eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
2.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
546 ویدیو
772 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔴 روایات مناجاتی 🟡 حدیث ۵: پیرامون توبه سلام بن مستنير گويد: من در خدمت حضرت باقر عليه السّلام بودم كه حمران بن اعين (يكى از اصحاب آن حضرت) وارد شد و از چيزهایی از آن حضرت پرسيد، پس همين كه خواست برخيزد به امام باقر(ع) عرض كرد: من شما را آگاه كنم - خداوند عمر شما را دراز كند و ما را بوجود شما بهره‌مند سازد - كه ما خدمت شما مي،رسيم و از نزد شما بيرون نمي رويم تا اينكه (در نتيجه) دلهاى ما نرم شود و جانهاى ما از (نداشتن) اين دنيا تسلى يابد و آن چه از اين اموال و دارایى كه در دست مردم است بر ما خوار و پست شود، سپس از نزد شما بيرون رويم و همين كه (دوباره) پيش مردم و تجار رويم دنيا را دوست بداريم‌؟(اين چگونه است‌؟) گويد: آن حضرت عليه السّلام فرمود: همانا اينها دلهاست كه گاهى سخت شود و گاهى هموار و آسان. سپس فرمود: هر آينه ياران محمد (صلّى الله عليه و آله) عرض كردند: اى رسول خدا ما بر نفاق از خودمان ترسناكيم‌؟ فرمود: چرا از آن مى‌ترسيد؟ عرض كردند: هنگامى كه نزد شما هستيم و شما ما را متذكر كنيد؟ و به آخرت تشويق كنيد، از خدا مى‌ترسيم و در دنيا را (يكسره) فراموش كنيم و در آن بى‌رغبت شويم تا آنجا كه گويا آن حضرت را به چشم خود ببينيم و بهشت و دوزخ را (بنگريم) و چون از خدمت شما برويم و داخل اين خانه‌ها گرديم و بوى فرزندان را بشنويم و زنان و خاندان را بنگريم از آن حالى كه نزد شما داشتيم برگرديم به حدى كه گويا ما هيچ نداشته‌ايم (و شما را نديده و خدمت شما نبوده‌ايم و آن حال قبلى را نداشته‌ايم) آيا شما از اين كه اين تغيير حالت نفاق باشد بر ما مي ترسيد؟ رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) به آن‌ها فرمود: هرگز (اين نفاق نيست)، اينها وسوسه‌هاى شيطانيست كه شما را به دنيا تشويق كند، به خدا سوگند اگر شما به همان حالى كه به آن خودتان را توصيف كرديد مي مانديد هر آينه فرشتگان دست در دست شما مي گذاردند (و بدون وسيله) روى آب راه مي رفتيد، و اگر نبود كه شما گناه می كنيد سپس از خدا آمرزش (آن گناه را) خواهيد هر آينه خداوند خلقى مى‌آفريد تا گناه كنند و سپس از خدا آمرزش خواهند و خداوند آنها را بيامرزد و براستى مؤمن در گناه افتد (يا به امتحان در گناه گرفتار شود) و بسيار توبه كند، آيا نشنيده‌اى گفتار خداى عز و جل را (كه فرمايد:) «همانا خداوند دوست دارد توبه‌كنندگان را و دوست دارد پاكيزه‌جويان را»(سوره بقره آيۀ ۲۲۲) و (نيز) فرمايد: «و آمرزش خواهيد از پروردگار خويش سپس بازگشت كنيد بسوى او» (سورۀ هود آيه ۹۰) 📚منبع: اصول کافی (ترجمه مصطفوی)، ج ۴، ص ۱۵۳ .
. 🟢 حکایات مناجاتی 5⃣ بیست سال معصیت جوانی در بنی اسرائیل زندگی می کرد و به عبادت حق تعالی مشغول بود. روزها را به روزه و شبها را به نماز و طاعت، تا بیست سال کارش همین بود، تا که یک روز فریب خورده و کم کم از خدا کناره گرفت و عبادتها را تبدیل به معصیت و گناه کرد و از جمله گنه کاران قرار گرفت و در این کار بیست سال باقی ماند. یک روز آمد جلو آینه خود را ببیند، نگاه کرد دید موهایش سفید شده از معصیتهای خود بدش آمد واز کرده های خود سخت پشیمان گردید. گفت خدایا بیست سال عبادت و بیست سال معصیت کردم اگر برگردم بسوی تو آیا قبولم می کنی؟! صدایی شنید که می فرماید: «اَجَبتَنا فاحبَبناک ترکتَنا فتَرَکناک و عصَیتَنا فاَمهَلناک و اِن رَجَعتَ الینا قَبِلنا.» یعنی: تا آن وقتی که ما را دوست داشتی پس ما هم تو را دوست داشتیم. ترک ما کردی پس ما هم تو را ترک کردیم، معصیت ما را کردی تو را مهلت دادیم. پس اگر برگردی به جانب ما، تو را قبول می کنیم. پس توبه نمود و یکی از عبّاد قرار گرفت. از این مرحمتها از خدا نسبت به همه گنهکاران بوده و هست. 📚منابع: ثمراه الحیوه، جلد سوم، ص ۳۷۷ قصص التوابین، علی میر خلف زاده .
. ♦️♦️محبت خداوند امام صادق عليه السّلام فرمود: هر گاه محبت خداوند در دل يك بنده ‏اى روشن گردد او را از هر مشغول‏ كننده‏ اى باز مى‏ دارد و فقط متوجه خداوند مى‏ گرداند، دوست خدا دلش از همه چيز پاك مى ‏باشد و فقط به خداوند توجه دارد. محب خداوند از همگان راست‏گوتر مى ‏باشد، و بهتر از همه به عهد خود وفا مى‏ كند، و اعمال او از همه پاكتر است و باطنش از همه روشنتر و عبادتش از همه بيشتر مى ‏باشد، هنگام مناجات فرشتگان به او افتخار مى‏ كنند و با ديدن او بر خود مى ‏بالند. خداوند متعال توسط او شهرها را آباد مى‏ كند و بخاطر كرامت او بندگانش را گرامى مى ‏دارد، هر گاه از پروردگار بخواهند بخاطر او خواسته ‏هاى آنها را اجابت مى‏ كند و به رحمت خود بلاها را از آنان دور مى‏ گرداند، اگر مردم مى ‏دانستند كه محب خدا چه مقامى دارد به خاك قدم او به خداوند متوسل مى‏ شدند. 📚منبع: ايمان و كفر، علامه مجلسى،ترجمه عزيز الله عطاردى،‏ ج‏۱، ص۵۶۵ .
. یسبح لله .... ♦️♦️همه‏ ي موجودات ذکر خدا مي‏ گويند يکي از طلاب مي‏ گويد: شبي براي عبادت از خواب برخاستم ناگاه شنيدم در و ديوار مدرسه، سنگريزه‏ ها و درختان ذکر مي‏ گويند، سرگرم تحقيق شدم، هنگامي که نزديک حجره‏ ي آخوند کاشي رسيدم ديدم محاسن شريفش را روي خاک گذاشته و از ديدگانش اشک مي‏ريزد و مي‏ گويد: سبوح قدوس ربک الملائکة و الروح، در و ديوار مدرسه با او اين ذکر را مي‏گويند، فرداي آن شب خدمت استاد رسيدم و داستان شب گذشته را به عرض وي رساندم، گفتم: ماجراي ديشب سخت مرا به شگفت آورد، او در کمال سادگي گفت: تعجب از کار توست که به چه علت گوش تو باز شده و اين صداها را شنيدي تو چه کرده‏ اي که اين توفيق را پيدا کردي؟ 📚منبع: علامه حسن زاده آملی،هزارويک نکته ص ۱۷۹ .
. 🔴 روایات مناجاتی 🟡 حدیث ۶: پیرامون استغفار فضل بن عثمان مرادى گويد: شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‌فرمود كه: رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرموده است: چهار خصلت است كه در هركس باشد موجب هلاكت اوست پس آنها هلاک نسازند جز كسى كه مستحق هلاكت باشد. هرگاه بنده‌اى قصد كار خير كند و آن را انجام دهد، اگر آن را هم نكند، خدا برايش بر اثر حسن نيت حسنه‌اى نويسد و اگر آن را به جا آورد، خدا برايش ده حسنه مى‌نويسد و هرگاه قصد كار بد كند اگر آن را نكند چيزى براى او نوشته نشود و اگر آن كار بد انجام دهد هفت ساعت به او مهلت مى‌دهند و فرشته كاتب حسنات، به فرشتۀ سيئات كه بر دست چپ است مى‌گويد: شتاب مكن، بسا باشد كه دنبال آن، كار خيرى كند كه آن را محو سازد زيرا خداى عز و جل فرمايد: «إِنَّ الحَسَناتِ يُذهِبنَ السَّيِّئَاتِ: به‌راستى حسنات سيئات را از بين ببرند (سوره هود، آیه ۱۱۴)» يا آنكه استغفار كند و آمرزش بخواهد و اگر او در دنبال آن گناه بگويد: «اَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَالِمَ اَلْغَيْبِ وَ اَلشَّهَادَةِ اَلْعَزِيزَ اَلْحَكِيمَ اَلْغَفُورَ اَلرَّحِيمَ ذَا اَلْجَلاَلِ وَ اَلْإِكْرَامِ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ: از آن خدا آمرزش خواهم كه نيست معبود شايسته‌اى جز او كه داناى پنهان و آشكار است، عزيز و حكيم و آمرزنده و مهربان و صاحب جلال و اكرام است و به سوى او بازخواهيم گشت» بر او چيزى ننوشته و اگر هفت ساعت بگذرد و حسنه‌اى دنبالش نياورد و استغفار هم نكند، كاتب حسنات به كاتب سيئات گويد: گناه را بر اين بدبخت محروم بنويس. 📚منبع: اصول کافی (ترجمه آیت اللهی)، ج ۴، ص ۲۶۳ . 🔴 روایات مناجاتی 🟡 حدیث ۸: پیرامون استغفار عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: شَكَا اَلْأَبْرَشُ اَلْكَلْبِيُّ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ لاَ يُولَدُ لَهُ فَقَالَ لَهُ عَلِّمْنِي شَيْئاً قَالَ اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ فِي كُلِّ يَوْمٍ أَوْ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِائَةَ مَرَّةٍ فَإِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ «اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً» إِلَى قَوْلِهِ: "وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِين"َ راوى گويد: ابرش كلبى نزد امام باقر عليه السّلام گلايه نمود كه صاحب فرزند نمى‌شود و گفت: چيزى به من بياموز. فرمود: در هر روز و هر شب صد مرتبه استغفار كن؛ زيرا خداوند مى‌فرمايد: از پروردگار خود آمرزش خواهيد كرد او بسيار آمرزنده است... و شما را با اموال و فرزندان يارى نمايد. 📚منبع: ترجمه فروع کافی، ج،۷، ص۳۷ .
. 🟢 حکایات مناجاتی 6⃣ ای خدای گنهکاران یک روز حضرت موسی (ع) در کوه طور در مناجات خود عرض کرد: یااله العالمین (ای خدای جهانیان) جواب آمد: لبیک! سپس عرض کرد: یا اله المُطیعین (ای خدای اطاعت کنندگان) جواب آمد: لبیک! سپس عرض کرد: یا اله العاصین (ای خدای گنهکاران) این دفعه سه بار شنید لبیک، لبیک، لبیک! حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) عرض کرد خدایا حکمتش چیست که تو را به بهترین اسامی صدا زدم یک بار جواب دادی، اما تا گفتم ای خدای گنه کارها سه بار جواب مرا دادی؟ خطاب شد: ای موسی! عارفان به معرفت خود و نیکوکاران به کار نیک خود و مطیعان به اطاعت خود اعتماد دارند، ولی گنهکاران جز به فضل من پناهی ندارند اگر من آنها را هم از درگاه خود ناامید گردانم به درگاه چه کسی پناهنده شوند؟! 📚منبع: زبده القصص ،جلد ۲ .
. ♦️♦️استجابت دعا با صلوات رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : صلوات فرستادن شما بر من، دعای شما را مستجاب می گرداند و زکات اعمال شماست. 📚منبع: البحار، ج۲۲، ص ۵۴ . ♦️♦️وقت مناسب دعا امام علی (علیه السلام) فرمود : پنج موقع را براى دعا و حاجت خواستن غنیمت شمارید: موقع تلاوت قرآن، موقع اذان، موقع بارش باران، موقع جنگ و جهاد ـ فى سبیل اللّه ـ موقع ناراحتى و آه كشیدن مظلوم. در چنین موقعیت ها مانعى براى استجابت دعا نیست. 📚منابع: أمالى صدوق ،ص ۹۷ بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۳۴۳، ح ۱ .
. 🔴 روایات مناجاتی 🟡 حدیث ۷: پیرامون استغفار عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ اَلْقُنُوتِ فِي اَلْوَتْرِ هَلْ فِيهِ شَيْءٌ مُوَقَّتٌ يُتَّبَعُ وَ يُقَالُ فَقَالَ لاَ أَثْنِ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَلِّ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اِسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ اَلْعَظِيمِ ثُمَّ قَالَ كُلُّ ذَنْبٍ عَظِيمٌ . حلبى گويد: از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: آيا در قنوت نماز وتر دعايى معيّن هست كه خوانده شود؟ فرمود: نه، خداى عزّ و جلّ‌ را ستايش كن، بر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله درود فرست و از گناه بزرگ خود طلب آمرزش نما. سپس فرمود: و هرگناهى بزرگ است. 📚منبع: ترجمه فروع کافی، ج ۲، ص ۴۱۳ .
. 🟢 حکایات مناجاتی 7⃣ توبه از شراب وقتی که آیه تحریم شراب فرود آمد منادی حضرت رسول اللَّه (ص) ندا داد کسی نباید شراب بخورد. روزی رسول اکرم (ص) از کوچه ای می گذشتند؛ اتفاقاً یکی از مسلمانها شیشه شرابی در دست داشت وارد همان کوچه ای شد که حضرت داشتند می گذشتند. تا حضرت رسول خدا (ص) را دید می آید خیلی ترسید، گفت الآن است که آبرویم بریزد (زیرا به حضرت خیلی علاقه داشت) گفت خدایا غلط کردم توبه کردم و دیگر لب به خمر و شراب نمی زنم فقط مرا جلوی حضرت رسول اکرم (ص) رسوا نکن. وقتی که نزدیک حضرت شد. حضرت رسول اللَّه (ص) فرمود: در این شیشه چیست؟ از ترس گفت آقا سرکه است. آن حضرت فرمود: اگر سرکه است قدری در دست من بریز حضرت دست مبارک را پیش برد. آن مرد هم شیشه را برگردانید یک وقت متوجه شد که مقداری سرکه در دست حضرت ریخته شده. مرد به گریه در آمد و گفت یا رسول اللّه قسم بخدا که در این شیشه شراب بود ولی چون توبه کردم و از خدا خواستم که مرا رسوا نکند خدا هم توبه مرا قبول کرده و دعایم را مستجاب فرموده. حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: چنین است حال کسی که توبه کند از گناهان خود و خداوند متعال تمام سیئات و بدیها و زشتی های او را تبدیل به حسنه و خوبی فرماید: «اولئک یبدّل اللّه سیّئاتهم حسنات.» 📚منبع: گناهان کبیره مرحوم شهید دستغیب، ج ۲ .
. 🟢 حکایات مناجاتی 8⃣ توبه ی لوطیها يك نفر حاجى مؤمنى كه از ارادتمندان به مرحوم حاج شيخ محمد تقى مجلسى رضوان الله تعالى عليه بود يک روز لوطي هاى محل دورش را مى گيرند و مى گويند امشب مى خواهيم به خانه تو بيایيم. حاجى از يک طرف مى بيند اگر آنها بيايند با وسایل لهو و لعب مى آيند و مشغول فسق و فجور مى شوند از طرف ديگر اگر آنها را رد كند و جواب رد گويد چگونه با لوطيها طرف شود مرتبا برايش ‍ مزاحمت ايجاد می كنند ناچارا قبول می كند بعد هم سراسيمه خدمت مرحوم مجلسى پناهنده شده و گرفتاريش را ذكر مى كند. مرحوم مجلسى فكرى مى كند و مى فرمايد: اشكالى ندارد بگو بيايند من هم مى آيم، حاجى مجلسى مهيا مي كند و شيخ مجلسى زودتر از لوطى ها وارد مى شود، لوطی ها آمدند همين كه وارد خانه شدند ديدند مرحوم مجلسى در مجلس نشسته. "لوطى باشى" ناراحت شد الان عيش و لهو و لعب جلوى آقا نمى شود كرد و آقا موى دماغش شده با بودن او هيچ كارى نمى شود كرد. اجمالا پيش خود خيال كرد حرفى بزند تا مرحوم مجلسى قهر كند برود و آن وقت آنها آزاد باشند. گفت: جناب آقا مگر راه و روش ما لوطيها چه عيبى دارد كه به ما اعتراض می كنند؟ مرحوم مجلسى فرمود: چه خوبى در شما هست كه آنرا مدح كنيم؟ گفت هزارها عيب داريم اما باز نمک شناسيم اگر نمک كسى را خورديم ديگر به او خيانت نمى كنيم تا آخر عمرمان يادمان نمى رود، مرحوم مجلسى فرمود: اين صفت خوبى است ولى آن را در شما نمى بينم . "لوطى باشى" گفت: در اين اصفهان از هركس مى خواهى بپرس! ببينيد ما نمک چه كسى را خورده ايم كه به او بد كرده باشيم. مرحوم مجلسى فرمود: خود من گواهى مى دهم كه شما همه نمک به حراميد! آيا با خداى خود چه مى كنيد؟ اى كسى كه نمک خدا را مى خورى و نمكدان مى شكنى، اين همه نعمت خدا را خوردن و استفاده كردن و اين جور سركشى كردن و پيروى از نفس و هوى كردن؟! نمک خدا خوردن و نمکدان او را شكستن ... اين كلمات مرحوم مجلسى كه عين واقع و حقيقت بود در همه آنها اثر كرد، سر خجلت به زير انداختند و هيچ سخن نگفتند سكوت مطلق، پس از مدتى همه رفتند، صبح اول وقت "لوطى باشى" در خانه مرحوم مجلسى را كوبيد مرحوم مجلسى در را باز كرد ديد "لوطى باشى" است. گفت: ديشب ما را آتش زدى ما را آگاه كردى ما را توبه ده چون از كرده هاى خود پشيمانيم، مرحوم مجلسى هم لطف مى كند آنها را به عمل توبه و تدارک از گذشته ها وا مى دارد. 📚منبع: گناهان کبیره مرحوم شهید دستغیب، ج ۲ .
. ♦️♦️فلسفه بلا برای مومن ابن فرقد از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه فرمود: خداوند متعال در ضمن مناجات خود با موسى بن عمران عليه السّلام فرمود: اى موسى من مخلوقى گرامى ‏تر از بنده مؤمن خلق نكرده ‏ام، من اگر او را مبتلا كردم خيرى براى او در نظر گرفته‏ ام. 📚منبع: ايمان و كفر، علامه مجلسى،ترجمه عزيز الله عطاردى،‏ ج‏۱، ص۱۲۱ . ♦️♦️فلسفه غم و حزن برای مومن حضرت صادق عليه السّلام فرمود: هر گاه بنده ‏اى گناهانش زياد شد و نتوانست گناهان را جبران كند خداوند او را مبتلا به حزن و غم در دنيا مى‏ كند، و اگر اين هم نشد او را در قبرش عذاب مى‏ نمايد، تا روز قيامت بدون گناه در محضر پروردگار حاضر گردد. على عليه السّلام فرمود: بى‏ تابى در برابر گرفتارى‏ ها از همه چيز ناگوارتر مى‏ باشد، فرمود: گرفتارى براى ستمگران موجب ادب آنها مى‏ شود، و براى مؤمن آزمايش حساب مى‏ گردد، و براى پيامبران موجب درجات است و براى اولياء كرامت به حساب مى‏ آيد. 📚منبع: ايمان و كفر، علامه مجلسى،ترجمه عزيز الله عطاردى،‏ ج‏۱، ص۱۲۱ .
. ♦️♦️خدای کریم و کدخدا کریم در تاریخ اردبیل و دانشمندان آمده: «نقل نمود از برای نویسنده، جناب آقای شیخ عبدالحسین نجفی بشیری که، شنیدم از بعضی ثقات در اوائل یا بحبوحه تحصیلات مقدس اردبیلی در نجف اشرف، کاغذی از طرف مادرش می رسد که از نجف اشرف به اردبیل تشریف ببرد، و اظهار اشتیاق زیادی هم در آن نامه مرقوم بوده . معظم له به اعتبار وجوب ادای حق مادرش اجابت نموده، عازم اردبیل می شود . وقتی که اهل «نیارق » (۱) تشریف فرمایی اردبیلی را می شنوند، از نهایت اشتیاق به استقبالش شتافته و کسی در نیارق نمی ماند مگر کدخدای محل که اسمش «کریم » بوده . علی الظاهر، مشارالیه معروف به فسق، و مدمن خمر بوده، به استقبال نمی آید . تصادفا در شب ورود، اردبیلی در عالم رؤیا می بیند که، کدخدا وفات نموده به محقق تذکر می دهند واجب است برای تو تشییع جنازه کریم کدخدا; بلکه کفن و تجهیز را هم خودت مباشر باش . محقق از خواب بیدار می شود . چون به سابقه کدخدا اطلاع داشته می گوید: حتما خوابم رحمانی نیست . بار دوم نیز همین خواب را می بیند; باز می خوابد . بار سوم می بیند که می گویند کدخدا از دنیا رفت و صبح شده برخیز و تجهیز کدخدا را به جا بیاور . اردبیلی از خواب بیدار می شود به قصد وضو بیرون می آید . ملاحظه می کند که همسایگان به یکدیگر خبر می دهند که البشاره کریم کدخدا به درک جهنم واصل شده . اردبیلی به صحت خوابش که رحمانی بوده پی می برد ولی در تاویل خوابش تامل می نماید . بعد از فراغ از فریضه صبح، خود محقق مباشرت به تجهیز و تکفین می نماید، و همه از این پیش آمد و تشییع وی در تعجب فرو می روند . بالجمله، بعد از اتمام تجهیز وی، از زن کدخدا سؤال می نماید که حقیقت وقایع شب گذشته را برای محقق گزارش دهد . زن کریم می گوید: جناب شیخ! شوهر من معروف به فسق و فجور بود . شب گذشته گفت: ای زن من امشب رفتنی هستم حالم منقلب است، جای مرا در حیاط خانه پهن کن . من به گفته او عمل کردم، دیدم که کریم چشمهایش را به طرف آسمان و ستارگان چرخانید با قیافه تائبانه و چشم اشکبار گفت: ای خدا تو می دانی مقدس اردبیلی گناه نکرده است، اگر او را ببخشی برایت هنری نیست، بلکه هنر آن است که آن کریم علی الاطلاق، این کریم مجرم و عاصی و فاسق را ببخشد . محقق، به محض شنیدن این کلمات به زن کریم می گوید: رحمت خدا به وی شامل گشته و از گناهانش در گذشته است » . 📚منبع: ۱.از روستاهای اردبیل تاریخ اردبیل و دانشمندان،ج۱،ص۶۲ .
. 🔴 روایات مناجاتی 🟡 حدیث ۹: پیرامون تضرع امام علی(ع): وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِينَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِيَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ لَرَدَّ عَلَيْهِمْ كُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ كُلَّ فَاسِدٍ. اگر مردم هنگامی که بلا به آنان می رسد، نزد خداوند زاری و تضرع می کردند، خداوند هر چیز گرفته شده ای را به آنان برمی گرداند و هر چیز خراب شده ای را اصلاح می نمود. 📚منبع: نهج البلاغه، خطبه ۱۷۸
. 🟢 حکایات مناجاتی 9⃣ نوجوانی که از هول قیامت قبض روح شد. شهید آیت الله دستغیب نقل کرده است؛ مرحوم حاج شیخ علی اکبر نهاوندی گفت: شخصی پسرش را به مکتب فرستاد تا درس بخواند. درس مکتب هم فارسی بود و هم قرآن یک روز ظهر که پسر او از مکتب بازگشت، پدرش دید حال و روز فرزندش با روزهای دیگر فرق می‌کند و غیرعادی است و بدنش داغ و بی حس و رنگش پریده و زرد شده است. پدر با نگرانی از او پرسید فرزندم چه شده است پسر شروع کرد به گریستن و گفت ای پدر! استاد امروز به ما این آیه شریفه را درس داد: "و کیف تتقون ان کفرتم یوما یجعل الولدان شیبا" پس اگر کافر شوید چگونه می‌ترسید از روزی که کودکان و نوجوانان از حول و سختی آن روز پیر می شوند. مزمل؛ آیه ۱۷ در نهایت آن پسر بیمار شد و با همان تب شدید از خوف قیامت از دنیا رفت. پیش از آن که به سن تکلیف برسد و مکلف به انجام احکام الهی گردد. وقتی جنازه او را دفن کردند پدر سر خاک فرزندش نشست و شروع کرد به گریستن و باحال حزن و اندوه گفت: ای فرزند سزاوار بود که من از ناپاکی خود بترسم و قالب تهی کنم نه تو که پاک و معصوم بودی و هیچ گناهی نداشتی. 📚منبع: قیامت و قرآن، تفسیر سوره ی طور، ص ۲۸ .
. دوباره اومده گدای بی وفا یکم محل بزار به عبد روسیاه دوباره اومدم نگاهم کن خدا_یا ربنا الهنا الهنا یا ربنا میشه منو صدا کنی ای مهربون برا منم دعا کنی ای مهربون نگاه به این گدا کنی ای مهربون_یا ربنا آهای کسی که مهربونیت بی حده ببین که بنده ی فراری اومده با بی حیایی خونتو هی در زده بیا گدای این شبا رو رد نکن اسیر پنجه ی گنا(ه)رو رد نکن دیوونه ی امام رضا رو رد نکن منم همون که غرق در گمراهیه پُر از غرور بی حد و خودخواهیه ولی دلش بسمت خونت راهیه یه کوله بار معصیت رو دوشمه اگه بمیرم از خجالت باز کمه منو بیا ببخش به حق فاطمه به زائرای کربلا مارو ببخش بیا به عشق مجتبی مارو ببخش به عزت امام رضا مارو ببخش روزا که تشنه میشم از سوز عطش به یاد کربلا پریشونم همش به یاد شیرُخواره ای که کرده غش_آقام حسین ✍ .👇
. دعا؛ برنامه مؤکد رمضان [منبر ۲۰ دقیقه ای] [ نکاتی برگزیده تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار ۲۰ دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ اما بعد؛  «وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ فَليَستَجيبوا لي وَليُؤمِنوا بي لَعَلَّهُم يَرشُدونَ﴿۱۸۶ بقره﴾ و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!» 🌙بیان احکام اگر کسی فراموش کند که روزه است و از سر فراموشی هر یک از مفطرات از قبل خوردن،آشامیدن و آمیزش جنسی را مرتکب شود، روزه‌ی او باطل نمی‌شود، ولی هر لحظه که یادش آمد باید فوراً از خوردن ، آشامیدن دست بکشد و دهانش را خالی کند. همین طور باید از حال آمیزش خارج شود وگرنه روزه‌اش باطل است. ❇️نکات کلی مقدماتی 🔷تناسب دعا با رمضان ➖آیه‌ی «و اذا سألک عبادی عنّی فانّی قریب اجیب دعوة الدّاع اذا دعان» در سوره‌ی بقره، در خلال آیات مربوط به روزه و ماه رمضان است. و این نشان دهنده اهمیت دعا در رمضان و هنگام روزه داری است. ➖ پیامبر(ص) در کلام انگیزشی خطبه شعبانیه مؤمنان را به دعا ترغیب فرموده اند؛«... وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِه».(۱) و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید. ➖امام کاظم (ع) زمان افطار را موقعیتی مناسب برای دعا می‌داند و می‌فرماید: «دَعْوَةُ الصَّائِمِ یُسْتَجابُ عِنْدَ إِفْطارِهِ؛ دعای روزه‌دار در هنگام افطار پذیرفته است.»(۲) 🔷 دعا یک فضیلت است مؤمن دعا كننده با انسانی که خدا غافل است یکی نیستند.و سنّت خداوند لطف به اوّلى را اقتضا میکند نه دوّمى. آرى، دعا و گفتگو با خداوند، ظرفيّت انسان را براى دريافت الطاف الهى بيشتر مى‌كند. همانگونه كه توسل و زيارت اولياى خدا، شرايط انسان را عوض مى‌كند. چنانكه اگر كودكى همراه پدر به مهمانى رود، دريافت محبّتش بيش از آن خواهد بود كه تنها برود. بنابراين دعا، زيارت و توسل، سبب تغيير شرايط است، نه برهم‌زدن سنّت‌هاى قطعى الهى. ➖ استاد مطهری می نویسد: «قطع‌نظر از اجر و پاداشی که برای دعا هست و قطع‌نظر از اثر استجابتی که بر دعا مترتب است، دعا اگر از حد لقلقه زبان بگذرد و دل با زبان هماهنگی کند و روح انسانی به اهتزاز درآید، یک روحانیت بسیار عالی دارد؛ مثل این است که انسان خود را غرق در نور می‌بیند. شرافت گوهر انسانیت را در آن‌وقت احساس می‌کند. آن‌وقت خوب درک می‌کند که در سایر اوقات که چیزهای کوچک او را به خود مشغول داشته بود و او را آزار می‌داد، چقدر پست و ساقط و اسفل بوده. انسان وقتی‌که از غیر خدا چیزی می‌خواهد، احساس مذلت می‌کند؛ ولی وقتی از خدا می‌خواهد، احساس عزّت. به همین جهت، دعا هم طلب است و هم مطلوب، هم وسیله است و هم عنایت. اولیاء خدا هیچ‌چیزی را به‌اندازه دعا خوش نداشتند. همه خواهش‌ها و آرزوهای دل خود را با محبوب واقعی در میان می‌گذاشتند و بیش از آن اندازه که به مطلوب‌های خود اهمیت می‌دادند، به خود طلب و نیاز اهمیت می‌دادند.»(۳) 🔷دعابرای همه خواسته ها ➖امام محمدباقر(ع)»: ولاتُحقِّروا صَغیراً مِن حَوائِجِكُم، فَاِنَّ اَحَبَّ المُؤمِنینَ اِلَی اللهِ تَعالی أَسأَلُهُم. حاجت‌های کوچک خود را خُرد و ناچیز نشمارید. در نزد خدای متعال محبوب‌ترین مؤمنان آن کسی است که بیش از همه حاجت‌ها و خواسته‌های خود را از خداوند مسألت می‌نماید.(۴) ➖«فيما أوحَى اللّه ُ إلى موسى (ع) : يا موسى ، سَلْني كلَّ ما تَحتاجُ إلَيهِ ، حتّى عَلَفَ شاتِكَ ، و مِلحَ عَجينِكَ» در آنچه خداوند به موسى وحى كرده است : اى موسى! هر چه نياز دارى از من بخواه ، حتّى علوفه گوسفند و نمك خميرت را.(۵) 🔺در ادامه در دو محور عوامل و موانع استجابت را بررسی میکنیم🔺 🔻 ادامه دارد 👇👇 ۱
آداب و شرایط دعا (عوامل استجابت) 🔷توجه و اعتماد به خداوند دعاکننده باید توجه داشته باشد که مخاطب او مالک و خالق اوست پس باید با تمام وجود توجهش به دعای خود باشد و معلوم است که صرف حرف زدن بدون توجه در حقیقت بی‌اعتنایی به مخاطب است، هر چند خداوند متعال این بی‌اعتنایی را می‌بخشد اما نباید انتظار اجابت دعا را داشت. امام صادق (ع) می‌فرمایند:«لا یقبل الله عزّوجلّ دعاءَ قلب لاه».خداوند متعال دعای دل غافل و مشغول به لهو را مستجاب نمی‌کند(۶) پس هنگام دعا با تمام وجود رو به سوی خدا بیاور، پس از آن یقین به اجابت داشته باش. شایسته است انسان وقتی دعا می‌کند به اجابت آن خوش گمان باشد . پیامبر(ص) می‌فرمایند: به درگاه خداوند در حالی دعا کنید که یقین به اجابت دارید. 🔷اذکاری برای اجابت ➖بسم الله: پیامبر (ص) می‌فرمایند: «خداوند متعال فرموده است هر کار مهمی بدون بسم‌ الله شروع شود، عقیم خواهد ماند.»(۷) ➖ حمد و ثنا: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هر دعایی که قبلش حمد خداوند نباشد، آن دعا عقیم است.»و پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «اول تمجید خداوند سپس دعا.»(۸) ➖ صلوات: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هر کس حاجتی از خداوند متعال دارد با صلوات بر محمد و آل او شروع کند پس حاجت خود را ذکر کند در آخر دعای خود را با صلوات ختم کند چرا که خداوند متعال کریم‌تر از آن است که دو طرف دعا را قبول کند و وسط آن را نپذیرد.».(۹) ➖خواندن صد آیه از قرآن و گفتن هفت مرتبه یا الله. ➖ در سجده سه بار بگوید«یا اللهُ یا ربّاهُ یا سیداهُ» سپس حاجتش را بخواهد؛ امام جعفرصادق(ع)»: اذا قالَ العَبدُ و هَو ساجدٌ «یا اللهُ یا ربّاهُ یا سیداهُ» ثلاثَ مرّاتٍ اَجابَهُ اللهُ تباركَ و تَعالی: «لبّیكَ عَبدی، سَل حاجَتَكَ»(۱۰) 🔷 بلند کردن دستها امام حسین (ع) می‌فرمایند: «رسول خدا هنگام دعا دستانش را بالا می‌برد هم‌چون مسکینی که غذا طلب می‌کند.» از حضرت علی (ع) پرسیدند: چرا باید دست‌ها را به سوی آسمان بلند کرد در حالیکه خداوند همه جا هست. حضرت فرمودند: به دلیل آیه‌ و فی السما رزقکم و ما توعدون چون رزق و روزی انسان از آسمان نازل می‌شود.»(۱۱) 🔷صدقه دادن دعا طلب خیر است و دادن صدقه اثبات عملی خیرخواهی است. لذا پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند: «اول صدقه بدهید هر کس دعا را با صدقه شروع کند دعایش رد نمی‌شود.»(۱۲) 🔷پنهانی و با تضرع دعا کردن خداوند می‌فرمایند:« ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» پروردگارتان را در حال تضرع(اظهار زبونی در برابر خداوند) و مخفیانه بخوانید.(۱۳)  امام رضا(ع) می‌فرمایند:«دَعوَةً تُخفیها اَفضَلُ عِندَ اللهِ مِن سَبعینَ دَعوةً تُظهِرُها».یک دعا در خفا و نهان در نزد خدا از هفتاد دعای آشکار أفضل و بالاتر است.(۱۴) 🔷دعای جمعی دعا اگر با جمعی باشد امکان اجابت آن بیشتر است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «وقتی پدرم از پیشامدی ناراحت می‌شد، زن‌ها و بچه‌ها را جمع می‌کرد و دعا می‌فرمود و بقیه، آمین می‌گفتند.» و می فرمایند: «مَن قَدَّمَ اَربعینَ رَجُلاً مِن اخوانِهِ فَدَعا لَهُم ثُمَّ دَعا لِنَفسِهِ اُسُتجیبَ لَهُ فیهِم وَ فی‌نَفسِهِ». کسی که پیش از خود برای چهل نفر برادر مؤمن دعا کند دعای او هم دربارة آنان و هم دربارة خودش مستجاب می‌گردد.(۱۵) «امام موسی‌كاظم(ع)»: مَن دعاِ لإخوانِه مِنَ المُؤمنین وَ المؤمناتِ و المُسلمین والمُسلماتِ وَكَّلَ اللهُ بِهِ عَن كُلِّ مؤمنٍ مَلَكاً یدعولَه». کسی که برای برادران و خواهران مؤمن و مسلمان خود دعا کند خداوند از طرف هر یک از آنان مَلَکی می‌گمارد که همواره برایش دعا نمایند.(۱۶) 🔷اصرار در دعا در روایتی امام باقر می فرمایند: ان الله کره الحاح الناس بعضهم علی بعض فی المسألة و أحب ذلک لنفسه، ان الله جل ذکره یحب أن یسأل و یطلب ما عنده. بی گمان خداوند پافشاری مردم در خواهش از یکدیگر را دوست نمی دارد، ولی پافشاری در خواهش از خودش را دوست دارد؛ خدا که یادش شکوهمند است دوست دارد که از او چیزی خواسته شود و از آنچه نزد اوست درخواست گردد.  ➖اصرار و پافشاری در دعا امری مطلوب است به این معنا که در امر دعا و تضرع به درگاه خداوند دچار سستی و خستگی نشویم و خواسته خودمان را تکرار کنیم. اما اگر به اجابت نرسید دچار اعتراض نشویم که چه بسا استجابت به مصلحت ما نباشد. 🔺برخی دیگر از شرایط استجابت در عنوان بعدی خواهد آمد🔻 🔻 ادامه دارد 👇👇 ۲
♻️عوامل دیگری برای استجابت در احادیث جالب برخی عوامل که به استجابت دعا کمک میکند اشاره شده است؛ ➖پیامبر (ص):«اَربَعةٌ لاتُردُّ لَهُم دَعوَةٌ: اَلوالِدُ لِوَلَدِهِ والمَظلومُ عَلی مَن ظَلَمهُ و المُعتَمِر حتَّی یرجِعَ و الصائِمُ حتّی یفطِرَ». چهار نفرند که دعایشان رد نمی‌شود: دعای پدر در حق اولاد، نفرین مظلوم بر ظالم خود، دعای زائر خانة خدا (در تمام مدت زیارت) تا زمانی که مراجعت کند و دعای شخص روزه‌دار تا ساعتی که افطار نماید.(۱۸) ➖پیامبر (ص):«الدُّعاءُ بَینَ الاَذانِ وَ الاِقامةِ لایردُّ».دعا بین اذان و اقامه رد نمی‌شود. (۱۹) ➖ امام جعفرصادق(ع)»: اِنّ اللهَ تباركَ وَ تعالی فَرَضَ الصَلوةَ فی اَفضَلِ السّاعاتِ فَعَلَیكُم بِالدُّعاءِ فی أَدبارِ الصَّلوةِ. خدای تبارک و تعالی نماز را در افضل اوقات شبانه‌روز قرار داده بر شما باد که بعد از هر نماز دعا کنید.(۲۰)  ➖امام صادق(ع):«عَلَیکُمْ بِالدُّعَاءِ فِی اَدْبَارِ الصَّلَوَاتِ فَإِنَّهُ مُستجابٌ».بر شما باد بعد از هر نماز دعا کنید. دعا بعد از نمازها مستجاب است.(۲۱)   🔴 موانع استجابت اگر چه خداوند وعده اجابت داده، اما این وعده مقتضی استجابت است و نه علت تامه آن، چنانچه کبریت مقتضی روشن شدن آتش است اما باید اقداماتی انجام شود تا از کبریت آتش درست شود. در ادامه به برخی از علل و عوامل عدم استجابت دعاها اشاره میکنیم؛ 🔴 ۱.لقمه حرام ➖پیامبر (ص):«الدُّعاءُ مَعَ اَكْلِ الحَرامِ كَالبِناءِ عَلَی الماء!» دعا کردن با لقمة حرام به منزلة عمارت ساختن بر روی آب است! ➖ امام باقر(ع)»:«انَّ العَبدَ لَیرفَعُ یدَیهِ اِلی اللهِ، و مَطْعَمَهُ حرامٌ و ملبَسُهُ حرامٌ فَكَیفَ یستجابُ لَهُ وَ هذه حالُه؟»آن بنده‌ای که دست‌های خود را به دعا به سوی خدا برمی‌دارد در حالی که خوراک و پوشاک او هر دو از راه حرام باشد چگونه می‌خواهد دعای او مستجاب گردد؟!(۲۲) 🔴 ۲. گناهان گناهان آثار وضعی‌ای در زندگی انسان ایجاد می‌کنند، از آن جمله این‌که فاصله انسان را از معبودش زیاد می‌کنند و به تبع آن سبب حبس شدن دعا می‌شوند. امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل می فرماید: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا. ➖ ازپیامبر(ص) پرسیدند: چرا دعاى ما مستجاب نمى‏شود با این‌که خداوند فرموده: مرا بخوانید تا اجابت کنم؟ فرمود: ده چیز دل‌هاى شما را میرانده: ۱. با اینکه خدا را شناختید وظیفه‏ى بندگى را انجام ندادید. ۲. قرآن را خواندید و به کار نبستید. ۳.دعوى دوستى پیغمبر کردید و با فرزندانش دشمنى کردید. ۴. ادعاى عداوت شیطان کردید و از او پیروى نمودید. ۵.گفتید بهشت را دوست داریم و عملى انجام ندادید. ۶.گفتید از دوزخ مى‏ترسیم و بدنهاى خویش را در آن افکندید. ۷.به عیب مردم پرداختید و از عیوب خود غافل شدید. ۸. لاف دشمنى دنیا زدید و به جمع اموال پرداختید. ۹.به مرگ اقرار کردید و آماده‏ى آن نشدید. ۱۰. مردگان را به خاک سپردید و عبرت نگرفتید، به این مناسبات دعاى شما مستجاب نمى‏شود. 🔴۳.منافات داشتن با حکمت الهی خدای متعال بر اساس حکمت خود، این عالم را طبق قوانین خاص اداره می کند و هیچگاه، این قوانین را نقض نمی کند. بنابراین استجابت دعا باید از مسیر قوانین و سنن الهی جریان یابد و اگر دعایی نقض کننده این مطلب باشد، مستجاب نمی شود؛ امام علی(ع) می فرماید: «ان الله سبحانه لا ینقض حکمته فلذلک لا یقع الاجابة فی کل دعوة»؛ «خداوند سبحان حکمت خویش را نقض نمی کند بنابراین هر دعایی را مستجاب نمی سازد».(۲۳) ➖امام صادق(ع) می فرمایند: چهار گروه هستند که در طول زندگی دعا و خواهش آنان پذیرفته نمی شوند و آن ها عبارتند از: ۱.الرَجُلُ جالِسٌ فِی بَیته یَقُول: اَللهُم ارزُقنی! فَیقالَ لَهُ: اَلَم آمُرکَ بالطَلَبِ؛ مردی که در خانه اش بنشیند و بگوید: خدایا؛ به من روزی بده! پس به او گفته می شود: آیا به تو دستور ندادم که باید روزی بطلبی و حرکت کنی؟ ۲.رَجُلُ کانَت لَهُ امرأَةٌ فَدَعا عَلَیها، یُقالُ لََهُ: اَلَم اَجعَل اَمرَها اِلیک؛ مردی که زنش را  نفرین نماید، به او گفته می شود: آیا امر( طلاق) او را به تو واگذار نکرده ام؟ ۳.رَجُل کانَ لَهُ مال فَاَفسدَه، فَیُقُول: اَللهُم ارزُقنی! فَیُقال لَهُ: اَلَم آمرُک بالاِقتصاد؛ اَلَم آمرُک بالاِصلاح؛ مردی که مال و ثروتی داشته و آن را با ولخرجی از دست خود خارج کند و بعد بگوید: خداوندا؛ روزیم دِه، پس به او گفته می شود: آیا به تو دستور ندادم که میان رو باش و به تو دستور ندادم که کارهایت را اصلاح کن؟ ۳.وَ رَجُلُ کانَ لُهَ مالٌ فَأَدانَهُ بِغُیر بَینةٍ، فَیقال لَهُ: اَلم آمرُک بِالشَّهادة؛ و مردی که مال و ثروت و پولی داشته باشد و آن را بدون شاهد قرض دهد پس به او گفته می شود: آیا به تو دستور ندادم که در هنگام قرض دادن شاهدی انتخاب کن؟(۲۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇 ۳
💠داستان [دعا باید مخالف حکمت نباشد] حضرت موسي بن عمران مريض شد. بني اسرائيل به عيادتش آمدند، بيماري او را تشخيص داده و گفتند: اگر به وسيله فلان گياه خود را معالجه کني، بهبودي خواهي يافت. موسي(ع) گفت: دارو استعمال نخواهم کرد تا خداوند بدون دوا مرا شفا عنايت کند. مدتي مريضي او ادامه يافت تا اينکه به او وحي شد که به عزت و جلالم سوگند شفايت نمي دهم، مگر اينکه خود را به وسيله همان دارويي که بني اسرائيل گفتند مداوا کني. بعد از اين موسي(ع) آنان را خواست و گفت: همان دارو را بياوريد تا استفاده کنم. طولي نکشيد که حضرت بهبودي يافت. اما از اينکه ابتدا به خداوند چنين گفته بود در دل بيمناک بود. خطاب رسيد: موسي خيال داري با توکل خود حکمت و اسرار خلقت من را از بين ببري، بجز من چه کسي در ريشه گياهان اين فوايد باارزش را قرار داده است؟ (۲۵) 💠داستان [تأثیر لقمه در دعا] مى گويند: حجّاج بن يوسف ثقفى كه در پليدى و خباثت نظير نداشت به كوفه آمد و آنجا را از طرف عبدالملك مقرّ حكومت خود قرار داد، به او گفتند: در اين شهر، افرادى مستجاب الدعوه هستند. گفت: همه آن ها را كنار سفره من حاضر كنيد، همه را آوردند. به آنان گفت: غذا بخوريد، آن ها هم از آن سفره خوردند. سپس به آنان گفت: برويد. چون رفتند، به اطرافيانش گفت: با اين غذاى حرامى كه اينان خوردند، مطمئن باشيد كه ديگر دعايشان مستجاب نخواهد شد!!(۲۶) 💠داستان [دعای جمعی] حفص بن عمر بجلی گوید: از وضع ناهنجار مالی و از هم پاشیدگی زندگی‌ام به امام صادق علیه السلام شکایت کردم. امام فرمود: هنگامی که به کوفه رفتی با فروش بالش زیر سرت هم که باشد به ده درهم غذائی آماده کن و تعدادی از برادرانت را به غذا دعوت کن و از ایشان بخواه تا درباره تو دعا کنند. حفص گوید: به کوفه آمدم و هر چه تلاش کردم غذائی مهیا کنم میسر نشد تا بالاخره طبق دستور امام بالش زیر سرم را فروختم و با آماده ساختن غذا، تعدادی از برادران دینی خود را دعوت نموده و از ایشان خواستار دعا در حل مشکلات زندگی‌ام شدم؛ آن‌ها هم با صرف غذا دعا کردند. به خدا قسم، جز مدت کوتاهی از این قضیه نگذشت که متوجه شدم کسی در خانه را می زند و چون در را باز کردم، دیدم شخصی که با او داد و ستد داشتم و از وی طلب کار بودم به سراغ من آمد. با پرداخت مبلغ سنگینی که به گمانم ده هزار درهم بود، بدهی خود را با من تصفیه و مصالحه کرد، و از آن پس پی در پی کار من به فراخی و گشایش نهاد و به رفع سختی و تنگدستی انجامید. 💠داستان [اطمینان به خدا] خشکسالی امان مردم شهر رو بریده بود، طوری که دیگه هیچ کاری را نمی تونستند انجام بدن. عالمي بزرگی كه در اون شهر زندگي مي كرد همه مردم رو برای خوندن نماز باران به بیرون شهر دعوت کرد، تا از خدا بخوان که با بارش باران، آنها را از خشکسالی نجات بده. همه مردم وضو گرفته در صف هايي که از پیش تعیین شده بود ايستادن تا نماز شروع بشه. عالم بر بالای یه جای بلند رفت و رو به مردم گفت: تا به امروز نمی دونستم چرا ما از گرفتاری و خشکسالی نجات نمی یابیم ولی امروز با دیدن شما متوجه شدم!!! چرا که همه ما اینجا جمع شدیم تا از خدا بخوایم بر ما باران نازل کند، ولی در جمع شما فقط همین پسر بچه ای که این جلو نشسته با چتر آمده و این یعنی غیر از این بچه هیچ کدوم از شما به کارتون ایمان ندارین. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.عیون اخبار الرضا(ع)، ج۱،ص۲۹۵. ۲.بحار الانوار، ج۱۶،ص۲۴۲. ۳.بیست گفتار، ص ۲۲۶. ۴.مستدرک، ج ٥، ص ١٧٢. ۵.بحار الأنوار ج۳۹،ص۳۰۳. ۶.بحار الأنوارج۹۳،ص۳۲۱. ۷.تفسير الصافي ،ج۱ ،ص۸۳. ۸.بحار الأنوار ،ج۹۳،ص۳۱۷. ۹.همان،ص۳۱۵. ۱۰.وسائل، ج ٤، ص ١١٣١. ۱۱.[إِذَا فَرَغَ أَحَدُکُمْ مِنَ الصَّلَاهًِْ فَلْیَرْفَعْ یَدَیْهِ إِلَی السَّمَاءِ....]تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۱۱۶ ۱۲.[إذا أرَدتَ أن تَدعُوَ اللّهَ فَقَدِّم صَلاهً أو صَدَقَهً ، أو خَیرا أو ذِکرا] .مستدرک الوسائل : ج ۵ ص ۱۹۹ ۱۳. اعراف/۵۵. ۱۴.وسائل، ج ٤، ص ١١١٣. ۱۵.خصال، ج ٢، ص ١١٠. ۱۶.وسائل، ج ٤، ص ١١٥٢  ۱۷. تحف العقول، ص ۲۹۳٫ ۱۸.وسائل، ج ٤، ص ١١٥٣ ۱۹.مواعظ‌ عددیه، ص ٤ ۲۰.وسائل، ج ٤، ص ١١٤٨ ۲۱.خصال، ج ٢، ص ٨٥ ۲۲.لئالی‌الأخبار، ج ٤، ص ١٠٣) ۲۳.میزان الحکمة، ج ۲، ص ۸۷۶. ۲۴.آمال الواعظین، ج۳،ص۱۸۵. ۲۵.جامع السعادات،نراقي، ج۳،ص۲۷۷. ۲۶.برگرفته از کتاب عرفان اسلامى، نوشته استاد انصاریان 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جهاد با نفس (۱۱) منبر یک دقیقه ای🕙 [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ❇️مقدمه در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند حدیث یازدهم که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛ «في قولِهِ تعالى‏ :إنّ السَّمْعَ وَالبَصَرَ والفُؤادَ يُسألُ السَّمعُ عَمّا سَمِعَ ، والبَصَرُ عَمّا نَظَرَ إلَيهِ ، والفُؤادُ عَمّا عَقَدَ عليهِ» .اينكه خداوند فرموده است: «همانا از گوش و چشم و دل سؤال مى‌شود»يعنى از گوش در باره آنچه كه شنيده است و از چشم در باره آنچه كه ديده است و از دل در مورد ايمانى كه بر آن پيمان بسته است پرسيده مى‌شود.(۱) 🔷سه بخش ادراکی انسان در این آیه و حدیث سه عضو جدا اما مرتبط باهم مورد توجه قرار گرفته اند. اگر دقت کنیم هم شنوایی هم بینایی و هم قلب انسان وسیله های دریافت و ادراک انسان هستند. باید گفت هر آنچه دیده بینند یا گوش بشنوند دل کند یاد. به عبارت دیگر سیستم ادراک انسان از این سه بخش تشکیل یافته است ♻️گناهان مربوط به سیستم ادراک طبق توضیحات فوق مواردی از گناهان مربوط به سیستم ادراکی که با سه بخش انجام می شود را ذکر میکنیم؛ ➖شهوات و هیجانات جنسی حرام، از طریق فیلم و صوت و متن و تصویر ➖ حسادت و بدخواهی به دیگران از طریق دیدن و شنیدن و تفکرات منفی ➖دنیا طلبی و تجمل گرایی ؛ با شنیدن سخنان اغواگرانه و دیدن تصاویر انگیزاننده و دل دادن به این امور موجب مصرف گرایی افراطی، مد گرایی افراطی و تجمل گرایی است. 🌺با عشق علی(ع) پاک شویم «وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَر»، «وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِي اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاعِ»(۲) طبق حدیث پیامبر(ص) گوش دادن به فضایل حضرت علی(ع) ، گفتن فضایل آن حضرت، نگاه کردن به آن حضرت گناهان انسان بخشیده می شود. هر قوه ای گناهانی دارد. چشم یک گناه دارد، گوش یک گناه دارد زبان گناه مخصوص به خود را دارد، در صحیفه وجودی مومن همه اینها هست. لذا یکی از راه های توبه این است که انسانی که گناه کرده بنشیند و فضائل امیرالمومنین را متواضعانه بخواند، متواضعانه نقل کند و متواضعانه بشنود. تا گناهانش بخشیده شود. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۲۳. ۲.إرشاد القلوب ،ج۲،ص۲۰۹ . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. منبر یک دقیقه ای🕘 موضوع: ویژگی های منتظران(۱۲) [ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود] بسم الله الرحمن الرحیم أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ ✅مقدمه برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند. طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است. ➖پیامبر(ص) فرمود: «لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱) ❇️خصلت دوازدهم ؛ تعلیم به جاهل دوازدهمین صفت مؤمن «معلّم الجاهل» است یعنى مؤمن جاهلان را تعلیم مى دهد. جاهل کسى است که نمى داند. ♻️سه واجب شبیه به هم تنبیه غافل، ارشاد جاهل و نهى از منکر شبیه به هم هستند اما باهم فرق دارند؛ غافل کسى است که حکم را مى داند ولى حواسش نیست. (موضوع را فراموش کرده) مثلا مى داند غیبت گناه است ولى غافل شده و سرگرم غیبت شده است. جاهل کسى است که حکم را نمى داند و ما مى خواهیم حکم را به او یاد دهیم، مثلا حرمت غیبت را نمى داند. امر به معروف و نهى از منکر هم در جایى است که موضوع و حکم را مى داند و نه غافل است و نه جاهل حکم. 🔶شعر کس که بداند و بداند که بداند اسب خرد از گنبد گردون بجهاند آن کس که بداند و نداند که بداند بیدار کنش زود که در خواب نماند آن کس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به منزل برساند آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند 🔷جایگاه تعلیم امیر‌المؤمنین (علیه‌السلام) در خصوص علّت بعثت پیامبران فرموده است: «یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِه وِ یَحتَجّوا عَلَیهِم بِالتّبلِیغِ؛ حجّت را بر مردم تمام کنند، سخن حق را به گوش آنها برسانند، حقیقت را برای آنها آشکار کنند.»(۲) 🔷حدیث خداوند به حضرت موسی‌ (ع) فرمود: «چیزهای خوب را یادبگیر و به کسانی هم که نمی‌دانند یادبده! پس به‌درستی که من مزار معلّمان و راهنمایان خیر و خوبی و کسانی که آن را فرا می‌گیرند را، پُر از نور می‌کنم تا در آنجا از چیزی وحشت و هراس نداشته باشند.(۳) 👌جهاد تبیین مساله «جهاد تبیین» به تصریح قرآن کریم «لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّٰاسِ وَ لاٰ تَکْتُمُونَهُ‌»  اهمیّتی بسیار ژرف دارد، چراکه هم جنبه‌ی الهی دارد، هم جنبه‌ی انسانی دارد. بدین‌بیان که تبیین، دستگیری از دل‌ و ذهن‌ِ ِانسان‌هایی است که دچار عدم علم، شک و جهالتند. یک تکلیف مهم منتظران جهاد تببین است. جهاد تبیین یعنی جهلی که توسط دشمن دامن زده میشود را باید با آگاهی دادن خنثی کرد. دشمن در رأس نقشه‌هایش تبلیغات است؛ ‌به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛‌ تبیین. وسوسه‌ای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند،؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند. 🔶تعلیم و تبیین سبک زندگی سبک زندگی باید بر اساس معارفِ اسلامی تبیین شود.زیرا سبکِ زندگی غلط، که ناشی از مشکلات فرهنگی و فرهنگِ حاکم بر ذهن‌ها است در اثر تقلید از سبک زندگی غربی، بوجود می‌آید.   ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۰. ۲.نهج البلاغه، خطبه اول ۳.ارشاد القلوب،ج۱،ص۱۳. .
تشرف خدمت امام زمان .mp3
4.16M
🔖منبر کوتاه 🔖 📚تشرف شاگرد آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی 📌علت اینکه منبر ایشان عجیب می گرفت؟؟ 🔖دو خصلت عرب های اصیل