میان خطبهخطِ آیههایِ قرآنش-
خدا نوشته به حیدر که "دوستت دارم"
#یاعلی
#شب_قدر #قرآن
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
مالکیت بر چهار نوع است: شخصی، خصوصی، عمومی، دولتی. در اصطلاح اقتصاد امروز، مالکیت یک فرد نسبت به غیر از ابزار تولید، مالکیت شخصی نامیده میشود.
مالکیت یک فرد (یا حتی یک گروه) نسبت به ابزار تولید مالکیت خصوصی نام دارد. مالکیت مردم بر زمینها، کوهها، معادن، آبها و … مالکیت عمومی است، و به مالکیت بر امثال اراضی خراجیه که ملک عام مردم است ولی دولت باید در آن تصرف کند، مالکیت دولتی گفته میشود
“تمام فسادها در هر اجتماعى که باشد، در درجهی اول به علت نداشتن یک نظامى مقتدر و عادل ـ که نام آن را حکومت صالح مىگذاریم ـ در جهت معیارهاى عالى اسلام ـ از نظر اسلام ـ و (معیارهاى عالى) انسانى، از نظر انسانها است. مشکل را باید آنجا حل کرد
اگر ما عرضه و تقاضاى آزاد را ملاک تعیین قیمتها و نرخها گذاشتیم، همین هرج و مرجها و انحرافها هست.
با ایجاد تراست و کارتلها، دیگر مسأله اینکه با عرضه و تقاضا، قیمتها خود به خود رو به اعتدال بروند، یک حرف روى کاغذ، سر زبان، و دل خوش کنک، شد! کارتل و تراست اولاً جلوى تولید اضافه را در دنیا مىگرفت و اگر هم یک وقت کار از دستش خارج مىشد و تولید بالا مىرفت مگر مىگذاشت قیمت پایین بیاید؟ حاضر بود یک سوم و یا یک چهارم محصولاتش را به دریا بریزد ولى قیمت پایین نیاید. کدام عرضه و تقاضاى آزاد؟!
“در یک نظام اقتصادى سالم، همانگونه که بر روى تولید، نرخگذارى عادلانه مىشود، بر روى توزیع هم نرخگذارى عادلانه مىشود، چه فرقى مىکند؟ ….. قیمت گذارى عادلانه این است که ببینید این (کشاورز) چقدر کار کرده است ….. پس در قیمتگذارى عادلانه ما نمىتوانیم به میزان پروتئین، چربى، کالرى موجود و… نگاه کنیم، بلکه باید به میزان کار انجام شده توجه کرد….. به این ترتیب در جامعه اى که بخواهیم فقط به کار ارزش بگذاریم و جز براى کار سودى قائل نباشیم، خرید و فروش، و از راه خرید و فروش زندگى کردن [با تعیین سود توزیع کننده بر اساس ارزش کار]، معنى عادلانه منطقىِ معقولى خواهد داشت
شهید بهشتی- بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
غرق دنیا شده تا یار فراموش کنیم
خواب رفتیم که انگار فراموش کنیم
ظلم از حد گذرد آه به بالا برود
باز این بار چو هربار فراموش کنیم
شد کفن چادر مادر پسری را، ای وای-
اگر آن چادر گلدار فراموش کنیم
خاک بر چشم و سر و صورتمان باد اگر
هم گل و بلبل و گلزار فراموش کنیم
غزه در آتش و خون غرق که ما غرق نِعَم
سعی داریم به انکار فراموش کنیم
سیر و پر خورده و عاروق زده آن بهتر که
بگذریم از غم اغیار... فراموش کنیم
لااقل عهد ببندیم که مظلومان را
بر سر سفره افطار فراموش کنیم
"شاید" آن قوم که باید، نرسیده است هنوز
باید آن لذت دیدار فراموش کنیم
خاک بر لوح و قلم ریز که آتش بگرفت
بس کن این شعر دلاوار... فراموش کنیم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
گفتیم بیا تو را سپر می گیریم
امر تو چنان تاج به سر می گیریم
دیدیم ولی لب و دهانیم همه
"امر" ولیِ تو را "خبر" می گیریم
#دلاوار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
گفتیم خدایا بفرست "او" بعلی
دلتنگ شدیم قدر یک مو بعلی
دیدی به زمین نهاده ایم امر ولی
گفتی نکنم به سویتان رو... بعلی
#دلاوار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از نامه جمهور
جمهوری اسلامی؛ ولایت فقیه ذیل حاکمیت ملی
🔰 گفتاری از حجتالسلاموالمسلمین محسن قنبریان در شماره چهارم نامهجمهور، «ویژهنامه مجلس»
➖ مناسبات امر ولایی و امر عمومی در قانون اساسی
➖ ولایت به شرط جمهوریت
➖ شوراهای مستشاری
➖ در اقتصاد تعاون، در حکمرانی شورا
➖ بدتر از مرگ!
➖ نه پوپولیسم، نه نخبه گرایی!
➖ مشکل، اقتصاد سیاسی ست
➖ چرا شما انگ کاپیتالیستی نخورید؟!
➖➖➖➖
جهت تهیه نامه جمهور با #ارسال_رایگان مبلغ 150هزارتومان به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳
به نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
واریز کرده و رسید واریز را به همراه آدرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید
➖➖➖➖
🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور