eitaa logo
اقتصاد فرهنگی
6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
3.3هزار ویدیو
134 فایل
در میانه‌ یک جنگ تمام عیار ترکیبی مطالب کانال کپی‌رایت ندارد! ارتباط: حسین عباسی‌فر @h_abbasifar تبلیغات حرام است! 😊 "دکتر نیستم" https://virasty.com/ABBASIFAR
مشاهده در ایتا
دانلود
مقام معظم رهبری: امروز بیش از همیشه زمینه‌ی این تحوّل اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاح‌اندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به دارایی‌های معرفتی و معنوی خود، یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجسته‌ترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمان‌ناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحران‌های عمیق و در شُرُف فروپاشی است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
مقام معظم رهبری: امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجسته‌ترین ارمغان‌های تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمان‌ناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است. 🏷 پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج ۹۹/۵/۸ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
درباره مناظره اقتصادی در جهان‌آرا ابوالفضل اقبالی مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت می‌شوند و یک ساحت رسانه‌ای دارد که رفتار و گفتار افراد در آن تعیین کننده است. در مناظره دیشب بلاشک دکتر موسی غنی‌نژاد پیروز رسانه‌ای مناظره بود و دکتر مسعود درخشان عملکرد بسیار بدی داشت. اما در صحبت‌های دکتر غنی‌نژاد چندتا نکته قابل مناقشه وجود داشت که عرض می‌کنم. سه محور مهم در صحبت‌های دیشب دکتر غنی‌نژاد وجود داشت که عبارتند از: ۱. چپ‌انگاریِ اقتصاد اسلامی دکتر غنی‌نژاد در ابتدای سخنان خود، علت‌العلل چالش‌های اقتصادی کشور را ابتنای اصول اقتصادیِ قانون اساسی کشور(به‌ویژه اصل ۴۳) بر رویکردهای مارکسیستی و چپ در اقتصاد دانست. ایشان در اینجا عامدانه و با هوشمندی برای مخاطب تلویزیونی یک ساده‌سازی در تقسیم‌بندی رویکردهای موجود در اقتصاد انجام می‌دهند. به این ترتیب که هرکس برای دولت(حاکمیت) شان مداخله در اقتصاد در نظر می‌گیرد تبار مارکسیستی دارد! و هرکس مخالف مداخله دولت در اقتصاد است تفکر لیبرالی دارد. و لذا براساس این دوگانه‌ی بسیط و نادقیق، اصل ۴۳ قانون اساسی کشور را سوسیالیستی دانسته و با یک تحریف تاریخی، تنظیم این اصول را به چپ‌های اول انقلاب نسبت می‌دهد و از جزوات حزب توده به عنوان رفرنس سخن خود استفاده می‌کند! چنین تقسیم‌بندی بسیط و تقلیل‌گرایانه از نظریه‌های اقتصادی توسط دکتر غنی‌نژاد صرفا کارکرد سیاسی و رسانه‌ای برای برچسب‌زدن به طرف مقابل دارد و فاقد مبنای علمی است. رویکردهای موجود در اقتصاد در نسبت به مقوله مداخله دولت‌ها، طیفی از نظریه‌های مارکسیستی، لیبرالیستی و اسلامی را شامل می‌شود که تفاوت‌های دقیقی با یکدیگر دارند و به این سادگی نمی‌توان آنها را یک کاسه کرد. ۲. علم‌انگاریِ(به‌معنای ساینس) اقتصادِ مدرن دکتر غنی‌نژاد اصرار داشت که به صحبت‌های دکتر درخشان برچسب ایدئولوژی و شعار بزند و سخنان خودش را علمی جلوه دهد. در حالیکه خود ایشان بهتر از هر کسی واقف هستند که اقتصاد، فلسفه‌ای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است. همین نظریه اقتصاد بازار که ایشان از آن دفاع می‌کنند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، ایدئولوژی محض است و بنیان‌های فلسفی و الهیاتی دارد. تمام بحث‌های فون هایک درباره مفاهیمی چون آزادی، قانون، نظم و... ایدئولوژی است. حال اگر کسی چون پروفسور مسعود درخشان با آن سوابق علمی و تئوریک، از کسی چون امام خمینی(ره) نقل قول بیاورد متهم به شعرخوانی می‌شود، اما اگر دکتر غنی‌نژاد که خودشان مدت‌ها از مدافعان رویکردهای مارکسیستی در اقتصاد بودند، الان از لیبرال‌هایی چون فون هایک نقل قول بیاورد، می‌شود بحث اصولی و علمی! کسی هم نمی‌پرسد که اعتبار و مشروعیت گزاره «قانون نظم خودجوش است» با کدام محک علمی سنجیده شده است؟ ۳. جداانگاریِ قلمرو دین و اقتصاد دکتر غنی‌نژاد در پایان مناظره یک پرسش مشهور و فراگیر در فضای عمومی جامعه را از پرفسور درخشان مطرح می‌کنند که شما چرا در مباحث اقتصادی از امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری رفرنس می‌آورید؟ ایشان بلاشک فقیه و دین‌شناس هستند اما چون تخصص اقتصادی ندارند، نظرشان در این عرصه قابل استناد نیست! حال سوال من از آقای غنی‌نژاد این است که شما چه درک و شناختی از دین دارید که براساس آن قلمرو اقتصاد را از قلمرو دین جدا کردید؟ این که همان شبهه رایج سکولاریسم در دهه 70 است که فقه و دین را محصور در ارتباط فردی ما با خدا می‌دانست و معتقد بود کار سیاست و اقتصاد و علم را باید به متخصصان خودش واگذار کرد و دین و روحانیت باید مشغول نماز و روزه مردم باشند! پس احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام که اتفاقا حجم وسیع‌تری از احکام فردی را به خود اختصاص داده چه می‌شوند؟ حرمت ربا، قاعده نفی سبیل، انفاق، خمس و زکات، الگوی مصرف و... اینها ناظر به اقتصاد نیستند؟ جالب است که خود ایشان در ابتدای مناظره صراحتا می‌گویند در قانون اساسی ما ردپایی از اصول اقتصادی اسلام نیست! یعنی می‌دانند که در اسلام ابواب متعدد و اصول بسیاری ناظر به ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه داریم. خب پس اگر کسی دین‌شناس باشد به این امور نیز واقف است و نظراتش درباره اقتصاد مسموع است. @eqbali62
هدایت شده از احمد نبویان
🔹دکتر غنی‌نژاد در مناظره با : علت مشکلات نظام اقتصادی ایران، تدوین بندهای اقتصادی قانون اساسی براساس اندیشه‌های کمونیستی! است. 👈امام خمینی: عده‌ای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می‌خوانند! 💠 احمد نبویان 🇮🇷 🔗@ahmad_nabavian
هدایت شده از فارس پلاس
▪️چرا فقیه می‌تواند و باید در فهم و خط دهی اقتصاد نقش ایفا کند؟! دیروز آقای غنی نژاد به مضمون می‌گفت که لیبرالیسم یعنی: انسان، مطیع هیچ کس نباشد غیر از خدا و ولایت هیچ کس را نپذیرد، غیر از خدا. تعریف بدیع و بامزه‌ای از لیبرالیسم بود. ولی دست آخر که صحبت از دخالت فقیه در اقتصاد شد، این را نپذیرفت که فقیه در اقتصاد دخالت کند. وقت یار کشی از مسلمین یا اقناع خودمان به نام مسلمان که "ول انگاری" که معنای دقیقتر لیبرالیسم است تا "آزادی" را اینگونه معرفی می‌کنیم که گویا عین توحید است، ولی وقت عمل راضی نیستیم از آثار الهی تبعیت کنیم. این ول‌اندیشی لیبرالیسم خام، اگر چه درست است ولی هیچوقت چنین استنباط توحیدی از لیبرالیسم در میان بشر وجود نداشته است. مثل شعار اسلامی است که به آن عمل نشود! مگر نقش فقیه چه چیزی است جز کنکاش و پژوهش در آثار الهی؟ خود آقای غنی‌نژاد در اول بحث اشاره به این‌کرد که امام خمینی انقلاب اسلامی را از دست کمونیستها نجات داد چون "اسلام را میشناخت و اسلام مالکیت خصوصی را احترام میگذارد"، این درست جواب ردّ دخالت او در امر حکومت و اقتصاد و یا هر چیز دیگری است، که البته مجری برنامه هم از او خواست توضیح بدهد و توضیحی نداد. این "فقیه" نیست که در امور دخالت می‌کند، فقیه صرفا مسئول استنباط و انتقال درست مفاهیم الهی به بشر است و اگر بنا باشد هیچ بشری عبد و بندۀ دیگری نباشد، اقتصاد دان هم موظف است مفاهیم خود را از فیلتر فرامین الهی رد کند تا سایر ابناء بشر را موظف به رعایت مذاق خود نکند، تا این لیبرالیسم کاملا توحیدی را رعایت کرده باشد. طبعا سواد و علم خدا در قرآن و سیرۀ فرستادگانش که قابل انکار نیست. گویا پادشاه لخت است و متاسفانه این مفهوم بسیار ساده حتی در این سطح رهبری دانشگاهی مجال آموزش نیافته است که فقیه موجودی نیست که شریعت خلق می‌کند که اگر چنین باشد، وجودش باطل است. فقیه موجودی است که از وحی الهی با صداقت و علم، چارچوب و دستور خارج و اعلام می‌کند. این را وقتی "استاد دانشگاه" نداند و تطبیق ندهد، وای به حال مردم کف خیابان. 💬 سید احمد خوئی @Fars_plus
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ راهکار یک اقتصاددان طرفدار اقتصاد اسلامی برای حل مشکلات کشور 🔸دکتر مسعود درخشان (اقتصاددان): 🔹امام خمینی(ره) بحث اقتصاد اسلامی را مطرح کردند و رهبر معظم انقلاب هم اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داده‌اند. 🔹ویژگی اقتصاد اسلامی، مقاومت در برابر سلطه‌جویان و در رأس آنها آمریکاست. 🔹ریشه این همه بدهی به بانک مرکزی، اجازه دادن به بانک‌های خصوصی است که وارد اقتصاد شوند و اضافه برداشت داشته باشند. 🔹با تعدد بانک‌ها، این مسئله هیچ وقت حل نمی‌شود، بنابراین باید بانک‌ها همه منحل شوند و یک بانک داشته باشیم! ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
low.mp3
21.34M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» 👈🏼موضوع: تاملی در باب نظام اقتصادی ایران 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 👤دکتر مسعود درخشان و دکتر موسی غنی نژاد اساتید و عضو هیئت علمی دانشگاه ◽️ دوشنبه ۴ اردیبهشت ١٤٠١ ◽️کیفیت پایین - 20 مگابایت 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
🔹بانکهایی که غنی نژاد به عنوان بانکهای خصوصی نام برد که بدهی ندارند. @sspadam
هدایت شده از ع ک🇮🇷
🔥ممنون، دکتر غنی نژاد عزبز❗️ 🔻در مناظره اخیر دکتر غنی نژاد و دکتر درخشان صحبت های دکتر غنی نژاد برای بنده واقعا انگیزه بخش بود. 🔻واقعیت این است که نهال اقتصاد اسلامی هرچند تا پختگی فاصله قابل توجهی دارد اما در حال حاضر، خیلی جلوتر از بسیاری از دانش های دیگر علوم انسانی مانند مدیریت، علوم سیاسی و جامعه شناسی و ... است و در سالهای اخیر در مجموع تلاش کرده است که به تدریج جای خود را باز کرده و در مسائل ورود جدی کند. 🔻با دکتر غتی نژاد آشنا نبودم چون رشته تخصصی ام اقتصاد نیست هرچند در رشته مدیریت از لیبرالهای غربزده و تسبیح بدست های باطنا سکولار تازیانه‌ها خورده بودم. 🔻صحبت های غنی نژاد برای ما مهم بود؛ می خواستیم بدانیم سخن کسانی که نظام اسلامی چهاردهه به آنان اعتماد کرده و تربیت دهها هزار دانشجو و خیلی از میزهای مدیریت را دهه ها به آنها سپرده و میلیاردها تومان در قالب حق التدریس، پایان نامه و گرنت و هزینه پژوهش و سفر و ... را خرج آنها کرده چقدر از اهداف بنیادین این نظام را برآورده کرده اند. 🔻فکر می کردم دکتر، صداقت دارد ولی وقتی دیدم حرف های کاملا غیرواقعی در مورد تدوین می زند و شهید مظلوم دکتر را در جرگه کمونیست ها معرفی می کند! و واقعیات روشن را انکار می کند، از فکر خود برگشتم. 🔻فکر می کردم ایشان انسان دانشمندی باشد ولی وقتی دیدم یک استاد درجه یک، هنوز نمی داند که دانش علوم انسانی در هر جای دنیا که تولید می شود مبتنی ارزش شناسی، پیش از آن انسان شناسی، پیش از آن جهان بینی و پیش از آن شناخت شناسی است؛ حیرت زده شدم!! 🔻مگر می شود استاد برجسته‌ای سخن از روش بگوید و هی تکرار کند اما به شناخت شناسی بی توجه باشد؟ یا اگر توجه دارد با حذف مرموز در شناخت شناسی، دربست تجربه گرایی غرب را ملاک تولید علم اقتصاد در یک کشور مسلمان قرار دهد و با بی ادبی علمی، بی شرمانه به بزرگترین فقهای عصر توهین کند که متخصص نیستند!! 🔻مگر می شود یک استاد چهاردهه در سیستم آموزشی یک کشور اسلامی خدایی کند و بعد لیبرالیسم خشن غربی را چنان ملوس معنا کند که خلاف واضح تاریخ خود غرب است؟ 🔻مگر در قرن هیجده دقیقا با همین معنای لیبرالیسم و اینکه انسانها صدرصد آزادند موجب نشدند که کارگران به شدت فرسوده و فقیر شوند و سرمایه داران دچار انفجار ثروت گردند؟ آیا بعد از مسائل قیامهای سنگین قرن هجده و نوزده کارگری در اعتراض به دوران سیاه لیبرالیسم اقتصادی در غرب شکل نگرفت که منجر به تصویب دخالت دولتها در روابط کار و تشکیل سندیکاها شد؟ 🔻اصلا مگر و یادمان کشته شدن کارگران در دوران لیبرالیسم اقتصادی غرب نیست؟ 🔻دکتر غنی نژاد فلاسفه بنیان گذار لیبرالیسم در انگلیس و آمریکا را می ستاید و اقتصاد برآمده از لیبرالیسم را تقدیس می کند؛ اما به اقتصاد اسلامی که می رسد با غیرت لیبرالیستی و سکولاریسم افراطی به بصورت عوامانه حمله می کند؟ 🔻چطور می شود که جوانان معصوم مسلمان را در اختیار کسانی قرار می دهیم که اول لیبرالیسم را قبول دارند بعد اسلام را!! و اسلام را با لیبرالیسم متر می کنند؟ 🔻صحبت های دکتر غنی نژاد، چهره خشن لیبرالیسم پنهان شده در نظام آموزشی و سیاسی کشور را عریان کرد. 🔻از این بابت از ایشان ممنونیم. از ایشان ممنونیم که باعث شد انگیزه ما برای مبارزه علمی و پاکسازی فضای آموزشی و مدیریتی کشور از لیبرالها چند برابر شود. 🔻مبارزه ای که دامنه آن نباید محدود به دانشگاه باشد بلکه تا وسط حوزه و تا بیت آن خود مرجع پنداری که اقتصاد اسلامی را هجو می کند باید امتداد داشته باشد. ✍حمیدرضا ابراهیمی ✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇 https://eitaa.com/Gaami_no
هایک، مارکس، کینز، والراس، اسمیت، هیوم و اکثر بزرگان اقتصاد در دنیا هیچکدام اقتصاد نخواندند و از نظر دکتر غنی‌نژاد همه‌شان می‌توانند در مورد اقتصاد نظر دهند ولی امام و آقا حق ندارند حرف بزنند 😂 پ‌ن: اعتقاد و ایمان به مکتب و ارزش‌هایمان را از غنی‌نژاد یاد بگیریم! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
غنی نژاد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی محصول سرمایه‌داری رفاقتی است من با نظام سرمایه داری رقابتی موافقم، با نظام سرمایه داری مافیاییِ رفاقتی و سیاسی مخالفم. بدهی بانک ها به بانک مرکزی محصول سرمایه داری رفاقتی، محصول شرکت های خصولتی فاسد و محصول بانک های دولتی و نیمه دولتی است. محصول رفاقت‌های ایشان در تصویر هویداست. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از مشفقون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مگر آقای خامنه ای اقتصاد خونده!؟ پاسخ علمی و دقیق آقای دکتر غنی نژاد (مدافع نظریه اقتصاد لیبرال) در ابتدای مناظره جهان آرا به سؤال غیر دقیق آقای دکتر غنی نژاد (یعنی خودشان!) در انتهای مناظره...☺️ 🔸 سؤال ایشان بعد از دو ساعت مناظره: «مسألة: آقای خامنه ای و امام خمینی مگر اقتصاد دان هستند؟ ... ما راجع به فقه و فقاهت نمی توانیم حرف بزنیم و اجتهاد کنیم. خب نخواندیم... اونا مگه اقتصاد خوانده اند؟ چرا باید تابع فرمایش کسانی باشیم که اهل تخصص نیستند؟» 🔸 پاسخ: فیلم بالا را ببینید... برش هایی از صحبت خود آقای دکتر هست در دقایق اولیه مناظره! ✅ نتیجه: جناب دکتر! خودتان می گویید فقه شیعه، یک باب عظیمی به نام معاملات دارد، آن وقت یک فقیه مجتهدی در طراز مرحوم امام و مقام معظم رهبری، آن باب عظیم را به صورت تخصصی نخوانده و نمی دانند؟ اگر در آن باب عظیم اجتهاد نکرده و سیاست های کلی اقتصاد در اسلام را ندانند که فقیه نیستند! پ.ن: لیبرالیسم، سرشار از تناقضات است... یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بررسی بنیان‌های مالی موسسه مونت‌پلرین درخشان: 🔸 شما آگاهید که همین موسسه مونت‌پلرین را هایک تاسیس کرد؟ چرا چون جهان به سمت کینزین‌ها میرفت. 🔸 بیندیشید من و شما جوان نیستیم، چیزی بگوییم که لبخند به روی محرومان و مردم بیاید نه اینکه روی لب طرفداران مونت‌پلرین بیاید. 🔸 میدونید هم اکنون از طریق اطلس نتورک حمایت میشود و اطلس نتورک تینک تنک هدایت میشود. 🔸 اینها در ۹۰ کشور نمایندگی دارند و در ایران هم هستند. 🆔 @snn_ir
هدایت شده از توییتا
در مناظره دکتر و ، آقای غنی نژاد صحبت‌های خوبی داشتن و واقعا روشنگری کردن. یکی از حرف‌های ایشان این بود که با انقلاب موافق نیست. پس هر کس دغدغه انقلاب دارد بداند که باید ایران را از دست این ضد انقلاب‌های دانشگاهی نجات دهد. "محمد مفید" https://virasty.com/Mohammad_Mofid/1682411871907539627 @twiita
یک سوال ساده می‌پرسم پیش وجدانتان جواب دهید اصل ۴۳ قانون اساسی (نه مشروح مذاکراتش را) خواندید؟ اگر نخواندید بروید و استغفار کنید. چون دنبال حقیقت نیستید اگر خواندید فقط یک جمله توضیح دهید چه ربطی به تفکرات کمونیستی دارد؟ اگر ربط ندارد بروید و بزنید در دهان یاوه‌گویان لیبرال و بدانید تنها راه حل مشکلات اقتصادی عمل به اصل ۴۳ قانون اساسی است. والسلام ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
اقتصاد قانون اساسی - حجت الاسلام خاکی.mp3
45.14M
📌اقتصاد قانون اساسی ✅حجت الاسلام محسن خاکی ▶️ 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 این صوت را هزار بار بشنوید ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
دروغ‌های بزرگ در مورد شهید بهشتی هنوز ادامه دارد... لیبرال‌ها و کمونیست‌ها هم‌زمان از اندیشه شهید بهشتی می‌ترسیدند و این یعنی او در صراط مستقیم اسلام ناب بود. یادداشت ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
دکتر غنی‌نژاد: اگر لیبرالیسم آرمانی در ثریا باشد لیبرال‌های ایرانی آن را به‌دست می‌آورند و در ایران اجرا می‌کنند. پ‌ن: دکتر غنی‌نژاد اعتراف کرد که آنچه می‌گوید در هیچ‌جای دنیا اجرا نشده است! اما همین‌ها عمری‌ست می‌گویند اقتصاد اسلامی کجا اجرا شده است؟!!! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از محسن قنبریان
مناظره جهان آرا .mp3
562.4K
تحریف چرا ⁉️ • دکتر در مناظره با پرفسور اصول اقتصادی قانون اساسی (بخصوص اصل۴۳و۴۴) را ملهم از کتاب "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی شمردند و شهید مظلوم را هم صد درصد چپ خواندند! • جالب اینکه انتشار کتابهای مورد معرفی شان مقدم بر قانون اساسی نیست! پیشنویس قانون اساسی ۲۴خرداد۵۸ منتشر و کار تدوین اولیه (توسط تیم دکتر حبیبی) قبل از آن انجام شده بود! • بدتر، تحریف محتوایی است: نظریه راه رشد غیر سرمایه داری را "اقتصاد را دست دولت بدهید!" می شمارد؛ برای القای این همانی، علنا اصل۴۳ را تحریف می کند و می گوید ملهم از آن نظریه است و همه چیز دست دولت است! ❗️درحالیکه اصل۴۳ بخصوص بند۲ آن دقیقا برعکس آن نظریه است! بخوانید: 《برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود:... ۲.تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‏، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد...》 - برگرداندن تعاونی ها در اصل۴۴ به دولت و غیر اسلامی خواندن ایندو اصل هم قابل نقد جدی است که مجال دیگری می طلبد! ☑️ @m_ghanbarian
مروج گفتمان اصیل انقلاب میفرمایند که بحث غنی‌نژاد که قانون اساسی و امام و انقلاب و شهید بهشتی و تسخیر لانه جاسوسی و .. را زیر سوال برد، منطبق با فرمایشات رهبری بوده است😄😄😄 واقعا ۲۴هزار نفر این بنده خدا رو دنبال میکنند که این هجویات رو‌ بشنوند؟!!
هدایت شده از دوستانِ کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیشنهاد پرفسور درخشان به دکتر غنی‌نژاد ▶️ کتاب فریب بزرگ را بخوانید! ✍️ هرچند دکتر موسی غنی‌نژاد، قول داد کتاب پرفسور درخشان «فریب بزرگ: علم اقتصاد یا اقتصاد علم‌ نما» رو هم مطالعه کند؛ ولی دقت کردید در مناظره دیشب، موسی غنی‌نژاد یک حرف درست زد و آن اینکه برای اظهارنظر درباره نظامات اقتصادی یک جامعه، باید ‎ دانست‌؛ چون لیبرالیست‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند که اقتصاد، فلسفه‌ای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است؛ همین نظریه که او از آن دفاع می‌کند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، است و در مظلومیت نظام اسلامی همین بس که برخی بانک‌‎‎ها و کارگزاران برخلاف قانون اساسی، لیبرالیستی عمل می‌کنند، اساتید آنها در دانشگاه کرسی درس دارند و در نهایت کشور باید بدهکار این افراد باشد. 📚@dostaneketab
هدایت شده از احمد نبویان
🔰بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی: تأمین‏ شرایط و امکانات‏ کار برای‏ همه‏ به‏ منظور رسیدن‏ به‏ اشتغال کامل‏ و قرار دادن‏ وسایل‏ کار در اختیار همه کسانی‏ که‏ قادر به‏ کارند ولی وسایل‏ کار ندارند، در شکل‏ تعاونی‏، از راه‏ وام بدون‏ بهره‏ یا هر راه‏ مشروع دیگر که‏ نه‏ به تمرکز و تداول‏ ثروت‏ در دست‏ افراد و گروه‏های‏ خاص‏ منتهی شود(یعنی نفی سرمایه‌داری) و نه‏ دولت‏ را به‏ صورت‏ یک کارفرمای‏ بزرگ‏ مطلق‏ درآورد(یعنی نفی کمونیسم). 🔹تفکرات و اقدامات شهید مطهری و شهید بهشتی که بر مبنای اسلام ناب و در تقابل با هر دو مکتب کمونیسم شرقی و لیبرالیسم غربی استوار بود، موجب می‌شد که چپ‌ها به ایشان اتهام گرایش به لیبرالیسم بزنند و راست‌ها ایشان را بخوانند؛ 🔹مظلومیتی که تا هم‌اکنون هم ادامه دارد! 💠 احمد نبویان 🇮🇷 🔗@ahmad_nabavian
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حقیقت اقتصاد اسلامی چیست؟ 🔸دکتر مسعود درخشان (اقتصاددان): 🔹اگر فرمایشات امام خمینی(ره) را دنبال کنیم، به اقتصاد اسلامی می‌رسیم ولی لیبرال‌ها اجازه ندادند. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 منصفانه با دکتر غنی نژاد؛ مخالفت و موافقت! اقتصاد قانون اساسی هیچوقت تحقق نیافت؛ دهه۶۰ چپ ها و از دهه۷۰ تاکنون راستِ سرمایه داری مانع بوده/ مخالفت با ایشان در نسبت دادن مشکلات به این فصل/ موافقت با ایشان در سرمایه داری دولتی و رفاقتی کنونی! ........................ 1⃣ مخالفت! دکتر غنی نژاد فصل۴ قانون اساسی بخصوص اصول۴۳و۴۴ را به اندیشه های چپ و بطور خاص نظریه "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی نسبت داده و این اصول را اقتصاد دولتی و ریشه همه بدبختی ها شمرد! ⬅️ اقتصاد قانون اساسی، اقتصاد مردمی است نه دولتی! • اصل۴۳ صراحتا بیان می کند باید امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند فراهم شود تا نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود [نظام سرمایه داری] و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق در آورد [نظام کمونیستی]. • این بند از اصل۴۳ -که در مذاکرات مایز اصلی مارکسیسم و کاپیتالیسم خوانده میشود- دقیقا پیشنهاد شهید مظلوم بهشتی بود که آقای غنی نژاد با بی انصافی او را صددرصد چپ خواند! - در مشروح مذاکرات از آن شهید عزیز ثبت است: "ما می خواهیم به سمتی برویم که با این اصل کارگر نه مورد استثمار فرد قرار گیرد و نه دولت! اگر امکانات کار برای او فراهم شد و زمام امورش به دست کارفرمای بزرگ شخصی یا دولتی نبود، این هدف تامین خواهد شد". • دکتر غنی نژاد تعاونی ها -که در اصل۴۳و۴۴ بعنوان ابزاری برای مردمی سازی اقتصاد قرار داده شده- را هم غیر محققانه، به اقتصاد دولتی تأویل برد! در حالیکه شهید بهشتی در بحث تعاونی (جلد۲ نظام اقتصادی در اسلام) در مواضع متعدد بخلاف این گفته اند: - در ۵شرط تعاونی از جمله "آزاد سازی تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان از عوامل خارج از خود" می شمارد؛ این عوامل خارج از خود به تصریح شان دو چیز است: دولت/ مراکز سرمایه داری!(ص۱۶۵) - در ص۱۷۴ باز درباره نسبت دولت و تعاونی ها می فرماید: "اینکه در قانون اساسی گفته ایم دولت سرمایه را بدهد، نخواستیم بگوییم که سرمایه را دولت به صورت سرمایه دولتی بدهد. در آنجا [اصل۴۳] ذکر کرده ایم وام؛ بدین معنی که سرمایه به سرمایه خصوصی تبدیل میشود، مثل وامی که به افراد خصوصی می دهند. وگرنه اگر قرار باشد سرمایه دولتی باشد که اصلا می شود شرکت دولتی"! ❗️تمایز اقتصاد مردمی از دولتی از این واضح تر؟!! - در ص۱۷۸ بر حق شرکت تعاونی اصرار می کند تا بتواند در برابر سلطه اقتصادی حکومت (در نظام های سوسیالیستی) و سلطه اقتصادی سرمایه داری (در کشورهای اقتصاد آزاد) قد علم کند: "براساس این حق، باید دخالت ها در شرکت تعاونی به حداقل برسد..." - در مشروح مذاکرات ذیل اصل۴۴ هم اقسامی از تعاونی می شمارد؛ برخی نمونه ها که مالکیت مال خودشان نیست، مدیریت و سود مال خودشان است: "تعاونی اقتصادی اقسامی دارد. وقتی دربرابر دولتی و خصوصی قرار گرفت، به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آن را دارند، کار کنند. پس تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت؛ همین که در یک واحد سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافی است تا تعاونی باشد. به هر حال اختیار سرمایه یا مالکیت سرمایه و مدیریت در اختیار کسانی است که در همان شرکت، به کمک یکدیگر کار می کنند". ⬅️ به حسب تحقیق بهترین روش واگذاری های منابع دولتی و صدر اصل۴۴، همین روش بود؛ که مالکیت دولت محفوظ بماند اما "مدیریت" و "مالکیت سود" به تعاونیِ کارگران خود آن کارخانجات واگذار شود. اگر چنین می شد اقتصاد خصولتی کنونی یا به تعبیر غنی نژاد سرمایه داری رفاقتی و مافیایی شکل نمی گرفت! دستمزد کارگران و نسبتش با تورم هم چالش هرساله نمی شد. ادامه یادداشت در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian