نقل كرده است.(۲)
اما درباره كيفيت و چگونگى الحاق ديدگاه هاى مختلفى ابراز شده است.
♦️برخى همانند سيد بن طاووس آن را امرى الهى مى داند كه خداوند با قدرت خود و به صورت معجزه انجام داده است.
وى از چون و چرا درباره آن نهى كرده است.(۳)
♦️برخى ديگر چنين گفته اند :
امام سجاد (ع) در بازگشت در روز #اربعين(۴) يا روزى غير از آن، سر را در كربلا در كنار بدن دفن كرد.(۵)
اما اينكه آيا دقيقاً سر به بدن ملحق شد و يا در كنار ضريح و در نزديكى بدن دفن شد، عبارت روشنى در دست نيست و در اينجا نيز سيد بن طاووس چون و چرا را نهى كرده است.(۶)
♦️عده اى نیز گفته اند :
پس از آنكه سر را در زمان يزيد سه روز به دروازه دمشق آويزان كردند، پايين آورده و آن را در گنجينهاى از گنجينه هاى حكومتى گذاشتند و تا زمان سليمان بن عبدالملك در آنجا بود.
سپس وى آن را بيرون آورده و پس از تكفين، آن را در گورستان مسلمانان در دمشق دفن كرد.
پس از آن جانشين وى عمر بن عبدالعزيز (حكومت۹۹ تا ۱۰۱ قمری) آن را از گورستان درآورده و معلوم نشد كه با آن چه كرد اما با توجه به تقيد او به ظواهر شريعت، به احتمال فراوان آن را به كربلا فرستاده است.(۷)
در پايان متذكّر مى شويم كه برخى از دانشمندان اهل سنّت مانند شبراوى، شبلنجى و سبط ابن حويزى نيز اجمالًا پذيرفته اند كه سر در كربلا دفن شده است.(۸)
2⃣نجف اشرف : 👇
♦️از عبارت علّامه مجلسى و نيز با پژوهش در روايات چنين به دست مى آيد كه رأس مبارك در نجف اشرف و در كنار قبر حضرت على (ع) دفن شده است.(۹)
رواياتى همانند سلام دادن امام صادق(ع) به همراه فرزندش اسماعيل، بر امام حسين (ع) پس از نماز خواندن بر جدشان حضرت على(ع) در نجف به صراحت و روشنى وجود سر را در نجف تا زمان امام صادق(ع) ثابت مى داند.(۱۰)
♦️روايات ديگرى نيز همين مطلب را تأييد مى كند به گونه اى كه حتى در كتابهاى شيعه، زيارتى براى سر امام(ع) در نزد قبر امام على(ع) نقل شده است.(۱۱)
درباره كيفيت انتقال سر به اين مكان، از قول امام صادق(ع) چنين نقل شده است :
يكى از دوستداران اهل بيت(ع) در شام آن را سرقت كرد و به كنار قبر حضرت على (ع) آورد.(۱۲)
البته اشكال اين ديدگاه آن است كه قبر حضرت على(ع) تا زمان امام صادق(ع) براى همگان شناخته شده نبود.
♦️در روايتى ديگر آمده است :
پس از آنكه سر مدّتى در دمشق بود، به كوفه نزد ابن زياد برگردانده شد و او از ترس شورش مردم، دستور داد كه آن را از كوفه خارج كرده و در نزد قبر حضرت على (ع) دفن كنند.(۱۳) اشكال ديدگاه قبلى به اين ديدگاه نيز وارد است.
3⃣ كوفه :👇
سبط ابن جوزى اين ديدگاه را ابراز كرده و گفته است :
عمرو بن حريث مخزومى آن را از ابن زياد گرفت و پس از غسل، تكفين و خوشبو كردن، سر را در خانه خود دفن كرد.(۱۴)
ادامه مطالب :👇
.👇
4⃣مدينه :
ابن سعد صاحب طبقات الكبرى اين ديدگاه را پذيرفته و چنين بيان كرده است :
يزيد سر را براى عمرو بن سعيد حاكم مدينه فرستاد و او پس از تكفين، آن را در قبرستان بقيع در كنار قبر مادرش فاطمه (س) دفن كرد.(۱۵)
اين ديدگاه به وسيله تعدادى ديگر از دانشمندان اهل سنّت (مانند خوارزمى، در مقتل الحسين (ع) و ابن عماد حنبلى در شذرات الذهب) پذيرفته شده است.(۱۶) اشكال مهم اين ديدگاه آن است كه قبر حضرت فاطمه(س) معلوم نبوده تا در كنار آن دفن شود.
5⃣شام :👇
شايد بتوان گفت :
بيشترين گزارشهاى اهل سنّت، حكايت از دفن سر در شام مى كند كه معتقدان به اين ديدگاه نيز در ميان خود اختلاف داشته و اقوال مختلفى ابراز كرده اند همچون :
۱)در كنار دروازه فراديس كه بعدها مسجد الرأس در آن ساخته شد.
۲)در باغى در كنار مسجد جامع اموى
۳)در دارالاماره
۴)در گورستانى در دمشق
۵)در كنار دروازه توما(۱۷)
6⃣ رِقّة :👇
رقّه شهرى در كنار فرات بوده كه گفته شده است :
يزيد سر امام (ع) را براى آل ابى محيط خويشان عثمان كه در آن زمان در اين شهر ساكن بودند فرستاد و آنها، آن را در خانهاى دفن كردند كه بعدها آن خانه به مسجد تبديل شد.(۱۸)
7⃣ مصر (قاهره) :👇
نقل شده است :
خلفاى فاطمى كه از آغاز نيمه دوم قرن چهارم تا آغاز نيمه دوم قرن هفتم در مصر حكم مى راندند و پيرو مذهب شيعى اسماعيلى بودند سر مبارك امام حسين(ع) را از دروازه فراديس شام، به عسقلان و سپس به قاهره منتقل كردند و بر آن مقبره معروف به تاج الحسين(ع) را پس از سال ۵۰۰ بنا كردند.(۱۹)
مقريزى سال دقيق انتقال سر از عسقلان به قاهره را سال ۵۴۸ دانسته و گفته است :
هنگام بيرون آوردن سر از عسقلان چنين مشاهده شد كه خون آن هنوز تازه و نخشكيده است و بويى همچون مشك از آن به مشام مىرسد.(۲۰)
علامه سيدمحسن امين عاملى (از دانشمندان معاصر شيعه) پس از نقل انتقال سر از عسقلان به مصر مى گويد: «در محلّ دفن سر بارگاه بزرگى ساختند و در كنار آن نيز مسجدى بزرگ بنا كردند. من در سال ۱۳۲۱ قمری آنجا را زيارت كرده و مردان و زنان زيادى را در حال زيارت و تضرع در آن مكان ديدم.
سپس مى گويد :
شكى در انتقال سرى از عسقلان به مصر وجود ندارد اما اينكه آن سر از آن امام(ع) يا شخص ديگرى بوده، جاى شك است(۲۱)
علامه مجلسى(ره) نيز به نقل از گروهى از مصريان، به وجود بارگاهى عظيم در مصر با نام «مشهد الكريم» اشاره مى كند.(۲۲)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۵
۲)بحارالانوار مجلسی ،ج۴۵، ص۱۴۰ به نقل از امالى شیخ صدوق، ص۲۳۱
۳)اقبال الاعمال ابن طاووس، ص۵۸۸
۴)کتاب تحقيق درباره اولين اربعين حضرت سيدالشهداء طباطبایی، ج۳، ص۳۰۴
۵)اللهوف ابن طاووس، ص۲۳۲
۶)اقبال الاعمال ابن طاووس، ص۸۸۵
۷)مع الركب الحسينى(ع) امینی، ج۶، ص۳۲۴ به نقل از مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج۲، ص۷۵
۸)مع الركب الحسينى امینی، ج۲، ص۳۲۵
۹)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۵
۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج ۴۵، ص ۱۷۸ به نقل از كامل الزيارات ابن قولویه، ص۳۴ و الكافى شیخ کلینی، ج۴، ص۵۷۱
۱۱)مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۲۵
۱۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۵
۱۳)بحارالانوار مجلسی،ج۴۵، ص۱۷۸
۱۴)تذكرة الخواص ابن جوزی، ص۲۵۹ به نقل از مع الركب الحسينى امینی، ص۳۲۹
۱۵)الطبقات ابن سعد، ج۵، ص۱۱۲
۱۶)مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۳۰
۱۷)مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۳۱
۱۸) مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۳۴ به نقل از تذكرة الخواص ابن جوزی، ص۲۶۵
۱۹)البداية و النهاية شهرستانی، ج۸، ص۲۰۵
۲۰)مع الركب الحسينى امینی، ج۶، ص۳۳۷
۲۱)لواعج الاشجان عاملی، ص۲۵۰
۲۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۴
🌐منبع : سایت عاشورا
.
▪️راهی شده دلم، طرف کربلای تو
با نیت فرج، به هوای تو یا حسین...
#حکایت زیبایی از عنایت عجیب امام حسین علیه السلام به زائری از راه دور.
.
#جعل_روایت
حاج #حسن_خلج میگه:
«امام صادق(ع) فرمود :
هیچ چشمی اجازۀ گریه بر جد غریبم رو پیدا نمیکنه، مگر اینکه روح جدّم حسین(ع) میاد مقابلش مینشینه، تو چشماش نگاه میکنه می فرماید : حالا تو برا من گریه کن منم برا تو گریه می کنم!»
#پ.ن: چنین روایتی از امام صادق وجود ندارد.
#جعل_حدیث
سخنرانی #عباس_صراف :
«امام صادق(ع) :
کسی در عالَم میشه سلمان و به این مقام می رسه که نگاه عمو جانم عباس(ع)، او را سلمان می کنه!»
#پ.ن: این روایت نیز جعلی است و کلام امام نیست.
#جعل_حدیث
....
8️⃣ #حیدر_خمسه میگه:
«امام صادق(ع) فرمودند :
هفت پرده مقابل چشم شیعیان ما آویخته است، که اگر این پرده ها بره کنار، گودالو بشنوی در جا می میری!»
این هم شامل #جعل_روایت و #جعل_حدیث است.
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 🔆 درسهای اخلاقی در #زیارت_عاشورا 💠در چند بخش درس های اخلاقی از زیارت عاشورا می توانیم بگیریم و به
.
برخی از مظاهر عرفان در زیارت عاشورای #امام_حسین
🔹سلام دادن زائر به امام حسین (ع) به نیابت از خدای تبارک و تعالی «عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ».
🔸درخواست مقام عنداللهی و وجیها عنداللهی از خدا در این زیارت بسیار با عظمت «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ..».
🔹رسیدن به مقام قرب الهی و اهل بیت علیهم السلام به واسطه ی توسل به سیدالشهداء «اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ وَ بِالْبَراَّئَةِ.. مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ».
🔸رسیدن به مقام بهره مندی از درود و رحمت و مغفرت الهی در مقام زیارت سیدالشهداء «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فی مَقامی هذا مِمَّنْ تَنالُهُ مِنْکَ صَلَواتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ».
🔹درخواست بالاترین مقام در پیشگاه خدا برای خود «اَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ».
🔸درخواست مقام معیت با اهل بیت در دنیا و آخرت «اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ».
🔹درخواست میل به مقام عنداللهی «مَعَ الْحُسَیْنِ» در بهشت، در ذکر سجده زیارت عاشورا به آن اشاره دارد «وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ»
🔸نائل آمدن به مقام خاکساری در برابر خدا و فنا فی الله در پایان زیارت عاشورا و آن هم حالت بسیار معنوی سجده است.
🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
🏴 #شرح_زیارت_عاشورا
.
.
🔆 آموزش فرهنگ جهاد و شهادت طلبی در زیارت عاشورا
👌زیارت عاشورا زیارتی مجاهد پرور است که با ایجاد یک رغبت و علاقه به حماسه سازی و جانفشانی در راه خدا زائر را برای جریان سازی🌀 دینی و آرمانی تربیت می کند. این زیارت افرادی که بی تفاوت باشند را به انسانهای مجاهد و مسئولیت پذیر تبدیل می کند.
📖 مداومت بر این زیارت، هراس از مرگ را به اشتیاق✨ به شهادت تبدیل می کند و زائر را در آن درجه منازل حب به اهل بیت پیش می برد،
👈که نه تنها حاضر می شود خودش را فدای آرمانهای مکتب امام خودش بکند، بلکه حاضر هست عزیزترین کسان خودش یعنی پدر و مادرش🧔🏻🧕🏻 را نیز فدای ارزشهای والای امام بکند و آرمانهای مقدس امام را در نظر قرار می گیرد و در همین راستا در زیارت عاشورا عرضه میداریم «بِاَبی اَنْتَ وَ اُمّی».
⚠️اما نکته ای که وجود دارد این است وقتی ما می گوییم👇
⬅️«اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» یعنی طلب مرگ شهادت گونه را انجام میدهیم، از جان خودمان می گذریم و روحیه جهاد و شهادت طلبی را به امام خودمان نشان می دهیم.🌷
⬅️«اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ ...»✨ یعنی مجاهدت در رکاب امام مد نظر ماست.
⬅️«وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ ...» یعنی عملا ما در مرحله مبارزه هر چه داریم سکوت نمی کنیم می جنگیم و نسبت به امام خودمان 📚دفاع می کنیم و روحیه ⚔جهاد خودمان را داریم. نمینشینیم یک گوشه فقط ذکر و دعا و مناجات به زبان بگوییم دوستت داریم در عمل دفاع از امام را نشان💕 می دهیم.
⬅️«وَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثاری مَعَ اِمامٍ هُدیً ..» مطالبه ی خون امام حسین با جهاد ممکن می شود.
🔸لذا این را راحت می توانیم بگوییم که ما فرهنگ جهاد و مبارزه با ظلم را از زیارت عاشورا یاد می گیریم تا بتوانیم تا پای جانمان در رکاب امام عصر خودمان به نحو احسن اظهار ارادت کنیم.
🎤 استاد نصوری، معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
🏴 #شرح_زیارت_عاشورا
.
01.mp3
11.2M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_رفیعی
💠فرازی از زیارت اربعین💠
📌جهل و پیامدهای آن/ مبارزه امام حسین علیه السلام با #جهل و جهالت
🕌بیت رهبری
#اربعین
D1736439T15190623(Web).mp3
8.05M
🔖منبر کامل 🔖
#اربعین
💠شش حاجت حضرت ابراهیم 💠
#استاد_رفیعی
حضرت ابراهیم علیه السلام در یکی از دعاهای خود شش حاجت زیر را از خدا خواست که در سوره مبارکه شعراء آیه ۸۳ به بعد به آن اشاره شده است:
۱. ربِ (این عبارت به معنای این است که من فقط از تو می خواهم) خدایا به من تدبیر بده.
۲. خدایا من را به صالحین ملحق کن.
۳. خدایا من را برای آیندگان الگوی خوب قرار بده.
۴. خدایا بهشت را نصیبم کن.
۵. و برای عمویش که حکم پدر برایش داشت دعا کرد.
۶. خدایا در قیامت رسوایم نکن.
این نمونه از دعای ابراهیم علیه السلام می تواند الگوی خوبی برای دعاهای ما باشد.