یکی طلا میفروشد که تولید کند و ریال تقویت شود
یکی دعوت میکند به سفتهبازی و خرید و فروش طلا!
اولی خودش طلاست!
دومی ارزشش کمتر از خاک زیرپایِ این مادر...
#اقتصاد_ماه
#من_ریال_را_دوست_دارم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
تا وقتی چهارچوب تحلیلی بر مبنای نظریه عدالت اسلامِ انقلابی نداشته باشید بر سر هر موضوع اقتصادی به جان هم میافتید.
از حذف ارز ترجیحی گرفته تا واردات خودرو و وزارت بازرگانی و حذف یارانه و حداقل دستمزد و نقدینگی و ...
وقتی با سیستم طرفید با شناخت قطعات سیستمشناس نمیشوید!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اغراق نیست اگر بگوئیم درخشانترین اعترافی که در تاریخ علم ثبت شده است همین اعتراف است.
هیچ اندیشمند و هیچ صاحب فکری مخالفت با عدالت را فریاد نمیزند. زیرا عدالت ارزش ذاتی دارد و کسی که آن را نفی کند خودش را نفی کرده است. حتی بزرگترین ظالمان تاریخ هم نگفتند ما برخلاف عدالت عمل کردهایم که اگر میگفتند خود را محکوم کرده بودند.
اما غنینژاد این اعتراف را بر زبان میآورد!
پرفسور درخشان باورش نمیشود!
دومرتبه از او میپرسد!
پاسخ غنینژاد ناامیدکننده است!
عدالت اجتماعی آنگونه که مقام معظم رهبری میفرمایند:
"بعضی از آرمانها، آرمانهای کلان نظام جمهوری اسلامیاند... آرمانهای اساسی هستند... مثل تشکیل جامعهی اسلامی یا استقرار عدالت اجتماعی..."
نه تنها هدف و آرمان انقلاب ماست بلکه هدف و آرمان همهی اولیاء خدا و هدف خداوند متعال از ارسال رسل و وحی و نبوت بوده است: لیقومالناس بالقسط
و آن هدفی است که ظهور حضرت حجت ارواحنافداه با آن توصیف میشود: یملا الله به الارض قسطا و عدلا کما ملت ظلما و جورا...
#مناظره_درخشان
#اعترافات_غنینژاد
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🔆 یه جوری بگو نفهمم!
🔹آدمهای سطحی دو دستهاند:
یا دوست دارند آنقدر مفاهیم سادهسازی شوند که به راحتی فریب بخورند!
یا آنقدر پیچیده بیان شوند که متوجه نشوند فریب میخورند!
🔸اندیشمندان علوم اجتماعی اینگونهاند:
یا آنقدر مساله را سادهسازی میکنند که پیچیدگیهای یک پدیده اجتماعی نادیده گرفته میشود و هیچ ارتباطی بین نظریات اینان و آن پدیده وجود ندارد و البته مخاطب عوام به راحتی میفهمد اما راحتتر فریب میخورد.
یا یک مفهوم را پشت لایههای مختلف پنهان میکنند تا مردم اساسا به آن توجه نکنند و در ادامه با یک زبان سخت (مثل زبان ریاضی) مواجه شوند که ترجیحشان این باشد که نفهمند و بپذیرند.
📌مثال برای مورد اول:
مفهوم برابری!
برابری را با یک مثال توضیح میدهند. اگر دو کارگر در یک کارگاهِ تولیدِ میز کار کنند و یک نفر ۱ میز تولید کند و دیگری ۵ میز آیا باید به آنها دستمزد برابر بدهیم؟ مردم در جواب بدون اینکه سوالی بپرسند میگویند خیر. بعد همه با هم نتیجه میگیرند برابری یک ایده کمونیستی و غلط است و اساسا عدالت با برابری در تضاد است!!!
در صورتی که مساله برابری یکی از پیچیدهترین مفاهیم در علوم اجتماعی است.
📌مثال برای مورد دوم:
"خلق پول خصوصی"
مردم میگویند چرا فلانی "حق" خلق پول دارد و من ندارم؟ چرا بانک خصوصی میتواند مثل دولت خلق پول کند اما من نمیتوانم؟
دو ساعت مقاله و نمودار و ... نشانت میدهد که نخیر! در مطالعاتی که انجام شده در کشورهای فلان و در تاریخ فلان و ...خلق پول خصوصی باعث افزایش بهرهوری و رشد و توسعه و لطافت پوست مردم فلان جا شده! (اینجا را ببینید)
آنجاست که مردم بیخیال همهی استدلالها میشوند و میگویند: حتما راست میگوید!
نکته ماجرا اینجاست که حرف آخر را اگر اول میزد مردم نمیپذیرفتند.
آخرش میگوید: ابر میبارد! بانک خصوصی خلق پول میکند!
ولی اگر به مردم بگویید خلق پول خصوصی یعنی صاحبان بانکها به خودشان وام میدهند مردم تازه دوزاریشان میافتد!
💡در مناظره پرفسور درخشان و دکتر غنینژاد، استاد درخشان سطح مباحث اقتصادی را در عین عمیق بودن برای مخاطب عام قابل فهم کردند.
همهی ماجرا آنجا بود که جملات امام و رهبری خوانده شد که "ما باید به دنبال تامین منافع مستضعفین باشیم" اما غنینژاد گفت این حرف علمی نیست!
درحقیقت شان رهبرانِ دو جریان فکری، این نیست که راجع به نقدینگی و تورم و... بحث کنند و نمودار به رخ هم بکشند و طبیعی بود که در این لایه مبنایی گفتگو کنند.
♨️ اما خب مخاطب دوست دارد فریب بخورد! دوست دارد آنکس که جلوی دوربین نشسته است با خودش فرق کند. دوست ندارد باور کند پای حرف کسی نشسته که سطح فهمش پایینتر از اوست.
اما پرفسور درخشان کاری کرد که بعد از این مناظره همه گفتند این اقتصاددان اقتصاددان که میگفتید همین بود؟!
هیچکدامشان اندازه خودمان نمیفهمند!
این علم اقتصاد چیزی جز فریب نیست!
✅ یعنی همان کتاب "فریب بزرگ" که امیدوارم اهل علم و تفکر حتما بخوانند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادر گرامی
جناب آقای دکتر خاندوزی
سلام علیکم
اگر شما به مساله عدالت اجتماعی اعتقادی اینگونه دارید که فرمودید، آنگاه قدم اول برای رسیدن به عدالت اجتماعی چیزی نخواهد بود به جز تصفیه بدنه کارشناسی وزارت تحتالامرتان از غنینژادها، لیبرالها و #بچه_های_شیکاگو!
وگرنه تمام زحماتتان بر باد است!
و من الله توفیق و علیه التکلان
#مناظره_درخشان
#اعترافات_غنینژاد
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
⁉️ جدال احسن در پی اقتصاد اسلامی
❇️ بعد از مناظره دکتر #غنی_نژاد و #درخشان فضای نقد و نظر گسترده ای بین موافقان و مخالفان آن شکل گرفته است. این تحلیل ها گاهی به #جدال غیراحسن بدل شده است.
❎ برخی مخالفان اقتصاد اسلامی، آن را سوسیالیستی یا مارکسیستی قلمداد کرده و ادعاهای دکتر غنی نژاد مبنی بر سوسیالیستی بودن قانون اساسی را تکرار میکنند،برخی همچون آقای علوی بروجردی هم به شکلی متناقض اقتصاد اسلامی را رد می کنند ولی در نهایت تجویزهای اقتصاد سرمایه داری را مورد تأیید عقلا و اسلام میدانند.
✅ برخی موافقان هم این دو استاد را متهم به نفهمیدن اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرالی میکنند. در مقابل برداشت خودشان را به عنوان اقتصاد اسلامی ارائه میکنند، از طرفداران پول طلا گرفته، تا طرفداران اقتصاد مردمی و حذف خلق پول و مانند آن.
✳️ این فضای گفتمانی خوب است، اگر به حاشیه نرود و ما را دچار مطلق گرایی نکند، در فضای اقتصاد اسلامی نیز باید تکثر اندیشهها و نظریهها را پذیرفت، همانطور که نظریه مشارکت در سود و زبان دکتر میرآخور بخشی از اقتصاد اسلامی است، نظریه بانکداری تجاری مرحوم موسویان، الگوی تفکیک دکتر صمصامی و دیدگاه ضد خلق پول دکتر بخشی و مکتب اصفهان بخشی از ادبیات اقتصاد اسلامی است.
❇️ در فضای تاریخ اندیشه اقتصادی ، غربی ها متفکران شأن را تمجید می کنند نه تحقیر, نویسندگان سعی میکنند یک واو در کلمات آدام اسمیت پیدا کنند و نظریه خودشان را موافق ایشان جلوه دهند، ولی ما خودزنی میکنیم و دستاوردهای بزرگانی همچون شهید صدر، شهید بهشتی و دکتر درخشان را زیر سوال می بریم.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
♨️ قال الخمینی
یا قالالصادق (علیهالسلام)!
🔹همه میدانیم!
از اسلام دیگران انقلاب درنمیآمد!
جمهوری اسلامی متولد نمیشد!
همانگونه که قرنها گذشت و نشد!
بلکه حتی با اسلام برخی از "فقها" انقلاب و جمهوری اسلامی اشتباه بود و اگر به دستشان میافتاد نابودش میکردند!
✊ فلذا فریاد میزنیم که ما مسلمانیم به اسلام خمینی!
🔹 حال هر کس میخواهد بگوید قال الصادق و قال الباقر و ...!
ما قال الصادق و قال الباقرِ امامین انقلاب را پذیرفتهایم و راهمان را مشخص کردهایم!
🔸 دیگران برای خودشان فقیهند!
برای ما فهمِ امام از عدالت اسلامی ملاک است و حفظ نظامی که او بنا نهاد از حفظ جان امام عصر بالاتر است!
🔹هم اسلامِ آمریکایی قرآن میخواند! هم اسلام انگلیسی قال الصادق میگوید!
هم اسلام طالبانی اهل جهاد است!
🔸اما ملاک ما برای تشخیص حق و باطل امامین انقلابند.
👌 و همانطوری که سیاست اسلامی یعنی فهم ولیّ جامعه در زمینه سیاست!
#اقتصاد_اسلامی هم یعنی تجلی ولایت فقیه در عرصه اقتصاد!
والسلام
#مناظره_درخشان
#فریب_بزرگ
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
❎ میراث هایک نه اولیانوفسکی
✳️😡هفته نامه #تجارت_فردا اوضاع اقتصادی کنونی را میراث تبعیت از سوسیالیست هایی همچون اولیانوفسکی تلقی کرده و ریشه مشکل را در تبعیت از قانون اساسی میداند.
❇️ این در حالی است که مشکلات اقتصادی کنونی ریشه در تبعیت از میراث هایک و عدول از اصول قانون اساسی دارد، اقتصاد ما زمانی دچار مشکل شد که به تبعیت از توصیه های اجماع واشنگتنی صندوق بین المللی پول به دنبال کوچک سازی افراطی دولت، شوک های قیمتی و یارانه زدایی رفتیم، و با اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی، سروکله بانکهای خصوصی را در اقتصاد کشور بازکردیم و همینک توان کنترلشان را نداریم.
❇️ کافی است یاداشت دکتر حسین #نمازی در مورد مشکلات سیاست تعدیل اقتصادی را بخوانید(اینجا) که واقعه تن دادن مسولان در دهه ۷۰ به توصیه های مخرب صندوق بینالمللی پول را گزارش می کند
✳️ اگر حرف ایشان را قبول ندارید، کتاب دکترین شوک نائومی کلاین (اینجا) و کتاب جهانی شدن و مسایل آن نوشته جوزف #استگلینز، برنده جایزه نوبل اقتصادی، را (اینجا)بخوانید که چگونه تبعیت شیلی و آرژانتین و ... از نسخههای لیبرالی امثال هایک اقتصاد این کشورها را تا مرز فروپاشی پیش برد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
May 11
مجموع جایزهای که تا الان جمع شده برای کسی که ثابت کنه اصل ۴۳ قانون اساسی یک اصل کمونیستیه!
#مناظره_درخشان
#اعترافات_غنینژاد
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
نئولیبرالهایی که ابایی ندارند بگویند با انقلاب مخالفند، به صراحت میگویند اصل ۴۳ قانون اساسی را قبول ندارند. یکبار اصل ۴۳ قانون اساسی را بخوانید تا ببینید دشمنیشان با چیست.
آیا این جماعت وقتی دولت را در دست دارند، یا به دولت مشورت علمی میدهند، اعتنایی به اصل ۴۳ دارند؟
@syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
مشکل نئولیبرال ها با قانون اساسی، همین توجه به مستضعفین و محرومین است. درباره همین جماعت بود که امام فرمود "همین که به نفع مستضعفین و محرومین سخن گفته شود و از کاخ نشینها و غاصبین حقوق مردم صحبتی بشود میگویند این همان کمونیسم است".
@syjebraily