هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
یکی از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته که اگر جامعه گنجایش داشت بنزین را ۳۷ هزار تومان می فروختیم!
نماینده محترم! لطفا به سایت شرکت ملی پخش مراجعه کن و ببین قیمت فوب بنزین ۱۴۷۰۰ تومان درج شده است شما ۳۷ هزار تومان را از کجا آوردی؟ بنزین هم که لیتری ۰/۲۶ دلار صادر شده است!
@hemmatgholizadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا اول تصویر رو ببینید!
اگر فکر میکنید درست جواب دادید دوباره نگاه کنید و جواب بدید! 😁
تقریبا اکثر مردم این سوال رو غلط جواب میدن و این اصلا عجیب نیست.
ذهن به همین راحتی میتونه فریب بخوره!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
علی علیزاده (علیز) در توییتر پرسیده است:
این سناریوی فرضی را در نظر بگیرید: بشار اسد در بهار ۱۳۹۰ با اجرای ده حکم اعدام میتوانست مانع از تبدیل شورشهای سوریه به جنگ داخلی شود و با این کار میتوانست مانع از آن شود که پانصد هزار سوری کشته و ده میلیون سوری آواره شوند. حالا سوال این است: این ده اعدام فرضی اخلاقی بود یا خیر؟
——
پاسخ به این سوال بسیار سخت است
کسانی که کمی در حوزه فلسفه اخلاق و مباحث مربوط به عدالت مطالعه داشته باشند می دانند که پاسخ دادن به این سوال مطلقا ساده و یک کلمه ای نیست.
در طول تاریخ از افلاطون گرفته تا بزرگان علمای اسلام تا همین مایکل سندل از اینگونه سوالات پرسیده اند
مشخصا هم این سوال ذیل مساله #عدالت طرح و مورد مطالعه و مداقه قرار میگیرد.
در منطق اسلام شما برای نجات میلیون ها نفر حق ندارید به یک نفر ظلم کنید. فلذا آن ده نفر اگر حکمشان اعدام بوده باید اعدام شوند و اگر حکمشان اعدام نبوده نمی توان قربانیشان کرد ولو با رضایت خودشان و رأی اکثریت مردم!
نکته دوم این است که فرض این است که این اعدام ها جلوی اتفاقی که در آینده میخواهد رخ دهد را میتواند بگیرد. خب این تضمین را راجع به آینده چه کسی میتواند بدهد؟ بنابراین فرض هم ایراد دارد. اما اگر فرض را بپذیریم سوال اینجاست که میلیونها سوری توسط چه کسی کشته و آواره شدند؟
اگر یک عنصر بیرونی مثل آمریکا سبب این اتفاق شده است آیا اعدام 10 نفر میتوانست انگیزه او را برای راه انداختن جنگ داخلی در سوریه از بین ببرد؟ پاسخ این است که هرگز. این جنگ باید صورت میگرفت و اگر بشار اعدام میکرد یا نمیکرد تاثیری در آن نداشت.
اما این سوال برای این نوع تحلیل ها طراحی نشده است
وقتی در حوزه فلسفه اخلاق اینگونه سوالات طراحی می شوند برای این است که وجهی از مساله را در یک مثال مقایسه کنند. آن وجه در این مثال چیست؟
درحقیقت این مثال میخواهد بگوید آیا جان 10نفر را میتوان برای نجات جان میلیونها نفرگرفت؟
عقل با یک حساب و کتاب ساده میگوید بله. اگر کشتن 10 نفر باعث نجات 10 میلیون نفر باشد ولو به ظلم میتوان آنها را کشت. اما منطق پشت این کار چیست؟
مثلا اگر بین آن ده نفر کسی باشد که بعدها جان همان ده میلیون نفر را نجات میدهد چه؟ چطور جان انسانها را با هم مقایسه میکنیم؟
برای همین است که امیرالمومنین علیه السلام در مورد قاتلین یکی از اصحابشان میفرمایند اگر همه ی دنیا به قتل او اعتراف کنند اگر بتوانم همه ی مردم دنیا را می کشم.
این چه عدالتی است که جان میلیونها نفر در مقابل جان یک نفر میتواند گرفته شود؟
اینجا همانجاست که دعوا شروع می شود
یعنی معیار عدالت و حق چیست؟
اینجاست که باید ابتدا بپرسیم چه چیز در مقابل چه چیز؟
اینجاست که باید تعریفمان از انسان را بیاوریم.
آیا انسان یک بشکه از مواد شیمیایی است؟
یا انسان یک طیف است. از منتها الیه انسانیت تا منتها الیه حیوان بودن.
در حقیقت اینجاست که میتوان روی جان آدمها ارزش گذاشت
کسی که از حیوانات پست تر شده در حقیقت جانش عزیز نیست و ارزش ندارد. تفاوتی بین گرفتن جان او و گرفتن جان یک حیوان درنده که به یک کودک حمله کرده است وجود ندارد
اگر یک د1عشی در حال نفس کشیدن باشد یعنی عده ای نفس نخواهند کشید
اگر میلیونها نفر به قتل یک بی گناه اعتراف کنند همه ی آنها از دایره انسانیت خارج شده اند و تبدیل به حیواناتی شده اند که میتوانند در هر لحظه یک جان بی گناه را بگیرند. فلذا عقل میگوید باید آنها را برای حفظ جامعه و حفظ انسانیت گرفت.
درفرضی که مطرح شده یک پیش فرض غلط وجود دارد و آن این است که همه جان ها محترم هستند و با هم برابرند و فرد با یک حساب سرانگشتی میگوید 10نفر در مقابل میلیونها نفر می ارزد. در صورتی که مطلقا چنین نیست. آن جامعه خودشان خواستند آواره شوند
ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم
مردم سوریه خودشان چه کاره بودند؟
چرا در مقابل دشمن نایستادند؟
چرا فریب خوردند؟
اینجا همانجاست که باید گفت:
کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته
یعنی اینگونه نیست که حاکمیت وظیفه داشته باشد جان میلیونها نفر را نجات دهد. این خود مردم هستند که باید در کنار حاکمیت این امنیت را حفظ کنند.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
به نظرتون داره چیو شکر میکنه؟
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
مشکل اصلی #بانک در ایران
نه رباست
نه خلق پول
و نه بنگاه داری
(این مشکلات بعضا در بانکهای برخی کشورها اصلا وجود ندارد اما باز هم بانک ایراد ذاتی و اصلی خود را دارد)
مشکل بانک فقط یک چیز است:
ثروت را از دست مردم جمع میکند و بین صاحبان ثروت میچرخاند.
#تداول_ثروت امر ذاتی بانک است.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
از کاربردهای رمزارزها!
خنثی سازی یعنی ترور
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
دیروز از یکی از بزرگان این سرزمین هدیهای گرفتم که از ذوقش تا مدتها مستم.
یک نسخه کپی شده از کتاب شهید مطهری که در اوائل انقلاب خمیر شد به همراه دست نویسهای استاد در زمینه اقتصاد
نسخه دیگری از این کتاب در دسترس نیست
فلذا تا مدتهای مدید زخمیتون میکنم با مطالب استاد
#هدیه_قابلدار
#پرفسور_مسعود_درخشان
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
#پوشش_برهنگی
لیبرالها در ایران و البته درهمه دنیا سعی کرده اند زن و پوشش او را تبدیل به کالا کنند
این تبدیل شدن به کالا، یک اصطلاح اقتصادی است نه فرهنگی:
#Commodification
در حقیقت در دنیای امروز سعی میشود همه جا بازار باشد و همه چیز کالا
از علم و خدمت گرفته تا عشق و سلامت
همه چیز قیمت گذاری شده و در یک فرایند کاملا بازاری خرید و فروش می شود. تا جایی که اقتصاددانان نولیبرالی مثل گری بکر میگویند حتی ازدواج هم یک قرارداد بازاری است.
در همین دانشگاه شریف عده ای این حرفها را تکرار کرده و مقاله نوشته اند و شنیدم که برخی اینگونه ازدواج میکنند
وقتی زن و پوشش او تبدیل به کالا شد و بازار به وجود آمد حالا پای فروشنده ها و خریداران به میان می آید:
خریداران کالای حجاب و زن چه کسانی هستند؟
اول بنگاه های تبلیغاتی
دوم شرکت های خدماتی
سوم رسانه ها
چهارم ثروتمندان و اهل فحشا
پنجم مردم عادی!
چهار مورد اول مشخص هستند
اما درمورد مردم عادی چطور؟
آیا خود مردم هم خریدار این کالا هستند؟
پاسخ اینست که اگر فروشنده دولتها باشند بله
توضیح آنکه در 4 مورد اول خود زنها، خودشان را و حجابشان را می فروشند و البته تعداد چهار مورد اول بسیار بسیار کم است. برخی سلبریتی ها و بازیگران و منشی ها و ...
ولی اگر فروشنده حجاب و زن، دولت باشد، خریدار در یک مرحله، خود مردم هستند
اما در حقیقت خریداران هم بخش دیگری از دولت و یا ثروتمندان مرتبط با دولتند.
مثال:
یک نامزد ریاست جمهوری وعده میدهد که اگر به من رأی بدهید حجاب را آزاد میکنم
در واقع بخشی از حجاب را می فروشد و مردمی که به او رأی میدهند آن را میخرند!
در حقیقت آزادی میدهد و عدالت میگیرد!
اما تحلیل دقیقتر اینست که اساسا این تنشهای فرهنگی و اجتماعی پوشش است
پوشش برهنگی برای یک هدف دیگر
مردم باید درگیر و سرگرم به شوکها و تنشهای اجتماعی و فرهنگی باشند تا دولت و سرمایه داران به عشق بازی خود بپردازند
یعنی حتی خریدار هم مردم نیستند
آنچه عاید مردم می شود غفلت است
#دکترین_شوک
نولیبرالها برای آنکه مردم به مسائلی مثل عدالت، شفافیت، فساد و... توجه نداشته باشند و مطالبات مردم، دامن سرمایه داران و دولتهای مطبوعشان را نگیرد نیاز دائمی به تنش های فرهنگی و اجتماعی دارند که مهم ترین ابزار آن رسانه است
مثلا همین ورزشگاه رفتن بانوان
گشت ارشاد
هیچ کدام از اینها دغدغه واقعی زنان در ایران نیست
دغدغه اصلی دختر ایرانی، ازدواج، مادر شدن، تحصیل، اشتغال، کنشگری اجتماعی و سیاسی و ... است.
اما رسانه با ایجاد دغدغه های ساختگی برای زن ایرانی او را از مطالبات اصلی خودش دور میکند.
این به نفع دولتمردان و سرمایه داران است تا بتوانند در لابلای این هیاهوی خبری و رسانه ای سیاست های نولیبرالی خودشان را پیش ببرند. سیاست هایی که به هیچ وجه در فضای آرام و دور از حاشیه توسط مردم پذیرفته نمی شود.
فلذا برعکس آنچه منطق عقلانی میگوید اتفاق می افتد. عقل میگوید در زمانی که نابرابری و بی عدالتی زیاد شده است مردم باید به سمت عدالتگرایان بروند و از راستهای افراطی دوری کنند. اما در واقعیت خلاف این مطلب اتفاق می افتد و در اوج نابرابری راستگرایان افراطی رأی می آورند
کسانی که خودشان عامل ایجاد نابرابری بودند فقط در یک صورت میتوانند بر کرسی قدرت تکیه بزنند و آنهم استفاده از ظرفیتهای تنش زای فرهنگی و اجتماعی ست
لذا با شعار فرهنگی و آزادی و... می آیند اما تا می توانند بهره گیری اقتصادی میکنند. از آزاد سازی قیمت ها گرفته تا خصوصی سازی و...
پایان
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
یکی به شروین بگه مافیای #خودرو صدای #برای_این_اقتصاد_دستوری ت رو شنیدن
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
تا دیروز اینا میگفتن این اقتصاد دستوری چیز بدیه!
حالا میگن چرا قیمت ها آزاد شده و داره میره بالا!
دقیقا همون کاری که ضدانقلاب خارج از ایران میکنه!
میگن بریزید تو خیابون و پلیسها رو بکُشید!
بعد که نظام باهاشون برخورد میکنه جیغ بنفش میکشند!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
سوسیالیسم مارکس بیش از آن اندازه که سرمایهداری را ظالمانه جلوه دهد عادلانه جلوه میدهد.
این عبارت شهید مطهری را اگر به اندازه انگشتان یک دست در دنیای شرق و غرب، درک کنند دنیا گلستان میشه...
#عدالت #اقتصاد
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7