🖋 آیا زندانی بودن در آمریکا بهتر از بی خانمان بودن است؟
یک آمریکایی با تجربه به این سوال پاسخ داده است:
این بستگی به این دارد که منظور شما از "بهتر" چه باشد؟
در برخی از زندان ها، غذاها واقعا گندیده و فاسد هستند. از آنجایی که بی خانمان هستید، می توانید انتخاب کنید که غذای فاسد بخورید یا غذای کم سالم با پول کم!
در برخی از زندانها، شما را مجبور میکنند لباسهای احمقانه بپوشید - مانند لباس زیر صورتی جو آرپایو. اگر این شما را آزار می دهد، اگر به آنجا نروید، هیچکس شما را مجبور نمی کند لباس احمقانه بپوشید.
در زندان فدرال و برخی از مراکز ایالتی، شما مجبور هستید هر روز کار کنید مگر اینکه معافیت پزشکی دریافت کنید. اگر نمی خواهید هر روز کار کنید، ممکن است بی خانمان بودن برای شما راحت تر باشد.
برخی از آن کارها بسیار مضحک است - مانند آتش نشانی. این کارها توسط هیچ قانون حداقل دستمزد محافظت نمیشوند، بنابراین زندانیان آتشنشان ممکن است فقط 1 دلار در روز یا 2 دلار در روز با وجود "خطر" دریافت کنند.
ولی اگر بی خانمان هستید، می توانید مشاغل کم درآمد را رد کنید، یا فقط در مشاغلی کار کنید که «ارزش آن» را داشته باشد. شما باید تصمیم بگیرید.
اگر میخواهید شغل یا آپارتمانی «عادی» پیدا کنید، بسیاری از مردم درباره سابقهدارها بد فکر میکنند. اما بی خانمان بودن آنچنان مانعی برای کارفرمایان یا صاحبخانهها ایجاد نمیکند.
اگر بیخانمان هستید، همچنان میتوانید آزادانه در اطراف خود حرکت کنید. همچنان میتوانید از تلفن همراه استفاده کنید یا برای استفاده از اینترنت به کتابخانه بروید. در زندان نمیتوانید این کارها را انجام دهید.
اگر میخواهید رای بدهید، در بیشتر زندانها نمیتوانید این کار را انجام دهید - و همیشه نمیتوانید حتی پس از آزادی از زندان این کار را انجام دهید. مالکیت اسلحه نیز برای محکومان مشکل است.
تنها مزیت واقعی زندان نسبت به بی خانمانی، سرپناه است.
نظرات دیگران در این رابطه زیر این مطلب جالب است!
پن: زندانی بودن در آمریکا اصلا رایگان نیست!!!
زندانیها باید به سختی کار کنند. مثلا مامور آتش نشانی بشوند و روزی یک دلار دستمزد بگیرند!!!
به همین دلیل خیلیها میگویند بیخانمانی و مردن در کنار خیابان بهتر از این زندان است!
در حقیقت به جای اینکه مشکل مسکن را حل کنند زندان را گران کردند تا #یارانه_پنهان زندانیها را قطع کنند 😁
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
در این گزارش بخوانید:
بردلی گرایمز که یک جوان بیخانمان و اوتیسمی است به علت نشستن بر روی ایستگاه اتوبوس دستگیر شد و به زندان افتاد. بردلی پس از آزادی میگوید زندان برای من بهتر بود و از قاضی میخواهد او را دوباره به زندان بفرستد!
روزانه از خود بپرسید چرا در ایران این اتفاقات نمیافتد!
و به اقتصاد فرهنگی و نابازار در ایران فکر کنید!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
واقعا حالم بد میشود وقتی این اخبار را میبینم!
حقیقتا ناراحت میشوم! دلم میسوزد...
کاش میتوانستیم کاری کنیم برای این فقرا و محرومین دنیا...
#مستضعفین_دنیا
صاحبمالی بود حرامخوار!
هرچه توانست مال مردم بُرد و خورد و مُرد!
بیحساب از حسابشان خورد و
فکر پسدادنِ حساب نکرد...
فرزندی داشت به غایت نیکو سیرت که در شهری دیگر میزیست!
خبرش دادند که بیا و ارث پدر جمع کن!
آمد و هر چه مال پدر بود را خیرات کرد و هیچ برای وی نماند!
به حجره پدر نشست و گفت کم از پدر نیستم! از راه حلال کسب رزق خواهم کرد!
آستین همت بالا زد و مشغول به کار شد.
اما هرچه کرد یک هزارم پدرش کسب مال نکرد!
خدمت بزرگی رسید و شرح ماوقع گفت!
پیر گفتش رزقت کفاف زندگیات را میکند؟
گفت: بلکه بیش از کفاف!
پیر کتاب گشود و این روایت از مولا علی علیهالسلام را خواند:
ای فرزند آدم
اگر از دنيا به قدر كفايت خواهى، همان كمترينِ دنيا تو را بس باشد و اگر بيش از كفايت خواهى، همه دنيا هم تو را بس نباشد!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
1.83M
✅ مدل اقتصاد اسلامی چیست؟
✅ راهکار جایگزین اقتصاد اسلامی چیست؟
✅ جایگزین بانک سرمایهداری چه بانکی را پیشنهاد میکنید؟
✅ چرا شما فقط نقد میکنید؟
✅ مدلی که پیشنهاد میدهید کجا تجربه شده؟
✅ اساتید اقتصاد اسلامی چه گلی به سر مملکت زدهاند؟
توضیحات بیشتر در مورد مغالطه جایگزین
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
May 11
✡️ چهاردهمین قسمت از سلسله مقالات «تجربهای چهلساله از لیبرالیزاسیون دولتی» با عنوان «تنها در خانه با دین لیبرال». متن کامل این مقاله را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/18575
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
کرامت را مراتبیست!
اول آنکه از آنچه خداوند به او ارزانی داشته، برای خویش خرج کند اما به دیگران ندهد.
این فرد نسبت به آنکه نه خود خورد نه کس دهد، شریفتر باشد اگر چه بخل و خساست صفتی است که چنین فردی را شاید.
دوم آنکه "دیگری" را در "#مازاد آنچه"، "خداوند به او عطا کرده" شریک سازد و آن مشتمل بر پنج گروه است:
یکم کسی که فقط به اهل و عیال خویش میبخشد.
دویّم آنکه "دیگری" برای او آن کسی است که دوستش دارد به جهت نیازی که به او دارد.
سیّم آنکه میبخشد به کسی که میشناسد و نیاز و دشمنی هم با او ندارد.
چهارم آنکه میبخشد به کسی که نمیشناسد.
پنجم بخشش به دشمن است.
اما مرتبه سوم از کرامت آن است که "دیگری" را در "#بخشی از آنچه"، "خداوند به او عطا کرده" است شریک سازد.
این "بخش" ما قبل نیازهای اساسی است.
اما مرتبه چهارم از کرامت آن است که "دیگری" را در "#همهی آنچه"، "خداوند به او عطا کرده" است شریک سازد.
این "همه" ما قبل نیازهای اساسی است.
اما کریم هیچکدام از این مراتب نیست و صاحب همهی این مراتب نیز هست.
کریم آن است که نه تنها دیگری را (هر که میخواهد باشد) در بخشی و یا همهی آن چه خداوند به او عطا کرده شریک میسازد بلکه خود را شریک ایشان میداند.
و نه تنها آنچه اکنون دارد را میبخشد بلکه کسب و کار میکند که ببخشد.
و نه تنها کسب میکند که ببخشد که تکلیف میداند این فعل را نه فضیلت.
و نه تنها اینها را میبخشد که حتی آنچه نیاز حیاتی خویش است را نیز میبخشد...حتی جان و مال و آبروی خویش را...
و اینجاست که به مقام ابرار میرسد...
لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون...
تا آنجا که فرمود:
و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا...
ابر با چهر عرق آلود میبارد به خاک
شرمِ ارباب کرم باشد ز سائل بیشتر...
ابوتراب جلی
#دلاوار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
بهیکی هشتوشیش میآید!!
بهیکی خطریش میآید!!
قَدْر افراد میشود روشن
پای #دنیا که پیش میآید!!
#دلاوار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
✅ یک لحظه فکر کردم اینجا آمریکاست!!!
امشب با دخترم دوتایی رفتیم بیرون شام بخوریم
به پیشنهاد دخترجان رفتیم پیتزا گرفتیم!
یک سوم پیتزایمان اضافه آمد!
گفتیم برویم و یک نفر کنار خیابان پیدا کنیم و بدهیم نوش جان کند!
یک جعبه کوچک گرفتیم و تکههای پیتزا را درون آن گذاشتیم و خواستیم برویم!
دخترم کارت هدیهاش را آورده بود و قرار بود مهمان او باشم.
کارت را کشیدیم خالی بود!
اشتباه آورده بود!
کارت خودم را دادم!
آن هم خالی بود!
اما اینجا ایران است!
فروشنده اصرار داشت که بروید!
اما من با یکی از دوستان تماس گرفته بودم و منتظر بودم برایم واریز کند!
در این فاصله فروشنده دائم اصرار داشت که بروید!
خلاصه واریز شد و حساب کردیم و آمدیم بیرون!
چند خیابان و میدان شهر (پایین شهر) را گشتیم که کسی را پیدا کنیم تا غذا را به او بدهیم اما اینجا ایران است...
من میدانم امشب بعضیها احتمالا سر گرسنه روی زمین گذاشتهاند اما حتما سقفی بالای سرشان هست.
نمیدانم چرا اول فکر کردم اینجا آمریکاست و اگر یک دور در شهر بزنیم حتما کنار خیابان کلی گرسنه و بیخانمان پیدا میکنیم!
اما اشتباه میکردم!
این جا ایران است! 🇮🇷
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
یک پیشنهاد بدم:
الگوی شفاف مصرف و منطقی در سه پله ارائه بشه و هر کسی بیشتر از الگو مصرف کرد گازش رو قطع کنند!
پس دیدید راهکار فقط این نیست که بخاطر ۱% پرمصرف، بیاییم ۸۴ میلیون نفر رو جریمه کنیم. اون ۱% پرمصرف با افزایش قیمت گاز، مصرف شان کاهش نخواهد یافت چون خیلی پولدارند.
هدایت شده از اقتصاد انرژی/همت قلی زاده
«هر مقدار از افزایش قیمت سوخت بهدست بیاید، کل پول را به مردم برمیگردانیم یعنی چیزی به بودجه وارد نمیشود.»
این جمله، حقیقتا بسیار خطرناک است. از یک سو، ادعا می کنند انرژی ارزان موجب کسری و آنهم موجب تورم است، از سویی، این جمله رو می گویند!
پشت پردهٔ این دروغ مشخص شده است.
✅ مسالهی خودرو
راهکار ما: راستههای تولید خودرو با آزادسازی تولید، حذف انحصار و پلاک کردن خودروهای استاندارد
راهکار اونا: گران کن! رها کن!
✅ مساله انرژی
راهکار ما: مدیریت و سهمیهبندی مصرف و بهینهسازی شبکه توزیع
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله مسکن
راهکار ما: تخصیص زمین رایگان و ایده زیستشهر
راهکار اونا: نساز، گران کن، رها کن!
✅ مساله قاچاق
راهکار ما: نظارت بر تولیدکنندگان معدود داخلی، مبارزه هوشمندانه با قاچاق، بالابردن هزینه قاچاق، نظارت مردمی، ساماندهی مرزنشینان برای انجام تجارت به جای قاچاق.
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله ارز
راهکار ما: حذف بازارهای سفتهبازی ارز، شکستن آقایی دلار و جایگزینی ارز کشورهای دیگر به جای دلار، مدیریت ارز با اقتدار
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله تولید
راهکار ما: عمل به اصل ۴۳ قانون اساسی و در اختیار قرار دادن ابزار تولید برای همه مردم. توسعه کوچک مقیاسها و تعاونیهای تولید. عمل به سیاستهای کلی اصل ۴۴ بخصوص بند ب
راهکار اونا: واردات، گران کن، رها کن!
✅ مساله بانک
راهکار ما: حذف بانکداری خصوصی و تجمیع بانکهای دولتی در یک بانک ملی و حذف ربا و تداول ثروت. تامین مالی پروژههای بزرگ تولیدی از طریق تعاونی
راهکار اونا: خلق پول خصوصی، رها کن!
✅ مساله بنزین
راهکار ما: قیمتگذاری بر اساس حفظ منافع ملی و قدرت خرید مردم
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ و هر مساله دیگر اقتصادی
راهکار ما: فکر کن! مبانی اسلامی را ببین! منافع ملی را در نظر بگیر!
راهکار اونا: گران کن، رها کن، لسه فر، منافع سرمایهداران را حفظ کن!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴غارت زلزلهزدگان!
حقیقتا انسان موجود عجیبی است، با اینکه مرگ لحظهای هزاران تن از هموطنان خود را بالعین و العیان میبیند؛ اما باز هم دست از دزدی و غارتگری برنمیدارد!
🔹این تصاویری از غارت مغازهها و فروشگاهها در شهر زلزلهزدهی هاتای ترکیه است!
#ترکیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
این است جامعه بازار!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
672.5K
✅ مسیسم؛ خلاصهای از ساختار پنجگانه نظام سرمایهداری!
Mass media رسانه انبوه
Mass consumption مصرف انبوه
Mass production تولید انبوه
Mass distribution توزیع انبوه
Mass finance تامین مالی انبوه
👌 شناخت سیستم مقدم بر شناخت پدیدههای ذیل یک سیستم است.
پن: دولتها، سازمانها و نهادهای بینالمللی دو نقش عمده در شکلگیری و محافظت از این سیستم برعهده دارند:
۱. ایجاد انحصار بوسیله وضع قوانینی مثل کپیرایت
۲. محافظت از کلیت این ساختار بعلت منافع مشترک با صاحبان ثروتهای کلان!
یعنی پیوند ابرقدرتها و ابرثروتها
#تمدن_غرب #کاپیتالیسم #مسیسم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
اگرچه غیر تو را رحمتی چنان دارم
منم همانکه به تو غیرتی چنان دارم...
خمار چشم تو را دیدهام که شب تا صبح
میان خوف و رجا حیرتی چنان دارم...
نصیب کس نشوی تا دلی چنین داری
نصیب من شدهای، همتی چنان دارم...
به دامنی ننشیند غباری از قدمم
به سوی دامن تو عزتی چنان دارم...
به قدر صبح قیامت نگاه میکنمت
ز لطف دیدهی تو مهلتی چنان دارم...
به چشمهای خودم رشک میبرم از بس
منم همانکه به تو غیرتی چنان دارم...
#دلاوار
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
واژۀ economy در قرن پانزدهم از فرانسوی وارد انگلیسی شده است و به معنای «تدبیر منابع مادی» است که پیش از آن از واژۀ oikonomia به معنای تدبیر منزل گرفته شده است (فرهنگ لغت آکسفورد).
متفکران فرانسوی با افزودن واژۀ political به ابتدای آن، علم «اقتصاد سیاسی» را پایهگذاری کردند که درواقع به دنبال «تدبیر منابع مادی ثروت در سطح یک شهر یا دولتملت (کشور به معنای مدرن)» است.
بعدها اقتصاددانان لیبرال برای فرار از انتقادهای مارکسیستها و سوسیالیستها، تلاش کردند اقتصاد سیاسی را به دو شاخۀ اقتصادسیاسی محض و اقتصادسیاسی اجتماعی تقسیم کنند و با تشبیه اقتصادسیاسی محض به علوم طبیعی، چیزی به نام #علم_اقتصاد را ابداع کردند که با تکیه بر ریاضیات و آمار، مبانی ارزشی و هنجاری خود را پنهان کنند.
اگرچه امروزه با تطوراتی که در مباحث علمشناسی رخ داده است، امکان و ضرورت چیزی به نام «علم محض» که عاری از هر گونه ارزش و قضاوت باشد از بین رفته است و هیچ عالم و فیلسوفی در دنیا از آن دفاع نمیکند، اما همچنان در کتابهای درسی اقتصاد و بهویژه در پژوهشهای اقتصادی به زبان فارسی، چنین تلقی #علم_زدهای از دانش اقتصادسیاسی وجود دارد!
متاسفانه این تلقی علمزده، در میان سیاستمداران هم رسوخ کرده است و عدهای اقتصادنخوانده یا مهندسان اقتصادخوانده تصور میکنند آنچه به عنوان #علم_اقتصاد در دانشگاهها تدریس میشود، مانند علوم طبیعی، قواعدی جهانشمول و فارغ از ایدئولوژی و تاریخ و جامعه ارائه میدهند و اگر این قواعد و نظریات را در هر کشوری به کار ببندیم، آن کشور به بهترین نحو اداره خواهد شد!
در مقابل هر چه استدلال بیاورید که این نظریات اقتصادی مشحون از تعلقات و باورها و ارزشهاست، جز بیاعتنایی و تمسخر چیزی عایدتان نمیشود، اما همین که از دایرۀ زبان فارسی و کتب درسی اقتصاد خارج میشوید، متوجه میشوید که این تلقی چقدر مضحک و منسوخ است!
برای مطالعه بیشتر در این زمینه، شما را به مطالعه مقالۀ زیر از دونالد مکلاسکی ارجاع میدهم:
http://ensani.ir/fa/article/262859/خطابه-علم-اقتصاد
🆔 @DrSaeedi
امروز صبح دو جلسه داشتم
یکی خدمت دانشآموزان نازنین و چغر و بد بدنِ یکی از مدارس ایلام بودم
یکی هم با نمایندگان اصناف ایلام جلسهای داشتم
اولی که سراسر چالش و بحث بود را دوست داشتم
مخصوصا آن چند نوجوانی که زیر لب هی حرف میزدند و میخندیدند و پارازیت میانداختند.
ابتدای جلسه از ایشان خواستم به اقتصاد ایران از ۲۰ نمره یک عدد بدهند.
همه، عددهای منفی و زیر پنج را گفتند به جز یک نفر که گفت ۱۵!
دو ساعت گفتگو کردیم و آخرش نمرهی اقتصاد ایران را ۲۲ دادم و با واکنش مثبت بچهها روبرو شدم.
در جلسه با اصناف روایتی از بازار فرهنگی در کنار اقتصاد فرهنگی طرح کردم و از ساختار تبعیضآمیز نظام سرمایهداری و شیوههای تولید انحصار گفتم.
نکته جذاب این بود که هرچه نئولیبرالها میگویند را رد کردند و میگفتند چرا هرچه اساتید اقتصاد میگویند خلاف منافع مردم و تولیدکنندگان و توزیعکنندگان خُرد است؟
بالاتفاق از ما خواستند که صدایشان باشم و بگوئیم که انحصار چه بر سرشان آورده!
به ویژه انحصار شرکتهای بزرگ و سپردن عاملیت فروش به تعداد معدودی از افراد.
#روایت_ایلام ۱
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
❓پرسش:
چرا هر چه اقتصاددانان میگویند به ضرر طبقات محروم و به نفع سرمایهداران است؟
✅ پاسخ: زیرا اساسا این دانش برای حفظ منافع و توجیه ظلم سرمایهداران تولید شده است.
این دانش تولید شده تا نهادها و فرآیندهایی را طراحی کند که ثروت را از دست محرومین جمع کند و در دست اغنیا بچرخاند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar