● مخصوص کتابخوارها ●
دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آنها معرفی کنیم.
هرچند به خاطر اعتقادم به "استقلال فکریِ" افراد اساسا با این کار مخالفم و اعتقاد دارم باید همیشه، همه چیز را خواند و همیشه پرسشگر ماند و هیچ چیز جز "وحی و کلام معصوم" را به صورت ابدی نپذیرفت! ولی فقط از باب پیشنهاد برای شروع مطالعه چند منبع را خدمتتان معرفی میکنم. کتابهای مرسوم و متعارف دانشگاهی را معرفی نمیکنم زیرا آنها را اساسا علمی نمیدانم! ضمن اینکه دیگران آنقدر معرفی کردهاند، که نیازی هم نیست!
منابع زیر عموما در سه دسته تقسیمبندی میشوند: اقتصاد اسلامی، نقد سرمایهداری و عدالت.
۱. اقتصادنا؛ علامه شهید صدر
۲. نظری به نظام اقتصادی اسلام؛ شهید مطهری
۳. جلد ۳۳ مجموعه آثار یا درآمدی بر اقتصاد تطبیقی؛ شهید مطهری
۴. ربا در اسلام و دو جلد اقتصاد اسلامی (مباحث نظری و مباحث کاربردی)؛ آیتالله شهید بهشتی
۵. ۲۳ راز سرمایهداری؛ پرفسور ها جون چانگ
۶. نیکوکاران نابکار؛ پرفسور چانگ
۷. دکترین شوک؛ نائومی کلاین
۸. آثار و سخنرانیهای پرفسور مسعود درخشان (به ویژه ۸ جلسه اقتصاد اسلامی، مقدمه کتاب دستبرد ناپیدا و مقدمه کتاب کاپیتالیسم)
۹. عدالت؛ مایکل سندل
۱۰. اقتصاد سیاسی جهانی؛ رابرت گیلپین
۱۱. اقتصاد ایران در دوره تعدیل ساختاری؛ فرشاد مومنی
۱۲. دولت و بازار؛ جبرائیلی
۱۳. لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ آنتونی آربلاستر
۱۴. اقتصاد کاربردی؛ ها جون چانگ
۱۵. بهای نابرابری؛ جوزف استیگلیتز
۱۶. دگرگونی بزرگ؛ کارل پولانی
۱۷. استراتژیهای رشد و توسعه اقتصادی؛ محمدقلی یوسفی
۱۸. ژئوپلتیک گرسنگی (جغرافیای گرسنگی)، اثر رئیس اسبق فائو و برندهء نوبل ادبیات، خوزوئه دو کاسترو
۱۹. ابرطبقه، اثر استاد دانشگاه نیو اسکول آمریکا، دیوید راتکاف
۲۰. انسان بدهکار، لاتزارتو
۲۱. خاکریز اقتصادی؛ دکتر توکلی
۲۲. درسنامه اقتصاد مقاومتی؛ احمدعلی یوسفی
۲۳. نظام اقتصادی اسلام؛ میرمعزی
۲۴. حرفهایی با دخترم درباره اقتصاد؛
یانیس واروفاکیس
۲۵. روش شناسی اقتصاد دکتر زریباف
۲۶. تحول نهادها و ایدئولوژی های اقتصاد، دایانا هانت
۲۷. یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، زومبارت
۲۸. سرمایه داری و اخلاق پروتستان، وبر
۲۹. فلسفه اخلاق و تحلیل اقتصادی؛ هاسمن
۳۰. مجموعه مقالات عدالت که دکتر محمد نعمتی جمعآوری کرده
۳۱. کتاب ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸، گردآوری دکتر نعمتی و دکتر سلیمانی
۳۲. اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر؛ ابدالی
بقیهاش بماند برای بعد...
هر کدام را خواندید خوشحال میشوم نظرتان را در مورد کتاب برای حقیر ارسال کنید.
#معرفی_منابع_اقتصادی
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
بند ۶ نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور به رئیس جمهور را بخوانید:
https://virgool.io/@Geraa_ir/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B6%D8%B9-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%AC-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-bjpr28n6asde
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
🔰 روایت یک خرابکاری نسلی
🔹 در اوایل دهه هفتاد وقتی دولت آقای رفسنجانی به یک سازمان جهانی یهودی تعهد داد که رشد جمعیت تنها کشور رسمی شیعه جهان را به پایین ترین نرخ ممکن برساند؛ همفکران خود را دور هم جمع کرد که چکار کنند الان هر زن ایرانی به طور متوسط ۶فرزند دارد، چه کنیم این عدد را در کمترین زمان به یک یا دو برسانیم.
➖ با ابزار رسانه و فیلم سریال و.. خانه داری و فرزنداوری و فرزند زیاد داشتن رو تقبیح کنند.
➖ زنان و دختران رو به تحصیلات و اشتغال در جامعه سوق بدن(اینجوری آمار بیکاری پسران بالا میره)
➖ سن ازدواج رو بالا ببرند و عنوان کودک همسری رو باب کردند(دختری که میتوانست در ۱۶سالگی مادر شوند و پسر ۱۷ ساله با ریش و سیبیل گفتند کودک است!!!)
➖ محدود کردن فرزندآوری به بالای ۱۸ سال و زیر ۳۵ سال (دقیقا سنی که به تحصیلات مشغول میکنن و درصورتیکه زن از ۱۵تا ۵۵ سالگی میتونه بچه دار بشه)
➖ به هر بهانه و بزور عقیم کردن زنان در بیمارستانها(فقط مناطق شیعه) و بداخلاقی با زائو(فقط مادران میدونن بداخلاقی کادر زایمان یعنی چه و چقدر سخت و زجرآوره)
➖ زایمان طبیعی که ضامن سلامتی و آرامش مادر هست رو ممنوع کردند و بزور و به بهانه های مسخره با ظاهر مثلا علمی سزارین رو گسترش دادند تا حالا که رتبه اول سزارین در جهان هستیم(هشتاد و پنج درصد زایمانها سزارین هست)
➖ پر خرج کردن بارداری (لیست کردن انواع تست و آزمایش ها و سونوگرافی قبل و حین بارداری که فقط تو ایران هست)
➖ تحقیر شغل های تجاری و آزاد و ترویج شغل کارمندی و دولتی با حقوق ثابت و بیمه!
➖ کمرنگ کردن واسطه گری و سخت و پر دردسر کردن ازدواج (جهیزیه و مهریه و مراسم عروسی آنچنانی) با فیلم و سریال های تلویزیونی و سینمایی
➖ تحقیر روستانشینی و ترویج شهر و آپارتمان نشینی و فقط مصرف کننده بودن (بچه شهر بودن/دهاتی)
➖ تغییر سبک زندگی، تغذیه، پوشش و... که موفق شدند و غربی ها جایزه کاهش جمعیت را به مرندی دادند. اینک یک ایران با بحران جمعیت شیعه و زادو ولد زیاد وهابیت و تهدیدات امنیتی در آینده نزدیک.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از توییتر انقلابی
هر چی میگذره به این حرف دکتر مقصودی بیشتر باور پیدا میکنم که برعکس ادعای نولیبرالها، علت تورم در ایران کمبود نقدینگی است!
نه مصرف کننده قدرت خرید دارد
نه تولید کننده سرمایه در گردش کافی
نه کسانی که میخوان وارد عرصه تولید شوند سرمایه اولیه
همین نقدینگی که وجود دارد هم یکجا جمع شده
🗣🇮🇷حسینعباسیفر🇮🇷 (دلاوار)
@twtenghelabi
اقتصاد فرهنگی
● مخصوص کتابخوارها ● دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آن
یک نکته هم راجع به این منابع اینه که
تقریبا هیچکدام از این کتابها را یک دانشجوی روتین اقتصاد تا سطح دکتری نمیبیند!
یک نکته مهم این که در حدیث مبارک جنود عقل و جهل، طمع از جنود عقل است و ضد آن یاس است که از جنود جهل بهشمار میرود.
رغبة از جنود جهل است که در مقابل زهد قرار میگیرد.
و جالب اینکه انسان اقتصادی که در فضای لیبرال سرمایهداری نفس میکشه دقیقا انسانِ ناامیدِ آرزومند است!
فلذا همیشه به دنبال حداکثر کردنِ حداقل مطلوبیتشان هستند و هیچوقت هم به کف مطلوبیت نمیرسند.
آرزوی بینهایت در عین ناامیدی، دردیست بیدرمان!
مثل این است که آرزویت رسیدن به مشرق است ولی به سمت مغرب میدوی! هر چه بدوی دورتر میشوی!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
نامه به رئیس جمهور.pdf
حجم:
601.8K
متن کامل نامه بسیار مهم ۱۰ نهاد دانشگاهی و حوزوی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی خطاب به رئیس جمهور محترم درخصوص لزوم تجدید نظر جدی در سیاستهای کلان مدیریت شهری و شهرسازی و تقاضا برای توقف دو کلان پروژه در تهران و قم (به عنوان پایتختهای سیاسی و مذهبی کشور).
بخشهایی از این نامه مهم:
- آیا صلاح است که در دولت انقلابی جنابعالی، برخی مدیران دائماً شعار شهر اسلامی ایرانی را در رسانه ها مطرح نمایند ولی در عمل، شهرسازی حاصل از تمدن معاصر غربی و نظام سرمایه داری را حتی در مهد علوم دینی و پایتخت مذهبی ایران بدون کم و کاست اجرا نمایند؟ آیا عملکرد چنین مدیرانی مصداق آیه شریفه لِمَ تَقولونَ مالا تَفعَلون (صف/۲) نیست؟
- در حالی که مساحت مجموع شهرها و روستاهای کشور فقط حدود یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد، خساست مدیران مربوطه در آزادسازی بخش ناچیزی از اراضی ملی برای شکستن احتکار زمین و تمرکز زدایی از کلانشهرها محل سوال جدی دلسوزان است.
- اصرار برخی مدیران بر تداوم سیاستهای اشتباه شهرسازی و تراکم افزایی در کلانشهرها که محصول نظام سرمایه داری غربی است، سبب افزایش فاصله طبقاتی و افزایش ضریب جینی فضایی شده است و طبق پژوهشهای معتبر، این نوع سیاستهای شهرسازی عملاً به محرومتر شدن قشر محروم جامعه و ثروتمندتر شدن هرچه بیشتر قشر مرفه و دهکهای ثروتمندتر منتج شده است. متاسفانه شواهدی در دست است که احتمالاً یکی از دلایل تداوم این نوع تراکم افزایی و توسعه عمودی کلانشهرها، تعارض منافع عده ای از مدیران یا نزدیکان ایشان است.
@baladetayyeb
رهبر حکیم انقلاب | مصرف باید به اندازه باشد، نه به حداسراف و زیاده روی. این اندازه در هر زمانی متفاوت است.... اندازه عبارت است از اینکه انسان خودش را هر چه میتواند به این قشرها[ی محروم] نزدیک کند. (71/1/1)
در مقابل این تفکر دانشجویان اقتصاد از همان ابتدا میخوانند:
The More Is Better
هر چی بیشتر بهتر!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
رهبر حکیم انقلاب | با هوی و هوس، با خواهش دل و آنچه که نفس انسان از انسان مطالبه میکند، نمیشود #مصرف را مدیریت کرد. کار به جائی میرسد که منابع کشور به هدر میرود، شکاف بین فقرا و اغنیاء زیاد میشود، عدهای در حسرت اولیات زندگی میمانند و عدهای با ولخرجی و ولنگاری در مصرف، منابع را هرز و به هدر میدهند. (۸۸/۰۱/۰۱)
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
📌 چشم و هم چشمی خوب!
ما دو نوع چشم و هم چشمی داریم! یکی مذموم است و یکی ممدوح!
آن چه مذموم است در چشم دیگری کردنِ دارائیهاست. یعنی مصرفی که از سر کبر است. خود را از دیگران برتر دیدن است. بالاتر نشان دادن خود است!
این مذموم است. اما اگر در یک جامعه مصرف به شکلی بود که عدهای بهرهمند بودند و عدهای گرسنه! عدهای فقیر بودند و عدهای غنی! عدهای در اولیات ضروری زندگی مانده بودند و عدهای بدون هیچ تلاشی بیش از حد نیازشان داشتند!
و به تعبیر شهید بهشتی جامعهای بوجود آمده بود که اگر آن را با قرآن هم میپوشاندیم باز هم لجن بود! در چنین جامعهای اگر فردی گفت چرا فلانی دارد و من ندارم ظاهرش چشم و هم چشمی است اما باطنش عدالتخواهی است! مطالبهگری است. اعتراض به نابرابری است. حقطلبی در مقابل ظلم و بیعدالتی است.
اتفاقا در این شرایط اگر فردی حق خویش را طلب نکند و صوفیانهطور به ظلم تن دهد گناهش بیشتر است! مذمومتر است.
به تعبیر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی قناعت آن نیست که به آنچه داری کفایت کنی و راضی باشی! بلکه قناعت آن است که به آنچه نیاز داری راضی باشی! و نیاز یعنی حق! و رضایت به حق یعنی رضایت به رفع نیاز! و عدم رضایت به ظلم و نابرابری!
و به تعبیر ایشان تمام فضائل اخلاقی متوقف بر فضیلت قناعت است! این قناعت کجا که سراسر عدالتخواهی و ظلمستیزی است و آن قناعت صوفیانه کجا که سراسر ذلت است و ظلمپذیری!
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7