فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رابطه اقتصاد و فرهنگ (۱)
انشاالله در کلیپهای کوتاهی در مورد این رابطه بیشتر خواهم گفت.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فوری/ ماهواره مخابرات نظامی بوئینگ آمریکا در فاصله ۳۶۰۰۰ کیلومتری زمین منفجر شد!
یعنی کار کیه؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آره انگلیس با تکیه بر علم و فن آوری توسعه پیدا کرد!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دروس حجت الاسلام قنبریان
دانشگاه امام صادق علیه السلام - مرکز رشد - هسته افکار عمومی و تغییرات اجتماعی.mp3
39.58M
چالش های نظری و مسائل افکار عمومی-جلسه دوم
حجتالاسلام والمسلمین قنبریان
ارائه و بحث با هسته افکار عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)/ مهر۱۴۰۳
چالش های جلسه دوم:
⁉️5.هنگام تعارض نظر و خواست مردم با احکام الهی وظیفه حاکم اسلامی چیست؟
⁉️6.اگر تفسیر مردم از یک حکم دینی با تفسیر حاکم متعارض بود وظیفه چیست؟
⁉️7.هدف و غایت دین از اتکا به نظر مردم چیست؟
⁉️8.حدود و ثغور آزادی های سیاسی اجتماعی مردم تا کجاست؟
⁉️9.پذیرش تکثر اجتماعی به چه معنا و چه حدودی دارد ؟
⁉️10.آیا رسانه و تریبون های رسمی باید سلیقه ها و عقائد گروه های متکثر را پوشش دهد؟
⁉️11.باید ها و نباید های روشی برای همراه کردن مردم با سیاست های گوناگون کدام است؟
⁉️12. روش شناسی دینی فهم نظرات و یا تمایلات قلبی مردم برای تصویب یا تغییر قوانین وسیاست گذاری ها چیست ؟
#مردم_سالاری
#مردم_شناسی
☑️ @doros_ghanbarian
تا وقتی چیزی به اسم حق وتو در دنیا وجود دارد
یعنی "سلطه گری" و "سلطه پذیری" حاکم است
اساسا انقلاب اسلامی برای "نه" گفتن به این حقوق ظالمانه متولد شده است.
ائتلاف جهانی که مقام معظم رهبری فرمودند باید به وجود بیاید در مقابل چنین ساختارهای ظالمانه ای است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
يقولُ سماحَة السيّد حسَن نصر الله:
كُنَّا في التّسعينات لدينا صعوبات متنوعة، وكنتُ شابًا حينها والحمل المُلقىٰ عليَّ كان أكبر من طاقتي، وكنتُ أذهبُ إلىٰ إيران بين الحين والآخر عند سماحة السيّد الخامنئي، فأطلعته بالأمر وقلتُ له ماذا أفعل؟ فقال لي:
«أنتَ ما زلتَ شابًا، لحيتُكَ كلّها سوداء، ماذا أقولُ أنا عن التَّعب ولحيتي كلّها بيضاء!
طبيعي أنَّ الإنسان في حركتهِ يواجه التّحديات والمخاطر، أحيانًا من الأعداء وأحيانًا من الأصدقاء، وغالبًا ما يكون إزعاج الأصدقاء مؤذٍ أكثر.. وفي نهاية المطاف الإنسان يتعب، فيحتاج من يُدلّه، ويُعَلمُه، ومن يأخذُ بيدَيه ويسكنّهُ ويقوّيه ويشدُّ في عزيمتِه، وفي كلّ ما نحتاجُ إليه نحنُ لدينَا الله سبحانَهُ وتعالىٰ، والله سبحانَه من رحمتِهِ ولطفِه بنا أجازَ لنا أن ندعوه ونخاطبُه في أيّ وقتٍ وفي أيّ مكانٍ وفي أيّ حال».
ولذلك عندَما تشعرُ بالتّعبِ أو أيّ شعورٍ صعب، أنا أنصحُك أن تُجرب هذهِ الطَّريقة:
تدخلُ إلىٰ غرفةٍ ما، تخلو بنفسِك وتتحدثُ مع الله سبحانَه وتعالىٰ ..
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
#شاپور_دوم در ایران رکورددار کم سن ترین پادشاه و طولانی ترین مدت پادشاهی به نسبت عمرش در تاریخ بوده است.
شاپور در حالی که هنوز به دنیا نیامده بود تاج پادشاهی بر روی شکم مادرش گذاشته شد و تا پایان عمر هفتاد ساله اش شاه بود.
انقلاب اسلامی ما را از چنین نکبتی نجات داد!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
"When injustice becomes a law , resistance becomes a duty."
"وقتی بی عدالتی قانون می شود، مقاومت به یک وظیفه تبدیل میشود."
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جنگ وجودی
در تفسیر قائد قرآنی حزب الله: شهید ابراهیم عقیل!
• #شهید_ابراهیم_عقیل را این روزها با نکات عرفانی و قرآنی منتشر شده اش کمی می شناسیم. درک عمیقش از توحید افعالی درون معرکه و میدان از آن جمله بود.
• او که هر روز و سحرگاه با قرآن مانوس بوده و هم برای دختران و هم برای نیروهایش دائم از قرآن می گفته، یک قاعد و تماشاگر نیست؛ که حرف های حق و درست را نابجا بخواند و مجوّز سکون و بی تحرکی کند؛ بلکه بالعکس همه سخن از تکلیف و مواجهه و دیدن وعده های الهی درون این معرکه است.
• در این قطعه زیبا مواجهه طالوت و جالوت را به رخ می کشد...
#جنگ_وجودی را چنین معنا می کند:
ما از نظر وجودی در خطر هستیم اگر به آنچه در قرآن آمده پایبند نباشیم!
• مرادش از گفته قرآن این حقیقت است که تکلیف جهاد و دفاع، همیشه مبتنی بر تعداد و برابری سلاح نیست! به تعبیر ما طلبه ها اینها "شرط وجوب" دفاع و مقاومت نیست، "شرط واجب" است (استطاعت برای حج نیست، آب برای وضوست که باید به قدر لازم تحصیل شود). پس نباید نابرابری اش موجب ترک تکلیف شود.
خطر وجودی برای #جبهه_حق در یک جنگ وجودی این است که سلاح و عدد را شرط وجوب بگیرد و از تکلیفِ مواجهه بگریزد!
• در مقابل اگر به تکلیفش علیرغم نابرابری سلاح و... عمل کرد؛ فرمانده عقیل می گوید: محال است جز خیر ببیند چون در انجام تکلیف محال است نتیجه شر باشد!(ویدئوی دوم)
• اینگونه فهم ها و بیان ها چقدر اعتقادی و عرفانی و در عین حال عمل گرا و جهادی است و چقدر با بیانات تخدیری و تحرک سوز فاصله دارد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
اهدای سرویس طلای معلم قمی به جبهه مقاومت
🔹 پویش همدلی و کمک رسانی دانشآموزان استان با کودکان و مردم مقاوم و قهرمان غزه و لبنان، از روز ۲۹ مهر ماه آغاز شده است و تا اکنون شاهد بذل ارادت و محبت دانش آموزان و فرهنگیان عزیز استان قم به جبهه مقاومت بوده ایم و این پویش همچنان با قوت در حال انجام است.
🔹از زیباترین اقدامات این پویش میتوان به اهدای فداکارانه یکی از آموزگاران ناحیه 3 آموزش و پرورش استان از مدرسه انصار اشاره کرد که با اصرار مسئولین هم حاضر نشدند حتی اسمی از ایشان برده شود.
🔹ضمن این اقدام ارزشمند ، سرویس طلایی به وزن حدود ۲۰ گرم با ارزش تقریبی یک میلیارد ریال به مردم مظلوم لبنان و غزه اهدا شد.
✅موثق|سریع|جذاب در #قم_خبر 👇
https://eitaa.com/joinchat/4980736Cc3a5724030
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
مقاممعظمرهبری: هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است.
اندیشکده قصد برگزار می کند:
🔻دوره جامع آموزش تولید و سواد رسانهای "ضربت" 🔻
(بدونپیشنیاز-ظرفیتمحدود)
سرفصلهای دوره:
🧐 انتخاب موضوع
🧩 سناریونویسی
💡ایدهپردازی
💣 خلاقیت
🔎 سوژهیابی
🖌 نویسندگی
🎤 گویندگی
🎧 تدوین (رایانه و گوشی)
📡 انتشار
🎼 تولیدموسیقیبا AI
(هوشمصنوعی)
⏰ مدت دوره: ۴۰ ساعت آموزشی (۱۰ جلسه ۴ ساعته)
📅 زمان دوره: آبان ماه ۱۴۰۳
🔏 مهلت ثبتنام: ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳
📍 مکان: بستر فضای مجازی
💳 هزینه شرکت در دوره: ۵۰۰ هزار تومان
برای دانشآموزان تخفیف ویژه دارد.
ثبت نام: @MHAkhavanB
✅ گواهینامه شرکت در دوره
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اقتصاد فرهنگی
مقاممعظمرهبری: هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است. اندیشکده قصد برگزار می کند: 🔻دوره
شرایط شرکت #دوره_ضربت تغییر کرده است
لطفا برای اطلاع از شرایط جدید به @MHAkhavanB پیام دهید.
اقتصاد فرهنگی
دوره آفلاین ۶ ساعته ۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان است. دوستان هزینه این دورهی ۴۰ ساعته با جزئیات بسیار گستردهتر
برخی از دوستان تمایل به شرکت دارند اما توانایی پرداخت هزینه را ندارند.
دوستانی که تمایل دارند #نذر_فرهنگی کنند میتوانند با پرداخت هزینه در وجه جبهه مقاومت، یک یا چند نفر را ثبتنام کنند.
کافیست فیش واریزی به حساب رهبری یا موکب دکتر مقصودی یا... را برای @MHAkhavanB بفرستید.
الله اکبر از این آیه...
وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ ۚ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
و يهود گفتند: «دست خدا بسته است.» دستهاى خودشان بسته باد. و به [سزاى ] آنچه گفتند، از رحمت خدا دور شوند. بلكه هر دو دست او گشاده است، هر گونه بخواهد مىبخشد. و قطعاً آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو فرود آمده، بر طغيان و كفر بسيارى از ايشان خواهد افزود، و تا روز قيامت ميانشان دشمنى و كينه افكنديم. هر بار كه آتشى براى پيكار برافروختند، خدا آن را خاموش ساخت. و در زمين براى فساد مىكوشند. و خدا مفسدان را دوست نمىدارد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
قیام به قسط؛ تاملی در صدر آیه 25 سوره حدید
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
برخی تصور می کنند چون "لیقوم الناس بالقسط" هدف ارسال رسل بیان شده است پس تکلیف "مردم" قیام به قسط است ولو بدون اتصال به رُسُل.
گویی رسل آمده اند که مردم را دعوت به چیزی کنند به نام قسط و هدف همین قیام به قسط است بدون اتصال بعدی!
مثل اینکه من شما را دعوت کنم که به سفر بروید! اگر شما پذیرفتید و به سفر رفتید که فبها و اگر نرفتید من تکلیفم را انجام نداده ام!
اما اینکه به کجا بروید و چطور بروید و با چه هدفی بروید اهمیتی ندارد! میخواهید بروید مشهد میخواهید بروید پاریس!
قطعا این برداشت از آیه اشتباه است. زیرا اساسا قیام جهت دارد و تشخیص "قسط" کار مردم نیست؛ به این معنا که امکان ندارد بتوانند تشخیص دهند!
تکلیف مردم "اطاعت" از ولی است. هیچ جایی در اسلام نمی توان پیدا کرد که تکلیفی بالاتر از "اطاعت" برای انسان بیان شده باشد.
لیقوم الناس بالقسط هدفِ ارسال رسل است آن هم لوازمی دارد که در صدر آیه به آنها اشاره شده است:
اولا رسول باید از جانب خدا باشد
ثانیا با بینات روشن آمده باشد
ثالثا با او کتاب دستورات الهی باشد
رابعا صاحب میزان و تشخیص باشند
خامسا حدید (قوه قهریه) داشته باشد
اینها لوازم شناخت "قسط" است وگرنه نیازی نبود که خداوند قیام به قسط را ذی المقدمه قرار دهد برای ارسال رسل!
بله! مردم باید قیام کنند. اما قیامِ مردم هم طبق صریح آیه شریفه "قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثنی و فرادی" قیام لله است نه قیام به قسط مستقلا. قیام به قسط تحت فرمان ولی و قیام للّه معنا پیدا می کند. همچنان که در آیه شریفه به مومنان می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ.
قیام لله هم چیزی نیست جز اطاعت خداوند متعال که این اطاعت فقط و فقط در اطاعت ولی خدا معنا پیدا میکند. (ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله)
یعنی اطاعت از رسول چیزی نیست جز قیام به قسط
البته که این دوگانه نیست و ولی جامعه به چیزی جز عدالت امر نخواهد کرد. آنها که دوگانه می سازند در حقیقت می گویند: امر ولی چیزی است (مثلا مصلحت یا امنیت یا آزادی یا ...) و عدالت چیز دیگری است!
اما کسی نمی تواند در جایگاه ولی بنشیند مگر اینکه امر به قیام به قسط کند. در حقیقت شروط لازم و کافی رسالت و ولایت در این آیه طرح شده است:
کسی می تواند ولی باشد که مجهز به بینه و کتاب و میزان باشد و مردم را به قیام به قسط امر کند. و البته اعمال ولایت و اقامه قسط جز با "حدید" امکان نخواهد داشت.
فلذا مردم در شناخت مصادیق قسط چاره ای ندارند که گوش به فرمان ولی باشند و تکلیف آنها نیست مگر در این مسیر استقامت کنند.
اما آیا ولی جامعه در عصر غیبت (بلکه در عصر امام معصوم) می تواند همه جا و در هر شرایطی برود و تعیین کند مصادیق قسط را؟
طبیعتا این امکان پذیر نیست!
به همین دلیل نیز مقام معظم رهبری فرمودند که ولی فقیه نه تنها در امور قوای دیگر دخالت نمی کند بلکه حق دخالت ندارد. (به این علت که امکان پذیر نیست و آنچه نشدنی است معقول و مشروع نخواهد بود)
پس تکلیف تعیین مصادیق قسط در مسائل مختلف اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و ... چه می شود؟!
چه کسی باید تعیین کند که کجا عدالت چه می گوید؟
به این سوال فکر کنید ان شاء الله در بخش دوم این یادداشت به این سوال پاسخ کوتاهی خواهم داد.
پ ن: آنچه نوشته شد حاصل تدبر حقیر است در این آیه و حتما محل تردید و اشکال و خطا. والله اعلم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
از خوشگلی های قرآن:
وَلَو کُنتَ فَظّاً غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِک
ای پیامبر! غلظت نداشته باش
جاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنافِقینَ وَ اغلُظ عَلَیهِم
ای پیامبر غلظت داشته باش
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
بزرگترین
بزرگترین
بزرگترین
ظلم را
به بشریت
کسانی کردند
که به اسم عدالت، ظلم را تئوریزه کردند و نامش را علم گذاشتند!
علوم انسانی ذاتا مسمومی که
"وتو" را حق
"لواط" را حق
"فحشا" را حق
"کشتن کودکان و بی گناهان" را حق
"ربا" را حق
...
می داند و اساتید دانشگاهی که توجیه گران ظلمند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
+ آمریکا و صهیونیست ها حمله کردند
- پس چین و روسیه کجا هستند؟
#رسانه_منحط
در شرایط جنگی باید این پدافند رسانه ای دشمن در داخل نابود شود
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اونقدر که اقتصاد فرهنگه، اقتصاد نیست!
اونقدری که فرهنگ سیاسته، فرهنگ نیست!
اونقدری که سیاست قدرته، سیاست نیست!
اونقدری که قدرت ثروته، قدرت نیست!
اونقدری که ثروت علمه، ثروت نیست!
اونقدری که علم عدله، علم نیست!
اونقدری که عدل علی علیه السلامه، عدل نیست!
و علی نور است
و جز او تاریکی...
و چه کسی می تواند بدون نور، ظلم را نابود کند...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هر چه بیشتر به رابطه اقتصاد و فرهنگ فکر کنید کمتر دوئی می بینید!
همه ی اشتباهات در علوم اجتماعی رایج، از تصور دوگانگی بین نظامات اجتماعی شروع می شود!
فلذا نامش به جای علم اجتماعی شد علوم اجتماعی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
قبل از اینکه نظام #اقتصاد سرمایه داری حاکم شود #فرهنگ و ارزش های الهی هنوز بر جوامع حاکم بود!
فلذا نیاز بود این دو (اقتصاد و فرهنگ) از هم جدا شود
بعد که جدا شد و اقتصاد رها از فرهنگ به حرکت خود ادامه داد توانست فرهنگ متناسب با خود را تولید کند
اما حالا که فرهنگ با گسترش ارتباطات و رسانه های جدید به شدت در دنیا فراگیر شد توسعه فرهنگی پیشران توسعه اقتصادی در چارچوب سرمایه داری است!
یعنی امروز اگر غربی ها حرف از اهمیت فرهنگ می زنند منظورشان فرهنگی که 100 سال گذشته در مورد آن صحبت می شد نیست!
این واژه به کل معنای خود را از دست داده و به ضد خود تبدیل شده است! ارزش ها به ضدارزش و ضدارزش ها به ارزش تبدیل شده اند!
میزان تحصیلات یکی از معیارهای بالابودن سطح فرهنگ جامعه غربی است بدون آنکه محتوای آن چه باشد!
🧷 برای بسیاری از واژه ها در طول تاریخ این اتفاق افتاده است!
چند روز پیش با دو تا از رفقا خدمت استاد درخشان بودیم که نکته بسیار بسیار جذابی را طرح کردند:
تنها در فقه شیعه این اتفاق نیفتاده و اگر امروز یک فقیه از یک واژه استفاده می کند دقیقا همان فهم را از آن واژه دارد که هزار سال پیش علما از آن استفاده می کردند و این یک شاهکار بی نظیر است.
شاید بسیاری از فقها نیز به این ویژگی منحصر به فرد فقه شیعه توجه نکرده باشند. ویژگی که به ما این توان را می دهد که بتوانیم آثار هزار سال پیشمان را بخوانیم و استفاده کنیم! هر چند متاسفانه این استفاده را کمتر انجام می دهیم!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar