هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
وقتی هیئت مردمی تبریزی، صادرکننده فولاد میشود!
جمعی از اعضای هیأت زنجیرزنان محله حکمآباد تبریز زمانی که دیدند همسایه کارخانهدار محب اهل بیت شان ورشکست شده است، به کمک او رفتند و با پرداخت بدهیهایش او را از زندان آزاد کردند و کارخانه را سرپا کردند. داوود قدیم؛ مسئول هیأت میگوید: "هیأت باید به حرف ولی خود گوش دهد. ۱۱ سال است رهبری روی تولید تأکید دارند. به سهم خود در این عرصه وارد شدیم و این کارخانه را احیا کردیم". این کارخانه امروز صادرکننده نمونه در عرصه فولاد است و به ۵ کشور همسایه علاوه بر بازار داخل، صادرات دارد.
آنها برای جذب نیرو در هیأت فراخوان میدهند و درحال حاضر ۱۰۰ تا ۱۲۰ نیرو دارند.
#فولادسازی_خرد
#زنجیرههای_تعاونی
#جمعسپاری
#بخش_خصوصی
#رویکرد_غیرمتمرکز_کوچکمقیاس
#نقشه_ورود_مردم_به_اقتصاد
کانال شیفت در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
📝 چند نکته درباره مناظره غنینژاد و درخشان
#دانشطلب
🔸 درخشان در مناظره با غنینژاد اصلا خوب ظاهر نشد و نامنسجم و پراکنده حرف زد. دائم به امام و رهبری ارجاع میداد و از همه بدتر اینکه گرایش اقتصادی امام و رهبری را یکی گرفت. به گرایشِ چپِ نظریهپردازان اقتصادی انقلاب (شهید صدر، مطهری، طالقانی و بهشتی) اذعان نکرد. فقط موضع انتقادیاش قابل دفاع بود.
🔹 غنینژاد اما یا خیلی بیسواد است یا خیلی عوامفریب. اول مناظره خیلی صریح گفت قانون اساسی متأثر از سوسیالیسم نوشته شده پس اسلامی و فقهی نیست. یعنی باید از طرف دیگر ماجرا (کاپیتالیسم) متأثر میشد تا اسلامی باشد! سوسیالیسم را به نفی مالکیت خصوصی و همه اسلام را به آزادی مالکیت تقلیل داد.
🔸 جای دیگری گفت امام و رهبری اقتصاددان نیستند پس حرفشان در اقتصاد ارزش علمی ندارد. اینجا هم بین «علم اقتصاد» و «مکتب اقتصادی» تفکیک نکرد و دومی را به سیاست تقلیل داد. علم اقتصاد (بحث درباره رشد و تورم و عوامل موثر بر تولید و تجارت) کار دانشگاهی است اما نظریه اقتصادی قطعا کار فقها است.
🔹 از همه جالبتر آخر مناظره بود که گفت امام خمینی مخالف سرمایهداری نبود. خودش ادعا کرد قانون اساسی تحت تأثیر سوسیالیسم نوشته شده و امام هم اقتدار سیاسی داشت، یعنی مخالف سرمایهداری نبوده اما اجازه داده گرایشِ چپ حاکم شود! درست مثل اشارهاش به تسخیر سفارت بود که تأیید و حمایت امام را حذف کرد.
🔸 در کل مناظره خوبی نبود و فکر نمیکنم خود دو طرف هم از نتیجه راضی باشند. دعوا ولی روشن است: یک طرف اقتصاد را آزاد میخواهد تا سرمایهدار سلطه پیدا کند و به تبع آن در سیاست و فرهنگ و.. حکمفرما شود، اما طرف دوم میخواهد اصول انسانی و اخلاقی اولویت داشته باشند نه سود و انباشت سرمایه.
@makshufateita
توضیح: دوستانی همچون آقای دانشطلب بخشی از مناظره که دفاع غنینژاد از لیبرالیسم بود را درک کردهاند و به اشتباهات فاحش ایشان پیبردند اما به دلیل ضعفِ دانشی که در مورد بحث پرفسور درخشان و اقتصاد اسلامی دارند متوجه ارجاعات ایشان به کلام امام و رهبری نشدند.
از همه بدتر اینکه تفکرات اقتصادی امام و رهبری را مخالف یکدیگر میدانند که حتی اگر تفاوتی وجود داشته باشد به "اصل رجوع به ولیفقیه" در تعیین راهبرد کلان اقتصادی نظام خدشهای وارد نمیکند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🔴اعترافات قاتل آیتالله سلیمانی
🔸نگهبان بانک در تحقیقات توضیح داده است: من مقتول را نمیشناختم. اما قبلا شنیده بودم که معاون بانک برادری روحانی دارد. برای همین وقتی با معاون بانک درگیر شده بودم و مقتول وارد بانک شد، تصور کردم که وی همان برادر روحانی معاون بانک است. از طرفی آنقدر عصبانی بودم که کنترلم را از دست دادم و به تصور خودم تصمیم گرفتم با قتل برادر معاون بانک از او انتقام بگیرم.
--------------
همیشه پای یک بانک در میان است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
البته مخالفین فقاهت موافق فقاهتاند!
موافق فقاهت لیبرال!
مراجع تقلیدشان هم هایک و جان استوارت میل و فریدمن و ... هستند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
1.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قصهی رجوع مراجع شیعه به ساموئلسون و فریدمن!
در مقابل این دیدگاه سادهانگارانه به منشور روحانیت امام ارجاعتان میدهم:
برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست كه مرجع و مجتهدش بگوید من در مسایل سیاسی اظهارنظر نمیكنم.
آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاكم بر جهان،
داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از كیفیت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیكته شدهی آنان و درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و كمونیزم كه در حقیقت استراتژی حكومت بر جهان را ترسیم میكنند، از ویژگیهای یك مجتهد جامع است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
دوستانی که توانایی ساخت کلیپ از مناظره را دارند لطفا به حقیر پیام دهند.
@h_abbasifar
تشکر
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
◀️فتحِ درخشان
✅علمورزی واقعی کاری عمیقاً سیاسی است
✍حمید ابدی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش
1⃣ از 2⃣
عمده واکنشها در فضای نیروهای انقلابی به مناظره درخشان ـ غنینژاد به ارزیابی اخلاقی و محتوایی ـ منطقی این گفتگو و به طور خاص پرفسور درخشان معطوف بوده است. در میان مکتوبات، نوشتهای از یک ژرونالیست دیدم که با ژِستی علمی و تعابیری توهینآمیز و زشت، سعی داشت پرفسور درخشان را شخصیتی تصویر کند که هاله اطرافیان و علاقهمندان مانع نمودار شدن بیسوادی و پوپولیسم علمی او شده است. من چنین نوشتهای را مشتی نمونه خروار نفهمی از درک مناسبات علم و سیاست و رسانه میدانم.
فرآیند علمورزی و مدیریت تحوّلات علمی در نسبت با سیاست جاری جمهوری اسلامی، اینقدرها هم با روندهای منطقی و استدلالی متعارف علمی پیش نمیرود. ما که عادت کردهایم مباحث علمی و به ویژه دغدغه علوم انسانی اسلامی را در کنج عزلت و محافل خودمانی پی بگیریم و امری حاشیهای در تصمیمگیریهای جمهوری اسلامی باشیم، اتّفاقا باید به استقبال نحوه مواجهه پرفسور و اتّفاقی که در مناظره رخ داد، برویم. لذت بردن از قوّت و قوام روششناختی و معرفتشناختی و محتوایی مباحث علمی، نباید ما را چنان مدحوش کند که صحنه به شدت خشنی که در تصمیمگیریهای اقتصادی کشور در جریان است، را نبینیم. تصویری که پرفسور از مناسبات نهادی علم و سرمایهداری در ابتدای گفتگو تلاش کرد خلق کند، به حسب تجربهای چند دههای بود که شخصاً از نزدیک در متن آن حضور داشت و با پوست و گوشت درک کرده بود.
همچنین در کنار تیتر بد روزنامه فرهیختگان ـ «شب بد اساتید»! ـ نوشتهای در سایت این روزنامه دیدم با عنوان «پایانی بر موج دوم اقتصاد اسلامی». واقعاً فهم این مطلب برای نگارنده مقدور نیست که چگونه با نظر به این مناظره، این همه دلالت اخذ شد و این همه رطب و یابس در این نوشته به همه بافته شد و این نتیجه استنتاج شد که «یک موج» فروکش کرد. من البته ـ برخلاف نویسنده آن نوشته ـ معتقدم فتح بزرگ درخشان این بود مسئله اقتصاد اسلامی را به لحاظ سیاسی و رسانهای برجسته کرد و این مناظره اتّفاقا «آغاز اقتصاد اسلامی گام دوم» ـ با هر قرائتی، ولو متفاوت با ایده پرفسور درخشان ـ بود. درخشان در این مناظره، حدّ و اندازه خود را بزرگتر از یک ایده خاص در اقتصاد اسلامی دید و در وزان گشایشدهنده به یک مجموعه بزرگ از نخبگان و اندیشمندان اقتصادی وارد میدان شد.
@social_theory
زمان:
حجم:
582K
بزرگترین تناقض در صحبتهای دکتر غنینژاد چه بود؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
● مخصوص کتابخوارها ●
دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آنها معرفی کنیم.
هرچند به خاطر اعتقادم به "استقلال فکریِ" افراد اساسا با این کار مخالفم و اعتقاد دارم باید همیشه، همه چیز را خواند و همیشه پرسشگر ماند و هیچ چیز جز "وحی و کلام معصوم" را به صورت ابدی نپذیرفت! ولی فقط از باب پیشنهاد برای شروع مطالعه چند منبع را خدمتتان معرفی میکنم. کتابهای مرسوم و متعارف دانشگاهی را معرفی نمیکنم زیرا آنها را اساسا علمی نمیدانم! ضمن اینکه دیگران آنقدر معرفی کردهاند، که نیازی هم نیست!
منابع زیر عموما در سه دسته تقسیمبندی میشوند: اقتصاد اسلامی، نقد سرمایهداری و عدالت.
۱. اقتصادنا؛ علامه شهید صدر
۲. نظری به نظام اقتصادی اسلام؛ شهید مطهری
۳. جلد ۳۳ مجموعه آثار یا درآمدی بر اقتصاد تطبیقی؛ شهید مطهری
۴. ربا در اسلام و دو جلد اقتصاد اسلامی (مباحث نظری و مباحث کاربردی)؛ آیتالله شهید بهشتی
۵. ۲۳ راز سرمایهداری؛ پرفسور ها جون چانگ
۶. نیکوکاران نابکار؛ پرفسور چانگ
۷. دکترین شوک؛ نائومی کلاین
۸. کتاب فریب بزرگ و همچنین آثار و سخنرانیهای پرفسور مسعود درخشان (به ویژه ۸ جلسه اقتصاد اسلامی، مقدمه کتاب دستبرد ناپیدا و مقدمه کتاب کاپیتالیسم)
۹. عدالت؛ مایکل سندل
۱۰. اقتصاد سیاسی جهانی؛ رابرت گیلپین
۱۱. اقتصاد ایران در دوره تعدیل ساختاری؛ فرشاد مومنی
۱۲. دولت و بازار؛ جبرائیلی
۱۳. لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ آنتونی آربلاستر
۱۴. اقتصاد کاربردی؛ ها جون چانگ
۱۵. بهای نابرابری؛ جوزف استیگلیتز
۱۶. دگرگونی بزرگ؛ کارل پولانی
۱۷. استراتژیهای رشد و توسعه اقتصادی؛ محمدقلی یوسفی
۱۸. ژئوپلتیک گرسنگی (جغرافیای گرسنگی)، اثر رئیس اسبق فائو و برندهء نوبل ادبیات، خوزوئه دو کاسترو
۱۹. ابرطبقه، اثر استاد دانشگاه نیو اسکول آمریکا، دیوید راتکاف
۲۰. انسان بدهکار، لاتزارتو
۲۱. خاکریز اقتصادی؛ دکتر توکلی
۲۲. درسنامه اقتصاد مقاومتی؛ احمدعلی یوسفی
۲۳. نظام اقتصادی اسلام؛ میرمعزی
۲۴. حرفهایی با دخترم درباره اقتصاد؛
یانیس واروفاکیس
۲۵. روش شناسی اقتصاد دکتر زریباف
۲۶. تحول نهادها و ایدئولوژی های اقتصاد، دایانا هانت
۲۷. یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، زومبارت
۲۸. سرمایه داری و اخلاق پروتستان، وبر
۲۹. فلسفه اخلاق و تحلیل اقتصادی؛ هاسمن
۳۰. مجموعه مقالات عدالت که دکتر محمد نعمتی جمعآوری کرده
۳۱. کتاب ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸، گردآوری دکتر نعمتی و دکتر سلیمانی
۳۲. اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر؛ ابدالی
بقیهاش بماند برای بعد...
هر کدام را خواندید خوشحال میشوم نظرتان را در مورد کتاب برای حقیر ارسال کنید.
#معرفی_منابع_اقتصادی
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
اقتصاد فرهنگی
● مخصوص کتابخوارها ● دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آن
به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب...
هدایت شده از قلم اقتصادی
🌱 به نام حق
❇️ الطاف خفیّه یک مناظره
👈مناظره دکتر غنینژاد و دکتر درخشان گرچه انتظارات از یک مناظره با نصاب علمی و آدابی بالا را برآورده نکرد؛ اما «الطاف خفیّه» و آثار مثبت زیادی را به دنبال داشت که صدها جلد کتاب و مقاله علمی و برنامه رسانهای به این خوبی نمیتوانست آن را آشکار کند!
🔹 برای اولین بار در تاریخ انقلاب، لیبرالیسم و سکولاریسم اینگونه لخت و عور و عاری از هر نقاب منافقانهای خودنمایی کرد و در قاب رسانه ملی به تصویر کشیده شد.
🔹 نشان داد علوم انسانی ای که در دانشگاهها به خورد دانشجوهای ما داده میشود و بدنه کارشناسی نظام از آن تغذیه میکند نیازمند یک پالایش اساسی است. پالایشی از جنس حرکت از تفکر دئیستی و سکولاریستی به سمت تفکر توحیدی؛ از خدای ساعتساز به سمت ولایت تکوینی و تشریعی الهی.
🔹رونمایی از نگاه دوگانه سیاه و سفید به منشأ علم و عالمان؛
فلسفه اجتماعی و سیاسیِ لیبرال و سکولار میتواند علم اقتصاد تولید کند اما فلسفه توحیدی و دانش عمیق فقاهتی نه!.
آدام اسمیت و هایک و کانت و ... که صبغه فلسفی دارند میتوانند منشأ علم اقتصاد سرمایهداری باشند اما فیلسوفان فقیهی مانند امام خمینی و شهیدصدر که سراسر زندگی علمیشان با مباحث نظریِ مکاسب، معاملات و قراردادها (در تولید، توزیع، مصرف، مالکیت،عدالت توزیعی و ...) گره خورده نمیتوانند اصول و نظریات اصلی اقتصاد اسلامی را تولید و ارائه کنند! نظریاتشان اعتبار علمی ندارد!
🔹 ظلمی که دولت سازندگی با غرس نهال ِشجرۀ خبیثۀ سیاستهای تعدیلی و لیبرالی به انقلاب و نظام اسلامی و به معیشت و عدالت اجتماعی کرد آشکار گردید.
🔹هیچ نوشته و برنامهای تاکنون به این روشنی آدرس مشکل اصلی اقتصاد ما را نداده است!؛
نشان داد هرآنچه در این چند دهه درباره ریشههای معضلات و مشکلاات مزمن اقتصاد ایران گفته شده تنها علل بودهاند نه علتالعلل.
علت العلل، تفکر لیبرالیستی است. علت العلل، تفکر ذهنهای غربزده و صاحبان شبهعلم است!
✅ به فرمایش آن پیر روشنضمیر و آیندهبین ما «ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت!».
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
۵۰ اقتصاددانی که از حسن روحانی حمایت کردند!
در میان این اقتصاددانان نام «موسی غنی نژاد», «محمد طبیبیان»، «علینقی مشایخی»، «مهدی بهکیش»، «مسعود روغنی زنجانی»، «حسین عبده تبریزی» و «سعید لیلاز» وجود دارد.
نتیجه سرمایه داری رقابتی (رفاقتی) و نظم خودجوش بازار (انحصار سرمایهداران)، منجر به بدترین دوران اقتصادی جمهوری اسلامی در دهه نود شد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar