eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
568 ویدیو
802 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #روضه_امام_علی 🔹🔷《السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِ
. سپس فرمود : 📋《أَيْنَ عَمَّارٌ؟ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ؟ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ؟》 ♦️عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟ 📋《ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى لِحْيَتِهِ الشَّرِيفَةِ الْكَرِيمَةِ فَأَطَالَ الْبُكَاءَ》 ♦️سپس امام على(ع) دست در محاسن شريف و كريم خود زد و گريه ی طولانی کرد و فرمود : 📋《مَا ضَرَّ إِخْوَانَنَا الَّذِینَ سُفِکَتْ دِمَاؤُهُمْ وَ هُمْ بِصِفِّینَ أَلَّا یَکُونُوا الْیَوْمَ أَحْیَاءً یُسِیغُونَ الْغُصَصَ وَ یَشْرَبُونَ الرَّنْقَ》 ♦️برادران ما که خونشان در صفین ریخته شد ضرر نکردند که اگر امروز زنده بودند، خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی شان اندوه می شد.(۹) 🏴این امت بی وفا، بیست سال بعد از این جریان، یک پیرمرد محاسن سفیدی رو باز تنها گذاشتند و حتی دشمن او نیز به پیری اش اذعان کرد! در مقاتل آمده است که؛ در شام پس از آنکه بازماندگان اهل بیت امام حسین(ع) را به مجلس یزید وارد کردند. 📋《إنَّهُ لَمّا جِيءَ بِرَأسِ الحُسَينِ(ع) أمَرَ فَوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ في طَستٍ مِن ذَهَبٍ، وجَعَلَ يَضرِبُ بِقَضيبٍ في يَدِهِ عَلى ثَناياهُ و يَقولُ : لَقَد أسرَعَ الشَّيبُ إلَيكَ يَا أَبَا عَبدِ اللهِ(ع)!》 ♦️هنگامى كه سر امام حسين(ع) آورده شد، یزید فرمان داد كه آن را، جلويش در تشتى از طلا گذاشتند و با چوب دستى اش شروع به زدن بر دندان هاى او كرد، در حالی که مى گفت : اى ابا عبد الله! چقدر زود پير شدى؟!!(۱۰) [محاسنت سفيد گشته است!]  {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : خوب شد تیغ تو بشکافت سرم را دشمن  هم تو بر آرزوی خویش رسیدی هم من  آمدی دیر چرا چشم براهت بودم  از همان شب که تن فاطمه ام گشت کفن  شادی ام بود همان دم که توأم تیغ زدی  عمر من بود سراسر همه اندوه و مِحَن  در همان لحظه که شمشیر تو بالا می رفت  نشنیدی به جنان فاطمه می گفت نزن!  مسجد و منبر و ویرانه و چاه و صحرا  هر کجا بود سخن بود ز مظلومی من  مسجد کوفه خموش است چراغش اکنون کو علی تا که کند بیت خدا را روشن؟ 👤سازگار  📚منابع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۱۲ ۲)المستدرک حاکم نیشابوری، ج۲، ص۶۶۴ ۳)نثر الدّر ابوسعد آوی، ج۱، ص۳۰۷ ۴)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۲۷۶ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۱، ص۱۶۵ ۶)امالی شیخ صدوق، ص۹۵ ۷)الکافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۲۸۲ ۸)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۲۷۶ ۹)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۰، ص۹۹ ۱۰)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۵ .
. . و حکایت جوان توبه کار _ حجت الاسلام تو بصره یه جوونی بود مشهوره به فسق و فجور ، مردم دیگه از دستش به ستوه اومده بودن ، ما چی بگیم ؟ من میگم؛ شما ها رو جسارت نمی کنم ، آقامون از دستمون دیگه به ستوه اومده … اخه آگه نوکری ،نوکر که اینجور نمیشه ! تو اومدی اربابی کنی …” نوکر که انقده پیمان نمیشکنه ، نوکر که انقده توبه نمیشکنه …” مردم از دستش به ستوه اومدن ، خوش به حال اونایی که آخر عمری دیگه توبه می کنن …حالا چه جوری این واسطه حاصل میشه ، خودش اول الکلامه” روزای آخر که از چشم مردم افتاده بود ، یه جور دیگه توبه کرد ، حق الناس به گردنش نبود ، مادرش رو صدا زد ، مادر” سه تا وصیت بهت می کنم تو که میدونی مردم از من بدشون میاد ، وصیت اول : وقتی من مردم یه طنابی به پای من ببند ، دور خونه بگردون بگو: “الهی … هذا عَبْدُکَ الآبقَ” خدایا این بنده ی فراری تو آوردم …” وصیت دوم : شبانه دفنم کن ، نمیخوام این مردم زیر جنازه ام ناسزا بگن ، کسی نیاد تشییع جنازه ام لعن و نفرین کنه دل تو رو بسوزونه … وصیت سوم : خودت منو تو قبر بزار ، شاید خدا به گیسوان سفید تو رحم کنه منو ببخشه ….” جوونش از دنیا رفت میخواد به سه تا وصیت عمل کنه ؛ طنابی به پاهای جوونش بست شروع کرد این بدن رو کشون ، کشون دور خونه گردوندن ، هی میگفت خدایا این بنده ی فراریه تو … (تو هم میتونی بگیا…) دیگه چیزی نمونده به ماه رمضان … “َأَنَا هَارِبٌ مِنْکَ إِلَیْکَ” امروز اومدم در خونه ی تو ، همین که داشت این دعا رو میکرد یه وقت دید یه صدایی اومد ، یه منادی میگی : “اِنَّ اَوْلِیاء اللّه هُمُ الْفائِزُون” مادر چی کارش داری ؟ اون ولی ماست …” وصیت دوم ، چهار غلام گرفت ، بهشون پول داد ، گفت نیمه شب بدن پسرمو ببرین قبرستان دفن کنید ، نیمه شب اومدن ؛ کسی خبر نداره ، شیخ نجیب الدین از علمای بزرگ بصره س ،میگه شبانه از کنار قبرستان رد می شدم ، به نظر اهل ریاضته” میگه دیدم یه بدنی رو دارن چهار غلام دارن میبرن ، یه پیرزنی هم دنبال بدن داره به سر میزنه ؛ گفتن حتما این بدن رو حتما اینا کشتن ، نیمه شب دارن دفن میکنن کسی خبر دار نشه ، اومدم مانع شدم ، پیرزنه گفت اینجوری نیست ، ظن و گمان بد نبر” این جنازه ی پسرمه ، وصیت کرده نیمه شب دفنش کنم ؛ همچنین وصیت کرده خودم تو قبر بزارمش ، شیخ میگه دلم سوخت بعد از اینکه ماجرای “عبدالآبق” رو شنیدم ، گفتم مادر اجازه بده من خودم دفنش کنم … بدن رو گذاشتن تو قبر لحد و چیدم ، آخرین قطعه سنگ لحد رو که میخواستم بچینم ، یه وقت دیدم این جون به اذن خدا به زبون اومد ، به من گفت شیخ نجیب الدین ، برو به همه بگو ، خدا اونقده مهربونه … اونقده آمرزنده س که منو آمرزید …” شیخ میگه لحد رو چیدم ، گفتم نیمه شبه حتما یه صدایی تو خیالم شنیدم ، با خودم گفتم بزار خودم سوال کنم ، سر رو که پایین آوردم دیدم یه ندایی بلند شد شیخ نجیب الدین چرا حبیب ما رو داری اذیت می کنی ؟ باورت نمیشه ما اونو آمرزیدیم ؟!! امروز این عبد فراری اومده در خونت … به حق اون آقایی که راوی میگه مثل دهانه ی مشک باز شده چنان اشک از چشمان سید الشهدا جاری بود … اینجوری با خدا حرف می زد … ما رو بیامرز …الهی العفو … .
Shab01Ramazan1395[04].mp3
29.13M
🔹 خطبه پیامبر اکرم (ص) در آستانه ی ماه مبارک رمضان 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی
. ﷽ 📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️ 📌حالا یک سؤال مطرح است؛ به حسب ظاهر، ما مؤمن هستیم، ما مهمان خدا هستیم. امشب شب اوّل این مهمانی است؛ تازه وارد این خانه شده ایم، تازه داخل خانهٔ مهمانی خدا پا گذاشته ایم. سؤال من این است: اگر مهمان تقاضایی از میزبانش داشت، وقتی همان ابتدای ورود به خانهٔ میزبان به صاحب‎خانه بگوید: من چنین گرفتاری یی دارم، کرامت او چه اقتضا می‎کند؟ آیا این طور اقتضا می کند که مهمان بدون روا شدن حاجتش از خانه اش برود، یا همین که وارد خانه شد، همان‎جا خواسته اش را بدهد؟ خدایا! امشب، شب اوّل است و ما پایمان را داخل خانه‎ات گذاشته ایم؛ مهمانت هم هستیم؛ همین دَمِ در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن! نگذار تا آخر ماه طول بکشد؛ بگذار امشب که ما از اینجا می‎رویم، همهٔ حاجت‎هایمان را بگیریم و برویم. کرامتت همین را اقتضا می‎کند؛ آقایی‎ات این است؛ ربوبیّتت این است؛ حاجات ما را همین الآن به ما بده 💬 حاج اقا مجتبی(ره) .
1.mp3
1.91M
🔰 شرح و تفسیر ماه رمضان 💠 ✨«اللهمَ اجْعلْ صِیامی فیه صِیام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ و هَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ». «خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه‌داران حقیقی قرار داده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان هوشیار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و از زشتی‌هایم عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران»✨ 🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. مناجاتی ماه رمضان... سلام ماه صیام سلام حسنِ تمام سلام من به محضرِ خدا سلام ماهِ دعا سلام رزق و عطا شروع میشه دوباره ناله ها دوباره اومدم با روسیاهی با نغمه و نوای یا الهی خسته شدم ازدستِ نَفْس و میگم.. پناهِ من، بده به من پناهی پناهم بده اثری به سوز و به آهم بده پناهم بده روشنایی به دلِ سیاهم بده پناهم بده حالِ اشکی به چش و نگاهم بده ای امان خائفین ای پناه مومنین یا رب العالمین... یا رب العالمین... سلام ای مهربون سلام ای بی کرون سلامم و نذاشتی بی جواب سلام ای بی نظیر سلام بنده پذیر من ذره هستم و تو آفتاب محتاجِ نور بی غروبه یارم به جز تو یار و یاوری ندارم از کثرت گناه مثه خزونم.. منو عوض کن ای تو نوبهارم بهارم تویی که خدا و پروردگارم تویی بهارم تویی تویِ سختیا همیشه یارم تویی بهارم تویی بی قرارم از گناه، قرارم تویی بی قراریمو ببین روسیاهیمو نبین یا رب العالمین... یا رب العالمین... چشام بارونیه دلم زندونیه اسیرِ این دنیایِ بی وفا رهام کُن ای خدا از این بندِ بلا به حُرمتِ زهرا و مرتضی منی که عاشقِ علی و زهرام یادم داده این نجواهارو مولام اُمید دارم به رحمت و به لطفت وقتی که می خونم حسینِ آقام به حق الحسین مددی بده که غرقِ معصیتم به حق الحسین عاقبت بخیری رو کُن قسمتم به حق الحسین یه شب جمعه حرم بده دعوتم به شَهِ نیزه نشین بلندم کُن از زمین یا رب العالمین... یا رب العالمین... .👇
4_6028201794977401774.mp3
6.6M
یابن الحسن به حرمت شاه نجف مرا آماده ورود به ماه خدا کنید. 🎙
401-01-13 momeni amadegi baraye vorud be mah ramezan~1.mp3
8.49M
🔖منبر کامل 🔖 💠آداب ورود به ماه مبارک رمضان 💠 فروردین ۱۴۰۱ 🔷جلسه اول 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
401-01-14 rafiee falsafeh ruze - ahamiyat ramezan va quran 01 RA~1.mp3
8.69M
🔖منبر کامل 🔖 💠فلسفه روزه 💠 فروردین ۱۴۰۱ 🔷جلسه اول 🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
. 🔷 وزغ بن وزغ 👈🏼 در اين روز(یکم ماه رمضان) در سال ۶۵ ه’ مروان بن حكم در سن ۸۱ سالگى در دمشق به دركات جحيم شتافت، و مدت خلافت او ۹ ماه بود. مروان پسر حكم بن ابى العاص بود و به «وزغ بن وزغ» ملقب گرديده بود. حاکم در «مستدرک» از طریق عبدالرحمن بن عوف این روایت را نقل کرده که در مدینه براى هیچ کس کودکى متولّد نمى شد مگر اینکه پیش پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى آوردند و [حضرت براى او دعا مى فرمود] پس مروان بن حَکَم را نزد حضرت آوردند؛ حضرت فرمود: «هو الوزغ ابن الوزغ، الملعون ابن الملعون»؛ (او وزغ فرزند وزغ و ملعون فرزند ملعون است). مروان در عداوت با خدا و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السّلام خصوصاً أمير المؤمنين عليه السّلام از زمان عثمان تا آخر ايام خود بسيار كوشيد. بعد از آنكه عثمان او و پدرش حكم را از طائف بر خلاف امر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به مدينه باز گردانيد، خمس افريقيه را به مروان داد و فدك را هم به او واگذار كرد و او را وزير و كاتب خود قرار داد. او در ايام خلافت عثمان فتنه‌ها بپا كرد. در جنگ جمل تيرى زد و طلحه را كشت و بعد از فتح هنگامى كه اسير شد حسنين عليهماالسّلام را شفيع قرار داد و أمير المؤمنين عليه السّلام او را رها كرد. به حضرت عرض كردند: از او بيعت بگير. فرمود: همانا دست او دست يهودى است، چه اينكه يهود به مكر و حيله معروفند. بعد از آن كه مروان به معاويه پيوست هر گاه حكومت شهرى به او داده مى شد، در ترويج سب أمير المؤمنين عليه السّلام مجّد و مصّر بود. او در مدينه هر جمعه بر منبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بالا مى رفت و در حضور مهاجرين و انصار أمير المؤمنين عليه السّلام را سب مى كرد. مروان بعد از هلاك شدن يزيد به جاى وى نشست، و همسر او را به عقد خود در آورد و نه ماه خلافت كرد. همسر يزيد زهرى در غذاى او ريخت كه لال شد و آخر الامر متكا بر دهان او گذاشت، و با كنيزان روى آن نشستند تا اينكه در اول ماه رمضان به درك واصل شد. .
. ‍ 🔴بخش اول سخنان عميق هميشه جلب توجه می كند. لذا نقل يك سخن مناسب ازآيات و روايات و سخن بزرگان ، یکی از بهترين روشهای شروع مجلس است. و اين يك نوع حسن ابتداي محتوايي است. نمونه از آیات قرآن 1⃣ يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقين. يوسف،88. («اى عزيز! ما و خاندان ما را ناراحتى فراگرفته، ومتاع كمى باخود آوردهايم؛ پيمانه رابراى ما كامل كن؛ و بر ما تصدّق وبخشش نما، كه خداوند بخشندگان را پاداش مىدهد!») 2⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه. اعراف،43.(ستايش خدايى را كه ما را بدين[راه] هدايت نمود، و اگر خدا ما را رهبرى نمىكرد ما خود هدايت نمىيافتيم.) 3⃣ رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي. طه، 25ـ 28. (پروردگارا، سينهام را گشاده گردان، و كارم را براى من آسان ساز، و از زبانم گره بگشاى، [تا] سخنم را بفهمند،) ♨️نمونه ای از روایات 1⃣ یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّهِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّهِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّهً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّهِ مفاتيح الجنان، اعمال شب جمعه. (اى خدايى که فضل و کرمت بر خلق دايم است و دو دستعطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخششهاى بزرگ، درود فرست بر محمد و آلش که در اصل خلقت و فطرت بهترين خلقند اى خداى بلند مرتبه در همين شب گناه ما را ببخش.) 2⃣ «الحمدُ للهِ الذی جَعَلنَا مِنَ المُتَمَسِّكِینَ بِوِلایَةِ اَمیرِالمُؤمِنین وَ الاَئِمَّةِ عَلَیهِمُ السلام» مفاتيح الجنان، اعمال روز غدير. (سپاس خداي را كه ما را از جمله درآويختگان به ولايت اميرالمومنين علي و ائمه عليهم السلام قرار داد.) 3⃣ سلمان می فرماید:حضرت زهرا سلام الله علیها کلامی به من آموخت که حضرت رسول صلی الله علیه و آله به او آموخته بود که صبح و شام آنرا می خواند.حضرت زهرا سلام الله علیهافرمودند: اگر می خواهی دردنیا هرگز به تب گرفتار نشوی مداومت کن بر این دعا: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فِي كِتابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرِ مَقْدُورٍ عَلَى نَبِيٍّ مَحْبُورٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين. مفاتيح الجنان بعد از دعاي توسل.(به نام خداوندي که نور است به نام خداوندي که نور نور است به نام خداوندي که نور است بالاي نور به نام خداوندي که فقط تدبير کننده کارها است به نام خداوندي که نور را از نور آفريد ستايش خدايي که نور را از نور آفريد نور را بر کوه طور فرو فرستاد در ميان نامه نوشته شده در کاغذ و ورقه گشوده به اندازه معين بر پيامبر دانشمند ستايش مخصوص خدايي است که به عزت ياد شده و به فخر مشهور است و بر خوشي و ناخوشي سپاس گذارده است. حضرت سلمان فرمود: چون اين دعا را از حضرت فاطمه س آموختم به خدا قسم به بيش از هزار نفر از اهل مکه و مدينه که به تب مبتلا بودند آموختم پس همه يه اذن خداي تعالي شفا يافتند.) حليه التقين، ص۱۵۱، منتهي الامال: ص ۱۶۳. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 .👇
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. ‍#چگونه_شروع_کنیم ❓ #روش_مداحی #آغاز_سخن_با_آيات_و_روايات_و_سخن_بزرگان 🔴بخش اول سخنان عميق هميشه
. 🔴بخش دوم ✅نمونه ای از سخنان بزرگان 1⃣ صلوات نامه خواجه نصیر طوسی: «اللّهم صلّ و سلّم و زد و بارك عَلى صاحب الدعوة النبوية، والصولة الحيدرية والعصمة الفاطمية والحلم الحسنية، والشجاعة الحُسينية» صلوات نامه، خواجه نصير طوسى. (خدايا! درود و سلام فراوان و پر بركت بفرست بر صاحب دعوت نبوى و صلابت حيدرى و عصمت و پاكى فاطمى و بردبارى و صبر حسنى و شجاعت حسينى.)در بعضي منابع در ادامه آمده (و العباده السجاديه و المآثر الباقريه و الآثار الجعفريه و العلوم الكاظميه و الحجج الرضويه و الجود التقويه و النقاوه النقويه و الهيبه العسكريه و الغيبيه الالهيه، الحجه الغائب المهدي) 2⃣ شعرجامی: «سَلامٌ عَلی آلِ طه وَ یاسین/سَلامٌ عَلی آلِ خَیرِ النَّبِیّین ـ سَلامٌ عَلی روضَةٍ حَلَّ فیها/اِمامٌ یُباهی بِهِ المُلکُ وَ الدِّین» دو بيت اول شعري از جامي. معنا: «سلام بر آل طه و ياسين و سلام بر خاندان بهترينِ پيامبران. سلام بر آن حريمی که امامي که تمام عالم و اديان الهي به او افتخار مي کنند در آن دفن شده.» : مقام معظم رهبری می فرمایند: «اگر آغاز مجلس را با اخلاق و سياست و معارف و آداب معاشرت و اينگونه شعرها پر كنيد، فوق العاده خواهد بود. چون اين اشعار به ميزان بسيار زيادي در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه مؤثر است.» بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مداحان 20/11/66. 💠💠 .
6329316581906.mp3
35.11M
شب اول مناجات خوانی ماه مبارک رمضان 📆 چهارشنبه ۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ 🔊 حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضوانی
. 🔴 افراد مؤمن قبل از ظهور امام مهدی (عج) مورد تمسخر و انکار و خواری واقع می شوند! 🔻 پیامبر (ص): و زمانی خواهد آمد که مومن در آن زمان از گوسفند زبون تر خواهد بود. 📚 نهج الفصاحه، ج 2، ص 645 📚 روزگار رهایی، ص 354 🔻 امام علی (ع): امر خدا واقع نمی شود، مگر بعد از آنکه شما مومنان در میان مردان از مردار هم خوارتر و زبون تر باشید و آن هنگامی است که یک ضربت با شمشیر برای مومن از به دست آوردن یک درهم از طریق حلال آسان تر باشد. 📚 منتخب الاثر، ص 314 📚 روزگار رهایی، ص 364 🔻 امام علی (ع): در چنین روزگاری چیزی از شما باقی نمی ماند مگر ته مانده ای همانند ته مانده ی دیگ غذایی که خورده اند و یا باقیمانده ای که در کیف دستی باقی می ماند. اینان همانند پوستی که دباغی می شود، شما را مالش و همانند گندمی که در خرمن کوبیده می شود، شما را فشار می دهند. اینان مومن را از میان شما برای زجر دادن همانند پرنده ای که دانه ی چاق تر را انتخاب می کند، بیرون می کشند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 107، ص 239 🔻 امام باقر (ع): آن فرجی که شما انتظار می کشید، واقع نمی شود مگر بعد از آنکه شما چون بز ذبح شده باشید که دیگر قصاب اعتنا نمی کند که دست به کدام عضو آن بزند. آری ستمگران شما را ارجی نمی نهند و شما پناهگاهی پیدا نمی کنید که امر خود را به او مستند سازید. 📚 بحار الانوار، ج 52، ص110 و 264 📚 روزگار رهایی، ص 374 🔻 امام صادق (ع): در آن زمان می بینی که پیروان همه ادیان تحقیر می شوند و حتی هر کس که یک فرد دیندار را دوست داشته باشد، مردم ارتباط با او را تحریم می کنند و از خود می رانند. 📚 بشارة الاسلام، ص 132 🔻 رسول خدا (ص): در آن وقت قلب مومن درونش آب می شود، مثل آب شدن نمک در آب. زیرا منکرات را می بیند و قدرت جلوگیری و تغییر آن را ندارد. مومن در میان آنها با ترس و لرز راه می رود، که اگر حرف بزند، او را می خورند و اگر ساکت شود، دق مرگ می شود. 📚 الزام الناصب، ص 182 📚 روزگار رهایی، ص 355 🔻 امام صادق (ع): مومن در آن زمان محزون و مورد تحقیر قرار می گیرد. او نمی تواند که منکرات را جز در دلش انکار کند و در معرض هر نوع تحقیری قرار می گیرد. 📚 الزام الناصب، ص 183 📚 روزگار رهایی، ص 382 🔻 امام صادق (ع): برای شما زمانی پیش می آید که از افراد متدین کسی نجات نمی یابد، به جز افرادی که مردم آن ها را ابله تصور کنند و آن ها صبر و شکیبایی داشته باشند بر آنان که آنها را ابله و بی خرد بخوانند. 📚 اصول کافی، ج 2، ص 117 ❌ ای منتظران و معتقدان به ظهور امام زمان (عج)، اگر از جانب دنیا انکار و تحقیر و تمسخر می شوید، این یک امر کاملا طبیعی می باشد! شما بیدارید و آنها غافلند! شما روشنید و آنها خاموش! تعداد زیادشان شما را به شک نیندازد که همیشه کثرت جمعیت را ابلهان تشکیل داده اند. فکر می کنند کار و زندگی روزمره اصل ماجراست؛ در حالی که نمی دانند خودشان در اعماق غفلت هستند! اصل ماجرا خدا و آخرت و امام مهدی (عج) است. انکار اطرافیان را به انگیزه خود تبدیل کنید و با شدت بر خلاف جهت آب شنا کنید. اگر پیرو ظلم نباشید و ثابت قدم بمانید، شما پیروزید و آن ها محو خواهند شد. ❌ تصور کنید در زمان نوح چند نفر مؤمنان را تمسخر می کردند و فکر کار روزمره شان بودند و فکر می کردند کار خودشان درست است و یک پیرمرد و چند فقیر اطرافش را دیوانه می دانستند، اما قضیه برعکس شد... آن ها الان کجای تاریخ اند؟! .............. 🔴دل‌های با ایمان مهمترین ویژگی یاران امام زمان که مانند شاه کلید، قفل‌های بستهٔ همه مسائل را باز می‌کند، ایمان عمیق و استواریست که: همت را بر می‌انگیزد، گام‌ها را استوار می‌کند، دل‌ها را قوّت می‌بخشد و مانع لرزش قلوب در حوادث عجیب و فتنه‌های آخرالزمان می‌شود امام صادق فرمودند: «آن‌ها (گنجینه‌ها) مردانی هستند که دل‌هایشان مانند پاره‌های آهن است؛ هیچگونه تردیدی در آن‌ها راه ندارد؛ در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکمترند.»*1 حضرت، مؤمن‌ترین افراد را براى برقراری حکومت جهانى خود انتخاب می‌کند. اگر قصد یاری حضرت را داری باید از هر فرصتی برای تکمیل و تقویت ایمانت استفاده کنی. ظهور، نامشخص اما نزدیک است. مبادا با تعلّل و سهل انگاری، فرصت یاری حضرت را از دست بدهی! مبادا به خودت بیایی و ببینی در لشکر دشمن و در مقابل حضرت ایستاده‌ای 📖 امام صادق فرموده‌اند: «ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید، چون در لحظات ظهور ایمان‌ها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند.»*2 📚1.بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52،ص308 2.كمال الدين و تمام النعمة، ج‏ 1،ص18 .
. ✅ شرح دعای روز اول👇👇👇 در اين دعا از خداوند مي‌خواهيم كه روزه ما را در زمرة روزه‌ روزه‌داران واقعي قرار دهد. مرحوم حضرت آيت الله ميرزا جواد ملكي تبريزي (ره) در كتاب «المراقبات» روزه و روزه دار را به اقسامي تقسيم مي‌فرمايد؛ ايشان سه نوع روزه را ذكر مي‌كنند كه در حقيقت اين سه حالت، مانند سه درجه براي روزه محسوب می شوند و ما بايد با تلاش و مسألت از درگاه خداوند سبحان سعي كنيم از روزه حالت اول به سوي روزه حالت سوم حركت كنيم. اين عالم ربانی اولين درجه را روزه عوام مي‌نامند؛ اين روزه با خودداري از مبطلات روزه كه فقها در رساله‌هاي عمليه خود نوشته‌اند تحقق مي‌يابد. دومين قسم، روزه خواص است؛ در اين حالت روزه‌دار علاوه بر رعايت مسائل فقهي روزه و پرهيز از مبطلات روزه، از انجام هر عمل حرام و حتي مكروه خودداري مي‌كند و بدون ارتکاب به غيبت و تهمت و ديگر گناهان قلبي يا جوارحي از ياد خدا غافل نمي شود. سومين حالت، روزه خواص خواص مي‌باشد؛ در اين نوع، روزه ‌دار حتي از امور حلالي كه او را از ياد خداوند متعال دور مي‌کند نيز اجتناب مي ورزد و فقط مشغول ياد خداست و در واقع بالاترين درجة روزه، روزة كسي است كه آني از ياد خداوند غافل نگردد و روزه‌اش خاصّ الخاص باشد. سپس ايشان به ذكر انواع روزه‌داران مي‌پردازند و آنان را به پنج گروه تقسيم مي‌كنند: گروه اول آنانكه از روي عادت يا براي ريا يا خوشامدِ مردم يا منافع دنيوي و يا... روزه مي‌گيرند. دسته دوم، آنانكه علاوه بر دلايل گروه اول،کمی هم ترس از مجازات و اميد به پاداش الهي دارند. سومين گروه، فقط بخاطر ترس از مجازات يا رسيدن به ثواب الهي روزه مي‌گيرند. دسته چهارم علاوه بر خوف از عِقاب و رجاء به ثواب، قصد جلب رضايت خداوند را نيز دارند. پنجمين گروه، آنانند كه فقط براي رضايت و نزديكي به خداوند متعال روزه مي‌گيرند. بايد از خدا مسألت كنيم كه در زمرة گروه پنجم باشيم و خالصاً لِوَجْه الله و فقط به نيت تقرّب روزه بگيريم. (المراقبات ، صفحات 200 تا202) در فراز دوم اين دعا، توفيق قيام و شب زنده‌داري را از خداوندمتعال مسألت مي‌كنيم؛ قرآن كريم به رسول گرامي اسلام (ص) دستور شب زنده داري مي‌دهد و مي‌فرمايد: « قُمِ اللَيْلَ اِلّا قَليلاً ؛ شب را ـ بجز اندكي ـ بيدار باش».(سوره مباركه مزمل ، آيه 2) در اين زمينه دستورات مستحبي اسلام جهت عبادت و اقامه نماز در دل شب بركسي پوشيده نيست. حضرت امام صادق (ع) می فرمايند: « شَرَفُ المؤمِنِ صَلاةُ اللَيْلِ ؛ نماز شب مايه شرافت و والايي انسانِ مؤمن است.»(ثواب الاعمال ، ص122) ابوبصير از آن حضرت نقل مي‌كند كه فرمودند: «نماز شب مايه سلامتيِ بدن، خشنوديِ خداوند، متمسّك به اخلاق پيامبران شدن و در مَعرَضِ رحمت الهي قرار گرفتن است.» (همان ، ص123) در دعاي روز اول ماه مبارک رمضان، توفيق قيام در شب را از خداوند متعال درخواست مي‌كنيم تا از شب زنده‌داران محسوب شويم. فراز ديگري از دعاي اين روز، بيداري از خواب غفلت را مورد توجه قرار داده است. غفلت از بزرگترين دردهاي روحي و از سخت‌ترين موانع در راه سلوك به سوي خداوند است. غفلت، انسان را از بالاترين درجات به پايين‌ترين دركات تنزل مي دهد، لذا همواره بايد از خدا بخواهيم كه در زمره غافلين نباشيم. قرآن كريم در وصف اين گروه آيه عجيبي دارد: «وَ لَقَدْ ذَرَ أنا لِجَهَنَّمَ كثيراً مِنَ الجِنّ والاِنْسِ لَهُمْ قلوبٌ لا يَفْقَهونَ بِها و سهم اَعْيُنٌ لا يُبْصِرونَ‌بِها و لَهُمْ اذانٌ لا يَسْمَعونَ بِها اولئِكَ كَالْاَنعامِ بَلْ هُم اَضَلُّ اولئِكَ هُم الغافِلون» (سوره مباركه اعراف ، آيه 179) خداوند متعال در اين آيه شريفه غافلان را گمراهتر و پايين‌تر از چهارپايان معرفي مي‌كند و براي آنان ويژگي‌هايي را بر می شمرد؛ اينكه آنها (غافلان) با دلهايشان فهم نمي‌كنند؛ با ديدگانشان (حقايق را) نمي‌بينند و با گوش‌هايشان (حرف حق را) نمي‌شنوند و جايگاه چنين كساني را جهنم معرفي مي‌فرمايد. در روايات زيادي به موضوع «غفلت» و عوامل و نشانه‌هاي آن اشاره شده است كه فقط به چند نمونه از آن ها اشاره مي‌كنيم: 1)حضرت امام باقر (ع) فرمودند: «از غفلت دوري كن زيرا مايه قساوت قلب است» (بحارالانوار، ج 78، ص164) 2)رسول گرامي اسلام (ص) فرمودند: «غافلترين مردم كسي است كه از دگرگوني‌هاي دنيا پند نگيرد.» (همان، ج 74، ص113) 3)اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: «با مداومت بر ياد خدا از غفلت دوري كن» (غرر الحکم، ص 189) 4)حضرت علي(ع) فرمودند: «مستيِ غفلت و غرور از مستيِ شراب‌ها بدتر است.» (همان، ص 266) 5)لقمان حكيم به فرزندش فرمود: «غافل دو علامت دارد: سرگرمي، حواس پرتي و فراموشي» (بحار الانوار، ج 69، ص206) 📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi/4462
صلوات الله عليه و آغاز ‎نفس به سینه مبدل به آه خواهد شد ‎بدون تو همه عمرم تباه خواهد شد ‎فدای آن رمضانی که با تو می آید ‎و با حضور تو شامش پگاه خواهد شد ‎اگرچه ماه خدا؛ باز بی تو خاموش است ‎به نور روی تو این ماه، ماه خواهد شد ‎کنار سفره این افتتاح خوشحالم ‎که در کنار تو ماه افتتاح خواهد شد ‎فدای چشم رحیمت! دل سیاهم را ‎اگر نگاه کنی بی گناه خواهد شد ‎قدم گذار به چشمم که با رسیدن تو ‎نصیب چهره من گرد راه خواهد شد ‎به هر که گفت رهایت کنم به او گفتم ‎گدا همیشه در این خانه شاه خواهد شد ‎دخیل دامن شش ماهه حسین شدیم ‎بساط گریه دوباره به راه خواهد شد محمدعلي بياباني . ‌ صحبت خدا و بنده چه بهتر است ببخشم به لطف و احسانم چگونـه جسـم ضعیـف تو را بسـوزانم؟ اگـر تـو خالـق خـود را خـدا نمـی‌دانی منم خـدا ، و تـو را عبـد خویش می‌دانم شـرار قهـر مرا آب بحـر، کـافی نیست مگـر ز اشک تـو آبی بـر آن بیفشـانم تو غافلـی و مـرا لحظـه‌ای نمی‌خوانی بیا منم که تو را سوی خویش می‌خوانم هـزاربـار شـدم از تـو خشمگیـن امّـا تـو کیستـی کـه ز تـو انتقـام بستانم؟ به عزتم قسم ار سـوی مـن بیـایی باز تو را ز لطف در آغـوش خویش بنشانم ز بس که اشک تو را دوست دارم، از رحمت بلا دهم کـه تـو را لحظـه‌ای بگریانم هـزاربـار گنـه کـرده‌ای بیـا یک‌بار بگـو:الـه مـن العفـو مـن پشیمانم ز سال‌ها گنهت بگذرم به یک العفو ببخشم و به تو ثابت کنم که رحمانم اگـرچـه از همه آلوده‌تر بوَد «میثم» به ذات اقـدسم او را ز در نمـی‌رانم استاد حاج غلامرضا سازگار ................ بخشی از ✍️شیطان چگونه از ما دور می‌شود 🔹 رسول خدا فرمود: 'آیا شما را خبر ندهم به اموری كه اگر به آن امور ،عمل كنید، شیطان از شما دور می‌شود؛ مثل دور بودن مشرق از مغرب.' اصحاب گفتند: 'بله یا رسول‌الله' وحضرت فرمودند: روزه بگیرید؛ چرا كه روزه صورت شیطان را سیاه می‌كند.' 🔸یكی از كارهای خیر روزه گرفتن است. از خدا بخواهیم كه در ماه رمضان مریض نشویم و توفیق روزه‌داری داشته باشیم. 🔹یكی از كارهای خیر دیگر صدقه است؛ صدقه دادن هم پشت شیطان را می‌شكند. 'و كَسْرَ ظَهره' و در ادامه آمده است،‌ مواظبت بر عمل صالح، نماز شب و دوستی با خدا و استغفار، ریشه شیطان را قطع می‌كند. و در آخر حدیث گفته شده است: 'و ل‍ِكلِ شی زكات وزكاتُ الابدان الصیام' كه هر چیزی زكاتی دارد و زكات بدن‌های شما روزه است. 🔸'وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ كُلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِكَ یا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین' خدایا هر خیری كه در ماه رمضان نازل می‌كنی برای من نصیبی از آن خیر قرار بده به جود و بخشش خودت ای كسی كه جود و بخششت از همه بخشندگان بیشتر است. 🔹با بعضی انسانها وقتی معاشرت می کنی بدون اینکه زده باشد خوش بو هستند، برعکس بعض افراد هستند که عطر هم که می زنند بوی می دهند، بخاطر اینکه ایمان وتقوای کاملی ندارد ؛ نماز صبحش قضا شده لذا بوی بدی می دهد . 💎یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِین 👌ای خدایی که از همه کسانی که نظر می کنند، تو بصیرتر هستی ؛ ای خدایی که از همه بینا تر هستی به ما توفیق بده که ما در ماه رمضان گناه نکنیم به حفظ خودت و به ستر خودت .
. ✅ در قسمت اول دعاي روز دوم ماه مبارك رمضان، نزديكي به خشنودي خدا و دوري از خشم او را مسألت مي‌كنيم. هر كس كه به سوي رضايت خداوند حركت كند، مسلماً از خشم او دور مي‌شود و هر كه از خشنودي و رضايت خداوند فاصله بگيرد، حتماً به طرف خشم الهي در حركت است؛ زيرا اين دو با هم رابطه متقابل دارند. لذا در دعايي كه پس از يكي از نمازهاي مستحبی شب نيمه‌شعبان وارد شده، اين چنين آمده است: "اَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقابِكَ وَ اَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ...‌ ؛ خدايا! از مجازاتت به بخشش تو از خشمت به خشنودي تو پناه مي‌برم".(الکافی ،ج 3، ص469) البته جلب رضايت خدا و اجتناب از خشم او با انجام دستورات الهي و ترك معاصي امكان‌پذير است. در واقع اين دعا زمانی به موضع اجابت مقرون مي‌شود كه در كنار خواندن چنين دعايي در مرحله عمل هم به گونه‌اي باشيم كه اعمال ما در مسير كسب رضايت خداوند و دوري از خشم او باشد. نقل است هنگامي كه امام صادق (ع) براي اقامه نماز از منزل به سوي مسجد حركت مي‌كردند اين دعا را مي‌خواندند: "... خَرَجْتُ ابْتِغاءَ رِضوانِكَ واجْتِنابَ سَخَطِكَ ؛ خدايا! براي كسب خشنودي تو و دوري از خشمت خارج شدم" (مستدرک الوسائل، ج 3، ص437) و اين بيان نورانی نشان مي‌دهد كه يكي از مصاديق اين دعا، اقامه نماز است. اينك به بيان مختصر چند نمونه از مصاديق رضا و سخط الهي در کلام حضرات معصومين(ع) مي‌پردازيم: امام باقر(ع) فرمودند: "خشنودي خداوند بلندمرتبه در اطاعت از امام، پس از كسب معرفت اوست". (الکافی، ج1، ص185) در حديث ديگري نيز اميرالمومنين علي (ع) فرمودند: "نشانه رضايت خداوند از بنده، رضايت بنده به تمام مقدرات خداوند است؛ چه آن مقدرات خوشايند بنده باشند و چه ناخوشايند". (غرر الحکم، ص104) حضرت امام حسين (ع) هم درباره رضايت خدا فرمودند: "رضايت خداوند بلندمرتبه در رضايت ما اهل‌بيت است". (بحارالانوار، ج 44، ص367) از پيامبر اكرم (ص) نيز نقل شده که فرمودند: "هر كه شب را صبح كند در حالي كه در قلبش خيانت و نيرنگي نسبت به برادر مسلمانش داشته باشد، آن شب را در خشم خداوند صبح كرده است". (من لايحضره الفقيه، ج4، ص15) روايتی ديگر از حضرت امير(ع) نقل شده که فرمودند: "بنده‌اي كه بغض ما را در دل داشته باشد، خداوند بر او خشم مي‌نمايد". (بحار الانوار، ج 27، ص179) کلام نورانی پيامبر اسلام(ص) نيز به ذکر مصاديق رضايت و خشم الهی اشاره دارد آن جا که فرمودند: "رضايت خدا در رضايت پدر و مادر و خشم خداوند در خشم آنهاست." (مستدرک الوسائل، ج 14، ص286) در بخش ديگر دعای روز دوم ماه مبارک رمضان از خداوند مي‌خواهيم توفيق تلاوت آيات قرآن را نصيب ما گرداند. در قرآن كريم و روايات مأثوره و سيره اهل‌بيت پيامبر (ص) مطالب فراواني درباره آثار، فوايد و ثواب تلاوت قرآن و آداب آن ذكر شده است كه به نمونه‌هايي از آنها که بيشتر به آداب تلاوت اشاره دارند مي‌پردازيم: 🔶آداب تلاوت قرآن از زبان قرآن: قرآن کريم مي فرمايد: "فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ؛ هر چه مي‌توانيد قرآن تلاوت كنيد. " (سوره مبارکه مزمل، آيه 20 ) "وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ؛ قرآن را آرام و شمرده و با دقت و تأمل بخوان. " (سوره مبارکه مزمل ، آيه 4) "فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ؛ هر گاه قرآن تلاوت كردي، از شيطان رانده شده به خداوند پناه ببر. " (سوره مبارکه نحل ، آيه 98) 🔶آداب تلاوت قرآن در روايات: رسول خدا (ص) فرمودند: هيچ چيز بر شيطان دشوارتر از تلاوت قرآن از روي آن نيست. (ثواب‌الاعمال، ص 68) امام صادق (ص) در روايتی فرمودند: هر كس قرآن را بخواند، بي‌نياز مي‌شود و پس از آن، ديگر نيازي پيدا نمي‌كند . (همان، ص 67) پيامبر اكرم (ص) در بيان آداب تلاوت کلام الهی فرمودند: دهان‌هاي شما گذرگاه قرآن است، پس آنها را با مسواك‌زدن خوش‌بو كنيد. (ميزان‌الحكمه ، ح 16684) امام علي (ع) در توصيف پرهيزکاران فرمودند: پرهيزكاران كساني هستند كه ... آيات قرآن را در دل شب با تأمل و شمرده‌ شمرده مي‌خوانند و جان‌هايشان را با خواندن آن اندوهناك مي‌كنند و داروي دردها و بيماري‌هاي خود را از آن مي‌جويند. (همان، ح 16692) همچنين اميرالمؤمنين(ع) در بيان نورانی ديگری فرمودند: بدانيد كه در قرآن‌خواندن بدون تدبّر خيري نيست. (همان، ح 16695) پيامبر خدا (ص) به کسانی که قرآن کريم را با تدبر قرائت می کنند اين گونه بشارت می دهند: هيچ ديده‌اي نيست كه از خواندن قرآن اشكش سرازير شود، مگر آن كه روز قيامت روشن خواهد شد. (کنزالعمال، ح 2824) و در جای ديگری فرمودند: نگراني‌ من از اين است كه شما دين را سبك سازيد ... و قرآن را با ساز و آواز بخوانيد! (بحار الانوار، ج 92، ص194) 📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام .
. اَللّهُمَّ ارْزُقني فيهِ الذِّهْنَ وَالْتَّنْبِيه وَ باعِدْني فيهِ من السّفاهةِ والتّمْويهِ واجْعَل لي نصيباً مِنْ كلّ خَيْرٍ تُنزِلُ فيهِ بِجودِكَ يا أجْوَدَ الأجْوَدينَ. يكي از چيزهايي كه در روز سوم ماه مبارك رمضان از خدا مي‌خواهيم، "هوش" است. اگر چه اغلب ما اين چنين مي‌پنداريم كه هوش و مقدار آن خدادادي بوده و قابل افزايش نيست، اما در آثار ديني ما براي تقويت اين قوه و استفاده درست از آن سفارش شده است. مثل مضمون اين دعا که به ما مي‌فهماند با دعا كردن مي‌توانيم از خدا بخواهيم كه هوش ما را زياد كند و بهره ما را از اين نعمت الهي افزايش دهد. از هوش نيز همانند عقل و علم و بسياري از نعمت‌هاي ديگر بايد در مسير كسب رضاي خدا استفاده کرد. پيامبر اكرم (ص) فرمودند: "مؤمن، زيرك و باهوش و هشيار است." (ميزان الحکمه، ج 1، ص457) و در روايتي از حضرت اميرالمومنين علي (ع) نيز نقل است كه فرمودند: "ارزش انسان به هوش اوست، نه به شكل و شمايلش؛ ارزش انسان به همت اوست، نه به مال و اندوخته‌اش" (همان، ج1، ص497)؛ باز از آن حضرت نقل شده كه فرمودند: "پرخوري، حكمت را تباه مي‌كند و شكم‌بارگي، هوش و ذكاوت را مي‌بَرَد". (غررالحکم، ص651) در فراز ديگری از دعاي روزسوم ماه مبارك رمضان از خداوند متعال مي‌خواهيم كه ما را از سفاهت و ناداني دور گرداند. سفاهت يا ناداني يكي از تعابيري است كه مثل جهل و حماقت در مقابل عقل و علم و دانايي به كار مي‌رود. در اين زمينه هم احاديثي در دست است كه به چند نمونه از آنها اشاره مي‌كنيم: امام باقر (ع) فرمودند: "هركس كه مُسْكِر (مست كننده) مي‌خورد، سفيه و نادان است". (ميزان الحکمه، ح 8832) امام صادق (ع) نيز فرمودند: آدم سفيه به زيردست خود زور مي‌‌گويد و در برابر بالا دست خود زبون است". (همان ، ح 8833) ايشان در حديثي ديگر مي‌فرمايند: "با بي‌اعتنايي به سفيه و ندادن جواب او با وي مقابله كن تا مردم جانب تو را بگيرند، زيرا كسي كه جواب سفيه را بدهد و مقابله به مثل كند، هيزم روي آتش نهاده است". (ميزان الحکمه ، ح8839) خواسته ديگر ما در اين دعا بهره‌مندي از تمام خيرات است. "خير" از واژگان اسلامي است كه در قرآن و روايات براي آن مصاديق‌ فراوانی بيان شده و از بسياري امور الهي و خوب به "خير" تعبير شده است و در ادعيه به ما آموخته‌اند كه تمام خيرها را از خداوند مسألت كنيم تا او به جود بي‌پايانش به ما عطا نمايد. امام زين‌العابدين (ع) در دعايي كه به ابوحمزه ثمالي آموختند و خواندن آن در سحرهاي ماه مبارك رمضان بسيار سفارش شده است از خداوند چنين درخواست مي‌فرمايد: "اَسْئَلُكَ يا رَبِّ مِنَ الخَيْرِ كُلِّهِ ما عَلِمْتُ مِنْهُ و ما لَمْ اَعْلَمْ ؛ خدايا هرچه خير است از تو مي‌خواهم؛ آنچه را كه مي‌دانم و آنچه را كه نمي‌دانم." و در بخش ديگري از همين دعا با عبارت "وَ اَلْهِمْني الْخَيْرَ وَالْعَمَلَ بِهِ ؛ خير را به من الهام كن و توفيق عمل به خير را به من بده". از خداوند درخواست "خير" مي‌فرمايد . (مفاتيح الجنان، ص322) همانگونه که قبلاً اشاره شد در قرآن و روايات مصاديق گوناگوني براي "خير" بيان شده است. براي نمونه قرآن كريم از "حكمت" به "خير" تعبير كرده است. آنجا كه مي‌فرمايد: "وَ مَنْ يُؤْتَ الحِكْمَةَ فَقَد اُوتِيَ خَيْراً كثيراً ؛ به هركس كه حكمت داده شود، همانا خير فراوان به او داده شده است". (سوره مبارکه بقره ، آيه 269) در سوره مبارکه نحل از خود قرآن هم تعبير به "خير" شده است: "وَ قيِلَ لِلَّذينَ اتَّقَوْا ماذا اَنْزَلَ رَبُّكُمْ قالوُا خَيْراً ؛ به اهل تقوا گفته شد كه پروردگار شما چه چيزي را نازل كردو آنها در جواب گفتند: "خير" را". (سوره مبارکه نحل ، آيه 30) درآيه 103 سوره مبارکه بقره به پاداش الهي نيز "خير" اطلاق شده است. خداوند در اين آيه مي‌فرمايد: "وَ لَوْ أَنَّهُمْ امَنوُا واتَّقَوْا لَمَثوبَةٌ مِنْ عِنْدِالله خَيْرٌ لَو كانُوا يَعْلَمُونَ ؛ اگر آنها ايمان مي‌آوردند و پرهيزكاري مي‌كردند، پاداشي كه نزد خداست براي آنان خير بود، اگر آگاهي داشتند." (سوره مبارکه بقره ، آيه103) آنچه مهم است اين كه ما تمام خير و مصداق‌هاي آن را از خداوند مسألت كنيم و از آن منبع خير بخواهيم كه ما را از اهل خير قرار دهد. حسن ختام شرح دعاي اين روز، ذکر اين مطلب است که محوريت "خير" در عالم هستی، وجود نورانی ائمه هدی، اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام هستند. در زيارت جامعه کبيره می خوانيم: "اِنْ ذُكِرَ الخَيْرُ كُنْتُمْ اَوَّلَهُ وَ اَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ و مَعْدِنَهُ و مَاْويهُ وَ مُنْتَهاهُ ؛‌ اگر از خير نام برده شود، شما آغاز آن و اصل آن و شاخه آن و معدن و جايگاه و نهايت آن هستيد." 📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام .
. ✅ شرح دعای روز چهارم👇👇👇 آنچه در اين فقره دعا لازم به ذکر است، اهميت به پا داشتن دستورات الهی است. قرآن کريم ما را به قيام برای خدا دعوت کرده است؛ آنجا که می فرمايد: "بگو شما را تنها به يك چيز نصيحت مي‌كنم و آن اين كه دو نفر دو نفر، يا يك نفر يك نفر، براي خدا قيام كنيد"، اين قيام‌كردن براي خداوند، با بر پا داشتن دستوراتش جامه عمل می پوشد. زمانی انسان، عملي را انجام مي‌دهد و گاهي عملي را برپا مي‌دارد. علما بين اين دو تفاوت بسياري قائلند؛ مانند خواندن نماز و يا بر پا داشتن نماز. مي‌توان اين دو را دو درجه يا دو مرحله متفاوت از يك عمل دانست. انسان بايد تلاش كند تا از نماز خواندن به اقامه صلوة برسد. قرآن هم ما را به برپا داشتن يا اقامه نماز كه ستون دين است، دستور مي‌دهد و در آيات مختلفي كلمه "اقام" را براي "صلوه" به كار مي‌برد. بی شک توضيح مفصّل اين مفهوم در اين مجال نمی گنجد. در ادامه دعا مي‌خوانيم :"بارالها! شيريني ذكرت را در اين روز به من بچشان". ياد خدا شيرين است همان‌طور كه معرفت، محبت، عشق و نزديكي و ايمان به او نيز شيرين است. در ادعيه گوناگوني كه از اهل‌بيت (ع) به ما رسيده، گاهی شيرينی محبت، گاهی شيرينی معرفت، زمانی حلاوت ايمان و در بيانی حلاوت ياد خدا مسألت شده است. قرآن نيز ما را به ذکر ياد خدا ترغيب مي‌كند. در آيه‌اي مي‌فرمايد: "... واذْكرُوااللهَ كثيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحونَ ؛ خدا را بسيار ياد كنيد شايد كه رستگار شويد". (سوره مبارکه انفال ، آيه 45) و در آيه‌اي ديگر اهل ايمان را از سايرين جدا مي‌كند و صفت ياد خدا را براي آنان بر شمرده و مي‌فرمايد: "اِلَّاالذيِنَ امَنُوا وَ عَمِلُوا الصالِحات وَاذكُروالله كَثيرا ؛ مگر آنان كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و خداوند را بسيار ياد كردند." (سوره مبارکه شعراء ، آيه 227) در آيه‌41 سوره مبارکه احزاب هم به طور صريح و با لحن دستور، ما را به فراوان ياد کردن خدا امر مي‌فرمايد: "يا اَيُّها الَّذيِنَ امَنُوا اذْكُروا اللهَ كَثيِراَ ؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! خداوند را بسيار ياد كنيد". با تدبّر در قرآن کريم درمي‌يابيم كه بايد مشغول ذکر الهی و غرق در ياد خدا بوده و به طور فراوان و در تمام آنات و ساعت‌ها مشغول ذكر او باشيم. سفارش به ياد خدا در روايات نيز به طور گسترده‌ آمده است. تنها به چند روايت در اين خصوص اشاره مي‌كنيم تا اهميت موضوع بر كسي پوشيده نماند: اميرالمؤمنين علي (ع) مي‌فرمايد: "خوشا به حال كسي كه لب فرو بندد، مگر از ياد خدا". (غرر الحکم، ح 5936) ايشان در حديث ديگري نيز فرموده‌ است: "ياد كردن خدا لذّت محبّان است". (همان ، ح671) همچنين در دو بيان نورانی می‌فرمايد: "ياد خدا كردن، خوبي پرهيزكاران است". (همان، ح5163) "ياد خدا شادي هر تقوا پيشه‌اي و لذّت هر اهل يقيني است". (همان ، ح 5174) در فراز ديگري از دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان مي‌گوييم: بار پروردگارا! در اين روز مرا توفيق شكرگزاري ات عطا فرما. يکی از اموري كه بايد همواره انجام دهيم، "شكر خداوند" است. در بيشتر دعاها در كنار سفارش به "ذكر"، توصيه به "شكر" شده است. به عنوان مثال، در دعاي كميل مي‌خوانيم: "... وَ اَنْ توزِعَنيِ شُكْرَكَ وَ اَنْ تُلْهِمَني ذِكْرَكَ ؛ شكر و سپاسگزاري‌ات را روزي من كن و ياد خود را بر من الهام بفرما..." (مفاتيح الجنان، ص102) در اين دعاي شريف نيز پس از "ذكر" صحبت از "شكر" شده است. در همين رابطه با ذکر چند روايت ، بحث را به پايان مي‌بريم. امام صادق (ع) فرمودند: "شكر نعمت‌هاي الهي با دوري از گناهان است و تمام شكر، گفتن اين جمله است: "اَلْحَمْدُلِلَّه رَبِّ الْعالَميِن" (اصول کافی، ج 2، ص95) ايشان در كلام نورانی ديگري فرموده اند: هركس هنگام صبح چهار مرتبه بگويد "اَلْحَمْدُلِلَّه رَبِّ الْعالَميِن" شكر آن روز را ادا كرده است و اگر اين ذكر را هنگام غروب نيز چهار بار بگويد، شكر آن شب را ادا كرده است". (وسائل الشيعه، ج 7، ص172) در حديث ديگري، امام علي (ع) فرمودند: "شكر نعمت موجب زيادي آن مي‌شود". (غررالحکم، ح 6182) پيامبر اكرم (ص) در بيان ارزشمندشان ايمان را دو قسم معرفی و فرمودند: "ايمان دو قسم است، نيمي از آن صبر و نيمي از آن شكر است". (ثواب الاعمال، ص29) 📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام .
. ✅ شرح دعای روز پنجم 👇👇👇 مهم‌ترين مسأله‌اي كه در دعاي امروز بايد به آن توجه كنيم، مسأله مهم "استغفار" است. 🔶موضوع استغفار از ديدگاه قرآن: "وَاسْتَغْفِراللهَ اِنَّ اللهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً ؛ و از خداوند طلب آمرزش نما كه همانا او آمرزنده و مهربان است". (سوره مبارکه نساء ، آيه ۱۰۶) "... وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ ؛ و براي گناهت طلب آمرزش كن و تسبيح و حمد پروردگارت را بجا آور. " (سوره مبارکه غافر ، آيه ۵۵) "وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءً اَوْ يَظْلِمَ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِاللهَ يَجِدِاللهَ غَفُوراً رَحيماً ؛ كسي كه كار بدي انجام دهد و يا به خود ستم كند، سپس از خدا طلب آمرزش نمايد، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد يافت. " (سوره مبارکه نساء، آيه ۱۱۰) "وَ ما كانَ اللهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِروُنَ؛ تا زماني كه آنها استغفار مي‌كنند خداوند آنان را عذاب نمي‌كند" (سوره مبارکه انفال ، آيه ۳۳) "وَ بِالْاَسْحارِهُمْ يَسْتَغْفِرونَ؛ [متقين كساني هستند كه] در سحرگاهان استغفار مي‌كنند." (سوره مبارکه ذاريات ، آيه ۱۸) 🔶نگاهي گذرا به اهميت استغفار در روايات: حضرت امام علي (ع)می فرمايند: "به هركس توفيق استغفار عطا شود، از آمرزش محروم نمي‌ماند". (ميزان الحکمه، ج ۲، ص۱۲۴) آن حضرت در حديث ديگري مي‌فرمايد: [اي كميل!] هرگاه در روزيِ تو تأخير و تنگي پديد آمد، استغفار كن تا روزيِ تو فراخ شود". (همان،ج ۴، ص ۴۴[) امام صادق (ع) نيز درخصوص اهميت استغفار فرمود: "دل‌ها نيز همچون مِس زنگار مي‌بندد، پس آنها را با استغفار صيقل دهيد". (همان ،ج ۱، ص ۵۴۳) اميرالمؤمنين علي (ع) به مستغفرين بشارت داده و فرمودند: "در شگفتم از كسي كه استغفار را با خود دارد و در عين حال نااميد مي‌شود." (نهج البلاغه، حکمت ۸۷) پيامبر اكرم (ص) در فرمايشات نورانی جداگانه ای پيرامون موضوع استغفار می فرمايند: "بهترين عبادت، استغفار كردن است". (الکافی، ج ۲، ص۵۱۷) و يا"خوشا به حال كسي كه در نامه عملش استغفار بسيار وجود داشته باشد". (ميزان الحکمه ،ج ۸، ص۴۶۲) در جاي ديگر نيز فرمود: "هركه غم و اندوهش بسيار شود، استغفار كند". (همان ، ج ۸، ص۴۶۳) و همچنين مي‌فرمايد: "آيا شما را به دردتان و داروي دردتان راهنمايي نكنم؟ بدانيد كه درد شما گناهان است و دارويتان استغفار"(همان ، ج۸، ص۴۶۳) 🔶معناي استغفار، درجات و مراحل گوناگون آن : آنچه كه از روايات منقول از ائمه اطهار (ع) و نظرات علماي بزرگ دين که شاگردان مکتب قرآن و عترت اند به دست مي‌آيد اين است كه در توبه از گناه و استغفار و طلب آمرزش براي خطاها تنها بسنده کردن به چند ذكر کافی نيست و نمي‌توان با گفتن چند مرتبه "استغفرالله" خود را اهل استغفار دانست، بلكه بايد مراحلي طي شود تا انسان مشمول "استغفار" شود. اميرالمؤمين علي (ع) براي "استغفار" شش مرحله قائل هستند كه پس از انجام اين شش مرحله استغفار معنا پيدا مي‌كند. ايشان مي‌فرمايند: "همانا براي استغفار درجه علّيين قرار داده شده و آن نامي است كه شش معنا را در بر دارد: نخست، پشيماني از گذشته؛ دوم، تصميم بر ترك هميشگي گناه؛ سوم، بازگرداندن حقوق خلايق به آنها؛ چهارم، ادا كردن حق هر عمل واجب كه حق آن را ضايع كرده‌اي؛ پنجم، اين كه گوشت برآمده از حرام را با اندوه توبه آب كني و ششم، همان طور كه شيريني گناه را به جانت چشانده بودي، حالا سختي طاعت را به تن خويش بچشاني آن گاه [پس از سير اين مراحل] بگويي: "اَستغفراللهَ" (نهج البلاغه ، حکمت ۴۱۷) لذا بايد ابتدا عزم بر توبه و ترك معصيت كرده و اين مراحل عملي را انجام دهيم تا ذكر استغفار اثر كند و مشمول غفران الهي شويم. شکی نيست که اگر علاقه به گناه و لذت آن هنوز در كام ما باشد از استغفار، جز گفتن ذكر، چيزي حاصل نخواهد شد. حضرت علي ابن موسي‌الرضا (ع) در اين زمينه فرموده ‌اند: "كسي كه به زبان خود استغفار كند، اما در دلش [از گناه] پشيمان نباشد، خودش را مسخره كرده است!" (بحارالانوار، ج ۷۸، ص۴۵۶) با اين کلمات نورانی حال، مي‌توانيم براي "استغفار" ظاهر و باطني فرض كنيم؛ ظاهر آن همين ذكرهاي سفارش شده برای طلب آمرزش از خداوند است و باطن آن، همان حال توبه و ندامت و پشيماني و اراده ترك گناه و حركت به سوي خداست كه عرفا از اين حال انابه و ندامت به "سوز استغفار" تعبير مي‌كنند. از خداوند غفار می خواهيم که حال توبه و پشيمانی از گناه را به ما عطا فرمايد و توفيق دهد که در سحرهای ماه مبارک رمضان بتوانيم به معنای حقيقی استغفار کنيم تا غفران بی پايان حضرت دوست شامل حال ما شود. ان شاءالله 📚 برگرفته از کتاب "تا آسمان" اثر دکتر حسین محمدی فام .