البته پزشکان زیادی استفاده از ماسک در این مورد را هم بیفایده دانستند.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
ایشون محمود صادقیه
به کسی که جلوی دوربین دو نفر رو شهید میکنه میگه متهم. به مهسا امینی که خودش مرده میگه مقتولی که فرصت اعتراف اجباری از قاتلانش! را گرفت!
آقای قاضی! محمود صادقی متهم نیست! مجرم است! قاتل است!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همیشه به این اشتباه صدا و سیما اعتراض کردم که چرا زنان بدون حجاب که در ورزشگاه های خارجی با پرچم ایران از ایران هواداری مکنن رو سانسور میکنه. اون زن بدون حجاب که پرچم ایران دستشه هزار بار بیشتر آتیش میزنه دشمنامونو...
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گروه سرود تیم ملی فوتبال تقدیم میکند!!😂😂👆
#دیپ_فیک
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
واقعا عجیب بود برام که خیلیها داشت یادشون میرفت سطح خشونت فتنه ٨٨ رو. خداروشکر ما خودمون کف میدون بودیم و دیدیم.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
قصه جوانی که به جنازه مادرش لبخند زد!
#چمران
#غیرت
#ایرانی
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
پهپاد ١٣۶ به سه دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد
١. اول اینکه جنگهای پهپادی یعنی ورشکستگی و ضرر بسیار زیاد کمپانیهای اسلحهسازی
٢. بیفایده کردن استفاده از پهپادهای چندصد میلیون دلاری مثل گلوبال هاوک و ...
٣. باخت ندادن 😎 اونقدر هزینه تولید این پهپاد پایینه که یا باید برای جلوگیری از اصابتش به هدف ده ها برابر قیمت اون پهپاد خرج کنی یا از صداش لذت ببری 😂
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
جام جهانی قطر و به خصوص افتتاحیهی آن یک نکته دقیق اقتصادی دارد برای جناب ضرغامی !
#گردشگری یک امر بومی است. یعنی کسی که به ایران میآید نمیخواهد لخت شود و برود کنار دریا و میلیونها و میلیاردها انسان میتوانند آرزوی آمدن به ایران را داشته باشند بدون هنجار شکنی. آنها که به دنبال لخت شدن هستند بهتر که نیایند. چرا میلیاردها انسان پاک که مثلا میخواهند از یک شب خیره شدن به آسمان در کویر ایران لذت ببرند جامعه هدف جذف گردشگری در ایران نمیشوند؟ چرا همیشه مانع اصلی گردشگری در ایران حجاب مطرح میشود؟
اتفاقا لباس ملی ما و حجاب خودش میتواند برای یک توریست جذابیت داشته باشد و با اختیار آن را استفاده کند.
طرحی که سالهاست مطرح کردیم و بارها گفتهایم این است که ایران مزیتهایی دارد که هیچ کجای دنیا ندارد.
برای مردم دنیا در ایران چیزی وجود دارد که به راحتی میتواند زن و مرد را به سمت آن بکشد.
امنیت (در همه ابعادش)
در کجای دنیا یک دختر میتواند هزاران کیلومتر تنها، درشب سفر کند با خیال راحت؟
شما تصور کنید به یک خانواده فرانسوی مسیحی معتقد اطمینان بدهید دخترش میتواند به ایران بیاید و با تمدن ایران آشنا شود و از مناطق گردشگری ایران بازدید کند بدون اینکه کسی به او چپ نگاه کند. چه جذابیتی بالاتر از این؟
چیزی که در غرب مطلقا وجود ندارد.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
هم اکنون بسیاری از شرکت های دولتی در میان بزرگترین شرکت های دنیا قرار داشته و نقش زیادی در رشد و توسعه اقتصادی دارند. براساس گزارش دیده بان مالی 2020 صندوق بین المللی پول در دهه گذشته سهم سرمایه شرکت های دولتی که در میان 2000 شرکت بزرگ دنیا قرار دارند 20 درصد بیشتر شده است. ارزش سرمایه این شرکت ها در سال2018 45 تریلیون دلار بوده که معادل نیمی از تولید ناخالص ملی دنیا است. براساس این گزارش شرکت های دولتی در اقتصادهای نوظهور بویژه چین همچنان نقش بزرگی داشته و یکی از عوامل مهم نرخ رشد اقتصادی بالا بوده است.
قابل توجه آنهایی که گمان می کنند در دنیا شرکت های دولتی وجود ندارد یا اینکه این شرکت ها حجم اندکی دارند. همان باور عجیبی که لیبرال های وطنی را وادار کرده تلاش کنند هر روز دولت را در ایران نحیف و نحیف تر کنند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
یه ضربالمثل انگلیسی هست
میگه اگه نمیارزه پهپاد ٢٠ هزار دلاری رو با موشک یک میلیون دلاری بزنی از صداش لذت ببر 😂😂😂
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
البته به نظر میرسه خیلی اوضاع تغییر نکرده!
زمان ما موضوع مناظره توی دانشگاه، «راهکارهای عقلانی مواجهه اندیشمندان با مدرنیته از منظر فقه و فلسفه اسلامی و مقایسه تطبیقی آن با فلسفه غرب در فاصله سالهای ١٨۶٧ تا ١٩٢٩» بود!
الان موضوع: سلف مختلطه!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
سرچ زدم ببینم جدیدا کی این شعر ما رو توییت کرده
دیدم حال روحی براندازا خیلی خرابه :))))
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
40.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 چیزی به نام دنیای مدرن وجود ندارد
🔸 بزرگان مدرنیته همه بی دین و بی اعتقاد هستند
🔸 یک و فقط یک صدا وجود دارد و آن صدای مقام معظم رهبری است
🔸 یک تنه در مقابل همه دنیای ظلم و استکبار ایستاده اند
💠 @profderakhshan
گونیزاسیون یا در گونی رفتن اپوزوسیون پدیده ای است که هر چند سال یک بار ذیل پروژه گندزدایی در جمهوری اسلامی ایران اتفاق می افتد.
از ویژگی های این پدیده این است که افراد هنگام ورود به گونی سلام میکنند. به افرادی که وارد گونی می شوند بچه گونی گفته می شود.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدم باید خیلی ساده و از مرحله پرت باشد که فکر کند این جماعتی که امروز می گویند از باخت «جمهوری اسلامی» مقابل انگلیس خوشحال هستیم، دلشان برای ایران و کشورشان می سوزد! چرا این حرف را می زنم؟ این سخنان صادق زیباکلام را به عنوان سخنگوی بخش مهمی از روشنفکران ایرانی ببینید.
خیلی رک و پوست کنده می گوید از باخت «ایران» در همه عرصه های بین المللی در برابر خارجی ها خوشحال می شود و کیف می کند. نمی گوید جمهوری اسلامی! می گوید ایران. دلیل هم می آورد! می گوید چون ما ایرانی ها نژاد پرست هستیم و...
این جماعت امروز فقط نقاب به چهره زده اند و می گویند خوب شد که تیم «جمهوری اسلامی» به انگلیس باخت، وگرنه ته دلشان از شکست ایران خوشحالند. چرا؟ چون با قدرت گرفتن ایران مشکل دارند. فرقی هم نمی کند آن قدرت در موشکی باشد یا هسته ای یا فوتبال. هرچه که توان ملی و اعتماد به نفس مردم این کشور را زیاد کند با آن مشکل دارند، حالا یک نفرشان مثل زیباکلام صریح این را می گوید اما خیلی هایشان هنوز نقاب زده اند و می گویند مشکل ما جمهوری اسلامی است نه ایران! اما حرف همه شان یکی است و نتیجه کارشان هم همینطور.
اینها چون خودشان «توسری خور» خارجی ها هستند می خواهند کل ایران هم توسری خور باشد تا ضعف خودشان دیده نشود. اینها ادامه نسل «ایرانی لولهنگ هم نمی تواند بسازد» هستند و ما ادامه نسل ابن سینا. این دعوا برای امروز نیست، ریشه آن به درازای تاریخ است که امروز دارد خودش را در فوتبال هم نشان می دهد...
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
#تیم_ملی یک جایگاهه
مثل جایگاه ریاست جمهوری میمونه
میتونه یه آدم باغیرت و باشرف توی اون جایگاه قرار بگیره
میتونه حسن روحانی روی اون صندلی بشینه!
ارزش اون جایگاه به اشخاص نیست!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
چقدر راجع به این انگارههای غلطی که توی ذهن بچه شیعهها کردند باید کار کنیم...
اینکه بچه شیعه میتونه آخرین مدل ماشین و بهترین زندگی مادی رو داشته باشه! در حالی که در اطرافش هزاران نفر حتی نان شب هم ندارن!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
ادامهی یادداشتِ https://eitaa.com/h_abasifar/2195 :
عدالت مطلوب همه است اما هرکس عدالت را بر اساس مطلوب خودش تفسیر میکند. شاخصها و معیارهای عدالت به عدد انفس خلائق است. اما برخی شاخصها را میتوان روی زمین آورد و در یک جامعه مدنی در مورد آن سخن گفت.
آزادیخواهی یکی از نمودهای عدالتخواهی است. مثلا در زمینه پوشش برخی وضع عادلانه را در این میبینند که نوع پوششان در خیابان را آزادانه انتخاب کنند. برخی دیگر وضع عادلانه در مورد پوشش را اینگونه میدانند که کسی نباید برهنه به خیابان بیاید. باز در مورد حد این پوشش نیز هر کسی نظری دارد. پس اساسا میبینید که دعوا بر سر اصل آزادی نیست. وقتی در مساله پوشش اجتماعی، آزادی به عنوان شاخص عدالت مطرح شده و وضع عادلانه، مساوی با وضع آزاد گرفته شود، مشخص است که دعوا بر سر عدالت است نه آزادی. دیگران هم مخالف آزادی نیستند. اتفاقا آنها هم میگویند این آزادی شما با آزادی ما در تعارض است و حکم عادلانه این است که آزادیِ دیگری محدود شود. حال اگر به سراغ مردم برویم و از آنها بپرسیم که آیا آزادی برای شما اهمیت بیشتری دارد یا عدالت بدون تردید مردم، بر اساس آنچه در فطرتشان نهاده شده است، عدالت را انتخاب میکنند. بارها این حرف را از مردم شنیدهایم که: به جای گیر دادن به حجاب خانمها بروید جلوی اختلاسها و دزدی و تبعیض و شکاف طبقاتی و فقر و ...را بگیرید.
چون میخواهم بحث را سریع جمع کنم به یکی از این کلیدواژهها یعنی شکاف طبقاتی میپردازم. کافی است از مردم بپرسید که آیا شکاف طبقاتی امر ممدوحی است یا مذموم؟ تقریبا همه مردم بدون تامل میگویند مذموم است. حداقل این است که میگویند اگر زیاد باشد مذموم است. (البته هستند عدهای لیبرتارین که آن را مذموم نمیدانند). یعنی وضعی که در آن یک عده از گرسنگی بمیرند و سگ و گربههای دیگری از سیری دل درد بگیرند را وضع عادلانهای نمیدانند حتی اگر نتوانند توضیح دهند که چطور آن وضع به وجود آمده است. اما اینجا یک اختلال شناختی به وجود میآید. اگر از مردم بپرسید که نظرتان راجع به ثروتمندترین آدم دنیا چیست؟ احتمالا از او با احترام یاد میکنند. یعنی در عین حالی که به شکاف طبقاتی اعتراض دارند به قلههای سرمایهداری اعتراض ندارند. همین علی کریمی هم مثال خوبی از این ماجراست. کسی که پول برق ویلایش از حقوق دهها کارگر بیشتر است میشود رهبر اعتراضات و مبارزه با بیعدالتی!!!
ریشه این ماجرا را اگر دریابیم قطعا به تحلیل درستتری از اتفاقات اخیر خواهیم رسید.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
کارگاه آموزشی مغالطات آزادی و عدالت!
راستش توییت علی کریمی را که دیدم (https://eitaa.com/h_abasifar/2196 ) از دوستانم پرسیدم که آیا یک یادداشت در مورد این توییت بنویسم یا خیر؟ امر کردند بنویسم. این هم اطاعت امر!
اول تصمیم گرفتم بر اساس روال معمول بروم سراغ پیشینه تحقیق و حرفهایی که از زمان آدم ابوالبشر علیه السلام تا امروز در مورد این مساله زده شده، بعد پشیمان شدم. چون حتی اسامی و فهرست مطالبشان مثنوی هفتاد من است! چه برسد به اینکه نظرات مختلف در رابطه با عدالت و برابری و آزادی، آزادگی، لیبرتی و ... را در این مجال اندک بیاورم. فلذا تعمدا از هیچ نظریهپردازی در حوزه عدالت (از متفکران یونان باستان گرفته تا اندیشمندان اسلامی و غربی و شرقی معاصر) نام نمیبرم.
علی کریمی یک متن که [طبق معمول] یک جمله سرقت شده از یک نویسنده غربی است را توییت کرده است:
اگر نتوانیم آزادی و عدالت را با هم داشته باشیم و مجبور باشیم یکی را انتخاب کنیم،آزادی را انتخاب میکنیم که بتوانیم به بی عدالتی اعتراض کنیم
بین الهلالین این را بگویم که کاش من مسئول صدا و سیما بودم و این گونه افراد را جلوی دوربین میگذاشتم و میگفتم یک ساعت هر چه دلشان میخواهد راجع به عدالت و آزادی با مردم حرف بزنند تا با برخورد مردم واقعی، با خودِ واقعیشان مواجه شوند.
اما صرفنظر از «من قال»، این توییت بهانهای شد تا این یادداشت را تقدیم کنم.
از همه مقدمات راجع به تعریف عدالت و آزادی و رابطهشان میگذرم و همین اول حرف آخر را میزنم. حرف آخر این است که آزادی و عدالت اساسا در عرض هم نیستند که بتوانند دوگان هم باشند، فلذا تمام کسانی که در طول تاریخ سعی کردند از نمد این دوگان برای سر ایدئولوژیشان کلاهی ببافند چیزی جز فریب نصیب مردم نکردهاند.
توضیح آنکه عدالت یک ارزش مطلق است و سایر ارزشها در طول آن هستند. مطلق بودن ارزش عدالت به این معناست که همیشه و همه جا خوب است و افراط و تفریطی برای این ارزش متصور نیست. در حقیقت هر گونه افراط و تفریطی نقض غرض عدالت است! در صورتی که برای سایر ارزشها از جمله آزادی میتوان افراط و تفریط در نظر گرفت. صداقت، شجاعت، قناعت، بخشش و هر ارزشی میتواند از حد اعتدال خارج شود و این یعنی اساسا عدالت است که ارزشهای دیگر را حد میزند. یعنی آزادی خوب و آزادی بد را عدالت از هم جدا میکند. عدالت خط کشی است که با آن میتوان خوب و بد را از هم تفکیک کرد و قطعا ارزش دیگری همسطح عدالت وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد آن هم عدالت است.
مثلا اگر من بگویم باید آزادی به من بدهید. شما به راحتی میتوانید از من بپرسید چرا «باید»؟ (مثلا فرض کنید من مجرم هستم و شما قاضی)
اینجاست که من شروع میکنم به استدلال کردن و توجیه کردن. همین توجیهات و استدلالهایی که میآورم بر مبنای نظریه عدالت من است. یعنی منطق توجیه من روی نظریه عدالتی که در ذهن دارم چیده میشود. اما هیچ کس نمیتواند از شما بپرسد که چرا به عدالت رفتار می کنید؟ و اگر بپرسد شما تنها پاسخی که خواهید داد نگاهی معنادار است!
فرض کنید یک متهم از قاضی بپرسد چرا با من به عدالت رفتار میکنی و میخواهی مرا به زندان بیاندازی؟ قاضی به راحتی میتواند نتیجه بگیرد که او واقعا مجرم است و او را به زندان بیاندازد یا او را به روانپزشک معرفی کند. چون هیچ انسان عاقلی با صدای بلند نمیگوید من طرفدار ظلم هستم، حتی اگر خودش بزرگترین ظالم باشد.
شاید کسی بگوید که قبول! همه طرفدار عدالت هستند و عدالت هم بالاتر از آزادی است؛ ولی آزادی ابزار رسیدن به عدالت است. در توییت مورد اشاره هم همین آمده که برای عدالت و اعتراض به بیعدالتی آزادی را انتخاب میکنم. عدالت بالاتر است اما بدون آزادی به دست نمیآید.
در پاسخ میگویم اولا این اعتراف خوبی است که این جمله دارای تناقض درونی است و برخلاف اولش که میگوید آزادی را انتخاب میکنم، در ادامه مشخص میشود که عدالت را انتخاب کرده است. ثانیا بیائید تصور کنیم که فردی آزادی را انتخاب کند و عدالت را انتخاب نکند. آنوقت بدون عدالت آزادی را طلب خواهد کرد! یعنی آزادی را با ظلم طلب خواهد کرد که به ظلم اعتراض کند!!! ثالثا اگر عدالت را انتخاب میکرد آنوقت میخواست به چه چیز اعتراض کند؟
در حقیقت این جمله یک کارگاه آموزشی مغالطات مختلف است که فقط به درد دیالوگهای فیلمهای هالیوودی و بلکه بالیوودی میخورد!
از این توییت میگذرم و قدری به اصل عدالت و آزادی و مساله ای که امروز با آن مواجه هستیم می پردازم.
ادامه یادداشت: https://eitaa.com/h_abasifar/2194
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
💢 کارگاه آموزشی مغالطات آزادی و عدالت!
راستش توییت علی کریمی را که دیدم (میگویند اکانت خودش است) از دوستانم پرسیدم که آیا یک یادداشت در مورد این توییت بنویسم یا خیر؟ امر کردند بنویسم. این هم اطاعت امر!
اول تصمیم گرفتم بر اساس روال معمول بروم سراغ پیشینه تحقیق و حرفهایی که از زمان آدم ابوالبشر علیه السلام تا امروز در مورد این مساله زده شده، بعد پشیمان شدم. چون حتی اسامی و فهرست مطالبشان مثنوی هفتاد من است! چه برسد به اینکه نظرات مختلف در رابطه با عدالت و برابری و آزادی، آزادگی، لیبرتی و ... را در این مجال اندک بیاورم. فلذا تعمدا از هیچ نظریهپردازی در حوزه عدالت (از متفکران یونان باستان گرفته تا اندیشمندان اسلامی و غربی و شرقی معاصر) نام نمیبرم.
علی کریمی یک متن که [طبق معمول] یک جمله سرقت شده از یک نویسنده غربی است را توییت کرده است:
مطالعه متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/h_abasifar/2195
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
وزن #سرود_ملی ما سنگینه
خیلی سنگین
فقط وزن یک کلمه ش 300 هزار انسان پاکه
#شهیدان
حالا اگر زبونت نمیچرخه این کلمات مقدس رو تکرار کنی
قطعا بخاطر کوچکی توئه
اگر کسی بخواد این سرود رو تغییر بده
فقط برای یک کلمه ش باید 300 هزار جان پاک تقدیم کنه
#ایران_قوی
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فرانسه برای ۱۴ کشور آفریقایی پول استعماری چاپ میکند
💬 جورجیا ملونی، نخستوزیر ایتالیا:
🔻 به این پول، "فرانک سی اف" میگویند. این واحد پولی استعماری است که فرانسه برای ۱۴ کشور آفریقایی چاپ میکند و از طریق آن حق مالکیت خود را اعمال میکند تا از منابع این کشورها بهرهبرداری کند!
🔻 این کودکی است که در معدن طلای بورکینافاسو کار میکند. بورکینافاسو یکی از فقیرترین کشورهایِ جهان است. فرانسه پول استعماری برای این کشورِ دارای معادن طلا چاپ میکند.
🔻 در مقابل آنها میخواهند ۵۰ درصد از همه چیزهایی که بورکینافاسو صادر میکند، به خزانهداری فرانسه ختم شود! طلایی که این کودک از اعماق تونل استخراج میکند بیشترش به خزانه دولت فرانسه میرود!
🔻 بنابراین راه حل این نیست که آفریقاییها را بگیریم و به اروپا بیاوریم. راه حل این است که آفریقا را از دست برخی اروپاییها که آنها را استثمار میکنند، آزاد کنیم و به این افراد اجازه دهیم با آنچه که دارند زندگی کنند
▫️ trendsmap.com/twitter/tweet/1593703642363748353
@StrategicNews_ir
#قیچی انحصار!
فوتبال را طبق معمول نمیبینم!
نهایت قصه این است که چون برخی از هموطنانم از پیروزی تیم ملی خوشحال میشوند من هم خوشحال میشوم
و طبیعتا از باخت ایران به خاطر ناراحتی هموطنانم ناراحت می شوم
کنش سیاسی چند بازیکن فوتبال یا چند بازیگر سینما هم ارزشی ندارد؛ نه تاییدشان و نه تکذیبشان برایم مهم نیست.
اما به بهانه جام جهانی میخواهم رابطه فوتبال، نظام اقتصاد سرمایهداری و استعمار نو را کمی شرح بدهم.
برای تبیین این مساله به پدیده فوتبال و بررسی جایگاه این پدیده ذیل یک «سیستم» میپردازم:
بازیکنان فوتبال دو شخصیت دارند.
١. بیلبورد تبلیغاتی
٢. فوتبالیست
در حقیقت شخصیت اول بازیکنان فوتبال هیچ تفاوتی (تاکید میکنم هیچ تفاوتی) با یک بیلبورد تبلیغاتی ندارد.
اگر بهترین بازیکن دنیا هم باشید امکان ندارد اجازه بدهند آن تبلیغات را روی پیراهن و کفش و پشت سرت موقع مصاحبه را برداری. یعنی اگر بازیکنی بگوید این تبلیغ روی پیراهنم نباشد میگویند: مشرف! خوش آمدی!
در حقیقت فوتبال ابزاری است برای دیده شدن صفحه تلویزیون (و سایر رسانههایی که آن را پخش میکنند)
یعنی ابزارِ جذابیتِ رسانه است. چه پدیدهای میتواند چشم چند میلیارد نفر را به صفحه تلویزیون بدوزد؟
فلذا اینجاست که شاخهای در اقتصاد باز میشود با نام «اقتصاد توجه»
اینجاست که نگاه شما را دیگران میفروشند. بدون اینکه شما خبر داشته باشید این نگاه که مال شماست فروخته میشود!
متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/h_abasifar/2200
#حسین_عباسی_فر
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
#قیچی انحصار!
فوتبال را طبق معمول نمیبینم!
نهایت قصه این است که چون برخی از هموطنانم از پیروزی تیم ملی خوشحال میشوند من هم خوشحال میشوم
و طبیعتا از باخت ایران به خاطر ناراحتی هموطنانم ناراحت می شوم
کنش سیاسی چند بازیکن فوتبال یا چند بازیگر سینما هم ارزشی ندارد؛ نه تاییدشان و نه تکذیبشان برایم مهم نیست.
اما به بهانه جام جهانی میخواهم رابطه فوتبال، نظام اقتصاد سرمایهداری و استعمار نو را کمی شرح بدهم.
برای تبیین این مساله به پدیده فوتبال و بررسی جایگاه این پدیده ذیل یک «سیستم» میپردازم:
بازیکنان فوتبال دو شخصیت دارند.
١. بیلبورد تبلیغاتی
٢. فوتبالیست
در حقیقت شخصیت اول بازیکنان فوتبال هیچ تفاوتی (تاکید میکنم هیچ تفاوتی) با یک بیلبورد تبلیغاتی ندارد.
اگر بهترین بازیکن دنیا هم باشید امکان ندارد به شما اجازه بدهند که آن تبلیغات را از روی پیراهن و کفش و پشت سرتان موقع مصاحبه بردارید. یعنی اگر بازیکنی بگوید این تبلیغ روی پیراهنم نباشد میگویند: مشرف! خوش آمدی!
در حقیقت فوتبال ابزاری است برای دیده شدن صفحه تلویزیون (و سایر رسانههایی که آن را پخش میکنند)
یعنی ابزار جذابیت رسانه است. چه پدیدهای میتواند چشم چند میلیارد نفر را به صفحه تلویزیون بدوزد؟
فلذا اینجاست که شاخهای در اقتصاد باز میشود با نام «اقتصاد توجه»
اینجاست که نگاه شما را دیگران میفروشند. بدون اینکه شما خبر داشته باشید این نگاه که مال شماست فروخته میشود!
وقتی یک رسانه بتواند جمعیت زیادی را پای خود بکشاند اصطلاح انبوه (mass) در ابتدای نام آن رسانه ظاهر میشود و به آن میگویند mass media یا رسانه با مخاطب انبوه.
شاید بپرسید چه اشکالی دارد؟
کمی صبر کنید. توضیح میدهم.
چه کسی این نگاه را میفروشد و چه کسی میخرد؟
فروشنده رسانه است و خریدار بنگاههای اقتصادی. کسانی که میخواهند کالا یا خدمتی را تبلیغ کنند.
هدف از این تبلیغ چیست؟
طبیعتا هدف مصرف است. اما نه مصرف عادی. بلکه مصرفی که ابتدای آن (mass) میآید. mass consumption یا مصرف انبوه.
بدون رسانه انبوه مصرف انبوه معنا ندارد و هیچگاه به وجود نمیآید.
اما ماجرا به اینجا ختم نمیشود. برای مصرف انبوه باید تولید انبوه (mass production) هم داشت.
آرام آرام به مرکز ایده اصلی نظام سرمایهداری نزدیک میشویم. تولید انبوه نیاز به انباشت و تکاثر ثروت دارد و انباشت و تکاثر نیاز به نهادهای پولی و مالی که این تامین مالی را انجام دهند. یعنی همان چیزی که بارها شنیدید: بزرگ کردن کیک!
این مسیری است که نظام سرمایهداری میرود تا عدهای معدود ثروتهای کلان را در اختیار خود بگیرند و دیگران را اجیر خود کنند.
بانکها و نهادهای مالی برای تامین مالی کلان بوجود میآیند و چرخه تولید ثروت به نفع عدهای اندک آرام آرام کامل میشود.
ماجرا به اینجا هم ختم نمیشود. تا اینجا فقط انحصار در سمت تقاضا به وجود آمده است. یعنی با استفاده از قدرت اقتصادی و رسانهای (که این دو ارتباط مستقیم و دو طرفه دارند) مردم به سمت تقاضای کالاهای خاصی هدایت میشوند. مردم وقتی به فروشگاه میروند بدون اینکه فکر کنند آن کالایی که روی پیراهن بازیکن محبوب یا حتی غیرمحبوبشان دیدهاند را میخرند.
چرخه انحصار طرف عرضه هم دارد. یعنی باید فقط عدهای اندک تولید کنند تا اساسا تولید انبوه بصرفد. اگر قرار بر این باشد که همه تولید کنند هر چند تبلیغات مردم را به سمت خرید کالای خاصی هدایت میکند اما باز هم بخشی از بازار از دست انحصارگران خارج میشود و انحصار طرف عرضه به وجود نمیآید.
فلذا اینجاست که قدرت سیاسی هم به دو قدرت رسانهای و اقتصادی میپیوندد. قوانین و سازمانها و نهادهای ملی و بینالمللی که اجازه نمیدهند هر کسی تولید کند. نظام استانداردها یکی از ابزاری است که با آن طرف عرضه مدیریت میشود. اما مهمترین عامل ایجاد انحصار در طرف عرضه پدیده مالکیت فکری و کپی رایت است. این قانون که نقض قطعی حقوق اولیه مردم است باعث میشود نظام تولید الیگوپولی به صورت کامل شکل بگیرد و بازار آزاد رقابتی به طور کامل در زیر خروارها خاک دفن شود. هر چند ادعای لیبرال سرمایهداری در این مورد همچنان باقی میماند. (مثل بسیاری از ادعاهای دیگر مثل آزادی و حقوق بشر و حقوق زن و دموکراسی و ...)
اینجاست که چرخه تا حدود زیادی تکمیل میشود.
ادامه یادداشت: https://eitaa.com/h_abasifar/2201